Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sigrid

Re: Longeren met één lijn, even duidelijkheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:37

Ik ben niet deskundig genoeg om hier inhoudelijk veel commentaar op te geven. Ik zal me er meer in moeten verdiepen. Wel lijkt het me niet aan te bevelen dat iedereen dit zomaar gaat proberen, want zoals TS ook aangeeft, het moet wél goed bevestigd worden. En daar zit vaak de valkuil bij longeren met hulpmiddelen...juiste optoming.

Ik gebruik regelmatig gewoon twee touwtjes waarmee ik hem "bijzet". Niet tussen de benen, maar gewoon opzij. Zelfs met bogen erin loopt hij na een tijdje prima over de rug. Ben hier tevreden over, dus hou het daar ook bij.

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:47

Ik gebruik deze manier van longeren ook, heb het van mijn instructeur geleerd en mijn paard loopt er erg fijn en ontspannen op. HIj wil op deze manier beter over de rug lopen dan wanneer ik met singel en touwetjes longeer.
Ik heb twee lange (hele dikke en zachte) halstertouwen aan elkaar gemaakt en het schuurt niet.
Het voordeel is dat het paard niet gaat hangen in de bijzet en op beide 'teugels' evenveel druk heeft.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:01

Is niks nieuws deze manier van longeren. Volgens mij heb ik het 25 jaar geleden al als een van de manieren om een paard bij te zetten geleerd, ver voordat er een pessoatuig uitgevonden was.
Ik gebruik het ook weleens, je krijgt op deze manier een paard opvallend snel lekker soepel deinend over de rug. Voor een jong paard gebruik ik het niet, die zet ik gewoon als ze de stemhulpen en de bedoeling van longeren kennen bij met een touwtje om iets te begrenzen maar paarden die al wat langer onder het zadel zijn pas ik het wel toe.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 15:56

giotto schreef:
anneliesdj schreef:
Kijk maar eens naar de bitten die momenteel in omloop zijn en mn wat er op hoog niveau bij het springen wordt gebruikt, het is gewoon schandalig dat die ruiters zoiets willen gebruiken.

Dit is eigenlijk een andere discussie maar ik ga er toch even op reageren...

Ooit al zo'n toppaard gereden Annelies??
Die beesten staan in topconditie,goed gevoederd en de meesten worden dan ook nog eens superheet in parcours.
Plus ,die ruiters rijden met veel druk,druk die nodig is om die paarden bergop te laten galoperen en over 1.60m te rijden ( of zijn er mensen die denken dat die bergopwaartse galop en die sprong over 1.60m er komt door zonder been en met de handjes naar voor te rijden?? )
Daarom hebben ze zo'n bit nodig.
Om vanvoor onder controle te houden wat er van vanachter komt.
En dat heeft niks met gebrek aan dressuurmatige scholing te maken,want als je op dat niveau bent geraakt is je paard wel topgeschoold.

Ik weet dat sommige van die paarden door de week op een trens worden gereden maar evenveel ook niet. Bepaalde dingen waar een amateur zijn vraagtekens bij zou hebben worden op dat niveau genegeerd, ik leg er wel een zwaarder bit in, dan luisterd ie wel. Een prof heeft geen tijd om uit te zoeken waarom een paard iets doet, op dat niveau mag je er toch alles in hangen wat je wilt dus waarom zou je daar geen gebruik van maken?
Daarbij heb ik het niet over een pelham of een ophaalbustrens want ik weet ook wel dat sommige paarden niet te houden zijn met alleen een trensje.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:52

Ik ben al op genoeg grote stallen geweest en heb al genoeg topruiters aan het werk gezien om te weten dat zo goed als alle paarden met een trensje gereden worden thuis en dat ze een ander hoofdstel hebben voor op concours.
Ik heb het hier niet over sommige amateurs die links en rechts eens een 1.40m proefje meepikken en eens een kleine internationaal meerijden en door de week vrolijk doorrijden op hun zwaar bit om hun onkunde te compenseren.
En een echte prof heeft zeker de tijd om uit te proberen welk bit het beste past bij z'n paard,vermits dit een heel belangrijk detail is.
En die bitten hebben niks met het verdoezelen van " niet luisteren " te maken...maar met 100% de controle te hebben en dat is echt wel nodig op dat niveau Haha!

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:45

Ik heb het al meermalen gezegd maar ik blijf bij mijn mening: dit is voor mij geen goede manier van longeren. Alle redenen hiervoor zijn al diverse malen genoemd.
Kom maar op met het filmpje zou ik zeggen ! Wie weet wijzig ik mijn mening.

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:52

Ik heb niet heel dit forum door gelezen,dus ik weet niet wat er allemaal geschreven is,maar heb enkele maanden terug een foto-topic geopend,waarin ik mijn paard op deze manier longeer,en kreeg toen ook nogal verontwaardigde reakties.
Dus bij deze,voor de geintresseerden:

www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=194&t=991050

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:57

Ik longeer mijn paard ook regelmatig zo. Mijn paard loopt er fijn mee.

Overigens maak ik de slof dan vast ah bit, en niet zoals bovenstaande ook nog over het hoofd.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:01

Hier gaat ie ook aan het bit ipv over het hoofd.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:03

Ze zegt zelf van niet:
Feelsoproud schreef:
Die bijzet is gewoon een oude longe(of gewoon een dik touw wat niet snijd)
gaat achter de oren,door de bitringen,dan tussen de voorben door en op de rug vastmaken.
[...]

