Wandelen met je paard zonder halster of touw

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emrl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-10 22:03

Mijn shetter loopt af en toe los in het bos.
Een vriendin haar exverzorgpony liep ook vaak los ging altijd goed totdat die op eens wegrende in volle rengallop er van door ging.
Gelukkig rende die weg en kwam weer terug in volle gallop.
Nouja ze dacht dus purre lol hij had een tijd stil gestaan enzo niks aan de hand.
Toen deed die het nog een keer maar kwam niet meer terug..
gelukkig wel uiteindelijk terug gekregen.
Ze vertrouwde het beestje 100% maar ja het kan dus ook fout gaan.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-10 22:31

wat een naar verhaal zeg! gelukkig dat het nog goed af liep

Spoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:12

De paardjes waar ik mee werk leer ik mij te zien als leider. Als ze schrikken heb ik ze ook geleerd dat ze moeten omdraaien en naar mij toekomen. Dat doe je door jezelf als een soort 'veilige haven' voor hen te maken. Eerst tijdens het longeren door ze naar je toe te roepen en als ze bij je zijn te belonen met rust en in het begin ook worteltjes.
Daarna hebben we het gedaan met een cordeo en uiteindelijk los. Nu volgen ze me gewoon. Als ze schrikken gaan ze er wel een stukje vandoor maar ze komen toch meteen terug.

Fivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:33

Ik ben met mijn hengstveulen van 10 maanden ook vanalles aan het oefenen :P Toen hij nog ongeveer.. 3-4 maanden was kon ik toen we gingen wandelen (samen met zijn mams) hem gewoon loslaten en dan rende hij achter mij aan, niet zijn moeder, alleen op een gegeven moment ging hij toch een beetje zijn eigen weg kiezen dus toen heb ik hem maar niet meer losgedaan :+

Alleen nu staat hij echt in een enorm weiland en oefen ik vaak ook dat hij mij volgt (zonder halster etc), netjes stilstaat waneer ik stilsta, en dan mag hij dus niet mij voorbij lopen, en als ik achteruit loop moet hij dat ook doen.. Hij kan zelfs sinds een paar dagen op commando een rondje maken :D
maar hij volgt me dan echt overal, als ik zeg kom, komaar, dan komt ie :) ! als ik zeg ''ho'' blijft ie staan en als ik dan zeg kom, komt hij weer :)

dus in de wei gaat het helemaal goed met meelopen, maarja ik denk dat ik dit (voorlopig) maar niet buiten de wei probeer :')
hij is me veel te kostbaar om kwijt te raken! ik zou echt zooo bang zijn dat hij wegrent ofzo, en dan onder een auto komt, bah

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:47

Toen ik een jaar of 14 was verzorgde ik een shet/ijslander en dat was net een hond. Die kon je op t ruiterpad laten staan, in het bos wat dingen zoeken (20 m verder) om een hindernisje te bouwen. Je hoefde dan alleen maar te zeggen dat ie even moest wachten. Hij bleef dan wel loeren waar je was en verzette geen pas. Hilarische dingen meegemaakt natuurlijk want mensen dachten vaak dat er een pony verdwaald was.
Deze pony kon ook los mee, alhoewel ik altijd wel halster om had en touw er aan voor de zekerheid.
Inmiddels ruim 2x zo oud zou ik dat niet meer durven :+ .
Ik had niet de indruk dat het die pony geleerd was. Hij gedroeg zich meer als een hond dan als pony gewoon. Kwam ook altijd aanrennen als je hem riep.
Los lijkt mij wel leuk, maar toch te gevaarlijk als het niet op eigen terrein is. Je weet maar nooit...

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 16:56

Ik deed dit ook met grote regelmaat, gewoon je paard lekker los mee. Nu sta ik in gebied waar veel wandelaars en fietsers zijn. Daar doe ik het minder, maar zodra ik in bos/natuur kom, mag hij gewoon weer los.
Hij komt altijd bij mij terug, juist als hij schrikt.

Die foto's met dat shetje dat meegaat op pad is helemaal geweldig!

Als het een smal pad is, kun je je paard ook perfect voor je uit laten lopen, ik heb nog nooit gehad dat mijn paarden echt de benen naam. Als je vertrouwen geeft, krijg je vertrouwen terug!

Bopje

Re: Wandelen met je paard zonder halster of touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 17:02

Mijne wandeld ook gewoon met me mee.
En als ik zeg dat ze even moet wachten blijft ze gewoon staan, en als ik zeg dat ze moet komen komt ze.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 20:53

Ik geef les op een hondenschool en we leren onze cursisten altijd dat het mooi is als je hond los kan lopen maar dat het een enorm risico is. We zijn afgelopen jaar 2 honden kwijt geraakt door dat ze onder een trein zijn gekomen (niet tijdens de les uiteraard) omdat men toch hun honden los wilden laten lopen. Het is en blijft een risico dat je neemt. Maar bij een hond is het risico voor de hond voornamelijk. Niet zo zeer voor het verkeer (soms trouwens ook dat) maar dat is bij het paard al helemaal een gevaar. Je moet er niet aan denken dat je paard tijdens een wandeling de benen neemt en een verkeersongeluk veroorzaakt.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:09

Ik heb inderdaad ook wel is gehoort van een dierenarts die 'zichzelf doodreed' omdat hij een hond ontweek met de auto. Zulke dingen gebeuren dus inderdaad ook. Vind het wel vaak onverantwoordelijk als mensen aan de rand van de weg hun hond los laten lopen. je kan hem nog zo een vertrouwen geven maar het hoeft maar even fout te gaan en hij ligt eronder.

