Longeren met of zonder longeerzweep?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Longeren met of zonder longeerzweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:46

Wranglerbutt schreef:
Margreet schreef:
Longeren zonder zweep, is als rijden zonder been. Altijd mét, zonder uitzonderingen.

Iets genuanceerder: Longeren zonder zweep is als rijden zonder sporen Knipoog Soms is het nodig, vaak niet.

Wat ik hier tot nu toe compleet mis, is het gebruik van lichaamstaal om je paard te drijven of juist in tempo te laten terugkomen (of zelfs blokkeren). Dat gaat net zo goed aan de longe als los in de round pen Ja
Het is heel goed mogelijk je paard te trainen om voorwaarts te gaan (en blijven) dmv stemcommando's en lichaamstaal.
Wat niet wegneemt dat sommige paarden wat meer druk nodig hebben - in dat geval gebruik ik een chambrière.

Ik gebruik wel degelijk lichaamshulpen alleen gaat het vaak onbewust. Maar met je schouder mee of juist ertegen in draaien. Iets voor of achter de middenhand. Meestal probeer ik het op de stem maar als dat niet werkt ga ik er steeds meer hulpen bij gebruiken.
Ik test mijn paard of hij voldoende op me let door mijn linkervinger op te steken. Gaat hij halthouden dan kan ik erop, negeert hij me dan kan ik dat beter nog maar even niet doen.

Net niet echt gelongeerd maar hem wel even aan de longe laten lopen omdat hij 3 weken niet onder het zadel is geweest en ook niet op de manege. Met zijn rare sprongen is een zweep dan echt nodig want voor dat ik het weet staat hij andersom en heeft hij de lijn om zijn nek. Uiteindelijk kalmeerde hij en ben ik erop gestapt. Vind dat namelijk niet eerlijk om dat in deze situatie gelijk te doen omdat hij dan gelijk in het gelid moet lopen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:50

Citaat:
Wat ik hier tot nu toe compleet mis, is het gebruik van lichaamstaal om je paard te drijven of juist in tempo te laten terugkomen (of zelfs blokkeren). Dat gaat net zo goed aan de longe als los in de round pen Ja
Het is heel goed mogelijk je paard te trainen om voorwaarts te gaan (en blijven) dmv stemcommando's en lichaamstaal.
Wat niet wegneemt dat sommige paarden wat meer druk nodig hebben - in dat geval gebruik ik een chambrière.

Gelukkig, dit wilde ik net gaan typen!
Ik ben het helemaal met je eens en vind het bijzonder dat dit nog niet in het topic is opgemerkt...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:57

Bij mijn merrie met zweep. En dat is dan vooral voor mijn eigen veiligheid. Ze maakt er een soort spelletje van en gaat met schijnbewegingen mij uitdagen, alleen wordt dat uitdagen als je er niks tegen doet dreigen en aanvallen. Ook wil ze soms niet van me vandaan en worden het hele kleine cirkels.
Mijn fjord gaat ook niet van me af als ik er geen zweep bij houd.

Maar ik heb een tijdje een verzorgpaard gehad die ik kon longeren zonder zweep en zonder lijn. die bleef precies dezelfde volte/cirkel lopen en deed alles op stem.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 20:34

Miss_lizje, als de verhoudingen tussen jou en je paard nog niet helemaal duidelijk zijn, dan vind ik een zweep wél nuttig. Ik vind alleen niet dat het per sé standaard hoort te zijn. Lachen

Als je fjord te dicht naar binnenkomt, draai je dan niet toevallig teveel jouw eigen lichaam naar binnen? (Onbewust)

bramknuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:31

Het verschild per paard. Sommige reageren goed op stem, dan geruik ik er geen. Maar bij mijn vorige verzorg shetlnder gebruikte ik hem wel om in de galop te komen, dat vond hij nogal moeilijk. En soms is het alleen om even te laten weten dat je een zweep hebt, dan hang ik hem over mijn schouder, dan blijft hij in het oog.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:33

zonder..
loopt al goed genoeg zonder zweep..

