Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:41

Visitor schreef:
Even snel tussendoor, ik denk met been?

Nee het ging om het werken aan de hand, sorry ben weer onduidelijk geloof ik :).

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:50

O haha dan snap ik het probleem ook iets beter. Je kan misschien denken aan lichaamspositie en/of teugels als cue? Alhoewel ik zelf geen moeite heb met zweep als cue.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:07

Visitor schreef:
O haha dan snap ik het probleem ook iets beter. Je kan misschien denken aan lichaamspositie en/of teugels als cue? Alhoewel ik zelf geen moeite heb met zweep als cue.

Nee misschien moet ik gewoon de zweep als cue doen, maar wil het wel even doordacht aanpakken. Ze kan ook schouder target, dus ik dacht misschien heup target en daarna een cue voor heup in je richting..

Maar ze vind het uit elkaar houden van de wijk en target cues al pittig genoeg dus wordt erg ingewikkeld dan. Voor target hou ik een vlakke hand op een afstand van haar neus/kin/schouder/knie en de cue voor wijken is aanraken met mijn vingers.

Als er dan ook nog een oefening komt van wel in je richting maar niet aanraken, wordt wel moeilijk te begrijpen voor haar.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:15

CM ik denk persoonlijk dat je het niet te moeilijk moet maken. Ik zie geen probleem met de zweep als cue, eigenlijk. Het signaal is duidelijk en je kunt diezelfde cue dan gemakkelijker in meer situaties gebruiken. Alexandra gebruikt ook de zweep als cue.
Ik denk dat het voor je paard alleen verwarrend is als je het allemaal te ver gaat zoeken. Helderheid lijkt mij het belangrijkste.

Overigens herken ik het standbeeld-syndroom wel. Silja heeft dat ook heel erg. Dan lijkt ze ook niet meer bereikbaar, hoewel ik nooit veel van d'r vraag. Ze heeft het wel eerder met bv veel wind, waar ze echt een gruwelijke hekel aan heeft.
Ik vind het een apart verschijnsel.
Aan een kant oogt ze dan niet bang, maar ze lijkt dan wel over-alert (gebeurt er iets in de verte? Zag ik daar iets? etc) Zoals gezegd is ze dan ook niet echt bereikbaar. Op lichte cues reageert ze niet en op druk kan ze dan boos/explosief reageren (merkte ik destijds wel met rijden, als ik dan meer been aanlegde, maar ook aan de hand, als ze dan opeens nerveus kan worden en/of wegspringen)
Weet zelf ook nooit zo goed hoe ik dit moet plaatsen.

Zal wel even duren voordat ik ga filmen met Shakira. Doe voorlopig rustig aan aan de basis werken en dan zien we wel weer verder. Moet ook weer materiaal verzamelen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 13:20

liljebo schreef:
CM ik denk persoonlijk dat je het niet te moeilijk moet maken. Ik zie geen probleem met de zweep als cue, eigenlijk. Het signaal is duidelijk en je kunt diezelfde cue dan gemakkelijker in meer situaties gebruiken. Alexandra gebruikt ook de zweep als cue.
Ik denk dat het voor je paard alleen verwarrend is als je het allemaal te ver gaat zoeken. Helderheid lijkt mij het belangrijkste.

Overigens herken ik het standbeeld-syndroom wel. Silja heeft dat ook heel erg. Dan lijkt ze ook niet meer bereikbaar, hoewel ik nooit veel van d'r vraag. Ze heeft het wel eerder met bv veel wind, waar ze echt een gruwelijke hekel aan heeft.
Ik vind het een apart verschijnsel.
Aan een kant oogt ze dan niet bang, maar ze lijkt dan wel over-alert (gebeurt er iets in de verte? Zag ik daar iets? etc) Zoals gezegd is ze dan ook niet echt bereikbaar. Op lichte cues reageert ze niet en op druk kan ze dan boos/explosief reageren (merkte ik destijds wel met rijden, als ik dan meer been aanlegde, maar ook aan de hand, als ze dan opeens nerveus kan worden en/of wegspringen)
Weet zelf ook nooit zo goed hoe ik dit moet plaatsen.

