Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:00

Jep, dat sowieso.. :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 09:02

Vienna misbruikt kusje geven en gekke bek trekken :')

aka. sta ik daar met een potentiele koper iets over vienna uit te leggen, lebbert Vienna de koper af :')
Koper helemaal dubbel _O-

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 09:05

Ja Menno ook, als je foto's wil maken staat hij alleen maar te flemen en te gapen.. Nougoed, hij gaat z'n gang maar.. :+

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:38

Goed topic! Vooral veel jonge kinderen (jaar of 10..) zien mensen die al ver geschoold zijn in Vd, en die vertellen veel dat VD leuk is voor je pony en voor jezelf, en dat het goed voor de band is van jou en je pony. Dit is echter alleen als het correct aangeleerd word, en als je consequent bent. Veel kinderen denken (ook volwassenen..) die lezen dat en zien foto's en die willen dat ook. En uit enthousiasme slaan ze de basis over. Ik vind eigenlijk, dat er op de voorpagina van een VD site, in het groot een waarschuwing moet staan dat je eerst met de basis moet beginnen, omdat het anders later heel gevaarlijk kan worden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:40

Zoals men niet in één dag de tafel van 7 kan, kan men ook niet in één dag de galop beheersen, kan men ook niet in één dag de Engelse grammatica beheersen dus kan met ook niet in één dag de basis van VD onder de knie krijgen om dan maar door te gaan met het hogere werk. :)*

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:59

Ik heb 20 november mijn eerste VD les. Wat ik tot nu toe heb gedaan is alleen de basis. Stap, draf, galop, halthouden, achterwaarts en keren. Stap en draf gaan goed op commando, maar de rest mag nog wat meer bevestigd worden. Ik weet nu al dat ik haar de komende tijd geen steigeren ga leren. Misschien leer ik haar dit wel nooit. Ze is best slim, leert snel en ik denk dat ze ook snel door gaat hebben hoe ze dingen tegen me kan gebruiken. Daarom heb ik eerst les voor dat ik echt aan het werk ga.

In veel steigertopics zie ik inderdaad ook hoe het niet moet, dat de basis niet correct is. Het lijkt mij inderdaad een goed idee dat beginners (zoals ik), maar ook gevorderden hier lessen in nemen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 17:10

Lolacabana schreef:
Ik heb 20 november mijn eerste VD les.

:D

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:03

Ik ben het hier helemaal mee eens; bezint eer ge begint. :Y) Maar zoals anderen ook al zeiden, dat is zo voor alle kunstjes. Ik heb ook wel eens een mooie jambette-hoef tegen mijn scheen gekregen, niet grappig... Fouten maken mag, fouten maken kan, maar liever niet. Ik heb ook heel wat domme dingen in het verleden gaan en ja, nu soms nog. Dan heb ik iets van: 'hmmm, ik had het beter iets anders aangepakt...' Gelukkig zijn paarden vergevingsgezind en ook erg leergierig, dus problemen kunnen opgelost worden. Al gaat het soms iets lastiger dan ze creeëren.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn pony al wel kan steigeren, maar andere kunstjes nog helemaal niet onder de knie heeft. Ze gaat met respect met mijn ruimte om, ze gaat met respect met het voedsel om. Voor mij de basis van alle truucjes... Steigeren hoeft wat mij betreft niet de allerlaatste oefening te zijn. Maar je moet gewoon zeker weten (doordat je al andere zaken aangeleerd hebt) dat dat respect er goed in zit, én je moet goed weten hoe en waar het fout kan gaan. Je moet doordacht te werk gaan en weten waarmee je bezig bent.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:24

Van de week op stal met mijn 2 kids. Meisje in de bak bezig met eigen paard en zegt tegen mijn kids; moet je dit eens zien *** kan steigeren. Dus hup commando met de benen, teugels eraan en beessie kwam omhoog. "zelf geleerd, knap he..." Kids hadden braaf zoiets van jaaa, gaaf. Dus we liepen verder en zie 2 kids ernstig kijken. Dus ik vraag wat er is. Mam, waarom leren wij Jippe niet steigeren?

Tsja toegegeven, als ik Jippe vrij in de paddock zie spelen met zijn maatjes en dat 700 kilo zwarte gevaar gaat in het spel eens op zijn achterbenen staan ziet dat er spectaculair uit.... Maar euh... toch niet met 1 van mijn kids erop (of ikzelf :o ). Dus heb ik uitgelegd dat ik dat dus NOOIT aan mijn paard ga leren en dat ik het hen ook zeker afraadt als zij ooit een eigen pown krijgen om daaraan te beginnen. En heb meteen de vraag even beantwoord waarom... Want "Jippe haalt het nu niet in zijn hoofd om te steigeren als jij erop zit. Dat doet hij puur in spel etc met zijn maatjes. Als wij hem dat nou leren op commando wordt hij er zich van bewust dat hij het dus ook bij ONS kan doen en heb je zomaar de kasn dat hij ineens gaat steigeren als jij erop zit. Of als je per ongeluk een commando eraan knoopt wat niet zo handig is (bijv armen omhoog gooien, iets wat je ook doet om een aandenderend paard te laten stoppen.)"

