Plakpaard snapt longeren niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Plakpaard snapt longeren niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:31

Dat was ook mijn advies ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:32

jep... zijn we het helemaal eens.
Nu de ts nog... :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:38

hestejente schreef:
Om te beginnen wil ik 'm laten wennen aan de zweep, dus zoals Annelies al zei. Wanneer dat gelukt is wil ik hem weg laten stappen vanuit een positie waarbij ik naast hem sta. Het heeft ook geen haast, ik weet van mezelf dat ik te gauw dingen wil.

Die is al overtuigd ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:34

ach... had ik nog niet eens gelezen. :o Stom van me. Krijg je als je snel ff gaat kijken op bokt terwijl je eigenlijk moet werken... :+

Dan komt het vast wel goed.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:43

Zou je niet eens een filmpje kunnen plaatsen?
Heb ff het hele topic doorgelezen, maar denk dat dat veel meer inzicht geeft!

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 09:15

hestejente schreef:
Hmm, inderdaad, nou je het zegt. Als ik bij zijn achterhand sta is het ook logisch dat hij die dan opzij zet. Hoe kan ik zijn voorhand bij me weg krijgen? :? Wijzen (en die kant op kijken en denken) waar hij heen moet werkt niet, dan kijkt hij van: "wat is daar dan?" en verroert geen been.

Goh, dit topic gaat wel hard zeg.
Maar goed, om toch even netjes antwoord te geven, dit is hoe ik het geleerd heb:
Je blijft zelf staan waar je staat. Paard staat met het hoofd recht voor je. Je hebt de longeerlijn in lussen in je linkerhand en in je rechterhand hou je de lijn zo vast dat je een goede meter van het laaste eind hebt. Dat laat je gewoon naar beneden hangen (hoop dat dit duidelijk is).

Jij wijst met je linkerhand met gestrekte arm. Je rechterarm strek je schuin naar boven uit en die hou je zo drie tellen. Reageert hij daar niet op, dan ga je de hulp vergroten en maak je een beweging van boven naar beneden (ook drie tellen). Reageert hij daar ook niet op, dan maak je de hulp weer groter door met dat laatste loshangende eind van het touw rond te draaien. Gaat hij dan nog niet lopen pak je alle lussen in je rechterhand en gooit het touw vlak achter z'n achterbenen.
Meestal hoef je niet zover te gaan en hebben ze het bij hooguit stap 3 al door.

Gaat hij nou aan de kletter, dan lekker laten gaan en gewoon gaan staan wachten tot hij stopt of rustiger wordt en probeer je het nog een keer. Als hij rustiger is en netjes gaat stappen, maar in de verkeerde richting dan stuur je hem (gewoon in die verkeerde richting) over de hoefslag en sla je een meter of 2 voor z'n neus met het touw op de hoefslag. Je blokkeerd dan zijn richting en 9 van de 10 keer draaien ze dan wel om.

Als je hem de andere kant op stuurt vanuit die stilstaande positie niet vergeten om zelf ook je touw te wisselen in je handen. Anders heb je geen eindje touw om mee te zwaaien/gooien.

Succes! En mocht het niet duidelijk zijn, stuur dan maar een pbtje.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 09:54

Ik zal het nog eens rustig een paar keer doorlezen manex, wie weet dat ik je daarna alsnog pb.

Eergisteren ben ik aan de slag gegaan met de tips van Annelies, hij vond het niet heel leuk dat ik hem met de zweep wilde aanraken (gewoon aaien, in rondgaande bewegingen, over zijn hals en schouder (zitten een boel manen, leek me het handigst om niet meteen op z'n vacht te beginnen) Hij wilde steeds opzij, hij doet al gauw té veel, net als ik, en reageert heel gevoelig op (zijwaartse) druk, dat is ook de reden dat ik heel rustig te werk wil gaan, daarnaast weet ik nu dat mijn aanwijzingen te groot waren. Het duurde even voor hij doorhad dat stilstaan hem snoepjes opleverde, ik heb het desensibiliseren afgewisseld met andere, makkelijke, oefeningen, zodat hij psychisch even stoom af kon blazen. Tot hij volledig stilstaat en ik hem overal kan aanraken met de zweep blijf ik dit met hem oefenen, ik heb iemand via pb al filmpjes beloofd, zal van het weekend eens kijken of ik iemand kan vinden om de camera vast te houden :P

