Academische rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:48

Paar keer in de praktijk gezien dat de paarden helemaal opbloeiden als baasjelief iets anders ging doen met ze.... te weinig afwisseling blijkbaar.

caj2008

Re: Academische rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:49

ik lees even mee.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 17:53

Wendy schreef:
Paar keer in de praktijk gezien dat de paarden helemaal opbloeiden als baasjelief iets anders ging doen met ze.... te weinig afwisseling blijkbaar.

Ja is belangrijk hoor. Maar hoe kom je hier zo bij?
De fries die ik rijd heeft een weekje rustig aan gedaan en is een keer meegeweest met een menrit: helemaal geweldig vond ze het (2 span). Vandaag door storm en regen was ze superactief en heb ik maar eens een sprongetje gemaakt, super om te zien dat ze zich zo blij voelt (hele tijd briesen enzo). :+ Dan vind ik het ook leuk en is de middag geslaagd.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:55

Op http://www.basisrijkunst.nl vind je ook veel informatie. Gewoon over het correct rijden, geinspireerd door de AR.

In mijn optiek is kun je de manier waarop een paard gereden wordt geen label geven. Ik reed mijn vorige paard anders dan mijn huidige. Het doel is hetzelfde, alleen de weg ernaartoe niet.

Op deze site leer je gewoon heel veel over de bijvoorbeeld de anatomie en actie --> reactie , en dat is, buiten dat het rete-interessant is, écht een toegevoegde waarde tijdens het rijden :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 17:56

Ik leid mijn paarden op via de principes van de academische rijkunst. Academische rijkunst is inprincipe het zelfde als klassieke rijkunst maar dan wel het echte klassiek. Tegenwoordig hanteerd iedere instructrice de prinicipes van de klassieke rijkunst alleen zie ik daar niets van terug in hun lessen. Dat is de reden waarom klassiek en academisch tegenwoordig zo verschillen omdat mensen er hun eigen draai aan geven en de naam klassiek erop plakken.
De reden waarom ik me in de academische rijkunst heb gevonden is omdat je aan de hand werkt en daarna erop gaat zitten. Ik ben zelf niet echt een ruiter en vind werken aan de hand daarom zo leuk. Daarnaast hou ik er niet van om maar paard in een vorm te houden met teugels en bit maar leer ik mijn paard liever zichzelf te dragen en zo in een zelfhouding te lopen.
Mijn paard verveeld zich absoluut niet, ze is juist dol enthousiast. Door dezelfde stappen keer op keer te doen gaan ze met je mee denken en daarvan krijg ik een heel meedenkend en gemotiveerd paard.

Daarnaast vind ik de lessen helemaal niet duur, ik zie het als een investering in de toekomst van mijn paard en mezelf.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 12:43

Je ziet ook foto's waar ze zonder beugels rijden en zonder zadel dus ook. Ze rijden dan op een soort dekje ofzo. Lijkt mij ook heel erg leuk om een keer te doen. (De vorige keer zonder zadel lag ik languit in een supergrote plas....hm.....maargoed). Wie weet hoe ze met zo'n dekje rijden en wat je nodig hebt?

Oh..ik zie het al, het heet een bare back pad. Van de site www.paardenbegrijpen.nl:
Dit dikke pad is gemaakt van schapenwol met leren stoten en een leren handvat. De vulling is dik vilt.

Met een bare back pad zit je zachter, steviger en comfortabeler dan wanneer je zonder enige bescherming op de blote paardenrug zit.

Toch voel je met het pad nog steeds alle bewegingen alsof je zonder zadel rijdt.

Voor noodgevallen zit er een handvat op het pad.

Het bare back pad kan beperkt worden gewassen in lauw water op een wolwasprogramma.

Prijs: 182,50 euro incl. bruine katoenen singel en gratis eBook

Ja hoor, machtig wat duur :( nou dat wordt em dus niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:49

Er zijn ook wel goedkopere barabackpads te vinden hoor... beetje zoeken in verschillende webwinkels wil weleens helpen :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 12:58

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 13:15

Het voordeel van een barebackpad is dat je alle precieze bewegingen van je paard voelt. En je paard die van jou. Ik hoefde met mijn vorige paard mijn billen maar aan te spannen en ze ging in een piouette (uiteraard met correcte stelling en buiging ;) ) :)) Daarbij helpt het je met het creeeren van een onafhankelijke zit.

