Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:12

Ik ben net begonnen met clikkertraining, maar m'n pony vind het geluidje eng :(:)

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:15

O, dat is jammer zeg! Maar misschien heb je er al iets op verzonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:13

Hoewel een clicker ideaal is om mee te beginnen (je kunt er erg goed je eigen timing mee controleren) kun je ook gewoon een woord kiezen, bijvoorbeeld 'prima!' dat je hem als beloningssignaal aanleert. Dan moet je er alleen wel op letten dat je de rest van je leven ;) wel altijd beloont nadat je dat signaal hebt gegeven natuurlijk, anders verliest het weer zijn waarde als beloningssignaal.

Zelf maak ik trouwens een klikgeluidje met mijn tong, werkt ook goed.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:12

*\o/* Na tig pogingen heb ik ook eindelijk mijn filmpje over ontwormen kunnen uploaden bij https://www.facebook.com/worldequineclickergames?fref=ts

In Firefox deed de knop "registreer via FB" het wel maar wilde mijn filmpje niet helemaal uploaden en in Internet Explorer wilde het filmpje wel uploaden, maar deed die knop het niet *zucht*. Ook na updaten van IE werkte het niet. Uiteindelijk is het gelukt. Ik hoop dat ie er morgen bij staat.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:16

Ik baal, ik kan de filmpjes niet zien omdat ik geen facebook heb. Heb je anders het rechtstreekse youtube linkje voor me? Of gaat het niet via youtube? Die van Sandra ken ik al, geloof ik, als dat het filmpje van het spuiten is.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:43

Leuk HL! Heel veel succes alle deelnemers :)

Wel raar dat het alleen via facebook kan vind ik.

Myrtle is net behandeld door haar dierenarts/fysio/acupuncturist en ze was positief over hoe het met haar ging. Alleen vond ze dat ik wat fanatieker met haar aan de hand mag rechtrichten omdat ze links wel vast zat.

Dit is al langer een punt waar ik tegen aan loop. Mijn eigen wens om 99% met R+ te werken, de lichamelijke behoeftes van mijn paard en mijn toch nog niet zo geweldige trainings skills (als ik die had zou ik haar toch allang kunnen rechtrichten met de clicker).

Het lukt me best om een paar nette kwart of halve voltes aan de hand in stap te doen, maar om mijn paard een half uur lang gemotiveerd te houden voor dit soort werk is andere koek. Ik hoop dat jullie ideeën hebben voor mij? Even mee brainstormen? Wat ik heb bedacht:

- niet gymnastiserende oefeningen afwisselen met wel gymnastiserende oefeningen, bv een schouder binnenwaarts langs de lange zijde en dan pion targetten ofzo
- wat rechtricht oefeningen meepakken op buitenritjes
- Inge zei een keer dat in een bochtje om een pion heen een goede oefening was

Barst maar los en help mij aan een beetje inspiratie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:49

Wat is het juist dat je zou moeten doen om haar links losser te krijgen? Wat voor oefeningen zeg maar?

Misschien (maar nu ga ik een heel gevaarlijke uitspraak doen :P ) iets minder focussen op dat 99% R+? Ikzelf streef naar communicatie en ik merk dat dit zoveel beter gaat en ik zoveel meer van mijn pony('s) kan vragen, ik krijg ook steeds antwoorden en ze doen echt hun best. Ik clicker nog steeds, maar anders dan alles aanleren met de clicker, want daar heb ik het geduld niet voor, dan heb ik over 10 jaar mijn pony nog niet soepel en sterk :=

Dus ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat je het belangrijkste vindt .. Het feit dat je "alles" met R+ doet, of er naar streven dat je pony goed in haar vel gaat zitten en soepel wordt en blijft. Persoonlijk heb ik niet het idee dat je die 2 kan combineren, misschien de echt goede clickertrainers, maar ik zeker nog niet... Dus heb ik een middenweg gezocht en dat lijkt tot nu toe nog het beste te gaan :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:53

Afwisseling is natuurlijk sowieso belangrijk, helemaal als je aan spieren aan het trekken bent. Het is wel heel paard afhankelijk waar ze blij van worden. Llevado maak ik echt happy door hem bij te laten steigeren of een keer om me heen te laten rennen. Jauke doet veel liever de simpele dingen. En toch, als ik even door duw vind hij het rond rennen uiteindelijk ook wel weer leuk, haha. Dan wordt 'ie ineens fanatiek :+

Werk je normaal enkel in stap? Want anders kan het al heel ontspannend zijn om even een rondje te draven tussendoor. Jambette is een oefening die vooral in het begin (als het nog alleen maar been zwaaien is en nog niet omhoog houden = spieren is) ook vaak een oefening die paarden erg leuk vinden. Op juist kleine dingen zoals idd pion aanraken, maar ik denk dan ook aan bij flemen, hoofd laag, kusje geven, iets vast pakken oid.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:08

[***] schreef:
Wat is het juist dat je zou moeten doen om haar links losser te krijgen? Wat voor oefeningen zeg maar?

