Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:55

Hahaha, is idd een leuke voor kopschuwe paarden :) En het targetten op het lijf (dus neus richting target)? Deed je dat ook al?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:57

Amable schreef:
Hahaha, is idd een leuke voor kopschuwe paarden :) En het targetten op het lijf (dus neus richting target)? Deed je dat ook al?

Nee, maar ik heb wel een hele handige zelfgemaakte targetstick met tennisbal en erop geplakte clicker, dus dat moet gaan lukken :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:02

Da's een leuke oefening hoor, die gaat je zeker passen :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:04

Nou super, bedankt voor de inspiratie allen! Ik moet even aantekeningen gaan maken denk ik :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:05

HL leuk dat je meedoet.

CM, ik denk dat een dergelijk probleem altijd speelt als je te maken hebt met een paard met lichamelijke problemen.
Bij Hälga en Silja ben ik helemaal afgestapt van het 'moeten' maar goed... die paarden zijn ook niet meer rij-baar en lopen heel erg veel zelf in de wei. Toch wil ik met silja, en misschien hälga, het lange teugelen weer oppakken, maar vooralsnog ben ik volkomen tevreden met stap. Ik weet niet of ik het verder wil uitbouwen, maar dan zou ik wrs eerst de draf helemaal los overal van trainen (los longeren ) en dan vrees ik dat ietsje druk nodig zou zijn, omdat ze het van nature liever niet doen.
In dat geval zou ik beginnen met een heel klein beetje en dat meteen belonen met dingen die ze wel leuk vinden.

Hälga is overigens ook zo scheef als een wokkel. Toen ik haar kreeg, was het net een komma. Met haar doe ik veel flexen met een target of gewoon een wortel. Helpt wel en ze vind het leuk.
Om meer kracht te ontwikkelen, ben ik begonnen met het zelf optillen van een been en dat wil ik in tijd uitbouwen. Het kost best kracht om een been zelf omhoog te houden, dus ik denk dat het voor haar een soort tai-chi training is. Ik moet nl bij haar (en silja) altijd erg uitkijken met het forceren, maar zolang ik het aan haar zelf overlaat, is dat risico vlgs mij niet zo groot.

Om nog even terug te komen op het beetje druk met draf op de cirkel. Op dit moment dus nog niet met de grote paarden, maar voor Shakira is het belangrijk dat ze iets opbouwt. De d.a. van de kliniek waar ze werd gekeurd, zei dat ze lichamelijk helemaal ok is, maar dat het opbouwen van conditie en kracht heel, heel heel erg voorzichtig moet gebeuren, omdat ze negen jaar is en jarenlang alleen als fokmerrie heeft gediend en daarom zeer zwakke spieren heeft. Blessures liggen dan op de loer.

Haar longeer ik af en toe los (heb ook met de dubbele teugel gedaan en dat ging ook wel -dit keer zonder de nek te breken over de longe dankzij een les bij danielle- maar ik heb zelf het idee dat ik beter eerst wat meer aan voorwaartse drang en conditie kan werken. Vandaar) Omdat ze een ongetraind dikkertje is, die liever niet te moe wordt, gebruik ik daarbij een longeerzweep. However... ik gebruik hele lichte druk (niet meer dan absoluut nodig, maar wel zoveel als nodig om een reactie uit te lokken) en laat die onmiddellijk weg bij reactie. Clicken doe ik dan niet, maar ik click wel bij ieder eigen initiatief van haar om meer voorwaarts te gaan. Daardoor en door er een spelletje van te maken (en dat ook echt in mijn hoofd te houden) merk ik toch een toename van motivatie