Zal wel even duren voordat ik ga filmen met Shakira. Doe voorlopig rustig aan aan de basis werken en dan zien we wel weer verder. Moet ook weer materiaal verzamelen.

Hmm nee Myrtle wordt niet boos of explosief, en het is bij haar erger als het warm is. Als ze wat nerveus is door wind ofzo dan komt ze niet zo snel in standbeeld modus. Lijkt me lastig om mee om te gaan als ze er ook nerveus bij worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 14:41

Je kunt je paard inderdaad zijwaarts laten wijken voor zweepdruk, maar je kunt het ook in kleinere stapjes opbreken met meer ezelsbruggetjes voor je paard en dan lukt het ook prima zonder - ook zonder target en vaak zelfs zonder dat je halster of hoofdstel nodig hebt. Je lichaamspositie is bij het werken vanaf de grond (ook aan de hand/lange teugel) namelijk een van de belangrijkste hulpen.

Het idee van wegwijken met de achterhand kun je je paard kun je je paard heel makkelijk aanleren door gebruik te maken van schouder buitenwaarts langs de bakrand. Als je paard dat nog niet kent, vraag je hem om naast de bakrand stil te staan (nou ja, een beetje extra ruimte zou wel fijn zijn ;)). Vervolgens ga je tussen hem en de bakrand in staan, ongeveer ter hoogte van zijn buik en vraag je hem om jouw hand te targetten. Om dat te kunnen vanuit die positie zal hij niet alleen zijn hoofd naar je toe moeten draaien, maar ook zijn achterhand uit moeten zwaaien naar het midden van de bak. Zodra hij dat doet beloon je, zelfs als hij nog niet getarget heeft.
Als hij snapt dat hem om die achterhand die opzij stapt gaat, vraag je het opnieuw, maar zodra hij met zijn binnenachterbeen van je wegstapt, stap jij energiek op zijn schouder af: zodra hij ook maar een stapje opzij wijkt met zijn voorbenen beloon je weer. En dat herhalen. :D
Als je dit herhaalt, gaat je paard de zijwaartse beweging van de achterbenen met die van de voorbenen koppelen tot een schouderbuitenwaarts beweging, en koppelt hij dat weer aan jouw lichaamshulp van richting zijn schouder lopen. Hij wijkt dus voor 'druk'/jouw positie zonder dat er ooit sprake van druk is geweest bij het aanleren.
Als jouw positiehulp er eenmaal in zit, dan heb je de steun van de bakrand niet meer nodig als voorwaartse begrenzing en kun je de oefening ook omdraaien van schouderbuitenwaarts naar schouderbinnenwaarts, travers, renvers en appuyementen - maar gun hem die bakrand-steun lang genoeg, omdat je hem anders toch onbewust weer met grovere teugelhulpen tegen zult gaan houden. En dan zit de druk er alsnog weer in. 8)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 15:36

xyzutu2 schreef:
Je kunt je paard inderdaad zijwaarts laten wijken voor zweepdruk, maar je kunt het ook in kleinere stapjes opbreken met meer ezelsbruggetjes voor je paard en dan lukt het ook prima zonder - ook zonder target en vaak zelfs zonder dat je halster of hoofdstel nodig hebt. Je lichaamspositie is bij het werken vanaf de grond (ook aan de hand/lange teugel) namelijk een van de belangrijkste hulpen.

