Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:37

Interessante uitleg xyzutu2! Ga ik zeker ook eens wat mee spelen en eens kijken wat [***] hiermee doet..

Gisteren trouwens voor het eerst in mijn speelweide gespeeld, wat was het leuk! :D [***] deed het echt super .. Hij heeft zelfs als 2 voeten achter elkaar op de evenwichtsbalk gezet! Helemaal niet verwacht, maar hij deed het helemaal zelf! :D Nu alleen nog kijken hoe ik dat met de achterbenen voor elkaar krijg, maar daar moet ik eerst veel andere oefeningen mee doen denk ik ..

Het ergens achterwaarts tussendoor gaan ging helemaal super, voor het eerst echt helemaal 22ft .. Hij deed zo zijn best! Ook het draven ging prima, geen last van een boze pony, echt fijn. Enige momenten dat de oren naar achter gingen is als ik te dichtbij ging lopen, zette ik dan een stap naar achter dan gingen die oren meteen weer naar voren.. Lekker duidelijk :Y) Galop ging niet, dat blijft toch een moeilijk punt := Maar komt ook wel, tijd zat. En [***] heeft zelfs spontaan een plezierbok gegeven! Hij was aan het draven en ik had mijn aandacht op een pion gevestigd omdat ik hem daar wilde laten halthouden, en het moment dat ik dat wil vragen gaat zijn kop erop en bokt hij en maakt nog een rare sprong .. Hij schrok er zelf van denk ik :') En ik schoot echt zo in de lach, en toen kwam hij zo lief kijken <3 Was echt wel fijn gisteren :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:14

crosmuller schreef:
Edit: xyzutu2 is de buiging trouwens belastend voor de voor en/of achterbenen? Ik twijfel of ik het myrtle zal lefen. Ze heeft rechtsachter spat en voor artrose in de kogels. Als ik even google op plaatjes lijkt het me toch teveel gevraagd voor de voorbenen... Of kun je ook deze oefening kleiner vragen zodat de voorbenen niet zo enorm strekken, en heeft het dan nog nut voor de schouders?

Het is natuurlijk wel belastend omdat het het paard met zijn gewicht op de gestrekte benen rust, maar dat doet hij in draf en stap ook, en in draf zelfs volledig op dat ene voorbeen voor hij weer op het andere landt. Het strekken van de voorbenen komt bij de buiging ook niet zozeer in de kogels, maar uit de schouder: doordat de hoek tussen schouderblad en opperarmbeen groter wordt, komt het been naar voren (net als bij Spaanse pas en jambette). Het veilige aan de buiging (en de spagaat) vind ik dat het een symmetrische beweging is; je kunt niet per ongeluk een kant overbelasten (zoals bij het compliment wel kan). Je kunt die oefeningen dus ook aan de wat verkreukelder paardjes aanleren, ;) als je ze maar de mogelijkheid geeft om nee te zeggen en zelf ook zeker in het begin de oefening steeds af te breken met een beloning voor je paard op het diepste punt van de beweging is.

Zo heb ik dat ook met [***] gedaan omdat hij met die ex-hoefbevangenheid-schouder zat en ik niet wist hoever hij precies kon gaan. Dus deden we een jaar lang alleen maar een heel simpel, ondiep buigingkje (meer hand targetten achter de voorbenen dan iets anders), tot ik drie weken op vakantie ging. Toen ik terugkwam, vroeg ik weer om de buiging en viel bijna om van verbazing; ineens boog hij zo ver dat zijn voorbenen bijna horizontaal boven de grond gestrekt stonden en zijn ellebogen bijna de bodem raakten!
Ik wist niet wat me overkwam en schrok me helemaal rot, maar de volgende keer deed hij hetzelfde en de keer erna ook. Blijkbaar kunnen zijn schouders dat inmiddels prima aan (ook soepeler geworden door de Spaanse pas) en zijn we in die superdiepe buiging nu vooral bezig met dat hij niet ombuigt in zijn kogels.
Maar als ik het niet vertrouwd had, dan had ik de rest van de diepe buigingen ook kunnen vermijden door gewoon steeds 'te vroeg' ;) te belonen.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:23

