Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:51

HippoLogic schreef:
@Visitor: welkom terug. Leuke vakantie gehad? Heerlijk zo'n uitgebreide bijdrage.

Misschien kun je wat meer afwisselen in criteria zodat het voor je paard niet voorspelbaar wordt of hij wel, niet weggaat en hoe lang. Ik heb in het begin toen ik met Kyra van het erf af wilde vaak een paar dagen achter elkaar tot hetzelfde punt gelopen, dan weer een dagje minder ver, daarna weer verder, minder ver, paar dagen rust. Meestal zorgde ik voor wat leuks (grazen!) op het verste punt.

Ook gingen we samen met haar kuddegenoten op weg, ging ik alleen dan keek ik naar haar signalen en probeerde ik niet te veel stress te creëren. Om haar niet uit haar leermodus te halen.

Je schrijft dat je paard al een paar maanden in de nieuwe kudde staat. Is hij al helemaal gewend? Kun je misschien eens met een ander paard samen trainen. Trailer laden bv.

Verder kun je je afvragen of je je paard een plezier doet met op stal zetten in de hitte als dat tegelijk betekent: weg van de kudde. Kan me voorstellen dat het een tijd neemt voor ze het weer vertrouwd om weg te gaan van de anderen, ze is 'net' gescheiden van haar vertrouwde kudde.

Dank je voor je reactie en tips! Heel behulpzaam.
Meer afwisselen in criteria is een goeie. Heb ik wel gedaan bij wandelen en ohz, maar kan met box en trailer natuurlijk ook. Ik laat ook altijd uitgebreid grazen op het verste punt en ook tussendoor ook al tegenwoordig, omdat het verste punt wat te ver weg werd in sommige gevallen. En ik click ook voor braaf meelopen van huis af. Zo veel mogelijk variabel qua interval en grootte van de beloning. Hm dat zou ik met trailer en box dus ook kunnen doen. :)* Ik zorg met wandelen en ohz inderdaad dat ik haar uit de stress zone houd, althans dat probeer ik, soms is het lastig in te schatten en het verschilt van dag tot dag. Ze heeft een vast maatje op de wei waar ik ook wel eens mee ben gaan wandelen/stappen, dat helpt wel iets maar dan nog kan één vriendin niet op tegen 'thuis'. Maar dat wil ik ook regelmatig blijven doen. Die vriendin van haar is echter ook moeilijk met laden dus dan zou ik even moeten kijken op welke andere kuddegenoten ze bouwt en een tweepaardstrailer moeten regelen. Wel een goed idee.
Nou inderdaad, op dit moment doe ik haar met uit de hitte binnen zetten geen plezier en bovendien raakt ze juist nog meer oververhit van de stress als ik haar daar echt alleen zou laten. Dus ik laat haar ook niet zomaar een tijd alleen daar. Het is ook niet mijn bedoeling dat dit seizoen nog op te lossen hoor, kan gerust een meerjarenproject zijn. Ik was net even op stal en heb haar 10 minuten in haar box gezet terwijl ik erbij bleef, om even te kijken wat de status quo nou precies is. Eerst ging ze hooi eten en heb ik paar keer gebridged voor rustig hooi eten, beetje dubbelop, haha, maar de box moet een feestje worden. Later ging ik even uit zicht, werd ze iets onrustig, dat wil zeggen stoppen met hooi eten en hoofd uit luikje steken. Toen ze rustig was (duurde paar seconden) meteen teruggekomen en gebridged. Ik merkte dat ze het met mij erbij wel prima vond, maar liever toch concrete aandacht van me wilde of snel terug naar de wei wilde gaan. Dus dat ze naar het einde van de 10 minuten draaierig werd. Toen gestopt op een goed moment. Ik denk dat ik vanuit hier wel verder kan werken. Ik denk dat ik de dagelijkse dingen zoals poetsen, wat ze erg lekker vindt, wat meer in de box in plaats van op de poetsplaats ga doen. Als ze dan ook met mij erbij (eerst in de box, poetsen, later ook buiten de box maar wel in de buurt) rustig 5 minuten in de box kan verblijven, ga ik oefenen met paar seconden weggaan, belonen bij rust en dat uitbouwen. En dan dus proberen af te wisselen in criteria/variabel te belonen. Klinkt dit als een logisch 'plan'?
Artikel ga ik lezen!
S_N, ook bedankt voor het meedenken. Ja mijn paard is een beetje te slim soms en heeft mijn plannen door :D Met anderen op de trailer heb ik nooit geprobeerd maar dat is een goed idee. Alleen mijn ervaring met onder het zadel stapritjes maken is dat het niet veel uitmaakt of ik alleen ben of met een ander paard. Het helpt wel iets maar op een zeker moment wil ze toch liever gewoon naar huis en die ander lekker in zijn eentje door laten lopen. Soms raakt ze juist enorm in tweestrijd juist daardoor (zo leg ik het dan maar even uit); enerzijds graag meewillen, anderzijds graag terug naar huis willen, wat zich uit in piepen, en van die draai/steiger/bokjes. Dan is het echt een bom. Dus vandaar dat ik ben begonnen om eerst alleen te oefenen want dan gaat ze tegenwoordig gewoon stilstaan en kan ik wachten tot ze klaar is om nog een klein stukje verder te gaan en te belonen of afstappen zodat ze achter me aan kan, maar ze gaat meestal niet meer echt omdraaien of gevaarlijk doen als ik alleen (met iemand op de fiets er wel bij hoor trouwens maar zonder paard) ben, tenzij ik ongemerkt toch te ver ben gedaan, dat gebeurt soms zomaar opeens, maar gelukkig gebeurde het niet meer zo vaak. (Moet het nu weer oppakken na de winter en de blessure.) Ik ben van plan om het er wel in te houden hoor, om het te proberen samen met haar vriendinnetje. Als ik dan merk dat ze in die tweestrijd komt, stap ik af en dan is alles weer prima en lopen we samen achter haar vriendin aan :D Altijd grappig want niemand snapt echt waar ik mee bezig ben, haha.
En mijn paard, tja, het is me d'r eentje, ze werkt in elk geval niet altijd helemaal volgens het boekje, maar dat houdt het wel interessant zullen we maar zeggen.
(Ik moet er trouwens ook bij zeggen dat het misschien mijn eigen schuld is want die 8 jaar dat ik haar niet heb gereden deed ik vooral grondwerk op en om de stal en wandelde niet veel verder dan in een straal van 1 of 2 kilometer en ik merk dat dat ook echt een beetje haar grens is van wat ze nog beschouwt als bekend terrein en wat niet. Voor die 8 jaar maakte ik wel eens buitenritten samen met anderen en dat ging prima. Alleen gaan is altijd een ramp geweest en ze was achteraf ook wel zeer gestresst op die ritten met anderen, maar toen vond ik dat normaal, ze was ook nog jong. Het speelt misschien ook mee dat ze altijd en overal de baas is in de kudde?)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 06:38