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te bewegen als je een rond buikje hebt, geen bespiering en geen conditie. En soms moeten we zelf dan ook net over dat dode punt. Maar ik hoop op die manier uiteindelijk een sterker lichaam en meer motivatie te kweken. Overigens zijn de sessies echt nog heel erg kort en sluit ik altijd af (op hopelijk het goede moment)met iets wat ze erg leuk vindt en waarmee ze lekker flink wat kan verdienen.
Maar het speelt zeker mee dat shakira gezond is en dat ik daardoor ook meer durf te vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:11

liljebo schreef:
Haar longeer ik af en toe los (heb ook met de dubbele teugel gedaan en dat ging ook wel -dit keer zonder de nek te breken over de longe dankzij een les bij danielle- maar ik heb zelf het idee dat ik beter eerst wat meer aan voorwaartse drang en conditie kan werken. Vandaar) Omdat ze een ongetraind dikkertje is, die liever niet te moe wordt, gebruik ik daarbij een longeerzweep. However... ik gebruik hele lichte druk (niet meer dan absoluut nodig, maar wel zoveel als nodig om een reactie uit te lokken) en laat die onmiddellijk weg bij reactie. Clicken doe ik dan niet, maar ik click wel bij ieder eigen initiatief van haar om meer voorwaarts te gaan. Daardoor en door er een spelletje van te maken (en dat ook echt in mijn hoofd te houden) merk ik toch een toename van motivatie

Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te bewegen als je een rond buikje hebt, geen bespiering en geen conditie. En soms moeten we zelf dan ook net over dat dode punt. Maar ik hoop op die manier uiteindelijk een sterker lichaam en meer motivatie te kweken. Overigens zijn de sessies echt nog heel erg kort en sluit ik altijd af (op hopelijk het goede moment)met iets wat ze erg leuk vindt en waarmee ze lekker flink wat kan verdienen.
Maar het speelt zeker mee dat shakira gezond is en dat ik daardoor ook meer durf te vragen

Zo doe ik het hier tegenwoordig ook :j Niet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk ;) ) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren. Dan click ik niet, maar ik merk dat ze de keer daarna op mijn vraag een stuk sneller reageren .. en dan krijgen ze meteen een beloning en dan zijn we vertrokken .. Ik kan op die manier dingen ook makkelijker uitbouwen, dat is hier altijd een probleem geweest .. Iets nieuws aanleren gaat wel, maar het uitbouwen was altijd een ramp .. Heb ik nu een stuk minder problemen mee .. En de pony's vinden het wel duidelijk zo (en zelfs leuk heb ik het idee).

Verder ook hier een pony die niet 100% goed is ([***] heeft versleten knieën) en dus is zeker opbouwen ook gewenst :j Ik vraag dan ook nooit meteen actie, maar meestal wandelen we even rond (buiten of doe ik 'touch it' met de dingen die in de piste/weide staan) en zo warmen we op. Tussendoor ook rustmomenten waarbij ik andere oefeningen doe, of een klein dingetje vraag, of soms gewoon even echt rust (maar dat vindt [***] de laatste tijd niet zo leuk, die wil graag dingen doen om de 1 of andere reden :+ ).

Gaat prima hier, heb tenminste weer het idee dat we vooruitgaan en ergens aan kunnen werken :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:29

[***] schreef:
Zo doe ik het hier tegenwoordig ook :j Niet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk ;) ) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren.

Ik gebruik het dus uitsluitend bij conditie-opbouw (los longeren bij shakira)en ga daar dan ook zeer zorgvuldig mee om.(doel is erheen te werken dat het niet meer nodig is als ze bewegen leuk gaat vinden) Met andere oefeningen gebruik ik het dus niet, maar herzie ik mijn training. Voor mij werkt dat het beste, omdat mijn paarden het dan ook leuk blijven vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:31

Ik gebruik alle oefeningen als conditie-opbouw :+
Neen, maar waar trek je dan de grens? Ik doe het inderdaad ook niet bij dingen als kusje geven of pionnen targetten of jambette of weet ik het .. Maar daar ben ik eigenlijk ook weinig mee bezig de laatste tijd (puur als afwisseling af en toe wel eens). Alles wat ik doe heeft als doel ofwel conditie, ofwel meer soepelheid/een beter lichaamsgebruik. En daarvoor moet je af en toe eens wat doorvragen, of hier toch in ieder geval ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:46

