2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 2 jarige beginselen leren longeren, kan ze het verwerken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:22

loveidefix schreef:
wat je nu vertelt is van a tot z een leugen! ik heb het zelf aan de dierenarts gevraagt en ik heb bewijs en een paard van 2.4 mag rustig zelfs iedere dag max een half uur stap,draf,galop doen! je mag ze op die leeftijd natuurlijk niet bijzetten enz maar das logisch. mijn shetlander longeer ik ook al van die leeftijd en zelf al eerder en hij is alleen maar beter geworden. soms is longeren ook een goede basis voor wandelen omdat sommige paarden tot hun 2e in het land hebben gestaan. dan kun je eerst longeren dan aan de longe lijn wandelen in de bak en dan op buitenrit, want ik ga echt niet met een paard van die leeftijd die al 1.70 is naar buiten toe zonder dat ik zeker weet dat het goed zou gaan.

Als je een paard niet aan een touw kan leren lopen zonder te longeren is het misschien nog veel verstandiger om niets met het dier te doen, maar deze zo groen als gras wegbrengen naar een prof om hem zadelmak te maken. Die zal alles ook gelijk leren. En een goede die begeleidt nadien met een jong paard te rijden.

@breitling, 2 maanden voor het zadelmak maken longeren is natuurlijk je reinste onzin, want dan hebben ze serieus conditie. Binnen 2 a 3 keer longeren hebben ze precies door wat de bedoeling is en reageren ze op stem. TEnzij je het zelf niet kan of je een hele domme hebt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 06:21

het zal heus niet meteen kwaad kunnen,2x per week 10 minuten met een 2 jarige.
maar waarom toch?
waarom moet alles meteen en altijd zo vroeg?

16 jaar is wat overdreven,maar ik snap echt niet waarom mensen altijd zo graag zo vroeg willen beginnen.
niet omdat ze er meteen kapot aan zullen gaan,maar ik heb zoiets van ; een paard kan nog zoveel jaren voor je werken.......gun ze toch de tijd

en veulens al laten werken,al is het maar kort..........vind ik echt niet normaal.
laat die beestjes nog lekker jong zijn!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 06:24

Ik heb het toen der tijd met Armani spelenderwijs gedaan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 06:59

Sappos schreef:
Als je conditie wilt kweken kan je beter gaan fietsen, dan wordt je paard gelijk verkeersmak.

Wat een levensgevaarlijk plan Rolleyes .

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:34

Pipo schreef:
@breitling, 2 maanden voor het zadelmak maken longeren is natuurlijk je reinste onzin, want dan hebben ze serieus conditie. Binnen 2 a 3 keer longeren hebben ze precies door wat de bedoeling is en reageren ze op stem. TEnzij je het zelf niet kan of je een hele domme hebt.

Ik heb het over beginnen, dus een keer een hoofdstel om, zadel op niet 2 maanden lang longeren.
Die van mij heeft ook maar een paar keer aan de longe gelopen voor we er op gingen.

Ik bedoel alleen te zeggen dat je geen jaar van te voren hoeft te beginnen met dekje op leggen, bitje in doen. Als je 1 of 2 maanden van te voren begint ben je vroeg zat. Dus niet 2 maanden lang longeren.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:40

LDRD schreef:
Sappos schreef:
Als je conditie wilt kweken kan je beter gaan fietsen, dan wordt je paard gelijk verkeersmak.

Wat een levensgevaarlijk plan Rolleyes .

Niet als je je paarden opvoedt Nagelbijten / Gniffelen Mijn pony's kunnen zowel aan de fiets als aan de scooter lopen. Mijn vzpaard van 1.70 heb ik best wat mee afgefietst. Vond ie prachtig.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:41

mariska32 schreef:
het kan wel wezen dat een maand van te voren lang zat is maar in mijn ogen toch te veel te gelijk,van niets naar alles.
door nu al rustig te beginnen maak je je band niet alleen sterker,je maakt het paard ook ""makkelijker".
geef het dier voldoende tijd er over na te denken,wissel af en hou het leuk.
wat is er mis mee dan?
mijn jonkie is pas met 4 jaar ingereden maar heeft ruim voor die tijd ook al veel gezien.
was nog geen jaar en verkeersmak,kon met 2,5 longeren [met mate!] wat een voordeel met inrijden zeg Haha!