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 18:42

TurdusMerula schreef:
Als je fjord te dicht naar binnenkomt, draai je dan niet toevallig teveel jouw eigen lichaam naar binnen? (Onbewust)

Hij doet het bij iedereen, tenzij iedereen zich bewust/onbewust naar binnen draaid zal dat best wel kunnen.

Wolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:07

Ik heb hier een video dat misschien interessant voor dit thema is. Hempfling laat zien hoe je met lichaamstaal met je paard kan kommuniceren.

Groetjes Wolly Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:38

TurdusMerula schreef:
Gelukkig, dit wilde ik net gaan typen!
Ik ben het helemaal met je eens en vind het bijzonder dat dit nog niet in het topic is opgemerkt...

Als de vraag daar niet over ging, dan lijkt me dat niet zo heel bijzonder hoor... Heel netjes "on topic" zelfs.

"Zal ik zadel X of Y kopen?"
"Bijzonder dat niemand het over een singel heeft!"

Er worden wel meer dingen niet opgemerkt die handig, zo niet essentieel, zijn om een beetje fijntjes je paard rond te sturen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 12:15

Volgens mij begon dit topic met de vraag:
Citaat:
Maar dus de vraag longeren jullie met zonder zweep,hebben jullie daar een reden voor?

Ik verbaasde mij erover dat ik amper reacties tegenkwam die gebruik van stemcommando's en lichaamstaal als mogelijk alternatief zien voor het gebruik van een zweep. Toen kwam ik deze reactie tegen:
Citaat:
Wat ik hier tot nu toe compleet mis, is het gebruik van lichaamstaal om je paard te drijven of juist in tempo te laten terugkomen (of zelfs blokkeren). Dat gaat net zo goed aan de longe als los in de round pen

Misschien was mijn eigen post niet heel zinvol, maar drukte wel mijn verbazing uit.

Een deel van jouw reactie op bovenstaande reactie:
Citaat:
(...) Aanwijzingen dmv zweep omhoog, omlaag, naar voren, naar achteren etc. etc. kan vrijwel zonder storing in de hand te geven (als je een beetje handig bent) en daarin zit voor mij juist de subtiliteit. Van positie veranderen, met je arm bewegen etc. etc. werkt ook allemaal wel, maar het is altijd "groter" vergeleken met wat ik met mijn "verlengde arm met microbesturing" kan.

Ik kan me voorstellen dat je dat vind, al werkt dat voor mijzelf niet zo.

Ik vind mijn eerdere reactie dus niet offtopic of niet relevant, want ik vind stemhulpen/lichaamshouding zó belangrijk dat het niet valt onder 'meer dingen die belangrijk zijn om je paard netjes te laten lopen'. Ik vind het een prima alternatief voor de zweep, en in sommige gevallen zelfs beter.
Het heeft imo dus zeker direct met de openingspost en vraag daarbij te maken. Lachen

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:37

Bij mij ligt het eraan hoe ik longeer.

Bij de manegepony's en -paarden probeer ik het meestal eerst zonder zweep, je kan ook altijd nog met de longeerlijn zwaaien, als 'ie het niet zonder zweep doet, en als ok dat niet helpt vraag ik of iemand de longeerzweep wil pakken, maar ik ben niet zo weg van een longeerzweep.
Als ik eigen pony's of paarden longeer vraag ik altijd aan de eigenaar wat beter is, of ik het zonder zweep doe en een longeerzweep naast me in het midden leg of dat ik het met zweep doe.

coradv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:41

Ik longeer meestal zonder zweep maar als we dan aan de dubbele longe of aan de passoa zijn en ze is niet actief dan pak ik de zweep erbij. Ga niet dreigen maar heb de zweep alleen in me hand.

Ik vind niet dat die man recht heeft om dat tegen jou te zeggen want ieder heeft zijn eigen manier.

angelabailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:43

ik ben begonnen zonder zweep maar als ik dan zei draf ging ze wel doordraven maar na een half rondje ging ze weer stil staan enzo dus ben nu met zweep gaan proberen en het gaat nu beter als ze heel goed luisterd leg ik de zweep naast me op grond gaat ze dan weer vervelend doen kan je hem zo weer pakken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:40

Lichaamstaal is waarmee je begint, zweep eventueel ter verduidelijk, stem gebruik je wanneer ze het werk al kennen, zweep is later verfijning.

