Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:06

Swaatjuh, als je op zoek bent naar activiteit dan zou ik daar ook voor clicken als de teugel loshangt inderdaad. En dan langzaam dat contact proberen te zoeken, waarbij hij dan nog steeds actief is en dan meteen belonen. Dat zou ik denk ik doen. Maarja het is van een afstandje lastig te zeggen.
Beloningsbalans, een mooi woord en dekt de lading goed! Leuk dat je hier meepraat, Miriam, steek ik een hoop van op!
Over mijn vragen met buitenteugel en nageeflijkheid nog even; naar aanleiding van jullie reacties denk ik dat ik misschien iets te moeilijk doe. Ik heb het ook altijd zo geleerd en gedaan zoals jullie het zeggen, en het werkt, dus tja. Inge Teblick gaat mijn vraag als het goed is behandelen in de livestream op itmhb, zei ze op het forum daar, dat is leuk, hopelijk schept dat nog wat duidelijkheid voor me!

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:17

Haha leuke dingen hier met beloningsbalansen :D
Is voor mij ook heel nuttig om te lezen.

@Visitor: Dankjewel. Ik ga dus weer te snel door meteen te willen dat hij en actief is en verbinding met de teugel. Ik vind het heel fijn om dat van jullie te horen, omdat ik anders alleen mezelf heb om mee te argumenteren. :P

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:25

swaatjuh schreef:
@Visitor: Dankjewel. Ik ga dus weer te snel door meteen te willen dat hij en actief is en verbinding met de teugel. Ik vind het heel fijn om dat van jullie te horen, omdat ik anders alleen mezelf heb om mee te argumenteren. :P

Ja en daar kom je dan nooit uit he ;)

Leuk visitor dat die vraag behandeld wordt! Ik denk inderdaad dat je te moeilijk denkt, maar ik herken dat ook heel erg. Dat komt door het in stukjes knippen, dat zet je beeld van het rijden soms een beetje op zn kop. Ben benieuwd wat Inge gaat vertellen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:43

Xyzutu2 beloningsbalans is idd een goede en noodzakelijke, in iedere sektor van de training. Merkte ook vaak met agility dat het enorm belangrijk is (anders krijg je bv een paard dat om de dooie dood de hoepel niet meer uitkomt :+ )

Mbt meerdere signalen... ik heb eens een onderzoek gelezen (weet het helaas niet meer zo snel terug te vinden) dat het geven van meerdere signalen tegelijk minder zinvol is, omdat het paard (of ander dier) reageert op 1 'overshaduwend' signaal (en op slechts 1 signaal kan reageren) Weet dat het in de VD vaak wordt gedaan; het werken met een combinatie.
Ik vraag mij alleen af of er wel eens onderzoek is gedaan of het inderdaad de combi is die het hem doet, of de intentie die je als mens uitstraalt en waaraan het paard de bedoeling herkent?

Bij de dressuuroefeningen kun je alles met freeshaping doen, maar ik vraag mij een beetje af of dat altijd handiger is?
Als ik iets moeilijks moet doen, bij bv de fysiotherapeut, kan het heel zinvol zijn als deze mij 'helpt' door mij in de goede richting te manipuleren. Daardoor ga ik het voelen en met die begeleiding kan het uitvoeren veel gemakkelijker zijn.
Ik vraag mij af of het voor een paard niet ook zo is? Dus toch met teugelhulpen/zithulpen en beenhulpen die het uitvoeren van de oefening begeleiden waardoor de gevraagde beweging wordt uitgelokt? Lijkt mij dan ook begrijpelijker voor het paard? En bovendien makkelijker om daarop voort te borduren?
Zomaar een hersenspinsel hoor. Ben zelf nog niet echt goed daarin.

Swaatjuh, ik denk ook dat het voorwaarts eerst supergoed erin moet zitten, voordat je iets anders kunt vragen. Het moet als het ware een gewoonte zijn. Zonder voorwaarts kun je niets.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 12:50

@Liljebo: Dus jij bedoelt eigenlijk het tegenovergestelde van wat crosmuller zegt, niet iets anders tussendoor gaan doen zodat je toch iets kunt belonen? Het op commando stappen gaat heel netjes, alleen het is meestal niet zo'n vlotte stap. Hoe heb jij dat met Shakira aangepakt?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 16:04

Ik bedoel het niet helemaal anders. Je moet zeker in het begin zorgen dat je veel beloond, maar ik denk dat je je eisen moet bijstellen, Als er nog niet zoveel voorwaartse drang in zit, vind ik het te vroeg om nageeflijkheid te vragen. Dan lijkt het mij beter om te concentreren op die voorwaartse drang en het goed onderbrengen van de achterhand (evt met behulp van overgangen)