HippoLogic schreef:
@Crosmuller: Als dit paard zo onzeker is, kun je eens reflecteren op je manier van clickeren en de omgeving. Hou je een trainingsboekje bij? Je schrijft dat hij met andere paarden rustiger was. Misschien kun je afwisselen met vaker terug gaan naar een lager criterium en bv ook afwisselen met meer/lekkerdere beloningen. Misschien is voer niet de aller grootste beloning maar afstand nemen? IK zeg maar wat, want ik zit hier gewoon achter de pc te brainstormen. :P

Afwisselen met beloningen, goed idee. Ik zal daar eens wat mee spelen. Hij staat altijd bij andere paarden hoor, maar hij stond laatst in een smalle wei. Door de rare indeling zou ik dan in een krap stukje tussen 4 paarden moeten gaan staan en dt zag ik niet zitten.

Weggaan als beloning is op het moment niet aan de orde, hij komt altijd blij aanlopen als ik er ben en doet graag mee. Ik heb er wel serieus over gedacht in die periode dat hij niet uit mijn hand wou eten, maar ook toen was hij net niet bang genoeg daarvoor. Maar uit mijn hand eten was te eng. vandaar mijn tussenoplossing met eten gooien in een emmertje. Een soort skinnerbox idee :).

Maar gelukkig gaat dat weer goed. Hij gaat echt vooruit! Maar hij heeft zijn dichtklap momentjes en daar zoek ik een oplossing voor. Waarschijnlijk zal ik zijn subtiele signalen beter moeten leren interpreteren en dan proberen het voor te zijn. (Als ik dit soort vragen opschrijf kom ik zelf soms al op antwoorden).

Ik hou geen dagboekje bij nee. Zal het eens overwegen. Bij myrtle heb ik het wel gedaan maar ik merk dat ik het niet vol hou. Bij de kinderboerderijdieren doen we dat wel, daar is het ook belangrijker want we gaan hooguit een keer per week en dan trainen we 3 a 4 dieren pp. dan is het echt wel nodig, je vergeet meer dan je denkt merk ik. Ik merk soms bij het teruglezen dat ik denk, oh kan hij dat al! Was ik bijna vergeten!

Maar bij een paard die ik drie keer per week zie onthou ik wel beter hoe het de laatste keer gegaan is. Het zou wel leuk zijn voor het bijhouden van de vooruitgang. Soms baal ik van mezelf als iets niet lukt, maar als ik dan bedenk dat ik hem een paar maanden geleden niet uit mijn hand kon voeren dan gaat het eigenlijk heel goed. Nou ja dat ik hem laatst kon kriebelen was wel een geweldig moment. Het is ook zo'n lieverd. (Hij is trouwens te koop, voor de liefhebber van een projectpaard, voor details pb me).

Edit: interessant linkje!

@visitor ik herken een beetje jouw verhaal over verlatingsangst, hoewel het bij myrtle niet zo extreem is. Ik kan met haar alleen naar buiten en heb vroeger endurance wedstrijden gereden, ging prima. Maar alleen op stal terwijl de rest buiten staat, nee daar maak ik haar niet blij mee. Ik verbaas me er soms over hoe makkelijk andere paarden daarin zijn. Mijn oplossing is om haar dan gewoon niet alleen te laten.

Verder heb ik haar twee keer verhuisd in de tijd dat ik haar heb en het duurt steeds ca 6 maanden voor ze echt gewend is. Kan me voorstelen dat jouw paard ook nog niet helemaal gewend is? Verder heb ik geen tips voor je, gelukkig anderen wel : ).

