Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:45

Ok, ik ga even kijken, zat ermee dat mijn Paypal-rekening beetje leeg is momenteel (en duurt een paar dagen om te herladen en ik was nieuwsgierig :Y) ) maar zie nu dat het ook via Maestro kan dus ik ga eens zien hoe dat werkt ;)

Edit; gaat toch niet .. *voelt zich dom*
Dan wordt het toch een paar dagen wachten }:0

Brittjuuuhh

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:03

Lukt dit ook nog met oudere paarden? Zo rond de 20?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:23

Brittjuuuhh schreef:

Ja hoor, dat is geen enkel probleem.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 03:16

Brittjuuuhh schreef:

Ik ben met mijn eerste pony begonnen met clickeren toen hij 18 jaar was. Ik was toen zelf nog niet zo handig met alles, maar hij pikte het toch erg goed op.
Leren = levenslang. :')

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:37

Goeiemorgen {:} Al een hele tijd niet geweest, en niet alles bijgelezen, maar vergeet jullie niet hoor. Inmiddels is Marena alweer een tijdje op de nieuwe stal wat erg goed gaat. Ook weer bezig met clickeren. Targetten gaat echt super goed. Hoofd laag ook, en dat probeer ik nu uit te bouwen met langer haar hoofd naar beneden houden.
Ik was begonnen met voetje geven, maar dat lukt me maar niet. Ze geeft hem wel maar ik wil dat ze hem naar voren geeft en zij geeft hem als in 'voetje geven voor uitkrabben' net de verkeerde kant op dus. Merk dat het ons beide frustreert, dus ik laat dit eerst maar zitten denk ik. We begrijpen elkaar niet...
Toch wil ik wel wat nieuws beginnen dus ik dacht aan parkeren. Nu is mijn vraag wat jullie ervaring is. Hebben jullie dit zonder hulpmiddelen aangeleerd, dus 'los' in de bak of mbv een balkje bijv.? Dat ze daar achter moet blijven staan? Of een open 4kantje maken en daar in blijven staan? En dan commando 'ho' en dat dan uitbouwen zodat je uiteindelijk steeds verder weg kunt lopen..Ben benieuwd hoe jullie dit gedaan hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:44

Ik heb parkeren geleerd zoals ik dat aan mijn honden leer, 'zit' (in geval van paard 'staan' :)) ), één pas achteruit zetten, bij stil blijven staan van paard meteen click en belonen. Zo steeds het aantal passen uitbreiden, een tijd blijven stilstaan op afstand, een ruime cirkel rond paard lopen etc. Ik laat mijn paard altijd stil blijven staan totdat ik terug bij hem ben.

Kan me voorstellen dat het misschien gemakkelijker werkt als je bv werkt met een kegel oid als vast punt om te blijven staan. Wat ik in het begin ook deed was het touw op de grond neerleggen (ground-tying bij western veel gebruikt). En meestal hou ik mijn hand uitgestoken naar voor (stop-gebaar) als visuele ondersteuning. En commando is 'blijf' :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:12

Haha, toevallig, ik ben gisteren ook met "blijf" bezig geweest .. Was een ideale oefeningen voor zo'n warme dag :')
Ik heb het gewoon los in de weide gedaan. Had eerst gedacht om voor [***] een grondbalkiets te gaan gebruiken, maar dan moest ik dat weer naar de weide slepen en daar had ik op dat moment geen zin in :7

Maar het ging super! Bij beiden .. [***] kende het op zich wel al, was alleen lang geleden dus even terug erin komen. Maar die bleef na eventjes gewoon staan terwijl ik een rondje om hem heen liep. Merk wel dat ik heel erg op mijn eigen energie moet letten, ga ik (met mijn energie dus) iets te fel richting achterhand dan reageert hij prachtig door daarmee te wijken :Y) Maar als ik zelf mijn energie goed laag hou en naast hem door richt ipv op hem dan blijft hij gewoon staan. Leuk leermomentje :D

En [***] deed het ook super! Dat is nogal een plakker, overal loopt die achter mij aan, ookal zet ik maar 1 pas, dan zet hij ook meteen een pas .. Heel lief, niet zo handig :)) Dus daarmee dat ik even met het blijven ga werken, en dat ging eigenlijk heel fijn! Hij leek het echt wel te snappen, al leek hij het ook moeilijk te hebben (trok echt een hoofd, zo van *ik-moet-blijven-staan-aaargh-MOEILIJK!* :)) ). Dus veel kleine stukjes beloond en merkte gaandeweg wel verbetering. Heel fijn :)

AK doet het trouwens gewoon, in het begin, aan het halster dacht ik? Dan kan je je paard makkelijk een stapje achteruit zetten (als die dat al geleerd heeft ;) ) als die toch naar voren komt. En als die wel blijft staan als je een stap zet natuurlijk meteen clicken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 21:37

cube schreef:
Ik was begonnen met voetje geven, maar dat lukt me maar niet. Ze geeft hem wel maar ik wil dat ze hem naar voren geeft en zij geeft hem als in 'voetje geven voor uitkrabben' net de verkeerde kant op dus. Merk dat het ons beide frustreert, dus ik laat dit eerst maar zitten denk ik. We begrijpen elkaar niet...

