) maar zie nu dat het ook via Maestro kan dus ik ga eens zien hoe dat werkt
Edit; gaat toch niet .. *voelt zich dom*
Dan wordt het toch een paar dagen wachten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Al een hele tijd niet geweest, en niet alles bijgelezen, maar vergeet jullie niet hoor. Inmiddels is Marena alweer een tijdje op de nieuwe stal wat erg goed gaat. Ook weer bezig met clickeren. Targetten gaat echt super goed. Hoofd laag ook, en dat probeer ik nu uit te bouwen met langer haar hoofd naar beneden houden.
 Al een hele tijd niet geweest, en niet alles bijgelezen, maar vergeet jullie niet hoor. Inmiddels is Marena alweer een tijdje op de nieuwe stal wat erg goed gaat. Ook weer bezig met clickeren. Targetten gaat echt super goed. Hoofd laag ook, en dat probeer ik nu uit te bouwen met langer haar hoofd naar beneden houden. 
 ), één pas achteruit zetten, bij stil blijven staan van paard meteen click en belonen. Zo steeds het aantal passen uitbreiden, een tijd blijven stilstaan op afstand, een ruime cirkel rond paard lopen etc. Ik laat mijn paard altijd stil blijven staan totdat ik terug bij hem ben.
 ), één pas achteruit zetten, bij stil blijven staan van paard meteen click en belonen. Zo steeds het aantal passen uitbreiden, een tijd blijven stilstaan op afstand, een ruime cirkel rond paard lopen etc. Ik laat mijn paard altijd stil blijven staan totdat ik terug bij hem ben.  

Maar als ik zelf mijn energie goed laag hou en naast hem door richt ipv op hem dan blijft hij gewoon staan. Leuk leermomentje
 Maar als ik zelf mijn energie goed laag hou en naast hem door richt ipv op hem dan blijft hij gewoon staan. Leuk leermomentje 
 Dus daarmee dat ik even met het blijven ga werken, en dat ging eigenlijk heel fijn! Hij leek het echt wel te snappen, al leek hij het ook moeilijk te hebben (trok echt een hoofd, zo van *ik-moet-blijven-staan-aaargh-MOEILIJK!*
 Dus daarmee dat ik even met het blijven ga werken, en dat ging eigenlijk heel fijn! Hij leek het echt wel te snappen, al leek hij het ook moeilijk te hebben (trok echt een hoofd, zo van *ik-moet-blijven-staan-aaargh-MOEILIJK!*  ). Dus veel kleine stukjes beloond en merkte gaandeweg wel verbetering. Heel fijn
 ). Dus veel kleine stukjes beloond en merkte gaandeweg wel verbetering. Heel fijn 
 ) als die toch naar voren komt. En als die wel blijft staan als je een stap zet natuurlijk meteen clicken.
 ) als die toch naar voren komt. En als die wel blijft staan als je een stap zet natuurlijk meteen clicken.                                                         
cube schreef:Ik was begonnen met voetje geven, maar dat lukt me maar niet. Ze geeft hem wel maar ik wil dat ze hem naar voren geeft en zij geeft hem als in 'voetje geven voor uitkrabben' net de verkeerde kant op dus. Merk dat het ons beide frustreert, dus ik laat dit eerst maar zitten denk ik. We begrijpen elkaar niet...

Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!
 Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!                                                         
HippoLogic schreef:Wie van jullie heeft de "foundation lessons" van Alezandra Kurland aangeleerd? En in welke situaties passen jullie verschillende foundation lessons toe?
De foundation lessons zijn (ze hebben geen volgorde van aanleren/gebruik):
- targetten
- hoofd laag
- achterwaarts
- "happy faces" / oren naar voren
- "the grown-ups are talking, please don’t interrupt" (paard staat netjes opgevoed naast je als je in gesprek bent, zonder te snuffelen, in je zakken te zitten, in je persoonlijke cirkel te komen etc.)
- op een mat staan
---------
Targetten, hoofd laaf en achterwaarts heb ik bewust aangeleerd. Ik had toen nog niet van de foundation lessons gehoord. Daar heb ik pas recent over gehoord en ik vind het heel aannemelijk dat uit deze 6 oefeningen eigenlijk al het andere kan worden aangeleerd.
Happy faces train ik soms, maar niet vaak los van een andere oefening. Ik let er tegenwoordig wel op dat ik click voor een oefening als ook de oren naar voren staan. Bv tijdens het rijden.
Grown ups are talking... heb ik ook nooit bewust getraind. Soms gaat dit goed: als ik sta te kletsen met iemand staat Kyra rustig naast me, andere keren zit ze constant mijn aandacht te vragen. Heeft iemand dat hier als zodanig getraind en kun je daar wat over vertellen?
Op youtube heb ik wel filmpjes gezien, maar dan is er slechts 1 trainer en 1 paard. Grown ups are talking is natuurlijk vooral nuttig als je zelf ook echt staat te kletsen.
Op een mat staan. Tja, dat was (is) heel erg moeilijk voor Kyra. Op een plank, op hout, op een podium geen probleem, maar die mat he...Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!
 ). Ze gaat ook vaak schrapen. Tijdens de les zag Inge dat de mat wat moeizaam ging, maar de pion er goed in zat. Ze had zoiets van, laat die mat maar lekker zitten en gebruik de pion als station.
 ). Ze gaat ook vaak schrapen. Tijdens de les zag Inge dat de mat wat moeizaam ging, maar de pion er goed in zat. Ze had zoiets van, laat die mat maar lekker zitten en gebruik de pion als station. 

liljebo schreef:hehe... nog niet bijgelezen, maar ben weer in het land. Ga het nu weer beetje bij proberen te houden.
heb overigens in nederland een inspirerende les van Danielle gehad met haar superleuke paarden Jauke en Llevado. Toppaarden. Echt waar.
Heel leuk om met haar te praten over de principes van training, al dan niet druk, vrijheidsdressuur etc. Veel van opgestoken en goed aan het denken gezet.

)
)

.
.  .
.
 Mede ook omdat stilstaan met ruiter behoorlijk zwaar is voor een jong paard. Maar ik heb het nu ook echt er in getraind en dat is erg fijn. Soor "grown ups are talking..." maar dan onder het zadel.
 Mede ook omdat stilstaan met ruiter behoorlijk zwaar is voor een jong paard. Maar ik heb het nu ook echt er in getraind en dat is erg fijn. Soor "grown ups are talking..." maar dan onder het zadel. 

HippoLogic schreef:@Crossmuller, weet je ik vind het parkeren voor een opstap, wél spectaculair. Het is in elk geval best bijzonder. Kijk maar eens om je heen hoeveel paarden niet stil staan tijdens opstijgen. Echt meer dan de helft. Toch even een pasje of twee, of drie... Met een opstapje ben je veel meer gedwongen je paard heel precies te trainen. Stilstaan is echt een van de moeilijkere oefeningen. Of in elk geval een van de oefeningen die maar weinig paarden (en ruiters) onder de knie hebben.
 . Ze kan echt staan alsof ze wortel geschoten heeft. Ook als ze schrikt of iets niet snapt staat ze vaak stil. Dat laatste is gelukkig wat verminderd, ze probeert nu wat meer.
. Ze kan echt staan alsof ze wortel geschoten heeft. Ook als ze schrikt of iets niet snapt staat ze vaak stil. Dat laatste is gelukkig wat verminderd, ze probeert nu wat meer.HippoLogic schreef:Met een bang paard zou ik eerst genoeg oefenen zodat alle stress is verdwenen. Dan helpt het om 'voorspelbaar'te zijn en dus dezelfde target te vragen en niet te veel te wisselen. Zolang het paard nog kan schrikken van de clicker is hij nog onvoldoende geconditioneerd op dat geluid. Misschien is het te hard en kun je de clicker in je mouw (lekker met dit weer) of jaszak (eh.. zomerjas?) houden. Of in een doek ofzo.
Liever een paar sessies van 5 minuten met een pauze dan 1 of 2 van 10 minuutjes. Laat hem genoeg tijd om het te verwerken. Leuk dat hij zich al liet aanraken!
 !
!