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 10:46

Dat is een goed begin. Heel belangrijk: hou hem niet kort als je ermee bezig bent, want dat kan een ' gevangen' gevoel of gevoel van dwang oproepen. Gewoon oefenen aan een slap touwtje. Het is helemaal niet erg als hij een paar pasjes verzet. Als de angst te groot is, loop je met de zweep van hem weg, zodat hij zelf achter de zweep aanloopt.
Als hij bij aanraken opzijspringt´, dan niet terugtrekken, maar gewoon heel rustig in de buurt blijven. Bij het minste teken van gewenst gedrag (stilstaan/ontspanning) ff stoppen en hem tijd geven tot nadenken. Het is het stoppen op het juiste moment waar hij het meest van leert.

Verder vooral heel erg goed op je eigen houding letten. Die moet gewoon honderd procent ontspannen zijn. Denk maar aan je ontbijt of zo. Er richt borst en ogen niet op het paard, maar went je iets van het paard af. Op die manier pas je geen druk toe. En blijf je paard ' lezen'.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:11

Neenee, absoluut niet te kort, hij wil graag laten zien dat hij het heel goed zelf kan en dat ik hem niet beet hoef te houden :D Hij denkt ook na over wat er gebeurt - knipper, knipper - en ik ben per keer ook hooguit een minuut of 10 bezig om hem de oefening te kunnen laten verwerken. Mijn stalbaas keek van de week af en toe om het hoekje en vroeg zich af waarom ik niks met mijn paard had gedaan. Hij moest eens weten ;)

Alleen: paardje vindt het juist prettig om met z'n hoofd naar mijn borst toe te staan, als ik naast zijn schouder wil gaan staan (met mijn zij naar hem toe) draait hij zo dat hij weer met z'n neus naar mijn borst staat. Het kost hem moeite om stil te blijven staan wanneer ik naast zijn flank wil gaan staan (gewoon staan dus, eventueel een beetje aaien) Stilstaan is sowieso moeilijk, hij wil zó graag wat doen, zowel aan de hand als onder het zadel, ik moet 'm afremmen in zijn enthousiasme. De afgelopen vier jaar heeft hij ook heel weinig gedaan en nu mag hij weer aan het werk en dat vindt hij leuheuk!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:15

Ken je de oefening Parkeren van teblick? Die is daar heel goed voor :j Hierbij leer je het paard stilstaan terwijl jij langs zijn flank loopt naar zijn achterhand, dan schuin van hem weg een paar meter van hem af, en weer naar hem toe. Das echt een topoefening voor paarden die altijd meedraaien!

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:21

even een stipje. Heb hetzelfde probleem.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:30

Een stipje zetten kan je nu ook gewoon door bovenaan in het topic op dat icoontje links naast 'abbonneer' te klikken :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:44

Waar kan ik die oefening vinden poes? Lijkt me heel nuttig :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:47

Anders typ ik hem eens over uit mijn boek. Geduld :)

Edit: nee wacht tis een oefening uit het boek vrijheidsdressuur. *holt nog een keer naar beneden*
Laatst bijgewerkt door poes op 24-04-09 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 11:47

schijnt toch al een goed boek te zijn... heb het zelf niet gelezen, maar wel gehoord

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 11:51

poes schreef:
Anders typ ik hem eens over uit mijn boek. Geduld :)

Edit: nee wacht tis een oefening uit het boek vrijheidsdressuur. *holt nog een keer naar beneden*

_/-\o_

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:03

Grondwerk van Teblick is echt een topboek!

