Jojo85, ik ben het met je eens dat het weinig zin heeft om op bokt te discussieren, ALS JE NIET WILT DISCUSSIEREN.
Ik wil best discusseren maar ik denk dat het in háár geval weinig uithaalt. Hier geen probleem met een goede discussie hoor
Royen heeft zelf gekozen om dit hier neer te zetten en ze vraagt om advies. Je kunt met een topic als dit wachten op een discussie, want jonge paarden en 'werk' ligt nu eenmaal gevoelig.
Wil je die discussie niet, dan moet je het hier niet neerzetten en meteen naar de stalhouder gaan.
Dat heb ik dus net tegen haar gezegt, dat ben ik dus met je eens 
Ik ben het overigens met suleilitha eens. Laat je beestje lekker paard zijn. Kom een keer per dag om een aai te geven en als je af en toe eens probeert of alle voeten nog de lucht in gaan, dan is dat prima.
Natuurlijk kun je (af en toe) eens wat 'respect' dingetjes oefenen. Zoals meelopen aan het touw en een pasje achterwaarts, zodat ze het kennen.
Dat doet ze toch eigenlijk ook
Ze heeft een hele week opgeschreven op de vorige pagina wat ze precies doet en ik vindt dat eigenlijk hetzelfde zoals jij dat hier neerzet...Maar echt de truukjes leren, zodat ze op commando vanalles doen, dát vind ik te ver gaan voor zo'n jonkie!
Dat geeft ze steeds aan dat ze dat niet echt op die manier doet, ze doet geen trukjes maar leert haar jaarling om opzij voor haar te gaan en een bepaalde snelheid te gaan lopen, bij alles praat je tegen je paard dus als ik stap zeg tegen mijn jaarling verwacht ik dat ze het begrijpt en dat ze meeloopt, maar je zegt ook bijvoorbeeld 'eten'! dus dan geef je eigenlijk ook een commando: namelijk er komt eten aan!.Niet alleen voor de ontwikkeling, maar omdat (Zeker de dominate types) echt ontzettend vervelend kunnen worden als je ze niet op het juiste moment corrigeert.
Tja, dat ligt aan het paard. Maar dan moet je dat paard wel kennen 
Nu kun je dat nog handelen, maar zodra ze 3/4 jaar zijn en een paar 100 kilo zwaarder zijn, is dat niet meer zo.