Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:05

Volgens mij is het in de natuur zo dat diegene die met zijn benen voorop loopt de leider is! Dus dan moet het paard altijd met zijn voorbenen achter jouw benen blijven!!!

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 12:05

nienkietjuh schreef:
Volgens mij is het in de natuur zo dat diegene die met zijn benen voorop loopt de leider is! Dus dan moet het paard altijd met zijn voorbenen achter jouw benen blijven!!!

Aan de ene kant ben ik het wel met je eens maar aan de ander kant ook weer niet..
Waarom? alles wat er nu tegwenwoordig bijna gebeurd is al niet meer natuurlijk voor een paard.
Dat wij er op zitten is al niet natuurlijk, en wat betreft het lopen heb ik toch liever naast me :o

Ik snap ook zeker wat je bedoeld,maar toch heb ik liever naast dan dat hij bijvoorbeeld schrikt en
over me heen rent.. Je weet het nooit natuurlijk ;)

Ni_en_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 10:29

@ kellytjuh2: Ik ben het helemaal met je eens hoor!!! Alleen als het paard zijn hoofd naast jouw romp heeft, daan zijn zijn voorbenen alsnog achter jouw benen dus ben jij vanuit de natuur gezien nog steeds de leider! Dat is wat ik probeerde te zeggen :D

orsini

Re: Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 16:02

hai hai

het heeft weinig te maken met " vanuit de natuur gezien". Het is puur wat je je paard aanleert en hoe je met hem communiceert. De leider in de kudde loopt ook wel eens voorop of achteraan en dan weten de anderen echt nog wel dat hij/zij de leider is :)

Of ik nu voor, naast of achter mijn paard loop, het maakt niets uit. Hij reageert alsnog op mijn hulpen en ik ben nog steeds de leider. Het maakt het ook interessanter voor een paard als je hem eens uitdaagt door voor hem te lopen, er naast, er achter etc. Zorg er wel voor dat je het goed opbouwd en duidelijk bent in wat je wil en bedoelt.
Leiderschap komt vanuit de relatie, intentie en niet zozeer "waar" je letterlijk bent t.o.v je paard

lisetteboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:25

het lijkt mij niet slim om je paard achter je te laten lopen.
een paard is een vluchtdier. als een paard achter je loopt en het schrikt. zit hij dus al snel in je nek. niet echt fijn naar mijn idee :P
de plaats van het veulen is volgens mij meer naar achter. ik loop zelf altijdnet voor de schouder. maar echt hierbij nadenken doe ik niet. mij paardje is inmiddels 24 jaar en kijkt echt nergens meer van op.
ik weet niet ter welke hoogte hier naast het paard word bedoeld?

daarnaast zegt mijn moeder net nadat ik hier een discussie met haar over had, over het gezichtsveld van het paard.
http://www.paardenbegrijpen.nl/index.ph ... Itemid=131
hier een stuk over het gezichtsveld van het paard.

groetjess

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 19:51

nienkietjuh schreef:
@ kellytjuh2: Ik ben het helemaal met je eens hoor!!! Alleen als het paard zijn hoofd naast jouw romp heeft, daan zijn zijn voorbenen alsnog achter jouw benen dus ben jij vanuit de natuur gezien nog steeds de leider! Dat is wat ik probeerde te zeggen :D

ow haha ja dat is eigenlijk ook zo.. :9
maar voor mezelf vind ik het altijd fijner om te lopen net wat jij zegt of om gewoon bij zijn schouder te lopen.
weet niet waarom maar zo voeld het voor mij fijner aan ofzo :o

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 21:53

Ik was/ben nog altijd wel een beetje van mening dat je een paard overal moet kunnen laten lopen, hij/zij moeten lopen waar jij dat wil. Jij bent leider. Dus ik vind dat mijn paard achter mij moet kunnen lopen, met zijn oog naast mij en met zijn schouder naast mij. (En die van mij moet zelfs wel eens helemaal voor mij lopen en dat zonder aan de haal te gaan...)

Ik ben nu een weekje op vakantie en tegelijk ook training met mijn paard en heb ook les gehad. Paard moet achter mij lopen, op voldoende afstand en wel om de reden dat hij respect moet hebben voor mijn ruimte. Hier zie ik ook weer het nut helemaal van in, dus ja, wat is wijsheid hé. :+ Het punt van 'als hij schrikt, zit ie in je nek', vind ik dan weer niet opgaan om eerder genoemde rede: hij/zij moet respect hebben voor je ruimte. Knalt ie maar tegen jou op, dan heeft hij dat dus niet...

Ik denk niet dat er een gouden regel voor is...

Pally

Re: Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 22:12

Mijn paard heeft geleerd om zowel links als rechts als achter mij te lopen.
Ik bepaal waar hij loopt en in welk tempo wij lopen.
Als ik ga rennen draaft hij ook rustig mee, als ik harder ga rennen doet hij een uitgestrekte draf.
Let wel, als ik ren is hij altijd naast mij.