Dus nee ik snap de hele hype niet om dat soort dingen aan paarden te leren. Voetje, halt, achteruit, draaien... Dat zijn leuke dingen! Of op commando de verzamelde draf pakken: dat is ook mooi om te zien! Voor mij geen gesteiger!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:54

thoraklover schreef:
Goed topic! Vooral veel jonge kinderen (jaar of 10..) zien mensen die al ver geschoold zijn in Vd, en die vertellen veel dat VD leuk is voor je pony en voor jezelf, en dat het goed voor de band is van jou en je pony. Dit is echter alleen als het correct aangeleerd word, en als je consequent bent. Veel kinderen denken (ook volwassenen..) die lezen dat en zien foto's en die willen dat ook. En uit enthousiasme slaan ze de basis over. Ik vind eigenlijk, dat er op de voorpagina van een VD site, in het groot een waarschuwing moet staan dat je eerst met de basis moet beginnen, omdat het anders later heel gevaarlijk kan worden.

Amen :)
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 23-10-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:01

Super topic TS, het kan niet vaak genoeg opgenoemd worden....en er zijn wel meer topic over geweest.
Het kan niet vaak genoeg opgenoemd worden: steigeren is het eindpunt van een heel lang traject, het kersje op de taart. Helaas worden er maar al te vaak shortcuts gebruikt, met alle mogelijke gevolgen van dien!

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:20

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dacht dat dit weer een van de 100 reltopics zou worden over het stijgeren. Dat iedereen hier zijn ongezoute mening neer zou pleuren en het steigeren zou verafschuwen. MAAR, tot mijn verrukking is dit niet! :)

Ikzelf ben een voorstander van het leren stijgeren, MITS je weet waar je het over hebt. Dus steigeren hoeft niet per sé de eindoefening te zijn, dat kan net zo goed iets kleins als de tong uitsteken zijn. Het steigeren is iets waar jij en je paard allebei klaar voor moeten zijn. Jij moet je voldoende gestort hebben op de basis, je genoeg geïnformeerd hebben en vooral duidelijk kunnen zijn naar je paard en WEDERZIJDS VERTROUWEN en RESPECT hebben. Zonder deze cruciale punten wordt het een groot fiasco.

Overigens wil ik hiermee het steigeren niet promoten, want ben het 100% met jullie eens dat het veel te vaak niet correct aangeleerd en gebruikt wordt. Maar ik wil hiermee alleen maar zeggen dat het steigeren niet iets slechts is, wat vaak wel geopperd wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:28

Steigeren is niet slecht, wordt alleen toegepast door mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn.

En aangezien ik vanachter mijn PC niet in kan schatten of iemand weet waar hij mee bezig is (en ik ook niet iemand ben die profielen induikt) komt bij mij standaard de waarschuwing om het NIET mee te nemen...

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:35

Maar ik vraag me dan altijd af: er wordt door iedereen onderhand geschreeuwd dat je het niet moet doen, maar 9 van de 10 keer mis ik toch echt de uitleg waarom niet?

Zelf ben ik ook niet zo van de profielen induiken en ik vind dat je helemaal gelijk hebt op het vlak van niet kunnen beoordelen vanachter je PC, maar af en toe vind ik wel dat er te veel geschreeuwd wordt dat steigeren slecht is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:40

Ik draai al een aantal jaren mee op bokt. Ik had je de waslijst met links naar oudere topics willen besparen, maar zal ze voor de volledigheid hier nog een keer neerzetten.

Als je een lijst van dergelijke topics en problemen tegenkomt, denk je dan niet dat een waarschuwing op zijn plek is om het vooral niet mee te nemen?
Degenen die namelijk weten waar ze mee bezig zijn, zullen de vragen over het hoe en waarom, en de problemen die ze tegenkomen hier niet op bokt stellen, die hebben daar hun bronnen voor.
Dus wat op bokt opduikt is negen van de tien keer de jongvolwassene met een shet, waar ze het hebben aangeleerd en die het tegen ze gaat gebruiken.
En dan mag je blij zijn als het echt om een shet gaat, en niet om een grotere pony of een groter paard...

Meest complete topic...

[GVL] Hoe steigeren onder de man aanleren?

[AR] [VD]hoe leer je een paard het steigeren af?

[ITP] saskia en mariska (welshjes) foto's + filmpjes !

en een overzicht naar meer steigertopics, vierde bericht in het topic heeft een hele lijst (kan niet meer quoten vanwege slotje)

[NH] hoe ka ik mijn paard leren steigeren?

En als je de hele lijst eens doorneemt, snap je dan waarom de steigertopics zoveel tegengas krijgen?

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:53

Ten eerste is STEIGEREN géén oefening!

Men heeft het over een levade, pesade of gestrekte pesade. Steigeren is een verzamelnaam voor het op twee achterbenen staan waarbij het niet uitmaakt hoe of wanneer.