Maar heel eerlijk... Het is niet iets typisch academisch/klassiek volgens mij...

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:03

xmarliez schreef:
Ik leid mijn paarden op via de principes van de academische rijkunst. Academische rijkunst is inprincipe het zelfde als klassieke rijkunst maar dan wel het echte klassiek. Tegenwoordig hanteerd iedere instructrice de prinicipes van de klassieke rijkunst alleen zie ik daar niets van terug in hun lessen. Dat is de reden waarom klassiek en academisch tegenwoordig zo verschillen omdat mensen er hun eigen draai aan geven en de naam klassiek erop plakken.
De reden waarom ik me in de academische rijkunst heb gevonden is omdat je aan de hand werkt en daarna erop gaat zitten. Ik ben zelf niet echt een ruiter en vind werken aan de hand daarom zo leuk. Daarnaast hou ik er niet van om maar paard in een vorm te houden met teugels en bit maar leer ik mijn paard liever zichzelf te dragen en zo in een zelfhouding te lopen.
Mijn paard verveeld zich absoluut niet, ze is juist dol enthousiast. Door dezelfde stappen keer op keer te doen gaan ze met je mee denken en daarvan krijg ik een heel meedenkend en gemotiveerd paard.

Daarnaast vind ik de lessen helemaal niet duur, ik zie het als een investering in de toekomst van mijn paard en mezelf.

Klassieke rijkunst is en blijft klassieke rijkunst en daar is al jarenlang niets aan gewijzigd. De hededaagse dressuur is daar een afgeleide van. Er zijn maar zeer weinig mensen die dit tot in de puntjes beheersen. Je word er vandaag de dag mee dood gegooid en als je dan gaat kijken verslik je je spontaan. Ze weten niet eens de kern waar het om draait. Maar je lessen verkopen zo lekker als je een leuk woord gebruikt. Er zit vreselijk veel kaf onder het koren.

Achja in het land der blinden is een oog koning!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:08

ik les momenteel niet meer omdat mijn pony met een flinke bronchitis heeft gelopen,maar ik heb ook les gehad die ook grotendeels via de methode van bent branderup rijd.

mooiste is nog dat mijn pony het echt helemaal geweldig vind!
ik had daarvoor wel "gewoon" les gehad,maar pony was niet vooruit te branden en ik moest steeds bij drijven.

volgens deze methode loopt hij als een trein,oortjes steeds naar voren en ik merk aan alles dat hij super aan het mee denken is :D
je bent je veel meer bewust wat je allemaal met je lichaam doet vind ik, en wat je paard allemaal doet.
bovendien staan ze veel lichter aan de hulpen
ben er dus heel enthousiast over!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 14:10

Precies Ellepel!
Hetzelfde wat jij merkt bij je pony, merk ik ook bij die van mij!
Dat je zelf ook op je tekortkomingen wordt gewezen en handvaten mee krijgt hoe je daaraan moet werken, vind ik vaak heel confronterend maar ook erg fijn tegelijk.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 22:55

en snappen jullie nou ook wat jullie eigenlijk doen?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 23:59

Ja ik snap zeker wat ik aan het doen ben.
Ik leer om met mijn zit de achterhand van mijn paard te activeren oa. En ik vóel ook duidelijk verandering bij mijn paard, maar ook bij mij. Ik ben losser in mijn lichaam geworden en daardoor kan mijn paard zich ook beter los laten. Heb nu ineens een veel voorwaartser paard gekregen die ik in aantal gevallen zelfs op gedachte al kan laten draven. haha.
Ja ik ben n super enthousiaste leerling!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 22:20

De basis van de klassieke rijschool is altijd voorwaarts rijden. Hand en beenhulp tergelijkertijd heft elkaar op en dan sta je op NUL. Oftewel je paard loopt niet. Je geeft dus óf een beenhulp óf een handhulp en niet tergelijkertijd terug inwerken met je hand en voorwaarts vragen met je been. Een slofteugel zal men dus NOOIT zien omdat het de beenhulp intensief tegenwerkt. Dan krijg je stugge paarden die stijf worden als een plank. Het doel van de klassieke rijschool is dan ook het paard fysiek en psychisch sterk te maken en dit tot op hoge leeftijd te behouden.

