Visitor schreef:Even snel tussendoor, ik denk met been?
Nee het ging om het werken aan de hand, sorry ben weer onduidelijk geloof ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Visitor schreef:O haha dan snap ik het probleem ook iets beter. Je kan misschien denken aan lichaamspositie en/of teugels als cue? Alhoewel ik zelf geen moeite heb met zweep als cue.
liljebo schreef:CM ik denk persoonlijk dat je het niet te moeilijk moet maken. Ik zie geen probleem met de zweep als cue, eigenlijk. Het signaal is duidelijk en je kunt diezelfde cue dan gemakkelijker in meer situaties gebruiken. Alexandra gebruikt ook de zweep als cue.
Ik denk dat het voor je paard alleen verwarrend is als je het allemaal te ver gaat zoeken. Helderheid lijkt mij het belangrijkste.
Overigens herken ik het standbeeld-syndroom wel. Silja heeft dat ook heel erg. Dan lijkt ze ook niet meer bereikbaar, hoewel ik nooit veel van d'r vraag. Ze heeft het wel eerder met bv veel wind, waar ze echt een gruwelijke hekel aan heeft.
Ik vind het een apart verschijnsel.
Aan een kant oogt ze dan niet bang, maar ze lijkt dan wel over-alert (gebeurt er iets in de verte? Zag ik daar iets? etc) Zoals gezegd is ze dan ook niet echt bereikbaar. Op lichte cues reageert ze niet en op druk kan ze dan boos/explosief reageren (merkte ik destijds wel met rijden, als ik dan meer been aanlegde, maar ook aan de hand, als ze dan opeens nerveus kan worden en/of wegspringen)
Weet zelf ook nooit zo goed hoe ik dit moet plaatsen.
Zal wel even duren voordat ik ga filmen met Shakira. Doe voorlopig rustig aan aan de basis werken en dan zien we wel weer verder. Moet ook weer materiaal verzamelen.
xyzutu2 schreef:Je kunt je paard inderdaad zijwaarts laten wijken voor zweepdruk, maar je kunt het ook in kleinere stapjes opbreken met meer ezelsbruggetjes voor je paard en dan lukt het ook prima zonder - ook zonder target en vaak zelfs zonder dat je halster of hoofdstel nodig hebt. Je lichaamspositie is bij het werken vanaf de grond (ook aan de hand/lange teugel) namelijk een van de belangrijkste hulpen.
Het idee van wegwijken met de achterhand kun je je paard kun je je paard heel makkelijk aanleren door gebruik te maken van schouder buitenwaarts langs de bakrand. Als je paard dat nog niet kent, vraag je hem om naast de bakrand stil te staan (nou ja, een beetje extra ruimte zou wel fijn zijn). Vervolgens ga je tussen hem en de bakrand in staan, ongeveer ter hoogte van zijn buik en vraag je hem om jouw hand te targetten. Om dat te kunnen vanuit die positie zal hij niet alleen zijn hoofd naar je toe moeten draaien, maar ook zijn achterhand uit moeten zwaaien naar het midden van de bak. Zodra hij dat doet beloon je, zelfs als hij nog niet getarget heeft.
Als hij snapt dat hem om die achterhand die opzij stapt gaat, vraag je het opnieuw, maar zodra hij met zijn binnenachterbeen van je wegstapt, stap jij energiek op zijn schouder af: zodra hij ook maar een stapje opzij wijkt met zijn voorbenen beloon je weer. En dat herhalen.
Als je dit herhaalt, gaat je paard de zijwaartse beweging van de achterbenen met die van de voorbenen koppelen tot een schouderbuitenwaarts beweging, en koppelt hij dat weer aan jouw lichaamshulp van richting zijn schouder lopen. Hij wijkt dus voor 'druk'/jouw positie zonder dat er ooit sprake van druk is geweest bij het aanleren.
Als jouw positiehulp er eenmaal in zit, dan heb je de steun van de bakrand niet meer nodig als voorwaartse begrenzing en kun je de oefening ook omdraaien van schouderbuitenwaarts naar schouderbinnenwaarts, travers, renvers en appuyementen - maar gun hem die bakrand-steun lang genoeg, omdat je hem anders toch onbewust weer met grovere teugelhulpen tegen zult gaan houden. En dan zit de druk er alsnog weer in. 8)
xyzutu2 schreef:crosmuller schreef:@Xyzutu2 Aha met beloningsbalans bedoel je de balans van het belonen van de verschillende oefeningen dus.