Heel interessant die diepere uitleg van je xyzutu2, ik heb je wel gemist hier :Y)
Krijg zelfs zin om weer met VD-dingen aan de slag te gaan .. Als je het goed doet kan het alleen maar voordelen geven natuurlijk ... Zijn er eigenlijk ook zo dingen om de achterhand sterker te maken? Ik bedoel: [***] blijkt versleten knieën te hebben. Geen ramp, hij zou het al jaren & jaren hebben en heeft om te compenseren een eigen loopje ontwikkeld. Maar ik wil er toch bewust mee omgaan, daarom dat we eerst altijd goed opwarmen voor ik echt wat van hem vraag (bochtjes ofzo) en ik wil toch kijken of bepaalde oefeningen hem niet kunnen helpen/ondersteunen. Heb jij daar misschien toevallig een zicht op?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 14:32

Ok xyzutu2, de ondiepe buiging (ook wel bejaardenbuiging genoemd ;)) komt bij ons op de "to do" lijst.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:06

hihi bejaardenbuiging. Die houden we erin.

Fijne uitleg weer over de bejaardenbuiging.

Fijn sabina, dat het trainen zo leuk ging.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:22

@sabine, wat ik bij AR geleerd heb is dit zo'n beetje de aanpak: http://youtu.be/Zy-BrVj133E
Maar ik doe dat zelf dan zonder zweep, kaptoom of kandare. En ik ben tevreden met een nette volte en een schouderbinnenwaarts in stap.

Ik ben met jullie tips en mijn nieuwe gestructureerde aanpak aan de slag gegaan en heb 2 sessies achter de rug. Voltes aan de hand afgewisseld met andere oefeningen. verder begonnen met inbuigen mbv de targetstick. alle andere ideeen komen nog aan bod, was even teveel nieuws om in een keer mijn paard mee te overvallen. Ik denk dat het aantal minuten/meters rechtrichten nog wat weinig is maar ik was tevreden over de kwaliteit van de uitvoering en myrtles motivatie. En het voelt wel goed om een plan te hebben. Kwestie van uitbouwen nu. Mijn interesse in VD is nu ook een beetje aangwakkerd dus de bejaarden versie van spagaat en buiging zit in de planning. Jambette twijfel ik nog over. Voorlopig maar even niet. Heel erg bedankt allen voor de informatie en inspiratie :).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 07:36

liljebo schreef:
[***] schreef:
Zo doe ik het hier tegenwoordig ook :j Niet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk ;) ) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren.

Ik gebruik het dus uitsluitend bij conditie-opbouw (los longeren bij shakira)en ga daar dan ook zeer zorgvuldig mee om.(doel is erheen te werken dat het niet meer nodig is als ze bewegen leuk gaat vinden) Met andere oefeningen gebruik ik het dus niet, maar herzie ik mijn training. Voor mij werkt dat het beste, omdat mijn paarden het dan ook leuk blijven vinden.

Beetje late reactie. Maar ik realiseerde me opeens dat ik dat ook zo doe, ik rij nog traditioneel met druk verhogen als ik naar buiten ga. Voor de veiligheid maar ook zeker als een manier om conditie te onderhouden op een makkelijke manier, waarbij ik even niet na hoef te denken over stappenplannen en duur opbouwen ed. Gelukkig kom er bij myrtle na een opwarmfase ook een stukje intrinsieke motivatie om te bewegen te voorschijn. Toch is buitenrijden niet haar favoriet. Ik loop het eerste stukje ernaast en stap op in het bos. Meestal ga ik voor buitenrijden voren het erf af, en voor de gezellige graaswandelingen aan de achterkant het erf af. Als we voren het erf af lopen heeft ze vaak frisse tegenzin, achteren het erf af is geen probleem. Dat zegt wel wat. Maar goed, ik wil haar graag blij maken maar conditie onderhouden is ook belangrijk. Dus het is een compromis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:44

Dank je voor het filmpje CM, ga ik thuis even rustig bekijken.
Ook fijn dat je sessies zo goed gingen, dat uitbouwen komt vanzelf wel. En ik merk dat het toch makkelijker iets als je met iets van een plan werkt waar je op gaat oefenen :j (al is flexibel blijven hier altijd een must :+ ).