Ik gebruik alleen los longeren als conditie opbouw, dus daar trek ik ook de grens. Verder helpt wandelen ook bij conditie, maar daar mag ze van pluk naar pluk rennen, dus dat doet ze graag.
Voor soepelheid/kracht is het niet nodig. Dat kan gewoon spelenderwijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 12:51

liljebo schreef:

Nuance : dat kan gewoon met jouw paard(en) en met jou als trainer :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:31

[***] schreef:
liljebo schreef:

Nuance : dat kan gewoon met jouw paard(en) en met jou als trainer :Y)

Ik denk dat alle paarden (lichamelijke beperkingen daargelaten) en mensen dat misschien niet meteen kunnen, maar wel kunnen leren :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:35

Zeker wel :j Maar dan moet je weer gaan afwegen: wil ik daar de tijd insteken met het risico dat alles heel langzaam gaat .. Of wil ik toch wat met mijn paard doen waarbij die sneller soepeler & sterker wordt en hierdoor beter in z'n vel gaat zitten en de dingen leuker vindt .. Alles blijft een afweging en kijken naar eigen middelen en kunde (en de tijd die je hebt).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:39

Mwaaah... zo goed ben ik echt niet hoor. Heb wel een stapel theoretische kennis, maar dat is nog lang niet hetzelfde als praktijkervaring. Ik ben lerende, maar probeer gewoon met dat soort dingen creatief om te gaan, zoals bv gebruik maken van targetting, been optillen, richting polka werken (en later spaanse pas) halt op achterhand, wending om de hand, buigen etc.... als je overal een spelletje van maakt, vinden ze het al snel leuk. De kunst is het om steeds iets meer te vragen, maar weer niet te snel te gaan (silja bv verliest erg snel haar aandacht als je niet beloond, dus dat is echt een kwestie van variatie in beloning en langzaam opbouwen, want als je te lang blijft staan, verliest ze ook haar aandacht *goed leerpaard* ) , voor afwisseling te zorgen, op het juiste moment stoppen of belonen met jackpot... dat soort dingen.
Daar ben ik nog lang niet geroutineerd in, maar ik leer elke dag weer een beetje bij. Vooral als ik braaf naar mijn paarden blijf luisteren ipv te denken... vervelende knol. Ze geven heel goed aan als ik het niet goed doe.

*edit* ik denk eigenlijk dat als je eenmaal goed bent, het veel sneller gaat dan met druk. Het is alleen niet zo gemakkelijk om goed te worden, maar ja... kan ook een uitdaging zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:42

Oh, maar hier is ook alles een spelletje hoor ... En de term "vervelende knol" komt hier helemaal niet aan te pas, ookal willen ze net niet wat ik op dat moment wel wil ... Alles blijft luchtig en een spelletje .. willen ze iets niet dan vraag ik me af waarom niet, en probeer ik het via een omweg wel .. Zelfs het met opbouwen van druk werken is een spelletje op zich, dat zie je gewoon aan [***] zijn snuit .. Hij weet het allemaal best wel, maar hij wil regelmatig eens kijken of ik het nog steeds op dezelfde manier vraag, en toch niet verval in oude gewoontes van toch ineens een tik met de zweep of weet ik het (want zoiets is zijn cue om beledigd te zijn en dicht te slaan). Blijf ik het gewoon rustig, steeds op dezelfde manier vragen dan gaat hij ineens heel snel reageren .. En indien niet dan lach ik er eens mee .. Maar ik merk dat het allemaal moeilijk uit te leggen is zo via internet, komt denk ik met momenten best wel tegenstrijdig over, maar het gaat toch allemaal heel leuk hier hoor :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:48

liljebo schreef:
Mwaaah... zo goed ben ik echt niet hoor. Heb wel een stapel theoretische kennis, maar dat is nog lang niet hetzelfde als praktijkervaring.

