voltige: wel of geen cap?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: voltige: wel of geen cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:12

Want? We hebben het niet over top niveau maar over kindjes die een keer een vrije zit willen doen, een vlagje, een molen, wellicht een keertje flanken, kan allemaal prima met cap IMO

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:15

Nou dat vond ik best lastig met een cap op! Waarschijnlijk als het een vaste groep is gaan ze ook echt wel moeilijkere oefeningen doen omdat het anders te saai word om steeds te herhalen.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:16

in de praktijk is het gewoon niet te doen met een cap!dat ding beweegt en je hebt gewicht bij je wat je normaal niet hebt.je balans raakt hierdoor sneller verstoort!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:18

Ja, als je half ondersteboven op je paard hangt, niet met de eerste basis oefeningen. En nogmaals het verzoek om normaal te discussiëren, zonder al die uitroeptekens lees ik het ook wel

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:20

tja,blijkbaar is het toch niet duidelijk.alleen met een opsprong merk je het al.de kans dat diekleintje bij zo´n oefeningen vallen is vele malen kleiner dan dat hun balans gestoord wordt door een cap

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:21

Het is wel duidelijk wat jij vind, alleen ik deel die mening niet.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:22

oke gelukkig.dan hebben we blijkbaar een andere mening.heb je het zelf ook eens in de praktijk uit geprobeerd dan?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:30

Yup, vroeger op de vereniging (de beyaard, les van Cathrin Kiela) was het standaard zonder, tijdens ponykamp was het met. Ik heb het over basis oefeningen, geen last van gehad :n
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 31-05-11 13:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:32

ja,maar je kunt een kind toch ook niet alleen maar basis oefeningen laten doen.ben je snel klaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:34

Tuurlijk wel, kind zal eerst evenwicht etc moeten leren. Op het moment dat ze dat goed onder de knie hebben kan moeders altijd nog kijken

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:39

kinderen hebben dit snel onder de knie hoor.er loopt normaal gesproken altijd 1 of 2 mensen naast het paard in het begin.

Het onderstaande stukje komt van Voltigeren.nl
Voor het voltigeren zonder cap is bij de verzekering een uitzondering gemaakt. Met cap voltigeren is gevaarlijker dan zonder cap en bovendien is de sport met cap eenvoudigweg niet te beoefenen.
Het is overigens wel zo, dat niet alle verzekeringsmaatschappijen voltige willen verzekeren, want het blijft natuurlijk een extra risico!

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:43

Kelly0708 schreef:
ja,een discussie met mij heeft geen zin!!!!
ik sta gewoon heel sterk achter mijn standpunt!!
omdat ik van mening ben dat voltige met cap vele malen gevaarlijker is als zonder cap!!!
als je goed begeleid word met voltige zul je echt niet heel vaak vallen.
en dat je met een levend dier bezig bent,klopt!
maar dan moet je ook een cap op als je met hem aan de hand gaat stappen of wat dan ook.

Dat doet er niet toe. Ik sta ook sterk achter mijn standpunt, maar ik kan best een discussie aangaan hoor.
Dat is het hele punt van een discussie, ook naar iemand anders kunnen luisteren, ook al ben je het er niet mee eens ;)
En net zeg je dat je ervoor open staat, en nu ineens weer niet :+

Echt onzin wat je allemaal neerzet. Een cap op als je naast een paard loopt? Mag jij mij vertellen hoe je van een paard af valt, als je ernaast loopt :')

En daarnaast heb je nog steeds niet gereageerd op wat ik eerder zei. Maargoed, dat zal zijn omdat je er geen antwoord op weet :D

@ Stef: Daar ben ik het dus helemaal mee eens. Mensen gaan hier appels met peren vergelijken.
Dat bepaalde moeilijke oefeningen niet mogelijk zijn met cap.. So what, daar gaat het in dit topic helemaal niet over :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:44

Dat is ook de mening van iemand, en het klopt dat de sport met een cap zeer onhandig zou zijn, maar we hebben het niet over sport, we hebben het over kinderen, waarvan de moeder ze enige bescherming mee wil geven. Ik kan er nog steeds geen kwaad in zien :n

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:49

Nee daarom juist! Daarom vind ik het nogal onzin dat sommige mensen hier gelijk de moeilijke oefeningen erbij gaan halen.. Terwijl het inderdaad gaat om kinderen die t net willen leren :)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:51

deadxstar ten eerste iemand van jullie zei dat een discussie met mij niet mogelijk was!
en zeker sta ik er voor open.maar op mij komt het ook niet echt over dat jullie open staan voor mijn standpunt.ieder heeft hier zijn eigen mening.
ten 2de hier wordt gepraat dat een dier altijd een sprong kan maken,vandaar mijn opmerking dat je dan ook een cap op zou moeten als je er naast loopt!je vat de dingen erg anders op dan dat ze bedoelt zijn!
en waar ik je nog antwoord op verschuldigd ben had ik over heen gelezen.mijn excuses!!
hier weet ik inderdaad geen antwoord op,omdat ik geen politie opleiding heb gedaan en ik dus niet weet welke oefeningen ze moeten doen.

het gaat zeker om kinderen,dat snap ik ook.maar de kleinere kinderen krijgen gewoon meer begeleiding.

