Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Met hoofdstel. Alleen met halstertje is om met jonge paarden te beginnen of om je paard los te gooien. Een volwaardige training kun je alleen geven met dubbele longe of naar mijn voorkeur met enkele longe maar bijgezet met stelling. (en nog al die ingewikkelde contstructies die ze nog hebben bedacht om te longeren)
(als longeren het enige is wat ik die dag doe)
lailapri schreef:Lara_Silver schreef:Met hoofdstel. Alleen met halstertje is om met jonge paarden te beginnen of om je paard los te gooien. Een volwaardige training kun je alleen geven met dubbele longe of naar mijn voorkeur met enkele longe maar bijgezet met stelling. (en nog al die ingewikkelde contstructies die ze nog hebben bedacht om te longeren)
een paard bijzetten met stelling is dus op je binnenteugel stelling afdwingen waardoor ze juist eerder op binnenvoorbeen vallen en ze met binnenachter nog niet netjes kunnen ondertreden. Even 10 stappen terug, naar buitenkijken heeft deels met evenwicht te maken maar ook voor een groot deel met de lichaamstaal van de longeur. Deze geeft dan teveel druk/energie op de voorhand waardoor het het paard als het ware wegdrukt maar omdat deze niet verder kan als de longe of omheining gaat het scheef lopen. Met vrijwerken is dis duidelijk te zien. Daarnaast vind ik dat je bijzets best mag gebruiken maar pas als je paard tenminste in stap en draf netjes voorwaarts neerwaarts gaat, ander trek je hem mijn inziens alleen maar in de krul, iets wat we met rijden allemaal proberen te voorkomen toch?
RianneH schreef:Wat ik mij nu af vraag, al die mensen die zeggen dat ze zonder hoofdstel geen controle over hun paard hebben, durf je ze dan wel het terrein over te nemen aan een halster?
Of ik nou een halster of een hoofdstel gebruik, zich losrukken of het halster/hoofdstel van zijn hoofd af krijgen lukt 'm toch wel als hij echt wil. Hoofdstel geeft mij geen extra gevoel van controle. Ik gebruik het hoofdstel om mee te longeren omdat ik dan fijnere hulpen kan geven. Als ik meer controle wil (aan de hand) pak ik een kaptoom