Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 19:56

HippoLogic schreef:
Nu is mijn taak dit (de vervelende assocaassociatie) om te vormen. Lastig. Maar onder het zadel is het me gelukt, op de grond is het veel lastiger. Misschien ook omdat anderen mijn paard hanteren op de grond (in en uit het weiland halen).

Iemand vertelde mij eens hoe meer R+ je doet hoe beter je paard laat zien waar er nog R- zit. Hte contrast wordt kennelijk groter, of je gaat het beter herkennen. Toen ik dat las 'zag' ik het ook.

Dat is inderdaad mooi gezegd. Hmm, food for thought...

Maar ik vind het ook erg lastige materie. Niet om positief bezig te zijn in het heden, maar vooral om negative gevoelens uit het verleden weg te poetsen/om te vormen tot positieve gevoelens. Bij [***] zijn dingen in stilstand volgens de stand van zijn oren het grootste deel van de tijd leuk, stap wisselt een beetje en draf doen we nog maar niet omdat dat echt met de oren plat in de nek gaat. Ik zit er daarom ook over te denken om de stemhulpen stap en draf voorlopig maar compleet te vermijden, want die zitten ook door zijn trainingsverleden sowieso in zijn herinnering nog volledig gekoppeld aan stap en draf. Misschien dat ik de overgangen omhoog eerst volledig met spiegelen/shapen moet proberen, want als ik een target gebruik gaat hij soms weer over op de opjaag-stand. >;)

Dus als je dé truuk hebt om beweging los te koppelen van oudere, negatieve emoties, dan hoor ik het graag!

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:54

Mijn grote trots; zelfverzonnen homemade targetpaaltjes! :D
De flesjes hangen losjes over de paaltjes en kunnen dus niet vastgepakt worden door [***] & co, ze kosten niets, gaan lang mee en ze zijn veilig doordat je ze vanbinnen in alle kleuren ter wereld kunt beschilderen zonder dat je het risico loopt dat je je paard vergiftigt. 8-)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:01

xyzutu2 schreef:
Misschien dat ik de overgangen omhoog eerst volledig met spiegelen/shapen moet proberen, want als ik een target gebruik gaat hij soms weer over op de opjaag-stand. >;)

Dus als je dé truuk hebt om beweging los te koppelen van oudere, negatieve emoties, dan hoor ik het graag!

Haha, wat gek, ik heb hier vanavond ook aan zitten denken! Voor [***] heeft draven ook een negatieve lading (en galopperen hebben we het niet eens over) en dat wil ik ook graag proberen omzetten. Heb zitten denken hoe ik dat in de toekomst zou doen, dacht dan ook aan targetten maar had dan ook meteen zoiets van: ja, dan gaat hij toch waarschijnlijk daar weer gewoon op zijn [***]'s achteraan jagen, oren plat en gaan maar...zien hoe snel we dat ding kunnen 'vermoorden'.. En dat is het toch ook niet :P

Verder hou ik mij ook aanbevolen voor die truuk :Y) En andere tips, maar daar zal CT mij ook wel mee kunnen helpen :)

Leuke speeldoos heb je zo touwens 8-)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:40

En met stilstaande targets? Is dat wat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:45

@ [***]: Ben jij daar trouwens al helemaal binnen?

Ik zag daar ook nog een tip voorbij komen om het paard in beweging vrolijk te houden: eerst de kwaliteit van de beweging trainen, dus meteen beginnen met verzameling in stilstand (via de back lift) en vervolgens diezelfde verzameling in beweging vragen. Als ik de filmpjes zie dan loop je wel het risico dat die draf er dan wat gekunsteld (met een extra veertje) uit gaat zien, maar je leidt het paard wel af van alle negatieve ideeen rond draf. Misschien dat dat iets is?

