HippoLogic schreef:@Visitor: welkom terug. Leuke vakantie gehad? Heerlijk zo'n uitgebreide bijdrage.
Misschien kun je wat meer afwisselen in criteria zodat het voor je paard niet voorspelbaar wordt of hij wel, niet weggaat en hoe lang. Ik heb in het begin toen ik met Kyra van het erf af wilde vaak een paar dagen achter elkaar tot hetzelfde punt gelopen, dan weer een dagje minder ver, daarna weer verder, minder ver, paar dagen rust. Meestal zorgde ik voor wat leuks (grazen!) op het verste punt.
Ook gingen we samen met haar kuddegenoten op weg, ging ik alleen dan keek ik naar haar signalen en probeerde ik niet te veel stress te creëren. Om haar niet uit haar leermodus te halen.
Je schrijft dat je paard al een paar maanden in de nieuwe kudde staat. Is hij al helemaal gewend? Kun je misschien eens met een ander paard samen trainen. Trailer laden bv.
Verder kun je je afvragen of je je paard een plezier doet met op stal zetten in de hitte als dat tegelijk betekent: weg van de kudde. Kan me voorstellen dat het een tijd neemt voor ze het weer vertrouwd om weg te gaan van de anderen, ze is 'net' gescheiden van haar vertrouwde kudde.
Dank je voor je reactie en tips! Heel behulpzaam.
Meer afwisselen in criteria is een goeie. Heb ik wel gedaan bij wandelen en ohz, maar kan met box en trailer natuurlijk ook. Ik laat ook altijd uitgebreid grazen op het verste punt en ook tussendoor ook al tegenwoordig, omdat het verste punt wat te ver weg werd in sommige gevallen. En ik click ook voor braaf meelopen van huis af. Zo veel mogelijk variabel qua interval en grootte van de beloning. Hm dat zou ik met trailer en box dus ook kunnen doen.

Nou inderdaad, op dit moment doe ik haar met uit de hitte binnen zetten geen plezier en bovendien raakt ze juist nog meer oververhit van de stress als ik haar daar echt alleen zou laten. Dus ik laat haar ook niet zomaar een tijd alleen daar. Het is ook niet mijn bedoeling dat dit seizoen nog op te lossen hoor, kan gerust een meerjarenproject zijn. Ik was net even op stal en heb haar 10 minuten in haar box gezet terwijl ik erbij bleef, om even te kijken wat de status quo nou precies is. Eerst ging ze hooi eten en heb ik paar keer gebridged voor rustig hooi eten, beetje dubbelop, haha, maar de box moet een feestje worden. Later ging ik even uit zicht, werd ze iets onrustig, dat wil zeggen stoppen met hooi eten en hoofd uit luikje steken. Toen ze rustig was (duurde paar seconden) meteen teruggekomen en gebridged. Ik merkte dat ze het met mij erbij wel prima vond, maar liever toch concrete aandacht van me wilde of snel terug naar de wei wilde gaan. Dus dat ze naar het einde van de 10 minuten draaierig werd. Toen gestopt op een goed moment. Ik denk dat ik vanuit hier wel verder kan werken. Ik denk dat ik de dagelijkse dingen zoals poetsen, wat ze erg lekker vindt, wat meer in de box in plaats van op de poetsplaats ga doen. Als ze dan ook met mij erbij (eerst in de box, poetsen, later ook buiten de box maar wel in de buurt) rustig 5 minuten in de box kan verblijven, ga ik oefenen met paar seconden weggaan, belonen bij rust en dat uitbouwen. En dan dus proberen af te wisselen in criteria/variabel te belonen. Klinkt dit als een logisch 'plan'?
Artikel ga ik lezen!
S_N, ook bedankt voor het meedenken. Ja mijn paard is een beetje te slim soms en heeft mijn plannen door

En mijn paard, tja, het is me d'r eentje, ze werkt in elk geval niet altijd helemaal volgens het boekje, maar dat houdt het wel interessant zullen we maar zeggen.
(Ik moet er trouwens ook bij zeggen dat het misschien mijn eigen schuld is want die 8 jaar dat ik haar niet heb gereden deed ik vooral grondwerk op en om de stal en wandelde niet veel verder dan in een straal van 1 of 2 kilometer en ik merk dat dat ook echt een beetje haar grens is van wat ze nog beschouwt als bekend terrein en wat niet. Voor die 8 jaar maakte ik wel eens buitenritten samen met anderen en dat ging prima. Alleen gaan is altijd een ramp geweest en ze was achteraf ook wel zeer gestresst op die ritten met anderen, maar toen vond ik dat normaal, ze was ook nog jong. Het speelt misschien ook mee dat ze altijd en overal de baas is in de kudde?)