Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[***] schreef:Wat is het juist dat je zou moeten doen om haar links losser te krijgen? Wat voor oefeningen zeg maar?
[***] schreef:Misschien (maar nu ga ik een heel gevaarlijke uitspraak doen) iets minder focussen op dat 99% R+? Ikzelf streef naar communicatie en ik merk dat dit zoveel beter gaat en ik zoveel meer van mijn pony('s) kan vragen, ik krijg ook steeds antwoorden en ze doen echt hun best. Ik clicker nog steeds, maar anders dan alles aanleren met de clicker, want daar heb ik het geduld niet voor, dan heb ik over 10 jaar mijn pony nog niet soepel en sterk
Dus ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat je het belangrijkste vindt .. Het feit dat je "alles" met R+ doet, of er naar streven dat je pony goed in haar vel gaat zitten en soepel wordt en blijft. Persoonlijk heb ik niet het idee dat je die 2 kan combineren, misschien de echt goede clickertrainers, maar ik zeker nog niet... Dus heb ik een middenweg gezocht en dat lijkt tot nu toe nog het beste te gaan
Amable schreef:Afwisseling is natuurlijk sowieso belangrijk, helemaal als je aan spieren aan het trekken bent. Het is wel heel paard afhankelijk waar ze blij van worden. Llevado maak ik echt happy door hem bij te laten steigeren of een keer om me heen te laten rennen. Jauke doet veel liever de simpele dingen. En toch, als ik even door duw vind hij het rond rennen uiteindelijk ook wel weer leuk, haha. Dan wordt 'ie ineens fanatiek![]()
Werk je normaal enkel in stap? Want anders kan het al heel ontspannend zijn om even een rondje te draven tussendoor. Jambette is een oefening die vooral in het begin (als het nog alleen maar been zwaaien is en nog niet omhoog houden = spieren is) ook vaak een oefening die paarden erg leuk vinden. Op juist kleine dingen zoals idd pion aanraken, maar ik denk dan ook aan bij flemen, hoofd laag, kusje geven, iets vast pakken oid.
[***] schreef:Hmm ok, ik ga niet een hele website doorlezen op dit moment, is een beetje tijdrovend
Daarom dat ik zeg dat je voor jezelf moet uitmaken wat voor jou het belangrijkste is ... Dat blijkt dus het zoveel mogelijk werken met R+. Is helemaal niks mis mee, alleen moet je dan rekening ermee houden dat alles heel langzaam gaat ... Heb ook nergens gezegd dat je het clickeren overboord moet gooien, dat maak jij ervanLaten we zeggen dat van af en toe even een tikje doorvragen een paard doorgaans niet dood gaat .. En zoals Amable zegt: soms gaan ze het zelfs ineens leuk vinden als ze merken dat het kan .. Maar als je ze nooit tot tegen, of een tikje over een grens brengt dan blijf je bezig met wat je altijd bezig bent. That's it
Amable schreef:Jambette an zich is natuurlijk goed voor de schouder vrijheid, maar ik zou me als ik jou was niet enkel focussen op gymnastiserend, maar vooral ook op leuk. Zoeken naar iets wat ze graag doet, hoe simpel ook. En dan kan ook iets simpels als flemen zijn. Dan kan je leuk en gym met elkaar afwisselen. Jauke is bijv gek op kusjes geven, maar hij is natuurlijk sowieso een paard dat graag contact met je maakt.
Overigens denk ik dat de doemscenarios vooral gebeuren als je slecht traint. Sowieso leer ik persoonlijk jambette altijd aan met zweep en niet op handgebaar/aanraking. Op die manier is er nooit verwarring met aaiende kinderen, tenzij ze met zweep gaan aaien
crosmuller schreef:Ik denk dat je met R+ ook grenzen kan verleggen hoor, maar ik heb wat input van anderen nodig hoe ik dat kan doen. Daarom vraag ik het hier.
Misschien druk ik me verkeerd uit als ik zeg "clickeren overboord gooien", maar daar komt het voor mij wel op neer als je R- en R+ gaat combineren. Dan ben je niet echt meer aan het clickertrainen.
[***] schreef:crosmuller schreef:Ik denk dat je met R+ ook grenzen kan verleggen hoor, maar ik heb wat input van anderen nodig hoe ik dat kan doen. Daarom vraag ik het hier.
Misschien druk ik me verkeerd uit als ik zeg "clickeren overboord gooien", maar daar komt het voor mij wel op neer als je R- en R+ gaat combineren. Dan ben je niet echt meer aan het clickertrainen.
Het ligt er maar net aan hoe het paard het ervaart natuurlijk.
Die van mij wordt fanatieker en werkwilliger als ik niet volgens de regels werk en het wel combineer. Werk ik enkel met R+ en clickeren dan krijg ik een slapend paard dat niks wil proberen .. en dat werkt natuurlijk ook niet in je voordeel ...
Ik kijk hierbij puur naar mezelf en mijn ervaringen met mijn eigen pony's, ik heb misschien weer de uitzonderingen
Maar als ik me niet vergis ben je toch al een tijdje bezig met het gymnastiseren? Dus lijkt het alsof je op een dood spoor zit .. Misschien kan het dan wel interessant zijn om van spoor te veranderen ... Maar misschien vergis ik me ook en ben jij dat helemaal niet
Edit; ik ging er trouwens eerlijk gezegd van uit dat je dingen als het labyrinth enzo standaard al gebruikte .. Is voor mij zo'n basisoefening dat ik dat dacht
crosmuller schreef:Amable schreef:Jambette an zich is natuurlijk goed voor de schouder vrijheid, maar ik zou me als ik jou was niet enkel focussen op gymnastiserend, maar vooral ook op leuk. Zoeken naar iets wat ze graag doet, hoe simpel ook. En dan kan ook iets simpels als flemen zijn. Dan kan je leuk en gym met elkaar afwisselen. Jauke is bijv gek op kusjes geven, maar hij is natuurlijk sowieso een paard dat graag contact met je maakt.
Overigens denk ik dat de doemscenarios vooral gebeuren als je slecht traint. Sowieso leer ik persoonlijk jambette altijd aan met zweep en niet op handgebaar/aanraking. Op die manier is er nooit verwarring met aaiende kinderen, tenzij ze met zweep gaan aaien
haha ja ik snap hem van de jambette. Ik voel me nog wat onzeker over mijn trainen om dat soort oefeningen aan te leren, daar komt het op neer. Myrtle is gek op de pion aanraken
. Maar goed, jij zegt dus, volte lopen, dan iets leuks, stukje schouder binnenwaarts, dan iets anders etc.
Amable schreef:Ja precies. En ik denk dat als ze pion aanraken zo leuk vindt, ze wellicht ook dingen als kusjes geven leuk gaat vinden. En doe je al eens gym oefeningen met de pion? Dus deze op haar zij en rug aan laten raken? Ook kan je haar leren targetten met andere lichaamsdelen, ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens
[***] schreef:Haha Amable, heb je daar toevallig geen beeldmateriaal van? Lijkt echt wel grappig
@ crosmuller : misschien gaat het dan vanzelf wel beter als je je er nu weer meer op gaat focussenZijn al fijne dingen genoemd om mee bezig te zijn dus je kan in ieder geval weer beginnen
Visitor schreef:Amable schreef:Ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens
O wat gaaf, die ga ik onthouden! Mijn paard vindt het soms niet fijn als je aan haar oren zit, dan zou dit een goeie zijn.