@ Visitor: stilstaande targets gebruik ik ook inderdaad, maar dan eindigt dat toch vaak in een soort boze duik richting de arme target. >;) Al wel minder nu ik niet voor elke target met voer beloon na de click, door die lege clicks voor targetten lijkt hij wat nieuwsgieriger naar wat/of er iets gaat komen. Maar dat is voor ons op dit moment nog niet genoeg voor een ontspannen paard (en dan heb ik het ook nog alleen over stap).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 23:58

Pionnen en point-to-point zitten ook in gedachte :j Maar ben nog vooral theoretisch bezig en probeer om voorhand in te schatten wat eventueel problemen kan geven, gezien de ervaringen uit het verleden :+

Kan nu volledig op CT :j Dus ga daar ook eens rondneuzen, tussen het werk door :Y)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:00

Mijn vriendin heeft dat "haaien"/opjagen/frustratie bij beweging opgelost door de RoR drastisch te verhogen bij die oefeningen. Letterlijk in muizenstapjes counterconditioneren. Het heeft écht gewerkt bij haar paard, maar het is een lange moeizame weg. Zelf werk ik idd aan de kwaliteit van de beweging, dat houdt mn paard geïnteresseerd. Die heb ik echter al sinds hij een veulen was dus die heeft niet echt negatieve emoties bij het bewegen gehad..

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:18

RoR = beloningsratio?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:32

Ja inderdaad, sorry!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 13:34

:-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 15:43

Het kan maar duidelijk zijn :Y)

Ga inderdaad verschillende dingen bekijken en zoveel mogelijk info en mogelijkheden in mij opnemen en dan zien wat op het moment het beste lijkt te werken. Hij zou moeten bewegen voor zijn lichaam maar wil het wel zo positief mogelijk maken voor hem dus zal even zoeken zijn maar merk wel dat er verschillende opties zijn ;)

Voormiddag beetje rondgekeken op CT, is echt wel een topsite met echt superveel info! Zelfs het forum is, ondanks vrij klein en beetje moeilijk ingericht, enorm uitgebreid in tips. Er kunnen bv maar 3 posts zijn maar toch ben je een half uur aan het lezen/kijken, haha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 20:55

[***] schreef:
Voormiddag beetje rondgekeken op CT, is echt wel een topsite met echt superveel info! Zelfs het forum is, ondanks vrij klein en beetje moeilijk ingericht, enorm uitgebreid in tips. Er kunnen bv maar 3 posts zijn maar toch ben je een half uur aan het lezen/kijken, haha :)

Leuk he? _/-\o_ :j
Ik denk dat ik wel een uur per dag bezig ben met instructiefilms kijken & audiotapes luisteren daar - en dan doe ik nog niet eens een home study course! :wow:
Het forum is inderdaad heeeeel rustig, maar eigenlijk is dat ook maar goed ook want anders had ik er helemaal een dagtaak aan om alles bij te houden. 8-) Er zijn niet zoveel actieve topics, maar elk topic dat er geopend wordt gaat echt over gedetailleerde dingen waar ik dan ook weer meer vooruit kan, ipv 110x 'hoe kan ik mijn paard de clicker aanleren'. Zo'n vraag is ook heel nuttig, maar het is ook wel eens fijn om ergens te zijn waar gedetailleerdere vragen gesteld worden en de antwoorden niet 'zo moet het, dit zijn de stappen en al het andere is fout' zijn, maar 'dit zijn een paar van alle mogelijkheden, experimenteer maar, dan kunnen wij weer van jouw ervaringen leren'. Ik vind het af en toe behoorlijke hersenkrakers en soms zou ik willen dat alles gewoon weer net zo simpel was als vroeger (click=voer, en als je het gedrag maar krijgt dan is het goed), maar het is absoluut food for thought (alleen geen fastfood ;)).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 21:19

Ik heb vandaag een supertraining gehad met meneertje. :D
Op het blok, compliment, buiging, wijd, alles ging top.
Ik heb zelfs foto's nu, erg leuk.
Vandaag ook een begin gemaakt met mooi lopen, dus in stap 'nageeflijk' om het maar een naampje te geven.
Verder knietarget gedaan op het commando 'tik'.
Ik hoop dat de targetstick snel binnen is, ik wil er graag mee aan de slag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:42

xyzutu2 schreef:
[***] schreef:

Leuk he? _/-\o_ :j
Ik denk dat ik wel een uur per dag bezig ben met instructiefilms kijken & audiotapes luisteren daar - en dan doe ik nog niet eens een home study course! :wow:
Het forum is inderdaad heeeeel rustig, maar eigenlijk is dat ook maar goed ook want anders had ik er helemaal een dagtaak aan om alles bij te houden. 8-) Er zijn niet zoveel actieve topics, maar elk topic dat er geopend wordt gaat echt over gedetailleerde dingen waar ik dan ook weer meer vooruit kan, ipv 110x 'hoe kan ik mijn paard de clicker aanleren'. Zo'n vraag is ook heel nuttig, maar het is ook wel eens fijn om ergens te zijn waar gedetailleerdere vragen gesteld worden en de antwoorden niet 'zo moet het, dit zijn de stappen en al het andere is fout' zijn, maar 'dit zijn een paar van alle mogelijkheden, experimenteer maar, dan kunnen wij weer van jouw ervaringen leren'. Ik vind het af en toe behoorlijke hersenkrakers en soms zou ik willen dat alles gewoon weer net zo simpel was als vroeger (click=voer, en als je het gedrag maar krijgt dan is het goed), maar het is absoluut food for thought (alleen geen fastfood ;)).

Zeker wel :j De Get Started is volgens mij ook echt de moeite. Heb alleen nog maar de intro gekeken en daar had ik al aha-momentjes :') Dus echt wel _/-\o_ die site :D

Wel jammer dat het targetten/clickeren hier op bokt toch nog niks zegt, dacht dat het al beter was ondertussen en dacht 'ik maak nog eens een [***]-topic want ik ben trots" maar het wordt blijkbaar niet begrepen ;( :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:51

[***] schreef:
Mooie uitleg :j
Hoe heb je dat dan gedaan met lange teugelen en waarom is dat aversief geworden? Weet je dat ook?

Ja ik heb wel een vermoeden hoe het komt :+ Toch heb ik destijds in mijn ogen van destijds nooit veel druk gebruikt.

Verder heb ik tijdens veel grondwerk oefeningen mijn focus op het doel en niet 'op de weg ernaartoe' gehouden, waardoor de weg ernaar toe ondergeschikt werd aan het doel. Inmiddels is die instelling er wel. En ja het is verschrikkelijk nobel, maar ook verschrikkelijk moeilijk en soms zelfs erg frustrerend voor mij. Maar ik ploeter lekker door, leren is fouten maken en succes is zoveel fouten maken tot het wél goed gaat. Geldt voor mijn paard en ook voor mij.

xyzutu2 schreef:
Maar ik vind het ook erg lastige materie. Niet om positief bezig te zijn in het heden, maar vooral om negative gevoelens uit het verleden weg te poetsen/om te vormen tot positieve gevoelens. Bij Rio zijn dingen in stilstand volgens de stand van zijn oren het grootste deel van de tijd leuk, stap wisselt een beetje en draf doen we nog maar niet omdat dat echt met de oren plat in de nek gaat. Ik zit er daarom ook over te denken om de stemhulpen stap en draf voorlopig maar compleet te vermijden, want die zitten ook door zijn trainingsverleden sowieso in zijn herinnering nog volledig gekoppeld aan stap en draf. Misschien dat ik de overgangen omhoog eerst volledig met spiegelen/shapen moet proberen, want als ik een target gebruik gaat hij soms weer over op de opjaag-stand. >;)

Nou ik heb niet dé truc en wat ik bij Kyra doe ik gewoon heel veel trial-and-error. Ik maak wél vorderingen moet ik zeggen. *\o/* Maar het zijn ministapjes: 3 stappen met oren naar voren is een enorme vooruitgang hier!

