Beide Al denk ik dat karakter zo mogelijk nog meer doorweegt dan ras/bouw, maar veel hangt ook af van de persoon die erbij loopt. De ene kan beter met een bepaald karakter om en er meer uit krijgen dan de andere ... Het kan er wel allemaal inzitten, maar het moet er ook uitkomen hé Verder denk ik dat je tot een bepaald punt wel met elk paard kan werken, elk paard kan leren om in stap/draf/galop z'n lichaam goed te gebruiken. Maar ik zie niet elk paard alle hogeschoolsprongen goed doen bv. Maar waar die grens juist ligt kan ik niet zeggen
Ik lees dit later nog eens door, ben nu ook bezig met poon trainen aan de hand met neckrobe, met overgangen en tempowisselingen en figuren Vind dit wel intressant, lees het morgen even door
Pluizebolpum
Geplaatst: 05-07-11 22:49
Mja, wat dat betreft is het dus niet veel anders als in gewone disciplines. De mijne even nemend, western rijden, de basis, het gewoon netjes lopen in alle gangen, netjes achterwaarts en zijwaarts, kun je in principe met elk paard wel bereiken, maar het gevorderde werk, mooie slidingstops, rollbacks, of bv als een trein langs barrels racen (inclusief vliegende galopswissels) zal niet elk paard even goed leren beheersen, al zal de één verder komen met een ongetalenteerd paard dan de ander, zelfs met een getalenteerd paard, denk ik. Maar in principe, tenzij je beroeps bent, gaat het, lijkt me, toch meer om de weg dan om het resultaat, en die weg kan alleen al ontzettend leuk en elk stapje vooruit een overwinning op zich!
Al denk ik dat karakter ook erg belangrijk is. De één vindt het prachtig om uit te zoeken wat ik van haar wil, een echte puzzelaar, die alles ook heel snel doorheeft. Spelletje met appel in speciekuip water. Niks happen naar een dobberende appel, gewoon bak omgooien en appel oprapen. De ander gaat het losse 'gefröbel' snel vervelen en ziet het nut van dingen niet zo in, al is ze onder het zadel vreselijk werkwillig en altijd bezig haar uiterste best te doen, al is die ook niet echt op haar achterhoofd gevallen. Maar is juist een leuke uitdaging om te kijken hoe ik die enthousiast kan krijgen. Ben wel ook vreselijk trots op haar, heb een tijdje alleen wat grondwerkdingetjes met haar gedaan omdat ze zo druk was. Veel rustoefeningen, halt houden en stil blijven staan, rustig meelopen en bij elke onrust eerst paard weer tot rust laten komen door zelf stil te blijven staan. Gevolg is dat ik vandaag heerlijk gereden heb op een paardje dat héél graag liep maar wel de rust had om op commando stil te staan. * zó trots*
Die ouwe dame kan zelfs al een perfecte levade *weer trots *, vooral tijdens renuurtjes, uit zichzelf dus. Durf alleen niet aan om luchtwerk te gaan doen met de dames zolang er geen deskundige begeleiding bij komt. Het idee dat ze dat uit zichzelf eens onder het zadel ofzo zouden gaan 'aanbieden' zie ik niet zo zitten. Vooral omdat ik niet de enige ben die ze rijd en verzorgt. Mja, zo ver zijn we nog lang niet...
(ahum, ben wel erg trots op 'mijn' meisjes , maar ze zijn dan ook zo leuk )
Anoniem
Geplaatst: 06-07-11 00:22
Wij melden ons ook!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 06-07-11 11:48
Haha, heeft mijn hint toch geholpen Leuk dat je erbij bent! We kunnen af en toe wel eens écht goede raad/tips gebruiken denk ik Heb trouwens gisteren op het AND-forum zitten lezen en heb al nieuwe ideetjes opgedaan om eens te proberen, zo leuk Of het gaat lukken is een andere zaak, maar het proberen lijkt me al leuk dus meer moet dat niet zijn Jij wordt nog een echte schrijfster met al die boeken
Wat jij omschrijft is ook mijn doel .. niet dat die van mij rugproblemen heeft ofzo (hij is verbazingwekkend gezond na al die jaren blijkbaar, bikkeltje ) maar ik wil voorkomen dat hij dat krijgt doordat ik maar wat dingen doe .. Dus ik wil alles wat ik doe goed doen (of zo goed mogelijk toch), vandaar de les & de interesse in dressuur in vrijheid. Ben echt benieuwd of we ergens gaan geraken Alhoewel dat eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt, zolang me maar lol hebben onderweg
Gewoon met wat gezond verstand kom je denk ik ook op eigen kracht al een heel eind met dressuur in vrijheid. Je moet vooral bij jezelf de knop omzetten: niet trainen omdat jij het wil, maar trainen omdat je paard het wil.