Bij het aanleren van een van de drie oefeningen zoals hierboven wordt altijd vanuit een verzameling gewerkt. Onder de man vanuit een verzamelde beweging waarbij de voorwaartse stuwing wordt opgevangen door de hand waardoor het paard niet anders kan dan gaan "zitten" en in een verdere fase de voorbenen van de grond tilt. De mate van inbuiging van het achterbeen bepaald of het een levade of pesade wordt. Bij beide oefingen dienen de voorbenen onder gevouwen te worden. Dus geen uitslaand voorbeen!!!
Bij een gestrekte pessade is het achterbeen zo goed als NIET gehoekt maar dus recht. Hierbij mogen de voorbenen wat naar voren worden gebracht.

Omdat dat een uitslaand voorbeen uit den boze is valt het gevaar dus wel mee. Met dien verstande dat het paard sterk genoeg is, voldoende balans heeft, een geschikte bodem onder zich heeft en gehoorzaam is.

Bij het aanleren van een van deze oefeningen aan de hand is het verstandig dat deze in beginsel vanuit een achterwaartse beweging wordt aangeleerd. Zodat het niet tegen de man gebruikt kan worden. Later kan het worden verfijnd door op de plaats te blijven. Nimmer dus vanuit een voorwaartse beweging! Belangrijk is dat deze oefeningen aan de hand een complex commando signaal hebben. Zelf houd ik hiervoor een 3 tal signalen aan. TW stem, hand én zweep gebaar. Hierdoor ontneemt men het risico op ongelukken bij derden. Bijvoorbeeld als zij een hengst de wei op willen zetten en daarbij hun hand omhoog richten waardoor het dier in de pesade staat en vervolgens klappen krijgt omdat het "steigerde".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:02

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:08

Voor een demo of show is een uitslaand voorbeen natuurlijk prachtig! En ook ik maak er gebruik van om op demo's te imponeren. Echter dan is het wel AANGELEERD en niet vanuit verzet, onbalans of brutaliteit. En ook dan altijd vanuit een achterwaartse beweging zodat de hengst het nimmer zal associeren met "aanvallend gedrag". Ik ben er dus niet op tegen mits het met goed geschoolde paarden gebeurd en door mensen die alle risico's hebben uitgesloten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:10

En dan aan jou de vraag: hoeveel goed geschoolde paarden, en mensen die alle risico's hebben uitgesloten denk je op bokt te vinden in de leeftijdscategorie van pakweg 10 tot 16 jaar?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:12

Cassidy schreef:
TS heeft er duidelijk nog niet van geleerd...

Je bedoeld dat ze het nog steeds aan wil leren?! :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:14

Hoe moet ik dit dan interpreteren?

iloveyellow schreef:
Maar ik zal het steigeren zeker voorlopig nog niet in de ijskast zetten/ of houden ...(knip)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:15

Hélémaal mee ééns !!! :j

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:16

Cassidy schreef:
En dan aan jou de vraag: hoeveel goed geschoolde paarden, en mensen die alle risico's hebben uitgesloten denk je op bokt te vinden in de leeftijdscategorie van pakweg 10 tot 16 jaar?

Ik kan niet oordelen over mensen die ik niet ken en paarden die ik nimmer aan het werk heb gezien.
Daarnaast vind ik dat goed informeren nuttiger is dan afkraken. Je mag van een kind niet verwachten dat ze de discipline hebben een paard correct op te voeden. Hoe harder je schreeuwt NIET DOEN hoe eigenwijzer ze worden. En daarmee hoe gevaarlijker het wordt.
Echter, ook ik heb het moeten leren met vallen en op staan. Dus verdient iedereen wat mij betreft het voordeel van de twijfel. De meeste paarden in de VD met kinderen zijn toch de wat makkelijkere ponies. Daarmee kun je je nog wel wat fouten permitteren. Het paard straft zelf wel af en het kind leert ervan. Zouden ze nu met bloedkikkers van hengsten aan de slag gaan wordt het een ander verhaal. Maar dan zijn er altijd nog ouders. Als zij er voor kiezen hun kinderen onbewaakt of zonder toezicht dit soort stunts uit te laten halen zijn slechts ZIJ verantwoordelijk en niet de leden van Bokt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:18

Ja las het ook al! :=

Nouja weet je wat het is, ik heb haar vaak genoeg gezegd dat ze het niet meer moet gaan vragen, misschien over een paar maanden als ze beide wat verder zijn. Gisteren op msn vroeg ze hoe ze het aan kon leren op een goede manier.. :\

Heb hier geen antwoord op gegeven..

Maargoed, als ze het écht écht écht wil dan help ik haar liever zodat het goed gaat dan dat ik het weiger en dat ze zelf aan gaat lopen klooie..

Als ze weer eens een les wil en ze wil het steigeren weer aan gaan leren kijk ik tezijnertijd wel hoe het gaat. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:19

@ NouJaDan

Het is alleen zo jammer dat er in dergelijke gevallen een paard de dupe van is.
En breek me de bek niet open over ouderlijk toezicht in omgang met pony's....als beide ouders werken is er namelijk GEEN toezicht.