VogeltjeM schreef:
Mijn vriendin heeft dat "haaien"/opjagen/frustratie bij beweging opgelost door de RoR drastisch te verhogen bij die oefeningen. Letterlijk in muizenstapjes counterconditioneren. Het heeft écht gewerkt bij haar paard, maar het is een lange moeizame weg. Zelf werk ik idd aan de kwaliteit van de beweging, dat houdt mn paard geïnteresseerd. Die heb ik echter al sinds hij een veulen was dus die heeft niet echt negatieve emoties bij het bewegen gehad..

Dat doe ik ook. Ik train dit (counterconditionering van ernaast lopen in stap) maar heel kort. Een halve schep brok is er zo doorheen.

Ik gebruik vanalles op de grond zodat Kyra vooruit kijkt en haar oren naar voren doet, zodat ik een moment heb om te clicken. In het begin zeer frustrerend want het leek nadat ze in beweging komt gewoon alsof haar oren "rechtop/ naar achter" zijn geplakt. Dus niet plat in de nek.

Maar goed dat leek ook niet echt te werken. Tenminste nu ze alles gezien heeft...

Vandaag liet haar van target naar target lopen en als haar oren naar voren gaan click ik. Dat is dus bijna als ze bij de target is.

Ik gebruik het draf commando ook niet meer, maar mijn wijzende hand naar voren (wat ook aversief was geworden) lijkt al veel minder irritatie op te leveren. Kyra kan nu "al" een overgang van halt naar stap met haar oren naar voren en 2 stappen haar oren ontspannen houden.

Het is wel super frustrerend, zowel voor haar (ze weet niet wat het criterium is) als voor mij (komt dit ooit goed-gevoel), maar omdat ik een trainingsdoel met een trainingsplan en een -dagboek bijhoudt zie ik wel degelijk vooruitgang. Maar wel in babystapjes.

@Vogeltje: hoe doe jij dat: aan de kwaliteit van de beweging werken?
xyzutu2 schreef:
Ik vind het af en toe behoorlijke hersenkrakers en soms zou ik willen dat alles gewoon weer net zo simpel was als vroeger (click=voer, en als je het gedrag maar krijgt dan is het goed), maar het is absoluut food for thought (alleen geen fastfood ;)).

Zo herkenbaar! Ik heb er net 3 blogs over geschreven: hoe ik training tools nu compleet anders gebruik dan vroeger waar click= voer en click=voer=meer gewenst gedrag ongeveer eht enige was waar ik rekening mee hield.

Voordeel nu is wel: ik weet hoe ik high value rewards en low value rewards tot mijn voordeel kan inzetten ipv mijzelf misschien onbewust tegen te werken of mijn paard onbewust gek te maken. }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:04

Hmmja, kan me wel vinden in dat van dat doel en de weg er naartoe :j Soms is het zo fijn om bepaalde dingen te kunnen of te doen.. maar daar heeft je paard niet altijd wat aan. En dat is soms wel moeilijk, maar gaat ook hier steeds beter :j

Morgen je blogs eens lezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:15

@ HippoLogic: Jij schrijft ook flink door! _/-\o_
Ik heb ergens nog een half boek over clickertraining in vraag & antwoord liggen, maar op dit moment ben ik alleen maar bezig met... clickertrainen. :')

Vandaag moest ik iemand uitleggen wat dan nou precies in praktijk het verschil is tussen trainen op gedrag en trainen op emotie. Want wat doe/laat je dan wel/niet, hoe weet je welke van de twee je zelf doet en hoe is het resultaat dan anders? Best lastig om uit te leggen, maar uiteindelijk had ik (vond ik tenminste) wel een goede vergelijking bedacht, namelijk de vraag:

Waar zet je de target neer als je je paard naar een enge trailer toe wilt lokken/trainen?
A) Zo dicht mogelijk bij de trailer als je kunt, namelijk op het puntje waar hij het nog nét aan durft te raken, of
B) Op zo'n grote afstand dat hij de trailer uberhaupt nog niet eng vindt.

