vrijheids dressuur onzin?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: vrijheids dressuur onzin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:03

Citaat:
En zodra je een boterham kunt verdienen met VD lijken me alle kwalificaties als "onzin" en "nutteloos" niet opgaan. Leuk trouwens dat je er echt werk van gemaakt hebt.

Vanuit het oogpunt van het paard beschouwd, maakt het echt niet uit of degene die hem piaffe, 1.50 springen, buitenritten maken, een koprol maken, enz. leert, dat 'voor de lol' doet of 'voor de boterham'.

Dus het is nuttig als het de mens nut oplevert? Trekt de discussie in een heel andere hoek. Knipoog

Ik hoor ook vaak dat een paard 'moet luisteren', maar zodra de kunstjes in beeld komen hoort alles ineens vrijheid blijheid te zijn, want 'dat heeft geen nut'.

Wie bijv. in de B-dressuur rondhobbelt mag door middel van zweep, slof, enz het gevraagde afdwingen, want dat is 'nuttugh'. (Wij laten in het midden voor wie. Clown )
Als mijn paard echter bij het kunstjes doen opdringerig doet, mag ik niet corrigeren, want: dat is sielugh.

Uiteindelijk kun je jezelf afvragen of het wel 'nuttig' is je paard veilig gedrag aan te leren in omgang met mensen: is rondrijden op wat uiteindelijk je avondeten wordt ook niet een beetje omslachtig? Clown Haha! Vingers aflikken

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 13:07

Iedereen bepaalt voor zichzelf wat nuttig is of niet. Wel of niet je werk ervan kunnen maken mag geen criterium zijn. Immers als hobby gewoon lekker met je paard bezig zijn is ook nuttig. En waarom moet tegenwoordig alles worden afgemeten aan nuttig zijn?
Ik heb ouwe getrouwe paardjes staan die geen enkel nut meer dienen anders dan het leegvreten van mijn bankrekening.
Maar ook zij worden gewoon lekker beziggehouden met bejaarden oefeningen. Gewoon omdat ze zich er lekker bij voelen. Maar een echt nut dient het niet meer. En zelfs als de oudjes van 27 zich niet aan de regels houden (ze zijn oud maar niet dom Clown ) krijgen zij een standje.....Niks "sielugh"! Integendeel, een paard wil duidelijkheid, duidelijke regels en structuur. Daar worden ze rustig van....

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 19:35

Ik heb het een poosje gedaan, maar mijn verzorgpaard vond het zelf niks aan volgens mij Knipoog
En nu doe ik het ook niet meer, en rijden we gewoon, dat vindt ik ook lekker en mijn verzorgpaardje ook, wel heb ik een touwhalster waar ik af en toe mee wandel ofzo dat is wel hee handig, daar reageert hij wel goed op!!

gr Alice Haha!

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 00:30

Het is geen onzin, maar naar mijn idee heeft het ook niet heel veel zin. Ik vind het wel leuk, en ik ga het zeker eens proberen. Gewoon voor de afwisseling, het is toch een leuke manier om je paard bezig te houden, en de meeste vinden het ook leuk om te doen Ja het is ook een goeie proef voor elkaars vertrouwen

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 23:53

Citaat:
Dus het is nuttig als het de mens nut oplevert? Trekt de discussie in een heel andere hoek. Knipoog

Zo had ik het nog niet bezien. Maar als een paard meer doet dan je plezier geven én je bankrekening leegeten dan is dat nuttig voor je financiële situatie en in het belang van je paard. Hooi is duur.

Maar ik zag het anders: geweldig als mensen van hun hobby hun beroep weten te maken.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:04

Ik zie het hier vaak op Bokt,
en ik zit er zelf aan te denken om het met mijn Haf ook te doen.
Omdat het me erg leuk lijkt voor haar.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:20

Winnie_Smit schreef:
Citaat:

Zo had ik het nog niet bezien. Maar als een paard meer doet dan je plezier geven én je bankrekening leegeten dan is dat nuttig voor je financiële situatie en in het belang van je paard. Hooi is duur.

Maar ik zag het anders: geweldig als mensen van hun hobby hun beroep weten te maken.

Ha, ja, dat is natuurlijk heel mooi.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:24

--> VD

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:34

Interessante discussie!