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:35

Ha, ja dat is ook mijn oplossing als rustig opbouwen en rust belonen niet werkt :D Maar hoe is Myrtle op de trailer? Ja, dat ze nog niet helemaal gewend is, kan zijn hoor! Maar wat dat betreft denk ik dat ze binnen in de stal nooit zal wennen als ik daar niet mee oefen. Op de vorige stal stond ze 's nachts met de rest van de paarden op stal, dus dan is dan vanzelf al een meer vertrouwde plek denk ik...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 10:53

Visitor schreef:
Ha, ja dat is ook mijn oplossing als rustig opbouwen en rust belonen niet werkt :D Maar hoe is Myrtle op de trailer? Ja, dat ze nog niet helemaal gewend is, kan zijn hoor! Maar wat dat betreft denk ik dat ze binnen in de stal nooit zal wennen als ik daar niet mee oefen. Op de vorige stal stond ze 's nachts met de rest van de paarden op stal, dus dan is dan vanzelf al een meer vertrouwde plek denk ik...

Oh ja je moet het zeker oefenen ja :)

Myrtle ging altijd met enige tegenzin maar wel heel braaf de trailer op. op de trailer is ze wat onrustig, een keer stond ze zelfs te bibberen. Zo zielig. Echt een gouden paard dat ze er toch opgaat steeds. De laatste tijd gaat het moeizamer, waarschijnlijk omdat we nu alleen nog naar de kliniek gaan. Dan komt er na de trailerrit nog meer onaangenaams natuurlijk. Ze was een keer op de klep opeens rechtsaf gegaan toen ik niet oplette en dat is wel even een probleempje geweest. Dat ze dacht, hee dat kan ook. Maar ben er nu op bedacht en kan het met een klein en vooral goed getimed rukje aan het halstertouw corrigeren. Als je te laat bent ben je verloren, dan gooit ze haar gewicht in de strijd.

Voorheen gingen we met de trailer naar endurance wedstrijden. De endurance wedstrijden vond ze in het begin wel spannend maar op een gegeven moment was ze eraan gewend en stond ze half te slapen op het wedstrijdterein. Er zijn daar natuurlijk veel andere paarden en tijdens de rit kunnen ze lekker door het bos lopen en andere paarden inhalen, dat vond ze wel leuk geloof ik.

As ze nu een trailer op het erf ziet loopt ze al te snurken. Ik twijfel wel of ik het laden moet gaan trainen met de clicker. Ik denk ook, if it aint broke don't fix it... Dat ik zelf geen trailer heb om mee te oefenen helpt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 11:04

Eerst en vooral sorry dat ik (voorlopig) alleen hier op in ga, voel me de laatste dagen niet zo lekker en lijk niet door de grote lappen tekst uit te geraken, dus echt constructief meedenken zit er even niet in :o

HippoLogic schreef:
@[naam], fijn dat het zo goed gaat.
[***] schreef:
Ik heb dat ontdekt toen ik even geleden aan het clickeren was in de weide met [***], hij deed hier en daar wel mee, maar stond meer te slapen dan echt actief te denken, ondanks dat er veel beloningen kwamen voor de kleinste dingen. Ik heb op zo'n momenten altijd de neiging om gewoon iets kleins te zoeken dat goed is en daar meteen voor te belonen. Het enige wat ik dan krijg is een pony die steeds minder zijn best gaat doen want er komt toch altijd ergens wel een snoepje ...

Gebruik je ook wel eens de techniek van variabel belonen bij het clickeren?

Dat is toch dat je dan 3 keer wat vraagt en beloond, dan eens na 1 keer, dan weer na 4 keer, dan na 2 keer, etc.? Maakt niet uit ... Het maakt ook niet uit als ik duur wil uitbouwen en ga meetellen, zodat hij weet dat hij het nog even moet volhouden zolang ik aan het tellen ben.

Heb het idee dat snoepjes/voer toch niet zo'n grote motivator zijn als ik had gedacht, het lijkt tegenwoordig dat ze (zelfs [***]) gewoon wat willen doen, en als er dan af en toe een snoepje bij komt kijken is dat mooi meegenomen. Maar echt iets trainen door middel van clickeren lijkt ze te saai ofzo? Ik weet het niet .. Het is heel gek wat ik ervaar .. Zal het zelf misschien nog steeds niet onder de knie hebben hoor, kan goed zijn ;) Maar wat ik dus lijk te merken is dat ze er veel meer voor voelen dat ik gewoon met hen communiceer, dingen aan hen vraag, en ook reactie verwacht, verwacht dat ze iets proberen (maakt me niet uit wat, maar apatisch staan turen en doen alsof ik er niet ben is geen optie :+ ) en als ze dit dan goed of snel doen komt er een snoepje voorbij.. Ik gebruik dan de click om duidelijk aan te geven wanneer ze wat kunnen verwachten, en daar reageren ze ook echt op (meteen stoppen, oortjes gespitst.. ). Vind ik wel beter dan zomaar ineens een snoepje uit je zak halen, dan weten ze nog niet wat ze nu eigenlijk goed deden.. Bij iets nieuws wordt er in kleine stapjes gewerkt en dus bij de kleinste poging beloond .. Eigenlijk is het ook clickeren op die manier, maar toch is het anders, omdat ik wel reactie verwacht en daarvoor ook gerust de druk opvoer als ik dat nodig acht (en dat is bij echt clickeren dan weer uit den boze). Dus ja, ik denk dat ik mix .. en met succes blijkbaar .. ookal kan dat misschien niet volgens sommigen :Y) :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 15:45

pfff wilde bijhouden, maar daar is niets van terecht gekomen. Heb even beetje teruggebladerd, maar momenteel geen tijd om de lange teksten helemaal door te nemen.
Is het goed als ik vanaf hier binnen val en dit keer echt probeer bij te houden?

