HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:29

wel een rauw ei he :Y)

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:30

hahahah ja hahha maar helpt echt

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 22:38

stef schreef:
vannado: Alleen probleem hier is dat het paard het niet goed geleerd heeft en waarschijnlijk denkt dat het de bedoeling is. Moet je een paard dan straffen voor de fout van de ruiter?

nou het opzij trekken vind ik geen straf, maar meer voor je eigen veiligheid, dat ze dus niet recht overeind staat..
en ja met het handvat van de zweep op zijn hoofd slaan vind ik ook niet echt straffen.. misschien ben ik wat te hard met woorden geweest, zie het anders meer als het hoofd met het hadvat van je zweep aantikken.. het doet ze niet echt pijn maar ze voelen het wel en het veroorzaakt een schrikreactie.. ze vinden het niet leuk.. en zo kun je het ontzettende stom aangeleerde trucje weer afleren..

verder zou ik het trucje nooit zomaar leren, het is misschien leuk maar als je paard er misbruik van gaat maken, waar is het dan nog goed voor......

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:03

Steigeren hoort vanuit verzameling te gebeuren. Je moet eerst heel ver zijn in (vrijheids)dressuur, en wederzijds respect hebben bereikt voordat je zoiets aan kan gaan leren.
Ik kan je dit wel vertellen: wij leren het paard ook aan om op commando te draven, stappen, galopperen wijken, enz. Wanneer het paard dat doet zonder dat wij het van hem vragen (onder je uit rennen onder het zadel, of telkens terugvallen in een lager tempo, of plotseling naar een verkeerde kant uitwijken) dan zorgen we dat we doorrijden, en evt. een tik geven. Dit is hetzelfde, hij mag het alleen maar doen als je het van hem vraagt! (en dat zou ik als ik jou was niet meer doen, je moet het hem af gaan leren..)

Onthoud: je hebt dit zelf veroorzaakt, en ik hoop dat je het niet nog eens zal doen..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:14

ik ga met jaimyliefje mee plak een duidelijk commando aan het steigeren op het moment dat je het wel wil, zodat het duidelijk wordt voor het paard wanneer je het wil als ie tijdens het rijden dan steigert zonder commando begrijpt hij beter of hij wat fout doet of niet, let wel het duurt even voordat het paard het commando kent. ik denk toch dat je paard het misschien alleen nog maar doet om jou een plezier te doen je hebt het hem immers geleerd en toen was je er ook blij mee. dus plak een duidelijk commando aan het steigeren en doet hij het ongewenst ga hem dan niet slaan ofzo maar gewoon duidelijk en streng nee! kijk gewoon eens of dat iets gaat helpen....
mijn pony steigerde een tijdje vreselijk in protest als ie ergens geen zin in had kwam ie omhoog ik heb hem nooit op commando laten steigeren maar tijdens het rijden kwam hij flink hoog niet leek te helpen en uiteindelijk heb ik heb met mn hand een klap op zn kop gegeven tussen zn oren ik vond het heel sneu en zielig maar het was dat of een keer omklappen samen het was niet eens een harde klap maar hij schrok zich dood en heeft echt nooit maar dan ook nooit meer gesteigerd......

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:36

Mjay schreef:
mijn pony steigerde een tijdje vreselijk in protest als ie ergens geen zin in had kwam ie omhoog ik heb hem nooit op commando laten steigeren maar tijdens het rijden kwam hij flink hoog niet leek te helpen en uiteindelijk heb ik heb met mn hand een klap op zn kop gegeven tussen zn oren ik vond het heel sneu en zielig maar het was dat of een keer omklappen samen het was niet eens een harde klap maar hij schrok zich dood en heeft echt nooit maar dan ook nooit meer gesteigerd......

_/-\o_ zo simpel is het...

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:46

nou nou... een knal gaf ik m niet hoor... maar wat moet je dan als je paard dat soort streken uithaald wachten tot het fout gaat? t was gewoon een tikje met de platte hand hoefde niet eens veel kracht te zetten en dat deed t al... en als zoiets nou het omklappen en het misschien wel breken van jou en zijn nek kan voorkomen dan zeg ik waarom niet...

mick75

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 00:48

Als ze het lef hebben te steigeren met mij op de rug probeer ik eerst het omtrekken voordat ze echt omhoog komen, als ik om wat voor reden dan ook daarvoor te laat ben krijgen ze een dreun tussen de oren. En dat mag je letterlijk nemen. Nog nooit meegemaakt dat een paard daar kopschuw van wordt.

