Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:15

Haha, kan me voorstellen dat je het uit voorzorg maar hebt gewist. Maar toch jammer eigenlijk he?
Ik kwam via itmhb weer op de site van de Equine Clicker Conference terecht. Had ik al eerder gezien, maar ik dacht, tja, ik heb geen geld en tijd om helemaal naar Engeland af te reizen voor een conferentie over mijn hobby. Nu zag ik dat je daar ook online kan deelnemen aan de conferentie. Dat wil zeggen, na de conferentie komt alles online te staan en kan je dat tegen betaling kijken. Lijkt mij heel interessant! En een goed initiatief dat je dus niet live aanwezig hoeft te zijn om aan de info te komen. http://www.equineclickerconference.com/ ... ip-levels/

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:35

Zit ik net op... klinkt boeiend. ben het nog aan het bekijken en weet nog niet wat het kost
*gaat even verder kijken*

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:39

@Visitor: dank je wel voor deze leuke link!

@Liljebo: ja dat filmpje van injecteren gooit zeker hoge ogen in de Click Fix! En tja je wilt niet echt "world champion clicker trainer" worden met een bouwvakkers-decolleté. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:40

50 pond voor Early birds, 95 normale online prijs

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:41

Hm zag net dat het 50 pond kostte. Dat is goed te doen, toch.
Denk dat ik dat wel wil doen. Ff hier overleggen, want we zitten momenteel financieel ff in een gat. Maar deze kans wil ik toch wel graag grijpen.

hehe gelijk.. :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:00

Leuk als jullie je ook opgeven, ik ga het ook wel doen denk ik.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:04

Ik overweeg het ook, klinkt reuze interessant!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:13

Ja, en het bedrag is overheen te komen.

Was net even dat injectiefilmpje aan het zoeken, maar kon het alleen nog maar op you tube vinden. Het moet een bestand van mijn computer zijn om het te kunnen gebruiken. Mijn zoon kijkt even of dat te fixen is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:16

Je zou het kunnen downloaden van youtube en opnieuw uploaden. Kan wel hoor.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:33

liljebo schreef:
Ja, en het bedrag is overheen te komen.

Was net even dat injectiefilmpje aan het zoeken, maar kon het alleen nog maar op you tube vinden. Het moet een bestand van mijn computer zijn om het te kunnen gebruiken. Mijn zoon kijkt even of dat te fixen is.

Leuk dat je meedoet!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:34

is al gefixt dankzij mijn zoon :)
¨

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:37

O, leuk, LJ! Wie beoordeelt het? Als ik ergens kan stemmen, dan stem ik op jou, hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:40

geen idee eigenlijk... Je moet gewoon op de beste stemmen hoor. Ik verwacht er verder niet te veel van, maar ach... het kan nooit kwaad.
Misschien voor een volgende keer echt iets spannends verzinnen. :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:42

O ik heb trouwens geen fb dus kan er sowieso niet bij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:25

Staat er ook nog niet op. Pas na 24 uur, geloof ik.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:11

Even een vraagje hier :) Ik ben al ruim driekwart jaar bezig met VD met mijn verzorgpony en dit is altijd erg goed gegaan. Echter voert ze sinds een paar weken de jambette ineens te pas en on te pas uit. Ze doet hem nu eindelijk heel netjes maar nu dus ook zonder dat ik ernaar vraag. Gevaarlijk natuurlijk, want ze slaat best ver uit en als je voor haar staat kan dat verkeerd aankomen. Nu heb ik eerst besloten het volledig te negeren en te oefening niet meer te vragen in de VD sessies maar dit lijkt niet erg te helpen. Ik ben nu aan het corrigeren geslagen, hopen dat dat meer uithaalt.
Heeft iemand nog andere tips hiervoor? :) Ik wil eigenlijk niet aan nieuwe oefeningetjes beginnen voor we dit weer onder controle hebben :+

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:25

Ik zou juist wel andere oefeningen doen, zoals stilstaan, oftewel belonen voor het tegenovergestelde. Als je haar nu opeens helemaal niet meer beloont, zal ze juist alles uit de kast trekken om die beloning tóch te krijgen. Uiteindelijk zal ze ook dan wel ophouden, maar het oefenen van tegenovergesteld gedrag (en het wel belonen als ze de jambette op commando doet), lijkt mij makkelijker en fijner. Dat is mijn eerste ingeving, maar wacht ook maar even af wat de rest zegt, want misschien heb ik het wel mis. Corrigeren zou ik trouwens helemaal niet doen. Je hebt het haar immers eerst aangeleerd! En dan krijgt ze nu op haar kop.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 17:50

Ik sluit me aan bij het advies van visitor, belonen voor stilstaan, achterwaarts etc. hoofd laag is ook een goeie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:13

Ik sluit mij ook aan bij visitor. leer de pony gedrag aan dat niet te combineren valt met jambette en beloon dat gedrag heel royaal zodat het heel interessant wordt voor de pony om dat gedrag te oefenen.