De vraag die natuurlijk allang gesteld is, wat is er in godsnaam wel nuttig in wat wij nu nog met paarden doen. Maar om dan toch het nuttige van VD te koppelen aan dat wat de meerderheid blijkbaar geen onzin vindt... Zowel John als Monya waren aangenaam verrast van de lenigheid en soepelheid van mijn fries. Ze hebben meer friezen gereden en ze kennen mijn rijkunsten, ik ben niet bepaald een Z-ruiter Bloos toch hadden ze een paard onder hun kont wat ze bijna konden dubbelvouwen, die zich van alle kanten liet bewerken en ongelovelijk soepel bleek. Dit is puur te danken aan het werk in vrijheid.

Ooit wel eens zonder zadel willen rijden maar een probleem bij het opstijgen? Dan is het toch handig als je paard voor je gaat liggen of knielt zodat je er met gemak op kan komen.

Terwijl je de bak inloopt toch nog iets vergeten? Best handig als je paard dan op commando stil staat.

Je jas uittrekken en over de bakrand heen willen leggen maar helaas, je kan niet goed mikken? Best fijn als je paard hem dan voor je opraapt en terug aan geeft.

Er zijn genoeg dingen te bedenken waar vd makkelijk, handig en nuttig voor is. Maar nog belangrijker, het is leuk! Het is echt heel erg leuk! En dat maakt al dat het absoluut geen onzin is! Ik heb namelijk een paard omdat ik dat leuk vind Lachen Ik heb overigens zelfs nog nooit met een paard gewerkt die er echt geen bal aan vond. Er zijn gradaties, en sommige moeten even snappen wat de bedoeling is voor ze het leuk gaan vinden, maar als ze het systeem van beloont worden eenmaal snappen, dan vinden ze het allemaal leuk. Lachen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 22:37

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:21

Amable schreef:
Interessante discussie!

Ooit wel eens zonder zadel willen rijden maar een probleem bij het opstijgen? Dan is het toch handig als je paard voor je gaat liggen of knielt zodat je er met gemak op kan komen.

Terwijl je de bak inloopt toch nog iets vergeten? Best handig als je paard dan op commando stil staat.

Je jas uittrekken en over de bakrand heen willen leggen maar helaas, je kan niet goed mikken? Best fijn als je paard hem dan voor je opraapt en terug aan geeft.
Lachen

Kijk: das nuttig én handig! Als ze nu ook nog konden koken (niet van woede graag) afwassen en stofzuigen dan kan ik mn man de deur uit doen Haha!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:39

Jauke heeft al met regelmaat geprobeerd de bezem te gebruiken, maar dat resulteert meestal in een rondzwaaien bezem waarvoor iedereen aan de kant springt, niet handig dus Knipoog *LOL*

Pessade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:29

Tja , ik herken het. Tandjes in de bezem maar vegen ho maar. Ze komen niet verder dan dreigend met dat houten ding in de lucht te zwaaien. Ik heb er wel een die mee helpt de weide uitmesten. Ik gooi de drollen in de kruiwagen en hij haalt ze er vakkundig weer uit. Boos! Als ik hem daarover een standje geef duwt ie gewoon de hele kruiwagen in één keer onderste boven. Over nuttig gesproken.... Slapen

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:42

Wat denk je van 6 kleine minis die de kruiwagen nog even grondig leegeten als je het hooi erin mikt waar ze als het op de grond ligt hun neus voor ophalen?

Scheelt toch weer volume op de mesthoop. Haha!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:18

Leuk filmpje Amable.

Ii doe ook aan grondwerk en een beetje VD met mijn pony's. Ik ben geen bakruiter, ik hou niet van springen, ik hou ervan om bezig te zijn met mn paard. En met VD merk ik dat hij er veel plezier in heeft, ook grondwerk doe ik met regelmaat. Mijn shet is helemaal hoteldebotel van VD, hij wil graag werken voor me. Hij moet al zn inteligentie, zn lichaam en werklust gebruiken bij het aanleren of uitvoeren van een truc.
Hij is nog jong dus kan en doe ik nog niet veel aan VD, maar ik merk dat hij in de omgaan een verschrikkelijk willig beestje is, hij loopt totaal niet over me heen, is altijd gefocust op mij. Ho is echt ho, terwijl dat bij mn fjord (toen ik die net had) niet zo was, ho was nog ff doorlopen. Nu is bij hem ho ook daadwerkelijk HO. Iets wat ik dmv grondwerk verkregen heb. En ook hij is leniger door VD dan voorheen.