Dus niet met 9 jaar verrot gereden naar de slager. Met 9 jaar beginnen ze net aan de hogeschool waarbij ze op 15 á 16 jaar op hun hoogtepunt zijn. Verderlicht aan de hulpen en blakend van gezondheid!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-10 12:36

Op de manier waarop ik nu rijd gaat het ook zeker weten over voorwaarts. Oftewel van achter naar voren rijden. Ook niet tegenhouden van voren als je beenhulpen geeft. Dus dan is er geen verschil? :o

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:53

Als je denkt dat dat het enige verschil is dan heb je nog een lange weg te gaan. Tussen voorwaarts en voorwaarts rijden zit een groot verschil. Tussen een zachte aanleuning en een zachte aanleuning ook. Immers wat vind jij zacht en wat vinden de echte meesters zacht? Het draait hem om het samenspel van been, hand, zit, werkwilligheid, tempo, gehoorzaamheid, etc etc... In de moderne dressuur zie ik hoofzakelijk 2 dingen, een persend been en een veel te grove hand.

Het is iets wat je in de praktijk dient te leren, op verschillende paarden, van verschillend temperament, karakter en fysiek gestel. Kun je niet uit een boek halen, in 1 lesje leren of van Bokt halen. Maar jaren van ervaring onder de juiste begeleiding met een grote toewijding. Het exact uitleggen gaat dan ook niet zonder dat je een paard onder je kont hebt.

Klassieke rijkunst is nl. VOELEN en BEHEERSEN.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:16

Ik rijd alweer een tijdje volgens Branderup. Duur? Tja, goede lessen zijn duur. Vaag? Nee, echt niet, sommige leerlingen van Branderup zijn misschien wat zweverig, maar die van mij is erg duidelijk (kan al mijn 'waarom' vragen altijd beantwoorden, met een duidelijke onderbouwing). Mijn paardje doet het super. Momenteel alleen nog aan de hand, tot hij genoeg spieren heeft om mij erbij te dragen. Hij snapt wat de bedoeling is en ik hoef hem nergens toe te dwingen.

Maarrr vind je een andere dressuur-stroming fijner, dan moet je dat lekker doen :) Paardrijden doe je immers voor je plezier!

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 00:27

Volgens mij is de klasieke rijkunst of academische rijkunst er altijd al geweest.

Maar mensen willen tegenwoordig al heel snel het plaatje willen hebben waar ze op de wedstrijden mee kunnen scooren. soms wordt zo'n paard te snel opgericht, te snel bij elkaar gereden en wordt het uitschuiven vergeten. terwijl dat je paard juist lenig maakt, die afwisseling.

Volgens mij zijn er weer wat meer mensen die verder denken en weer terug stappen naar het klasieke gebeuren. dat kan Branderup, AdB of academische rijkunst zijn.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 21:25

NouJaDan schreef:
Als je denkt dat dat het enige verschil is dan heb je nog een lange weg te gaan. Tussen voorwaarts en voorwaarts rijden zit een groot verschil. Tussen een zachte aanleuning en een zachte aanleuning ook. Immers wat vind jij zacht en wat vinden de echte meesters zacht? Het draait hem om het samenspel van been, hand, zit, werkwilligheid, tempo, gehoorzaamheid, etc etc... In de moderne dressuur zie ik hoofzakelijk 2 dingen, een persend been en een veel te grove hand.

Het is iets wat je in de praktijk dient te leren, op verschillende paarden, van verschillend temperament, karakter en fysiek gestel. Kun je niet uit een boek halen, in 1 lesje leren of van Bokt halen. Maar jaren van ervaring onder de juiste begeleiding met een grote toewijding. Het exact uitleggen gaat dan ook niet zonder dat je een paard onder je kont hebt.

Klassieke rijkunst is nl. VOELEN en BEHEERSEN.

Oke maar wat ik nu met het paard doe is ook voelen en beheersen. Ik snap dat je zegt dat je bij de moderne dressuur een persend been zit en een veel te grove hand. Maar dat ligt ook zeker aan de ruiter!!!