Zoals ik al eerder zei, een paard is echt geen dom dier, die heeft echt geen 20 keer nodig voor dat die aan het zadel gewend is. En ook geen 20 keer voor die aan het hoofdstel gewend is. Als je 3/4 keer gelongeerd hebt snapt het paard echt wel wat longeren is.
als je gelijk 3/4 keer per week aan de slag gaat is dat te veel ja. Je moet het natuurlijk wel met mate doen! en zoals pipo al zei je moet wel een heel dom dier hebben mocht hij dat niet snappen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:12

Vaak zijn de paarden die helemaal niks kennen het makkelijkste zadelmak te maken. Die hebben iig nog niks verkeerds aangeleerd. Tenminste dat is mijn ervaring. Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:43

Sappos schreef:
Niet als je je paarden opvoedt Nagelbijten / Gniffelen Mijn pony's kunnen zowel aan de fiets als aan de scooter lopen. Mijn vzpaard van 1.70 heb ik best wat mee afgefietst. Vond ie prachtig.

Leuk dat het zo goed ging. Toch is dit geen plan om een ieder te adviseren .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:43

Nee tuurlijk is het niet zomaar opstappen en wegfietsen maar ben van mening dat het met een groot paard ook best kan.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:51

Tuurlijk, als je niet vies bent van een ongelukje Tong uitsteken .

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:02

Haha waarom dan ik ben nooit gevallen met paard van 1.70 aan de fiets..

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:04

nou inderdaad. Mijn overburen hadden ook een super brave d pony, gingen er ook altijd mee fietsen etc, ik heb hem 2 weken gereden toen ze op vakantie waren. Hij stond mooi wel op zijn achter benen midden op een kruising omdat hij schrok van een vrachtwagen. Terwijl dat ding normaal bomproof was.
Dat soort dingen zou ik persoonlijk nooit doen.
Dat het bij jou goed gaat wil niet zeggen dat het bij een ander ook goed gaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:06

Nogmaals, ik zou dit niet iedereen zomaar adviseren. Dat jij nou toevallig 2 paarden hebt getroffen waarmee het goed ging, wil niet zeggen dat dit aan te bevelen is. Het is gewoon onveilig voor begeleider, dier en de rest van het verkeer. Als je dat niet begrijpt dan heb je nog te weinig meegemaakt.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:10

Sappos schreef:
Haha waarom dan ik ben nooit gevallen met paard van 1.70 aan de fiets..

Geluk. Haha!

Hij hoeft maar 1 keer ergens van je schrikken en je ligt op het asfalt.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:12

Okay als jullie dat denken, we gaan gelukkig ook niet compleet offtopic

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:14

aerdenhout1 schreef:
Laat je niet gek maken! Bijna 2 1/2 jaar en dan 10 minuten 2 keer per week?? Jou paardje zal daar niet stuk van gaan hoor!
Natuurlijk moet je de volte groot houden en niet b.v al galoperen en zeker niet bijzetten of zo, maar de beginselen van het longeerwerk kan makkelijk. Stap en draf en natuurlijk uitbundig belonen met de stem. Lekker doorgaan waar je mee bezig bent meid, in mijn ogen doe je het prima!

Kan het zelf niet beter verwoorden!! Onze merrie is bijna 3, nog twee en halve maand, en is nu zover dat ze met hoofdstel en zadel gelongeerd wordt. Geen hulpteugels er aan, gewoon wennen aan alles. Hoeft geen uren te duren.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:24

Ik denk dat longeren of werken aan de lange lijnen juist heel veel nut heeft. (sowieso dus wel met 2 lijnen)

Je leert het paard zijn eigen balans te vinden, zn rug goed te gebruiken, sterker te worden in zijn achterhand, voordat er een ruiter op gaat zitten.

Als een paard een volte maakt is van nature niet het binnenachterbeen zijn draagpunt, dit kun je hem wel al goed aanleren met longeren. Je kunt hem leren wijken voor druk en zo nog meer spieren trainen. Al doe je dit alleen al in stap.

Mijn paard is nu 2.5 en ben echt heel erg rustig bezig met de lange lijnen (of dubbele longe). Ik stap voornamelijk en leer hem te wijken voor de druk op zijn hoofd en leer hem zo langzaam stelling te geven en dit uit te breiden zodat hij zijn hele lichaam gaat buigen. Ik ga sowieso nog 2 jaar wachten voordat ik erop ga zitten..