). Komt er meteen de juiste reactie, of doen ze het heel snel, of proberen ze heel hard dan krijgen ze een click en beloning. Indien niet dan doe ik gewoon verder en verwacht ik uiteindelijk wel een reactie, alleen dan geen click meer.
 ). Komt er meteen de juiste reactie, of doen ze het heel snel, of proberen ze heel hard dan krijgen ze een click en beloning. Indien niet dan doe ik gewoon verder en verwacht ik uiteindelijk wel een reactie, alleen dan geen click meer. (jaja, zo was het echt
 (jaja, zo was het echt   ) totdat ik, al lachend, op 1 moment de juiste reactie had en toen was het ineens 1 en al aandacht en heb ik nog eventjes heel fijn met hem gewerkt. Daarna heb ik dus op bovenstaande manier gewerkt, altijd reactie verwachten maar bij goed zijn best doen wel clicken en belonen ... En had niet het idee dat hij dat erg vond op die manier ... Daarna heb ik me er ook over verbaasd dat het bij [***] eigenlijk net zo werkt, weliswaar op een ander tempo en met veel meer rust (niet veel oefeningen achter elkaar ofzo), maar toch ...
 ) totdat ik, al lachend, op 1 moment de juiste reactie had en toen was het ineens 1 en al aandacht en heb ik nog eventjes heel fijn met hem gewerkt. Daarna heb ik dus op bovenstaande manier gewerkt, altijd reactie verwachten maar bij goed zijn best doen wel clicken en belonen ... En had niet het idee dat hij dat erg vond op die manier ... Daarna heb ik me er ook over verbaasd dat het bij [***] eigenlijk net zo werkt, weliswaar op een ander tempo en met veel meer rust (niet veel oefeningen achter elkaar ofzo), maar toch ...  
                                                          Paard had nog lang last van been, maar kan nu weer op gaan bouwen gelukkig. Sorry, dit wordt een lange bijlees-post.
 Paard had nog lang last van been, maar kan nu weer op gaan bouwen gelukkig. Sorry, dit wordt een lange bijlees-post.  . Soms stop ik op zo’n moment ook, maar dan wil ze de bak niet uit omdat ze eigenlijk toch door wil gaan. Dus ik denk dat af en toe een rustmomentje een beetje bij mijn paard hoort, haha. Maar dan reageert ze op geen enkel commando op zo’n moment, staat gewoon als een standbeeld voor zich uit te turen. In Parelli-termen een typische LB-I. (Soms ook RB-I, dan kan ze ook in een standbeeld veranderen en dan wordt ze ook onvoorspelbaar, maar die situaties bedoel ik nu niet.) Ik denk af en toe ook wel dat met een ander paard alles veel sneller zou gaan, maar waarschijnlijk licht het ook gewoon aan mijn skills. (Dat is iets dat ik met clickerles een keer zou willen uitvinden).
 . Soms stop ik op zo’n moment ook, maar dan wil ze de bak niet uit omdat ze eigenlijk toch door wil gaan. Dus ik denk dat af en toe een rustmomentje een beetje bij mijn paard hoort, haha. Maar dan reageert ze op geen enkel commando op zo’n moment, staat gewoon als een standbeeld voor zich uit te turen. In Parelli-termen een typische LB-I. (Soms ook RB-I, dan kan ze ook in een standbeeld veranderen en dan wordt ze ook onvoorspelbaar, maar die situaties bedoel ik nu niet.) Ik denk af en toe ook wel dat met een ander paard alles veel sneller zou gaan, maar waarschijnlijk licht het ook gewoon aan mijn skills. (Dat is iets dat ik met clickerles een keer zou willen uitvinden).  Met dat andere paard, dat is wel apart, zou ik ook niet weten.