De oefeningen van http://www.paardenbegrijpen.nl/ maar dan liefst zonder kaptoom en zweep (zweep als aanwijsstokje kan wel, zie eerdere posts). En evt verpakt in andere oefeningen.

[***] schreef:
Misschien (maar nu ga ik een heel gevaarlijke uitspraak doen :P ) iets minder focussen op dat 99% R+? Ikzelf streef naar communicatie en ik merk dat dit zoveel beter gaat en ik zoveel meer van mijn pony('s) kan vragen, ik krijg ook steeds antwoorden en ze doen echt hun best. Ik clicker nog steeds, maar anders dan alles aanleren met de clicker, want daar heb ik het geduld niet voor, dan heb ik over 10 jaar mijn pony nog niet soepel en sterk :=

Dus ik denk dat je voor jezelf moet uitmaken wat je het belangrijkste vindt .. Het feit dat je "alles" met R+ doet, of er naar streven dat je pony goed in haar vel gaat zitten en soepel wordt en blijft. Persoonlijk heb ik niet het idee dat je die 2 kan combineren, misschien de echt goede clickertrainers, maar ik zeker nog niet... Dus heb ik een middenweg gezocht en dat lijkt tot nu toe nog het beste te gaan :)

Nou dat is nogal zwart wit gesteld want het is niet zo dat het helemaal niet lukt om rechtrichtende oefeningen te doen, maar het mag net een beetje meer. En toen ik nog met R- werkte, op de academische rijkunst manier ging het ook niet altijd even gemakkelijk eerlijk gezegd. Dus het is echt niet zo dat het als bij toverslag opgelost is als ik opeens wel weer meer R- ga gebruiken.

Natuurlijk kun je overwegen om een andere aanpak te kiezen dan zoveel mogelijk R+, maar ik vind het een beetje onzin om van aanpak te veranderen omdat iets niet meteen lukt :). Het clickeren heeft ons zoveel goeds gebracht, dat ga ik echt niet overboord gooien omdat ik een hindernisje tegenkom.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:08

Geïnspireerd door Ttouch: leer haar door het labyrinth of over een ster te lopen! Mooie bochtjes maken is nog niet zo eenvoudig voor een paard dat aan één kant vastzit!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:10

Ik denk dat de drie puntjes die je noemt al heel goed zijn. En waar loop je verder precies tegenaan?
Wij hebben volgens mij een beetje hetzelfde soort paard, als ik onze moeilijke punten vergelijk. Beweegt niet graag (of althans in de bak bij jou, bij mijn paard geldt dat altijd en overal, tenzij stress) en heeft ook lichamelijke beperkingen.
Ik merk bij mijn paard dat ze er altijd even in moet komen. Dat zal ook wel met haar lichamelijke ongemakken te maken hebben. Bij die van jou misschien ook? Maar als we dan 20 minuten bezig zijn (of dat nou met rijden, los longeren of lange teugelen is) en ik wil stoppen omdat ik het leuk wil houden, wil ze de laatste tijd opeens echt nog even door. Nog steeds niet zo actief als een 'gewoon' paard dat zou doen, maar wel voor haar doen erg actief en enthousiast. Dus daar maak ik dan maar gebruik van. En dat is bij mij vooral gekomen door juist de moeilijke en/of actieve dingen veel, vaak en groot te belonen. Misschien dat dat bij jullie ook zou kunnen helpen? Dan sta je eerst wel tussendoor vaak stil, maar daarna krijg je vanzelf ook dat ze meer en langer willen (bij mij tenminste).
Maar goed het blijft hele andere koek dan wanneer je het 'gewoon' met R- zou doen, denk ik. En zoals ik al eerder zei ben ik wat dat betreft ook niet 100% strikt in de leer en gebruik ik met los longeren R- soms nog wel als ik uit een impasse (soms zit die impasse er al in stilstand, soms pas in stap: paard beweegt/draaft niet dus ik kan niet belonen, ik beloon niet, dus ze beweegt/draaft niet) moet zien te raken en dan stap ik daarna meteen weer over op R+. Dat werkt wel voor ons.
Wat ik ook vaak doe is eerst een rondje wandelen van een kwartier en daarna pas de bak in. Dan is ze al wat opgewarmd en is ze meer gemotiveerd om te bewegen.
Of ik begin soms ook met wat VD-achtige losse oefeningetjes, zodat de motivatie erin komt en die motivatie blijft dan soms ook wat hangen als we dingen gaan doen die ze minder graag doet.
En nog iets anders: flexen dmv targetten in stilstand kan misschien ook nog wat helpen? Ik weet dat dat natuurlijk minder effect heeft dan gymnastiseren in beweging, maar het is misschien een nuttige oefening die leuk is voor je paard omdat het weinig moeite kost?
Tja, het beste is misschien gewoon kijken wanneer het nu wel goed gaat. Daar kan je dan misschien iets uit afleiden over hoe je dat vaker kan oproepen.