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:33

Breitling schreef:
mariska32 schreef:
het kan wel wezen dat een maand van te voren lang zat is maar in mijn ogen toch te veel te gelijk,van niets naar alles.
door nu al rustig te beginnen maak je je band niet alleen sterker,je maakt het paard ook ""makkelijker".
geef het dier voldoende tijd er over na te denken,wissel af en hou het leuk.
wat is er mis mee dan?
mijn jonkie is pas met 4 jaar ingereden maar heeft ruim voor die tijd ook al veel gezien.
was nog geen jaar en verkeersmak,kon met 2,5 longeren [met mate!] wat een voordeel met inrijden zeg Haha!

Zoals ik al eerder zei, een paard is echt geen dom dier, die heeft echt geen 20 keer nodig voor dat die aan het zadel gewend is. En ook geen 20 keer voor die aan het hoofdstel gewend is. Als je 3/4 keer gelongeerd hebt snapt het paard echt wel wat longeren is.
als je gelijk 3/4 keer per week aan de slag gaat is dat te veel ja. Je moet het natuurlijk wel met mate doen! en zoals pipo al zei je moet wel een heel dom dier hebben mocht hij dat niet snappen.

ik heb het er ook niet over dat ze het niet zouden snappen.
eerder genoemd paard was verre van dom,eerder bovenmatig slim.
het gaat mij erom waarom niet al spelenderwijs wat doen? [maar ook echt spelenderwijs]
als ik zelf [mijn ervaring] kijk naar de paarden die dat gedaan hebben of met 3 uit de wei geplukt zijn om dan aan de slag te gaan geef mij da a.u.b. de eerste optie Knipoog

verder moet iedereen doen wat voor hem/haar het beste lijkt,maar dit is mijn keus.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:38

Omdat paarden tegenwoordig de kans niet meer krijgen jong te zijn. Mensen zijn veel te ongeduldig! Zet die dieren lekker in de opfok daar leren ze tenminste echt wat! En haal ze met 3 er uit en begin dan spelenderwijs ergens mee.

Dit zijn altijd welles nietes discussie. de 1 vind het wel goed de ander vind het niet goed, daar kom je toch nooit uit. Ik ben vanmening dat je een baby ook niet spelenderwijs aan het werk zet waarom een jong paard dan wel.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:40

breitling,het mooiste is juist dat ik die mening nog met je deel ook Clown
alleen verschillen we duidelijk van mening over de opfok....

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:45

als je met 2,5 begint met longeren delen we absoluut onze mening niet. In een opfok leert een jong paard van de oudere paarden wat zijn of haar plaats is. Net als in de natuur. Daar kan het dier gewoon lekker jong zijn met soort genoten ipv op stal te staan.

Waar ik me helemaal aan irriteer is dat je vaak leest dat mensen vroeg beginnen omdat ze geen geduld meer hebben om te wachten, als je niet kunt wachten koop dan geen jong dier.

DivaMiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:12

Ik begin zelf ook altijd op een leeftijd van ongeveer 2.5 jaar. Mijn ervaring leert dat ze dat prima oppakken! zolang je het niet teveel doet, 1 of 2 keer in de week 10 minuten of misschien later 15 minuten kan het naar mijn mening geen kwaad.

Ik zal voor de duidelijkheid even vertellen wat ik onder longeren met een 2.5 jarige versta. De pony/ het paard gedurende 10 minuten op een zeer grote cirkel laten lopen en de commando`s stap draf en galop aanleren. Dit gewoon aan een halster, liefst zonder zweep, dus de pony op de stem laten lopen. Knipoog

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:43

dat vind ik ook wel goed alleen naar mijn mening mag je een paard elke dag wel even longeren, pakken ze alleen maar sneller op!
longeren zonder zweep vind ik ook goed alleen MOET je hem in et begin er wel bij houden om je paard op de volte te stuuren en om aan te geven dat hij van tempo moet wisselen

DivaMiep schreef:
Ik begin zelf ook altijd op een leeftijd van ongeveer 2.5 jaar. Mijn ervaring leert dat ze dat prima oppakken! zolang je het niet teveel doet, 1 of 2 keer in de week 10 minuten of misschien later 15 minuten kan het naar mijn mening geen kwaad.

Ik zal voor de duidelijkheid even vertellen wat ik onder longeren met een 2.5 jarige versta. De pony/ het paard gedurende 10 minuten op een zeer grote cirkel laten lopen en de commando`s stap draf en galop aanleren. Dit gewoon aan een halster, liefst zonder zweep, dus de pony op de stem laten lopen. Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 17:11

dat zal niet heel slecht zijn,maar wáárom nou al met 2 jaar?