Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:ook een welgemeende tik zonder bijbehorende emotie wordt correctie genoemd, maar is in feite straf (toevoeging van iets wat onaangenaam is om een gedrag te onderbreken)
Citaat:Maar tussen correctie en straf zoals jij het omschrijft is vanuit leertheoretisch perspectief toch niet echt verschil? Het is allemaal een (al dan niet goed uitgevoerde) poging tot p+ (of p-)? Het zal het paard toch een worst zijn of hij een tik krijgt met of zonder emotie?
Visitor schreef:Maar tussen correctie en straf zoals jij het omschrijft is vanuit leertheoretisch perspectief toch niet echt verschil? Het is allemaal een (al dan niet goed uitgevoerde) poging tot p+ (of p-)? Het zal het paard toch een worst zijn of hij een tik krijgt met of zonder emotie?
crosmuller schreef:Maar wat ik ermee wil zeggen is, negatieve bekrachtiging klinkt bv veel minder "erg" dan straf, terwijl de R- een klap met een zweep kan zijn en de straf het weghalen van een wortelschijfje of mopperen.
Citaat:Dus voor zover ik weet mag je straffen en corrigeren vrolijk door elkaar gebruiken. Alleen ik begrijp dat de emotionele lading van de woorden verschilt en je daarmee ook een beetje kan verdoezelen dat je misschien verkeerd bezig bent door de term "corrigeren" te gebruiken.
xyzutu2 schreef:Ik dacht al - maar moest vervolgens zelf ook even hard nadenken hoe het lijstje ook alweer zat. Blijft toch ingewikkeld met al die plussen en minnen, en als je het dan ook nog naar het Nederlands omzet klinkt het helemaal zo onlogisch...
Ik hou het dus maar gewoon bij click + voer.
xyzutu2 schreef:Even de paartjes naast elkaar:
Positive reinforcement//beloning/bekrachtiging (R+): iets toevoegen wat het paard prettig vindt (bijvoorbeeld wortel geven)
Negative punishment/correctie (R-): iets weghalen wat het paard prettig vindt (wortel weghalen)
Positive punishment/correctie (P+): iets toevoegen wat het paard onprettig vindt (bijvoorbeeld hardere teugelhulp/zweephulp)
Negative reinforcement/beloning/bekrachtiging (R-): iets weghalen wat het paard onprettig vindt (teugelhulp/zweephulp stoppen)
Iets toevoegen kan nooit 'negatief' in de zin van negative reinforcement, want dat betekent juist belonen in de vorm van iets weghalen.
Marit schreef:Ga als ik thuis ben even goed reageren, ben nu pp mn werk maar er worden echt interessante dingen gezegd!
Mijn cue voor de janbette is overigens; ik sta recht voor haar, buig qat naar voren, tik haar been aan met de zweep en zeg 'pas'. Niet te verwarren met knuffelen in de wei als ik naast haar sta toch?
Citaat:Positive reinforcement//beloning/bekrachtiging (R+): iets toevoegen wat het paard prettig vindt (bijvoorbeeld wortel geven)
Negative punishment/correctie (P-): iets weghalen wat het paard prettig vindt (wortel weghalen)
Positive punishment/correctie (P+): iets toevoegen wat het paard onprettig vindt (bijvoorbeeld hardere teugelhulp/zweephulp)
Negative reinforcement/beloning/bekrachtiging (R-): iets weghalen wat het paard onprettig vindt (teugelhulp/zweephulp stoppen)