Ook fijn om te lezen dat er mensen, omwille van conditie, toch ook nog "gewoon" met hun paard werken. Dat doe ik dus ook, zij het niet zo standaard als vroeger (been = vooruit en teugels trekken = terug, héél zwart-wit gezegd). Ik heb 2 fases voordat ik echt fysiek iets ga doen (en dat is dan ook nog maar licht en wordt opgebouwd als er geen reactie komt). Tenzij het natuurlijk nodig is om meteen in te grijpen, dan ga ik meteen naar een hogere fase. En ik heb het idee dat dit wel bevalt bij de pony's, kan echt niet zeggen dat ze niet graag meewerken de laatste tijd, in tegendeel.. Maar werk nu vooral met lange lijnen bij [***] en dat vind die sowieso wel super. Als hij maar voorop mag lopen.. ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:48

[***] schreef:
Dank je voor het filmpje CM, ga ik thuis even rustig bekijken.

Hoef je niet de hele website van paardenbegrijpen door te spitten ;)

Is ook nogal een kluif. Er staat zoveel op, maar wel een hele informatieve website. Ik ben niet meer 100% van de AR maar vind de site van marijke nog steeds een hele goede informatiebron.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 08:50

Is inderdaad wel handig :Y)
Ben wel eens op de website gaan kijken :j Maar staat nogal veel op om zomaar eventjes door te lezen :+ Wel interessant :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:20

[***] schreef:
Ook fijn om te lezen dat er mensen, omwille van conditie, toch ook nog "gewoon" met hun paard werken.

Ja, maar.. Alleen in een bepaalde context, nl buitenrijden. Tijdens het bakrijden en grondwerken werk ik echt alleen met positief belonen. Als ik dat niet deed had ik nu niet dat paard gekregen die op haar eigen manier zo leuk meedoet en meedenkt. Voor de buitenstaander soms haast onzichtbaar, voor mijzelf heel duidelijk :).

En zoals ik al zei, het valt ook op dat buitenrijden niet haar favoriet is. Dwz ze gaat niet graag het erf af om te rijden.

Citaat:
. Maar werk nu vooral met lange lijnen bij Cobe en dat vind die sowieso wel super. Als hij maar voorop mag lopen.. ;)

Wat leuk! Dat is nou een duidelijk voorbeeld van intrinsieke motivatie :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 09:25

Begrijp wel wat je bedoelt hoor :j Maar soms is het voor het welzijn van het paard beter om soms eens gewoon dingen te doen, denk ik ;) Maar je kan uiteraard dat ook zo leuk mogelijk maken .. Ben echt blij dat ik bij [***] dat lange lijnen gevonden heb, want in principe zal de koets dan ook goed gaan en dan kunnen we zo met nog meer plezier het bos in. Wat wil een mens nog meer, een paard dat werkt EN samen plezier :Y)

En verder klooien we maar wat hoor, in de speelweide spelen we echt, kijk ik wat die dag mogelijk is en probeer ik op die manier zoveel mogelijk te bereiken.. al spelend ;) (krijg je van die leuke dingen zoals in mijn onderschrift :+ :)) ). Ga nu ook weer wat meer met VD doen en dergelijke, zo'n dingen..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:04

De site van paardenbegrijpen ken ik ook. Staat veel info op. Leerzaam.