Het idee van wegwijken met de achterhand kun je je paard kun je je paard heel makkelijk aanleren door gebruik te maken van schouder buitenwaarts langs de bakrand. Als je paard dat nog niet kent, vraag je hem om naast de bakrand stil te staan (nou ja, een beetje extra ruimte zou wel fijn zijn ;)). Vervolgens ga je tussen hem en de bakrand in staan, ongeveer ter hoogte van zijn buik en vraag je hem om jouw hand te targetten. Om dat te kunnen vanuit die positie zal hij niet alleen zijn hoofd naar je toe moeten draaien, maar ook zijn achterhand uit moeten zwaaien naar het midden van de bak. Zodra hij dat doet beloon je, zelfs als hij nog niet getarget heeft.
Als hij snapt dat hem om die achterhand die opzij stapt gaat, vraag je het opnieuw, maar zodra hij met zijn binnenachterbeen van je wegstapt, stap jij energiek op zijn schouder af: zodra hij ook maar een stapje opzij wijkt met zijn voorbenen beloon je weer. En dat herhalen. :D
Als je dit herhaalt, gaat je paard de zijwaartse beweging van de achterbenen met die van de voorbenen koppelen tot een schouderbuitenwaarts beweging, en koppelt hij dat weer aan jouw lichaamshulp van richting zijn schouder lopen. Hij wijkt dus voor 'druk'/jouw positie zonder dat er ooit sprake van druk is geweest bij het aanleren.
Als jouw positiehulp er eenmaal in zit, dan heb je de steun van de bakrand niet meer nodig als voorwaartse begrenzing en kun je de oefening ook omdraaien van schouderbuitenwaarts naar schouderbinnenwaarts, travers, renvers en appuyementen - maar gun hem die bakrand-steun lang genoeg, omdat je hem anders toch onbewust weer met grovere teugelhulpen tegen zult gaan houden. En dan zit de druk er alsnog weer in. 8)

Bedankt voor de uitgebreide uitleg :), dat omdraaien naar sb, travers etc zie ik nog niet helemaal voor me (vooral naar travers). En hoe voorkom je dat je niet meer naar de schouder van je paard kan lopen zonder dat ze dressuur oefeningen gaat doen? Omdat je bv naast haar schouder wilt staan om iets anders te vragen, of haar schouder wil kriebelen, ik zeg maar wat :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:12

Bij mij is naar de buitenkant lopen met lange teugelen inderdaad de cue voor schouderbuitenwaarts en ik vind dat goed werken. Ik heb dat alleen niet weten om te zetten naar schouderbinnenwaarts of travers, dat moet ik echt apart aan gaan leren. (Schouderbinnenwaarts gaat al aardig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:17

@Crossmuller:
Of je paard de rest van je leven zijwaarts loopt ligt natuurlijk aan je beloningsbalans. ;) Als je elke keer beloont voor een voorbeen uitslaan in de jambette en nooit voor gewoon voetje geven, dan is het wachten tot de bekapper op een dag een dreun krijgt...
Natuurlijk zal een paard door het enthousiasme van de trainer (want die bepaalt met de hoeveelheid voor de 'waarde' van een oefening) eens een paar keer te enthousiast opzij gaan. Maar je had hem eerder toch al 'ho' geleerd? Als hij eens te enthousiast wijkt, zeg je dus gewoon ho en beloon je als hij weer stilstaat. Dan is de beloningsbalans in het hoofd van je paard weer hersteld (zijgangen en gewoon netjes stilstaan zijn evenveel waard) en blijven ook je andere oefeningen gewoon bestaan.

By the way, je hulpen zijn natuurlijk een heel setje aan aanwijzingen: je positie, houding, looprichting en stem/teugel/zweephulp. Alleen als je die allemaal tegelijk geeft, geef je 'de hulp' voor zijwaarts. Gewoon naar je paard toe slenteren is dat dus niet.