Je kan hem leren met zijn knie op een target te targetten. De target hou je voor zijn been en zodra hij doorheeft dat zijn knie iets moet aanraken, gaat hij ook vooruit denken met het been. Je kan het proberen.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 20:50

HL, zou dat niet moeilijk zijn? Ze snapt nu net heel goed dat ze met haar neus de target aan moet raken. Lijkt mij erg verwarrend?
[***] bedankt voor de tip van je eigen energie. Marena reageert nl. ook wel erg op je lijf/positie, dus ook op je energie bedenk ik me nu :)*
Ik ga donderdag even proberen wat het beste werkt, met of zonder balkje. Maar wel super bedankt voor de tips. Hierdoor ga je toch nadenken en doe je alles bewuster. Top +:)+
O en Blijf is denk ik een beter commando als HO idd, ho gebruik nl. ook veel met longeren

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 03:01

@Cube, zo heb ik het Kyra geleerd. Ze hebben dat snel door. Ik hield een target voor haar been. Op het moment dat ze een stap doet, raakt haar knie de target. Click! Als jouw paard goed 'clicker wise' is, dan heeft hij dat vrij snel door en gaat hij zoeken naar het juiste antwoord. Niet te grote stappen willen in het begin.

Edit: je merkt wel aan je paard of dit te moeilijk is. Ik denk dat het wel meevalt, hoor. Zodra ze de click horen gaan ze 'zoeken' naar het antwoord. Dus niet te ver weg houden. Maak het gewenste gedrag gemakkelijk. Eventueel aan de leadrope nemen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:01

hehe... nog niet bijgelezen, maar ben weer in het land. Ga het nu weer beetje bij proberen te houden.
heb overigens in nederland een inspirerende les van Danielle gehad met haar superleuke paarden Jauke en Llevado. Toppaarden. Echt waar.
Heel leuk om met haar te praten over de principes van training, al dan niet druk, vrijheidsdressuur etc. Veel van opgestoken en goed aan het denken gezet.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 17:41

Klinkt echt super leuk.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 02:16

Wie van jullie heeft de "foundation lessons" van Alezandra Kurland aangeleerd? En in welke situaties passen jullie verschillende foundation lessons toe?

De foundation lessons zijn (ze hebben geen volgorde van aanleren/gebruik):
- targetten
- hoofd laag
- achterwaarts
- "happy faces" / oren naar voren
- "the grown-ups are talking, please don’t interrupt" (paard staat netjes opgevoed naast je als je in gesprek bent, zonder te snuffelen, in je zakken te zitten, in je persoonlijke cirkel te komen etc.)
- op een mat staan

---------
Targetten, hoofd laaf en achterwaarts heb ik bewust aangeleerd. Ik had toen nog niet van de foundation lessons gehoord. Daar heb ik pas recent over gehoord en ik vind het heel aannemelijk dat uit deze 6 oefeningen eigenlijk al het andere kan worden aangeleerd.

Happy faces train ik soms, maar niet vaak los van een andere oefening. Ik let er tegenwoordig wel op dat ik click voor een oefening als ook de oren naar voren staan. Bv tijdens het rijden.

Grown ups are talking... heb ik ook nooit bewust getraind. Soms gaat dit goed: als ik sta te kletsen met iemand staat Kyra rustig naast me, andere keren zit ze constant mijn aandacht te vragen. Heeft iemand dat hier als zodanig getraind en kun je daar wat over vertellen?

Op youtube heb ik wel filmpjes gezien, maar dan is er slechts 1 trainer en 1 paard. Grown ups are talking is natuurlijk vooral nuttig als je zelf ook echt staat te kletsen. :+

Op een mat staan. Tja, dat was (is) heel erg moeilijk voor Kyra. Op een plank, op hout, op een podium geen probleem, maar die mat he... ;) Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 09:41

HippoLogic schreef:
Wie van jullie heeft de "foundation lessons" van Alezandra Kurland aangeleerd? En in welke situaties passen jullie verschillende foundation lessons toe?

De foundation lessons zijn (ze hebben geen volgorde van aanleren/gebruik):
- targetten
- hoofd laag
- achterwaarts
- "happy faces" / oren naar voren
- "the grown-ups are talking, please don’t interrupt" (paard staat netjes opgevoed naast je als je in gesprek bent, zonder te snuffelen, in je zakken te zitten, in je persoonlijke cirkel te komen etc.)
- op een mat staan

---------
Targetten, hoofd laaf en achterwaarts heb ik bewust aangeleerd. Ik had toen nog niet van de foundation lessons gehoord. Daar heb ik pas recent over gehoord en ik vind het heel aannemelijk dat uit deze 6 oefeningen eigenlijk al het andere kan worden aangeleerd.

Happy faces train ik soms, maar niet vaak los van een andere oefening. Ik let er tegenwoordig wel op dat ik click voor een oefening als ook de oren naar voren staan. Bv tijdens het rijden.

Grown ups are talking... heb ik ook nooit bewust getraind. Soms gaat dit goed: als ik sta te kletsen met iemand staat Kyra rustig naast me, andere keren zit ze constant mijn aandacht te vragen. Heeft iemand dat hier als zodanig getraind en kun je daar wat over vertellen?

Op youtube heb ik wel filmpjes gezien, maar dan is er slechts 1 trainer en 1 paard. Grown ups are talking is natuurlijk vooral nuttig als je zelf ook echt staat te kletsen. :+

Op een mat staan. Tja, dat was (is) heel erg moeilijk voor Kyra. Op een plank, op hout, op een podium geen probleem, maar die mat he... ;) Het lijkt alsof ze dat zachte niet vertrouwd. Een (schuimachtige mat) op een harde ondergrond gaat iets gemakkelijker dan op een zachte ondergrond eronder. Wat is jullie ervaringen met deze oefening? Brand los!

Leuke vraag, ik ben niet bewust bezig geweest met de foundation lessons maar kende deze oefeningen wel, al dan niet van alexandra kurland.

