Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:00

heeeeeee leuk clickertopic!!! :D

wij zijn vandaag op de zorgboerderij begonnen met clickeren, mijn beide ijslanders zijn al 'ingeclickerd' maar nog geen echte 'kunstjes' geleerd. De tinker van de boerderij was nog niet geclickerd, maar die pikte het zeer snel op.

Ben benieuwd hoever we komen, mijn beide honden heb ik ook met de clicker getraint, en dit bevalt zo goed, maar had zelf nooit echt zin en tijd om mijn paard te doen, maar nu staan ze als zorgpaard op de boerderij, en kunnen we dit beter doen, meer tijd, en met clienten is het ook superleuk om te doen!

mijn ruin is heel beleefd en vind het nu wel leuk, eerst schrok ie steeds van de click haha. De merrie is vrij opdringerig, niet vervelend, maar wel erg gericht op eten. ben maar begonnen met normaal stilstaan als ik naast haar sta, dat was al een hele opgave voor d'r.. :o

Leuk om meer ervaringen te lezen!!!

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:14

Ik zit er heel erg aan te denken om ook met clickertraining te beginnen met mijn (verzorg)haflinger.
Ze is 4 jaar en ze heeft bijvoorbeeld met stilstaan erg veel moeite.
Ik ben aan het denken om dus dat soort dingen mbv clickertraining op proberen te lossen(natuurlijk eerst wel de beginselen van clickertraining leren).

Heeft er nog iemand tips hoe ik het best kan beginnen en hoe ik dat bijvoorbeeld met halthouden met longeren aan zou kunnen pakken?

Ik ben ook op internet mezelf wat in aan het lezen etc.

Alvast bedankt!

yEStraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:39

Hoi Desiree, ik raad jou aan te beginnen met het begin van clickertraining; Starten bij halthouden tijdens het longeren is veel te moeilijk als je de beginselen van ct nog niet kent. kan je nergens een workshop of zo eens meevolgen voor een dag zodat je de basis toch al kent? belgiê is wellicht te ver voor je?
het boek van Inge Teblick, grondwerk, kan je ook al verder helpen. Het mijne ook, maar dat is veel eenvoudiger dan dat van Inge. het is wel in aanbieding nu ;-)
Veel succes alleszins!

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:52

Ik werk niet met een clicker. Maar welmet het zelfde principe.
Ik bridge op het moment dat jullie op het clickertje zouden drukken.
Nou ja, ik ben daar nog niet mee begonnen. Maar zo ga ik het doen iig.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 22:44

Oh nu pas dit topic gevonden :o

Ik click ook :D
Mijn paard is er behoorlijk enthousiast over, en ik ook.
Nou is hij al heel speels, en leert hij snel, met de clicker gaat het nóg sneller.

Ik vind de clicker zo fijn werken, omdat het áltijd duidelijk is voor het paard, maar voor jezelf ook. Ik ben gaan nadenken over HOE ik iets ga aanleren, stapje voor stapje, en het zelf leren timen is ook heerlijk confronterend :+

Vandaag hebben we bijvoorbeeld voetballen geoefend.
Ik ben er nu 3 keer mee bezig geweest, en het zit er al zo goed als in.
Ziggy target vrij makkelijk, dus target eerst de bal in me hand, target daarna de bal op de grond, target daarna de bal een meter verderop. inmiddels kan ik hem naar de andere kant van de bak schoppen en laten targetten.
Gister heeft hij geleerd dat 'staperop' betekend dat hij zijn been tegen de bal moet slaan (daar kreeg hij immers een klik voor).
Vandaag ging de bal weer naar de andere kant van de bak, waar hij dan heen gaat om commando 'staperop' uit te voeren, maar vandaag kreeg hij alleen een click wanneer hij de bal VOORuit schopte.
Vandaag ongeveer 10 minuten bezig geweest, en hij snapt het.