@Visitor:
Normaalgesproken is de hulp voor schouderbuitenwaarts dat je aan de buitenkant van je paard gaat lopen en de teugel aan de kant van de bak losgooit zodat je paard echt de mogelijkheid krijgt om zijn hals/hoofd naar de bakrand te buigen.
Als hij het schouderbuitenwaarts op die manier beheerst, kan dat de basis worden voor de travers. In de hoek van de bak switch je weer naar de positie aan de buitenkant, maar nu hou je de teugel aan de binnenkant van de bak gewoon aan/geef je misschien zelfs een kleine ophouding terwijl je nu ruimte met de bakrandteugel geeft. Je paard weet dat jouw positie zijwaarts betekent, dus kan hij alleen maar de stelling die hij toen hij de hoek in kwam had voortzetten aan de lange zijde in travers. En natuurlijk direct belonen! :D

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:37

Crosmuller ik ga echt nog veel van jou leren als ik weer meer met werk aan de hand ga doen met Swa! :)

Interessant allemaal, alleen dat je hulpen een setje aanwijzingen zijn die alleen een bepaalde hulp betekenen als je ze tegelijk geeft, vinden Swa en ik toch wel een beetje moeilijk. :Y) Heeft ook met trainingsfoutjes van jaren geleden te maken. Soms probeert hij eerst drie oefeningen uit om vervolgens erachter te komen dat hij zijwaarts moet gaan. :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:38

Ja, hihi dat heb ik zo geprobeerd natuurlijk maar ze snapte er geen snars van. Dus het werd of gewoon verder over de hoefslag, rechtdoor, of afwenden, of stilstaan, of... Maar komt wel goed als ik dat nog een paar keer oefen en minimale pogingen beloon. In ieder geval bedankt voor de tips en beschrijvingen!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:44

@Xyzutu2 Aha met beloningsbalans bedoel je de balans van het belonen van de verschillende oefeningen dus.
Van dat setje aanwijzingen vinden wij ook lastig, ben al blij als een oefening op 1 simpele cue staat ;)

@visitor ja zo doe ik ook schouder buitenwaarts aan de lange teugel
@swaatjuh, valt wel mee hoor, kan alleen nog de voorhand wat naar binnen plaatsen op de volte. Dat kunnen jullie ook allang :).

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:58

Cm oja. Maar of dat technisch helemaal klopt.. :P

Vanochtend heb ik met Swa aan de lange teugel gewerkt in de bak, maar ik liep tegen het probleem aan dat ik wil dat hij doorloopt en de teugel niet slap hangt. Ik wachtte met clicken tot het moment dat ik het goed vond, maar dat duurt heel wat rondjes. Hij loopt braaf door, maar nu ik eenmaal thuis zit, bedenk ik me dat hij vast helemaal niet snapt wat ik wil en dat ik veel te zuinig ben met belonen. -O- Hoe ga ik dat beter aanpakken? Misschien gewoon met andere dingen aan de slag gaan en tussendoor belonen als hij toevallig wel goed doorloopt.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:01