Herkenbaar maar onderschat theoretische kennis niet, het helpt wel degelijk een hele hoop. Ik heb bv een paar keer getraind met een behoorlijk opdringerig paard en ik had daar geen ervaring mee. Maar omdat ik weet (door de cursus, boeken van Inge, dit topic) dat het goedkomt als je maar consequent doortraint, bleef ik licht aan het eind van de tunnel zien en uiteindelijk ging het goed. Als ik die achtergrond info niet had was ik afgehaakt denk ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 14:45

Zo, net even al jullie tips gecopy/paste naar google docs ter inspiratie voor de volgende trainingssessie. Ik krijg het druk :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:46

crosmuller schreef:
Dit is al langer een punt waar ik tegen aan loop. Mijn eigen wens om 99% met R+ te werken, de lichamelijke behoeftes van mijn paard en mijn toch nog niet zo geweldige trainings skills (als ik die had zou ik haar toch allang kunnen rechtrichten met de clicker).

Het lukt me best om een paar nette kwart of halve voltes aan de hand in stap te doen, maar om mijn paard een half uur lang gemotiveerd te houden voor dit soort werk is andere koek. Ik hoop dat jullie ideeën hebben voor mij? Even mee brainstormen? Wat ik heb bedacht:

- niet gymnastiserende oefeningen afwisselen met wel gymnastiserende oefeningen, bv een schouder binnenwaarts langs de lange zijde en dan pion targetten ofzo
- wat rechtricht oefeningen meepakken op buitenritjes
- Inge zei een keer dat in een bochtje om een pion heen een goede oefening was

Barst maar los en help mij aan een beetje inspiratie :)

Ik werk ook met rechtrichten/Marijke de Jong methode met Kyra.

In het begin ging het zo langzaam. Je bent continue aan het jongleren met 3 nieuwe ballen (hoofd laag, stelling, achterbeen onderstappen) dat vond ik zelf heel erg moeilijk. Ik dacht ook dat ik hier nooit vooruitgang mee zou boeken. Maar dit proces is heel moeilijk als je een onervaren trainer en groen, stijf paard hebt. ZOals in mijn geval.

Ik werkte eigenlijk ook altijd maar heel kort aan het rechtrichten: 5 minuutjes en later 5 a 10 minuutjes per keer. Ja ik had er een kookwekker bij. Ik stopte als het goed ging: mijn voornaamste doel in het begin was namelijk: Kyra leren hoe ze moest bewegen. Ik had geen tijd in mijn hoofd en keek gewoon elke training hoever we kwamen.

Nu, na een jaar of 2 is het heel gemakkelijk. Komt ook omdat ik het rechtrichten meeneem onder het zadel. Het was erg fijn dat ik al een redelijk soepel paard had, toen ik begon met haar te rijden. Anders was het rijden veel frustrerender geworden denk ik.

Maar ook onder het zadel gold: het gaat langzaam. Ik weet nog dat ik specifiek dezelfde vraag aan mijn trainingsmaatje voorlegde. Kyra had alleen stelling en buiging (onder het zadel) in de hoeken. Soms :P en 'ze kon niet eens een volte'. Ik was gefrustreerd want aan de hand ging dat veel beter. Ik was toch al "ruim een jaar" (reken maar niet uit hoeveel trainingsminuutjes met sessies van 5 per keer en ong 3 x per week) bezig.... Maar mijn trainingsmaatje zei: Gewoon doorgaan, je bent op de goede weg. Het komt vanzelf als je zo doorgaat. Nu weer een half jaar verder loopt Kyra netjes in stelling en buiging en nageeflijk op voltes in stap en draf. En nee ze kan dit nog steeds geen 10 minuten achterelkaar volhouden, maar we zitten nog steeds op een stijgende lijn. En daar gaat het om. Dit is een langzaam proces!

