Longeren. Halster/hoofstel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:30

Met hoofdstel. Alleen met halstertje is om met jonge paarden te beginnen of om je paard los te gooien. Een volwaardige training kun je alleen geven met dubbele longe of naar mijn voorkeur met enkele longe maar bijgezet met stelling. (en nog al die ingewikkelde contstructies die ze nog hebben bedacht om te longeren)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:38

Ik longeer vrijwel altijd met een halster. Ze doet braaf alles wat ik van haar vraag, stelling, buiging, aan de hand werken ook nog, maar een kaptoom werkt net wat preciezer dan een halster. Maar dat is ook de enigste reden waarom ik die gebruik, want bijzetten is onzin en luisteren doet ze zelfs los wel. Mijn paard is trouwens 14.
Als je goed kan longeren dan heb je ook helemaal geen hoofdstel nodig en vallen de hulpen gemakkelijk te geven. Als je echt goed kan longeren, dan heb je zelfs voor het resultaat van de bijzet geen hoofdstel nodig en kan je dit door enkel de juiste hulpen zelfs aan een halstertje voor elkaar krijgen.
Over schuiven van een halster, een goed passend halster schuift een beetje, maar niet dramatisch. Daarnaast zal er niet zo veel druk op het halster komen te staan als het paard op zijn eigen benen rond jou kan lopen dat het in het oog gaat schuiven.

Wat ik mij nu af vraag, al die mensen die zeggen dat ze zonder hoofdstel geen controle over hun paard hebben, durf je ze dan wel het terrein over te nemen aan een halster?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:52

Lara_Silver schreef:
Met hoofdstel. Alleen met halstertje is om met jonge paarden te beginnen of om je paard los te gooien. Een volwaardige training kun je alleen geven met dubbele longe of naar mijn voorkeur met enkele longe maar bijgezet met stelling. (en nog al die ingewikkelde contstructies die ze nog hebben bedacht om te longeren)

een paard bijzetten met stelling is dus op je binnenteugel stelling afdwingen waardoor ze juist eerder op binnenvoorbeen vallen en ze met binnenachter nog niet netjes kunnen ondertreden. Even 10 stappen terug, naar buitenkijken heeft deels met evenwicht te maken maar ook voor een groot deel met de lichaamstaal van de longeur. Deze geeft dan teveel druk/energie op de voorhand waardoor het het paard als het ware wegdrukt maar omdat deze niet verder kan als de longe of omheining gaat het scheef lopen. Met vrijwerken is dis duidelijk te zien. Daarnaast vind ik dat je bijzets best mag gebruiken maar pas als je paard tenminste in stap en draf netjes voorwaarts neerwaarts gaat, ander trek je hem mijn inziens alleen maar in de krul, iets wat we met rijden allemaal proberen te voorkomen toch?

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:57

Kaptoom :j (als longeren het enige is wat ik die dag doe)
Ben ik van plan om hem vlak na een kort longeer-sessie'tje te rijden, dan met hoofdstel en longeerbitstukje om dat overdreven trekken aan 1 kant in de paardenmond tegen te gaan .. Waarom in dit geval met hoofdstel? Omdat ik er dan meteen kan rijden ipv alles nog te verwisselen ed. -> Gemakzucht :o

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:11

lailapri schreef:
Lara_Silver schreef:

een paard bijzetten met stelling is dus op je binnenteugel stelling afdwingen waardoor ze juist eerder op binnenvoorbeen vallen en ze met binnenachter nog niet netjes kunnen ondertreden. Even 10 stappen terug, naar buitenkijken heeft deels met evenwicht te maken maar ook voor een groot deel met de lichaamstaal van de longeur. Deze geeft dan teveel druk/energie op de voorhand waardoor het het paard als het ware wegdrukt maar omdat deze niet verder kan als de longe of omheining gaat het scheef lopen. Met vrijwerken is dis duidelijk te zien. Daarnaast vind ik dat je bijzets best mag gebruiken maar pas als je paard tenminste in stap en draf netjes voorwaarts neerwaarts gaat, ander trek je hem mijn inziens alleen maar in de krul, iets wat we met rijden allemaal proberen te voorkomen toch?