Ik werk dus ook met bescheiden druk (of kun je het beter aanmoedigen noemen?) bij alleen het los longeren vanwege de beweging, maar verder eigenlijk niet. Ik vind dus wel dat juist door het werken met positief versterken en de nadruk daarop, je veel meer zicht krijgt op het werken met negatief bekrachtigen en er veel bewuster mee omspringt. Dat vind ik wel fijn
Dan hou je die mogelijkheid naar het ombouwen richting positief versterken en heb ik die fase-opbouw niet nodig. Want die stond mij erg tegen.

Leuk Cm dat het met die opbouw beter gaat. Ik ga toch ook weer een schema maken. Werkt toch handiger, volgens mij.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 15:29

Ik was gister bij cm op stal en heb Myrtle gezien! Heel leuk paard (lijkt qua karakter erg op de mijne :D ) en ze deed ook erg goed haar best met alles. Was echt leuk om eens iemand anders in het echt aan het clickeren te zien. En ik vond dat er ook aardig wat activiteit in zat, al. We gaan allebei proberen per maand wat doelen centraal te stellen, om wat gerichter te kunnen werken. Ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen!

Dat filmpje van Cobe is trouwens echt heel grappig, Sabine!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:35

Dank je visitor, ja ik vind haar zelf ook heel leuk ;). Ben benieuwd naar die van jou, maar ik heb al een aardig beeld bij haar denk ik.

Ja LJ de planning helpt al een beetje, het is iets minder uitgebreid dan het systeem van HippoLogic anders gaat het voor ons niet werken ben ik bang. En de doelen zijn niet al te ambitieus.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:05

Visitor schreef:
Ik was gister bij cm op stal en heb Myrtle gezien! Heel leuk paard (lijkt qua karakter erg op de mijne :D ) en ze deed ook erg goed haar best met alles. Was echt leuk om eens iemand anders in het echt aan het clickeren te zien. En ik vond dat er ook aardig wat activiteit in zat, al. We gaan allebei proberen per maand wat doelen centraal te stellen, om wat gerichter te kunnen werken. Ben benieuwd hoe me dat gaat bevallen!

Wat ontzettend leuk. Ik heb hier gelukkig ook een medeclickeraar in de buurt en we kijken regelmatig bij elkaars trainingen. Meestal krijg je inspiratie van de kleine verschillen van aanpak. Of iemand die je een kleine tip geeft, waar je dan weer een heel andere aanpak krijgt.

Dat is ook waarom ik het leuk vind dat xyzutu2 weer meepraat. Je hebt een andere invalshoek, welke mij inspireert. :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:08

Ja heel leuk, en het was ook dankzij jouw tip om dat te doen, dat we hebben afgesproken!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:28

Vandaag heb ik samen met een stalgenoot getraind. Zij heeft sinds kort het clickeren ook weer opgepakt omdat ze in de R- methodes niet kan bereiken wat ze wil, op een manier die fijn aanvoelt. Haar paard heeft ook meer whoa dan go, zoals ze hier zeggen.

We hebben samen met de matten getraind: van mat tot mat en tussendoor steeds meer activiteit vragen. Eerst vanaf de grond gewerkt in stap en draf en toen rijdend. We kregen beide zelfs een fijne galop aangeboden. Dus super blij! We hebben criteria afgewisseld: over de mat heen draven, slalommen om de matten, wijken met de achterhand en de voorhand op de mat laten staan (1 stapje) en met de achterbenen op de mat. Dit om te voorkomen dat de paarden mat=stop sein gingen denken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:43

Wat leuk HL, interessante aanpak! En wauw een galop, ik ben jaloers :). Raakten de paarden niet in de war door de steeds andere oefeningen met de mat?

Hier nog een leuk filmpje van shawna karrasch over het verhogen van de activiteit: http://m.youtube.com/watch?v=fpzW-dkV5Gg&feature=plpp

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:46

Klinkt heel gaaf, HL! Mooi dat het zo goed werkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:50

Klinkt inderdaad goed!
Hoe doe je dat dan specifiek? Want je vraag eigenlijk heel veel verschillende dingen met 1 object (zo klinkt het toch) en dit met een paard dat liever niet loopt dan wel .. Krijg je die dan puur door het clickeren dermate gemotiveerd dat die dat allemaal doet? Of hoe pak je het aan?