Erg leuk om te zien hoe hij zelf na ging denken over hoe hij nou die click krijgt. eerste keer stond hij erop en ging de bal naar achteren, en kreeg hij dus géén klik, meneer stond me een beetje droog aan te staren, wachtend op zijn klik, de bal nog maar eens naar achter schoppen. Toen hij nog geen klik kreeg is hij met de bal gaan klooien en schopte hij hem 'per ongeluk' vooruit, toen kreeg hij dus wel een click! Je had hem daarna moeten zien trappen tegen die bal! na 3x had hij door dat de bal vooruit moet, en kan mijn paard nu dus voetballen! :D

Ik ben in elk geval fan van de clicker! Het gaat alleen zo makkelijk, dat ik moet oppassen dat ik hem niet overvraag...
Straks eerst maar eens op vakantie, dan heeft Ziggy dat ook :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 12:12

LeonieL schreef:
Ik werk niet met een clicker. Maar welmet het zelfde principe.
Ik bridge op het moment dat jullie op het clickertje zouden drukken.
Nou ja, ik ben daar nog niet mee begonnen. Maar zo ga ik het doen iig.

En welke bridge gebruik je? Kun je daar wat over vertellen?

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:48

Jahoor.
Als bridge moet je gewoon een makkelijk 'woord' gebruiken, wat je niet zegt in je gewone praten zeg maar.
Ik ga daar X (spreek uit eks) voor gebruiken. Maar ik kan beter even een stukje tekst overschrijven uit een boek wat ik hier heb liggen. Stukje tekst volgt:

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 13:53

Ik heb toevallig gisteren het boek vrijheidsdressuur besteld en wil er ook mee beginnen leuk dat er een topic is. *D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:17

Er zijn een paar bladzijdes die uitleggen WAT het is, en daarna staat een oefening hoe je het aan kan leren. Ik typ er enkele stukjes van uit. Anders word het zo’n lange tekst.

De Bridge:
Ook bij het trainen kunnen we een bepaald signaalgeluid inschakelen: bijvoorbeeld een fluitje. Ga maar eens naar een dolfijnenshow, waar de dolfijnen in vrijheid- zonder halsters, hoofdstellen of zweepjes- worden getraind. Let eens op wanneer je het fluitje hoort.
Je hebt waarschijnlijk wel gemerkt dat de dolfijnen als ze het fluitje hebben gehoord, een vis mogen komen halen, maar heb je ook gemerkt op welk exact moment er word gefloten? Stel dat de dolfijn door een hoepel springt – dan wordt er gefloten precies op het moment dat de dolfijn door de hoepel gaat, op het hoogste punt van de booglijn die hij maakt.
Dát is het moment waarop de trainer zegt : ‘dát daar , dat exacte moment, dat heb je goed gedaan’.
Er word niet gefloten nadat de dolfijn weer in het water is beland, want dan zou de dolfijn denken dat het de bedoeling was dat hij naar dat bepaalde punt zou gaan, en hij zou niet meer springen maar rechtdoor zwemmen. Er wordt ook niet gefloten op het moment dat de dolfijn uit het water komt, want dan zou de dolfijn denken dat hij alleen maar even uit het water moet komen. Nee : Omdat het de bedoeling is dat hij hóóg uit het water komt, wordt er gefloten op het hoogste punt. Bovendien kan de trainer niet met de dolfijn meespringen, om hem daar op het hoogste punt van de boog gauw een visje toe te stoppen. Het signaal betekent dus ook ‘Beeindig je oefening, kom je beloning maar halen’.
Dit signaalgeluid noemen we een bridge, of overbruggingssignaal.

Je kan je bridge dus inzetten om verschillende redenen:

• Het zegt ‘dat exacte seconden-moment, dat ding wat je daar deed, dat is wat ik wil’.
• Het zegt ‘hiervoor krijg je een beloning’.
• Het stelt de tijd uit tussen het moment van het juiste gedrag (ook al is het maar een kleine poging in de juiste richting) en het krijgen van een beloning.

Dit is niet het hele stuk. Maar nu heb je een beetje een idee wat een bridge nou precies is, en waar het voor dient.
Maar hoe leer je het aan? Dat zal ik ook even overtypen ;)

Ik weet niet of je paard al kan handtargetten?? Zo nee, dan leert ie dat bij de volgende oefening. Erg makkelijk, en als je pony het door heeft ook leuk om te doen!

DE BRIDGE EN DE HANDTARGET• Wat is het?
Je gaat je paard ‘starten’. Dit is het allereerste stapje dat je zet als je je paard dingen wil aanleren zonder enige druk , of als je bij de dingen die je je paard wil aanleren met druk toch het exacte moment extra wil benadrukken; zodat je kan zeggen tegen je paard:
• ‘dat exacte seconden - moment, dat ding wat je daar deed, dat is wat ik wil’
• ‘hiervoor krijg je een beloning’.
• Je stelt de tijd uit tussen het moment van het juiste gedrag (ookal is het maar een kleine poging in de juiste richting) en het krijgen van een beloning.

