Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:20

Yunomi schreef:
Ik denk dat dit ook afhangt van hoe je paard is aan de longe.
Maar deze manier gebruik ik vrij kort, omdat ik haar daarna op een andere manier vast zet, zodat ze wat meer stelling en buiging maakt.

Om een paard te laten warmlopen aan de longe maakt een bitstukje idd niks uit, omdat je het paard nog niet aan het werk zet. Imo kan je met bitstukje geen volwaardige training geven zoals longeren bedoeld is. Imo kan je er paard er enkel wat mee losgooien aan een touw.

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:21

2) door beide bitringen heen en dan clip vastmaken aan de lijn
die gebruik ik. maar wel met een knoopje, dat als je aan de lijn trekt, dat dan niet het bit samengetrokken word.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:23

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Re: Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:24

Pessoabitten worden ook nog verkocht, naast een heel arsenaal aan spullen waar een mens echt eng van wordt...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:27

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:29

Yunomi schreef:
Ik gooi mijn paard absoluut niet zomaar los aan een touw en laat 'm wat rondjes lopen. Longeren is bij mij onderdeel van de training, zodat ik er weer profijt van heb onder het zadel. Zo'n bitstukje zal niet verkocht worden als het compleet dieronvriendelijk is. Ik gebruik het bitstukje dus ook niet voor de volwaardige training. Hierbij gebruik ik hulpteugels en/of andere manier van het vastzetten van de longe.

Ik zeg niet dat het compleet onvriendelijk is, ik zeg dat het compleet onfunctioneel en nutteloos is in relatie tot echt longeren. Om je paard uit te laten razen aan een touw is het prima hoor. Verder hadden geen van mijn uitspraken betrekking op jou of jou manier van longeren. Ik heb het slechts over het gebruik van een bitstukje. Dan delen we dezelfde mening, dat het echte longeren als aanvullende training op andere manieren gebeurd, zonder bitstukje. Oh en geloof me, er worden wel deglijk genoeg dingen verkocht die compleet diernonvriendelijk zijn, maar dat is een andere discussie.

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:42

Bij jongere paarden: door de binnenbitring, onder de neusriem en weer aan de lijn klikken.
Bij meer ervaren paarden: Longeer ik meestal met dubbele longe, maar dat is niet geheel relevant voor de TS. Heb zelf ook een cursus bij Lammert Haanstra gedaan en merkte dat een stukje ervaring en kennis vergt om met dubbele longe te longeren.

De methode van door de binnenbitring en dan aan de onderste ring van de longeersingel heb ik ook wel eens gedaan, maar ik merkte dat het paard toen te ver door de buiging heen ging lopen. Ook met stabiliteit aan de buitenkant d.m.v. bijv. een bijzet liep dat paard door de buiging heen. Ik heb deze methode daarna niet meer geprobeerd (omdat longeren met dubbele longe mij erg goed bevalt).

Ik raad overigens ook iedereen aan om bij Lammert Haanstra een cursus met eigen paard te gaan volgen ;)

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:47

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:51

Yunomi schreef:
Handig is het wel, maar het is natuurlijk ook deels luiheid. Geef ik toe. :o
Fijn dat we dezelfde mening delen, en die andere discussie laten we dan maar achter wege.

Natuurlijk is het handig dat geef ik toe, ik gebruikte hem een aantal jaren (2 ofzo) geleden ook nog omdat ik dacht dat het dan wel genoeg was om te longeren, weet intussen gelukkig beter. Dat laatste idd.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 10:58

Hé, m'n topic is weer tot leven.

Iedereen bedankt voor de tips.

Boek van Lammert Haanstra staat op m'n verlanglijstje (viste vorige week net achter het net hier op bokt).

Nog even voor de duidelijkheid, ik ben niet in bezit van een eigen paard (helaas), dus voor de beginselen van het longeren heb ik manegepaarden tot mijn beschikking en af en toe een leenpaard plus eigenaar die me helpen. Daarbij viel het me dus op dat zoveel mensen het op verschillende manieren doen en dat gaf mij dus de vraagtekens. Ik heb nu in elk geval de onvriendelijke methodes er kunnen uithalen en kan de volgende keer met wat meer kennis aan de slag.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 11:04

hoe legt de eigenaar van het ''leenpaard'' het je uit?
En wat raden ze je op de manege aan?