Ben trouwens weer begonnen met de DVD's van AK .. Toch gek hoe snel je dingen weer vergeet .. Gewoon simpele basis, achteruit gaan en dit ook in een vierkant ... Zou [***] zoveel goed doen, en ik ben er gewoon al zolang niet meer mee bezig geweest -O- Plannen & doelen is echt een ramp hier :(

Nuja, ga er in ieder geval wel weer wat mee doen, zo snel mogelijk, ben momenteel weer ziek.. Denk dat de manier van AK ons best wel ligt, zij werkt ook met druk en veel duidelijkheid en dat hebben we wel nodig. En net nog een hele uitleg gehoord over het gebruik van druk en er is uiteraard verschil tussen gebruik van druk en R- .. Het blijft allemaal moeilijk en vaag, maar we gaan dus voor de cues ipv R- :Y) :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:15

crosmuller schreef:
Wat leuk HL, interessante aanpak! En wauw een galop, ik ben jaloers :). Raakten de paarden niet in de war door de steeds andere oefeningen met de mat?

Hier nog een leuk filmpje van shawna karrasch over het verhogen van de activiteit: http://m.youtube.com/watch?v=fpzW-dkV5Gg&feature=plpp

Bedankt voor de link die ga ik morgen even bestuderen. Daar wil ik even voor gaan zitten. Ik probeer tegenwoordig alles uit een whoa horse naar een go horse te transformeren.

In het begin moest Kyra even wennen aan nog een andere clickeraar in de bak. In het begin wilde ze telkens stoppen om een beloning in ontvangst te nemen, maar ze had toch al snel door dat ze op mijn clicker moest letten. Ik heb vroeger wel met 2 andere clicker trainers in een bak getraind, maar dat is 3 jaar terug. En nee ze raakten niet in de war, ze moesten wel even door krijgen dat de criteria telkens wisselden. Dus in het begin kregen we beide veel gedrag aangeboden.

Rijdend heb je natuurlijk heel duidelijk je ruiterhulpen: naar de mat of over de mat of slalommen, enz. Dus het paard kan snel oppikken wanneer hij een click kan verdienen (volg de ruiterhulpen). Het is geen free shaping meer wat ik hier doe. Ook het over de mat lopen, met voorbenen erop en met de achterbenen erop staan heb ik al eerder getraind.

Ook het clickeren voor actie heb ik inmiddels al een heel aantal keer gedaan, dus dat was ook niet nieuw. Maar het was meer van: alles in een nieuw jasje, dezelfde oefeningen maar met een nieuw sausje.

[***] schreef:
Klinkt inderdaad goed!
Hoe doe je dat dan specifiek? Want je vraag eigenlijk heel veel verschillende dingen met 1 object (zo klinkt het toch) en dit met een paard dat liever niet loopt dan wel .. Krijg je die dan puur door het clickeren dermate gemotiveerd dat die dat allemaal doet? Of hoe pak je het aan?

We zijn begonnen op de grond om van mat tot mat te lopen. Het staan op de mat (foundation lesson) kenden ze beiden al. En de meeste oefeningen zoals met de achterbenen op de mat en er overheen lopen ook.

We begonnen met naast het paard in stap en draf van mat tot mat te gaan, toen rijdend herhalen en tussendoor ook voor ander bekende oefeningen geclickt zoals actief lopen (in elke gang), nageeflijk en met stelling en buiging en dat afwisselen. Je gebruikt je rijhulpen voor stilstaan op de mat en wegstappen/draven.

Om de paarden niet te ontmoedigen clickten we bv ook voor een nette slalom om de matten. We wilden niet trainen: mat = altijd stilstaan. Anders kun je nooit meer langs een mat rijden zonder dat je paard erop springt. :+ Dat is nogal onhandig weet ik uit ervaring van een paard (die van mijn instructrice waar ik op leste) dat getraind was op een podium te gaan staan. 'Leuk' als je aan het rijden bent en het paard duikt dus echt élke keer in die hoek om snel even op het podium te springen in de hoop op...

