Bijzet met longeren wel of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:12

sanne83 wat voor een "verbinding is er, als u als ruiter op uw paard rijdt? Wil u dat ook niet, met longeren? Of laat u uw paard los lopen, met rijden? (Professor u leest het goed los lopen.)
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 29-11-09 23:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:14

sanne83 schreef:
waarom zou je een chambon gebruiken als het paard zelf gewoon keurig een vwnw-houding aanneemt? Dat begrijp ik niet helemaal.

Omdat wanneer het paard alleen zijn hals naar beneden strekt het niet gedreven kan worden en ook niet werkelijk rijtechnisch werkt.
Een paard in de wei doet dat ook, maar zodra men met hem of haar werkt is het over.
En longeren is een voorbereiding voor het rijden, en een velengstuk daarvan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:17

modie schreef:
Ik wil graag van u weten, Professor, wat een paard moet loslaten c.q. nageven op een bijzet-teugel?
Als een paard onder het natuurlijk tempo wordt gelongeerd, komt het paard vanzelf in de voorwaarts-neerwaartse houding.

Of ik begrijp iets niet helemaal goed.

Als ik van achter naar voor, longeer, houden mijn paarden niets "vast" in nek en kaak.

Met een bijzetteugel kan men een paard niet voorwaarts neerwaarts longeren.
Het longeren met 1 longe heeft beperkingen.
En leest u eens terug wat ik geschreven heb over longeren met bijzetteugel.
Misschien begrijpt u het dan beter.
Wat verstaat u onder een natuurlijk tempo????

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:17

Professor schreef:
sanne83 schreef:
waarom zou je een chambon gebruiken als het paard zelf gewoon keurig een vwnw-houding aanneemt? Dat begrijp ik niet helemaal.

Omdat wanneer het paard alleen zijn hals naar beneden strekt het niet gedreven kan worden en ook niet werkelijk rijtechnisch werkt.
Een paard in de wei doet dat ook, maar zodra men met hem of haar werkt is het over.
En longeren is een voorbereiding voor het rijden, en een velengstuk daarvan.

Waarom zou een paard niet "gedreven" kunnen worden?
Ik heb al vaker geschreven, dat ik gewoon kijk, hoe mijn paarden op een bepaald moment gaan, en daar stem ik het gaan zelf op af.
Gaan ze te voorwaarts, laat ik ze onder het natuurlijk tempo lopen.
Gaan ze op hun manier te langzaam, denk drijf ik iets voorwaarts.

Het enige waar ik eigenlijk op let, en toch zeker met longeren, is wat de achterhand doet.

FaberSmid

Re: Bijzet met longeren wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:19

Hoe zit het dan met verzamelen?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:22

Ik versta onder, een natuurlijk tempo, een tempo wat bij een bepaald paard hoort.

Gaan ze te snel of gaat het hoofd/hals teveel omhoog, laat ik ze dus langzamer dan hun natuurlijk tempo lopen.

Maar ik snap, ondanks uw uitleg, en de theorie, nog steeds niet wat een bijzet doet, in rij-technisch opzicht.

Over ophoudingen en bijzet, kan ik in de theorie alleen vinden, dat het een soort oplossing is, voor paarden die of de achterhand niet goed gebruiken of ergens "vastzitten" in nek of kaak.
Maar wat zit er vast in een nek-of kaak in vrijheid?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:24

FaberSmid schreef:
Hoe zit het dan met verzamelen?

Ik laat ze verzamelen, door ze te "verkorten" en meer gewicht op de achterhand te nemen.

Als ze goed "verzamelen" aan de longeerlijn, zit er "schwung" in hun lijf.
Ik neem aan, dat ze dan losgelaten genoeg zijn?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:26

modie schreef:
Ik heb al vaker geschreven, dat ik gewoon kijk, hoe mijn paarden op een bepaald moment gaan, en daar stem ik het gaan zelf op af.

Het enige waar ik eigenlijk op let, en toch zeker met longeren, is wat de achterhand doet.

Nu geef ik u een voorbeeld, u longeerd een paard dat overijlt gaat, en dat steeds herhaald, hoe lost u dat op??
Dus u slingerd ze rond, wanneer ze in hun natuurlijk tempo lopen.
Heb al eens eerder geschreven op dit topic lopen doet een paard in de wei.
Niet aan de longe en niet onder het zadel, daar moet het gaan.
Dat langzaam is makkelijk maar wanneer u nu eens uw paard verzameld, en tempi enz..
Overgangen, stap galop, galop stap, draf enz???

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:28

modie schreef:
Ik laat ze verzamelen, door ze te "verkorten" en meer gewicht op de achterhand te nemen.

