Stil staan bij uit de wei halen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

tanec_meisje

Re: Stil staan bij uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:46

Dus voor jou (en je pony) een mooie samenloop van omstandigheden! Haha :) Ik hoef ook echt geen 5 keer in de week te rijden, soms een hele tijd niet, en dan weer tijden 1 tot 3 keer in de week. Net waar ik zin in heb! Mijn oudere paard is in december overleden, dat was zo'n goedzak, dat is wel ff wennen in vergelijking met deze tante ;) Maar ik weet zeker dat het goed komt!

Gelukkig valt de pijn aan mijn been mee, heb wel spierpijn ik benen en rug, en uiteraard bont en blauw, maar het valt me nog mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 16:48

Hier is het achteraf gezien allemaal heel mooi samengekomen :j

Gelukkig maar, spierpijn is natuurlijk normaal, zal misschien nog wel een graadje erger worden :P Maar zolang je alles nog kan bewegen zonder tegen het plafond te gaan en er staat niks krom heb je nog geluk gehad ;)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 16:52

Ja, daarom ga ik mijn geluk niet nog eens testen door weer in mijn eentje aan te klungelen :D Mijn vriend was al boos, dat ik alleen was gaan proberen.. Achja, eigenwijs zoals ik al zei... Als je maar van je fouten leert, toch! :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 17:18

Mijn beest heeft ook zo van die kuren dat hij niet mee wilt. Hij komt al niet af als je roept, loop je naar hem blijft hij gewoon verder eten of hy kijkt zelfs nog maar naar jou.. En telkens als we uit de wei gaan, wilt hij eerst niet. Hij wil zien metresse niet verlaten denk ik dan :+ Naar huis stappen gaat nog trager als een oude bejaarde.. Heb zo'n boek gekocht van NH; 101 oefeningen, waaronder het "drijven aan de lijn" ook bijstaat, hij moet dus eerst zijn voeten in beweging brengen en dan drijf je hem verder. Het is hetzelfde principe als wat jij probeerde, maar je bent een stapje overgeslagen, het drijven met lichaamstaal. Je geeft zelf aan dat het een sensibele merrie is en waarschijnlijk heeft ze niet veel druk nodig. Je hebt ze dus een beetje overdonderd. Hopelijk lukt het met die lesgeefster!

taartje33

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:36

Misschien denkt je paard: Als ik alleen mee moet om te werken, kan ik dus ook van te voren niet meegaan, dan hoef ik lekker niets te doen. (Niet gezegd dat ze het 'werk' niet leuk vindt.)
Ga ook een keertje naar haar toe om alleen te knuffelen.
Of als je haar uit de weide hebt alleen poetsen, maar niet longeren of rijden.
Misschien is dat een oplossing?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:37

Moet je haar wel eerst uit de weide krijgen, om er dan niks mee te gaan doen ;)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 22:56

Dan moet ze er wel eerst uit komen ;)

Haha precies [***]! Tegelijk!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:00

ik begrijp dat je hulp gezocht hebt. In de tussentijd kun je misschien proberen of ze samen met een ander paard van de groep wel uit de wei wil komen en dan het "hulp"paard weer terug zetten??????

succes fijn dat je in ieder geval tijd en liefde in je paard wil stoppen ;-)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:01

Heb globaal de reacties gelezen.

Lijkt me een dominantiekwestie, ze houdt jou een beetje voor het lapje. :D

Ik zou inderdaad ook voor het touwhalster gaan. Het voordeel is de minder brede band, waar ze dus minder tegen kunnen hangen; het is nogsteeds de aanhouder wint, maar de aanhouder wint wat makkelijker. Zoals al aangegeven, druk rustig opbouwen, en loslaten zodra zij loslaat.

Daarnaast zou ik gaan voor een zweepje of een leadrope met leertje op het eind. Sommige paarden hebben nu eenmaal wat aanmoediging nodig van de achterhand. Dit hoeft niet hard te zijn, maar als het druk opbouwen-stapje naar voor -weer staken - druk opbouwen- stapje naar voor niet voldoende is wil een klein tikje op de achterhand ook nog wel eens helpen. Heel belangrijk is dan wel BELONEN als ze naar voren gaat!