Door de Horse Agility hebben we (ik als trainer en Kyra als paard) ook al geleerd dat 1 object niet voor 1 oefening gebruikt wordt. Daar was ik in het begin met HA een beetje de mist ingegaan :o en heb Kyra heel goed geclickerd voor met de achterbenen in een hoelahoep gaan staan. Goh, wat had ik de maand daarop een moeite om Kyra te leren dat het deze keer de voorbenen moesten zijn. :) Het paard moet het obstakel zien en oplettend worden: "Wat gaat er nu gevraagd worden" in plaats van het kunstje uit te oefenen wat altijd gevraagd wordt.

Deze keer was er dus heel veel afwisseling en heel veel voer. En het aantal herhalingen van elke oefening was niet echt vaak door de afwisseling. Dus als het goed ging, dan verzonnen we wat anders. Het was leuk om met zijn tweetjes te trainen en rijden omdat het veel meer afwisseling gaf in ideeën. Zo had ik niet aan de slalom gedacht en aan de voorbenen op de mat en de achterhand wijken en omgekeerd had ik weer ideetjes waar mijn stalgenoot niet aan dacht. Echt heel erg leuk zo'n duotraining .

Edit:

De foto van onze opstelling met de 12 matten als je ze kunt vinden: :+
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 19-08-13 07:22, in het totaal 2 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:18

Interessant, want dat hebben wij met de pion, dat ze er niet langs kan lopen zonder even te targetten :).

Edit: een heel leuk idee maar niet eentje die je zo even na kan doen zonder wat voorbereiding begrijp ik. Je moet de losse oefeningen dus wel eerst allemaal eens getraind hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:10

Thanks HL! Heel interessant.
Ligt dus in lijn van wat ik doe/wil doen, gewoon dingen vragen aan je paard (die hij al kent) en bij snelle reactie of extra inspanning daarvoor (extra) belonen. En inderdaad verschillende dingen doen bij een bepaald object, zodat ze gaan wachten op welk commando er komt .. Zit momenteel beetje met hetzelfde probleem, zodra [***] het blok ziet wil hij erop gaan staan, en aangezien het blok nu gewoon in de speelweide ligt ... :+ Verder ook nog het probleem dat hij veel met zijn hoeven wil doen, dus alles wat hij tegenkomt wil hij tegen 'trappen', op gaan staan of omver lopen .. Erg handig :j :n

Had ik trouwens net op een ander forum een topic over gemaakt (hoe meer respect te krijgen voor de obstakels) en daaruit kwam oa deze reactie (smileys kloppen wel niet, maar voor het idee):
Citaat:
Blijkbaar is hij veel beloond met R+ voor op obstakels staan.
Dus in zijn opinie zijn dáár dan de brokjes te verdienen hihihi.

Ik vermoed dat de oorspronkelijke aard van je probleem ligt, in de manier waarop je R+ toepast.
( Dus de manier waarop je met clickertraining <CT> werkt. )
Hij is -vermoed ik- gewend, om ongevraagd(!) allerlei "initiatief" te vertonen.

Ook binnen het werken met R+ zijn er diverse uiteenlopende(!) stromingen, net zoals binnen bijvoorbeeld binnen dressuur.
Die stromingen zie je terug op professionele dierentrainings-fora en/of congressen zoals bijvoorbeeld van IMATA
Hierbij zomaar een gedownload lijstje artikelen, wat een indruk geeft van die verscheidenheid http://aazk.org/wp-content/uploads/trai ... graphy.pdf)