Las wel nog dat danielle mij nog heel veel had willen laten voelen.... een les is altijd te kort. Als ik weer eens tijd heb in nederland, meld ik mij graag :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 17:48

liljebo schreef:
pfff wilde bijhouden, maar daar is niets van terecht gekomen. Heb even beetje teruggebladerd, maar momenteel geen tijd om de lange teksten helemaal door te nemen.
Is het goed als ik vanaf hier binnen val en dit keer echt probeer bij te houden?

Las wel nog dat danielle mij nog heel veel had willen laten voelen.... een les is altijd te kort. Als ik weer eens tijd heb in nederland, meld ik mij graag :)

Dat mag, maar als je 2 paginas terugleest kun je me misschien nog advies geven. En visitor en swaatjuh hebben ook interessante vragen :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:01

@Sabine: als jij het combineert en het werkt voor jou en je paarden is dat prima.

@Crossmuller: ik zou zeker niet gaan clickeren bij trailerladen in jouw geval. Clickeren is vooral om nieuw gedrag aan te leren en als Myrtle nu prima laadt dan zeker zo laten als het is. Inderdaad: don't fix what ain't broken.

Trainings logboek beginnen kan heel simpel. Maak een tabel in Word en print a4 tjes uit en hang ze op stal. Maak er een gewoonte van direct te noteren.
datum
trainings doel
stappenplan (bedenk babystapjes en nummer ze)
Context: waar trainde je: stal, wei, bak, was er iemand bij (toeschouwers), welke beloning etc
Observaties: hoe ging het
Reflectie: wat kan beter/trainingsplan voor volgende sessie

Schrijf op een positieve, opbouwende manier. Hier een voorbeeld hoe het kort kan en hoe je later snel terug kan zien hoeveel sessies je nodig had (of hoeveel tijd in weken). Ik schrijf zelf meestal uitgebreider en in verhaalvorm. Ik maak ook foto's en filmpjes van work-in-progress en behaalde doelen. Op mijn facebook plaats ik die. Ik ben te vinden onder "Sandra HippoLogic"
Citaat:
datum: 1 juli 2013
trainings doel desensibiliseren voor wormspuit, ontwormen accepteren
stappenplan: 1) kijken naar lege wormspuit
2) hoofd naar wormspuit bewegen
3) targetten (1 sec, 2 sec etc)
4) met spuit over hoofd aaien
5) spuit tegen mondhoek
6) spuitmondje in mondhoek
7) spuit in mond
8) duur verlengen
9) stappen herhalen met volle spuit (andere geur)
Context:
Observaties:
Reflectie:
------
datum: 2 juli2013
stappenplan: 1, 2, 3 geoefend
Context: buitenbak, aan leadrope, wortels
Observaties: geen angst voor spuit, targetten zit er goed in
Reflectie: spuit, leadrope, clicker en beloningen is wat lastig samen
-----------------
datum: 5 juli2013
stappenplan: 3,4,5 geoefend
Context: gangpad, groundtying, graan
Observaties: 5 nam een stuk of 6 clicks voor ze het accepteerde
Reflectie: zonder leadrope en met het graan in een bakje werkte fijner

------
datum: 12 juli 2013 2013
stappenplan: 1-5 herhaald, 6 & 7
Context: erf, carpet of motivation, gefilmd
Observaties: grazen werkte goed, hoofd omhoog ging steeds beter
Reflectie: te veel in hand: leadrope, clicker, camera en spuit

@Liljebo: welkom terug :wave: Wat mij betreft is elke bijdrage (van wie dan ook) vrijwillig hoor. We hebben allemaal levens naast bokt. Toch?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:16

Dank voor je voorbeeld HL, altijd leuk dat soort dingen. Ik hou best wel van planningen ed, dat vond ik ook leuk met de endurance. Maar het gaat een beetje met fases, soms hou ik het maanden bij en soms heb ik niet zo'n zin in al die documentatie.

Ja sorry LJ uiteraard is het vrijwillig, voel je niet verplicht om terug te lezen :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 18:41

Als ik tijd en motivatie heb, zal ik even teruglezen. Voor nu kan ik mbt logboek zeggen dat ik er vaak aan ben begonnen, maar het nooit echt heb volgehouden. Ik heb al heel erg vaak alles moeten bijstellen ivm situatie en op bepaald moment heb ik dan niet meer zoveel zin om die hele planning ook weer om te gooien. Ik neem het tegenwoordig een beetje zoals het komt, hoewel ik wel altijd een bepaald ver weg doel heb, waar ik eventueel naar toe zou kunnen werken als de paarden zin hebben. Ik bekijk dan met een nieuw doel hoe met name de bejaarden erop reageren, omdat die van mij niets meer moeten. Vinden ze het niet leuk, dan houdt het op.
Shakira moet wat meer. Het idee was eigenlijk inspannen, maar het zit er momenteel niet aan... geld voor de dvd's elders nodig gehad en dus moet ik weer wachten. Denk erover om met haar agility te gaan doen, samen met evengoed men-voorbereiding/lange teugel