- Targetten en hoofd laag zijn oefeningen waar ik mee begonnen ben. Heb ik uit het grondwerkboek van Inge. Pion targetten vind Myrtle superleuk dus gebruik ik ook als beloning. Hoofd laag kan ze heel goed en lang volhouden. Als ze niet snapt wat ik wil valt ze terug op deze oefening, omdat ik deze als eerste aangeleerd heb en veel beloon denk ik. Is voor de veiligheid wel zo prettig. Nou is ze wel heel braaf. Ik kan me wel voorstellen dat mensen die beginnen met steigeren als eerste oefening in de problemen raken.
- achterwaarts vind ik ook nuttig voor de veiligheid, maar ik ben gestopt bij 2 pasjes naar achteren omdat ze zo'n hekel aan deze oefening heeft. 2 pasjes is genoeg voor praktische toepassingen.
- oren naar voren train ik niet, ik zie er het nut niet zo van in. Ik wil ook zien hoe mijn paard zich voelt, vraag me af of je dat niet verdoezelt door dit te belonen? Weet ik niet hoor, is maar een gedachtenkronkel.
- grown ups doe ik soms, Myrtle wil ook wel eens vervelend duwen met haar hoofd als ik sta te kletsen. Ik denk dat ik het niet consequent genoeg oefen om er al veel effect van te hebben.
- de mat, basis snapt ze maar netjes recht erop wilde niet zo lukken. De deurmat wordt ook snel vies en zanderig en dan ziet ze hem misschien niet meer goed. Houten mat vind ik zo'n gesleep en als ze op het randje gaat staan klapt ie tegen haar been en dat vind ik zelf een beetje eng (zij niet ;) ). Ze gaat ook vaak schrapen. Tijdens de les zag Inge dat de mat wat moeizaam ging, maar de pion er goed in zat. Ze had zoiets van, laat die mat maar lekker zitten en gebruik de pion als station.

Tot zover mijn ervaringen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:33

Dank je. Dat van Grown ups... is zoo herkenbaar.

Bij Kyra is (was) het flehmen het default gedrag. Dat is er nu zo goed als uit. Het is echter geen gevaarlijk gedrag. Steigeren is inderdaad vervelender als default. Maar ik kan me betere voorstellen, zoals hoofd laag.

Dat van die oren naar voren, ben ik ook niet helemaal over uit. Ik heb dezelfde twijfels een beetje. Daarom heb ik het niet echt apart getraind, maar omdat Kyra een tijd lang continu met haar oren naar achter liep, ben ik op de timing van mijn click gaan letten op het orenspel. Ik had een vermoeden dat ik misschien oren naar achter er in geclickt had.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 07:55

liljebo schreef:
hehe... nog niet bijgelezen, maar ben weer in het land. Ga het nu weer beetje bij proberen te houden.
heb overigens in nederland een inspirerende les van Danielle gehad met haar superleuke paarden Jauke en Llevado. Toppaarden. Echt waar.
Heel leuk om met haar te praten over de principes van training, al dan niet druk, vrijheidsdressuur etc. Veel van opgestoken en goed aan het denken gezet.

haha, en ik had je nog zoveel meer willen laten voelen! Kom nog maar eens terug hoor ;)

Oren naar voren kan Jauke wel, maar niet in combinatie met iets anders. Het is ideaal voor fotoshoots enzo. Verder probeer ik idd ook wel te letten op welk moment ik click wat betreft orenspel, maar ik kan me ook voorstellen dat iets moeilijks uitvoeren lasti is met een blij gezicht, tenminste, dat is iets waar ik zelf ook nog altijd flink over na moet denken ;)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:50

Ik heb gemerkt dat mijn pony in draf soms boos kijkt, en ik probeer tegenwoordig dan te wachten met clicken totdat hij meer ontspannen is en/of zijn oren naar voren heeft. Maar als aparte oefening, nog nooit over nagedacht om het aan te leren, maar het heeft voor mij geen nut. Hij is altijd happy, behalve als de andere paarden te dichtbij komen. Dan jaag ik die meestal weg. Hij heeft wel de neiging om aggressiever naar de andere paarden te reageren als ik aan het clickeren ben, terwijl hij verder laagste in rang is in een kudde van 10 en heel gemakkelijk en subtiel luistert. Zou hij zich dan toch te druk maken dat er niemand zijn voedsel afpakt?

Dan meteen nog maar een vraag. Mijn verzorgpaard, een tinker, kent nu op de grond wat basisoefeningen: hoofd laag, voer netjes aannemen, vlot meelopen, neus in halster steken, gras eten op commando. Ik ben verder bezig met achterhand omzetten, in een cirkel om me heen lopen en net 1x geoefend met handtarget. Hij vind het erg leuk, en opzich gaat het prima. In het algemeen is hij een enorme knuffel en vind hij het heel gezellig om bij je te zijn, zeker met clickeren. Wel kan hij soms enorm in zijn eigen wereld zitten. Daarom ben ik aan het oefenen dat hij zijn aandacht naar mij verlegd als ik daarom vraag. Als we niet aan het trainen zijn, loop ik naar hem toe op het moment dat hij me aankijkt en geef hem dan wat aandacht. Met het trainen noem ik de laatste tijd vaak zijn naam als hij zo introvert doet of in de verte staat te staren en beloon hem dan als hij weer op me gaat letten.