Nu we het toch over cues en hulpen hebben, heb ik nog iets wat ik ook wel even in de groep wil gooien. Gaat over cues met rijden. Sinds ik ben gaan clickeren denk ik ook steeds meer na over logische hulpen bij het rijden.
Nu probeer ik aan te houden: twee benen = versnellen, twee teugels = vertragen (eigenlijk is dat bij mij ook diep zitten en uitademen maar als dat niet werkt twee teugels, werkt in principe beide), rechterteugel = naar rechts, linkerteugel = naar links (en dan bedoel ik telkens eigenlijk gewoon het iets naar binnen doen van de teugel of het iets naar achteren doen van de teugel, volgens mij maakt dat namelijk voor het gevoel van het paard op de neus (in mijn geval want bitloos, maar in de mond is het denk ik hetzelfde) niet veel uit, er komt simpelweg een beetje druk tot stand, het wordt pas anders als je ook de buitenteugel gaat gebruiken, denk ik vooralsnog), rechterbeen is achterhand naar links (kan ik alleen nog in stilstand en ik kan een beetje wijken in stap maar daar komen ook teugels bij kijken, ben er nog niet uit wat ik dan precies doe eigenlijk), linkerbeen is achterhand naar rechts.
Deze vragen gaan dom klinken in de ogen van 'gewone' ruiters, maar hier komen ze. Wat is een logische hulp om de voorhand te verplaatsen? Om te beginnen in stilstand. Ik denk om het zo simpel mogelijk te houden eigenlijk gewoon linkelteugel = voorhand naar links en rechts naar rechts. Maar zo simpel is het niet want als ik dat doe dan verbuigt enkel de hals. Dus je moet ook iets met die buitenteugel of met been. Maar ik wil een zo simpel mogelijke cue. Op itmhb (http://www.itrainmyhorsesbrain.com/wiki ... tenteugel/) staat meer een vorm van neckreining beschreven. Maar ik ben er niet over uit of dat logischer is. Volgens mij heb ik dan toch ook een beetje binnenteugel nodig. Wat denken/doen jullie? Ik wilde deze vraag ook daar op het forum stellen.
En nog een andere: twee teugels is terug in tempo of overgang terug. Maar wat is de cue voor nageeflijkheid of hoofd lager doen? Vroeger kreeg ik les op de manier 'van binnenbeen naar buiten teugel' en later werd dat meer de 'weerstandbiedende hand'. Maar in beide gevallen is de cue hand en been samen om het te onderscheiden van de cue voor sturen en teruggaan in tempo. Kan dat niet makkelijker? Andrew McLean zegt dat je het hoofd ook alleen naar beneden mag vragen in een overgang terug of bij terugnemen van het tempo maar ik wil daar eigenlijk gewoon een afzonderlijke cue voor hebben. Ik heb het tot nu toe vooral gefreeshaped en merk ook dat de cue 'weerstandbiedende hand' met beetje ben ook werkt. :D Hoe doen jullie dat? Dit zijn eigenlijk vragen die niet-clickeraars ook aangaan, maar als ik dit bij RT vraag, krijg ik denk ik niet het antwoord dat ik zoek. Ik was trouwens van plan om om deze reden de Parelli-levels door te werken (met R+ dan ;) ) omdat zij zo mooi alle hulpen uiteenrafelen, maar is er nog niet van gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:25

[quote="crosmuller"]@Xyzutu2 Aha met beloningsbalans bedoel je de balans van het belonen van de verschillende oefeningen dus.
Van dat setje aanwijzingen vinden wij ook lastig, ben al blij als een oefening op 1 simpele cue staat ;)

Dat is natuurlijk ook het ideaal (en doorgaans het idee), maar over het algemeen klopt dat idee vanuit het paard gezien niet. Zelfs al heb je steigeren bijvoorbeeld helemaal op de stemhulp 'pesade' staan, dan werkt die vaak alleen als jij niet achter een muur staat. Voor je paard is het kunnen zien van jouw houding en beweging tijdens het geven van jouw commando vaak net zo belangrijk als hulp, als het commando dat je voor de oefening bedacht denkt te hebben. Eigenlijk hetzelfde als het verhaal van Kluger Hans: de trainer dacht dat het paard naar stemhulp en bordjes met rekensommen luisterde, terwijl het paard in feite naar zijn houding keek.
Dat is ook waarom veel paarden die de Spaanse pas leren ineens 'plotseling' gaan uitslaan met de voorbenen. Dat is over het algemeen helemaal niet zo, alleen heeft de trainer niet gemerkt dat elke keer dat hij om de SP vraagt, hij onbewust ook naar voren buigt omdat hij zo gefocust is op de beweging van dat been. Dus als je vervolgens gewoon naar voren buigt om iets van de grond te rapen, geef jij onbedoeld je paard het commando voor Spaanse pas.

Daarom is het ook zo belangrijk om tijdens de training continu je eigen houding te monitoren, want hoe je het ook wendt voor keert, uiteindelijk wordt die toch een onderdeel van jouw commando en dan kun je die beter maar zo handig mogelijk kiezen. ;)

Trouwens, zo'n setje van hulpen die samen 1 commando vormen ontstaat dus niet alleen vanzelf door jouw onbewuste bewegingen en de oplettendheid van je paard, maar het is ook heel veilig. Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:38

xyzutu2 schreef:
crosmuller schreef:
@Xyzutu2 Aha met beloningsbalans bedoel je de balans van het belonen van de verschillende oefeningen dus.