Pony kan prima ondertreden met stelling door een bijzet. Zijn achterbeengebruik verdubbelt met een bijzet, hij stapt met zijn binnenachterbeen bijna twee hoeflengtes over, en dat been gaat mooi onder de massa. Daar waar het pas fout gaat is bij overmatige druk op de enkele longeerlijn, mensen die aan die longeerlijn gaan trekken, dit vermijd ik met de bijzet. Aangezien mijn pony flipt door de dubbele longe kan ik hem nooit ontspannen aan het werk krijgen op die manier, en als hij niet ontspant bouwt de spanning in zijn hoofd en dus ook in zijn lichaam op, niet de bedoeling. Met bijzet kan ik dit wel, loopt hij heerlijk ontspannen over de rug en draagt zichzelf. Mijn bijzet is overigens geen vaste bijzet maar een lang en laag gezette slof constructie, geen echte slofteugel maar touwtjes. Daarbij kan ik mijn pony onder het zadel prima vw-nw rijden. Ook doe ik veel grondwerk met hem dus weet wel welke positie tov welke lichaamszone ik in moet nemen. Ik denk overigens dat je uitleg erg leerzaam kan zijn voor andere bokkers, maar voor mij trapt hij open deuren in. Ik weet namelijk prima wat ik doe en waarom ik het doe.

edit: verduidelijkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:03

RianneH schreef:
Wat ik mij nu af vraag, al die mensen die zeggen dat ze zonder hoofdstel geen controle over hun paard hebben, durf je ze dan wel het terrein over te nemen aan een halster?

Inmiddels weer wel, we hebben wat downs gehad :+ Of ik nou een halster of een hoofdstel gebruik, zich losrukken of het halster/hoofdstel van zijn hoofd af krijgen lukt 'm toch wel als hij echt wil. Hoofdstel geeft mij geen extra gevoel van controle. Ik gebruik het hoofdstel om mee te longeren omdat ik dan fijnere hulpen kan geven. Als ik meer controle wil (aan de hand) pak ik een kaptoom ;)

Frederiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 16:53

ik longeer met hoofdstel, als je dat met halster doet (dat had ik tenminste)
als je links of rechtst omging dan ging aan de buiten kan het halster vlak tegen het oog aan zitten.
maar dat kwam ook omdat mijn pony heel erg naar binnen liep aan 1 kant

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:16

Ik vind een kaptoom juist heel fijn om te longeren. Ik vind het zowiezo het fijnst om de longe niet aan het bit vast te maken. Je kunt met een kaptoom je bijzet aan het bit doen en de longe aan de kaptoom. Met een kaptoom heb je net even meer te zeggen als je paard er een keertje vandoor wil springen oid. Als ze dat helemaal niet doen kun je het natuurlijk ook prima met een halstertje doen.

minouesmee

Re: Longeren. Halster/hoofstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:58

Ik longeer met halster en als ik lange lijnen ga doen met hoofdstel.

Halster vind ik pretiger voor het paard ;)

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:04

Ik longeer over het algemeen met halster , alleen als ik echt ga longeren met dubbele longe of met longeersingel enzo dan met hoofdstel.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:07

Ik longeer eigenlijk niet echt, als ze wat meer meer haar spieren moet gebruiken dan gebruik ik het pessoa tuig maar dan los in de bak. En met grondwerk eerst aan het touw met touwhalser en daarna ook gewoon los. Komt vanzelf rond mij lopen :D

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 17:14

Straks met halster longeren, om te kijken wat voor verschillen ik voel en zie.

VeerDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:16

eigenlijk longeer ik altijd met een hoofdstel, eigenlijk nooit over na gedacht:P

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 17:20

x