A is trainen op gedrag, B is trainen op emotie. Beide paarden zullen uiteindelijk in de trailer staan: paard A zelfs sneller dan paard B. Het emotionele verschil is dat paard A bij het targetten steeds op de grens van net wel/net niet aan durven raken balanceert dus niet alleen leert targetten, maar ook leert dat daar altijd twijfelachtige/angstige/zenuwachtige/living on the edge-emoties bij horen.
Paard B blijft daarentegen steeds in zijn comfort zone, denkt terwijl dat steeds iets verder wordt opgerekt bínnen die comfort zone steeds 'oh, makkie', en is van begin tot eind relaxed.

Bij trainen op gedrag ga je steeds net iets buiten de comfortzone (waardoor het trainen sneller gaat, maar ook met een wervelwind aan emoties gepaard gaat), bij trainen op emoties blijf je steeds net binnen de comfortzone van het paard (waardoor de training langzamer gaat, maar voor het paard comfortabeler is).

--------------

Tot zover theorie, praktijk is natuurlijk weerbarstiger. 8-)
Vandaag had ik een geweldige sessie met [***]; eerst de overtollige energie kwijtdraven aan weerszijde van het hek (oortjes plat, maar dat is dan maar even zo), toen een roundpen opgezet met mij binnenin en hem aan de buitenkant. En natuurlijk ging ik te lang door, maar door superveel te belonen voor ontspannen stilstaan (plus natuurlijk alle superinteressante prikpaaltjes met afzetband 8-) ) hadden we verschillende keren wel drie passen stap met de oortjes naar voren!
En ook weer verschillende keren met de oren plat, maar toch alweer een stuk minder.

Oooh, als traditionele trainers dit zouden lezen dan verklaren ze ons echt voor defintief gestoord... :') 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:22

+:)+ Mooie uitleg!
Maar hoe krijg je dan paard B toch in die trailer? Want je zal toch ergens richting trailer moeten (en dus buiten comfortzone). Of gaat dat in zo'n kleine stapjes dat je paard niet beseft dat die dichterbij te trailer komt?

En ik probeer er verder maar niet aan te denken hoe anderen dat vinden. Ik ben blij dat ik het excuus kan gebruiken om 2 "kapotte" paarden te hebben waar ik gewoon mee speel om hen bezig te houden, en daarom gekke dingen doe. Daar zijn ze ondertussen aan gewend op stal :P (maar ben en blijf natuurlijk wel "de rare", sommige waren zelfs verbaast toen ik eens op paard van stalgenoot zat dat ik eigenlijk best wel kon rijden :') )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:29

Goeie vraag. Ik denk dat je in dat voorbeeld verschillende dingen in het paard aanspreekt zoals gewenning ( 'ik sta al vijf minuten op 5 meter van de trailer en voel me nog steeds super, krijg veel beloningen en ben nog steeds niet opgegeten, dus misschien is hij wel niet zo eng ), stoer worden (bv door hem uiteindelijk steeds meer voerloze clicks te geven voor de oude target en voerclicks voor de target 5 cm dichterbij) en verveling (gewoon willen laten zien dat hij echt wel meer kan dan dit saaie kunstje ;) ).
Maar nu ik erover nadenk (en dat doe ik nu pas 8-) ) denk ik dat als je op gedrag traint je de target steeds dichter bij de trailer zou houden, terwijl als je echt in de comfortzone op emoties traint, je waarschijnlijk eerder 2 targets zou gebruiken, waardoor het paard altijd een veilige haven heeft en je zeker weet dat in elk geval 1 target binnen de comfortzone blijft.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-15 04:46

Punt is ook bij paard A train je op emotie, maar een die je niet wilt versterken: angst, onzekerheid. In mijn ervaring hangt het erg van het paard af of A of B er sneller in staat (oja laten we de ervaring van de trainer niet uitvlakken).

Mijn stalgenoot heb ik geholpen met trailer laden en miljoen keer uitgelegd dat het "putting money in the bank" is als je clickt en reward. Haar paard wil op de terugweg meestal veel moeilijker laden (laatste keer waren we 3 uur bezig en het paard was echt over de rooie: geen eens meer op clicks reageren, laat staan op voer). IK roep ook altijd take the time it takes then it takes less time.