O ik zie nu dat er ook al veel andere nuttige tips gegeven zijn, maar misschien heb je aan mijn ideeën ook nog wat.

Edit: oja, ik herinner me dat ze in het bos wel heel actief is. Is dat op een grasveld of zo ook? Dan zou je daar misschien (al dan niet onder het zadel) kunnen dressuren, of balkjes (in een cirkel eventueel) kunnen lopen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:12

Amable schreef:
Afwisseling is natuurlijk sowieso belangrijk, helemaal als je aan spieren aan het trekken bent. Het is wel heel paard afhankelijk waar ze blij van worden. Llevado maak ik echt happy door hem bij te laten steigeren of een keer om me heen te laten rennen. Jauke doet veel liever de simpele dingen. En toch, als ik even door duw vind hij het rond rennen uiteindelijk ook wel weer leuk, haha. Dan wordt 'ie ineens fanatiek :+

Werk je normaal enkel in stap? Want anders kan het al heel ontspannend zijn om even een rondje te draven tussendoor. Jambette is een oefening die vooral in het begin (als het nog alleen maar been zwaaien is en nog niet omhoog houden = spieren is) ook vaak een oefening die paarden erg leuk vinden. Op juist kleine dingen zoals idd pion aanraken, maar ik denk dan ook aan bij flemen, hoofd laag, kusje geven, iets vast pakken oid.

Tja, ze stapt liever dan dat ze draaft :). behalve met wandelen, ik heb draf gecombineerd met grazen op commando (dus na een drafje vaak even grazen), en ze is nu enorm actief met wandelen. Aandraven is best een zware oefening voor haar ivm de spat, vooral in het begin van de sessie.

Is de jambette gymnastiserend? Ik heb deze nooit aangeleerd omdat ik allerlei doemscenarios voor me zie van kleine kindjes die haar willen aaien en dat ze dan haar been uitzwaait ofzo :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:13

Hmm ok, ik ga niet een hele website doorlezen op dit moment, is een beetje tijdrovend :+
Daarom dat ik zeg dat je voor jezelf moet uitmaken wat voor jou het belangrijkste is ... Dat blijkt dus het zoveel mogelijk werken met R+. Is helemaal niks mis mee, alleen moet je dan rekening ermee houden dat alles heel langzaam gaat ... Heb ook nergens gezegd dat je het clickeren overboord moet gooien, dat maak jij ervan ;) Laten we zeggen dat van af en toe even een tikje doorvragen een paard doorgaans niet dood gaat .. En zoals Amable zegt: soms gaan ze het zelfs ineens leuk vinden als ze merken dat het kan .. Maar als je ze nooit tot tegen, of een tikje over een grens brengt dan blijf je bezig met wat je altijd bezig bent. That's it ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:15

Dankje nimue en visitor dat zijn allemaal hele nuttige ideeën :). Het wandelen voor de sessie heb ik gedaan maar de laatste tijd niet ivm de dazen, maar kan ik wel weer eens oppakken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:23

