loveidefix schreef:wat je nu vertelt is van a tot z een leugen! ik heb het zelf aan de dierenarts gevraagt en ik heb bewijs en een paard van 2.4 mag rustig zelfs iedere dag max een half uur stap,draf,galop doen! je mag ze op die leeftijd natuurlijk niet bijzetten enz maar das logisch. mijn shetlander longeer ik ook al van die leeftijd en zelf al eerder en hij is alleen maar beter geworden. soms is longeren ook een goede basis voor wandelen omdat sommige paarden tot hun 2e in het land hebben gestaan. dan kun je eerst longeren dan aan de longe lijn wandelen in de bak en dan op buitenrit, want ik ga echt niet met een paard van die leeftijd die al 1.70 is naar buiten toe zonder dat ik zeker weet dat het goed zou gaan.
Als je een paard niet aan een touw kan leren lopen zonder te longeren is het misschien nog veel verstandiger om niets met het dier te doen, maar deze zo groen als gras wegbrengen naar een prof om hem zadelmak te maken. Die zal alles ook gelijk leren. En een goede die begeleidt nadien met een jong paard te rijden.
@breitling, 2 maanden voor het zadelmak maken longeren is natuurlijk je reinste onzin, want dan hebben ze serieus conditie. Binnen 2 a 3 keer longeren hebben ze precies door wat de bedoeling is en reageren ze op stem. TEnzij je het zelf niet kan of je een hele domme hebt.
.
Mijn pony's kunnen zowel aan de fiets als aan de scooter lopen. Mijn vzpaard van 1.70 heb ik best wat mee afgefietst. Vond ie prachtig. 
.
.