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:03

Samen met een ander paard is geen probleem. Maar dat helpt helaas dus niks voor het probleem dat we wel hebben :)

Uiteraard stop ik er alle tijd en liefde in! Tis een maatje voor het leven, toch! :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:06

tanec_meisje schreef:
Samen met een ander paard is geen probleem. Maar dat helpt helaas dus niks voor het probleem dat we wel hebben :)

Uiteraard stop ik er alle tijd en liefde in! Tis een maatje voor het leven, toch! :j

OK ik begrijp dat het probleem daarmee niet opgelost is maar dan kan je in ieder geval veilig :+ je paard uit de wei halen tot je hulp hebt van iemand om het probleem echt op te lossen.

en ja het zijn inderdaad maatjes voor het leven dat is hier ook zo ;-)

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:10

Dit probleem heb ik ook gehad met mijn paard. Eerst alleen in de wei, toen ook met het binnengaan van de bak en vervolgens kreeg ik hem ook niet meer in de stal. Ik heb hier hulp bijgezocht en dmv grondwerkoefeningen op de manier zoals somebitch het omschreef op pag.1 in heel korte periode opgelost.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-11 23:10

RM94 schreef:
tanec_meisje schreef:

OK ik begrijp dat het probleem daarmee niet opgelost is maar dan kan je in ieder geval veilig :+ je paard uit de wei halen tot je hulp hebt van iemand om het probleem echt op te lossen.

en ja het zijn inderdaad maatjes voor het leven dat is hier ook zo ;-)

Oh ja als ik wil rijden oid dan kan dat inderdaad. Komt goed, hoop dat ik snel een afspraak kan maken met iemand van Terra Natura!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 23:15

Met mijn tinker heb ik hetzelfde probleem gehad. Was ook een dominantiekwestie.
Ik heb wel grondwerklessen met haar en daar heb ik geleerd dat in dit soort gevallen je het niet gaat "winnen" met proberen het paard naar voren te laten lopen.

Ik heb het op de volgende manier opgelost:
- leadrope (longeerlijn kan ook) onder aan het halster vastmaken (hoeft ook geen touwhalster te zijn)
- eerst proberen met wat druk op de lijn of ze naar voren meelopen
- doen ze dat niet, dan verplaats je de druk naar opzij
- sommige paarden zijn heeeeel lenig en kunnen lang blijven staan met het hoofd opzij, maar
dan verplaats je de druk iets meer schuin naar voren
- knap paard dat dan niet toch uiteindelijk een stapje opzij zet

En zodra ze in beweging is loop je gewoon een paar passen schuin naar voren. Niet meteen ver doorlopen maar proberen zelf te bepalen wanneer ze mag stilstaan.
Dan hoef je verder nog niet eens overdreven te belonen, want het feit dat ze niks meer hoeven is al beloning genoeg.
En dit kun je dan uitbouwen tot je haar uiteindelijk gewoon mee kunt nemen.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 12:13

Ik zat te denken, om onze band verder uit te bouwen en meer vertrouwen wederzijds te krijgen, is het misschien toch wel een heel goed idee om alvast wat grondwerk oefeningen aan een lange lijn te gaan doen. Want uit de wei meelopen met mij, weg van de kudde, is natuurlijk eigenlijk pas stap 10 ofzo. Alles wat daaraan vooraf gaat kan ik niet zomaar overslaan. Wie weet als we ons daar even niet op richten, maar op gewoon leuk oefeningen doen samen op de grond, het probleem van uit de wei halen straks niet eens meer bestaat! Mocht het niks uitmaken, dan zoek ik natuurlijk nog steeds hulp :)

Maar dan, welke oefeningen zou ik kunnen doen? Iemand goede voorbeelden, sites met leuke oefeningen oid? Eventueel met clickeren oefenen zodat ik ze uiteindelijk niet helemaal vol hoef te proppen met snoepjes :P Alle tips welkom!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 12:41