Maar hoe???
Verzamelen is het vermeerd ondertreden van de achterbenen, daarbij zakt de achterhand enz...
Schwung in hun lijf dat is voor mij vaag.
Een paard schwingt en heeft schwung.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:29

Professor schreef:
modie schreef:

Nu geef ik u een voorbeeld, u longeerd een paard dat overijlt gaat, en dat steeds herhaald, hoe lost u dat op??
Dat langzaam is makkelijk maar wanneer u nu eens uw paard verzameld, en tempi enz..

Overgangen op de stem. Is niet zo moeilijk, hoor. Stap, kennen ze. Galop; kennen ze.
Dus in stap, zeg ik galop en v.v.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:31

Professor schreef:
modie schreef:

Maar hoe???
Verzamelen is het vermeerd ondertreden van de achterbenen, daarbij zakt de achterhand enz...
Schwung in hun lijf dat is voor mij vaag.
Een paard schwingt en heeft schwung.

Ik denk, dat ik ondertussen al genoeg paarden heb zien gaan, om dit verschil te weten.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:34

FaberSmid schreef:
sanne83 wat voor een "verbinding is er, als u als ruiter op uw paard rijdt? Wil u dat ook niet, met longeren? Of laat u uw paard los lopen, met rijden? (Professor u leest het goed los lopen.)

Verbinding met je lijf, verbinding met de longeerlijn. Een paard kan naar mijn mening prima in zelfhouding gaan, zonder constant contact met de mond.
Als een paard alleen maar te hard wil gaan, is er meestal een probleem met de ontspanning.
Heb ik die ontspanning bereikt, dan ga ik inderdaad oefeningen vragen als stap-galop, galop-stap. Gooit het paard dan zijn hoofd in de lucht, is dat meestal een duidelijk teken van een verlies aan balans. Dat is ook de reden dat ik geen voorstander ben van een begrenzing, het paard gebruikt zijn hoofd als balans-stang. Zorg dat het paard balans heeft en het zal niet meer met zijn hoofd gooien ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:43

modie schreef:
Ik denk, dat ik ondertussen al genoeg paarden heb zien gaan, om dit verschil te weten.

Zou graag weten wat en hoe die overgangen tot stand komen, op uw manier van longeren.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:45

Profesioneel longeren?
Lammert Haanstra set voor een aanbiedingsprijs van slechts € 185
http://www.horseshopinternational.nl/

Hier Modie, dit staat onderaan mijn scherm, misschien heb je dat nodig om echt te longeren :9 (hoe toepasselijk) Het kost wel iets maar dan heb je ook wat.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:48

Ik gebruik niets hulpteugels, maar een simpel halster (onderlegd, zodat het niet gaan schuren) ;)
Gaat prima hoor, ze hoeft van mij niet in de hand te lopen, ik werk met longeren meer naar m'n stemhulpen toe.
Moest ik ooit voor een hulpteugel gaan, dan niet voor de klassieke bijzet, rekt niet oid.
Ik zou gaan voor een pessoa, kan je zelf instellen, je paard wordt niet naar beneden 'gedwongen'
maar wordt wel aangezet zich wat meer te ontspannen.
Mijn paardje loopt gewoon ontspannen zonder hulpteugels, dus ik laat het zo :j

Floor_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 23:54

Ik longeer Puccini altijd met touwtjes.
Hij moet een beetje laag lopen, dat 'ie z'n rug gaat gebruiken.
Dus ik doe altijd van af de bovenste ring (waar ze zijn vastgeknoopt) aan beide kanten het touwtje door de 3e ring van onder.
Dan door het bit, en dan maak ik het aan de ringen onder zijn buik vast.
Zo begin ik altijd. (Na een kwartiertje zonder touwtjes te hebben losgewerkt)

Dat doe ik dan beide kanten op.
Daarna maak ik vanaf de bovenste ring de touwtjes via het bit vast aan de 2e of 3e ring van onder.
Ik zorg dat het binnenste touwtje nét een fractie strakker zit, zodat hij met stelling loopt.

Hij vind het wel moeilijk maar het gaat steeds beter! :)

Bij mijn vorige verzorgpaardje longeerde ik altijd zonder iets, ook zonder longeerzweep, hij luisterde goed op stem en werd alleen maar gestresst van de zweep (lees: ervoor weg willen rennen)
Maar hij ging makkelijk uit zichzelf ontspannen :)

16Eli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 18:06

Ik longeer zonder bijzet en eigenlijk vind ik zelf dat ze het wel goed doet. De overgangen doet ze linksom allemaal heel netjes. Stap-draf- stap en galop - draf - galop of galop- stap -galop gaat gewoon goed. Rechtsom vind ze van stap naar galop en terug enz wel moeilijker dan links.. Maar ik denk dat, dat na oefenen ook beter zal gaan. De meningen zijn erg verdeeld over wel of geen hulpteugels. Ik weet nou niet precies wat nou het beste voor haar zal zijn.. Aangezien ik op dit moment ook even geen vaste instructrice heb..