Mijn tips: bespreek eens met iemand die jou en je paard kent wat je doelen zijn met rechtrichten. Waar precies liggen je doelen (welke oefeningen wil je met Myrtle kunnen, op lage termijn)? Maar kijk ook welke weg je al hebt afgelegd en welke doelen je al bereikt hebt. Ja, het is nog niet perfect en je paard zit nog vast op links, maar zonder al je trainingen, waar zou je dan zijn?

Om Myrtle gemotiveerd te houden zou je misschien het volgen van een bewegende targetstick kunnen gebruiken. Dan loopt ze los en kun je clicken voor het netjes onderzetten van het binnenachterbeen. Je kan rechtrichten afwisselen met bv chase the tiger als dat lichamelijk geschikt is.

Met de voorbenen op een kleine verhoging (simpele autoband vullen met zand) vinden de meeste paarden leuk. Ook goed voor schoudervrijheid. Die oefening zou je als beloning in kunnen lassen en daar hoef je niet apart voor te clicken als ze daarvoor al intrinsiek gemotiveerd zijn. Als dat niet te zwaar is voor de spat.

Toevoeging: ik begin altijd met iets leuks en eindig altijd met iets leuks. Iets leuks kan zijn: even grazen, een nieuwe oefening, op het podium (vindt ze nu leuk, in het b egin niet omdat het moeilijk was in de berggeit op een podium), even goed kroelen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 17:58

Dank je HL, dat zijn allemaal goede tips. Hier op stal hebben we een heel mooi blok maar hij is vrij hoog en smal vind ik en Myrtle is soms wat lomp/onhandig en is er al een keer bijna afgedonderd dus dat durf ik niet meer. Ik had een mooi laag blok gezien in een webshop maar die kostte nogal wat centjes. Ik ga eens kijken of iets kan maken/vinden.

Misschien is het ook wel goed om het hele rechtricht gebeuren eens wat structureler op te pakken en met een trainingsplan te gaan werken. Bij de husbandry en gewoon "voor de lol" oefeningen gaat het zonder plan prima maar het rechtrichten schiet er soms wel bij in (omdat het ook niet mijn favoriete bezigheid is moet ik tot mijn schaamte bekennen) en het rijden gaat ook wat rommelig.

Genoeg stof tot nadenken dus :). Fijn dat jullie allemaal meedenken!

edit: ik heb niet echt een rechtricht doel, de oefeningen die we doen doet ze goed genoeg (volte, schouderbinnewaarts, travers). Uiteraard valt er altijd wat te verbeteren. Het probleem zit hem vooral in de duur. Ik kan geen 10 voltes achter elkaar doen zonder dat ze haar motivatie onderweg verliest.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 19:01