[***] schreef:
Hmm ok, ik ga niet een hele website doorlezen op dit moment, is een beetje tijdrovend :+
Daarom dat ik zeg dat je voor jezelf moet uitmaken wat voor jou het belangrijkste is ... Dat blijkt dus het zoveel mogelijk werken met R+. Is helemaal niks mis mee, alleen moet je dan rekening ermee houden dat alles heel langzaam gaat ... Heb ook nergens gezegd dat je het clickeren overboord moet gooien, dat maak jij ervan ;) Laten we zeggen dat van af en toe even een tikje doorvragen een paard doorgaans niet dood gaat .. En zoals Amable zegt: soms gaan ze het zelfs ineens leuk vinden als ze merken dat het kan .. Maar als je ze nooit tot tegen, of een tikje over een grens brengt dan blijf je bezig met wat je altijd bezig bent. That's it ;)

Ik denk dat je met R+ ook grenzen kan verleggen hoor, maar ik heb wat input van anderen nodig hoe ik dat kan doen. Daarom vraag ik het hier :).

Misschien druk ik me verkeerd uit als ik zeg "clickeren overboord gooien", maar daar komt het voor mij wel op neer als je R- en R+ gaat combineren. Dan ben je niet echt meer aan het clickertrainen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:24

Jambette an zich is natuurlijk goed voor de schouder vrijheid, maar ik zou me als ik jou was niet enkel focussen op gymnastiserend, maar vooral ook op leuk. Zoeken naar iets wat ze graag doet, hoe simpel ook. En dan kan ook iets simpels als flemen zijn. Dan kan je leuk en gym met elkaar afwisselen. Jauke is bijv gek op kusjes geven, maar hij is natuurlijk sowieso een paard dat graag contact met je maakt.
Overigens denk ik dat de doemscenarios vooral gebeuren als je slecht traint. Sowieso leer ik persoonlijk jambette altijd aan met zweep en niet op handgebaar/aanraking. Op die manier is er nooit verwarring met aaiende kinderen, tenzij ze met zweep gaan aaien ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:26

Amable schreef:
Jambette an zich is natuurlijk goed voor de schouder vrijheid, maar ik zou me als ik jou was niet enkel focussen op gymnastiserend, maar vooral ook op leuk. Zoeken naar iets wat ze graag doet, hoe simpel ook. En dan kan ook iets simpels als flemen zijn. Dan kan je leuk en gym met elkaar afwisselen. Jauke is bijv gek op kusjes geven, maar hij is natuurlijk sowieso een paard dat graag contact met je maakt.
Overigens denk ik dat de doemscenarios vooral gebeuren als je slecht traint. Sowieso leer ik persoonlijk jambette altijd aan met zweep en niet op handgebaar/aanraking. Op die manier is er nooit verwarring met aaiende kinderen, tenzij ze met zweep gaan aaien ;)

haha ja ik snap hem van de jambette :). Ik voel me nog wat onzeker over mijn trainen om dat soort oefeningen aan te leren, daar komt het op neer. Myrtle is gek op de pion aanraken :). Maar goed, jij zegt dus, volte lopen, dan iets leuks, stukje schouder binnenwaarts, dan iets anders etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:29

crosmuller schreef:
Ik denk dat je met R+ ook grenzen kan verleggen hoor, maar ik heb wat input van anderen nodig hoe ik dat kan doen. Daarom vraag ik het hier :).

Misschien druk ik me verkeerd uit als ik zeg "clickeren overboord gooien", maar daar komt het voor mij wel op neer als je R- en R+ gaat combineren. Dan ben je niet echt meer aan het clickertrainen.

Het ligt er maar net aan hoe het paard het ervaart natuurlijk.
Die van mij wordt fanatieker en werkwilliger als ik niet volgens de regels werk en het wel combineer. Werk ik enkel met R+ en clickeren dan krijg ik een slapend paard dat niks wil proberen .. en dat werkt natuurlijk ook niet in je voordeel ...

Ik kijk hierbij puur naar mezelf en mijn ervaringen met mijn eigen pony's, ik heb misschien weer de uitzonderingen ;)
Maar als ik me niet vergis ben je toch al een tijdje bezig met het gymnastiseren? Dus lijkt het alsof je op een dood spoor zit .. Misschien kan het dan wel interessant zijn om van spoor te veranderen ... Maar misschien vergis ik me ook en ben jij dat helemaal niet :+

Edit; ik ging er trouwens eerlijk gezegd van uit dat je dingen als het labyrinth enzo standaard al gebruikte .. Is voor mij zo'n basisoefening dat ik dat dacht :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:38

[***] schreef:
crosmuller schreef:

Het ligt er maar net aan hoe het paard het ervaart natuurlijk.
Die van mij wordt fanatieker en werkwilliger als ik niet volgens de regels werk en het wel combineer. Werk ik enkel met R+ en clickeren dan krijg ik een slapend paard dat niks wil proberen .. en dat werkt natuurlijk ook niet in je voordeel ...