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:30

modie schreef:

Overgangen op de stem. Is niet zo moeilijk, hoor. Stap, kennen ze. Galop; kennen ze.
Dus in stap, zeg ik galop en v.v.[/quote]

Over nageefelijkheid wordt tijdens 'mijn longeren' niet gesproken want dat is acceptatie van het bit en aangezien ik dus geen contact heb met de mond is er dus ook geen nageefelijkheid.
Maar dat betekent niet dat ik de achterhand, buikspieren, soepelheid en ontspannenheid van het paard niet kan trainen.
Door middel van de juiste aanwijzigingen kan je het paard zelfs verzamelen, van stap naar galop gaan,etc.
Een paard zal dit niet vanzelf doen maar met de juiste hulpen en aanwijzigingen moet dat lukken.

Een hulpteugel is een stijf stukje 'touw', teugels met een ruiterhand zijn dit niet.
Teugels geven niet de druk die een hulpteugel geeft.

Maar ik begrijp dat niet iedereen die mening heeft en dat accepteer ik ook. Ik kan alleen maar proberen uit te leggen hoe ik het zie.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:02

16Eli schreef:
Ik longeer zonder bijzet en eigenlijk vind ik zelf dat ze het wel goed doet. De overgangen doet ze linksom allemaal heel netjes. Stap-draf- stap en galop - draf - galop of galop- stap -galop gaat gewoon goed. Rechtsom vind ze van stap naar galop en terug enz wel moeilijker dan links.. Maar ik denk dat, dat na oefenen ook beter zal gaan. De meningen zijn erg verdeeld over wel of geen hulpteugels. Ik weet nou niet precies wat nou het beste voor haar zal zijn.. Aangezien ik op dit moment ook even geen vaste instructrice heb..

Wanneer u eens een rustig nadenkt, en eens kijkt hoe ze in de Spaanse Rijschool longeren, misschien begrijpt u dan het gebruik van bijzetteugels.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 17:30

M_VE schreef:
16Eli schreef:
Heey allemaal,

Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist Piet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.

Groetjes

Een must voordat je begint met longeren vind ik een rechtgericht paard. Als je paard is rechtgericht kan je zowel met 1 of twee lijnen verder.
Met twee lijnen kan je net iets meer bereieken dan met 1. Ikzelf heb Piet zoveel ervaring met 2, dus doe het met 1.
Mijn eerste voorwaarde was dat ze (bijna constant) vwnw liep aan de longe. Daarna beginnen met eenvoudige overgangen en daarna wat moeilijkere (verzamelde draf naar gewone, gewone naar verzamelde, daarna gestrekte,..). Met twee lijnen kan je dus iets meer zoals stelling vragen.
Mijn paard verzamelt dus ook aan de longe, zonder hulpteugels. (en zonder haar hoofd in de lucht te gooien)
Verder longeer ik met kaptoom of halster.

Ik gebruik dus geen hulpteugels omdat ik het voor niets nodig vind. Hoe je het ook keert of draait het gebeurt toch op een dwingende wijze die ik Piet zo prettig vind. Dat is mijn mening. ;)

Moet wel eventjes lachen om dat wat je schrijft: een must voordat je begint met longeren is een recht gericht paard.
En een paard longeren zonder hulpteugels, is een paard rondjes laten lopen. Dat is geen training.

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:51

Omdat het paard aan de longeerlijn loopt, zegt niet dat je aan het longeren bent.

Mijn paard loopt zonder bijzet... ik vind het belangrijk dat hij op zijn eigen benen loopt. Hij mag van mij ook bokken en spelen. Meer om hem beweging te geven en hij loopt super los in zijn lijf als ik dat doe. Ik zou hem ook los kunnen gooien, maar zo kan ik zelf nog wat tempo regelen.. En ja, zo heb ik hem al 17 jaar verpest... Voor hem is het dan ook niet 'hard' werken aan de longe.

Ik zou heel graag echt goed willen leren longeren. Een cursus bij Lammert Haanstra heb ik in mijn planning. Als mijn veulen straks 3 jaar is, wil ik hem op de juiste manier longeren. Zodat ik hem daadwerkelijk iets kan leren aan de longe of dat ik hem waar nodig kan corrigeren.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:15

Johanna59 schreef:
M_VE schreef:
Een must voordat je begint met longeren vind ik een rechtgericht paard. Als je paard is rechtgericht kan je zowel met 1 of twee lijnen verder.
Met twee lijnen kan je net iets meer bereieken dan met 1. Ikzelf heb Piet zoveel ervaring met 2, dus doe het met 1.
Mijn eerste voorwaarde was dat ze (bijna constant) vwnw liep aan de longe. Daarna beginnen met eenvoudige overgangen en daarna wat moeilijkere (verzamelde draf naar gewone, gewone naar verzamelde, daarna gestrekte,..). Met twee lijnen kan je dus iets meer zoals stelling vragen.
Mijn paard verzamelt dus ook aan de longe, zonder hulpteugels. (en zonder haar hoofd in de lucht te gooien)
Verder longeer ik met kaptoom of halster.