Ik leer ook nog elke dag bij! Voor mij kwam de grootste verandering toen ik ook de cordeo, zweep en touw weglegde en echt alleen met een voerzakje als hulpmiddel ging werken. Geinspireerd door [***] die op elke andere aanwijzing dan die met mijn houding meteen reageert met een staartzwiep en een zure blik. Toen ging het ineens heel snel - en dat ik nadat ik al alles aan oefeningen op het AND-forum had beschreven!
Nu ben ik bezig met [***] opnieuw inrijden, (zie het topic: Houden paarden van rijden?) maar dan ook op onze eigen dressuur in vrijheid, op dezelfde manier als we grondwerk doen: met alleen een voerzakje en verder geen enkel hulpmiddel: als hij naast een hindernis stil wil staan, dan mag ik erop en dan experimenteren we een paar minuten met het bedenken voor een nieuwe taal voor links/rechts/ho/stap/terug voor ik er weer afglij. De eerste paar keer dat ik op hem zat, deed ik dat met cordeo en viel meteen weer terug in het traditionele 'als ik dit doe moet jij dat doen en als je dat niet doet, dan doe ik dit harder net zolang tot je het wel doet'. Toen het kwartje viel, besloot ik om de cordeo dan ook maar weg te laten en het gewoon helemaal vrij te doen - en gek genoeg voelt dat duizend keer veiliger! Omdat ik nu gewoon geen conflict meer uit kan lokken, hoeft [***] niet meer in de aanval/verdediging te gaan en is hij ook veel verdraagzamer naar mijn onhandigheid. Op de dagen dat ik erop mag dan.
Haha ja, dat verhaal had ik gelezen, prachtig Denk dat je voor mij toch een soort voorbeeld bent hoor .. als ik jouw verhalen lees dan denk ik: dat kan met die van mij misschien ook ooit .. terwijl ik dat eerder niet dacht ... Ik had bv. het idee dat hij aan rijden totaal geen plezier had (hij zit niet vast in z'n rug ofzo, maar is gewoon geen rijpony, heeft wel snel last van singelwonden) maar wie weet zit ik er toch ooit weer op zoals jij nu Ik weet niet of je het nog weet, maar een tijd terug heb je een reactie gegeven in een topic van mij over achteruit gaan (moet je paard echt achteruit terwijl jij stilstaat? Wat is daar het nut van?), sindsdien nemen we het achteruit gaan erbij als een spelletje, een oefening, dus ook gewoon tussendoor en niet alleen als hij vervelend is En nu gaat ie met momenten zelfs een paar stapjes achteruit terwijl ik gewoon blijf staan Ik snap het nut nog steeds niet, maar op zo'n momenten vindt hij het wel wat, dus ik dan ook maar
Het is fijn zo spelen met je paard En als je dan ook nog wat kan bereiken is dat helemaal mooi. Ik ben nog aan het twijfelen of het voor ons beter is 'aan een touwtje' of volledig los .. De laatste keren heb ik los gewerkt (was te lui om er vanalles rond te hangen ) en eigenlijk deed ie super mee .. zo mogelijk nog beter dan wanneer ik datzelfde aan de longe ofzo zou vragen Want met de longe heeft hij een verleden .. en met dat vrij werken niet ... Ik merk dat verschil toch wel .. bij het vrij werken kunnen we gewoon samen beginnen & zoeken, terwijl bij het longeren ik moet proberen het leuk voor hem te houden omdat hij het, door het verleden, niet leuk vindt ...
... en omdat jij met die longeerlijn natuurlijk ook een verleden hebt.
Ik merk bij mezelf in elk geval dat als ik een hulpmiddel in de hand neem, ik dat ook al heel erg snel wil gaan gebruiken want ik heb die lijn/zweep/cordeo toch, dus dan kan ik ook net zo goed even dat achterbeentje extra activeren, wat meer oprichting vragen aan de voorkant, verduidelijken wat ik onder lichaamsbuiging versta... en dat doe ik allemaal alleen maar voor mezelf, zeker niet voor [***], want die heeft daar absoluut schurft aan.
Misschien is dat voor anderen anders, maar het voelt voor mij als mens en dus als handendier extreem natuurlijk om dat wat je in je hand hebt ook meteen te gebruiken. En ik leer daar vast wel ooit beter mee omgaan en kan me voorstellen dat ik op een gegeven moment toch weer met cordeo zou gaan rijden, maar voor mij blijkt het het beste om steeds zonder hulpmiddelen te beginnen en die dan later, als ik wat meer ervaren ben die eventueel voorzichtig toe te voegen. Dat is compleet tegenovergesteld aan de traditionele manier die je bij klassieke dressuur en nh ziet, waarbij je altijd eerst met alle hulpmiddelen begint en die dan pas langzaam weghaalt. Dat werkt ook (voor de mens), maar is het ook leuk (voor het paard)?