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:14

Mooi toch, Sabine, dat het op deze manier lekker gaat? Gewoon lekker zo door gaan, zou ik denken.
Liljebo, kan me voorstellen dat het beetje veel is om allemaal bij te lezen. Ik lees en reageer ook alleen als ik tijd en zin heb.
HL, goed idee om het op die manier bij te houden! Ik schrijf alles op in een boekje wat ik heb gedaan die dag en hoe het ging met haar etc, maar ik oefen vaak verschillende dingen op één dag die ik dan bijvoorbeeld schaar onder één noemer zoals 'VD' en als ik met iets nieuws bezig ben voeg ik misschien toe, 'spagaat geoefend' of 'rijden, geoefend op duur draf' (ik noem maar wat) en meestal onthou ik wel hoe ver ik dan ben met elk ding dat ik oefen. Dus mijn aantekening in het boekje zier er meestal zoiets uit: 'wondje op linker-achterbeen, 20 min gereden met 5 min draf, pad af gestapt, ging goed, nog wat VD' ofzo. Eigenlijk is wat jij doet misschien wel leuker en motiverender omdat je echt vooruitgang kan zien. Maar op de manier die jij nu voorstelt, zou je dus voor elk dingetje dat je aan het trainen bent een apart blaadje met doel plan, vorderingen etc, moeten bijhouden? Hoe doe jij dat? Ik oefen bijvoorbeeld op een dag wat in het rijden, ook wat op de grond en bijvoorbeeld nog een stuk 'van huis' gaan, ik zeg maar wat. Dan zou ik dus voor elk van die dingen zo'n apart lijstje maken? Ook ben ik huiverig om echt doelen te stellen (bijv: alleen op stal kunnen blijven), omdat ik niet weet of ze gezien de fysieke en mentale 'beperkingen' van mijn paard haalbaar zijn, maar ik heb altijd wel een richting waarin ik werk. Nouja, dat zijn dus eigenlijk kleine subdoelen, dat kan natuurlijk wel. (Bijv. 10 minuten alleen op stal kunnen zijn.) Jammer dat ik geen fb heb, anders zou ik je zeker gaan volgen! (Wil het ook bewust niet, anders kon ik het natuurlijk even aanmaken :-)
Cm, dank je voor het delen van jouw ervaring. Gelukkig gaf de trailer tot nu toe niet veel problemen bij jullie. Ik zou ook denken, if it ain't broke...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:32

Visitor, het probleem van het bij moeten stellen van doelen herken ik dus ook, zeker met de oudjes. Vandaar ook dat ik ook niet te veel met doelen aan de slag ga. Ik bepaal wel richting, maar stel het net zo gemakkelijk weer bij indien nodig/wenselijk.

Met 4 paarden en 3 honden is het bijhouden voor mij echter erg lastig. Wel geprobeerd, maar zoals gezegd... het verwatert altijd omdat zelfs kleine opmerkingen met zoveel beesten veel werk is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:11

Visitor schreef:
Eigenlijk is wat jij doet misschien wel leuker en motiverender omdat je echt vooruitgang kan zien. Maar op de manier die jij nu voorstelt, zou je dus voor elk dingetje dat je aan het trainen bent een apart blaadje met doel plan, vorderingen etc, moeten bijhouden? Hoe doe jij dat? Ik oefen bijvoorbeeld op een dag wat in het rijden, ook wat op de grond en bijvoorbeeld nog een stuk 'van huis' gaan, ik zeg maar wat. Dan zou ik dus voor elk van die dingen zo'n apart lijstje maken? Ook ben ik huiverig om echt doelen te stellen (bijv: alleen op stal kunnen blijven), omdat ik niet weet of ze gezien de fysieke en mentale 'beperkingen' van mijn paard haalbaar zijn, maar ik heb altijd wel een richting waarin ik werk. Nouja, dat zijn dus eigenlijk kleine subdoelen, dat kan natuurlijk wel. (Bijv. 10 minuten alleen op stal kunnen zijn.)

Hoe ik het doe? Ik heb een 10 jaren plan, een 5 jarenplan en een jaarplan.
Het 10 jaren plan/lange termijndoelen geven mij richting
Het 5 jarenplan zorgt dat ik zoek en vind wat ik nodig heb om het 10 jaren plan te realiseren.
Het jaarplan maak ik elk jaar in december, dat splits ik op in maanddoelen. In het begin hadden mijn maanddoelen (Kyra was 1,5 jaar oud toen ik met deze planning begon) nog 3 categorieën: VD (vrijheidsdressuur), basis horsemanship ("opvoeding") en grondwerk ("gymnastieken"), voor elke categorie had ik een maand doel.

Maanddoelen waren bv 1x van de oprit aflopen (was een hele lange oprit omdat de boerderij waar ze stond niet aan de weg lag). Dat is een doel dat haalbaar was in een maand, op een gegeven moment. Spagaat aanleren en lange teugelen. Oefeningen hoeven niet 100% bevestigd te zijn om af te strepen voor die maand, het doel is meer het werken aan deze oefening. Ik hou mijn maandoelen bewust klein en haalbaar.

Nu werk ik niet meer met deze categorieën: ik heb al behoorlijk wat VD gedaan en het basis horsemanship zit er ook wel in. Nu heb ik rijdoelen en grondwerk.

Ik zorg ervoor dat de doelen uit de verschillende categorieën elkaar helpen. Bv parkeren, groundtying en naast een opstap parkeren. Dat kunnen 3 maanddoelen zijn.

In mijn logboek schrijf ik een verhaaltje met de elementen: doel waar ik aan gewerkt heb, hoe het ging, trainingstijd en reflecties.

