Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:18

Wat ik ook wel eens doe, vooral bij de dieren van anderen, is een trainingsplan maken voor 1 oefening. Ik zal straks de template posten als iemand interesse heeft.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:26

Ja graag!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:01

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 09:03

Wow wat goed, dank je!

IngeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:09

Kijk, zo'n dingen horen nu in de wiki op ITMHB ;-)

Aangezien hier een hoop clickertrainers bij elkaar zitten: we plannen binnenkort onze eerste (gratis) livestream op ITMHB - de datum staat nog niet 100% vast. Begin maar al wat te broeden op eventuele vragen die jullie hebben!
Vragen 1/ van brainiacs en 2/ die op voorhand in het forum daar gesteld worden krijgen voorrang, maar er is nog ruimte voor bij-vragen tijdens de stream in de bijhorende chat-sessie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 11:44

Waar staat ITMHB voor?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 12:29

itrainmyhorsesbrain.com, Sabine en ik noemden het al even.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:41

Haha ik moest ineens zoveel lange posts doorlezen dat ik het niet meteen aandurfde. :P
Eerst ga ik maar even reageren op m'n eigen vraag. :o

HippoLogic schreef:
@Swaatje: wat denk je dat de oorzaak is dat hij zich in zijn eigen wereld terug trekt? Ik denk dat het afhankelijk is van de oorzaak hoe je dit kunt aanpakken. Train je al lang met hem?

Ik kon me wel herkennen in wat Visitor schreef, hij heeft beide momenten, LB-I waarbij hij iets interessants ziet in de verte en RB-I waarbij hij iets ziet waarvan hij bang is waarna hij soms vrij onvoorspelbaar weg kan springen. Als we op zo'n RB-I moment aan het trainen zijn, zal hij ook geen voer meer aannemen door de spanning. Als hij er gewoon bij is zeg maar, dan gaat het trainen prima en luistert hij goed.

Het is een paard wat erg lief is, hij heeft een basisopvoeding gehad maar houdt er niet voldoende rekening mee dat een mens kwetsbaar is en dat er beter niet tegenaan gebeukt kan worden met stevige tinkerschouder of billen. Omdat hij niet beter weet.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 14:46

Hippologic, ik heb je een vriendjesverzoek gestuurd op facebook. Lijkt me interessant om je te volgen!

Hele interessante dingen zijn er verder geschreven. Was leuk om te lezen.
Ik ga alleen nog even op het meest recente onderwerp van de trainingsdoelen. Ik heb zelf een agenda waar ik vooral leuke dagboekverhaaltjes in schrijf van de lieve momenten en de dingen die wel/niet goed gingen. Ik denk wel dat Swa en ik harder vooruit zouden gaan als ik het gericht bij zou houden wat onze doelen zijn en hoe ver we daarin zijn. Dus ik ga er nog eens goed over nadenken of ik doelgerichter moet worden. Ik zit nu in een jaar waarin er veel gebeurd en het me soms al moeite kost om goed tijd vrij te maken voor het trainen. Het zou dan wel helpen om niet te veel te willen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 15:50

Op zich is plannen en alles opschrijven natuurlijk heel gestructureerd en goed. Voor mij zie ik dat echter nog niet zo zitten. Met 7 dieren alles opschrijven kost teveel tijd en lange termijn planning met deels oude dieren met lichamelijke gebreken vind ik persoonlijk wat minder.
Met shakira bv plan ik wel meer in, maar ik vind het prettiger als het gewoon in mijn hoofd zit, ipv alles op te schrijven. Dan stel ik gemakkelijker bij en voelt het minder als 'moeten' Maar goed... het is voor mij dan ook echt alleen hobby. Heb geen ambities verder.

Verder ook ernstig tijdgebrek, maar probeer wel regelmatig met de beesten te werken. Zit alleen minder op internet :+

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:07

Bij mij is internet een veroorzaker van tijdsgebrek, dus dan doe jij het in dat opzicht beter HL. ;)
Alles inplannen lijkt mij ook te veel, maar ik ben meer aan losse oefeningen bezig dan dat ik echt ergens naar toe werk. En dat lijkt me wel beter.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 17:57

Ik gebruik soms wel planningen of lijstjes bij het trainen, en in mijn werk ook. Aan de ene kant nuttig. Aan de andere kant een mogelijke bron van frustratie als ik weer eens teveel inplan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 22:13

crosmuller schreef:
Ik gebruik soms wel planningen of lijstjes bij het trainen, en in mijn werk ook. Aan de ene kant nuttig. Aan de andere kant een mogelijke bron van frustratie als ik weer eens teveel inplan.

Daarom is het handig een trainingsmaatje te zoeken die jou (privé leven) en je paard kent. Die kan je helpen inschatten of je doelen haalbaar zijn.

Naar aanleiding van de doelen, het opschrijven en bijhouden ben ik gaan nadenken hoe lang ik dit al doe. Ik heb eigenlijk sinds mijn eerste pony nog mijn verzorgpony was dagboekjes bijgehouden, af en toe. Ik had nog geen doelen ofzo alleen dingen vaag als "beter worden met...". Maar die dagboekjes waren natuurlijk wel het begin.

