HippoLogic schreef:Nu is mijn taak dit (de vervelende assocaassociatie) om te vormen. Lastig. Maar onder het zadel is het me gelukt, op de grond is het veel lastiger. Misschien ook omdat anderen mijn paard hanteren op de grond (in en uit het weiland halen).
Iemand vertelde mij eens hoe meer R+ je doet hoe beter je paard laat zien waar er nog R- zit. Hte contrast wordt kennelijk groter, of je gaat het beter herkennen. Toen ik dat las 'zag' ik het ook.
Dat is inderdaad mooi gezegd. Hmm, food for thought...
Maar ik vind het ook erg lastige materie. Niet om positief bezig te zijn in het heden, maar vooral om negative gevoelens uit het verleden weg te poetsen/om te vormen tot positieve gevoelens. Bij [***] zijn dingen in stilstand volgens de stand van zijn oren het grootste deel van de tijd leuk, stap wisselt een beetje en draf doen we nog maar niet omdat dat echt met de oren plat in de nek gaat. Ik zit er daarom ook over te denken om de stemhulpen stap en draf voorlopig maar compleet te vermijden, want die zitten ook door zijn trainingsverleden sowieso in zijn herinnering nog volledig gekoppeld aan stap en draf. Misschien dat ik de overgangen omhoog eerst volledig met spiegelen/shapen moet proberen, want als ik een target gebruik gaat hij soms weer over op de opjaag-stand.

Dus als je dé truuk hebt om beweging los te koppelen van oudere, negatieve emoties, dan hoor ik het graag!