Toch ben ik nog steeds niet helemaal lekker met hem bezig. Het probleem daarbij is dat op de momenten dat hij in zijn eigen wereldje zit of schrikachtig is, hij dus moeilijk bereikbaar is. Op sommige momenten weet ik dat hij er vandoor zou kunnen stormen en dat hij dan niet op mij zal letten. Met mijn shetlander zou ik op zo'n moment nog prima alle controle over hem hebben, maar met mijn verzorgpaard dus niet. Inge kwam tijdens mijn les met een slimme oefening om de leadrope achter zijn kont om te doen en dat hij dan moet volgen in plaats van tegen de druk in gaan. Daardoor lijkt hij zich in 'nood'situaties wel na een tijd te realiseren dat hij de verkeerde kant op gaat. Wie weet er nog meer slimme oefeningen? En moet ik er maar op vertrouwen dat dit gedrag gestaag minder gaat worden door alle oefeningen die we doen of moet ik echt ergens een maatregel nemen? (sorry voor het lange verhaal trouwens ;))

Hoofd laag heb ik trouwens een paar dagen geleden praktisch toegepast met de tinker. Ik ging met hem bij de enge bosjes oefenen met het leiden en probeerde andere dingen tussendoor te vragen. Hoofd laag hielp hem hopelijk wat om rustiger te worden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 01:33

@Swaatje: wat denk je dat de oorzaak is dat hij zich in zijn eigen wereld terug trekt? Ik denk dat het afhankelijk is van de oorzaak hoe je dit kunt aanpakken. Train je al lang met hem?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 06:30

@hl en amable, ja ik snap wat jullie bedoelen met die oortjes tijdens het werk. Myrtle kijkt ook moeilijk met aandraven, ik weet niet of ze het moeilijk vindt of dat ik het idd erin geklikt hebt. Shawna karrasch zegt ook dat ze klikt voor attitude tijdens een oefening. Maar dat is dan idd anders dan oren naar voren als een aparte oefening. Dat kan natuurlijk ook zoals amable zegt voor de foto, maar dan moet het goed op cue staan vind ik. Zodat ze niet alert gaan staan kijken spontaan terwijl ze niet in een alerte steming zijn ofzo..

@swaatjuh ik laat je vraag even over aan mensen met meer ervaring. Vooral dat ervandoor stormen vind ik lastig.

Met myrtle trainen gaat lekker. Ze kent nog steeds geen spectaculaire oefeningen, ben voor de lol met apporteren van een voerschep begonnen. Ze tilt hem nu een paar cm van de grond dus is nog niet af. En ze kan zichzelf parkeren voor het opstapkrukje :).

Maar wat ik gewoon superleuk vind is dat ze zo clickersavvy wordt. Ze doet leuk mee en probeert dingen uit. Ik rij haar nu in de bak met een heel zacht bitloos hoofdstel waar ik vroeger niet mee kon sturen, ze liep dan gewoon heen waar ze zelf zin in had. Gaat nu prima met de clicker erbij. Ook het grazen op comando gaat nu beter, ook omdat het gras niet meer zo hoog staat. Activiteit blijft altijd een puntje om aan te werken, maar ja met deze hitte begin ik er maar niet aan.

Kort samengevat, ik heb veel plezier met mijn paard :).

Ik clicker ook met een paard die een tijd geleden nauwelijks te benaderen was, ik ga heel langzaam met hem. Doe vooral wat target training en hoofd laag van achter het hek. Hij stond een tijd in een hele smalle wei en de andere paarden stonden dan om hem heen. Voelde niet veilig om ertussen te gaan staan. Nu in de andere wei doe ik het soms wel. Gisteren mocht ik hem voor het eerst over zijn hals kriebelen. Ik was zo blij! Heb het voor de zekerheid maar kort gehouden.

Wat ik wel gek vind bij hem, als ik bv met een nieuwe target aan kom zetten, raakt hij hem bv twee keer aan. Niet heel angstig maar misschien wel wat terughoudend. En de derde keer is het opeens eng en wendt hij zijn hoofd af. En als hij het alsnog doet schrikt hij zich wezenloos van de clicker. Herkent iemand dit?

Misschien interpreteer ik zijn signalen niet goed, hij is erg angstig maar ook flegmatiek en een binnenvetter..

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 07:06

@Crossmuller, weet je ik vind het parkeren voor een opstap, wél spectaculair. Het is in elk geval best bijzonder. Kijk maar eens om je heen hoeveel paarden niet stil staan tijdens opstijgen. Echt meer dan de helft. Toch even een pasje of twee, of drie... Met een opstapje ben je veel meer gedwongen je paard heel precies te trainen. Stilstaan is echt een van de moeilijkere oefeningen. Of in elk geval een van de oefeningen die maar weinig paarden (en ruiters) onder de knie hebben.

Hier staat een persoon op stal en die heeft stilstaan echt in het repertoire. Die gaat rustig 5 -10 minuten in de bak halthouden. Dat is nog eens wat anders dan de 4 tellen die in een proef gevraagd worden. En waar ik me voorheen eigenlijk altijd op richtte. :P Mede ook omdat stilstaan met ruiter behoorlijk zwaar is voor een jong paard. Maar ik heb het nu ook echt er in getraind en dat is erg fijn. Soor "grown ups are talking..." maar dan onder het zadel.

Met een bang paard zou ik eerst genoeg oefenen zodat alle stress is verdwenen. Dan helpt het om 'voorspelbaar'te zijn en dus dezelfde target te vragen en niet te veel te wisselen. Zolang het paard nog kan schrikken van de clicker is hij nog onvoldoende geconditioneerd op dat geluid. Misschien is het te hard en kun je de clicker in je mouw (lekker met dit weer) of jaszak (eh.. zomerjas?) houden. Of in een doek ofzo.

Liever een paar sessies van 5 minuten met een pauze dan 1 of 2 van 10 minuutjes. Laat hem genoeg tijd om het te verwerken. Leuk dat hij zich al liet aanraken! :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 08:18

HippoLogic schreef:
@Crossmuller, weet je ik vind het parkeren voor een opstap, wél spectaculair. Het is in elk geval best bijzonder. Kijk maar eens om je heen hoeveel paarden niet stil staan tijdens opstijgen. Echt meer dan de helft. Toch even een pasje of twee, of drie... Met een opstapje ben je veel meer gedwongen je paard heel precies te trainen. Stilstaan is echt een van de moeilijkere oefeningen. Of in elk geval een van de oefeningen die maar weinig paarden (en ruiters) onder de knie hebben.