Zelf een longeercursus bij Lammert Haanstra gevolgd en daar erg veel van geleerd, zelfs mensen die al meer als 10 jaar in de paarden zaten hebben daar nog erg veel geleerd.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:36

Leenpaard baasje longeert met longeersingel en dan door de binnenste bitring en dan aan de longeersingel vast.
Manege instructrice zal ik eens vragen wat zij adviseert voor welk betreffende paard en welk doel. Laatste keer was voor alleen even energie kwijt raken voor het rijden en toen hebben we met de lus door beide bitringen gewerkt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 15:33

Niemand die een kaptoom handiger vind ;). is altijd een heel gedoe met het bit en de longe, en als ze gaan lopen, lopen ze echt op het bit te trekken, kans dat ze daarmee nog harder gaan lopen zit er wel dik in.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:08

Oja kaptoom. Ik heb zo eentje in nylon. Op mijn merrie blijft die niet zitten... schuift altijd rond, hoe ik hem bevestig, en zelfs met bijzetteugels eraan, niet fijn!

Dus tenzij je kunt investeren in een duur leren kaptoom, vind ik dat ook geen eenvoudige oplossing!

Verder longeer ik zelf aan de dubbele longe vaak aan een gewoon halster. Clipjes onderaan de singel vast, doorheen de ringen van het halster aan de zijkan, door het laagste ringetje aan de zijkant van de longeersingel. En daar loopt ze heerlijk op.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 03:59

Ik maak de longe dus nooit vast aan het bit.
Zeker niet bij jong spul en zelfs niet bij de hengst.
Ik heb dus wel een goed leren kaptoom waar ik eventueel een bit in hang om daaraan de bijzetteugels te bevestigen, of ik gebruik een goed op maat te maken halster onder het hoofdstel.
Dat tussenstukje vind ik maar voor 1 ding bruikbaar, n.l. om een stootteugel aan te bevestigen en dat doe ik ook alleen maar in zeer zeldzame gevallen (is al jaaaaaaren geleden dat ik zo'n ding gebruikt heb.)
Het allerliefst werk ik zonder bijzet.
Lekker voorwaarts-neerwaarts met de achterhand er goed onder.
Meestal werk ik het eerste derde deel met lange bijzet, het volgende deel bijgezet naar behoefte en het laatste deel zonder bijzet.
Werkt perfect voor mij.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 08:54

Idd dan bedoel ik ook een leren kaptoom, de nylon zijn vaak te licht of ze moeten goed bevestigd kunnen worden, goed onderlegd zijn en van voldoende zware kwaliteit. Dubbele longe vind ik niet altijd handig bij een jong dier, moet je toch eerst aan de enkele longe leren.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:17

Zeker bij een jonkie werk ik niet graag met een dubbele longe.
Alleen al door het gewicht van de lijnen w rken ze nog al sterk in en de ringen van je longeersingel kunnen nog een katroleffect geven ook.

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:25

In het begin deed ik hem ook door het bit, slag erom en naar de andere kant van het bit toe bevestigen.

Sinds 3 jaar werk ik met kaptoom en bijzet en ik vind het ideaal.
Soms als ik echt geen tijd heb om het bit om te zetten naar mijn kaptoom dan doe ik hoofdstel en dan door het bit naar de longeersingel bevestigen.

Verder werk ik graag met dubbele longe...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:49

Ik werk ook graag met dubbele longe maar idd niet voor al te jong spul. Maar eens ze wat gewend zijn om bijgezet netjes de drie gangen door te komen kan het wel vind ik.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 16:00

Boek en dvd van Lammert Haanstra zijn besteld. Als hij binnenkomt ga ik me daar eens in verdiepen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 01:20

Ik vind die erg interessant, was echt mijn longeerbijbeltje!

Heb ook de dubbele longe en chambrière van hem en erg tevreden over :j