Kopschuw worden ze als je ze regelmatig zonder aanleiding op het hoofd slaat, of regelmatig hard aan het halster/ hoofdstel trekt. Niet van een als je het goed doet eenmalige flinke dreun tussen de oren. Ze weten zelf ook wel dat steigeren zonder commando niet hoort, en dat er een straf op staat is dan ook niet meer dan terecht. Zelfs de meeste paarden zullen het daar mee eens zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:13

Mjay, maar die van jou steigerde niet omdat ze het verkeerd aangeleerd heeft, vind ik toch wel even héél iets anders

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:14

Miepie1980 schreef:
Nou vannando dan ben ik blij dat ik geen paard van jou ben.

Omtrekken ok, benen er in ok, maar een mep op het hoofd. Not done bij mij. Krijg je ze zo lekker kopschuw van.

Zoals al gezegd: via iemand oplossen die er verstand van heeft.

Wie zegt dat ik haar een klap op haar hoofd geef???
Ikke niet hoor

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:15

gaaf he :D nou moet je een ponie op zn sodemieter gaan geven gewoonweg omdat hij braaf doet wat je van hem vraagt.......

ga daar maar eens over nadenken

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:17

IK HEB HET HAAR NIET AANGELEERD!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:17

is dat nou alles wat je kan zeggen na 3 pagina's?

In je beginpost zeg je trouwens wat anders:

XhorsegekkyX schreef:
Hoi allemaal.

Ik heb jullie hulp echt nodig.

Sinds ik mijn pony heb leren steigeren op comando doet ze het nu ook als ik erop zit.

xMaud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 10:31

haha in haar beginpost staat dat ze het zelf heeft
aangeleerd en nu zecht ze dat ze dat niet heeft
gedaan zo kan ik het ook hoor.
meid waar ben je aan begonnen!?
dit is dus een van de domste dingen die je kunt doen
een pony leren steigeren

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:14

er staat aan het begin dat jij het aangeleerd heb door ze been op te tillen?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:24

KiWiKo schreef:
gaaf he :D nou moet je een ponie op zn sodemieter gaan geven gewoonweg omdat hij braaf doet wat je van hem vraagt.......

ga daar maar eens over nadenken

nou idd..! hier ben ik het wel mee eens. Je snapt waarschijnlijk onderhand wel waarom mensen zo reageren.

Maar wat ik nou sneu vind voor het paard, dat hij braaf doet wat hem waarschijnlijk al tijden om gevraagd wordt, waar hij denkt dat hij een lekker hapje of een fijne aai voor krijgt, en nu ga je het hem afleren, en waarschijnlijk niet op een fijne manier.

Hier staan veel tips als ; zweep tussen zn oren houden als hij omhoog komt (zodat hij denkt dat hij ergens tegenaan stoot) of ik zag net al een ei voorbij komen..

ik heb met die tips geen probleem MITS het afgeleerd moet worden omdat het paard dit uit zijn eigen doet, uit het niet voor je willen werken..

maar dit heb je hem zelf aangeleerd. ik zou als ik jou was wat meer grondwerk gaan doen op het moment. En aanleren dat als je zijn been aanraakt dat hij er maar één op hoeft te tillen om zijn hoeven uit te krabben en verder helemaal niks.

En dit moet met heeeel veel rust en geduld gaan gebeuren. Want ik vind dat je het paard niet mag straffen omdat jij hem dit aan hebt geleerd... En het is al heel knap dat hij het voor je doet.

Dus rustig blijven, ik zou het steigeren negeren, niet boos worden maar vooral niet belonen. En daarna gewoon verder rijden zoals je altijd doet. En zodra je voelt dat hij terugkomt duw je hem weer naar voren.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 13:47

Ik kan uit ervaring spreken dat een ei op het hoofd slaan
1) zeeeeeeeer moeilijk is
2) bij ons helemaal NIKS geholpen had
Ik heb het ooit in een wanhopige poging geprobeerd bij onze trouwe,gevaarlijke steigeraar (om zo álle mogelijke oplossingen uit te sluiten) en dit heeft niks geholpen. Het is onzettend moeilijk om het ei op het juiste moment op de juiste plaats te slaan en ons paard was 2minuten onder de indruk en stond weer kaarsrecht omhoog... Daarnaast heeft het arme dier weken naar ei gestonken, we kregen het echt niet van zijn kop gewassen.. Steigeren is absoluut niet te onderschatten, we hebben het opgelost door tijdens het steigeren met een vlakke hand hard op zijn hoofd te slaan. Dat een paard daar eventueel kopschuw van wordt (wat bij ons niet het geval was) zou ik op de koop toenemen. Dit is uiteraard een helemaal andere situatie, want dit paard is het aangeleerd... Jammer dat je hem nu moet straffen hiervoor.. Ik zou steigeren zoieso niet aan een paard leren, tenzij je bekwaam genoeg bent om het te controleren.