In Nederland en België zijn CT-stromingen dominant, die sterk uitgaat van belonen van "eigen initiatief".
In die versies van de trainings-"leer", lijkt vooral "ethiek" meer op de voorgrond te staan dan "techniek".
Het gaat met name over wat allemaal "niet mag", op basis van -blijkbaar- ongeschreven wetten van de bedenkers van deze "leer".
( Zo wordt R- door een aantal van hen, serieus afgeserveerd als: "ethisch onbruikbaar bij paarden" clown)

In de professionele dierentrainerswereld, wordt nooit "eigen initiatief" beloond! Maar altijd "gedrag".
En vooral: "gevráágd gedrag"! Dus gedrag, waar eerst een "cue" voor gegeven is.
Dit heeft te maken met de kennis in die wereld over agressie en frustratie, wanneer je naar je dier toe niet duidelijk bent (en blijft).

Je vraagt hoe dit aan te pakken zonder je dier te ontmoedigen.
Ik kan je aanraden, dan te gaan kiezen voor een manier van trainen, waarbij je alléén gedrag met R+ beloont ná een "cue".
Dat je héél strikt wordt (in je hoofd en training) over wélk gedrag je vraagt en wélke reïnforcement (versterking) daarbij past.( dus R+ of R-)

Beloon daarbij géén gedrag, dat niet éérst voorafgegaan is door jouw "cue".
Maak een leuke afwisselende mix tussen gedrag dat beloond wordt met (goed toegepaste!) R-, en gedrag wat R+ oplevert.
En vraag je bij alles steeds serieus af, welk "gedrag" dat je nu aan het trainen bent!

Voorbeeld van .... is correct, mits je daarnaast nooit "zomaar" met R+ beloond bij on-gevraagd gedrag.
Want dan snapt het dier niet meer, waarom het de ene keer wel en de andere keer niet mag aanrotzooien. (met frustratie als gevolg)
Geef duidelijke "cues" wanneer het dier ergens op moet gaan staan, omgooien of touchen. (gedrag wat je wrs. versterkt met R+)
En duidelijke cues voor de circelgame etc. (gedrag wat je versterkt met R-)( Circelgame#5: Leadit- lift it- swing it- touch it)
Dus vraag óók gedrag dat versterkt wordt door R-, áltijd met een duidelijke (=goed onderscheidbare) cue.
( Ook bij R- zijn on-duidelijke cues dé oorzaak van frustratie, zéker als na een onduidelijke cue ook nog een fasering volgt huh! )

Hopelijk heb je hier al wat handvatten; dit onderwerp heeft eigenlijk voldoende stof voor een heel boek.
( Eigenlijk is het bijna onmogelijk, dit af te doen met een paar alinea's Rolling Eyes
maar tip: bedenk wat de oorsprong is van het feit, dat hij overal op wil staan. Zo is hij namelijk vast niet de baarmoeder komen uitrollen diablo )

Hier kan ik zelf wel wat mee, misschien voor jullie ook interessant, of misschien niet natuurlijk ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:27

Volgens mij is dat hier ook wel eens aan de orde gekomen, ik kan me wel vinden in het citaat dat je geeft. Ik denk dat je gewoon heel consequent moet zijn in wat je wel en niet wil en wat je dus wel en niet beloont. Ik beloon nooit ongevraagd gedrag en beloon dus alleen als ik eerst een cue geef. (Alhoewel, als je een gedrag aan het shapen bent, en zeker als je aan het freeshapen bent, beloon je natuurlijk eigenlijk voortdurend 'ongevraagd' gedrag, maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel.) Niet alles staat nog goed op cue hoor, en er is dus nog niet altijd stimulus controle, maar dat is wel mijn doel.
Alhoewel ik me net had voorgenomen een keer 101 things (http://www.clickertraining.com/node/167) te gaan doen, juist om het eigen initiatief bij mijn paard wat te stimuleren. Maar voorheen heb ik dit soort dingen nooit gedaan, precies om te voorkomen wat je nu omschrijft. Al moet ik ook aantekenen dat ik niet heel veel met objecten heb gewerkt nog, dus ik heb wat makkelijk praten, haha.