Leuk dat je wat aan het achteruit-advies hebt gehad! En ook erg fijn om te lezen dat je bij de [***], [***] & [***] verhalen denkt dat je dat zelf ook gewoon kan leren. Ik heb namelijk een enorme hekel aan het hele goeroegebeuren en ophemelen van andere mensen alsof zij bovenmenselijke vaardigheden hebben die de normale sterveling nooit zal hebben. Misschien dat we op het AND forum dan de eersten waren die de methode en oefeningen voor dressuur in vrijheid opschreven, maar dat zou het de rest van de wereld juist makkelijker moeten maken om dezelfde resultaten te bereiken en zelfs beter! En daar leer ik dan ook weer van, dus haal maar in!
Anoniem
Geplaatst: 06-07-11 14:35
Hmmja, dat misschien ook wel Het is inderdaad zo dat ik altijd het standaard longeren geleerd heb .. heb wel vrij snel ontdekt dat dit met die van mij niet werkt maar het blijft er toch altijd in zitten. Nu loopt hij trouwens helemaal niet slecht aan de longe, terwijl hij "vroeger" niet liep (letterlijk niet ) dus iets heb ik (met hulp) wel goed gedaan Maar om dan nog verder te geraken is het wat moeilijker, snap je? Dan is gewoon niks in handen hebben misschien inderdaad beter Kan je ook niks mis doen Als ik daar wat rond sta te springen en mijn pony heeft iets van "joh, stel je niet zo aan", dan kan hij gewoon weglopen Het feit dat hij dat niet doet is toch wel leuk (ok, we zitten wel met een beperkte ruimte, maar toch .. als ik in het midden loop en hij helemaal aan de buitenkant zeg maar dan kan ik echt niet meer bij hem hoor Je ziet in het laatste filmpje, in mijn onderschrift, ook dat hij gewoon afsnijdt en rond mij heen loopt ).
Ik vind jou & (misschien vooral ) je pony's geweldig! Ik denk trouwens dat die van mij een kruising is tussen Blacky & Sjors, van wat ik zo gelezen heb .. dus lol verzekerd Ik vind het echt leuk als mensen bereidt zijn elkaar te helpen en reageren van "misschien kan je dit eens proberen, of bekijk dit eens zo of zo" .. dat werkt veel beter dan "zo moet je dit doen want je helpt je paard naar de vaantjes". Heb daar ook een mooie post van jou gelezen op het AND-forum Je kan wel denken dingen te zien en te weten hoe het zou moeten, maar hoezo weet jij hoe het paard in elkaar zit en wat het verleden is? Als je bv. mij ziet longeren (of wat anders doen) zal daar héél veel op aan te merken zijn, ben ik zeker van, maar ik ben al blij dat ik überhaupt KAN longeren, en de rest komt nog wel ... Heb recent een topic gehad met speciaal uitgeslecteerde foto's waar [***] (zogezegd) boos keek ... Hij gaat me dus op elk moment dood maken Achja, ze denken maar, ondertussen hebben wij wel lol
Hoe zie jij het trouwens zitten om iets van een HK-topic hier te hebben? Want daar ben ik een beetje naar aan het kijken ... Waar iedereen met interesse in dressuur in vrijheid kan posten, vragen stellen, dingen laten zien, zelf tips geven hoe zij iets hebben ervaren etc. etc. Maar ik zou het wel leuk vinden moest er ook iemand bij zijn die echt al een stuk verder zit, in plaats van een stel beginners bij elkaar Een beetje het AND-forum idee, maar véél beperkter en in het nederlands
E_Nalanta
Geplaatst: 06-07-11 14:40
Wat een onwijs leuk topic en ik zag ook een leuke website langskomen, ik ga ze zeker beide even goed doorlezen
Ik doe zelf ook aan dressuur in vrijheid met mijn haflinger, dit gaat erg goed en het is heel duidelijk te zien dat hij er veel lol in heeft, wat uiteraard ook niet geheel misplaatst is. Ook onder het zadel werk ik met hem op neckrope of zonder, gaat harstikke leuk en er is veel te oefenen!
Je kunt ook een combi doen? Dus een HK topic openen om gewoon ervaringen uit te wisselen, en als iemand echt een trainingsvraag heeft, die als apart topic te openen op GVL, en dan in het HKtopic een link naar dat GVL topic zetten.