Maar ja, het is de vraag of dat een realistisch doel is, eigenlijk, voor paarden zoals de onze. Ja, een looplustig paard zal dat graag doen en met R- is zoiets ook heel gebruikelijk, maar dan zijn de paarden gemotiveerd door druk, ook de wat 'luiere'. Dus misschien zit het hem dan toch in de afwisseling, 2-3 voltes, dan travers, dan weer voltes, dan sb, van hand veranderen, overgangen, etc., ik zeg maar wat. Maar ik snap je helemaal, ik zit er zelf ook mee. Want je doel is niet 'oefening X leren', maar meer je paard trainen en gymnastiseren door middel van oefeningen die ze al goed kent, en daarvoor is een bepaalde opbouw, herhaling en duur nodig, en dat is lastig met R+. Ik bedoel, als ik kijk naar hoe ik 'vroeger' reed en longeerde, zette dat bijvoorbeeld qua bespiering ontzettend veel meer zoden aan de dijk dan het hele tijd stilstaan, afwisselen, het af laten hangen van motivatie van het paard, zoals ik nu doe.
(Ik vraag me ook steeds vaker af of dressuur wel echt zo nuttig is als wij denken, maar dat is meer iets voor een ander topic. Is ook al eens een topic over geweest. Ik bedoel dan niet, modern of klassiek of academisch of wat dan ook, maar überhaupt het hele verhaal van het doel van de dressuur. Iedereen zegt 'ook als je alleen in het bos rijdt moet je dressuren want dat is beter voor je paard', want dan zou het gewicht op de achterhand moet komen, etc. Kómt dat écht op de achterhand en is dat ook écht zo in de hogere oefeningen? Ik ken het gevoel van verzameling, maar ik geloof er niets van dat er dan ook echt gewichtsverplaatsing plaats vindt en zeker niet continu. Ik denk dat je vooral moet zorgen dat je niet op een paard dat met zijn kop in de lucht loopt op en neer zit te bonken, maar ik geloof eigenlijk niets van het hele verhaal dat de voorhand ontlast wordt door dressuur. Wel geloof ik dat het je paard in het algemeen soepel en sterk houdt, wat natuurlijk je paard ook gezonder maakt. Maar dat kan eigenlijk net zo goed in het bos, denk ik. Ik denk dat dressuur toch vooral iets is wat de mens leuk vindt en er een mooi verhaal van noodzakelijkheid omheen heeft verzonnen. Maar dit wat ik zeg is nergens op gebaseerd. Alleen de dressuur zelf eigenlijk ook niet. Ik bedoel, vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Ik zal eens kijken of ik dat topic nog kan terugvinden. Niemand had echt een zinnig antwoord en de meesten kwamen toch tot de conclusie dat het inderdaad goed is je paard met goed ruggebruik te laten lopen, zelf goed te zitten, maar dat de hogere dressuur er toch ook vooral is voor de mens en niet het paard. Edit, gevonden, zie de OP van TS, ik vind haar argumenten erg sterk. Visitor @ [RT-D] Waarom moet het paard verzameld worden?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:57

Over het algemeen wordt 'serieus trainen/rechtrichten' aangeleerd en onderhouden door actieve correcties en passieve beloningen (druk geven en wegnemen), maar je kunt je paard ook heel goed rechtrichten met alleen actieve beloningen en passieve correcties (voer als beloning en weglaten daarvan als correctie).

[***] en [***] hebben allebei op die manier de zijgangen aangeleerd en ze vervolgens in vrijheid doorgetraind en zijn allebei van lichamelijke scheefheidsproblemen afgekomen. [***] was erg scheef doordat hij last had van chronische patellafixatie - die is daardoor voor 99% verdwenen (alleen nog als hij lang stilstaat op gladde bodem). [***] was ook erg scheef door ex-hoefbevangenheid en schouder- rugproblemen toen we begonnen en kon bijvoorbeeld ook niet meer omrollen; toen ik met het rechtrichten in vrijheid aan de gang ging bleek uit onderzoek door de osteopaat dat de scheefheid grotendeels verdwenen was en kon hij ook weer omrollen. Nu heb ik hem de afgelopen maanden minder kunnen trainen en gaat het omrollen weer minder en wordt hij weer schever. Terug aan het werk dus. 8)

Maar heel praktisch een antwoord op hoe je je paard kunt rechtrichten zonder dwang/druk/vermijding als grootste motivatoren: eigenlijk is het antwoord heel simpel, namelijk targetten. Als je paard je hand aan kan raken op commando, dan kun je hem vragen om dat in stap te doen als je aan de buitenkant naast hem loopt op de hoefslag: het begin van schouder buitenwaarts. Door de positie van je targethand kun je de buiging van de hals bepalen, maar ook of hij over drie of vier sporen loopt.
Als hij het zijwaarts bewegen met stelling en buiging snapt en niet meer de visuele 'rem' nodig heeft van de bakrand, dan kun je het ook op de volte doen en als schouder binnenwaarts vragen - en vervolgens ook in draf.
Ook travers kun je aanleren met behulp van targetten, zelfs op verschillende manieren.

