hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: hoe leer ik mijn pony stijgeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 23:35

Het is toch ook niet zo dat vanaf het moment dat je het op commando aanleert dat het is dat het paard ineens denkt van: ey, ik kan ook steigeren! Leuk om te weten!

Snap je? :+
Als paarden ergens tegenin willen of als er wat tegenzit (pijn of weet ik het) gaan ze toch de lucht in, of ze het nu op commando kennen of niet ;)

Neemt niet weg dat het natuurlijk niet zomaar aangeleerd moet worden voor de lol of omdat het stoer is, je moet wel weten waar je mee bezigbent. Maar dat is ook met het bokken op commando bv., of met de spaanse pas, of ... (kunnen ook allemaal rare dingen mee gebeuren maar daar hoor je bijna niemand over).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 01:43

stef schreef:
betreft het misbruik maken: Kwestie van iets consequent goed aan leren. Als je een paard correct leert steigeren weet ie precies wanneer ie wel en niet mag.
Een paard denkt niet: ik heb geen zin, dus ik ga omhoog. Ja, zo denkt ie misschien wel, maar dit heeft niks met het aanleren op commando te maken. Als ze omhoog willen gaan ze toch wel

Ik weet van (Western) paarden die, als ze los worden gezet, gedeeltes van een reiningproef laten zien. Die het geleerde tonen. Die een programma afwerken. En als in dat programma de steiger voor zou komen, gaan ze die ook laten zien.

Ik weet van een shetlandmerrie die heeft leren steigeren, en heeft leren buigen, met als beloning een snoepje. Sta je naast haar en je bent met een ander aan het praten, komt ongevraagd het hele repertoire naar voren, omdat ze dat snoepje wil.

Confession

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:09

ligt eraan wat voor paard je het wilt leren?
Ik heb een shetlander en daar ging het steigeren prima mee, alleen weet niet hoe ik je het uit moet leggen omdat steigeren voor elkaar te krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 18:51

waarom zou het voor een shetlander anders zijn dan voor een ander ras? Misschien omdat je een shet makkelijk aan 1 been omhoog kan sjorren?

Cassidy: bedoel je dan dat ze echt letterlijk een pattern af gaan leggen of? Als dat zo is lijkt me dat het paard dan kennelijk nogal eenzijdig op dat specifieke pattern is getraind...
Die van mij staat ook weleens ongevraagd op haar achterbenen, deed ze al voor ik het haar leerde. Juist doordat ik het haar geleerd heb gaat ze veel en veel minder ongevraagd overeind.
Wat die van mij wel doet, maar wat ik puur aan mezelf te wijten heb, is dat ze weleens wil buigen als ik haar peesbeschermers om doe. Dat heeft er puur mee te maken dat ik dan in dezelfde houding kom als wanneer ik een buiging vraag. Kan het paard dus niks aan doen

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:40

http://www.vrijheidsdressuur.com idd :)
Of in de wiki?

Je hebt namelijk verschillende soorten steigeren he ;)
Ik weet ze zo niet, maar ze staan in de wiki geloof ik..
http://i282.photobucket.com/albums/kk26 ... ewerkt.jpg

stef schreef:
waarom zou het voor een shetlander anders zijn dan voor een ander ras? Misschien omdat je een shet makkelijk aan 1 been omhoog kan sjorren?

Ook mijn vraag.
Een shet kan het net zo moeilijk vinden hoor.. En je kunt niet 123 een been omhoog sjorren.. :)

http://i282.photobucket.com/albums/kk26 ... 6357-1.jpg hier gaat het ook moeizaam..
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-01-09 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 08:47

ik ben het met amable eens. leer hem eerst andere oefeningen naar de grond toe. en uiteraard vind ik het belangrijk dat je timing klopt tussen een goed uitgevoerde oefening en belonen, anders slijten al gauw verkeerde dingen in. als je VD wil doen met je paard zal ik kijken naar een deskundige persoon die je erin kan begeleinden. ik ben met mijn tinker ook begonnen en idd eerst met de basis, zoals netjes stilstaan, achteruitlopen, wijken voor druk. daarna kwamen de oefeningen naar de grond toe. stijgeren zal (als wij het doen) een van de laatste oefeningen wezen, die hij gaat leren.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:59

Ik ben niet akkoord dat als je een paard leert steigeren dat dit zowieso gevaarlijk is.
Het kan gevaarlijk zijn: ja, tuurlijk. Als je je paard leert liggen kan dit dan ook gevaarlijk zijn. Of spaanse pas.
Ik zou het zelf nog niet aan mn pony leren, omdat ik niet weet hoe het moet. Maar ik ken iemand, ze heeft 3 paarden, alledrie kunnen ze steigeren en ze doen dit enkel op commando. De ene doet het graag; de andere niet.
Ze geeft ook een duidelijk bevel, dat niet verward kan worden. Je moet het niet leren door bvb op de voorbenen te tikken, dit kan vaak perongeluk gebeuren.
Als je paard je goed begrijpt en respecteerd gaat hij dit niet als een aanval op jou doen. Dat moet natuurlijk eerst goed zitten.

Het is beter dat je het niet leert als je er zelf niet al te veel van weet, of als je geen leider bent voor je paard.
Sowieso, als je het wil leren, laat het dan doen door iemand die er verstand van heeft. MAar denk eraan of je dit wel wil leren, misschien kan het niet zo leuk worden, als je paard het als een speeltje ziet.

@Bari:

Dat vind ik zeer goed, Niet direct met de grootse oefeningen beginnen en je laten helpen ;)
Laatst bijgewerkt door Judje op 28-01-09 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd en quote verwijderd. Graag de Edit-knop gebruiken en alleen quoten indien nodig.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 23:02

persoonlik zou ik dat mijn paard ook nooit aanleren...