Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Re: Raar bekeken voor grondwerk/schriktraining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:05

Interessant, Royen! Zag al direct een clinic die mij aansprak.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:09

Ik ga starten met een grondwerkcursus, schriktraining, freestylen, longeercursus, zadelmak maken, doorrijden. Daarna ga ik het zelf verder doen :P

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:11

Royen schreef:
Ik ga starten met een grondwerkcursus, schriktraining, freestylen, longeercursus, zadelmak maken, doorrijden. Daarna ga ik het zelf verder doen :P

Wát zelf verder doen? Dan is echt alles al zo'n beetje gedaan ;) :D

(wel een leuke site)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:15

Het verder doorrijden van het paard, het koetsmak maken en verdere grondwerkoefeningen kunnen allemaal uitgebreidt worden en kan ik prima zelf doen. Heb alleen een goede start nodig want heb eigenlijk helemaal geen verstand van zadelmak maken :P (ook niet van longeren overgens) Dus dat moet niet alleen zij leren, maar ik ook nog eens! Bij Dressuurnatuurlijk wordt je heel erg betrokken en kan je overal bij blijven (vraag er gewoon vrij voor :P)

Ach, tegen die tijd werk ik voor mezelf dus dan kan ik wel vrij nemen :D

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:20

siskeh schreef:
@zoeff: misschien ligt dat niet alleen aan het groene ding, maar komt er ook een rare lucht vanaf.
(waarvan ik me best voor kan stellen dat je paard daar niet langs wil)

dat is het ook vooral, zit bij een varkensboer en van het erf komt ook al een vreemde lucht, gekke is dat het stomme beest heen vergeet er naar te kijken en terug er niet langs wil, is bos toch leuker dan stal :D

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:21

Ik moest vroeger op wandeling langs een varkensstal, ging eerst moeilijk, maar na een tijdje goed...
Ben ooit samen met een paar anderen langs een kerkhof gereden, daar werden opeens alle paarden zenuwachtig... Jullie al zoiets meegemaakt?

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:22

nee, maar waren jullie niet gewoon zenuwachtig?? net zoals met schemer nog in het bos zijn en achter iedere boom een enge man zien staan????

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:33

Royen schreef:
Het verder doorrijden van het paard, het koetsmak maken en verdere grondwerkoefeningen kunnen allemaal uitgebreidt worden en kan ik prima zelf doen. Heb alleen een goede start nodig want heb eigenlijk helemaal geen verstand van zadelmak maken :P (ook niet van longeren overgens) Dus dat moet niet alleen zij leren, maar ik ook nog eens! Bij Dressuurnatuurlijk wordt je heel erg betrokken en kan je overal bij blijven (vraag er gewoon vrij voor :P)

Ach, tegen die tijd werk ik voor mezelf dus dan kan ik wel vrij nemen :D

Ik begrijp het wel hoor. Maar ik vind die dingen die jij noemt (behalve longeren, want daar doe ik niet aan) allemaal veelste leuk om zelf te leren aan mijn jonkie! :D

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 14:34

Nee, zenuwachtig niet, ik maak niks van kerkhoven... Vond het gewoon raar dat alle paarden het deden...

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:44

@Dani62: Welke dingen bedoel je? Grondwerken en schriktraining? Ik was ook al aardig op weg maar echte schriktraining kan ik alleen doen als ik de juiste spullen heb en weet wat ik moet doen. Grondwerk daarintegen heb ik niet zoveel verstand van, beetje duwen en het paard gaat opzij? _O- Tot nu toe snapt ze als ik zeg:
'terug' (loopt ze achteruit)
'stal' (loopt ze terug naar stal)
'eten(pakken)' (rent ze naar stal en wacht netjes todat ik het eten in haar bak doe.
'stap' en 'draf' kent ze prima
'ho' nog niet helemaal :+
'touch' raakt ze iets aan waar ik naartoe wijs
'voetje' tilt voetjes op

Verder was ik bezig met een enorm groot blauw bouwzeil van de Karwei. Hier geeft ze niets om, stapt er zo op en laat het over zich heen leggen. Hoofd bedekken incl. ogen mag ook. Niet bang voor wapperende plastic zakjes, paraplu komt ze graag onder staan als het regent. Houdt wel van waterplassen (duikt er het liefst in) maar niet van de sproeier (eng water wat ineens uit een slang komt en baasje op mijn benen richt _O-)

Loopt als een hondje achter je aan als je zegt: "Kom!". Als jij plots ergens naar kijkt, doet zij dat ook maar dan met veel gesnuif, gesnurk en gehinnik :')

Ze is net 1,5 jaar geworden en mag dus verder alleen in de wei staan en in de paddock. Verder ben ik zo'n 3 dagen per week bij haar en krijgt ze hooi, gras en wortels, appels of een banaantje op zijn tijd :) Doodnormaal paard hoor _O-

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:58

Ach, er zijn mensen die blIJven het niet snappen.
Onze staleigenaar laat iedereen z'n gang gaan, maar hij kent het grondwerk NH ding niet, en hij moet altijd ff commentaar leveren. (ook ongevraagd).

Zo heb ik mijn paardje nog nooit iets geks/lelijks zien doen, ik heb haar gewoon onderweg tijdens wandelingen zadel- en ruitermak gemaakt en ik doe vee afwisselend grondwerk in de bak.
Hij blijft er echter bij dat mijn paardje zichzels kapot lacht, omdat zij 'de baas' is en ik mag wel eens wat dominanter worden. Trailerladen, daar moest ik niet zo moeilijk over doen (ze had een trauma en ik heb 2 maanden keihard gewerkt en zelf het trauma met haar doorbroken, waardoor ze nu zelf de trailer inloopt, zonder spanning. ).
Maar nog steeds ie hij er heilig van overtuigd dat ik een softie ben, het paard over me heen laat lopen etc. Dat is gewoon omdat hij alleen maar het 'je wil opleggen aan een dier, liefst met wat machtsvertoon' kent. En ik ben anders.

Maarja, ik ben heel gelukkig, want ik kan me geen fijner dier wensen, en ik vertrouw haar door en door. En zij mij ook. Dan doe ik in mijn ogen heel goede dingen, om dat te verdienen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:12

@Royen: klinkt goed allemaal, hoor! Ik bedoel het grondwerken inderdaad. Ik wil graag dat mijn paardje mij blindelings leert vertrouwen, en dat we elkaar door en door leren kennen. Als ik iemand anders 'alles' voor mij laat doen, dan is het effect een beetje weg. En daarbij vind ik het ook gewoon zeer leuk! Mij lijkt het niets om mijn paard (tijdelijk) aan derden 'af te staan'.

Op dit moment ben ik begonnen met Parelli level 1 met mijn twenter (heb het pakket én een instructrice) en dat is voornamelijk veeeel leren en alles zelf doen. Dat vind ik nou juist het fijne van een eigen paardje hebben ;).

Trouwens, dat hele inrijden vind ik zooo overrated. Als jij je paard op laat groeien tot een gezond, sterk en mentaal evenwichtig paard, het vertrouwen van je paard hebt gewonnen, goed grondwerk hebt gedaan van te voren, tsja, appeltje eitje :D :+. Kijk maar naar het paard van Fitzchivalry; die stond gewoon te slapen ;). En als je ook maar dénkt dat je paard een rare sprong zou kunnen geven dan stap je gewoon nog niet op. Of als je paard een hulp niet begrijpt, ben je misschien een stap te snel gegaan. Ik bedoel ermee te zeggen dat ik denk dat je geen 'proffessional' hoeft te zijn om je paard nieuwe dingen te leren.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:13

Bwa, ik hou het erop dat ik Safirr zijn mens ben... Hij heeft mij eigenlijk gekozen... Jaren terug al, voor ik hem gekocht heb...

En ik ben ook helemaal van het principe dat je moet samenwerken met een paard, dat je je wil niet zomaar kan opleggen... Denk dat er genoeg paarden zijn die dat niet toelaten...

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 15:14

Ik heb ook meegemaakt dat een vriendin van mij onder begeleiding haar fjord zadelmak maakte... Eerst goede basis van grondwerk en dan... opstappen en wegrijden...

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:33

het zadelmak maken is de makkelijkste fase die ik met Troy heb doorstaan!! Zijn ik ben veulen en wil spelen periode heeft mij redelijk wat moeite gekost om duidelijk te maken dat tegen mij aan beuken, voor me steigeren etc niet de bedoeling was.

Overigens ben ik (te laat) later pas begonnen met grondwerk ivm blessures/tijd etc. Ik heb gewoon een juf gezocht die mij daarin kon begeleiden en soms doen we grond werk en de andere keer klim ik of zij er weer op!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:36

Daar hebben jullie allemaal wel gelijk in, maar ik blijf er alle minuten bij en doe alles ook zelf, alleen legt zij uit hoe ik het het best kan aanpakken. Dus ik ga ernaast lopen, ik ga erop zitten en ik leidt het paard etc. dus hierdoor is er eigenlijk geen tussenpersoon, nog steeds "me, myself en royen" :P
Maar ik zou niet weten hoe ik dit moest doen en van vrienden/paardenkennissen vragen weet je nooit zeker of je het allemaal goed doet, Astrid legt alles stap voor stap uit en geeft ook oefeningen voor thuis mee. Ben blij dat ik haar heb 'gevonden' :D Ze woont ongeveer 7 km van mij vandaan en Royen loopt zo de trailer in dus no problemo :D

Zoefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 15:37

prima toch!!! Is alleen maar goed om je te laten begeleiden want ik heb het idee als je hiermee fout begint je meer nodig hebt om de verhoudingen weer recht te zetten!!!
Ik kon het ook niet uit een boekje halen hoor!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:50

Ik sta op een kleine pensionstalling en daar doet verder ook niemand gronderwerk, loswerken en schriktraining.. En ze vinden het volgens mij ook maar raar dat ik dat doe..