Ik snap wel dat mensen hun hond los WILLEN laten, dat ook toch wel fijn voor die hond, dan dat hij nooit de kans krijgt om te rennen, omdat hij constant buiten aan een lijn zit.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 20:42

Mijn hondjes gaan ook altijd lekker los, maar bij fietspaden, autowegen en treinsporen apsoluut niet! Met paarden denk ik dat iedereen dan toch een beetje de zelfde 'regels' zou handhaven.

flippi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 17:40

Ik wil graag een ding zeggen: heel veel mensen hier zeggen dat ze met hun paard / pony gaan wandelen en dat ze dan soms gaan eten. Dit is echt heel onverstandig als je niet op je eigen terein bent. Je weet nooit wat voor gras of andere planten hij eet, of misschien is er wel tegen onkruid gespoten (dit is ernstig giftig voor paarden en ponys) Ik moet er niet aan denken wat er dan gebeurt...brrr... Het gaat heel vaak goed en er is niks aan de hand, maar het kan gebeuren dat hij net iets giftigs eet en dat willen we natuurlijk ook niet. Zie dit als een waarschuwing!

Kiimm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 23:03

Ik heb het zelf nog nooit gedaan,
Aangezien die van mij alles eng vind, & paarden blijven vluchtdieren.
Dus ik ga het risico ook niet lopen.

Dropveter101
Feeling down? Saddle up!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 21:26

x
Laatst bijgewerkt door Dropveter101 op 27-09-23 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 12:56

Wij doen dit met een pony van de manege altijd.
Althans over het erf naar de paddock en naar stal.
We kunnen haar ook gewoon los op het erf zetten, ze doet niks.
Ze loopt altijd wel achter iemand aan x]

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:00

Als ik ergens in de bossen kon buitenrijden zonder gevaar zou ik het zeker proberen;) of een verlaten strand ofzo :P
Maar met verkeer etc in de buurt vind ik het toch een te groot risico...

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 13:36

ninajojo schreef:
Als ik ergens in de bossen kon buitenrijden zonder gevaar zou ik het zeker proberen;) of een verlaten strand ofzo :P
Maar met verkeer etc in de buurt vind ik het toch een te groot risico...

Je kan het ook proberen met halster eerst en dan dat touw gewoon heel slap laten hangen.
Als dat erg goed gaat (Dus zonder schrikken of weglopen etc.) Zou je het touw eraf kunnen halen en met hem/haar gaan wandelen en als ze dan niet mee gaat aan het halster vast kunnen pakken.
Los lopen blijft altijd een risico.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:46

Amable schreef:
Het nadeel is dat een paard een vluchtdier is, op het moment dat het er op aan komt zal hij eerst vluchten en dan pas nadenken. Daarnaast, een hond leeft in een roedel en doordat hij de hele dag bij de mens leeft is de mens ook zijn roedel. Je paard staat in het beste geval aan huis, maar dan nog, als het goed is, op de wei met vriendjes, zijn eigen kudde. In die kudde voelt hij zich bijna altijd nog veiliger dan bij jou.
Mijn ervaring met mijn eigen paard is dat hij op vreemd terrein waar we met een wagen naartoe gegaan zijn makkelijker los te laten is dan op bekend terrein op loopafstand van huis. Want dan is de drang om naar huis, naar de kudde te gaan bijna niet te bedwingen voor hem.

Dit is het eerste wat ik ook dacht toen ik het bericht van de TS las.

Het lijkt me geen goed idee om dit te doen, aangezien een hond en paard totaal andere dieren zijn.. ;)

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:23

ik zou het zeker willen proberen met mijn paard als ik daar de kans toe goed want met die drukke wegen waar gij op de weide sta moet ik al eerst naar een bos en dan los laten ik wil dit zeker eens proberen (natuurlijk ga ik nie alleen gaan)

Dream_On

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:55

Lijkt me echt super als het kan, op het terrein van stal laat ik haar wel los lopen. Maar dan loopt ze (als we al gereden of in de paddock gespeelt hebben) gelijk terug naar stal. In de Paddock loopt ze trouwens wel achter me aan.
Maar ik vindt het sowieso gaaf om heel "natuurlijk" met je paard om te gaan. Bij mij lukt het alleen niet, omdat ze eigenlijk van mijn moeder en tante is en ik maar 2 of 3 keer per week naar haar toe ga, en mijn moeder en tante weer een hele andere aanpak hebben.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 19:24

Dat wil best goed, alleen het is een hele dom idee om dat ergens bij verkeer te doen.

Ik zelf leg dan altijd een halstertouw over de nek( Zit vast om de nek, niet strak) Voor het geval dat. Dan krijg ik hem in elk geval terug.

Xx

Naomiponne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 20:00

Ik loop altijd zonder halster of touw of iets dergelijks.
Behalve op een buitenrit, want hij is een veulen, en nog aardig bang voor geluiden van vrachtwagens enzo.
Dusja.

Succes!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 16:47

Ik liet mijn verzorgpaard ook los naast me lopen, met het touw over de nek laten hangen. Zij liet me in de wei al geen minuut met rust en kwam altijd achter me aan. Als ik dan ging rennen dan rende ze met me mee, dan sprong ze zelfs over hindernissen.
Ze vond het zo leuk dat ze veel harder dan mij erop af rende, en na de sprong direct bij mij terug kwam. Ho was ook echt ho, kom meisje, dan kwam ze, en ga maar, dan ging ze alvast vooruit.
Dit wel in de wei gedaan. Buiten bleef ik naast haar lopen met al mijn aandacht bij haar.
Het leuke is dat ze dit wel mij mij deed maar niet bij de eigenaren :D