x_Britje schreef:En alle paarden van mensen die, wanneer ze niet rijden, hun paard op jagen voor de beweging zijn ook psychisch beschadigd? Lijkt me niet, trouwens, onze huis tuin en keuken paardjes zijn niet wild, en natuurlijk heeft het nog zijn instinkt, maar het verschilt wel even of je het in het wild uit de kudde verjaagd of een JU doet :S
Ik vindt dat jullie je aanstellen, en het klopt dat veel mensen het verkeerd doen, en je toch echt eerst je moet verdiepen in JU en weten wat je nou eigenlijk doet, maar als je je erin hebt verdiept kan het heus niet voor zoveel schade zorgen als jullie nu met zn allen suggereren... Je paard gaat niet dood of zo :S
Ik vind het heel kort door de bocht wat je zegt....
Een paard opjagen voor beweging is toch wel even wat anders dan een JU. Een paard dat leeft in gevangenschap is dan misschien geen wild paard, maar het blijft nog steeds een vlucht- en groepsdier. Dit komt van bokt wiki: Om te begrijpen wat deze straf eigenlijk inhoudt moet je weten dat een paard een kuddedier is. In de kudde vindt een paard zijn veiligheid, een paard alleen is in levensgevaar, moet altijd op zijn hoede zijn, loopt altijd gevaar op een onachtzaam moment ten prooi te vallen aan roofdieren. Als je een kudde paarden bekijkt, dan is er altijd wel eentje die de wacht houdt, die de anderen kan waarschuwen als deze liggen of staan te slapen. Een paard kan niet zonder kudde.
Dit is voor jou paard dus gewoon psychisch zwaar. En wat eerder is gezegd een JU leer je niet van internet of uit boeken.