• hoe doe je het?
1. Een willekeurig geluit krijgt betekenis
de ‘bridge’ is slechts een signaal waarvan je paard nu eerst moet leren dat het een bijzondere betekenis heeft. Eerst wordt het signaal ‘X’dus gekoppeld aan de primaire bekrachtiger, in dit geval een schijfje wortel. Zolang er in het brein van je paard geen link bestaat tussen het geluid en het voedsel is het een incidenteel geluid in de omgeving
2. targetten
Het paard leert zowat tegelijkertijd om een ‘target’ (een doel) aan te raken. Die target kan je hand zijn, maar ook een zweepje of een bal, of eender wat aangeduid wordt als ‘doel’.
Het aanraken gebeurt meestal met de neus of mond – dat wat je paard gewoonlijk gebruikt als hij nieuwsgierig is en iets wil aanraken. Later kan je paard alles leren aanraken met elk lichaamsdeel dat je ‘m leert.

• Tip
- De oefening wordt eerst stap-voor-stap uitgelegd met Punkie, een kleine Shetlandpony. Omdat Punkie zo klein is en ik hem goed ken, heb ik met heb in één ruimte (buitenpiste) gewerkt. Als je paard groter is , of niet heeft geleerd om op je stem achteruit te gaan of te wachten, begin dan achter een omheining. Jij enaan de ene kant, je paard aan de andere kant. Dat maakt het voor allebei makkelijker om je op je taak te concentreren – per slot van rekening is het voor jullie allebei de eerste keer dat je zoiets doet, en je zal er zelf nog veel bij moeten nadenken. Bovendien kom je niet in de verleiding enige vorm van geweld te gebruiken als je paard alleen oog heeft voor de worteltjes. Je kan dit immers geweldloos oplossen door een stap achteruit te zetten (zelfs je om te draaien), en/of het eten te laten verdwijnen, bijvoorbeeld.
- Snij wortelschijfjes ter grotte van een euro, of gebruik basisvoer. Zorg at je de schijfjes of de voerkorreltjes snel kan nemen , want je zal snel moeten werken. Je kan bvb. De zakken van je bodywarmer volsteken. Gebruik zeker geen grotere stukken voedsel:
* Je kan nooit voldoende snel voedsel bovenhalen’
* Het duurt te lang om te kauwen, zodat je niet kan voortwerken’
* Je paard verliest misschien z’n intresse omdat hij te snel teveel krijgt – waarom zijn smarties zo klein, denk je?
- Hou je handen weg van je zak met voedsel tot ná de bridge. Haal pas na de bridge voedsel uit je zakken, anders gaat het paard denken dat de beweging van je hand naar je zad de eigenlijke bridge is, en niet het geluid dat je maakt.
- Vlieg er niet direct in om je paard te starten zonder dat je de beleefdheidsoefeningen grondig hebt doorgelezen. Waarschijnlijk heb je ze niet nodig, maar als je paard zichzelf vergeet moet je weten wat je ermee gaat doen. Je kan besluiten verveling gedrag te negeren, maar niet omdat je weet wat anders te doen, wel als het je bewuste beslissing is. Wees voorbereid, en blijf je paard steeds één stap voor, zodat je vervelend gedrag kan oplossen voor het excaleert.

PUNKIE (Dit word uitgelegd met foto ’s maar ik kan niet scannen, dus sorry, die kan ik je niet geven)
Slachtoffer van dienst is Punkie, een Shetland ruintje van 12 een bolrond weide ornamentje. Vriendelijk, zolang hij iets te eten krijgt. Opdringerig zodra hij in iemands hannden een appel of wortel ontdekt. Kortom, het soort Shetlander waar iedereen weg van is. Het wordt hoog tijd dat Punkie z’n ‘kost en inwoon’ gaat verdienen. De hele sessie heeft nog geen kwartiertje geduurd. In dat kwartiertje leerde Punkie hoe hij, door iets te doen, één wortelschijfje kon krijgen daarvoor moest hij leren wat beleefd wachten is, en dat de snelste weg naar worteltjes niet via een duik naar een volle zak, maar via een tik tegen mijn lege hand gaat, op het moment dat ik het vraag. Je kan dit immers geweldloos oplossen door een stap achteruit zetten en/of je eten te laten verdwijnen, bijvoorbeeld.

