Jaarling longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarielleB

Re: Jaarling longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:12

als je een jong paard op een grote volte hebt kun je deze wel 10 minuten longeren. Er zijn ook mensen die jagen hun paard een half uur lang de bak door. Longeren wordt ook gedaan voor keuringen. En dan trainen ze wel wat langer.

Maar veel meerwaarde zal het niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:15

In het geval van mijn paard ( 2 jaar oud) moest ik juist gaan longeren van de hoefsmid en verschillende dierenartsen omdat het voor HAAR benen juist goed zou zijn ( afwijkende beenstand.)

Volgens de DA is het in mijn geval kiezen tussen 2 kwaden waarvan longeren de beste optie is.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:26

wij longeren al jaren met onze jonge paarden
1 omdat wij het losgooien in een bak levensgevaarlijk vinden daar ze of er in of erover heen of onder door schieten.
2 de paarden al heel snel leren om bij je te blijven en erg handzaam zijn.
3 en om dat ze het leuk vinden(die van mij kunnen praten ;) )

dit doen wij al 25 jaar met onze paarden en allemaal gezond, allemaal hoog in de sport en nooit geen gewonden paarden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:28

Ik geloof wel dat het slecht is maar je wordt hier gelijk afgemaakt als je er iets over zegt maarja ik longeer mijn 2 jarige dus ook. Nu al een maand of 2 niet meer want ze heeft zomervakantie maar in de winter deed ik het wel 1 of 2x in de 2 weken.

YvonneSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:47

Ik ben van mening dat jaarlingen al hun energie in groeien moet steken en niet in longeren. Maar dat moet ieder voor zich weten. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 21:59

Ja dat kan jou mening wel zijn maar ik neem aan dat jij geen dierenarts bent of hoefsmid.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 09:26

Ben het met je eens YvonneSA maar dan wel aangevuld met 'uitzonderingen daargelaten' zoals idd het paard van Breezy.

Tot zn 3e met leeftijdgenoten in de wei en tussendoor eruit gehaald worden is toch prima, maar longeren met een jaarling vind ik echt te ver gaan. Paard van 1 heeft niet zo veel concentratievermogen, laten we zeggen een 20min., en dat gaat al af wanneer je het diertje uit de wei haalt (omgaan). Dan heb je even de tijd om het vast te zetten, poetsen, voetjes geven en rondje te wandelen en weer terug. Totaal niet belastend en hij gaat ook niet gauw klooien omdat zijn concentratie al op is omdat je zo kort bezig bent.

'Ken' helaas ook een geval dat een meisje van 16 een 1,5jaar oude pony heeft, in een stal en er amper naar omkijkt. Vind het erg triest dat er zo met jonge paarden wordt omgegaan.