Maar nu dus:

PARKEREN

Bij deze oefening leer je je paard om zelfstandig stil te staan terwijl jij om hem heen loopt. Het gaat in 4 stappen:

1. HALTHOUDEN
Zodra je paard vanuit het leiden halt kan houden, geef je na de hulp HO de stemhulp BLIJF. Je beloning komt nu pas als je paard een seconde blijft stilstaan. Zo bouw je op naar meer seconden. Stapt je paard uit zichzelf weer weg, dan zet je hem weer stil en beloon je als hij enkele secondes blijft staan.
Eigen toevoeging: spreek met jezelf af hoe lang hij moet stilstaan en niet langer! Dus niet denken: dit gaat goed ik doe er 5 seconden bij.

2. NAAR ACHTEREN BEWEGEN
Zodra je paard op een stemhulp halt houdt en enkele secondes blijft staan, leg je het halstertouw over zijn rug en loop je langs zijn hals en rug langzaam naar achteren. terwijl je dit doet, laat je een hand over zijn lichaam mee naar achteren glijden om hem te laten weten dat je er nog steeds bent. Voor élke cm die je naar achteren kan bewegen terwijl hij blijft stil staan, beloon je. Veel paarden vinden het in het begin namelijk erg moeilijk om de zelfbeheersing op te brengen die deze oefening vereist. Plotseling moet hij namelijk bewust 'niets' doen om een beloning te krijgen, terwijl jij tegelijkertijd van alles zonder hem doet.

3. LOS VAN HET LIJF
Als je zonder problemen langs het paardenlichaam naar de achterhand kunt lopen, dan is het tijd voor de volgende stap. Je loopt nu weer naar zijn achterhand en haalt dan je hand van het lichaam af. Als je paard blijft staan, krijgt hij zijn beloning. Vervolgens breid je het loslaten uit door vanaf de achterhand opzij naar achteren weg te lopen. Ook deze afstand bouw je stap voor stap op.

4. NAAR VOOR LOPEN
Als je paard hier rustig onder blijft, kun je vanuit deze positie, enkele meters schuin achter het paard, weer langzaam naar voren bewegen totdat je ook op enkele meters afstand voor of naast hem kunt staan. Vooral dit deel is heel moeilijk, omdat je paard nu veel makkelijker naar je toe kan komen, zonder eerst een draai om zijn as naar achteren te hoeven maken. Jouw beweging naar voren moet dus langzaam opgebouwd worden. Om te voorkomen dat je paard zijn beloning komt ophalen en het halthouden us uit eigen initiatief verbreekt, is het belangrijk om al tijdens het geven van het beloningssignaal direct op zijn hoofd af te lopen en bij het begin van de oefening steeds eerst weer naar achteren te lopen voordat je weer afstand neemt. Pas als je in een straal van 5m vrij rond je paard kunt lopen zonder dat hij van zijn plaats komt, is de oefening daadwerkelijk afgerond.

Als het moeilijk gaat kun je een parkeerplaats aanbieden: een mat, een plankje of een verhoging waar het paard met de voorbenen op staat. Dit helpt hen om stilstaan als een actieve oefening te zien.

Voila!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 12:04

Wat ook kan is werken met dubbele lijnen.
Eerst paard a.h.w. mennen (dan leert hij dat hij voorop kan lopen, en toch nog jou moet blijven volgen/gehoorzamen)
Vervolgens wendingen oefenen (figuren lopen).
Dat kun je uitbouwen tot longeren (steeds meer een stapje naar binnen te gaan)
Daarbij heb je geen longeercircel nodig en geef je het paard de steun om op eigen benen te lopen, zonder dat je de controle verliest.
(natuurlijk wel singel gebruiken, zodat je de lijnen kunt controleren)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:31

Super, dank je wel poes! Actief stilstaan is inderdaad hét probleem.