Nou dat is wel lief dat je dat zegt, maar voor sommige paarden zoals Myrtle is stilstaan niet zo'n probleem hoor. Ik denk zelfs enigszins zelfbelonend :). Ze kan echt staan alsof ze wortel geschoten heeft. Ook als ze schrikt of iets niet snapt staat ze vaak stil. Dat laatste is gelukkig wat verminderd, ze probeert nu wat meer.

HippoLogic schreef:
Met een bang paard zou ik eerst genoeg oefenen zodat alle stress is verdwenen. Dan helpt het om 'voorspelbaar'te zijn en dus dezelfde target te vragen en niet te veel te wisselen. Zolang het paard nog kan schrikken van de clicker is hij nog onvoldoende geconditioneerd op dat geluid. Misschien is het te hard en kun je de clicker in je mouw (lekker met dit weer) of jaszak (eh.. zomerjas?) houden. Of in een doek ofzo.

Liever een paar sessies van 5 minuten met een pauze dan 1 of 2 van 10 minuutjes. Laat hem genoeg tijd om het te verwerken. Leuk dat hij zich al liet aanraken! :)

Ok thanks! Even voor jouw beeld, ik clicker al maanden met hem. Een keer of 3 per week ga ik naar zijn weitje en oefenen we 5 minuten. Dus dat de clicker onvoldoende geconditioneerd zou zijn...

Edit: Hij vindt het geluid alleen eng als er iets anders mis is en hij daar gespannen van wordt, dus de oplossing is dan denk ik die situatie voorkomen. En dan hoef ik niet zachter te klikken. Ik wil echt geen jas aan nu ;)!

Maar los daarvan heb je wel een punt, niet teveel afwisselen en niet te snel willen. Het valt wel mee ook hoor hij kent nu handtarget, pion en 2 targetsticks. Ik had een keer gewisseld van stick omdat ik een handigere had gevonden. Dat was niet slim misschien. Maar ik vind het best lastig hoor want ik kwam op een punt dat ik het idee had dat hij het saai begon te vinden, maar voor mijn gevoel zou aanraken nog niet lukken. Vandaar dat ik de target stick introduceerde.

In het begin had ik een keer echt iets te lang doorgetraind terwijl hij al wat stress had en daar heb ik weken voor moeten boeten. Hij was gespannen en tijdens het voerbelonen schrok hij opeens van iets. Daarna wilde hij niet meer uit mijn hand eten (opgelost door een tijdje voer in een emmer te laten vallen na de klik). Gelukkig gaat dat weer goed. Dus ik ben er al wel veel voorzichtiger mee geworden. Maar het blijft heel lastig om zijn gedrag te interpreteren want hij blijft bedrieglijk rustig en dan "opeens" is het mis. Opeens tussen aanhalingstekens want voor mij is het opeens, voor hem niet natuurlijk. Maar misschien moet ik dan bij een nieuwe oefening zoals de targetstick al na twee keer aanraken stoppen en geen derde keer vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 11:49

:wave:

Hier doe ik het tegenwoordig op een andere manier, en dit lijkt bij mijn introverte paarden erg goed te werken. Al denk ik niet dat het echt een manier is "zoals het hoort", maar ach, dat hebben we wel vaker :Y)

Hier blijft de basis Parelli gericht, op elk moment. Als ik iets vraag wil ik ook gewoon een reactie (moet niet de juiste zijn, maar er moet wel een reactie komen, bij introverte paarden wil dat nogal eens ontbreken ;) ). Komt er meteen de juiste reactie, of doen ze het heel snel, of proberen ze heel hard dan krijgen ze een click en beloning. Indien niet dan doe ik gewoon verder en verwacht ik uiteindelijk wel een reactie, alleen dan geen click meer.

Werkt hier als een trein ... Pony's hebben nog nooit zoveel aandacht voor mij gehad en geprobeerd snel & juist te reageren dan nu .. Uiteraard hou ik rekening met wat ik vraag en of ze het al kennen of niet, ook gaat het bij [***] anders dan bij [***], omdat [***] snel bang is en [***] doorgaans niet. Maar dat is allemaal veel (en moeilijk) om uit te leggen. Ik heb ook niet het idee dat ze snel reageren omdat er anders hogere fases komen of dergelijke, dan zouden ze wel banger ([***]) of nukkiger ([***]) reageren .. Het is heel gek ..

Ik heb dat ontdekt toen ik even geleden aan het clickeren was in de weide met [***], hij deed hier en daar wel mee, maar stond meer te slapen dan echt actief te denken, ondanks dat er veel beloningen kwamen voor de kleinste dingen. Ik heb op zo'n momenten altijd de neiging om gewoon iets kleins te zoeken dat goed is en daar meteen voor te belonen. Het enige wat ik dan krijg is een pony die steeds minder zijn best gaat doen want er komt toch altijd ergens wel een snoepje ... Toen ik helemaal niks meer met hem gedaan kreeg besloot ik dat ik zo niet wilde eindigen en ben de leadrope & stick gaan halen, om op de "ouderwetse" manier nog wat met hem te doen ... In het begin kreeg ik ook heel veel Afbeelding (jaja, zo was het echt 8-) ) totdat ik, al lachend, op 1 moment de juiste reactie had en toen was het ineens 1 en al aandacht en heb ik nog eventjes heel fijn met hem gewerkt. Daarna heb ik dus op bovenstaande manier gewerkt, altijd reactie verwachten maar bij goed zijn best doen wel clicken en belonen ... En had niet het idee dat hij dat erg vond op die manier ... Daarna heb ik me er ook over verbaasd dat het bij [***] eigenlijk net zo werkt, weliswaar op een ander tempo en met veel meer rust (niet veel oefeningen achter elkaar ofzo), maar toch ...

