Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

giotto schreef:anneliesdj schreef:Kijk maar eens naar de bitten die momenteel in omloop zijn en mn wat er op hoog niveau bij het springen wordt gebruikt, het is gewoon schandalig dat die ruiters zoiets willen gebruiken.
Dit is eigenlijk een andere discussie maar ik ga er toch even op reageren...
Ooit al zo'n toppaard gereden Annelies??
Die beesten staan in topconditie,goed gevoederd en de meesten worden dan ook nog eens superheet in parcours.
Plus ,die ruiters rijden met veel druk,druk die nodig is om die paarden bergop te laten galoperen en over 1.60m te rijden ( of zijn er mensen die denken dat die bergopwaartse galop en die sprong over 1.60m er komt door zonder been en met de handjes naar voor te rijden?? )
Daarom hebben ze zo'n bit nodig.
Om vanvoor onder controle te houden wat er van vanachter komt.
En dat heeft niks met gebrek aan dressuurmatige scholing te maken,want als je op dat niveau bent geraakt is je paard wel topgeschoold.
Feelsoproud schreef:Die bijzet is gewoon een oude longe(of gewoon een dik touw wat niet snijd)
gaat achter de oren,door de bitringen,dan tussen de voorben door en op de rug vastmaken.
[...]
giotto schreef:Ik ben al op genoeg grote stallen geweest en heb al genoeg topruiters aan het werk gezien om te weten dat zo goed als alle paarden met een trensje gereden worden thuis en dat ze een ander hoofdstel hebben voor op concours.
Ik heb het hier niet over sommige amateurs die links en rechts eens een 1.40m proefje meepikken en eens een kleine internationaal meerijden en door de week vrolijk doorrijden op hun zwaar bit om hun onkunde te compenseren.
En een echte prof heeft zeker de tijd om uit te proberen welk bit het beste past bij z'n paard,vermits dit een heel belangrijk detail is.
En die bitten hebben niks met het verdoezelen van " niet luisteren " te maken...maar met 100% de controle te hebben en dat is echt wel nodig op dat niveau

anneliesdj schreef:Alleen al de vorm van het mondstuk werd ik destijds misselijk van, het is plat en breed, hoort plat in de mond te liggen maar op het moment dat jij je teugel aantrekt kanteld het mondstuk. Tel daarbij strak aangetrokken neus- en sperriempjes en je kunt je voorstellen wat het paard voelt.