Maar sorry, ik moet me nu omkleden, strakst kerstdineren bij m’n tante xD
Misschien dat ik strakst nog een stukje doortyp. Maar ik plaats dit alvast, ik denk dat jullie er wel wat aan hebben.
Dit komt trouwens uit het boek van Inge Teblick. Grondwerk met paarden.
Echt een aanrader!

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 15:38

Ook ik gebruik sinds kort een clicker! Gister toevallig wat grappigs meegemaakt, ze kan namelijk het begin van de buiging en deed ze de eerste keer goed en mooi diep en de tweede keer dacht ze: ja daag, een klein beetje is ook genoeg. maar toen ze geen klik hoorde deed ze toch even wat verder waarna ze wel de klik hoorde en wat lekkers kreeg :')
Mijn paard weet al goed wat de *klik* inhoudt maar dat heeft ook een paar dagen geduurd voordat ze dat door had.
Hopelijk krijg ik voor mijn verjaardag het vrijheidsdressuurboek want Wasilia doet echt álles voor wat lekkers en volgens mij vindt ze het echt leuk!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:44

Hoi bokkers,

Is clickertraining voor ieder paard geschikt? Ik heb een 2 jarige ruin die erg ondeugend en speels is en hij gedraagt zich ook wel wat brutaal en verwend. Hij is van jongs af aan veel in contact met menasen geweest en dat is te merken. Hij is wel heel erg lief. Zijn grootste ondeugd is dat hij overal z'n tanden in wil zetten, hij hapt ook steeds in mijn jas, speels bedoeld en hij bijt niet door, maar natuurlijk niet de bedoeling. Ik doe spelenderwijs wat grondwerk met hem, ongeveer 3x/week 10 minuten per keer. Hij leert snel en reageert goed op mijn signalen, zowel op lichaamstaal als op woorden. Ik gebruik geen clicker, maar een woord als beloning. Hij vind de training erg leuk om te doen, alleen ben ik bang dat hij misschien te brutaal en verwend zal worden als ik hem voerbeloningen blijf geven. Aan de andere kant, als ik de voerbeloningen voortaan weglaat, zal hij misschien zijn plezier en grote enthousiastme in de training kwijtraken en dat zou ook jammer zijn. Ik hoor graag jullie mening hierover.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:08

Op www.vrijheidsdressuur.com vind je meer info over clickertraining. Het kan met elk paard, maar meestal wordt het gebruikt voor oefeningen of beleefdheid aan te leren.

Vandaag heb ik een clicker gekocht :D, het is wel luider dan ik dacht xD. Ik denk dat hij het in het begin wel eng gaat vinden, die klik.
Morgen ga ik beginnen met mijn clickertrianing :D, gepaard met vrijheidsdressuur.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:55

Daarnet even uitgeprobeert en zoals ik al dacht schrok hij zich een bult xD. Zijn er nog paarden/pony's die er in het begin bang van zijn?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:59

katia1993 schreef:
Daarnet even uitgeprobeert en zoals ik al dacht schrok hij zich een bult xD. Zijn er nog paarden/pony's die er in het begin bang van zijn?

Ja. mijn amber. Heeft echter niet lang geduurd. Zodra ze in de gaten kreeg dat klik beloning betekende, was het over. Begon wel met klik beetje van haar af (en meteen beloning natuurlijk)

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:19

leuk clickeren! Ik clicker de laatste paar jaar met mijn merrie en nu ook met haar anderhalf jaar oude zoon. Een compleet nieuwe taal die dingen in de dagelijkse omgang zoveel gemakkelijker maakt. Ik vind ook het positieve trainen er zo mooi van.
Op een dag waren moeder en veulen rennend door het veld onder weg naar een hele drukke weg, Een klik van mijn hand en deze omhoog gestoken en rustig roepen en ze draaide zich om en kwamen terug. Dit moment was compleet magic voor mij en werd beloond met jackpot!
Afgelopen maand heb ik een workshop gegeven voor mensen die geiintereseerd hier in waren. Ik ben woonachtig in het midden oosten en hier is het nog niet zo bekend!
Clickeren heeft mijn relatie met mijn paard compleet veranderd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:29

@ Ran: ja clickertraining is voor ieder paard geschikt. Niet altijd voor iedere trainer geschikt. ;)

@Katia 1993: je kunt de clicker ook in je mouw houden om het geluid wat te dempen tot hij er aan gewend is. Je hebt tegenwoordig ook clickers die je in sterkte en toonhoogte kunt veranderen. Kan dat misschien ook bij die van jou?