Senna, dat had ik ook al overwogen, zal es vragen of mijn stalbaas het me wil leren :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:01

hestejente schreef:
Neenee, absoluut niet te kort, hij wil graag laten zien dat hij het heel goed zelf kan en dat ik hem niet beet hoef te houden :D Hij denkt ook na over wat er gebeurt - knipper, knipper - en ik ben per keer ook hooguit een minuut of 10 bezig om hem de oefening te kunnen laten verwerken. Mijn stalbaas keek van de week af en toe om het hoekje en vroeg zich af waarom ik niks met mijn paard had gedaan. Hij moest eens weten ;)

Alleen: paardje vindt het juist prettig om met z'n hoofd naar mijn borst toe te staan, als ik naast zijn schouder wil gaan staan (met mijn zij naar hem toe) draait hij zo dat hij weer met z'n neus naar mijn borst staat. Het kost hem moeite om stil te blijven staan wanneer ik naast zijn flank wil gaan staan (gewoon staan dus, eventueel een beetje aaien) Stilstaan is sowieso moeilijk, hij wil zó graag wat doen, zowel aan de hand als onder het zadel, ik moet 'm afremmen in zijn enthousiasme. De afgelopen vier jaar heeft hij ook heel weinig gedaan en nu mag hij weer aan het werk en dat vindt hij leuheuk!

Je bent al goed op weg, het stilstaan kun je een commando aan koppelen, is ook nog eens heel handig als hij kan stilstaan op commando. Ga als volgt te werk;
Zet je paard ergens neer en geef het commando voor 'blijven staan', dat kan zijn 'blijf' 'halt' 'sta' of wat dan ook, let op dat je niet iets kiest wat lijkt op een ander commando.
Je zegt het commando duidelijk en steekt tegelijk een hand op met de palm in zijn richting, een halt teken dus. Je houd je hand omhoog als teken en loopt tegelijk 1 of 2 stappen achteruit, wacht een tel, loop naar hem toe en beloon uitbundig als hij blijft staan. Komt hij achter hem aan dan zeg je duidelijk 'NEE', laat hem netzelfde aantal passen achteruit gaan en geef opnieuw het commando en handgebaar, let op dat je je hand omhoog houd zolang van hem verwacht wordt dat hij blijft staan.
Dit kun je steeds uitbouwen, doe steeds kleine stapjes, als het goed gaat kun je ipv achteruit een paar stappen richting zijn schouder doen, zorg dan wel dat je goed in zijn zicht blijft en beloon voor elk klein stapje. Neem ook regelmatig een moment 'pauze' waarbij je andere oefeningen doet of waarbij je paard even vrij mag lopen.
Gaat het allemaal goed dan kun je het handgebaar afbouwen zodat je alleen het commando geeft en kort het gebaar erbij, als je paard het goed oppakt kun je 10 meter bij hem weglopen of een cirkel om hem heen maken en ook bij hem weglopen en hem dan bij je roepen.

Ik zie net dat poes een vergelijkbare methode plaatst, ik doe het expres anders; als je namelijk voor je paard blijft met je gezicht naar hem toe kun je makkelijker belonen en corrigeren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:03

Dat is net het moeilijke aan parkeren: dat ze leren stilstaan ongeacht waar jij staat. Zolang deze dit niet kan, krijgt ze hem ook niet van haar weggedraaid denk ik?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 13:07

Jawel maar als je het aanleert terwijl je ervoor staat kun je veel makkelijker corrigeren en belonen, als dat goed gaat ga je opzij bezig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:17

De methode van Annelies lijkt me makkelijker, denk dat ik daarmee begin en dat poes' verhaal onderdeel gaat worden van de cursus stilstaan voor gevorderden :D

Nu ik zo lees wat Annelies heeft geschreven bedenk ik me dat hij inderdaad visueel is ingesteld. HIj kijkt graag naar alles, nij mij wanneer ik hem borstel, naar de balken waar hij overheen draaft. Dus ik denk dat Annelies' methode makkelijker voor hem zal zijn. Ik kan hem achteruit laten lopen door het touw heen en weer te slingeren, met een touwhalster reageert hij daar beter op dan met een stalhalster. Is het niet verwarrend voor hem om twee commando's te leren voor dezelfde oefening? (want ik zou dan als ik Annelies' verhaal volg weer mijn hand opheffen om hem achteruit te laten lopen als hij niet blijft staan)