Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Maar zoals anderen ook al zeiden, dat is zo voor alle kunstjes. Ik heb ook wel eens een mooie jambette-hoef tegen mijn scheen gekregen, niet grappig... Fouten maken mag, fouten maken kan, maar liever niet. Ik heb ook heel wat domme dingen in het verleden gaan en ja, nu soms nog. Dan heb ik iets van: 'hmmm, ik had het beter iets anders aangepakt...' Gelukkig zijn paarden vergevingsgezind en ook erg leergierig, dus problemen kunnen opgelost worden. Al gaat het soms iets lastiger dan ze creeëren.
). Dus heb ik uitgelegd dat ik dat dus NOOIT aan mijn paard ga leren en dat ik het hen ook zeker afraadt als zij ooit een eigen pown krijgen om daaraan te beginnen. En heb meteen de vraag even beantwoord waarom... Want "Jippe haalt het nu niet in zijn hoofd om te steigeren als jij erop zit. Dat doet hij puur in spel etc met zijn maatjes. Als wij hem dat nou leren op commando wordt hij er zich van bewust dat hij het dus ook bij ONS kan doen en heb je zomaar de kasn dat hij ineens gaat steigeren als jij erop zit. Of als je per ongeluk een commando eraan knoopt wat niet zo handig is (bijv armen omhoog gooien, iets wat je ook doet om een aandenderend paard te laten stoppen.)"
thoraklover schreef:Goed topic! Vooral veel jonge kinderen (jaar of 10..) zien mensen die al ver geschoold zijn in Vd, en die vertellen veel dat VD leuk is voor je pony en voor jezelf, en dat het goed voor de band is van jou en je pony. Dit is echter alleen als het correct aangeleerd word, en als je consequent bent. Veel kinderen denken (ook volwassenen..) die lezen dat en zien foto's en die willen dat ook. En uit enthousiasme slaan ze de basis over. Ik vind eigenlijk, dat er op de voorpagina van een VD site, in het groot een waarschuwing moet staan dat je eerst met de basis moet beginnen, omdat het anders later heel gevaarlijk kan worden.

iloveyellow schreef:Maar ik zal het steigeren zeker voorlopig nog niet in de ijskast zetten/ of houden ...(knip)
Cassidy schreef:En dan aan jou de vraag: hoeveel goed geschoolde paarden, en mensen die alle risico's hebben uitgesloten denk je op bokt te vinden in de leeftijdscategorie van pakweg 10 tot 16 jaar?