 Met dat andere paard, dat is wel apart, zou ik ook niet weten.  ) waar ze nu 24/7 buiten in de groep staat. Ze kan sindsdien ook niet meer rustig alleen op stal staan, dat was vroeger echt geen probleem (maar toen was er op de wei niets te vreten en in de stal wel, dat is nu andersom, ook al leg ik natuurlijk hooi in de stal). Ook heeft ze altijd al problemen gehad met onder het zadel weg van stal gaan en heeft ze dat een tijdje terug ook aan de hand gehad toen ik  steeds langere wandelingen ging maken. Toen kreeg ze volgens mij door: ‘wandelen betekent ver van huis dus ik ga stilstaan’. Het wandelen en onder het zadel kon ik met clickeren goed vooruitgang bij boeken, ook al zijn we er nog lang niet. Ik wil dat dus ook inzetten bij het oefenen met op stal staan en weggaan met de trailer. Niet dat ze op stal moet, maar bijvoorbeeld met deze hitte is het fijn als ze overdag een paar uur naar binnen kan (de rest laat ze gewoon buiten staan) en je weet nooit wanneer boxrust nodig is, dan is het fijn als ze op haar gemak is in de stal. Trailer hetzelfde, ik hoef niet per se ergens heen, maar als we ooit naar de kliniek moeten in geval van nood, is het prettig als dat soepel gaat. Het liefst zou ik ook met de trailer naar het bos kunnen om te wandelen en later eventueel te rijden, maar dat is nu nog echt een stap te ver dus dat is meer een bonus als dat ooit mocht lukken.
) waar ze nu 24/7 buiten in de groep staat. Ze kan sindsdien ook niet meer rustig alleen op stal staan, dat was vroeger echt geen probleem (maar toen was er op de wei niets te vreten en in de stal wel, dat is nu andersom, ook al leg ik natuurlijk hooi in de stal). Ook heeft ze altijd al problemen gehad met onder het zadel weg van stal gaan en heeft ze dat een tijdje terug ook aan de hand gehad toen ik  steeds langere wandelingen ging maken. Toen kreeg ze volgens mij door: ‘wandelen betekent ver van huis dus ik ga stilstaan’. Het wandelen en onder het zadel kon ik met clickeren goed vooruitgang bij boeken, ook al zijn we er nog lang niet. Ik wil dat dus ook inzetten bij het oefenen met op stal staan en weggaan met de trailer. Niet dat ze op stal moet, maar bijvoorbeeld met deze hitte is het fijn als ze overdag een paar uur naar binnen kan (de rest laat ze gewoon buiten staan) en je weet nooit wanneer boxrust nodig is, dan is het fijn als ze op haar gemak is in de stal. Trailer hetzelfde, ik hoef niet per se ergens heen, maar als we ooit naar de kliniek moeten in geval van nood, is het prettig als dat soepel gaat. Het liefst zou ik ook met de trailer naar het bos kunnen om te wandelen en later eventueel te rijden, maar dat is nu nog echt een stap te ver dus dat is meer een bonus als dat ooit mocht lukken. 

[***] schreef:Ik heb dat ontdekt toen ik even geleden aan het clickeren was in de weide met Cobe, hij deed hier en daar wel mee, maar stond meer te slapen dan echt actief te denken, ondanks dat er veel beloningen kwamen voor de kleinste dingen. Ik heb op zo'n momenten altijd de neiging om gewoon iets kleins te zoeken dat goed is en daar meteen voor te belonen. Het enige wat ik dan krijg is een pony die steeds minder zijn best gaat doen want er komt toch altijd ergens wel een snoepje ...

Sta er soms van te kijken wat een paard al wel niet wilt doen/ondernemen voor zijn baasje, ook dingen waar paard in eerste instantie zelf aan twijfelt.
 Sta er soms van te kijken wat een paard al wel niet wilt doen/ondernemen voor zijn baasje, ook dingen waar paard in eerste instantie zelf aan twijfelt. Helpt het als je er met andere paarden opuit trekt, ook in de trailer?
 Helpt het als je er met andere paarden opuit trekt, ook in de trailer?