Edit; gaat toch niet .. *voelt zich dom*
Dan wordt het toch een paar dagen wachten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
cube schreef:Ik was begonnen met voetje geven, maar dat lukt me maar niet. Ze geeft hem wel maar ik wil dat ze hem naar voren geeft en zij geeft hem als in 'voetje geven voor uitkrabben' net de verkeerde kant op dus. Merk dat het ons beide frustreert, dus ik laat dit eerst maar zitten denk ik. We begrijpen elkaar niet...
HippoLogic schreef:Wie van jullie heeft de "foundation lessons" van Alezandra Kurland aangeleerd? En in welke situaties passen jullie verschillende foundation lessons toe?
De foundation lessons zijn (ze hebben geen volgorde van aanleren/gebruik):
- targetten
- hoofd laag
- achterwaarts
- "happy faces" / oren naar voren
- "the grown-ups are talking, please don’t interrupt" (paard staat netjes opgevoed naast je als je in gesprek bent, zonder te snuffelen, in je zakken te zitten, in je persoonlijke cirkel te komen etc.)
- op een mat staan
---------
Targetten, hoofd laaf en achterwaarts heb ik bewust aangeleerd. Ik had toen nog niet van de foundation lessons gehoord. Daar heb ik pas recent over gehoord en ik vind het heel aannemelijk dat uit deze 6 oefeningen eigenlijk al het andere kan worden aangeleerd.
Happy faces train ik soms, maar niet vaak los van een andere oefening. Ik let er tegenwoordig wel op dat ik click voor een oefening als ook de oren naar voren staan. Bv tijdens het rijden.
Grown ups are talking... heb ik ook nooit bewust getraind. Soms gaat dit goed: als ik sta te kletsen met iemand staat Kyra rustig naast me, andere keren zit ze constant mijn aandacht te vragen. Heeft iemand dat hier als zodanig getraind en kun je daar wat over vertellen?
Op youtube heb ik wel filmpjes gezien, maar dan is er slechts 1 trainer en 1 paard. Grown ups are talking is natuurlijk vooral nuttig als je zelf ook echt staat te kletsen.![]()
Op een mat staan. Tja, dat was (is) heel erg moeilijk voor Kyra. Op een plank, op hout, op een podium geen probleem, maar die mat he...Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!
liljebo schreef:hehe... nog niet bijgelezen, maar ben weer in het land. Ga het nu weer beetje bij proberen te houden.
heb overigens in nederland een inspirerende les van Danielle gehad met haar superleuke paarden Jauke en Llevado. Toppaarden. Echt waar.
Heel leuk om met haar te praten over de principes van training, al dan niet druk, vrijheidsdressuur etc. Veel van opgestoken en goed aan het denken gezet.
HippoLogic schreef:@Crossmuller, weet je ik vind het parkeren voor een opstap, wél spectaculair. Het is in elk geval best bijzonder. Kijk maar eens om je heen hoeveel paarden niet stil staan tijdens opstijgen. Echt meer dan de helft. Toch even een pasje of twee, of drie... Met een opstapje ben je veel meer gedwongen je paard heel precies te trainen. Stilstaan is echt een van de moeilijkere oefeningen. Of in elk geval een van de oefeningen die maar weinig paarden (en ruiters) onder de knie hebben.
HippoLogic schreef:Met een bang paard zou ik eerst genoeg oefenen zodat alle stress is verdwenen. Dan helpt het om 'voorspelbaar'te zijn en dus dezelfde target te vragen en niet te veel te wisselen. Zolang het paard nog kan schrikken van de clicker is hij nog onvoldoende geconditioneerd op dat geluid. Misschien is het te hard en kun je de clicker in je mouw (lekker met dit weer) of jaszak (eh.. zomerjas?) houden. Of in een doek ofzo.
Liever een paar sessies van 5 minuten met een pauze dan 1 of 2 van 10 minuutjes. Laat hem genoeg tijd om het te verwerken. Leuk dat hij zich al liet aanraken!
[***] schreef:Ik heb dat ontdekt toen ik even geleden aan het clickeren was in de weide met Cobe, hij deed hier en daar wel mee, maar stond meer te slapen dan echt actief te denken, ondanks dat er veel beloningen kwamen voor de kleinste dingen. Ik heb op zo'n momenten altijd de neiging om gewoon iets kleins te zoeken dat goed is en daar meteen voor te belonen. Het enige wat ik dan krijg is een pony die steeds minder zijn best gaat doen want er komt toch altijd ergens wel een snoepje ...