Zelf doe ik nl niet zoveel op HK en vind die topics vaak ook wat onoverzichtelijk als je echt op zoek bent naar informatie. En als je de echte informatievragen/opmerkingen gewoon op het GVL of NH forum zet (met een linkje daarnaar in HK), dan kunnen ook anderen meelezen/denken/schrijven. Mensen die zelf niet met Dressuur in vrijheid bezig zijn maar bijvoorbeeld gewone dressuur of nh kunnen namelijk ook heel goede opmerkingen hebben en die zullen niet zo snel naar een HK topic gaan.
Anoniem
Geplaatst: 06-07-11 16:00
Klopt Is inderdaad een manier Want ik denk niet dat je in een topic op GVL (zoals dit nu) echt dingen mag zeggen van: ik heb vandaag dit en dit gedaan en dat ging zo goed etc. etc. terwijl dat ook leuk & gezellig is, ervaringen uitwisselen en eens wat foto's of een filmpje posten enzo (want je hebt soms wel wat leuks, maar dan weer niet genoeg om echt een apart topic van te maken enzo) .. en op die manier ook weer bijleren en/of ideeën op doen ...
Ik zal het eens met een mod bespreken wat het beste is om te doen Maar een combinatie is denk ik het meest plezante Dat je een huis-topic hebt waar je altijd in terecht kan, en dat je bij een gerichte vraag een GVL-topic kan openen en uiteraard ook bij GVL-ITP en dan daarvan een link in het huistopic enzo ...
kan het geen huiskamertopic zijn met een 'algemene inhoudsopgave van alle interessante dingen die tersprake kwamen' haha.
Oke dat klinkt wel wat knullig, want inderdaad is het prettige van een huis-topic is dat je wel op die manier kunt praten over wat je doet en hebt gedaan en vragen en antwoorden, maar informatie terugvinden is inderdaad erg lastig... waar een GVL topic weer goed voor is. Ik vind alleen het altijd zo irritant als het 'gewone topic' dan refereert naar dingen in het huis-topic en andersom... zit je met twee topics die je bij moet houden...
Oh, stille meelezer gooit zich er ook even tussen
Anoniem
Geplaatst: 06-07-11 16:31
Hahaha, gooi maar hoor, hoe meer hoe liever Denk dat je bij de gewone topics geen referenties naar het HK-topic gaat hebben, enkel andersom en dat dan bij echt specifieke dingen. Stel nu dat je (ik zeg maar wat) met de travers bezig bent, en het wil niet echt lukken, dan kan je een GVL-topic openen over specifiek de travers, en kan iedereen die wil en tips heeft (of denkt te hebben ) daarin reageren. Als je heel veel foto's/filmpjes hebt open je een GVL-ITP topic en dit kan je dan in de HK plaatsen zodat anderen dit weten en eventueel kunnen reageren. Maar als je getraind hebt en je hebt aan de travers gewerkt, maar je paard heeft er ook nog god weet wat uitgegooid en dat vond je leuk of daar heb je toevallig een foto van ofzo, dan kan je dat gezellig in het HK-topic zetten en kunnen anderen daar eventueel op reageren ...
Zo zie ik het, weet niet hoe anderen het zien
KDS
Geplaatst: 06-07-11 16:32
zolang er geen verwijzingen zijn... doe ik mee
[edit] dan bedoel ik dus naar het huiskamertopic in het 'gewone' info topic andersom uiteraard wel
Nee, ik denk niet dat dat zo snel gaat gebeuren .. Moest jouw specifieke onderwerp nu toevallig in de HK ter sprake komen en mensen geven daar een reactie ipv in jouw GVL-topic en je vindt dat een erg interessante reactie kan je die nog altijd even quoten en in je topic erbij zetten, niet? Dan kunnen ze er daar over verder ...
Maar het is voor mij niet de bedoeling dat je een GVL-topic gaat maken en daar de link van in de HK gaat zetten en dat ze dan in de HK daarop gaan reageren, snap je? Dat moeten ze even in dat GVL-topic doen
We shall see... Ik voel me nu soms al redelijk uiteen gescheurd tussen het AND-forum, het NH-forum en GVL/NH op Bokt.. Ik denk dat ik zelf vooral op de praktijk-topics hier zou reageren en niet echt actief zal zijn op HK omdat ik dat nu ook niet ben, maar misschien blijkt dat in praktijk juist het omgekeerde te zijn.
Ik lees ondertussen nogsteeds mee hoor. Ik ga zo naar naamloos toe. eigenlijk gewoon verder met waar ik mee bezig was. ik was toch op de goede weg, als ik dit allemaal zo lees
jessetjuhhh
Geplaatst: 06-07-11 19:56
Eva roemaat doet het. Ook vd maar ook dressuur in vrijheid. Op yt vind je haar of e_nalanta op bokt