Nu had ze een club training en haar paard was deze keer (driekwart jaar na het begin) de eerste van alle clubpaarden die terug in zijn eigen trailer op weg naar huis was. Jeeej clicker training! *\o/*

Ik heb nog maar eens benadrukt dat dit dus het vruchtenplukken was. De anderen werken nog steeds met druk (pressure/release) en zij zijn echt niets opgeschoten met hun paarden. Altijd hetzelfde verhaal en misschien zelfs slechter. Ik weet dat het paard van mijn stalgenoot steeds beter gaat presteren.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 08:43

Nog even over dat counterconditioneren van bewegen, puur een hersenspinsel: we weten dat als de extrinsieke motivatie voor iets toeneemt, de intrinsieke motivatie afneemt, terwijl dit laatste eigenlijk is wat we liefst zouden willen zien. Hoe zou dit dan in dit geval gaan, bij het clicken voor bijna letterlijk iedere stap, zouden we dan de intrinsieke motivatie om te bewegen niet om zeep helpen? Ik weet dat mijn vriendin ook wat bezig is geweest met bijv een grote cirkel aan emmers met daaronder een beloning, was omdat haar paard ook erg gestrest bij haar in de buurt bleef en zo leerde hij dat afstand ook loont. Alleen ik vraag me af of je zo de intrinsieke motivatie om te bewegen niet ook verhoogt, omdat hij dan zelf mag weten of hij de cirkel in stap of draf aflegt? En misschien is zoiets dus een hele goede toevoeging?

Hippologic: meestal click ik voor regelmaat en ontspanning in de beweging, iets waar hij ook echt relaxed van lijkt te worden :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:34

Heel leuk om te lezen, ik krijg hem wel op de trailer en hij loopt er vanzelf in maar als ik zijn beloning gegeven heb is hij net zo snel er weer af :P
Het is ook zo dat Ik steeds afstand moet houden tijdens de oefeningen omdat hij me bijt anders.
Er ontstaat heel veel stress als ik tekort in zone 1 kom.
Ik beloon nu ook alleen voor erg goede prestaties of als hij iets nieuws geleerd heeft.

Dat van de round pen is geweldig gevonden.

Ik schommel ook vaak tss trainen op gedrag en emotie...voor ons zijn ze allebei eigenlijk nr. 1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 12:57

Interessant VogeltjeM. Als is naar mezelf puur op het gevoel kijk zou ik ook eerder met point-to-point werken (al dan niet op cirkel) dan echt stap per stap belonen en uitbreiden. Misschien in eerste instantie, als point-to-point toch jagen oplevert, dat ik dan click op het moment dat hij even oren ok heeft en dan zo uitbouwen. Maar ik moet het nog gaan testen :P

Eerst even proberen wat voerloze clicks opleveren, goede uitleg over gelezen op CT ;)

@ mindful : jij werkt ook via Parelli toch? Combineer jij met clickeren of wil je naar clickeren overschakelen of .. ? Zit te denken of zuur en bijten ook niet voor een deel via het Parelli-systeem kan komen.. Iets wat ik mezelf ondertussen afvraag dus ben wel benieuwd naar jou idee ;)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:08

Ik hoor wel vaker dat paarden onder de parellitraining zuur kijken. Ik weet er zelf weinig van, maar ook bij het grondwerk in de roundpen mét clicker kijken die van mij wel eens zuur.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 13:09

ja idd Sabine, ik werk via parelli en dat heeft ons al veel geholpen. Hij was al zo ervoor, het is fijn omdat ik op afstand kan werken met hem. Het grootste probleem is zone 1 (hoofd en hals)
Soms bijt hij zelfs achterna als ik iets gegeven heb na de clicker.

Dit vind ik het ergste, de combinatie samen gaat wel, mijn Parelli instructeur raadde mij wel aan om alleen nog te belonen met nieuwe oefeningen of als hij echt heel goed zijn best heeft gedaan.