Dus nee, vrijheidsdressuur heeft wel degelijk zin Ja

Jenthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:59

Ik ga het proberen, maar als ze het niet leuk vind stop ik er wel gewoon mee, het is tenslotte voor de lol!
Ik vind het alleszins geen onzin, maar zoals je zegt, Ieder zijn ding Knipoog
Groetjes x

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:02

Luanaa schreef:
ik denk ook dat heel veel mensen het niet doen om iets op te lossen, maar meer voor de afwisseling Knipoog

idd ik doe vd vanwege de afwisseling en vind het mooi om te zien.
en grondwerk najah vind dat sommige idd soms veel te ver gaan en daar altijd alles mee op willen lossen wat niet altijd zo hoeft te zijn, er zijn ook andere manieren. vroeger kende ze dit ook niet en werden de problemen ook goed opgelost.
dus daar geef ik je idd wel wat gelijk in.

Like_peres

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:52

Ik heb ooit een grondwerk boek gekocht, omdat ik niet reed * nog steeds heel weinig*.
En ben dit gaan doen, maar na 1 of 2 dingentjes gedaan te hebben zag ik dingen veranderen.

Ik liep altijd veel in het park en het is een sterk paardje met eigen willentje, brak heel veel los, ook vast wel om mij in de maling te nemen, maar ook wanneer hij iets engs vond, daarom kwam hij soms ook gewoon terug of ging naar stal.

Ik weet niet meer wat ik had gedaan, maar daarna als ik door het park liep ging hij achter me lopen wanneer hij wat eng vond etc, brak neit meer voor de lol los.
Ik ga denk ik weer eens lezen in het boek en verder, eigenlijk niet meer aan gedacht.

En eerlijk gezegt als ik moet kiezen tussen rijden of grondwerk en andere dingen waarbij je ernaast loopt kies ik soms liever voor ernaast. Tenzij ik alweer een tijdje niet heb gereden.

Ik merk het aan dit paard dat hij het erg leuk vind, met het andere vz-paard niet echt veel mee bezig geweest. trok zich er ook niks van aan, en eigenlijk niet meer mee bezig geweest.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:05

Hoezo zou vd nuttig moeten zijn ? Moet alles tegenwoordig dan nuttig zijn ?
Ik heb d'r plezier in en mijn paard ook. Lachen

Mijn paard kan inmiddels al verschillende oefeningen, terwijl ik drie maanden geleden ben begonnen. Als ik op buitenrit ben en een auto passeerd mij rustig, dan laat ik mijn paard een buiging maken als dank Haha!. Die gezichten van die mensen, onbetaalbaar ! Als iemand voorbij komt die ik ken, laat ik haar zwaaien (jambette) Haha!. Het is toch leuk om zo in de weer te zijn met je paard! Ik heb nu al een paar keer gehad dat voorbijkomers vragen, is dat het circuspaard ? Haha! Dan voel ik mijzelf helemaal gloeien van trots !

en de auto's rijden allemaal beduidend rustiger ! Tong uitsteken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:40

Ik zoek... naar communicatie met mijn paard.. zo klein mogelijk, zo zacht mogelijk en soms ook zo luid en enthousiast mogelijk.
Er is geen doel, het zoeken is mijn doel. Als ik terug kijk zie ik hoeveel ik 'fout' heb gedaan en hoeveel ik daarvan heb geleerd. Als ik terug kijk zie ik dat wat ik heb gedaan niet in 1 hokje past. Soms heb ik er zelf een woord aan geplakt bij gebrek aan definities.
Zin of onzin? Voor mij heeft alles zin gehad, alle fouten en alles wat zogenaamd goed was. Want nooit of te nimmer heb ik gepoogd iets verkeerds of slechts te doen met mijn paard, nooit was dat mijn motivatie en toch is het gebeurd. Ik heb hem geslagen met en zweep en geleerd dat frustratie geen oplossing bied. Ik heb hem overvoerd en geleerd dat hij een sober paard is. Ik heb hem dingen geleerd die mij in gevaar hebben gebracht. Ik verwacht dat ik nog veel meer fouten ga maken. Of dat zin heeft? Ja, het is soms onvermijdelijk. Ieder moet voor zich uitmaken wat het zin is van je relatie met een paard, wat het doel is en hoe belangrijk de weg ernaar toe is.