Dus ja, het zal niet helemaal zijn hoe het volgens de boekjes hoort, maar enkel clickeren maakt ze in ieder geval ook niet meewerkend, dan ga ik te snel voor te kleine dingen belonen, want als ik op zo'n moment de beloning uitstel en meer inspanning verwacht dan komt er helemaal niks meer ... Weet niet of het ligt aan het feit dat ze introvert zijn of dat het toeval is, wel is natuurlijk bekend dat introverte paarden nogal snel dichtslaan en in hun eigen wereld gaan zitten, tenzij jij interessant genoeg bent om hun aandacht voor je te krijgen .. En ik denk niet dat dit persé altijd met snoepjes of clickeren moet, gewoon duidelijkheid blijft toch iets wat paarden graag hebben denk ik :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 13:05

Ik was even op vakantie enzo :D Paard had nog lang last van been, maar kan nu weer op gaan bouwen gelukkig. Sorry, dit wordt een lange bijlees-post.

Gaaf Sabine, dat Cobe het goed doet voor de kar! Over dat tellen, ik heb helaas ook niet echt een oplossing. Ik tel na het commando (in mijn geval commando voor hoofd laag) in mijn hoofd en zeg tussendoor niets tegen mijn paard. Dat gaf HL een keer als tip, om niet te veel te praten, en vind ik wel goed werken. Ik zeg niet veel meer behalve een commando, bij hoofd laag op cirkel soms ‘goed zo’ als ‘ga door signaal’, maar meestal niet, en verder natuurlijk mijn bridge-woord. Dus in mijn hoofd tellen gaat goed. Zo tel ik onder het zadel ook de drafpassen bijvoorbeeld.

En wat leuk dat Jonas demo’s heeft gegeven, inclusief nieuwe kunstjes!

Nog over mimicry, ik dacht ook dat het ging dat het dier zelf op het idee kwam het andere dier na te doen. En wat een fijn ontwormings-stappenplan!

Leuk dat je een fijne les hebt gehad Liljebo! Kan je dat ook weer gebruiken bij Shakira, toch?

Over die foundation lessons, ik heb targetten, achterwaarts en hoofd laag aangeleerd. (Achterwaarts deden we natuurlijk al, maar heb ik nu met clicker verbeterd en targetten was eerste oefening die ik deed met bridge en hoofd laag één van de eerstvolgende.) Oren naar voren niet als afzonderlijke oefening maar ik let wel op dat ik niet click bij een zure kop, al komt die niet zoveel voor. Op een mat staan of blijf, niet gedaan maar ze blijft vaak aardig goed geparkeerd staan uit zichzelf, tenzij er gras in de buurt is of zo. Grown ups are talking ook niet geoefend maar ook dan doet ze dat uit zichzelf meestal braaf, tenzij we op weg zijn naar de wei of ook weer, er gras in de buurt is oid.

Stimulus control, had HL het even over, dat is bij mij op veel punten echt ver te zoeken, haha. Vooral ook omdat ik een beetje last heb van hetzelfde als Swaatjuh, mijn paard checkt soms opeens helemaal uit (al best snel soms ook). Gelukkig stormt ze niet weg ofzo. Maar ik heb dus niet echt tips daarvoor, Swaatjuh. Wel merk ik dat als ik met andere/grotere beloningen kom er opeens niets meer van te merken is ;) . Soms stop ik op zo’n moment ook, maar dan wil ze de bak niet uit omdat ze eigenlijk toch door wil gaan. Dus ik denk dat af en toe een rustmomentje een beetje bij mijn paard hoort, haha. Maar dan reageert ze op geen enkel commando op zo’n moment, staat gewoon als een standbeeld voor zich uit te turen. In Parelli-termen een typische LB-I. (Soms ook RB-I, dan kan ze ook in een standbeeld veranderen en dan wordt ze ook onvoorspelbaar, maar die situaties bedoel ik nu niet.) Ik denk af en toe ook wel dat met een ander paard alles veel sneller zou gaan, maar waarschijnlijk licht het ook gewoon aan mijn skills. (Dat is iets dat ik met clickerles een keer zou willen uitvinden).

Fijn cm, dat het zo goed gaat met jullie! Ik vind naast krukje parkeren ook heel knap. Ik moet die oefening ook nog afmaken, ik was zo ver dat mijn paard dan vanaf de andere kant van de bak naast het krukje kwam staan, maar dan wel altijd met d’r hoofd bij me, dus kon ik er nog niet op. Dan liet ik haar een paar passen zetten en bridgete ik, en ik oefende ook met het krukje dan een stukje achteruit zetten en als ze dan een pasje zijwaarts zette mijn kant op, bridgete ik ook. Maar ik ben dat een beetje vergeten uit te werken. Goed idee om te doen :D Met dat andere paard, dat is wel apart, zou ik ook niet weten.