Dat is natuurlijk ook het ideaal (en doorgaans het idee), maar over het algemeen klopt dat idee vanuit het paard gezien niet. Zelfs al heb je steigeren bijvoorbeeld helemaal op de stemhulp 'pesade' staan, dan werkt die vaak alleen als jij niet achter een muur staat. Voor je paard is het kunnen zien van jouw houding en beweging tijdens het geven van jouw commando vaak net zo belangrijk als hulp, als het commando dat je voor de oefening bedacht denkt te hebben. Eigenlijk hetzelfde als het verhaal van Kluger Hans: de trainer dacht dat het paard naar stemhulp en bordjes met rekensommen luisterde, terwijl het paard in feite naar zijn houding keek.
Dat is ook waarom veel paarden die de Spaanse pas leren ineens 'plotseling' gaan uitslaan met de voorbenen. Dat is over het algemeen helemaal niet zo, alleen heeft de trainer niet gemerkt dat elke keer dat hij om de SP vraagt, hij onbewust ook naar voren buigt omdat hij zo gefocust is op de beweging van dat been. Dus als je vervolgens gewoon naar voren buigt om iets van de grond te rapen, geef jij onbedoeld je paard het commando voor Spaanse pas.

Daarom is het ook zo belangrijk om tijdens de training continu je eigen houding te monitoren, want hoe je het ook wendt voor keert, uiteindelijk wordt die toch een onderdeel van jouw commando en dan kun je die beter maar zo handig mogelijk kiezen. ;)

Trouwens, zo'n setje van hulpen die samen 1 commando vormen ontstaat dus niet alleen vanzelf door jouw onbewuste bewegingen en de oplettendheid van je paard, maar het is ook heel veilig. Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.

Ja dat laatste heb ik ook gelezen in je boek :). Ik heb dat eigenlijk tot nu toe altijd opgelost door geen potentieel gevaarlijk gedrag aan te leren, maar als je dat doet is het slim om dat zo te doen ja.

Ik ben me er wel van bewust dat het paard alles bij elkaar als de cue ziet, ik heb al vaker gemerkt dat Myrtle mijn positie tov haar vaak als cue ziet terwijl ik het niet zo bedoelde. Maar als ik met lichaamstaal ga werken EN ik doe onbewust nog allerlei andere dingen wordt het helemaal een warboel ben ik bang.

@visitor even heel kort door de bocht, de hulp voor voorhand wenden is buitenteugel tegen de hals. Binnenhand is voor stelling. Zo heb ik het tenminste geleerd bij AR.

En er is geen cue voor nageeflijkheid, dat zou vanzelf moeten komen als je paard correct beweegt toch. Ik zeg dat nu alsof ik er heel veel verstand van heb, maar heb ik ook gewoon van bokt ;). Maar dat lijkt me wel correct.

@swaatjuh, lastige vraag. Aangezien je criteria te veel verlagen ook niet de bedoeling is. Maar in jouw specifieke voorbeeld, als je merkt dat je lang niet geklikt hebt iets anders vragen waar je wel voor kan klikken? Bv een wending. Of aandraven en daarvoor klikken, en vervolgens krijg je vaak ook al een wat actievere stap en klik je daar ook meteen voor. Zoiets?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:43

Natuurlijk, dat is ook zo, maar ik wil ook gewoon een cue hebben voor een laag hoofd in beweging, dus het gaat me niet eens zozeer om de nageeflijkheid en totaal plaatje.
En ok, buiten teugel, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor, maar ik vraag me af of er in de praktijk niet stiekem een meergecompliceerde cue wordt gegeven en of dit wel de meest logische/duidelijk e is als je met contact teugel rijdt..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:52

Visitor schreef:
Natuurlijk, dat is ook zo, maar ik wil ook gewoon een cue hebben voor een laag hoofd in beweging, dus het gaat me niet eens zozeer om de nageeflijkheid en totaal plaatje.
En ok, buiten teugel, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor, maar ik vraag me af of er in de praktijk niet stiekem een meergecompliceerde cue wordt gegeven en of dit wel de meest logische/duidelijk e is als je met contact teugel rijdt..