Een click is GEEN vervanging van een snoepje/beloning, maar een brug er naartoe. De click betekent "dit deed je goed, zodadelijk krijg je je beloning". Dus willen gaan clickeren zodat je ze niet vol moet proppen is een beetje verkeerd geformuleerd :P

Maar verder zou ik voor die specifieke vragen eventueel een ander topic openen, dan gaat het niet zo verloren tussen het hele weideverhaal ;) Vind het wel een goed idee, als je gewoon met haar in de weide kan werken zonder dat de andere paarden je komen irriteren (die kan je trouwens wel altijd wegjagen, geef je meteen aan dat jij het op dat moment voor het zeggen hebt ;) ) dan kan je daar al wat winnen :j

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 12:46

Ja maar ik bedoel meer in de zin van, eerst leren dmv met een snoepje oid dat click betekent dat ze het goed doet, om het snoepje op een later moment de vervangen door een aai of 'braaaf' :)

En als een snoepje voor haar het beste werkt, dan houd ik het daar gewoon bij hoor! En meteen leren dat bedelen niet mag en beleefdheid mbt het eten verplicht is! Haha :)

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 18:30

Voor de geïnteresseerden, even een update over de afgelopen 3 dagen, wbt grondwerk :)

Maandag, dag 1
Had een leadrope, touwhalster, stick en string binnen gekregen en ben vol goede moed naar stal gegaan. In de wei touwhalstertje en leadrope om en de stick erbij gepakt. Hmmm dat vond ze toch wat minder, zo'n gekke stok. Dus ik dacht, laten we het niet gevaarlijk maken, ik ga buiten de wei staan, bij de poort, zodat ze ten alle tijden weg kan als zij daarvoor kiest, en ik veilig sta :)

Stick bleef ennnnggg, aanraken was eigenlijk nog geen optie. Dus ik bedacht me om eerst maar eens dat ding wat minder eng te maken door er een voedselbeloning aan te koppelen :)* Die combinatie bracht me zover dat ik na een half uurtje bijna kon kriebelen met de stick, maar nog niet aanraken. Daar heb ik het bij gelaten voor die dag, ze weet nu dat ik haar er niet mee ga slaan oid, en ze stukjes appel krijgt wat natuurlijk een goede motivatie is :D

Dinsdag, dag 2
Verder gegaan zoals maandag, dus alleen stick en appeltjes :p En warempel, na een minuutje of 10 kon ik haar zachtjes over haar hoofd kriebelen, en nog wat later ook over de hals en borst :) Zag haar echt denken, heb ik me hiiieeer nou zo druk om gemaakt??? Een vooruitgang die ik zelf zeer zeker niet had verwacht na 1 dag!

Woensdag, dag 3
Verder zoals gisteren, maar nu wist ze natuurlijk meteen dat er ook eten bij kwam en dat de stick niet eng was, dus ze werd wat opdringerig (sta nog steeds buiten de weide). Dus als eerste maar even geoefend op het niet in mijn ruimte komen (de oefening uit het boek 101 horsemanship oefeningen). Eerst werd ze een beetje pissig omdat ik met de stick begon te zwiepen, maar elke keer kwam ze even enthousiast weer terug wanneer ik haar uitnodigde, én bleef daarbij netjes uit mijn ruimte. Op een gegeven moment kon ze op het zwiepen van de stick zo'n 5 meter achterwaards :) Met aanraken deze keer ook buik/rug en voorbenen erbij genomen, allemaal prima :) Dus voorzichtig de string eraan gemaakt en deze zachtjes over de rug gezwiept, was ook geen probleem!

Dus eigenlijk gaat het erg goed! Ik ga pas de wei in, als ze niet meer boos wordt, dat gebeurt nu af en toe nog wel. Wil geen risico lopen om weer opnieuw te kunnen beginnen door een of andere uitval van mij of haar! Of misschien eerst gewoon even aan de hand gaan lopen met leadrope en stick, buiten de wei is het toch allemaal weer anders.

Tips en commentaar/kritiek (mits opbouwend ;)) welkom!!