En Sabine, ik werd ook blij toen ik de mail zag waarin http://www.itrainmyhorsesbrain.com stond. Hebben jullie je daar al aangemeld? Ga ik nog wel doen denk ik. Het lijkt me ook wel leuk om die ‘labels’ te halen, maar ik zag bij sommige beschrijvingen al dingen waarvan ik zelf niet echt zin heb om tijd erin te steken om ze aan te leren, zoals achteruit stappen bij aannemen voer, want mijn paard neemt dat al heel netjes aan. Of er was ook een opdracht waarbij je volgens mij als ik het me goed herinner moest targetten op een niet-stemcue. Ja, ik gebruik nu al meer dan een jaar een stemcue, dus waarom zou ik dat veranden? Maar goed, daar is wel overheen te komen, of ik kan me als ik me aan heb gemeld deze ‘bezwaren’ misschien eens in de groep gooien, want uit de beschrijving van Inge leek het alsof dit soort dingen juist geen belemmering dienden te zijn. Ook zag ik ergens dat trailerladen verplicht was. Kan ik me voorstellen, maar ik zit daarmee nu juist op een heel moeilijk punt met mijn paard. Dat zal ik hieronder ook eens bij jullie in de groep gooien. Maar al die dingen houden me een beetje tegen en maken dat ik niet meteen laaiend enthousiast ben en me aanmeld. Dit klinkt wel erg negatief, zo bedoel ik het niet want ik vind het een super initiatief en ga me dus ook zeker aanmelden. Moet alleen nog even kijken of ik ook echt die labels ga (proberen te) halen enzo.

En ben ik naar aanleiding hiervan weer op de naam van en site van Conrad van Pruijssen gestuit, iemand ervaring met les van hem? Lijkt mij namelijk interessant. Hij komt trouwens ook op de Equiday Advanced, ik heb al kaartjes 

Het trailerverhaal. Sorry, het wordt lang. Mijn paard laadde op een gegeven moment (ik praat over 10 jaar terug) moeilijk. Twee man duwde haar er op een gegeven moment in toen ik een paar keer weg moest (ja oeps zou ik nu niet meer doen tenzij spoedgeval). Niet specifiek iets mee gedaan verder want ik stopte met rijden en toen stond ze daarna jarenlang op een stal waar ik niet weg ben geweest met de trailer. Op een gegeven moment, paar jaar terug, gaan oefenen voor het geval we ooit weg zouden moeten met trailer. Door gewoon te wachten tot ze erop zou lopen (wel tegenhouden als ze weg wilde lopen maar verder voor de klep wachten en ik in de trailer met haar bak slobber en hooi). De eerste keer duurde het 2 uur en toen liep ze er ineens heel relaxed op. De keer daarna, een uur, daarna liep ze er zo op en de keren daarna, ik oefende het toen nog zo 2 keer per jaar denk ik (want ging nooit weg met trailer), liep ze er meteen op. Nu met mijn eigen trailertje ook gaan oefenen, maar dan vaker, dat had ik hiervoor speciaal aangeschaft. Zo één keer per week erop lopen en lekker slobber en hooi eten op de trailer. Ook een paar keer klep dichtgedaan en haar even hooi laten eten in d’r eentje. Vond ze best mooi, zo’n hok om lekker in te eten dus ze liep er graag op. Echt perfect allemaal, niets aan het handje.

Dus op een zeker moment de volgende stap, een stukje rijden, 5-10 minuten weggeweest en weer thuis geëindigd, heel langzaam gereden, het kleinste blokje om. Dat heb ik verkeerd ingeschat, die 5 minuten. Ik dacht dat ze de trailer zelf eerst niet fijn vond en nu ze er zo op haar gemak was dacht ik dat een stukje rijden wel ging. Maar: stress, hinniken, mesten en snel eraf willen (ze wachtte wel braaf tot ik het zei hoor). Op zich dacht ik, toch goeie oefening geweest. Maar de keer daarna, wilde ze pertinent de trailer niet op (dat had ze dus al jaren niet meer gedaan, zo pertinent weigeren, maarja, ze had dan ook al jaren niet meer in een trailer gestaan die ook daadwerkelijk weg van huis ging). Weer de tactiek van wachten geprobeerd, na een uur toch klein beetje gevraagd aan halster en toen ging ze na denk ik ruim een uur erop maar was heel gespannen en wilde zelfs niet d’r slobber en hooi op de trailer. Dus het was echt ‘ok als het per se moet ga ik er wel op maar ik vind dit niet relaxed’. Even gewacht op een moment rust en er weer uit. Helaas ging ze toen zo snel achteruit dat ze uitgleed en op haar knietjes op de klep viel, ook nog eens een vervelende ervaring. Ik heb sindsdien niet meer geoefend omdat ik eerst de klep minder glad wil maken voordat ze weer uitglijdt.

Maar ik zie nu een patroon. Ze wil gewoon niet bij de kudde weg. De trailer op en in de trailer staan, was niet erg, maar wel die 5 minuten weg van huis. De keer daarna had ze door ‘als ik hierin ga gaan we weg dus dat doe ik niet’. Dat was vroeger denk ik ook het geval. Zoals jullie misschien weten sta ik sinds een paar maanden op een andere stal (op loopafstand ;-)) waar ze nu 24/7 buiten in de groep staat. Ze kan sindsdien ook niet meer rustig alleen op stal staan, dat was vroeger echt geen probleem (maar toen was er op de wei niets te vreten en in de stal wel, dat is nu andersom, ook al leg ik natuurlijk hooi in de stal). Ook heeft ze altijd al problemen gehad met onder het zadel weg van stal gaan en heeft ze dat een tijdje terug ook aan de hand gehad toen ik steeds langere wandelingen ging maken. Toen kreeg ze volgens mij door: ‘wandelen betekent ver van huis dus ik ga stilstaan’. Het wandelen en onder het zadel kon ik met clickeren goed vooruitgang bij boeken, ook al zijn we er nog lang niet. Ik wil dat dus ook inzetten bij het oefenen met op stal staan en weggaan met de trailer. Niet dat ze op stal moet, maar bijvoorbeeld met deze hitte is het fijn als ze overdag een paar uur naar binnen kan (de rest laat ze gewoon buiten staan) en je weet nooit wanneer boxrust nodig is, dan is het fijn als ze op haar gemak is in de stal. Trailer hetzelfde, ik hoef niet per se ergens heen, maar als we ooit naar de kliniek moeten in geval van nood, is het prettig als dat soepel gaat. Het liefst zou ik ook met de trailer naar het bos kunnen om te wandelen en later eventueel te rijden, maar dat is nu nog echt een stap te ver dus dat is meer een bonus als dat ooit mocht lukken.

