En het targetten op het lijf (dus neus richting target)? Deed je dat ook al? Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En het targetten op het lijf (dus neus richting target)? Deed je dat ook al?
liljebo schreef:Haar longeer ik af en toe los (heb ook met de dubbele teugel gedaan en dat ging ook wel -dit keer zonder de nek te breken over de longe dankzij een les bij danielle- maar ik heb zelf het idee dat ik beter eerst wat meer aan voorwaartse drang en conditie kan werken. Vandaar) Omdat ze een ongetraind dikkertje is, die liever niet te moe wordt, gebruik ik daarbij een longeerzweep. However... ik gebruik hele lichte druk (niet meer dan absoluut nodig, maar wel zoveel als nodig om een reactie uit te lokken) en laat die onmiddellijk weg bij reactie. Clicken doe ik dan niet, maar ik click wel bij ieder eigen initiatief van haar om meer voorwaarts te gaan. Daardoor en door er een spelletje van te maken (en dat ook echt in mijn hoofd te houden) merk ik toch een toename van motivatie
Het is natuurlijk niet gemakkelijk om te bewegen als je een rond buikje hebt, geen bespiering en geen conditie. En soms moeten we zelf dan ook net over dat dode punt. Maar ik hoop op die manier uiteindelijk een sterker lichaam en meer motivatie te kweken. Overigens zijn de sessies echt nog heel erg kort en sluit ik altijd af (op hopelijk het goede moment)met iets wat ze erg leuk vindt en waarmee ze lekker flink wat kan verdienen.
Maar het speelt zeker mee dat shakira gezond is en dat ik daardoor ook meer durf te vragen
Niet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk
) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren. Dan click ik niet, maar ik merk dat ze de keer daarna op mijn vraag een stuk sneller reageren .. en dan krijgen ze meteen een beloning en dan zijn we vertrokken .. Ik kan op die manier dingen ook makkelijker uitbouwen, dat is hier altijd een probleem geweest .. Iets nieuws aanleren gaat wel, maar het uitbouwen was altijd een ramp .. Heb ik nu een stuk minder problemen mee .. En de pony's vinden het wel duidelijk zo (en zelfs leuk heb ik het idee).
Ik vraag dan ook nooit meteen actie, maar meestal wandelen we even rond (buiten of doe ik 'touch it' met de dingen die in de piste/weide staan) en zo warmen we op. Tussendoor ook rustmomenten waarbij ik andere oefeningen doe, of een klein dingetje vraag, of soms gewoon even echt rust (maar dat vindt [***] de laatste tijd niet zo leuk, die wil graag dingen doen om de 1 of andere reden
).
[***] schreef:Zo doe ik het hier tegenwoordig ookNiet alleen met 'longeren' maar gewoon in het algemeen .. Ik vraag iets en reageren ze meteen dan komt er een click en beloning. Reageren ze niet (terwijl ze wel weten wat ik wil, niet bij iets aanleren natuurlijk
) dan komt er lichte druk bij kijken en die bouw ik op tot ze toch reageren.

Maar dan moet je weer gaan afwegen: wil ik daar de tijd insteken met het risico dat alles heel langzaam gaat .. Of wil ik toch wat met mijn paard doen waarbij die sneller soepeler & sterker wordt en hierdoor beter in z'n vel gaat zitten en de dingen leuker vindt .. Alles blijft een afweging en kijken naar eigen middelen en kunde (en de tijd die je hebt).
liljebo schreef:Mwaaah... zo goed ben ik echt niet hoor. Heb wel een stapel theoretische kennis, maar dat is nog lang niet hetzelfde als praktijkervaring.
crosmuller schreef:Dit is al langer een punt waar ik tegen aan loop. Mijn eigen wens om 99% met R+ te werken, de lichamelijke behoeftes van mijn paard en mijn toch nog niet zo geweldige trainings skills (als ik die had zou ik haar toch allang kunnen rechtrichten met de clicker).
Het lukt me best om een paar nette kwart of halve voltes aan de hand in stap te doen, maar om mijn paard een half uur lang gemotiveerd te houden voor dit soort werk is andere koek. Ik hoop dat jullie ideeën hebben voor mij? Even mee brainstormen? Wat ik heb bedacht:
- niet gymnastiserende oefeningen afwisselen met wel gymnastiserende oefeningen, bv een schouder binnenwaarts langs de lange zijde en dan pion targetten ofzo
- wat rechtricht oefeningen meepakken op buitenritjes
- Inge zei een keer dat in een bochtje om een pion heen een goede oefening was
Barst maar los en help mij aan een beetje inspiratie
en 'ze kon niet eens een volte'. Ik was gefrustreerd want aan de hand ging dat veel beter. Ik was toch al "ruim een jaar" (reken maar niet uit hoeveel trainingsminuutjes met sessies van 5 per keer en ong 3 x per week) bezig.... Maar mijn trainingsmaatje zei: Gewoon doorgaan, je bent op de goede weg. Het komt vanzelf als je zo doorgaat. Nu weer een half jaar verder loopt Kyra netjes in stelling en buiging en nageeflijk op voltes in stap en draf. En nee ze kan dit nog steeds geen 10 minuten achterelkaar volhouden, maar we zitten nog steeds op een stijgende lijn. En daar gaat het om. Dit is een langzaam proces!
. Fijn dat jullie allemaal meedenken!
) van mijn paard, dus gebruik ik hier het traditionele systeem gebaseerd op druk. Dat is op zich ook geen probleem, maar juist als je met paarden met blessures werkt of die echt scheef zijn, dan lijkt het me juist goed om ze de vrijheid te geven om negatieve (pijn)signalen te geven zodat de training gezonder en veiliger wordt. 
. Ik ga zeker gebruik maken van je tips. 
Ik ben ook begonnen met aanleren van de buiging, maar ik hou hem vooralsnog gewoon heel heel klein, en ik kijk wel of het iets is dat we verder uit kunnen breiden naar een echte buiging of dat dat er niet in zit. Nu doe ik het ongeveer zoals op dit plaatje van iemand van bokt hier. Dan rek en strek je toch al wat, zonder dat je ineens veel te ver gaat. Ik doe dit dagelijks een paar keer.