@Anneliesa: geweldig!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:11

HippoLogic schreef:
@ Ran: ja clickertraining is voor ieder paard geschikt. Niet altijd voor iedere trainer geschikt. ;)

Oke, dat is in ieder geval positief om te horen. Ik zal ook eens op die website van vrijheidsressuur kijken. En niet geschikt voor iedere trainer? Je moet er natuurlijk wel voor open staan, maar zoiets zou iedereen toch moeten kunnen leren? Ik wil het boek van Inge Teblick gaan lezen, dat schijnt een goede boek te zijn, dus ik hoop er dan een eind mee op weg te komen.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:51

Vandaag heb ik de clicker "geinstalleerd" en nu hij de betekenis ervan weet is hij er niet meer bang van :D. Af en toe schrikt hij nog wel even.
Ik wil ook het boek van Inge Teblick kopen, maar mijn mama besteld niet graag via internet. Ik probeer ze nog steeds te overtuigen :D dan kan ik gelijk een touwhalster bestellen want ik denk niet dat ze touwhalsters verkopen in de ruiterzaak in de buurt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 20:41

Ran schreef:
HippoLogic schreef:

Oke, dat is in ieder geval positief om te horen. Ik zal ook eens op die website van vrijheidsressuur kijken. En niet geschikt voor iedere trainer? Je moet er natuurlijk wel voor open staan, maar zoiets zou iedereen toch moeten kunnen leren? Ik wil het boek van Inge Teblick gaan lezen, dat schijnt een goede boek te zijn, dus ik hoop er dan een eind mee op weg te komen.

Nee, niet iedereen.
Juist met clickertraining is een goede kennis van gedrag van essentieel belang. Je zult heel goed moeten weten hoe een paard functioneert en hoe het reageert op lichaamstaal etc.
Een bekende paardentrainer met clicker is Ben Hart.
Hij is absoluut van mening dat je pas met clickeren moet beginnen als je in staat bent op behoorlijke wijze met paarden om te gaan en in staat bent problemen zo op te lossen, omdat clickeren ook kan zorgen voor problemen als je onvoldoende beseft waarmee je bezig bent en gedrag niet goed interpreteert.
Het komt niet zelden voor dat een paard wat heeft geleerd om de spaanse pas te doen, die uitvoert op het moment dat baasje een been vraagt en vervolgens een hoef tegen het hoofd krijgt, omdat het paard vaak die fase heeft waarin het al het geleerde laat zien zonder commando, hopend op een beloning. En dan heb ik het nog niet over stijgeren en voetballen ed.
Daarnaast is het handig om te weten dat VD slechts een heel klein mogelijk onderdeel is van clickertraining.'
De toepassing is veel en veel breder dan menigeen denkt, maar niet goed toegepast kan het ook dan tot problemen leiden doordat eigenaar onvoldoende duidelijk is en een gefrustreerd paard tegenover zich krijgt of doordat baasje niet consequent is en daardoor te maken krijgt met opdringerigheid etc...
Clickeren is een zeer goede trainingsmethode, mits de trainer verdraaid goed weet wat hij doet en in staat is gedrag te interpreteren, consequent is en eenduidige commando's kan geven en zich goed heeft verdiept in het trainingsprincipe.
Je ziet helaas veelal dat de clicker verkeerd wordt gebruikt, met alle gevolgen van dien.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 23:51

Belangrijk voor een clicker trainer is:
- zeer goede timing hebben
- goed vooruit kunnen denken: niet alleen het gewenste gedrag in genoeg kleine stapjes kunnen verdelen, maar ook weten in welke volgorde de oefeningen (welke je dan ook wil leren) het beste aangeleerd kunnen worden. Als je met de Spaanse pas begint voor hij voetje kan geven (zie bovenstaande post van liljebo)
- niet overenthousiast worden (en overtrainen of teveel tegelijk aanleren omdat het zo gemakkelijk gaat)
-weten welke beloning je dier Lekker en Overheerlijk vindt
- en wat Liljebo zegt: veel kennis van gedrag hebben