Maar hoe kan ik dit alleen zijn in de box en in de trailer op de juiste manier trainen (en positief bekrachtigen)? Daar zit ik over te peinzen. (Ik zit daarom ook te denken aan les van Conrad van Pruijssen. Ook gewoon omdat het leuk en leerzaam is, maar ook omdat ze toch wel ‘problemen’ heeft waar hij wellicht mee kan helpen.) Eerste stap is sowieso die trailerklep regelen, kokosmatten of rubbermat erop tegen gladheid. In de tussentijd dacht ik het alleen op stal staan te oefenen. Wat ik in gedachte had is hooi in de stal, als ze gaat eten en relaxed is, mooi, minuutje laten staan en weer terug naar de wei en dat uitbouwen. (Paar weken terug ging dat alleen niet, ze werd meteen onrustig.) Als ze onrustig doet, wachten op een seconde rust (eventueel click en beloning?) en haar dan eruit halen, dat elke dag doen en uitbouwen in duur. Jullie nog tips?

Ik hoop dat dit ook verbetering zal brengen bij de trailer. En dat is dan een volgend punt. De volgende stap is eerst weer zorgen dat ze een aantal keren gewoon makkelijk de trailer op en af gaat, zonder klep dicht te doen of weg te gaan. Dus weer zelfde opbouw als eerst. Trailer fijne plek maken. Als dat weer als vanouds is en we weer toe zijn aan weg gaan (als klep dicht dus paar keer heel goed gaat) dan begin ik niet met 5 minuten rijden, maar 5 meter verplaatsen, en dan zo telkens met een paar meter uitbouwen. Hoe zou ik daar de beloning in kunnen bouwen buiten slobber, hooi of ander lekkers op het moment dat ze erop staat? Probleem is dat de grootste beloning is na het weggaan van de kudde, er weer bij terug te komen. Nog tips of suggesties?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:18

@Crosmuller: Als dit paard zo onzeker is, kun je eens reflecteren op je manier van clickeren en de omgeving. Hou je een trainingsboekje bij? Je schrijft dat hij met andere paarden rustiger was. Misschien kun je afwisselen met vaker terug gaan naar een lager criterium en bv ook afwisselen met meer/lekkerdere beloningen. Misschien is voer niet de aller grootste beloning maar afstand nemen? IK zeg maar wat, want ik zit hier gewoon achter de pc te brainstormen. :P

Ik kwam nog een artikel tegen dat misschien wel interessant is, het gaat over hechting van paarden aan hun trainer en de mate van opwinding die een rol speelt (voor of tegen) in de training. http://www.thehorse.com/articles/32311/ ... n-training

@Sabine, fijn dat het zo goed gaat.
[***] schreef:
Ik heb dat ontdekt toen ik even geleden aan het clickeren was in de weide met Cobe, hij deed hier en daar wel mee, maar stond meer te slapen dan echt actief te denken, ondanks dat er veel beloningen kwamen voor de kleinste dingen. Ik heb op zo'n momenten altijd de neiging om gewoon iets kleins te zoeken dat goed is en daar meteen voor te belonen. Het enige wat ik dan krijg is een pony die steeds minder zijn best gaat doen want er komt toch altijd ergens wel een snoepje ...

Gebruik je ook wel eens de techniek van variabel belonen bij het clickeren?

@Visitor: welkom terug. Leuke vakantie gehad? Heerlijk zo'n uitgebreide bijdrage.

Misschien kun je wat meer afwisselen in criteria zodat het voor je paard niet voorspelbaar wordt of hij wel, niet weggaat en hoe lang. Ik heb in het begin toen ik met Kyra van het erf af wilde vaak een paar dagen achter elkaar tot hetzelfde punt gelopen, dan weer een dagje minder ver, daarna weer verder, minder ver, paar dagen rust. Meestal zorgde ik voor wat leuks (grazen!) op het verste punt.

Ook gingen we samen met haar kuddegenoten op weg, ging ik alleen dan keek ik naar haar signalen en probeerde ik niet te veel stress te creëren. Om haar niet uit haar leermodus te halen.

Je schrijft dat je paard al een paar maanden in de nieuwe kudde staat. Is hij al helemaal gewend? Kun je misschien eens met een ander paard samen trainen. Trailer laden bv.

Verder kun je je afvragen of je je paard een plezier doet met op stal zetten in de hitte als dat tegelijk betekent: weg van de kudde. Kan me voorstellen dat het een tijd neemt voor ze het weer vertrouwd om weg te gaan van de anderen, ze is 'net' gescheiden van haar vertrouwde kudde.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 18:35

Interessant artikel Hippologic, bedankt voor het delen :) Sta er soms van te kijken wat een paard al wel niet wilt doen/ondernemen voor zijn baasje, ook dingen waar paard in eerste instantie zelf aan twijfelt.

Visitor: ik heb helaas geen andere tips dan gewoon doen en blijven doen, tot je paard gewend is om van de kudde weg te gaan + dat het betekent dat hij ook altijd weer terug gaat. (zoals Hippologic zei, weggaan tot een leuke plek, bv laten grazen en dan weer terug als paard kalm lijkt). Maar je schrijft dat je paard dat 'truukje' bij langere wandelingen weg juist doorheeft ipv er aan te wennen :D Helpt het als je er met andere paarden opuit trekt, ook in de trailer?