Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Haar longeer ik af en toe los (heb ook met de dubbele teugel gedaan en dat ging ook wel -dit keer zonder de nek te breken over de longe dankzij een les bij danielle- maar ik heb zelf het idee dat ik beter eerst wat meer aan voorwaartse drang en conditie kan werken. Vandaar) Omdat ze een ongetraind dikkertje is, die liever niet te moe wordt, gebruik ik daarbij een longeerzweep. However... ik gebruik hele lichte druk (niet meer dan absoluut nodig, maar wel zoveel als nodig om een reactie uit te lokken) en laat die onmiddellijk weg bij reactie. Clicken doe ik dan niet, maar ik click wel bij ieder eigen initiatief van haar om meer voorwaarts te gaan. Daardoor en door er een spelletje van te maken (en dat ook echt in mijn hoofd te houden) merk ik toch een toename van motivatie
Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te bewegen als je een rond buikje hebt, geen bespiering en geen conditie. En soms moeten we zelf dan ook net over dat dode punt. Maar ik hoop op die manier uiteindelijk een sterker lichaam en meer motivatie te kweken. Overigens zijn de sessies echt nog heel erg kort en sluit ik altijd af (op hopelijk het goede moment)met iets wat ze erg leuk vindt en waarmee ze lekker flink wat kan verdienen.
Maar het speelt zeker mee dat shakira gezond is en dat ik daardoor ook meer durf te vragen
[***] schreef:Zo doe ik het hier tegenwoordig ookNiet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk
) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren.
liljebo schreef:Mwaaah... zo goed ben ik echt niet hoor. Heb wel een stapel theoretische kennis, maar dat is nog lang niet hetzelfde als praktijkervaring.
crosmuller schreef:Dit is al langer een punt waar ik tegen aan loop. Mijn eigen wens om 99% met R+ te werken, de lichamelijke behoeftes van mijn paard en mijn toch nog niet zo geweldige trainings skills (als ik die had zou ik haar toch allang kunnen rechtrichten met de clicker).
Het lukt me best om een paar nette kwart of halve voltes aan de hand in stap te doen, maar om mijn paard een half uur lang gemotiveerd te houden voor dit soort werk is andere koek. Ik hoop dat jullie ideeën hebben voor mij? Even mee brainstormen? Wat ik heb bedacht:
- niet gymnastiserende oefeningen afwisselen met wel gymnastiserende oefeningen, bv een schouder binnenwaarts langs de lange zijde en dan pion targetten ofzo
- wat rechtricht oefeningen meepakken op buitenritjes
- Inge zei een keer dat in een bochtje om een pion heen een goede oefening was
Barst maar los en help mij aan een beetje inspiratie