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:43

Ja dat heb ik ook.
Als je een dag niet rijd is het metteen van; "Waarom rij je nooit?!"
:?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 19:49

Bijke schreef:
(...) Met wat werken jullie nog zoal?
Ik heb een zeil, zwemnoedels, turnmatje (matras heb ik ook ooit gedaan en vond paardje leuk :D ), hoepel, kegeltjes, politielint, balken,...

Ik vind het juist de uitdaging om te werken met dingen die je tegenkomt.

Dus als ik langs de supermarkt rijd dan zijn dat de automatische schuifdeuren, de winkelwagentjes en de trolleys.
Lans het tankstation zijn het de vlaggen en de autowasstraat.
Bij het station de treinen, lockers en de kaartjesautomaat.

En oh ja, op het terrein zelf... De zak waar de kunstmest in gezeten heeft, bubbeltjeskarton, de grote doos van iemands zadel...

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Je komt altijd wel iets tegen, als je tenminste een beetje in de bewoonde wereld woont. :)

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:39

Royen kan op commando fleemen (lach eens?=het commando :P)
Gister moest er een wormenkuur in en toen vroeg ik of ze even wilde lachen, wormenkuur erin gedaan (heel kalmpjes) + een handje mueslie. Ik had haar niet vaststaan en ze kon gewoon weglopen etc. maar bleef staan en slikte alles netjes door, daarna maar weer geoefend want ze moet dat commando natuurlijk wel leuk blijven vinden maar ze deed het daarna gewoon weer :D Ben errug trots op mijn kleine meisje :D

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:13

Royen schreef:
Royen kan op commando fleemen (lach eens?=het commando :P)
Gister moest er een wormenkuur in en toen vroeg ik of ze even wilde lachen, wormenkuur erin gedaan (heel kalmpjes) + een handje mueslie. Ik had haar niet vaststaan en ze kon gewoon weglopen etc. maar bleef staan en slikte alles netjes door, daarna maar weer geoefend want ze moet dat commando natuurlijk wel leuk blijven vinden maar ze deed het daarna gewoon weer :D Ben errug trots op mijn kleine meisje :D

Hoe leer je dat..? 't lijkt me echt leuk!!

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:18

Ik kan alles doen wat ik wil..
Ik heb een eigenpaard en die staat thuis. Ik heb thuis 7 stallen, een buitenbak, een paddock en 4 ha land. Er staan bij ons nog 6 pensionklanten. Heel gezellig en iedereen heeft respect voor elkaar. Ik ben de enigste op stal die voltige doet en die springt. Tog vind iedereen het interessant, leuk om te zien en knap.
Er hangt bij ons ook altijd een gezellige sfeer.

Ik word dus niet raar aan gekeken als ik wat grondoefeningen doe. Ik begin net, ze kan net een beetje buigen en kusje geven :+ :o

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:31

X_Michelle_X: Ik heb haar dat geleerd door het volgende te doen: Een woord te kiezen als de 'click' de click betekent dat ze het goed heeft gedaan en daarna volgt er ALTIJD een beloning. Mijn ''click' is: EXSSS! (een woord gekozen wat ik nadukkelijk nooit gebruik) (EXcellent afgeleid van).
Op het moment dat ze per ongeluk fleemt, roep ik per direct dat woord: Lach eens!. En EXSSSS! En beloning: Handje mueslie.
Op een gegeven moment snappen ze het en blijven ze het doen.

Royen vindt het zo ontzettend leuk om 'gewoon' te doen, dat ik de hele dag een lachend paard heb. Ik heb haar ook andere commando's aangeleerd maar zelf vindt ze deze de leukste :+

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:52

haha die dingen hoor ik ook vaak... mijn paarden staan in de zomer tegenover een bloso watersportpark en ik ga regelmatig daar wat grondwerken met Sita omdat ze daar standaard leuke obstakels hebben (fitometer, vlaggenmasten, bankjes, afboordingen langs de wandelpaden, omgevallen bomen,...)

die typische opmerking van 'moet je er normaal niet op zitten?' ken ik uiteraard, maar er zijn ook mensen die eerst vanuit de verte wat raar kijken maar het daarna wel interessant vinden om te zien als je ze bv een trucje laat doen