Ik heb het tijdens mijn verhuisperiode 2 maanden niet bijgehouden en ik had minder tijd voor Kyra. Ik kreeg een heel ontevreden gevoel. Dat kwam omdat ik niet echt vorderingen maakte, of ze in elk geval niet registreerde. Nu ik opnieuw doelgericht te werk ga, ga ik echt als een speer. IK bespreek mijn doelen met mijn trainingsmaatje. :j Zij helpt me enorm: doormiddel van trainingstips, of doelen stellen of aangeven dat ik misschien te moeilijke doelen maak en dat ik bv het ene "januari doel" beter naar november kan doorschuiven omdat dit een logischer opbouw geeft.

Oja heel belangrijk in mijn jaarplan: 1 maand 'rust' en bewust doelloos.
Op de planning staan ook regelmatig mosey-doelen

Toevoeging: en ook theorie bestudering staan op de to-do lijst.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:25

Wat zijn mosey doelen? En hoe plan je theorie bestuderen in? Wbt theorie heb ik vaak het gevoel dat het op me afkomt (linkjes in dit topic, filmpjes, nieuwe clickeropleiding van inge) als ik tijd heb kijk/lees ik meteen. De rest zet ik in instapaper (een leeslijst), youtubes 'watchlater', of leg het nieuwe boek op mijn nachtkastje om te lezen als ik tijd heb. Maar het voelt meer als het verwerken van een informatiestroom dan iets wat ik in kan plannen :).

Op zich heb ik inmiddels wel een aantal modules theorie van tinley achter de rug, dat hoefde ik dan ook niet in te plannen want ik ging gewoon naar de lessen en op een gegeven moment komt er een examen.

Edit: het al dan niet veel plannen heeft misschien ook wel met de leeftijd van je paard te maken, die van jou was zo groen als gras dus heel belangrijk om een plan te hebben want je wilt ergens heen. Voor mij met mijn 19 jarige die alles al kan en geen gedragsproblemen heeft, is het doel eigenlijk om zelf te leren clickeren en de training voor mijn paard leuker te maken.

Als ik een ander paard een bepaalde oefening mag leren dan oefen ik dat ook eerst op myrtle, dus wat dat betreft is ze soms opeens 'slachtoffer' van iets nieuws wat ik niet voor haar ingepland had. Ben met het paard van een vriendin aan het oefenen voor het enten, dat vindt ze eng. Myrtle niet en die ken ik door en door dus doe ik het eerst bij haar om de stappen nog duidelijker voor ogen te hebben. Ik heb dit geleerd bij tinley tijdens een bezoek aan artis. Ze gingen krattraining doen met een zeeleeuw die verkocht was aan een andere dierentuin. Krattraining is net zoiets als trailerladen :). Omdat het heel vervelend was als het zou mislukken, het dier moest op een bepaald moment echt vervoerd worden, oefenden ze de procedure eerst met een andere zeeleeuw. De testzeeleeuw.

Myrtle is dus mijn testzeeleeuw :). Maar goed ik dwaal af, ben benieuwd hoe jij dat doet met theorie.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:38

Mosey is een term die Parelli veel gebruikt.
Citaat:
Webster’s Dictionary defines the word "mosey" as "to stroll, amble or shuffle along; to go away, move along." If you’re moseying, you’re definitely not hurrying!

You’ll realize the value of this simple step once you appreciate the fact that horses LOVE to mosey.

the art of mosey"Moseying is the exact opposite of rushing straight into your session. It’s a kind of emotional warm up,"

Ik beschouw ook als 'tijd doorbrengen met je paard met dingen die hij/zij belangrijk vindt': grazen, in de wei zitten.

Theorie heb ik ingepland: ik wist een paar jaar geleden niets van het grondwerk van de Academische rijkunst, maar het sprak me wel aan om op Kyra toe te passen. Ik heb daarom wekelijks tijd ingepland om theorie en filmpjes te bestuderen. Nu ben ik me weer meer op de theorie van het clickeren aan het richten, in oktober komt er weer een Centered Riding clinic aan. Dus voor die tijd heb ik de 2 boeken en de dvd's van Sally Swift en die van Wendy Murdoch weer op mijn programma staan.

Paarden houden is voor mij geen hobby, het is my way of life & my passion.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:47

Ah ik snap hem, je plant niet dat je boek A leest op die je die datum, maar je plant een blokje tijd in en hebt een soort van hoofddoel (bv academische rijkunst). Blokje tijd inplannen is op zich geen slecht plan, mijn leeslijst raakt maar niet leeg :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 08:54

Ik plan een doel in: meer weten over...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:03

HippoLogic schreef:
Ik plan een doel in: meer weten over...

Interessant hoor hoe je dat aanpakt. Ik ga je voorbeeld voorlopig niet volgen, binnen niet al te lange tijd zou mijn stage voor tinley moeten beginnen. En even kijken of ik iets ga doen met de clicker labels van inge. Ik heb ook veel behoefte aan oefenen in de praktijk op het moment dus daar ligt nu even de nadruk. Theorie blijft altijd doorgaan uiteraard mbv de eerder genoemde informatiestroom :).