Ik gebruik de clicker ook voor andere dingen dan VD, zoals leren halt houden na een hek en wachten tot ik het hek gesloten heb. (Paard moet op een smal dammetje wachten en omdraaien is even geen handige optie in de modder), ground tying, algemene opvoeding zoals het accepteren van een deken, wormenkuur, schoonmaken van de uier, voeten optillen, openen van de mond om in de mond te kunnen kijken en zo voort. Ik gebruik de clicker vooral tijdens de trainingsfase waarin ik mijn paard bepaald gewenst gedrag duidelijk wil maken. Daarna ga ik over op variabel belonen: afwisselen met stem, aai, click (=voer), niets. Soms heel moeilijk hoor, om eens niet te belonen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:06

nou mijn clicker is vandaag ook gekocht
heb wel al hele tijd het boek van Inge Teblick liggen en ben er ooit mee begonnen, maar twijfelde beetje om verder te gaan, bang dat ik iets niet goed doe.

maargoed clicker is aangeschaft en heb ook even met hem "gespeeld"
geprobeerd hem de link te laten leggen
merk wel dat hij SUPER gefocused is op het lekkers
(wortelt stukjes en kleine beetjes luzerne afgewisseld)

hoe leer ik hem het beste de beleefdheid??
ga morgen weer eens flink met mn neus in het boek van inge.
maar als iemand tips heeft heel graag :D

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:11

fluffy. In het boek van inge teblick staat dat ook héél goed beschreven!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 13:16

ja, dat zag ik idd.
gisteravond was hij ook nog wle wat afgeleid door vuurwerk enz.
nouja kijk vandaag na mn werk nog even of ik iets kan
en anders t weekeind weer.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 15:32

@ Liljebo: Oke, dus clickertraining hoeft niet zonder meer positieve resultaten geven als je het verkeerd toepast of over te weinig kennis over paardengedrag en training beschikt? Het idee lijkt eenvoudig, maar nu ik jouw verhaal lees kun je dus ook best veel dingen verkeerd ermee doen begrijp ik. Zou jij denken, als je mijn verhaal leest, dat ik dan wellicht beter eerst kan beginnen zonder voedselbeloningen bij mijn paard tot er sprake is van een goede communicatie, dus dat hij respect en vertrouwen toont en goed naar mij luistert en hij zijn aandacht op mij gericht houdt? Dat lijkt misschien vanzelfsprekend dat dit bevestigd is, maar het is gewoon nog een erg jong paard waar ik net wat mee begin te oefenen en hij gewoon erg speels en enthousiast en hij heeft totaal geen angst voor mensen, dus is eerder wat op het brutale af dan dat hij veel respect toont voor mensen. Hij is wel heel lief hoor en is ook erg mensgericht. Maar goed, ik heb nog niet zoveel ervaring met clickertraining en wil wel goed met hem beginnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 16:09

Ran.... dat kan ik vanachter mijn computer niet beoordelen. Ik heb geen idee hoe jij met paarden bent/werkt en hoe de interactie tussen jou en je paard is, hoeveel je van paardengedrag weet en in hoeverre je in staat bent om probleem situaties op te lossen enz.
Het enige wat ik je kan aanraden is je eerst goed in te lezen
Het boek van Inge geeft veel info en persoonlijk vind ik Harts visie op clickertraining met paarden erg goed
Zijn site:
http://www.hartshorsemanship.com/
Het is in het engels, maar de moeite van het doorspitten waard.

Zelf zit ik al een leven lang tussen paarden (ben 49) en verdiep mij vooral de laatste jaren erg in NH. Je bent in dat opzicht nooit uitgeleerd. Clickertraining is voor mij een toevoeging, ter motivatie.
Ik ben ermee begonnen toen ik mijn merrie kreeg, die dusdanig getraumatiseerd bleek dat zelfs de lichtste druk onmogelijk was en heb mij er vandaar uit in verdiept.
Ik gebruik het nu ook met mijn shetten (loswerken, agility, voorbereidingen mennen etc) en met het paard van mijn man, een zeer zelfbewuste dame die ik rijklaar zou maken.
Maar ik werk wel vanuit de basis waarin de verhoudingen al duidelijk zijn en ik gebruik ten alle tijde lichaamstaal en werk elke dag eraan om het te verbeteren.