Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:40

Ik longeer mijn paard best vaak.
2x per week 15 minuten voor het rijden met de longeerhulp op. (dat touw wat over de rug gaat en dan door het bit en tussen de benen vast.
Daarnaast nog 1x per week alleen longeren en dan ongeveer 30 minuten ook met longeerhulp.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 16:45

Niks .Hoofdstel in bitstukje eraan, en longeren maar. Ik gebruik dus geen hulpmiddelen, omdat ik dat overbodig vind, Want ik longeer (bijna) nooit :+ .

Zelke

Re: Met welke 'hulpmiddelen' longeren jullie&waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:48

ik longeer met pessoa, dit activeert mooi de achterhand en het paard kan mooi laag gaan lopen met ruggebruik.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:50

bijzet om hem te laten wennen en leren naar beneden te lopen voor tijdens het rijden ( ik rijd er niet mee )

Anda123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:36

Ik longeer helemaal niet, laat staan met hulpmiddelen of een longeerlijn. Ik heb de beschikking over een omheinde longeercirkel en eens in de week doe ik daar grondwerk in met mijn paard. Mijn ervaring is dat een paard aan een longeerlijn eenzijdig (aan de binnenkant) te veel kan worden belast. Vaak blijft de lijn strak en trek je je paard om je heen op de volte.
Voorts moet je een enorme kenner zijn, als je met hulpmiddelen gaat longeren, om te zien of je paard wel de achterhand en de rug goed gebruikt. Veel paarden zijn slim en gaan met hulpmiddelen zo subtiel aan de loop dat het lijkt of het heel wat is, maar ondertussen hebben ze de voor hun makkelijke en logische manier gevonden: lekker duiken op de voorhand. Loopt het paard wel op eigen benen of hangt het lekker te steunen in het hulpmiddel?

Derhalve blijf ik van mening dat, als je met gevoel leert rijden en les krijgt van een goede instructeur, je meer bereikt dan longeren met wat voor hulpmiddel dan ook.

EJV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:43

Ik longeer m'n paard van zeven jaar, op de ''duitse manier'', dat is zeg maar met zo'n wit touw om z'n buit, tussen z'n benen door en dan naar het bit. Soms ook met longeersingel en slof, maar ik ben niet echt voor de slofteugel, dus dat doe ik heel weinig. Ook longeer ik hem wel eens helemaal los, met alleen een halster en geen longeerlijn, en soms wel met longeerlijn.

M'n andere pony die nu 2 jaar is, longeer ik al. Ze begreep het heel snel, alleen ik doe haar meestal maar 5 minuten ene kant, 5 minuten andere hand. Met halster en een mondstukje, zodat de druk goed verdeeld is over de mond. Met haar gebruik ik slechts een rijzweepje, als ik die pak gaat ze al draven, maar het meeste doe ik met m'n stem. :) In het begin toen ik het haar ging leren gebruikt ik een touwhalster! Heeft goed geholpen.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:46

Ik longeer meestal met touwtjes of goque.
De touwtjes vind ik fijn omdat je die op heel veel verschillende manieren vast kan maken.
De goque vind ik fijn omdat het vooral achter de oren inwerkt en het paard goed over de rug gaat lopen.
Het nadeel vind ik dat je niet zo veel in houding kan veranderen.

Milou_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 10:59

Ik probeer mijn paard minstens 2 keer in de week te longeren.
1 keer in de week aan het halstertje, zodat die lekker al die spieren in zijn lijf los laat en de andere keer bijgezet en dat ligt eraan hoe ik dat doe. De ene keer zet ik hem met een slof bij aan de longeersingel. De andere keer knoop ik 2 touwen aan elkaar, leg ik op de schoft tussen de voorbenen door naar het bit. En dan kan het ook nog met dubbele lijnen, maar vind zelf dat het dan meer een trekspelletje word.
Ik longeer me paard vooral zodat ik kan zien hoe die loopt en hoe die op dat moment is, vanuit daar train ik weer verder onder het zadel

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:09

doei schreef:
Maris schreef:
Vraagje over de pessoa.... Ik zie altijd dat het paard iedere keer weer een rukje in zijn mond krijgt als het achterbeen naar achteren toe beweegt.... Lijkt me toch niet echt fijn ?!

Een slim paard krijgt geen rukje in zijn mond :j
Mits de longeur de pessoa eerlijk installeert...
Bij mijn paard hangt het gewoon stil en fijn hij weet wat hij moet gaan doen en briest ook veel van genoegen.