Ok, wat ik soms doe is het stemcommando voor hoofd laag op de grond ook onder het zadel geven. Ik weet niet of dat is wat je wilt, geeft een beetje een stofzuigpaard effect.

Wbt de buitenteugel, denk het wel. Myrtle liep altijd behoorlijk door de buitenteugel heen. Ik ben toen de buitenteugelhulp los van de rest gaan oefenen in stilstand en met de clicker. Dat heeft heel goed geholpen. Dus voor mijn gevoel is dat wel de hulp. Met je benen controleer je dan wel weer de achterkant van je paard.

Misschien helpt eerst oefenen met loshangende teugel en later met de contactteugel?

Het ingewikkelde van het samenspel van de hulpen vind ik om ze allemaal op het juiste moment uit te voeren, en net als jij raak ik nu soms in de war omdat ik teveel nadenk door het clickeren.

Ik betrap mezelf erop dat ik nog veel te veel been geef, op momenten dat ze niet reageert of als het niet nodig is. Daar moet ik echt op gaan letten.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:04

Ben het helemaal eens met crosmullers antwoord op Visitor (maar ik heb qua dressuur een beetje dezelfde achtergrond). En hoofd lager doen, dan bedoel je halsstrekken? Als je paard nageeflijk is, volgt het je hand als je de teugels verlengt. Maar misschien snap ik het niet helemaal, heb 1 boek van Andrew MacLean in mijn kast staan maar nog niet verder gekomen dan hoofdstuk 2.

@crosmuller: Bedankt voor het meedenken. Zeker draven en dat hij daarna misschien meer doorstapt is een goede. Eigenlijk raakt het wel een beetje de vraag van Visitor over nageeflijkheid, want dat is waar ik nu ook naar op zoek ben. Ik moet ook gewoon voor de momenten waarop hij actief is gaan clicken denk ik (dus ook als de teugel te los hangt) omdat dat er ook nog niet zo goed in zit.

Citaat:
Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.

Maar hoe bereik je dat? Je hand optillen en belonen als je pony niet reageert? Bladzijdenummer van je boek noemen mag ook hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:18

Visitor schreef:

Bij ons is de voorwaarts-neerwaarts cue gewoon aaien over de hals voor de schoft. Aangeleerd vanaf de grond in vrijheid in stap, maar vervolgens ook in beweging (ook op stemhulp voor draf tijdens longeren, om er nu aaiend naast te rennen is ook weer zoiets... ;)) onder het zadel kun je hem zelf in dressuurwedstrijden gebruiken omdat je bij het halsstrekken toch vaak met je handen/teugels over de manen naar voren/omlaag schuift!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:51

swaatjuh schreef:
Citaat:
Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.

Maar hoe bereik je dat? Je hand optillen en belonen als je pony niet reageert? Bladzijdenummer van je boek noemen mag ook hoor ;)

Inderdaad, zo simpel is het: je leert het aan met alledrie de cues tegelijk (gaat vanzelf, als mens ben je en gewoontedier en je doet altijd meer dan 1 ding tegelijk) en als de oefening er eenmaal in zit, geef je maar 1 cue, wacht je tot het paard stopt met het kunstje doen en dan beloon je. Al na een paar keer herhalen hebben ze door dat het veel makkelijker is om gewoon rustig stil te staan en de beloning te vreten dan onnodig dat kunstje te doen. Slimme beesten. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 22:20

