Ik vind die van Made by Josepha ontzettend mooi! Vooral die gespen...
Maar nee. Ik heb ze nog niet in het echt gezien/mee gewerkt.
it_is_me
Geplaatst: 01-08-10 13:49
Ik heb er een van de vorige lichting, maar helaas zijn de ringen op de neus verkeerd geplaatst. Blijkbaar waren er meer klachten over, want ze zijn nu in zee gegaan met een andere maker, daardoor zijn ze nu wel een stuk duurder geworden. Nu is er voor mij een nieuwe besteld, zoals op de foto en mag ik mijn 'oude' voor een 'nieuwe' omruilen.
Het hoofdstel vind ik erg fijn, mits je de juiste maat hebt en de ringen goed evenwijdig geplaatst zijn. Mooie kwaliteit leder en erg handig dat er 3 ringen op zitten.
Lusitana
Geplaatst: 01-08-10 15:58
HippoLogic schreef:
Ik vind die van Made by Josepha ontzettend mooi! Vooral die gespen...
Je zou een kaptoom nooit om de mooie gespen moeten kopen. Je zou voor een duurzaam product moeten gaan dat prettig aanvoelt voor je paard, en werkt zoals je wenst. Het ziet er voor mij uit alsof het zo uit elkaar getrokken wordt als een paard een beetje tegenstribbelt en het leer lijkt stug. Dergelijke gespen kun je trouwens gewoon ook op een goede kaptoom laten zetten als je die zo belangrijk vindt. De neusriem is de helft van een normale weense kaptoom en werkt best pittig in. Dat kan wenselijk zijn, maar is wel iets waar je rekening mee moet houden in je keuze. Wil je iets scherps of iets zachts, wil je iets moois of iets dat veilig is, wil je goedkoop of duurzaam? Of zoek je een combinatie van dingen?
Ik denk dat het handig is om van te voren een lijstje te maken van dingen waarvan je vind dat de kaptoom moet voldoen voordat je plaatjes gaat bekijken en vergelijken en dan echt schrappen wat niet 100% voldoet aan je lijstje. Er is immers keus genoeg. En wat werkt voor de een, hoeft niet zo te werken voor de ander. Ken je paard en kies voor jouw paard.
Das gewoon het probleem, ik heb nog nooit een deftige kaptoom gehad, dus ja, hoe begin je dan met kiezen e? Ijzer of geen ijzer bvb, géén idee wat ik prettiger vind of de paarden waarmee ik werk. En ze zijn gewoon duur in aanschaf om zomaar uit te gaan proberen vind ik.
Ik vind een kaptoom als bitloos hoofdstel wel hetgene wat mij het meeste aanspreekt.
@ Lusitana: nee natuurlijk niet! Daarom heb ik ook een heel andere aangeschaft. Maar mooi is het wel.
Lusitana
Geplaatst: 02-08-10 22:37
Wat ook belangrijk is, mensen die nog moeten kiezen, is de plaats van de kaakriem. Die hoort niet als een keelriem te zitten zoals ik zag op de eerste pagina bij die door paardentango is gemaakt. Als die naar wens maakt, vraag dan om een bredere neusriem en de kaakriem veel lager of verschuifbaar.
Bij heel veel kaptomen zit de kaakriem niet waar hij hoort. Die kaakriem moet over de wangen van het paard ze is er om de bakstukken bij de ogen weg te houden.
Bij die van Kramer lijkt het me ook een gewone keelriem. Dan is het geen kaptoom meer maar een hoofdstel met ringen op de neusriem...
Als je er ALLEEN mee rijdt, is het geen probleem dat de kaakriem als keelriem zit. Maar bij longeren is het echt noodzakelijk dat de kaakriem echt een kaakriem is!!!