Yunomi schreef:Ik gooi mijn paard absoluut niet zomaar los aan een touw en laat 'm wat rondjes lopen. Longeren is bij mij onderdeel van de training, zodat ik er weer profijt van heb onder het zadel. Zo'n bitstukje zal niet verkocht worden als het compleet dieronvriendelijk is. Ik gebruik het bitstukje dus ook niet voor de volwaardige training. Hierbij gebruik ik hulpteugels en/of andere manier van het vastzetten van de longe.
Ik zeg niet dat het compleet onvriendelijk is, ik zeg dat het compleet onfunctioneel en nutteloos is in relatie tot echt longeren. Om je paard uit te laten razen aan een touw is het prima hoor. Verder hadden geen van mijn uitspraken betrekking op jou of jou manier van longeren. Ik heb het slechts over het gebruik van een bitstukje. Dan delen we dezelfde mening, dat het echte longeren als aanvullende training op andere manieren gebeurd, zonder bitstukje. Oh en geloof me, er worden wel deglijk genoeg dingen verkocht die compleet diernonvriendelijk zijn, maar dat is een andere discussie.