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:43

giotto schreef:
Ik ben al op genoeg grote stallen geweest en heb al genoeg topruiters aan het werk gezien om te weten dat zo goed als alle paarden met een trensje gereden worden thuis en dat ze een ander hoofdstel hebben voor op concours.
Ik heb het hier niet over sommige amateurs die links en rechts eens een 1.40m proefje meepikken en eens een kleine internationaal meerijden en door de week vrolijk doorrijden op hun zwaar bit om hun onkunde te compenseren.
En een echte prof heeft zeker de tijd om uit te proberen welk bit het beste past bij z'n paard,vermits dit een heel belangrijk detail is.
En die bitten hebben niks met het verdoezelen van " niet luisteren " te maken...maar met 100% de controle te hebben en dat is echt wel nodig op dat niveau Haha!

Ik heb het ook niet over 'niet luisteren', je moet beter lezen. Daarbij heb ik nergens gezegd dat ik het over amateurs heb, ik heb het over zeer bekende ruiters en heb genoeg paarden aan het werk gezien om jouw beweringen tegen te spreken, sterker nog, ik heb er zelf enkele gereden.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:24

Tja Annelies...Ieder zijn idee erover hé...Ik kan alleen nog maar zeggen dat jij en ik dan duidelijk op verschillende stallen met een heel verschillende wijze van werken hebben gezeten.

Ik ga ook niet zeggen dat alles wat de "grote mannen" doen heilig verklaard moet worden maar ik vind hetgeen ik hier op bokt soms lees toch redelijk arrogant en betweterig...
Ik denk dat de meesten die op dat niveau rijden weten waarom ze sommige dingen op een bepaalde manier doen en dat daar grondig over nagedacht is...maar zoals ik reeds zei,er zit altijd nog kaf tussen het koren.

En wat dat longeren betreft,elk paard is anders.De eene loopt beter op een gogue,de ander op een elastiek, nog een andere op bijzetteugels,...
Je moet gewoon uitzoeken wat het best werkt voor jou paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:49

En zoals ik zei; er zijn idd paarden die op trens worden gereden en er zijn paarden waarbij dat niet gebeurt. Bepaalde singalen die genegeerd worden zijn bv tong uitsteken, heb je geen last van dus waarom zou je er wat aan doen?
En zoals ik zei heb ik het niet over een pelham oid, ik doelde meer op een bit speciaal maar kan hier maar geen foto's van vinden op internet.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:20

Ik denk dat ik weet welk bit je bedoelt...
Heeft het 2 teugels ,1 aan het bit en de andere aan een soort koordje dat over de neus loopt?
Heb er een foto van,weet alleen niet hoe ik deze moe plaatsen...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:37

Afbeelding
Geloof dat jullie het over een mikmar hebben? (Kosten overigens nog een vermorgen die dingen.) Is trouwens absoluut geen scherp bit hoor!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:49

Die lijkt idd sterk op wat ik bedoel, ik heb ze zelf in handen gehad en mensen ermee zien rijden, als jij dat geen scherp bit vind vraag ik me af wat er dan wel scherp is.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:53

Ik vind het inderdaad geen scherp bit, er is een vrij groot oppervlak wat inwerkt op de tong en lagen. De paarden ontspannen makkelijker door het rolletje. Uiteraard kan je elk bit een marteltuig maken, maar ik vind hier niks mis mee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:57

Alleen al de vorm van het mondstuk werd ik destijds misselijk van, het is plat en breed, hoort plat in de mond te liggen maar op het moment dat jij je teugel aantrekt kanteld het mondstuk. Tel daarbij strak aangetrokken neus- en sperriempjes en je kunt je voorstellen wat het paard voelt.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:58

anneliesdj schreef:
Alleen al de vorm van het mondstuk werd ik destijds misselijk van, het is plat en breed, hoort plat in de mond te liggen maar op het moment dat jij je teugel aantrekt kanteld het mondstuk. Tel daarbij strak aangetrokken neus- en sperriempjes en je kunt je voorstellen wat het paard voelt.

Dat ging ook al door mijn gedachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 21:52

Dat bit ken ik ook. Kost zon 250 euro. Maar beetje of topic he :p probeer wel een keer een filmpje te maken. Reageer trouwens via mn telefoon :p

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 08:06

Moderatoropmerking:
Het topic gaat over de manier van longeren. Niet over welk harnachement je daarbij moet gebruiken. Bij deze dus ook het verzoek om on-topic te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 16:21

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 18:55

Heb alles bekeken en zie inderdaad een ontspannen paard, maar ik blijf de beren op de weg zien. Misschien omdat ik dus veel met jonge paarden werk en weet dat dat soms stuiterballen kunnen zijn en dan heb ik toch de angst van verstrikt raken met de voorbenen en beschadiging van oksels en ook boven op de rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 20:31

Ik snap dat je dat denkt. Echter was mijn paard ook in een gekke bui vandaag en maakte een paar gekke sprongen, toen heb ik er meteen op gelet of het nu gevaar met zich mee brengt of dat het hem belemmerd. Echter had hij er helemaal geen last van en belemmerde het hem niet. Tuurlijk kan het fout gaan, maar dat zou met andere vormen van optoming ook kunnen gebeuren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 03:47

Je hebt hier echt wel een groter risico op ongelukken. Als ik die foto's van jou zie dan zie ik op meerdere foto's de lijnen op kniehoogte hangen. Het paard hoeft alleen maar een keer een voorbeen wat hoger op te tillen en hij staat erin.

Daarbij vraag ik me ook af of een paard wel goed over de rug gaat lopen als hij daar druk heeft. Een paard wat netjes contact neemt met het bit zal druk krijgen net achter de schoft en dat is een erg gevoelige plek. Dat, en daarbij de rukken in de mond zullen ervoor zorgen dat het paard juist achter het bit gaat lopen. Volgens mij doe je met deze methode meer kwaad dan goed.