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:55

Nee, omdat je heel raar reageert. (Net dan)
En zelf zeg je het net ook, dus dat was nogal dubbel.
Ik sta er wel open voor hoor, maar ik vertel duidelijk mijn standpunt, en ook waarom.

Ja een paard kan altijd een sprong maken, maar wat heb je dan aan een cap op je hoofd, als je er naast loopt? Dat vind ik gewoon een stomme vergelijking, sorry :o

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:59

het gaat mij erom dat de kans dat er met voltige iets gebeurt vrij klein is!
juist vooral in het begin.er lopen 2 mensen naast, je doet de oefeningen in stap.
als een klein kind een verkeerde beweging of iets maakt,voelt hij dat lang niet zo goed als bij grote mensen.
ik zelf vind het dus weer gevaarlijker om naast een paard te lopen dan voltige te doen.
maar dat is dan waarschijnlijk ook per persoon verschillend.
daarbij hebben we met voltige een les valbreken gehad.en sommige mensen kunnen wel vallen en sommige gewoon niet.als je snapt wat ik hier mee bedoel.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:02

Het is wel mogelijk met cap maar lang niet makkelijk en handig.
Ik kan amper een vlag met zon cap op me hoofd. Dat ding maakt mn hoofd top zwaar ook bij de opsprong.
Kinderen leren heel snel dus zullen al snel voorbij de vlag en molen gaan.
Ook met z'n tween erop met cap is echt onhandig. Je krijgt constant een capstoot van de gene achter je. Dat voelt ook niet zo fijn. En met z'n tween is geen moeilijke oefening. Dit is vrij basic. Gewoon met z'n tweetjes de vrije zit. Ja, lekker met cap

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:44

stef schreef:
Dat is ook de mening van iemand, en het klopt dat de sport met een cap zeer onhandig zou zijn, maar we hebben het niet over sport, we hebben het over kinderen, waarvan de moeder ze enige bescherming mee wil geven. Ik kan er nog steeds geen kwaad in zien :n

Volgens mij hebben we het wel over de sport in combinatie met een cap.
Volgens mij ziet ook niemand er kwaad in dat de moeder haar kind een cap op wil doen. Of ik heb iets gemist. Mijn dochter zat ook soms met 2 a 3 kinderen op 1 paard, met een cap is dat niet handig hoor! Die basis qua draf, galop enz. zijn ze zo doorheen. In de eerste les doen ze al oefeningen te paard. Dat is zeker niet handig met cap. Maar vind je het onveilig, dan is het misschien iets om over na te denken om je kindje niet op voltige te doen of niet met de oefeningen maar dat is ook sneu lijkt mij.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:47

Toevallig eergisteren een evenementendag gehad waarbij we een voltigeteam hadden uitgenodigd die ook de kinderen zonder cap (en zonder laarzen/schoenen) de paarden op lieten. Was verzekeringstechnisch toegestaan en vanalles zeiden ze. Maar manegeeigenaar wilde schoenen aan en cap op.
Je had ze moeten horen, voltigeteam hadden het nog nooit gehoord dat ze met voltige cap op moesten. Vind dat niet echt raar dat hij dat wilt. Hoe braaf de paarden ook waren, het was superdruk op zo'n dag, kan altijd iets gebeuren.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:56

Zonder cap. Die zit echt alleen maar in de weg met voltigeren.
Aan beide kanten een vanger in het begin voorkomt dat een kind valt.
Goede longeur om het paard fijn te laten lopen is wel essentieel.
En een paard wat goed gelongeerd wordt struikelt niet.

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:32

nou ik denk dat we het de ts erg moeilijk maken.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:52

Anne_GTI schreef:
En een paard wat goed gelongeerd wordt struikelt niet.

Onzin, een paard kan zich ook simpelweg verstappen, kuil in de bak, etc.

Maar goed, ik begrijp beide kanten :j

Myrna_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:35

offtopic nu, we snappen hem :P

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:44

Wat ik gevaarlijker vind is dat de kinderen hier van school(voior mn deur) pleinfeest hebben en twee manegeshetten hebben lopen die begeleid worden door basisschool kinderen en waar de kids zonder cap op stappen. Manege heeft helemaal geen caps bijgeleverd. Ponys lopen hier nog wel ff rondjes met kindjes op hun rug. Zal mij benieuwen of ze tussendoor wat water krijgen en eten...

Maar goed, das nogal offtopic