Hmmm misschien is dit weer zo'n hersenspinsel van me dat ik niet goed uitleg, zit nu op mobiel dus zal morgen uitgebreider reageren. Maar Mirjam lijkt me te begrijpen, dank voor je uitleg hoe jij het doet, ook een goed idee! En cm, met hoofd laag is dat inderdaad wel min of meer wat ik bedoel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 00:55

crosmuller schreef:
Gisteren lesje gehad van academische rijkunst instructrice. Ik heb de laatste tijd lekker lopen freewheelen (lees sloom stappen) in de bak met de bareback pad en bitloos hoofdstelletje. Wel een beetje geklikt voor momentjes met buiging en momentjes met activiteit. En op een dag kreeg ik opeens momentjes met buiging en activiteit tegelijk. Gisteren aan mijn instructrice laten zien en ze vond het niet verkeerd uitzien. Nu is het wel zo dat ik vaak denk te voelen in schouder binnenwaarts te zitten op de volte, maar we in werkelijkheid net geen travers doen. Ik heb dus moeite te voelen waar het achterbeen landt (iemand tips?).

Hoe ik dit geleerd heb is (jawel shaping ;) ): eerst leren wanneer het achterbeen wordt opgetild en wanneer het landt. Ik had een heel goede instructrice die mij daarbij heel goed geholpen heeft. Zij heeft mij eerst geholpen met het voor te zeggen wanneer het (binnen) achterbeen opgetild wordt. Daarna moest ik het zelf zeggen. Daarna ook met het andere achterbeen geoefend. Want leer je eerst het rechterachterbeen goed voelen dan is het nog niet gezegd dat daarna je het linkerachterbeen net zo kunt voelen en beoordelen.

Je zal merken dat de zenuwen in je zitbeenderen/billen nog niet goed met de tongspieren in contact staan. :P Ik was in het begin dus structureel te laat met zeggen "nu" is het been in de lucht. Dat werd ook beter na oefening. Er was dus een fase dat ik het wel goed voelde, maar steeds te laat aangaf waardoor het net leek of ik het niet kon voelen. Was heel apart om te merken.

Daarna heeft zij mij geholpen met het voelen waar de achterbenen geplaatst werden. Zo kon ik bv niet het verschil voelen tussen schouderbinnenwaarts op 3 en op 4 sporen. Bleek dat ik het verschil best wist, maar dat ik niet in de gaten had dat het 3 sporen gevoel zo ontzettend subtiel was. En ik het eigenlijk best wist. Omdat iemand van de grond meekeek en telkens aangaf wat er gebeurde met de benen kon ik dus dat gevoel koppelen aan het weten (waar de benen zich exact bevonden).

xyzutu2 schreef:
[knip]

@ xyzutu2: welkom (terug?) :wave: en ik vind dat je het heel mooi verwoord.

Beloningsbalans: prachtig begrip. Ik had dat als zodanig nog niet eerder gehoord. Ik ga hier eens op letten in mijn training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 02:21

Beloningsbalans bestaat ook nog niet zo lang. Eigenlijk pas sinds ik het heb verzonnen. :o Maar ik zocht een woord om het hele 'als ik mijn paard met voer beloon/dit kunstje leer, dan gaat hij bedelen'-idee weer eens in perspectief te plaatsen. Het probleem is namelijk in bijna alle gevallen helemaal niet het bedelen, maar de beloningsbalans. Het probleem zit dus ook niet bij het paard, maar bij de mens die de verkeerde balans heeft bij het trainen. Want als ik tijdens het aanleren van de jambette 100x beloond werd voor beentje uitslaan en 0x voor het netjes stilstaan ertussendoor, dan wist ik het ook wel! :D

And yep, I'm back. Voor zolang het duurt natuurlijk. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 03:09

xyzutu2 schreef:
Beloningsbalans bestaat ook nog niet zo lang. Eigenlijk pas sinds ik het heb verzonnen. :o

*click*
(jackpot!)