Het belangrijkste bij het opbouwen van de duration van dressuuroefeningen is echter dat je de tijd neemt, het aantal stappen langzaam opbouwt en het aantal keer dan je het vraagt ook: niet alleen om het voor je paard leuk te houden, maar ook voor zijn spieren en de rest van zijn lichaam! Als ik lees over mensen die al meteen de eerste les een half uur of zelfs een uur lang gaan rechtrichten met een met kaptoom gefixeerd hoofd, dan plaats ik daar echt heel erg grote vraagtekens bij, ook al ben ik enorm in de methode geinteresseerd.
Eigenlijk is het dan ook belangrijker dat je als trainer de knop omzet dan dat je dat bij je paard doet: als mens heb je namelijk geleerd je paard met de longeerzweep voor je uit te jagen, toch een minuut of twintig lang en het paard heeft daar niet zoveel tegen in te brengen. Maar als je in vrijheid zoveel van je paard wilt vragen, en gisteren konden jullie bv 20 meter schouder binnenwaarts aan een stuk, dan betekent dat niet dat je dat de volgende dag meteen als uitgangspunt kunt gebruiken. vraag eerst weer 1 stap + beloning, dan 5, dan 10 (waarbij je bijvoorbeeld even speelt met 3 en 4 hoefslagen om het voor jou ook leuk te houden) en dan pas ga je verder waar je gebleven was.
En natuurlijk kun je inderdaad delen in je training hebben waarbij je denkt: op dit gebied heb ik gewoon even geen boodschap aan de input (en vooral de negatieve input ;)) van mijn paard, dus gebruik ik hier het traditionele systeem gebaseerd op druk. Dat is op zich ook geen probleem, maar juist als je met paarden met blessures werkt of die echt scheef zijn, dan lijkt het me juist goed om ze de vrijheid te geven om negatieve (pijn)signalen te geven zodat de training gezonder en veiliger wordt.
Want als schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld nog te zwaar blijkt voor het losmaken van een schouder, dan kan de Spaanse pas of de buiging dat bijvoorbeeld ook prima. De klassieke dressuur is niet de enige weg naar Rome. ;)

En als je het echt helemaal back to basic wil houden, is zelfs een target overbodig: gewoon door je lichaamshouding en direct belonen voor de kleinste reactie kun je er ook in vrijheid komen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:10

Wat een leuke tip over het gebruik van een target voor rechtrichten! Bedankt!

Ik bedoel: je zegt net weer andere dingen dan ik en daar heb ik wat aan!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 06:32

@visitor juist ja dat is de vraag, of je dat moet willen 10 voltes achter elkaar. Ik denk dat dat niet gaat lukken. (Hoewel, misschien kun je zoiets benaderen als die oefening 300 pigeon peck http://stalecheerios.com/blog/horse-tra ... k-pigeons/). Maar afwisseling is idd een goeie, hoewel iets langer dan een kwart volte moet ook wel kunnen dus een beetje duur uitbouwen mag ook wel. En daar komt dan toch weer het meer gestructureerd werken om de hoek kijken.

@HL ik heb gisteren een mooie schoolagenda gekocht bij de hema, dan zet ik voorin in de jaarplanner mijn globale planning en bij de dagen kan ik een logboekje bijhouden. Het verwaarlozen van het rechtrichten komt wel degelijk ook door een gebrek aan structuur, want als ik alleen doe waar we spontaan zin in hebben dan wordt het toch meer wandelen, of apporteren of pionnen targetten. Oefeningen die myrtle al leuk vindt, en niet dat ik ze dan eerst leuk moet maken zeg maar.

@xyzutu2 geweldig dank je voor je uitgebreide uitleg. Ik moet eerlijk zeggen dat ik altijd wat twijfels heb over het werken in vrijheid, of dat wel echt gymnastiserend is. Leuk om te horen dat je pony's er wel degelijk aantoonbaar baat bij hadden. Ik moet mijn mening bijstellen denk ik :). Ik ga zeker gebruik maken van je tips.