Maar een slim paard heeft het dan wel ooit geleerd doordat hij een rukje in zijn mond heeft gehad en dit dus nu probeert te voorkomen ;)

Criiistel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 13:14

missmoppie4 schreef:
ik longeer 3 keer in de week en daarvan 2x met passoa, je moet vooral je paard niet 'vastzetten' door bijvoorbeeld een bijzetteugel! hierdoor lijkt het alsof ie ontspannen loopt maar hij drukt eigenlijk z'n rug weg (mijne iig) door de passoa zet ie ook lekker z'n kont eronder!

idd niet met een bijzetteugel doen hier heb ik hele slechte ervaring mee!!!
ik ging mijn paard bijzetten met bijzetteugel de hele tijd ging dit goed maar ineen raakte ze in paniek (ik zat er op)
ze ging stijgeren en nog een keer toen zakte ze door haar achterbenen heen maar omdat ze dus niet met haar hoofd
naar boven kon voel ze om en ik viel er vanaf, ze kwam niet meer overeind (vreselijk was dit om aan te zien)
ze heeft toen 10min op de grond stijf gelegen, gelukkig waren mijn lesgeefster en me moeder erbij en de gene die na mij
les had. je kon hem ook bijna niet losmaken gelukkig is ze daarna wel zelf opgestaan en hebben we de bijzetteugel ermaar afgehaald
nu gebruik ik niks meer met rijden (ofja ze is inmiddels al verkocht) maar toen daarna gebruikte ik iets van mij lesgeefster met longeren
2 riempjes zegmaar en dat zat vast aan het bit van het hoofdstel en gaf druk zodra hij te veel met zijn hoofd omhoog ging en ontspande
zodra hij mooi nagefelijk reed dit werkte erg en goed en ook met het rijden zelf was ie onspanner omdat hij wist als hij nageefelijk liep
dat het gewoon geod was en daardoor was hij rustig

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:12

RT-P -> GVL

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 14:45

Ik longeer aan het halster, iets wat ik meestal niet aanraad, ik vind dat je en kaptoom moet gebruiken, maar ik heb toevallig twee aparte gevallen met gevoelige hoofden.
De hengst reageert heftig op strakke dingen om zijn neus (rijdt hem zonder neusriem) niet gunstig als je onstspanning wilt. Ik zet soms de lijn aan de zijkant van het halster om meer buiging te kunnen creëren, maar zelfs dat levert al spanning op. Hij gaat aan het halster goed over de rug, ik laat hem ook altijd wat pasjes overstappen is stap en draf en totale wending om de voorhand maken aan het einde. Ik laat hem in galop de volte verkleinen en weer vergroten, omdat zij knieén extra aandacht moeten krijgen.
De pony heb ik nog niet zo lang, is kopschuw en heeft een bult aan zijn kaak waar die waarschijnlijk gescheurd/gebroken is geweest en ik ga daar dus ook niks om klemmen en zeker geen houding afdwingen. Hij mag nu dus nog lopen zoals het hem prettig zit.

elisesmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:28

ik heb mijn haflinger van 4 eerst altijd vanaf haar 2.5 jaar met touwtjes gelongeerd en vanaf ruim 3 met dubbele longeerlijnen en nu gebruik ik altijd het witte touw

•ideale hulpteugel om je paard optimaal zijn rug te laten ontspannen
•sterk polypropyleen met dik en zacht katoen omhuld
•Duitse kwaliteit
•voor optimaal ruggebruik
•ook geschikt voor paarden met rugproblemen of een gevoelige rug, er zijn vrijwel geen drukpunten op de rug
•makkelijk in gebruik
•geen zadeldek of andere bescherming nodig
•de longeerhulp loopt van achter het schoft, tussen de voorbenen door naar de bitringen
•een centreerring houdt de touwen tussen de voorbenen bij elkaar zodat het paard er niet in kan stappen
•kan ook met zadel gebruikt worden, om je paard los te werken voor het rijden (niet bedoeld om mee te rijden)
•in lengte verstelbaar
als longeerhulp deze legt over haar rug heen en aan het bit vast voor:

of lekker aan het halstertje.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:34

Ik longeer zo'n 1 à 2 keer per week. Vaak longeer ik met bijzet (gewoon simpele touwtjes) en als ik haar minder aan het werk wil zetten alleen aan een halstertje. M'n verzorgpony longeerde ik ook wel eens met dubbele lijnen, bij m'n eigen pony heb ik dit nog niet geprobeerd.

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:36

Ik longeer mijn paard nu alleen maar (niet elke dag), omdat zij door blessures niet te berijden is op het moment. :)
Dan longeer ik alleen met halster.

Eerst longeerde ik ook met bijzet, maar mijn DA zei dat de paarden daar erg van op de voorhand gaan lopen. Dit ben ik met hem eens en daarom ben ik nu veranderd naar alleen een halster. :)

Black_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:37

Zelf longeer ik meestal met dubbele lijnen om de paardjes lekker los te werken.
Anders gewoon zonder hulpteugels. Wel altijd met hoofdstel.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:39

ik longeer altijd met een kaptoom en bijzetteugels. Soms ook wel eens de dubbel lange lijnen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:41

Ik longeer met sidepull en dubbele longe. Ik zou mijn paard niet bijzetten. :)

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:01

Ik longeer m'n paardje met een elastiek :)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 20:02

Alleen met een halster, en dat gaat prima :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:24

Kaptoom met zweepje (achterhand aan wijzen), bit met longeerhulp, of bit singel & dubbele longe. Doel is achterhand sterker maken en actiever maken en over de rug laten komen.

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:23

longeren met pesoa doen wij vaak, sindskort heb ik ook een kaptoom, kan dit ook in combi met elkaar?

Iljaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:07

Ik longeer 1 x in de week met bijzet omdat ik het wil afwisselen.
En hij vind het leukt hij wil graag lopen.

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:31

Ik longeer 2 keer per week. 1 keer met dubbele lijnen en 1 keer met touwtje. Werkt beide prima en hij loopt dan lekker over ze rug.