Ik gebruik een zweep omdat ik ook niet zonder mijn benen ga rijden, ook al loopt het paard in kwestie perfect op zit alleen.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:10

Zweep wil niet altijd zeggen; slaan!.. ik longeer altijd mét zweep, ik richt namelijk regelmatig jonge paarden en pony's af, en heb ook vaak paarden aan mijn longe gehad die begonnen te dreigen met de achterhand of je spontaan aan te vallen!

Ik heb ook pony's en die zijn super braaf aan de longe, maar zoals je weet zijn het, en blijven het paarden!

Maartje_kmd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:41

het beste is nartuurlijk met een longeerzweep als het paard naar binnengaat dat je de aanwijzing geeft van naar buiten.
maar er zijn gwoon paarden die niet van zwepen houden\ en die er ook hellemaal gek van worden.

zoals mijn vz pony.
maar aangezien zij tog naar binnen valt gebruikt ik een klein zweepje om haar naar buiten te krijgen; maar dat is nartuurlijk bij elk paard anders.
je kan het proberen en anders gebruikt je het over gebleven stuk touw van de longe en daar zwiep je even mee als hij te erg naar binnen valt of niet goed wil lopen

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:44

mét. ik heb hem niet nodig om mijn paard harder te laten gaan ofzo iets dergenlijks.
maar om haar te begrenzen. ze draait makkelijk om. en met zweep kan ik het '3hoekje' maken, waardoor ze niet omdraait.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:51

Ik ga ook voor mét, mijn jonkie grijpt iedere kans dat ik niet oplet aan en zonder zweep
al helemaal. Hij komt best snel naar binnen toe (naar mij toe dus), draait nog wel eens
onbedoeld om of gaat langzamer (want ja, waarom draven als het ook stappend kan?).
Daar is het ook nog een jonkie voor, maar om die reden heb ik er wel een zweep bij.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 13:54

een van mn verzorgpaarden die longeer ik wel eens zonder lijn, met zweep, of met zijn en zonder zweep := of allebei natuurlijk :P

als het zonder kan, waarom zou je zo;n paard dan achterna gaan zitten met de zweep? af en toe zonder kunnen ze gelijk goed aan stemhulpen luisteren :P

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 15:54

marrlinde schreef:
een van mn verzorgpaarden die longeer ik wel eens zonder lijn, met zweep, of met zijn en zonder zweep := of allebei natuurlijk :P

als het zonder kan, waarom zou je zo;n paard dan achterna gaan zitten met de zweep? af en toe zonder kunnen ze gelijk goed aan stemhulpen luisteren :P

je kunt m ook gewoon vasthouden ;) en opsluiten in de '3hoek' idd.. met zweep is altijd handiger en veiliger, je kunt hem ermee corrigeren als hij naar binnen valt, en gebruiken als hij niet reageerd op stemphulp of dergelijke.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:00

Dat ligt aan mijn training. Wanneer ik bijzet, altijd met. Anders ook wel eens zonder.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:55

LadyLinn: ja dat weet ik, maar goed ik ken die paardjes en de poown in bang voor zwepen dus ze loopt lekkerder zonder zweep ;) en ze is toch niet zo groot en wel super braaf dus :P

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:57

Vroeger deed ik altijd met, maar ik had altijd ruzie met de lijn en de zweep.
Dus zijn we gaan oefenen zonder zweep en dat gaat nu super goed.
Veel makkelijker ook en je leert je paard veel meer te reageren op jou en niet op de signalen van de zweep.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:58

idd dat vind ik dus ook silence :j

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:58

op zich ben ik er niet op tegen hoor als iemand zonder doet, en idd als je de pony's goed kent. ik heb 2 pony's (mijn eerste) die heb ik al 10 jaar dus die zweep ligt ook maar op de grond voor niks.. maar met nieuwe of tijdelijke doe ik dat wel altijd..
Laatst bijgewerkt door LadyLynn op 20-02-09 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt