Steigeren (wel/niet)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maeh

Re: Steigeren (wel/niet)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:46

Ik vind ook niet dat travers en steigeren met elkaar te vergelijken is. Steigeren is natuurlijk gedrag, iets dat het paard zelf al kent. Travers is volkomen onnatuurlijk en daar zal een paard zelf nooit op komen.
Steigeren is mede daardoor ook een stuk gevaarlijker ;)

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:48

Maar ook de manier van aan leren. Steigeren word doormiddel van clicker/voedselbeloning aangeleerd, een rede om het te 'misbruiken'. (Dus steigeren van hée ik wil een snoepje :D )! En travers vind een paard denk ik als je het zo bekijkt minder leuk, en zal dus niet met travers gaan schooien.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 12:49

:j ben ik met je eens.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 12:51

Zo heeft ieder denk ik zijn mening..

Maar iemand die nog een rede kan noemen waarom je een paard níet zou leren steigeren? (Buiten dat het gevaarlijk is en 'misbruikt' kan worden en alle 'standaard' redenen. )

Want wanneer je het wél kan aanleren, ligt dus aan jezelf en je paard als ik het goed begrepen heb :).

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:22

Nog een reden, op verzoek; echt goed voor het spronggewricht is het niet om veel te steigeren, zeker niet met gewicht van de ruiter op de rug. Anders dan met springen moet hij zich vasthouden in de sprong ipv afzetten.... Bovendien leer je je paard de rug strak te trekken (iets wat nodig is om in balans te blijven, het positieve hierbij is dat ie zijn buikspieren ook aan moet spannen en dat is dan wel weer goed!) en dat is niet gunstig.
En inderdaad, je leert je paard iets aan wat we vooral jonge hengsten juist proberen af te leren omdat het levensgevaarlijk gedrag is. Is het een proffesional is het prima, is het een amateur is het link. Vergelijk het maar met politiehonden. Ik vertrouw de ploitiehond van mijn neef volledig omdat deze onder appel (met een streepje op de e, dus niet zo'n vrucht!) staat. Goede begeleiding en training gaat eraan vooraf. Maar gaat mijn buurman op eigen houtje zijn hond leren bijten op 'commando' vind ik dat behoorlijk link en kijk ik wel drie keer uit voordat ik hem ga aaien, en zul je zien dat ook de buurman een keer gebeten word, zeker als er met voedsel word beloont....

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:23

Palouse schreef:
Ik vind ook niet dat travers en steigeren met elkaar te vergelijken is. Steigeren is natuurlijk gedrag, iets dat het paard zelf al kent. Travers is volkomen onnatuurlijk en daar zal een paard zelf nooit op komen.
Steigeren is mede daardoor ook een stuk gevaarlijker ;)

De eerste gewonde bij een paard at een travers laat zien moet nog vallen maar met steigeren zijn vele doden gevallen (achterover klappen met paard en al, hoef op het hoofd of een heel paard over je heen met steigeren aan de hand)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 13:34

ik ga het niet leren, ten eerste omdat het niet mijn eigen pony is, en ten tweede omdat hij vaak wat ongecontroleerd is. ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:09

paarden lopen gerust in het wild in travers hoor, als voorbereiding op een gevecht, of om een merrie te imponeren.

Maar goed, standpunt voor mij blijft: Mits correct aangeleerd, geen probleem

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:10

stef schreef:
Mits correct aangeleerd, geen probleem

+:)+

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 17:43

Toevallig heb ik vandaag de knoop doorgehakt en mijn paard leren steigeren. Er zit een duidelijke stem- en lichaamscommando aan, dus zonder aanraking ;) De eerste paar keer snapte ze het niet, en ging ze alle kanten op springen. Ik ben toen rustig doorgegaan en nu snapt ze het. Ze omt hooguit een halve meter van de grond, met de beentje mooi ingetrokken :)

Ze maakt er geen misbruik van, dat doet ze alleen met 'pas', heel af en toe.

Ik ben het helemaal met stef eens. :)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:55

mijn allerkleinste verzorgshetlander van 80cm hoog kan het wel, dit heb ik zelf niet helemaal aangeleerd maar wel voor een deel uitgewerkt zegmaar.
de 2 andere van eigenlijk maar 20cm groter heb ik het met opzet niet aangeleerd & hun straf ik het ook af, ik bind er géén commando aan als ze het ooit doen, simpel genoeg omdat die een stuk pittiger zijn, het tegen je kunnen gaan gebruiken & ik ze dan misschien niet meer houden kan ondanks dat ze maar 1 meter & 1.05 zijn.
de kleinste is al even groot als mij als ze steigerd, maar die zal er eigenlijk nooit wat mee doen tenzij ze je echt verkeerd begrijpt & ze bijvoorbeeld denkt dat ze het commando kreeg.
dusja, mijn mening is verdeeld! ;)