Ik werk momenteel alleen aan voorwaartse drang. Als die er nog niet is, vind ik de basis niet zo denderend om meer te vragen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:17

Ik ben met Kyra ook (nog steeds) bezig met het clicken voor 'voorwaartse drang'. Na een paar sessies ga ik weer clicken voor nageeflijkheid, maar daar heb je wel activiteit van de achterhand voor nodig. Dan ga ik weer terug naar clicken voor activiteit en zo wissel ik het af. Als ik nu kijk naar hoe actief Kyra onder het zadel is in vergelijking met een paar maanden terug heb ik echt vooruitgang geboekt. Maar ik denk dat dit een punt van aandacht blijft.

Gisteren was mijn man mee om foto's te maken. Ik had nog wat foto's nodig voor mijn powerpoint presentatie voor mijn clicker clinic in Terrace, BC. Ik heb een targetstick gemaakt en foto's van het targetten met een hek ertussen gemaakt. Aan het eind van de sessie heb ik nog even geoefend met een bewegend target en het werd een soort "chase the tiger". Ja! Daar had ik mijn activiteit. Ze werd helemaal enthousiast. Oren naar achter en hoppa! Er achteraan. Vlot draven was geen probleem meer. Ik heb er direct op gelet dat ik niet clickte op momenten dat de oren naar achter waren.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:24

liljebo schreef:
Mbt meerdere signalen... ik heb eens een onderzoek gelezen (weet het helaas niet meer zo snel terug te vinden) dat het geven van meerdere signalen tegelijk minder zinvol is, omdat het paard (of ander dier) reageert op 1 'overshaduwend' signaal (en op slechts 1 signaal kan reageren) Weet dat het in de VD vaak wordt gedaan; het werken met een combinatie.
Ik vraag mij alleen af of er wel eens onderzoek is gedaan of het inderdaad de combi is die het hem doet, of de intentie die je als mens uitstraalt en waaraan het paard de bedoeling herkent?

Ik denk inderdaad dat een signaal altijd de rest zal overschaduwen. Zo luistert [***] bijvoorbeeld extreem goed naar stemhulpen van nature, terwijl [***] daar bij wijze van spreke dwars doorheen dendert en juist heel erg goed kijkt naar mijn houding/beweging. Ik bedoel ook niet dat je per se voor elke oefening setjes hulpen hoeft te bedenken (hoewel het een goede beveiliging is op potentieel gevaarlijke oefeningen), maar eerder dat je altijd al setjes hulpen geeft, omdat je als mens nou eenmaal altijd meerdere dingen tegelijk doet. Het is volgens mij goed om je ook van die onbewuste hulpen bewust ;) te zijn, vooral omdat ze ook tegen je kunnen werken. Mensen zijn bijvoorbeeld links of rechts en geven daardoor vaak ook links en rechts hun hulpen op een andere manier (je houdt het halstertouw of de zweep bijvoorbeeld in de buitenhand ipv de binnenhand, of je loopt per ongeluk niet naar de schouder maar naar de buik waardoor je paard steeds met de achterhand uitzwaait ipv zijwaarts te stappen. Terwijl je als trainer denkt, ik geef precies dezelfde stem/teugel/zweephulp, dus dit bewijst maar weer eens hoe scheef mijn paard is. Terwijl je in werkelijkheid links en rechts gewoon andere 'bijhulpen' bij de echte hulp geeft en daardoor per ongeluk om de verkeerde beweging vraagt. Die je paard dan heel braaf aanbiedt... :o

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 17:48

Wat leuk HL! Leuke foto ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:18

Miriam, ok nu begrijp ik je insteek helemaal en daar heb je gelijk in. Je geeft dus die combi vooral om als mens geen onbewuste signalen te geven. En ja, klopt. Als mens doe je altijd meer dan je denkt en vaak zijn het juist die onbewuste zaken, die een paard als cue ziet. Betrap ik mijzelf ook nogal eens op. Bedankt voor je goede uitleg.

HL. leuk hoor, die foto. Je ziet daar inderdaad het enthousiasme.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 08:54

Leuk HL! Ga ik ook eens proberen met de targetstick :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:14

hey mede clickeraars, ik lees nog mee hoor!
Ik doe op dit moment de Karen Pryor Academy en heb soms menselijke partners nodig om te oefenen. Ik vroeg me af of iemand van jullie dat leuk vind en bij mij in de buurt woont (Omgeving Zwolle) ik wil ook wel een stukje rijden hoor!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:19

sallandval schreef:
hey mede clickeraars, ik lees nog mee hoor!
Ik doe op dit moment de Karen Pryor Academy en heb soms menselijke partners nodig om te oefenen. Ik vroeg me af of iemand van jullie dat leuk vind en bij mij in de buurt woont (Omgeving Zwolle) ik wil ook wel een stukje rijden hoor!

