Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ijssnuiver schreef:Waar zit Monique de rijk? Ik ben ook wat zoekende naar instructie, maar is schijnbaar toch lastig hier in het Noorden.
HippoLogic schreef:ZusJacobs schreef:Ik heb niet lang gezocht hoorVanaf 30 sec ong. een wit paardje (leuk beestje en ze rijd vriendelijk) maar ik zie constant teveel halsbuiging (voor mijn gevoel mag ze dus meer de buitenschouder erbij pakken. http://www.youtube.com/watch?v=oi90a0OQtbU
Wat mij opvalt is dat dit paard helemaal niet lijkt onder te treden en in elk geval zijn buikspieren niet gebruikt. Dat is wat ik in de AR ook vaker zie. Maar je kan over een filmpje nooit weten of het work in progress is, of een eindresultaat. Daar zit een groot verschil in. Work in progress is natuurlijk geen einddoel.
wiljemijn schreef:Ik kom namelijk bijna niet meer aan de rechterkant. Zodra ik daarloop kan ik lekker met haar werken, dit is wel de moeilijke kant, dus het gaat iets moeizamer, maar er komen....
Rhys schreef:ijssnuiver schreef:Waar zit Monique de rijk? Ik ben ook wat zoekende naar instructie, maar is schijnbaar toch lastig hier in het Noorden.
Piet Bakker woont in Haren (Groningen), dat is misschien ook nog een optie? Ik heb nu een aantal lessen long reining van hem gehad en het bevalt mij goed!
En dan nog een vraag: in hoeverre zijn bij jullie rijden en lange teugelwerk 'in overeenstemming'? Ik vraag dit, omdat ik bij mezelf merk dat daar een heel groot verschil tussen zit: als ik lange teugelwerk doe, ligt punt 1 het tempo veel lager. Daarnaast ga ik heel anders om met de hoofd-halshouding. Ben ik aan het lange teugelen dan laat ik dat mijn paard veel meer zelf uitzoeken en komt ze uiteindelijk relatief opgericht in aanleuning. Als ik aan het rijden ben, wil ik in de eerste plaats dat ze voorwaarts over de rug gaat, en is de hoofd-halshouding een stuk lager. Wat ik wel heel duidelijk merk is dat de zijgangen veel makkelijker gaan nu die aan de hand een heel eind bevestigd zijn. Hoe gaan jullie daarmee om?
Citaat:ik heb namelijk ook een beetje twijfels....Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.
ijssnuiver schreef:Afhankelijk van graad van training/kracht/africhting bij de paarden schakel ik ook in het werken aan de hand/lange teugel tussen meer lang en laag en wat meer richting de verzameling. Juist aan de hand vind ik dat erg fijn, zodat de paarden ook de spieren ontspannen zonder ruiter op de rug.
Rhys: ik zou heel graag een keer een lange teugel les van Piet Bakker willen met mijn kleine pony. Die is zoo mega enthousiast in de lange teugel, dat ik daar heel serieus mee verder wil gaan. Lastige voor mij is dat op Schiermonnikoog zit en les altijd lastig zal blijven. Ben nu wat om me heen aan het kijken/in de gaten houden of er hier in de buurt een keer clinic van hem is. Dan wil ik daarvoor nog wel naar het vaste land(zolang ik maar geen uren hoef te reizen).
garny95 schreef:Citaat:ik heb namelijk ook een beetje twijfels....Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.
Dit vind ik wel een discussiepunt met het werk aan de hand, je ziet dit vaak, maar dit is wel iets wat je er zelf inbrengt en ik herken het ook van mezelf. Maar dit is niet wat je wilt, je wilt een voorwaarts paard die zichzelf draagt, bij elkaar ( ook wat je wel eens mist bij het werk aan de hand ) en aan de hulpen. Je wilt de stuwkracht omzetten in draagkracht en juist niet weghalen. Deze fase kan een ( aanleer ) periode zijn, maar nu zoek je andere manieren om je paard voorwaarts te houden/krijgen, terwijl dat ook prima met het werk aan de hand kan.
ZusJacobs schreef:Ik ben eigenlijk nooit geen groot fan geweest van Piet, ik heb hem alleen nog nooit in het echt zien werken dus wil niet teveel oordelen. Maar bijv. bij dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIW648_3k4w v.a 20 sec ongeveer zie je hem werken met een paard, het moet denk ik een piaffe voorstellen? Dat vind ik echt geen beeldmateriaal wat je kunt tonen, ik zou mij er iig voor schamen.. (en zo zijn er meer van dat soort stukken)
fransje23 schreef:ZusJacobs schreef:Ik ben eigenlijk nooit geen groot fan geweest van Piet, ik heb hem alleen nog nooit in het echt zien werken dus wil niet teveel oordelen. Maar bijv. bij dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIW648_3k4w v.a 20 sec ongeveer zie je hem werken met een paard, het moet denk ik een piaffe voorstellen? Dat vind ik echt geen beeldmateriaal wat je kunt tonen, ik zou mij er iig voor schamen.. (en zo zijn er meer van dat soort stukken)
Je weet niet in welke leerfase dat paard op de DVD zit. Als het een begin van de piaffe is gaat het niet zo gek Ik ken mensen die heel tevreden zijn over zijn lessenWaarm alleen dingen tonen die perfect gaan, dat gaat het in het echt ook niet.