Ik kijk hierbij puur naar mezelf en mijn ervaringen met mijn eigen pony's, ik heb misschien weer de uitzonderingen ;)
Maar als ik me niet vergis ben je toch al een tijdje bezig met het gymnastiseren? Dus lijkt het alsof je op een dood spoor zit .. Misschien kan het dan wel interessant zijn om van spoor te veranderen ... Maar misschien vergis ik me ook en ben jij dat helemaal niet :+

Edit; ik ging er trouwens eerlijk gezegd van uit dat je dingen als het labyrinth enzo standaard al gebruikte .. Is voor mij zo'n basisoefening dat ik dat dacht :o

Ja ik had ook een paard die weinig/niks wilde proberen en dat is enorm verbeterd zoals ik een aantal posts geleden noemde. Maar ik heb daar flink in geïnvesteerd en het heeft tijd gekost. Dat is enorm verbeterd. Dat ze nog steeds niet altijd zin heeft om te draven vind ik niet zo raar, ze heeft chronische klachten.

Nee valt wel mee met dat dode spoor, zie ook een aantal posts geleden, ik had laatst een dressuurlesje en het ging best goed. Maar het moet NOG beter. Ik heb het gymmen de laatste tijd ook wat verwaarloosd door clicker projectjes met andere paarden (luxeprobleem), veel met Myrtle naar het bos geweest door mooi weer (nog luxer probleem) etc.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:39

crosmuller schreef:
Amable schreef:

haha ja ik snap hem van de jambette :). Ik voel me nog wat onzeker over mijn trainen om dat soort oefeningen aan te leren, daar komt het op neer. Myrtle is gek op de pion aanraken :). Maar goed, jij zegt dus, volte lopen, dan iets leuks, stukje schouder binnenwaarts, dan iets anders etc.

Ja precies. En ik denk dat als ze pion aanraken zo leuk vindt, ze wellicht ook dingen als kusjes geven leuk gaat vinden. En doe je al eens gym oefeningen met de pion? Dus deze op haar zij en rug aan laten raken? Ook kan je haar leren targetten met andere lichaamsdelen, ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:41

Haha Amable, heb je daar toevallig geen beeldmateriaal van? Lijkt echt wel grappig :))

@ crosmuller : misschien gaat het dan vanzelf wel beter als je je er nu weer meer op gaat focussen ;) Zijn al fijne dingen genoemd om mee bezig te zijn dus je kan in ieder geval weer beginnen :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:42

Amable schreef:
Ja precies. En ik denk dat als ze pion aanraken zo leuk vindt, ze wellicht ook dingen als kusjes geven leuk gaat vinden. En doe je al eens gym oefeningen met de pion? Dus deze op haar zij en rug aan laten raken? Ook kan je haar leren targetten met andere lichaamsdelen, ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens :))

Oh gek ik dacht dat ik net poste en nu zie ik het niet, dus sorry als i9k dit dubbel post:

Hier ben ik erg trots op hoor , maar ze kan targetten met oor, neus, knie, bil en schouder :). Ik mis alleen de heup nog

edit: en kin!
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 15-08-13 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:43

[***] schreef:
Haha Amable, heb je daar toevallig geen beeldmateriaal van? Lijkt echt wel grappig :))

@ crosmuller : misschien gaat het dan vanzelf wel beter als je je er nu weer meer op gaat focussen ;) Zijn al fijne dingen genoemd om mee bezig te zijn dus je kan in ieder geval weer beginnen :Y)

Ja dat zou maar zo kunnen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:47

Amable schreef:
Ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens :))

O wat gaaf, die ga ik onthouden! Mijn paard vindt het soms niet fijn als je aan haar oren zit, dan zou dit een goeie zijn.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:51

Visitor schreef:
Amable schreef:
Ik heb een fries in de les en die kan met zijn oor je hand targetten, echt heel erg grappig en hij vindt het prachtig. Ook goed voor zijn nekspieren trouwens :))

O wat gaaf, die ga ik onthouden! Mijn paard vindt het soms niet fijn als je aan haar oren zit, dan zou dit een goeie zijn.

Myrtle ook niet zo, als ze met haar oor target kijkt ze ook een beetje moeilijk :)