Nogmaals wat super dat iedereen zo meedenkt. Ik heb weer stof tot oefenen voor de komende maanden? Jaren? :)

Edit: xyzutu2 is de buiging trouwens belastend voor de voor en/of achterbenen? Ik twijfel of ik het myrtle zal lefen. Ze heeft rechtsachter spat en voor artrose in de kogels. Als ik even google op plaatjes lijkt het me toch teveel gevraagd voor de voorbenen... Of kun je ook deze oefening kleiner vragen zodat de voorbenen niet zo enorm strekken, en heeft het dan nog nut voor de schouders?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 08:36

Ik reageer even op een vraag die niet aan mij gesteld is. :D Ik ben ook begonnen met aanleren van de buiging, maar ik hou hem vooralsnog gewoon heel heel klein, en ik kijk wel of het iets is dat we verder uit kunnen breiden naar een echte buiging of dat dat er niet in zit. Nu doe ik het ongeveer zoals op dit plaatje van iemand van bokt hier. Dan rek en strek je toch al wat, zonder dat je ineens veel te ver gaat. Ik doe dit dagelijks een paar keer.
http://i188.photobucket.com/albums/z10/ ... 1194216077

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:07

xyzutu2 Bedankt voor de heldere uitleg en leuk te horen dat je pony's er baat bij hebben. Ik was idd met silja ook in die richting begonnen met het rechtrichten, omdat ze een gruwelijke hekel heeft aan druk/moeten en omdat haar achterbeen zo kwetsbaar is en ik niets wil pushen. Ik deed het meer met freeshapen, maar het targetten en het begin bij de buitenrand is een goed idee. Ga ik ook mee aan de slag. Spaanse pas werk ik al aan, met haar

Mbt buiging... ook als antwoord op de vraag van CM, dat doe ik met haar ook mondjes maat, opnieuw vanwege mijn angst voor het overbelasten van dat achterbeen, waar ze die botwoekeringen heeft. Ze doet het wel verder dan het plaatje van visitor. Eergisteren opeens best veel verder, zodat ik ervan schrok. Ik ben echt een beetje paranoide vanwege dat been; zo bang dat het fout loopt (dat kan nl). Toch zag ik haar laatst na het slapen uitrekken en toen maakte ze daarbij een diepe buiging, dus het kan wel.
Maar goed... het heeft de laatste dagen wat meer geregend en dan is het toch gladder en dan blijf ik liever aan de veilige kant.

Met scheve hälga zal ik ook eens de tip van het inbuigen proberen. Zij heeft behoorlijk artrose naast haar scheefheid, maar het lijkt mij een veilige manier om mee te werken. Met haar durf ik echt geen buiging aan, behalve dan zoals op het plaatje van visitor. Dat doe ik wel. Net als nekflexen. Verder laat ik haar vooral een hoef optillen en heel even vasthouden. Soort van pilatus.

Met troeltje ben ik erg zoekende. Ik denk dat ik mij bij haar vooral aan de speeldingetjes en beetje buigen en voetje tillen hou. Ze is niet gek op beweging met haar chronische astma. Ze doet het wel, bv volgen, maar altijd met de oortjes in de nek. Ze wil nl wel verdienen. Eens kijken of dat anders is met andere oefeningen. Verder ziet ze natuurlijk niet zo goed en heeft ze wel een heel erg onhandig lijf met haar dwerggroei.

Maar misschien is het inbuigen ook wel iets voor shakira. Hoewel ik met haar ook graag meer en meer met de lange teugel werk

Mbt het longeren los en druk, las ik in het boek van inge dat je best de longeerzweep kunt optillen als cue (zoals ik hem nu dus gebruik), als de nadruk op het belonen ligt. Denk erover om als extra motivatie de matoefening in te bouwen als ankergedrag.
Merkte de laatste keer met los longeren toch stresssignalen bij haar op, terwijl ik echt niet meer deed dat het iets optillen van de zweep en puntje bewegen.
Het blijft toch altijd aftasten...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 10:42

Ik vind het prima hoor als andere mensen antwoorden ;). Ik vind het zeker interessant hoe jullie dat doen.

Interessante discussie trouwens visitor over dat verzamelen