Mosey tijd, ja, die schiet er een beetje bij in op het moment. Maar nu het zomer is en lang licht kan ik lekker veel buitenrijden en clckertrainen in de lege binnenbak. In de winter ben ik veel beperkter vooral als het vriest. Dan rijden er zo 8 ruiters in de binnenbak. En dan mogen we al blij zijn dat we die hebben. Op dat soort avonden ga ik vaak wat tutten, beetje masseren ed. Ds dat komt vanzelf wel weer.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-13 09:36

Dank voor je beschrijving HL, heel interessant om te lezen hoe jij het doet! Ik wist dat jij met maand- en jaardoelen werkt, maar zelfs met 5 en 10 jaardoelen, wow. Ik kan niet zo ver vooruit denken, haha. Of ja, dat kan ik misschien wel, maar het is lastig om in te schatten wat voor mij en mijn paard (nog) haalbaar is, dus ik leef meer bij de dag.
Als doel 'werken aan deze oefening' of 'meer weten over' is heel slim, dat is denk ik hoe Lj en ik heb ook een beetje (in ons hoofd) doen; werken in een bepaalde richting of met een bepaald idee, met de stappen in je hoofd, zonder je echt vast te pinnen op dat doel binnen een vastgestelde tijd. Maar dat kan je natuurlijk inderdaad ook opschrijven of anderszins visualiseren, zodat je jezelf beloont met het zien van de vooruitgang ;)
Maar even praktisch gezien, je zegt 'In mijn logboek schrijf ik een verhaaltje met de elementen: doel waar ik aan gewerkt heb, hoe het ging, trainingstijd en reflecties.' Dat doe je dus niet met losse lijstjes per doel, maar gewoon per dag? En misschien heb je dat lijstje met doel, stappen, etc. al ergens (in je hoofd of op papier), zodat je op een dag kan opschrijven 'Wormspuit, stap 1 tot 3 nu bevestigd, 4 geoefend, aan leadrope, ging goed maar ik had te veel in mijn handen. Gereden en gewerkt aan galop, dat ging... ' (ik zeg maar wat he := ) Zodat je niet aparte lijstjes of iets dergelijks bij hoeft te houden maar het wel gewoon in één verhaal per dag kan zetten...? Dan zou het bij mij misschien gewoon een kwestie zijn van de stappen per doel duidelijker ergens op papier zetten zodat ik daar ook naar kan verwijzen in mijn dagboek (het is trouwens een grote agenda waar ook de afspraak met de hoefsmid en dergelijk in staan dus ik zeg altijd 'even in haar agenda kijken' :D maar eigenlijk is ie heel handig met één blaadje per dag om dingen te noteren).
Heb je wel eens een doel niet gehaald in een maand of een jaar of heb je ze echt zo geformuleerd dat ze altijd haalbaar zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan de spagaat, die je even noemde, dat duurde bij ons echt een half jaar (ik oefende ook maar 1 of 2 keer per week hoor). En over het algemeen heb ik het idee dat wij erg traag gaan met alles, wegens de genoemde beperkingen. Maar dan zou je natuurlijk 6 maanden als maanddoel 'werken aan de spagaat' kunnen zetten, of ik zou met kwartaal- of halfjaardoelen kunnen werken.
Hoeveel van dergelijke doelen heb jij naast elkaar op een zeker moment? Want als ik het zo bedenk, heb ik echt een sh*tload aan kleine dingetjes waar ik altijd mee bezig ben, af en aan. (Als je daar tenminste nog over wil uitweiden, kan me voorstellen dat ik nogal veel vraag. Voel je vooral niet verplicht te antwoorden.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 02:44

Visitor schreef:
Maar even praktisch gezien, je zegt 'In mijn logboek schrijf ik een verhaaltje met de elementen: doel waar ik aan gewerkt heb, hoe het ging, trainingstijd en reflecties.' Dat doe je dus niet met losse lijstjes per doel, maar gewoon per dag? En misschien heb je dat lijstje met doel, stappen, etc. al ergens (in je hoofd of op papier), zodat je op een dag kan opschrijven 'Wormspuit, stap 1 tot 3 nu bevestigd, 4 geoefend, aan leadrope, ging goed maar ik had te veel in mijn handen. Gereden en gewerkt aan galop, dat ging... ' (ik zeg maar wat he := ) Zodat je niet aparte lijstjes of iets dergelijks bij hoeft te houden maar het wel gewoon in één verhaal per dag kan zetten...? Dan zou het bij mij misschien gewoon een kwestie zijn van de stappen per doel duidelijker ergens op papier zetten zodat ik daar ook naar kan verwijzen in mijn dagboek (het is trouwens een grote agenda waar ook de afspraak met de hoefsmid en dergelijk in staan dus ik zeg altijd 'even in haar agenda kijken' :D maar eigenlijk is ie heel handig met één blaadje per dag om dingen te noteren).
Heb je wel eens een doel niet gehaald in een maand of een jaar of heb je ze echt zo geformuleerd dat ze altijd haalbaar zijn? Ik denk bijvoorbeeld aan de spagaat, die je even noemde, dat duurde bij ons echt een half jaar (ik oefende ook maar 1 of 2 keer per week hoor). En over het algemeen heb ik het idee dat wij erg traag gaan met alles, wegens de genoemde beperkingen. Maar dan zou je natuurlijk 6 maanden als maanddoel 'werken aan de spagaat' kunnen zetten, of ik zou met kwartaal- of halfjaardoelen kunnen werken.
Hoeveel van dergelijke doelen heb jij naast elkaar op een zeker moment? Want als ik het zo bedenk, heb ik echt een sh*tload aan kleine dingetjes waar ik altijd mee bezig ben, af en aan. (Als je daar tenminste nog over wil uitweiden, kan me voorstellen dat ik nogal veel vraag. Voel je vooral niet verplicht te antwoorden.)