@Liljebo: Als ik 7 dieren had zou ik het ook niet van allemaal zo kunnen bijhouden. :)

Over Kyra heb ik dus 4 jaar trainingsverleden geregistreerd,compleet met foto's en filmpjes. Misschien dat ik dat ooit als boek ga uitgeven. ;)

@visitor: bedankt voor de afkorting. Ik had op de site gekeken maar zag nergens uitleg over die afkorting.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 05:57

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 07:22

Ik heb me opgegeven voor de cursus. Ik denk dat het alleen heel veel herhaling is van wat ik in mijn studie al gehad heb. Maar een opfrisser kan geen kwaad. Bedankt voor het onder de aandacht brengen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:55

Ik heb me ook opgegeven, ja. Lijkt me leuk, ik weet er helemaal niets vanaf.
Heb me trouwens inmiddels ook aangemeld op itmhb en ga filmpje insturen voor het eerste 'clickerlabel', heb ik gister gefilmd, ben benieuwd.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 08:59

Visitor schreef:
Ik heb me ook opgegeven, ja. Lijkt me leuk, ik weet er helemaal niets vanaf.
Heb me trouwens inmiddels ook aangemeld op itmhb en ga filmpje insturen voor het eerste 'clickerlabel', heb ik gister gefilmd, ben benieuwd.

Oh spannend! Succes :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:10

Dank je. (Eerst moet mijn lidmaatschap nog geactiveerd worden.) Gaan jullie dat soms ook nog doen? (Jij krijgt misschien wel vrijstelling cm, vanwege je opleiding?)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:15

Visitor schreef:
Dank je. (Eerst moet mijn lidmaatschap nog geactiveerd worden.) Gaan jullie dat soms ook nog doen? (Jij krijgt misschien wel vrijstelling cm, vanwege je opleiding?)

Ja daar zit ik wel op te wachten voor ik actie ga ondernemen wbt inschrijvingen, filmpjes en cursussen. Maar verwacht vooral vrijstellingen voor de theorie, ik heb nl nog geen stage gelopen. Wel heel veel theorie gehad afgelopen jaren. Wel nuttig hoor.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:40

Kan me voorstellen dat je daar even op wacht en ik zou dan misschien zelfs wachten tot na je stage.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 09:56

Visitor schreef:
Kan me voorstellen dat je daar even op wacht en ik zou dan misschien zelfs wachten tot na je stage.

Zo lang kan ik niet wachten denk ik :D

10 verschillende dieren trainen en dat moet allemaal in het weekend, wordt een meerjarenplan denk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 10:24

Oja, dat kan ik me voorstellen dan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 13:39

Die cursus lijkt mij ook wel leuk, maar ik kamp met een chronisch tijdgebrek. Wil te veel en mijn computer puilt uit van de dingen die ik nog wil lezen/zien.
Heb wel eerder een cursus gedragsbiologie bij de ou gedaan. Wellicht zitten er veel overeenkomsten in beiden cursussen.

Visitor, leuk. Ik heb de site van inge alleen vluchtig bekeken. Kon ook nog nergens prijzen vinden.
Zal er binnenkort eens voor gaan zitten.
Ze bracht hem net onder de aandacht toen we naar nederland gingen.

overweeg overigens wel agility met shakira te gaan doen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:57

leuk LJ, agility. Moet je zeker doen, ik kijk uit naar het eerste filmpje :).

Ik was laatst erg lyrisch over hoe lekker het trainen ging maar daarna ook weer wat mindere momenten. Myrtle kan ook zo opeens in de verte gaan turen. Het heeft bijna zeker te maken met momenten dat ik criteria teveel verhoog en/of niet duidelijk genoeg ben. Dat standbeeld worden heeft bij haar dus meestal te maken met frustratie. Wel fijn om te weten.

Gisteren lesje gehad van academische rijkunst instructrice. Ik heb de laatste tijd lekker lopen freewheelen (lees sloom stappen) in de bak met de bareback pad en bitloos hoofdstelletje. Wel een beetje geklikt voor momentjes met buiging en momentjes met activiteit. En op een dag kreeg ik opeens momentjes met buiging en activiteit tegelijk. Gisteren aan mijn instructrice laten zien en ze vond het niet verkeerd uitzien. Nu is het wel zo dat ik vaak denk te voelen in schouder binnenwaarts te zitten op de volte, maar we in werkelijkheid net geen travers doen. Ik heb dus moeite te voelen waar het achterbeen landt (iemand tips?).

Ook even volte aan de hand gedaan, ging ook lekker. we boften ook met het frissere weer, dat helpt. Ik oefen vaak korte drafjes onder het zadel en aan de hand en dan stoppen we eigenlijk meestal na de klik. Ik moest haar nu als oefening op de volte laten draven en dan met mijn eigen energie terug naar stap. Ik ging dus langzamer lopen en uitademen etc etc maar ze bleef stug doordraven. Waarschijnlijk omdat ik haar dat geleerd heb. Braaf paard :).

Mijn lesgeefster zei dat de volgende stap zou zijn om de achterhand naar binnen en buiten te kunnen sturen, maar ze zag niet hoe dat zou kunnen zonder dressuurzweep. op zich kun je die natuurlijk gebruiken om een cue te geven maar twijfel nog. De grens tussen een cue en druk kan soms wat vaag zijn, vooral als je een dressuurzweep in je handen hebt. Hoe zouden jullie dat oppakken?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 12:33

Even snel tussendoor, ik denk met been?