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:59

Het ligt ALTIJD aan de ruiter! Maar het gaat om het verschil toch? In de klasieke dressuur wordt dwang verafschuwd. In de moderne dressuur maar al te vaak niet. Klassieke dressuur maakt een paard sterker, mentaal en fysiek. En men gaat niet eerder met zwaardere oefingen verder als de basis perfect beheerst wordt. En een perfecte basis, waar zie je tegenwoordig nog?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:01

NouJaDan schreef:
Het ligt ALTIJD aan de ruiter! Maar het gaat om het verschil toch? In de klasieke dressuur wordt dwang verafschuwd. In de moderne dressuur maar al te vaak niet. Klassieke dressuur maakt een paard sterker, mentaal en fysiek. En men gaat niet eerder met zwaardere oefingen verder als de basis perfect beheerst wordt. En een perfecte basis, waar zie je tegenwoordig nog?

Ik ben het met je eens.
Maar wanneer is je basis perfect... ik denk eigenlijk nooit, want je blijft er mee bezig en je zal het altijd moeten onderhouden.
Maar welke ruiter, ongeacht tak van de sport, heeft nog een fatsoenlijke basis?

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-10 16:57

Ja het ligt aan de ruiter, helemaal mee eens. Maar ik bedoel dat niet iedereen die reguliere dressuur rijdt een grove hand heeft!! Je ziet het wel te vaak, en dan bedoel ik dus dat het aan de ruiter ligt en niet aan de rijstijl. Of zit de hedendaagse dressuur soms expres dwangmatig in elkaar? Dat lijkt me niet. In ieder geval wil ik er dan niet bij horen.

Wat ik erg goed vind is dat je pas verder gaat met oefeningen als de basis goed is. Een van de instructrices die ik heb rijdt in de subtop en doet altijd eerst een half uur basis met haar paarden en daarna pas een paar oefeningen. Dit is de 'hedendaagse' dressuur. Dus wat dat betreft zit daar niet zoveel verschil tussen.

Wat vinden jullie dan dwangmatig en hoe doe je dat anders bij de klassieke rijkunst?
Bijvoorbeeld: ik leg mijn kuit aan en mijn paard reageert niet, daarna geef ik hem een prikje met de spoor. Kan dat dan volgens jullie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 23:11

MeFlower schreef:
Ja het ligt aan de ruiter, helemaal mee eens. Maar ik bedoel dat niet iedereen die reguliere dressuur rijdt een grove hand heeft!! Je ziet het wel te vaak, en dan bedoel ik dus dat het aan de ruiter ligt en niet aan de rijstijl. Of zit de hedendaagse dressuur soms expres dwangmatig in elkaar? Dat lijkt me niet. In ieder geval wil ik er dan niet bij horen.

:j helemaal goed als iedereen nu eens deze instelling krijgt? want veel ruiters worden wel beloond terwijl ze "grof"rijden andere ruiters die dat zien gaan dat 'narijden'

Wat ik erg goed vind is dat je pas verder gaat met oefeningen als de basis goed is. Een van de instructrices die ik heb rijdt in de subtop en doet altijd eerst een half uur basis met haar paarden en daarna pas een paar oefeningen. Dit is de 'hedendaagse' dressuur. Dus wat dat betreft zit daar niet zoveel verschil tussen.

eens, alleen dat eerst een half uur basis zal wel betrekkelijk zijn de ene x ben je langer bezig met los werken dan de andere x

Wat vinden jullie dan dwangmatig en hoe doe je dat anders bij de klassieke rijkunst?
Bijvoorbeeld: ik leg mijn kuit aan en mijn paard reageert niet, daarna geef ik hem een prikje met de spoor. Kan dat dan volgens jullie?

ja dat mag zeker, als je been geeft wil je een antwoord in de vorm van een reactie,als je die niet krijgt mag je de vraag'zo noem ik een hulp'nog s stellen, wel hoor je dan weer terug te gaan naar je vraag,fluisterend-altijd weer terug naar de kleine zachte hulp willen..

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 16:15

Ja precies, dus dat is bij jullie niet anders