Wat mijn manier van werken voor mij haalbaar maakt is:
- Mijn maanddoelen zijn haalbaar. Ik bespreek dit met mijn trainingsmaatje. Zij helpt mij en ik help haar.
- Mijn doelen (lees: trainingsopbouw) heeft een logische opbouw/volgorde
- Ik heb meerdere maanddoelen (op verschillende vlakken), zo haal ik altijd wel iets.
- Ik houd mijn trainingslogboek bij, daardoor weet ik aan het eind van de maand ook wel waarom ik een doel niet haal :)
- Ik mag schuiven met doelen. Ik heb immers geen tijdslimiet eraan hangen, mijn 'doel' is een richtlijn/werkplanning/deeldoel. Zolang het maar in het meerjarenplan blijft passen.
-Mijn 'doelen' zijn hoeven niet 'podium klaar' te zijn. De meeste doelen zijn deeldoelen, dus niet het eindgedrag. Oja dat had ik al gezegd bij punt 1.
--------

Ik heb 10 jaren plan, 5 jaren plan, 1 jaarplan in aparte documenten. En mijn maandplanning ook. Trainingsdagboek is ook een apart document.

De stappen die nodig zijn om een nieuw gedrag aan te leren daar denk ik vooraf goed over na en ook dit bespreek ik soms met mijn trainingsmaatje (we 'vergaderen'1x per maand).

Inmiddels is na ruim 10 jaar clickeren wel voor mij wel heel duidelijk hoe ik een doel in veel deeldoelen op kan delen. Dus dat schrijf ik persoonlijk niet uit, maar ik denk er voordat ik met Kyra ga trainen wel heel bewust over na. Het werkt zo ontzettend goed om de stappen zo klein mogelijk te maken, dan is het het duidelijkst voor je paard. Die vind het ook alleen maar heel fijn, want dan wordt het des te sneller duidelijk wat ik nu eigenlijk wil. Geen gefrustreerd paard meer en als ik wel frustratie opmerk, bij mijzelf of bij mijn paard, weet ik ook wat ik kan doen om dit te verhelpen.

Ik merk in mijn omgeving dat dit echt een vaardigheid is die weinig mensen ontwikkeld hebben, daarom heb ik dit in een eerdere post specifiek genoemd.

Wanneer je de stappen te groot maakt, denk je niet meer volgens het principe: set it up for success. Voor mij gaf dat frustratie, waardoor het plezier van trainen eraf ging. Ik had regelmatig het gevoel dat 'niets lukte', of 'dat ik niet goed genoeg was, geen talent had voor paarden africhten'. Ik wist ook helemaal niet wat ik nu met mijn (eerste) pony wilde. Had geen specifieke doelen, alleen erg vage.

Ik heb dit niet van de ene op de andere dag zo uitgedacht en gedaan. Dit was een proces van een paar jaar. En nu heb ik de afgelopen maanden gemerkt wat het met me doet als ik dus geen tijd maak om doelen te stellen en een trainingsboek bij te houden. Dan heb ik het gevoel maar in de rondte te zwemmen zonder dat ik weet waar ik ga eindigen. Ik vind het veel fijner als ik wél weet waar ik naar toe op weg ben.

Edit: het lijkt allemaal 'veel werk', maar het is veel meer werk om geen doelen te hebben of om ze niet op te schrijven. En daarnaast is het echt gewoon heel LEUK!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:41

Ok ik snap het. Ik denk dat ik dit voor een groot deel al doe, stappen bedenken en doel hebben, maar dan in mijn hoofd en niet opgedeeld in tijd vakken. Ik ga wel eens proberen om het op papier te zetten, want dat lijkt me inderdaad leuk. Ik wist alleen niet echt goed hoe en nu met jouw beschrijving van hoe jij het doet kom ik weer op ideeën. Thanks!
(Niemand komt hier uit omgeving Nijmegen he, zodat we ook elkaar zouden kunnen helpen hiermee, zoals HL omschrijft...?)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:43

Graag gedaan hoor. Opschrijven helpt gewoon erg goed om op koers te blijven.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 07:48

Ja dat denk ik ook. Ik vergeet ook wel eens wat ze ook alweer kon en wat ik nog wilde perfectioneren bijvoorbeeld. Dat ga je dan ook tegen, denk ik. Ik ga eens bedenken of ik het op de pc ga doen of iets print wat ik op stal makkelijk kan invullen. (Oeh, korte nacht voor jou :-( )

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:10

@visitor ik herken dat van die vergeten oefeningen, ik hou in google docs een simpel lijstje bij met oefeningen die we kennen en oefeningen die ik ooit wil doen. Waar we gebleven waren weet ik meestal nog wel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:15

Ja ik moet dat ook gaan doen. Ik weet meestal ook wel waar we gebleven waren. (Dat is namelijk bijna altijd hetzelfde, haha, dat het gedrag er aardig in zit maar nog niet 100% op cue staat, in die zin dat lang niet aan alle vereisten voor stimulus control is voldaan. Zo herinner ik me ook vaak opeens een oefening of kunstje, omdat mijn paard dan zelf op het idee komt dat uit te voeren.)