Wat leuk, wordt die cursus in NL gegeven of is dat online?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 10:25

crosmuller schreef:
Wat leuk, wordt die cursus in NL gegeven of is dat online?

Voor ons buitenlanders is het online met 10 dagen VS (www.clickertraining.com) het is in principe voor honden hoor, maar mijn paarden doen natuurlijk ook gewoon mee ;) .

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 11:07

Oh leuk, die cursus. Die heb ik ook gezien. Had hem wel willen doen, maar vond het veel te duur en zag geen mogelijkheid om naar de VS te gaan. Maar ik kan mij voorstellen dat het boeiend is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 13:46

Ja ik ben er inderdaad al jaren voor aan het sparen (-; maargoed nu is het dan zo ver.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-13 23:53

Pfff ik heb het echt voortaan te druk om het topic bij te houden! Wat baal ik daarvan zeg!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 02:55

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 06:45

Leuk die Karen Pryor academy. Ik heb dan weer geen hond... Misschien kan ik een van mijn katten meenemen en een jasje aantrekken dat het niet opvalt dat het geen hondje is...

Doe er nog mensen mee met World Clicker Equine Games?
https://www.facebook.com/worldequinecli ... es?fref=ts Ik moet nodig filmpjes gaan editten want ik heb best wat materiaal. Ik zat voor de clic fix te denken aan een filmpje van bit aan nemen bij het hoofdstel omdoen en het ontwormen.

Het ontwormen heb ik nu 'af'. Ik heb Kyra laten targetten op een lege ontwormer, mee over het hoofd en lichaam gestreken, tegen de mondhoek gehouden, in de mond gestoken en vandaag met appelmoes er in in haar mond***. Eerst even gekeken of de appelmoes wel lekker genoeg was (ja). Zodat ze leert dat er ook iets uit de spuit komt. Vandaag ging het erg goed. Ik had geen halster of iets nodig om haar bij met te laten blijven. De wormspuit was genoeg. <3

Deze week even een wormkuur halen als ik weer in de ruitershop ben (lekker makkelijk). En dan nog een filmpje maken met dat ze de kuur ook goed accepteert.

***) in meerdere sessies hoor!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:13

@Hippologic: je kunt ook de hond van de buren lenen, de targets die je moet halen zijn niet zo moeilijk. Mijn baas was de eerste in europa die deze opleiding deed. Super leuk en je kunt het ook gewoon toepassen op je paard.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:50

Op zich had ik die opleiding ook wel willen doen, maar die is helaas niet haalbaar voor mij. Een geleende hond lijkt mij een goede optie.
Leuk HL dat het zo goed gaat met de wormenspuit.
Ik doe niet mee. Film eigenlijk bijna nooit en zet ook geen bijzondere prestaties neer :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:29

@urko: het is zeker iets om op mijn verlanglijst te zetten. Maar eerst nog wat andere wensen... zoals de clicker dvd's van Alexandra Kurland bijvoorbeeld.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:12

liljebo schreef:
Op zich had ik die opleiding ook wel willen doen, maar die is helaas niet haalbaar voor mij. Een geleende hond lijkt mij een goede optie.
Leuk HL dat het zo goed gaat met de wormenspuit.
Ik doe niet mee. Film eigenlijk bijna nooit en zet ook geen bijzondere prestaties neer :+

Je kan toch zelf enten? Datis toch een click fix filmpje waard :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 07:30

Ja dat dacht ik ook meteen toen ik die post las, cm! Je zou dat filmpje dat je al hebt, gewoon in kunnen sturen! Ik heb ook geoefend met injecteren laatst, maar dat ging lang nog niet zo netjes als bij jou, LJ, dus ik vind dat echt wel een bijzondere prestatie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 08:33

Hmmmm vond dat niet zo bijzonder, maar ik kan hem wel insturen. ...Zal eens even kijken hoe en wat ook alweer

Had destijds ook een leuk (en volgens mij interessanter) filmpje gemaakt met Billy. Die was heel bang voor de tuinslang, maar ik moest hem wassen vanwege zijn eczeem. Al in een sessie kon ik hem wassen. (hij was natuurlijk wel al erg clickerwise) Helaas zag ik later, bij het bekijken van de film, dat ik een erg onhandige broek aan had tijdens het filmpje, die net iets te laag zakte, waardoor ik meer een bouwvakker leek :+ . Erg oncharmant. Zo oncharmant dat ik het filmpje maar heb gewist :o