Van dat setje aanwijzingen vinden wij ook lastig, ben al blij als een oefening op 1 simpele cue staat
Dat is natuurlijk ook het ideaal (en doorgaans het idee), maar over het algemeen klopt dat idee vanuit het paard gezien niet. Zelfs al heb je steigeren bijvoorbeeld helemaal op de stemhulp 'pesade' staan, dan werkt die vaak alleen als jij niet achter een muur staat. Voor je paard is het kunnen zien van jouw houding en beweging tijdens het geven van jouw commando vaak net zo belangrijk als hulp, als het commando dat je voor de oefening bedacht denkt te hebben. Eigenlijk hetzelfde als het verhaal van Kluger Hans: de trainer dacht dat het paard naar stemhulp en bordjes met rekensommen luisterde, terwijl het paard in feite naar zijn houding keek.
Dat is ook waarom veel paarden die de Spaanse pas leren ineens 'plotseling' gaan uitslaan met de voorbenen. Dat is over het algemeen helemaal niet zo, alleen heeft de trainer niet gemerkt dat elke keer dat hij om de SP vraagt, hij onbewust ook naar voren buigt omdat hij zo gefocust is op de beweging van dat been. Dus als je vervolgens gewoon naar voren buigt om iets van de grond te rapen, geef jij onbedoeld je paard het commando voor Spaanse pas.
Daarom is het ook zo belangrijk om tijdens de training continu je eigen houding te monitoren, want hoe je het ook wendt voor keert, uiteindelijk wordt die toch een onderdeel van jouw commando en dan kun je die beter maar zo handig mogelijk kiezen.
Trouwens, zo'n setje van hulpen die samen 1 commando vormen ontstaat dus niet alleen vanzelf door jouw onbewuste bewegingen en de oplettendheid van je paard, maar het is ook heel veilig. Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.
Visitor schreef:Natuurlijk, dat is ook zo, maar ik wil ook gewoon een cue hebben voor een laag hoofd in beweging, dus het gaat me niet eens zozeer om de nageeflijkheid en totaal plaatje.
En ok, buiten teugel, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor, maar ik vraag me af of er in de praktijk niet stiekem een meergecompliceerde cue wordt gegeven en of dit wel de meest logische/duidelijk e is als je met contact teugel rijdt..
Citaat:Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.
Visitor schreef:Natuurlijk, dat is ook zo, maar ik wil ook gewoon een cue hebben voor een laag hoofd in beweging, dus het gaat me niet eens zozeer om de nageeflijkheid en totaal plaatje.
En ok, buiten teugel, zo heb ik het ook altijd geleerd hoor, maar ik vraag me af of er in de praktijk niet stiekem een meergecompliceerde cue wordt gegeven en of dit wel de meest logische/duidelijk e is als je met contact teugel rijdt..
swaatjuh schreef:Citaat:Zo heb ik de pony's geleerd om alleen te steigeren als ik op een bepaalde manier naast ze sta, mijn hand optil en pesade zeg. Als je alleen je hand optilt, gebeurt er niets, wat ik wel zo veilig vind.
Maar hoe bereik je dat? Je hand optillen en belonen als je pony niet reageert? Bladzijdenummer van je boek noemen mag ook hoor
crosmuller schreef:Gisteren lesje gehad van academische rijkunst instructrice. Ik heb de laatste tijd lekker lopen freewheelen (lees sloom stappen) in de bak met de bareback pad en bitloos hoofdstelletje. Wel een beetje geklikt voor momentjes met buiging en momentjes met activiteit. En op een dag kreeg ik opeens momentjes met buiging en activiteit tegelijk. Gisteren aan mijn instructrice laten zien en ze vond het niet verkeerd uitzien. Nu is het wel zo dat ik vaak denk te voelen in schouder binnenwaarts te zitten op de volte, maar we in werkelijkheid net geen travers doen. Ik heb dus moeite te voelen waar het achterbeen landt (iemand tips?).
xyzutu2 schreef:Je kunt je paard inderdaad zijwaarts laten wijken voor zweepdruk, maar je kunt het ook in kleinere stapjes opbreken met meer ezelsbruggetjes voor je paard en dan lukt het ook prima zonder - ook zonder target en vaak zelfs zonder dat je halster of hoofdstel nodig hebt. Je lichaamspositie is bij het werken vanaf de grond (ook aan de hand/lange teugel) namelijk een van de belangrijkste hulpen.
[knip]