Ik gebruik dus geen hulpteugels omdat ik het voor niets nodig vind. Hoe je het ook keert of draait het gebeurt toch op een dwingende wijze die ik Piet zo prettig vind. Dat is mijn mening. ;)

Moet wel eventjes lachen om dat wat je schrijft: een must voordat je begint met longeren is een recht gericht paard.
En een paard longeren zonder hulpteugels, is een paard rondjes laten lopen. Dat is geen training.

Kan je dat ook onderbouwen?
Ik zie namelijk niet in waarom het geen training is. Als een paard zijn buikspieren gaat aanspannen en gaat zakken aan de longe is het dus geen training maar onder het zadel is het dat wel? Het enige verschil is de verbinding met de mond.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:29

16Eli schreef:
Heey allemaal,

Op stal had ik een hele discussie laatst, want vele vinden dat ik zo een natuur persoontje ben. Die helemaal tegen hulpteugels is enz.
Nou werd mij laatst in een proefles aangeraden om zo af en toe eens met bijzetteugels te longeren.
Terwijl mijn vorige instructrice dit juist niet goed vond.
Nu vroeg ik me af wat jullie mening is over het longeren met bijzet.

Groetjes

Ik heb helemaal niks met het longeren aan bijzetteugels,zie daarin alleen paarden die hun kaken vastzetten,bovenlijn nekspieren vastzetten en rug wegdrukken.
Het liefste longeer ik met pessoa of dubbele lijnen,ook controleer ik regelmatig door te longeren met alleen een hoofdstel(zonder teugels) longeerlijn eraan en zorgen dat ze vanachter actief blijft (af en toe motiveren met longeerzweep dmv het wijzen naar de achterhand)voor lengtebuiging/stelling aan laten nemen,ophouding geven en toestaan of ze dan uit zichzelf rug gaat ontspannen en gaat zakken van voor met neusje aan de grond,vanuit achter laten verruimen en weer terug zonder ontspanning en ruggebruik te verliezen en dan is het voor mij weer oke.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 16:07

Joycebunny schreef:
Ik gebruik niets hulpteugels, maar een simpel halster (onderlegd, zodat het niet gaan schuren) ;)
Gaat prima hoor, ze hoeft van mij niet in de hand te lopen, ik werk met longeren meer naar m'n stemhulpen toe.
Moest ik ooit voor een hulpteugel gaan, dan niet voor de klassieke bijzet, rekt niet oid.
Ik zou gaan voor een pessoa, kan je zelf instellen, je paard wordt niet naar beneden 'gedwongen'

Met een passoa teugel wordt je paard niet naar beneden gedwongen????
Hoe werkt deze teugel dan volgens jou??????

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:18

Johanna59 schreef:
Joycebunny schreef:

Met een passoa teugel wordt je paard niet naar beneden gedwongen????
Hoe werkt deze teugel dan volgens jou??????

Nou Johanna59 ik denk dat joycebunny probeert aan te geven dat wanneer het paard gespannen is en de hals eruit trekt en rug wegdrukt de pessoa vanachter het bontje aantrekt waardoor de achterhand geactiveerd wordt en dan vanzelf de achterhand eronder gezet dient te worden waardoor het paard zijn rug en hals vanzelf gaat onspannen en voor losgelaten wordt,dus er staat niet constant spanning op het bit.
En bij een bijzet worden ze in een stand gedwongen, als ze dan willen zakken kunnen ze niet verder naar beneden en krijg je zo'n valse knik in de hals en kan het neusje niet uitgestoken worden en zie je vaak paarden die weer te veel terugkomen in de hals en achter de loodlijn gaan lopen omdat die houding door de bijzetjes zo aangeleerd wordt.

Het is een fijne manier om de achterhand sterker te maken waarbij je onder de man daar ook veel voordeel van hebt en toch kan je je paard zo dan eens trainen zonder gewicht op de rug.

Om terug te komen op je vraag "wordt je paard niet naar beneden gedwongen"is mijn antwoord "nee hij wordt gedwongen zijn achterhand te laten werken wat ten goede komt in zijn ruggebruik en hoofdhalshouding en krijgt alleen zijn eigen tegendruk te verwerken en niet de blijvende dwang van een vastgezette ruiterhand of een vastgezet bijzetje die niet nageven of het paard niet narijden.