Bonitakonya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:22

NathaxZoef schreef:
Ik kan uit ervaring spreken dat een ei op het hoofd slaan
1) zeeeeeeeer moeilijk is
2) bij ons helemaal NIKS geholpen had
Ik heb het ooit in een wanhopige poging geprobeerd bij onze trouwe,gevaarlijke steigeraar (om zo álle mogelijke oplossingen uit te sluiten) en dit heeft niks geholpen. Het is onzettend moeilijk om het ei op het juiste moment op de juiste plaats te slaan en ons paard was 2minuten onder de indruk en stond weer kaarsrecht omhoog... Daarnaast heeft het arme dier weken naar ei gestonken, we kregen het echt niet van zijn kop gewassen.. Steigeren is absoluut niet te onderschatten, we hebben het opgelost door tijdens het steigeren met een vlakke hand hard op zijn hoofd te slaan. Dat een paard daar eventueel kopschuw van wordt (wat bij ons niet het geval was) zou ik op de koop toenemen. Dit is uiteraard een helemaal andere situatie, want dit paard is het aangeleerd... Jammer dat je hem nu moet straffen hiervoor.. Ik zou steigeren zoieso niet aan een paard leren, tenzij je bekwaam genoeg bent om het te controleren.

nou bij mij is het wel gelukt (vriendin der paardje )ik ben van mening dat elke paard alles anders op neemt alleen ik ben niet iemand die zijn eigen fout slaant op zal gaan losse dan vind ik persoonlijk dat je zielig bezig bent had je maar eerst na moeten denken ...

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:28

Ik denk ook dat het meest eerlijke voor de pony is om een zeer duidelijk commando er op te plakken en zeer, zeer consequent te zijn. Het is totaal niet eerlijk voor het beestje als hij steigert omdat hij denkt dat hij daar een beloning voor krijgt, en dan wordt hij plots met meppen en eieren en wat nog allemaal afgestrafd. Heb je het in het begin wel afgestrafd als hij steigerde wanneer je het niet vroeg? Ben je ook consequent bij alle andere kunstjes die je pony kent, en vertoont ze die andere kunstjes ook alleen maar strikt op commando of laat je wel eens wat vrijheid toe?

En ik vraag mij af wat voor commando je dan gebruikt om je paard te laten steigeren? Het lijkt me een stuk moeilijker te zijn als het commando aan de teugels trekken of 'ho!' zeggen is, dus ik hoop dat het commando op zijn minst een stuk ingewikkelder is en je dat dan beter kan leren bevestigen.
En nooit meer aanleren dus, maar daar is het nu te laat voor.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:32

Wat een commentaar over steigeren dat het not done is !!
Als je het leuk vind om je pony kunstjes te leren laat ze het dan doen.
Ik ben het wel met jullie eens, dat ze het op een zeer verkeerde manier heeft aangeleerd.
Ze had der zelf er dieper in moeten verdiepen, maar dat is nu toch te laat.

Ben het er niet mee eens dat het stom is om steigeren aan te leren! Als je het maar goed doet, en consequent blijft.

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:33

We kunnen nu allemaal bléren hoe stom en verkeerd het is.. maar, dat weet ze zelf nu ook wel, kom maar met goede tips.. ^^

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:36

Booooo schreef:
Als je het maar goed doet, en consequent blijft.

En helaas is dàt het nou juist wat zoveel mensen wel dènken te hebben, maar in realiteit totaal niet hebben...en dan krijg je dit soort dingen..is niet de eerste keer dat ik deze hulpkreet heb voorbij zien komen.

_Inzo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:39

Zweepje mee, flink op de kop geven. Mijn haf kan ook voetjes geven, maar ik heb ook een hekel aan dat opdringerige 'geef me wat' bij anderen. Dan geef ik haar op haar kop, want ik had geen voetje gevraagd. Dat moet jij ook doen, want je had het niet gevraagd! Dus zit je pony fout! Kun je me pb'en hoe je dat geleerd hebt?

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:40

@ Niinatjuh: Goede tips zijn hier al heel veel langsgekomen. Die kan ze ook gebruiken.

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 17:49

Ik weet niet als de pony daadwerkelijk 'fout' is, dat hangt er maar vanaf hoe ze het in het begin heeft aangeleerd. Is ze wel echt consequent geweest in het begin? Bij andere trukjes? Want als de pony heeft geleerd dat hij niet echt een duidelijk commando nodig heeft om het trukje te moeten uitvoeren en een beloning te krijgen, dan kan je het hem niet kwalijk nemen als hij nu op zijn 2 benen gaat staan om iets te krijgen, hij is immers nooit gestraft geweest hiervoor.
En wat is het commando? Want als het iets geheel onduidelijk is zoals aan de teugels te trekken(er zijn daadwerlijk mensen die dit doen), dan is het paard ook niet in 'fout' als hij omhoog gaat telkens als je aan teugels trekt.

Dus het is eerst wel handig om te weten hoe consequent ze was, en wat haar commando is :) .