Let er overigens wel op dat je niet dat gedrag pas na een ongevraagde jambette vraagt, want dan beloon je ongewild toch weer voor die jambette: Hij heeft de jambette en jij geeft daarop de cue voor een oefening waar hij flink mee kan verdienen. De cue is dan dus belonend en daarmee beloon je dan dus de jambette.

Zorg dat je het voor bent en zorg ervoor dat de nieuwe oefening een oefening is die geen kwaad kan als hij dat ongevraagd uitvoert.
Op dit moment geef je hem nl iedere reden om alles op alles te zetten met die jambette, precies zoals Visitor omschrijft.

Overigens kan ik je het boek van Inge Teblick, Denkwerk van harte aanbevelen.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:25

IK doe nog wel andere oefeningen natuurlijk ernaast, maar ik wilde niets nieuws aanleren. Dat bedoelde ik meer :) Belonen voor stilstaan, achteruit etc doe ik in elke sessie, dat komt steeds terug. Maar soms doet voert ze hem dus ineens na het halt houden uit. Jullie tip is dan dus gewoon volledig negeren en op een andere oefening overgaan?

Wat Visitor zegt over straffen terwijl ik het wel heb aangeleerd vind ik een beetje lastig.. Want het begint nu gewoon een beetje op bedelen te lijken. Ze weet dondersgoed het commando (tikje op het been en 'pas'). Het commando halt is daar totaal niet mee te vergelijken dus vandaar dat ik de link leg met bedelen..

Maar wat nu als ze het buiten een VD sessie doet. Ik sta in de wei met haar te knuffelen en ineens gooit ze er een jambette uit. Dan kan ik toch weinig anders dan corrigeren? Ik ben er dan niet op voorbereid en ik heb ook geen clicker of beloning bij me voor een andere oefening.. Negeren word dan toch gevaarlijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 18:35

Je kunt met straffen een potentieel gevaarlijke situatie onderbreken, maar het leert het paard niets nieuws aan. Dat is dus iets waar je extreem voorzichtig mee moet omspringen. Het paard moet leren wat het dan in de plaats van de jambette kan doen. Anders schiet je er geen bal mee op en gaat het uiteindelijk tegen je werken.

Je krijgt wat je traint, dus onbedoeld en onbewust ben je ergens de fout in gegaan, waardoor dit is ontstaan. Dus uiteindelijk ligt de schuld en verantwoordelijkheid bij jezelf.
Het idee dat het paard het heus wel weet , klopt niet. Het weet het niet. Het weet alleen dat die oefening altijd iets opgeleverd heeft en dat het de mogelijkheid is om opnieuw de snoepmachine in werking te zetten en als dat dan niet lukt probeert het het harder en harder (de zg extintion burst) Pas daarna verdwijnt het. (maar voor die tijd kunnen dus vervelende situaties ontstaan)

Wat we hier proberen uit te leggen is niet dat je zomaar een andere oefening moet aanleren, maar dat je een oefening moet aanleren en op zeer hoog reinforcement moet zetten die niet gevaarlijk is en die niet te combineren valt met jambette. Een 'in plaats van' oefening.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 19:58

Precies, dat bedoelde ik ook allemaal te zeggen inderdaad.
Je zegt dat je stilstaan al beloont als oefening. Dus als je lekker in de wei aan het knuffelen bent, zorg dat je wel beloningen bij je hebt, en beloon (bijvoorbeeld) tussendoor de oefening 'stilstaan' (of achterwaarts of iets anders wat niet lijkt op de jambette) eens, nog voor dat ze zelf op het idee komt er een jambette in te slingeren. (Je pony weet niets van 'sessies', dus je bent eigenlijk altijd aan het trainen.)
Wel gaaf trouwens dat de jambette zo goed gaat hoor! Mij lukt dat nog steeds niet echt :')

Edit: over een paar minuten op http://www.itrainmyhorsesbrain.com de livestream, ben benieuwd!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:03

Nou mij heeft het ook zowat een jaar gekost haha. Ze tilde een hele tijd lang alleen haar hoef een beetje op en dat was het. Was zo blij dat het eindelijk goed ging, krijg ik dit :') Maar ga aan de slag met de tips!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 20:55

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 21:12

Was je nog op tijd?
Ik snap nu trouwens wat Inge bedoelt in die wiki op itmhb met de buitenteugel voor omzetten voorhand. Daar hadden we het hier ook nog even over geloof ik. Dat is eigenlijk hoe ik het ook altijd al deed. Want het gaat dan om de schoft en voor omzetten voorhand met neus en hals in dezelfde richting komt er dus toch binnenteugel bij kijken. En dat was wat ik in mijn hoofd had.

Edit: oke, mooi, Marit, hou ons op de hoogte!