Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:00

Als ze inderdaad nog maar even bezig is is dat niet vreemd toch?
Dat is best een lange ontwikkeling die buikspieren trainen.

Bij mijn paard zijn het ook maar momenten, ik kijk op dit moment alleen naar of hij zijn rugspier maar ontspant.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:09

ijssnuiver schreef:
Waar zit Monique de rijk? Ik ben ook wat zoekende naar instructie, maar is schijnbaar toch lastig hier in het Noorden.

Piet Bakker woont in Haren (Groningen), dat is misschien ook nog een optie? Ik heb nu een aantal lessen long reining van hem gehad en het bevalt mij goed!

En dan nog een vraag: in hoeverre zijn bij jullie rijden en lange teugelwerk 'in overeenstemming'? Ik vraag dit, omdat ik bij mezelf merk dat daar een heel groot verschil tussen zit: als ik lange teugelwerk doe, ligt punt 1 het tempo veel lager. Daarnaast ga ik heel anders om met de hoofd-halshouding. Ben ik aan het lange teugelen dan laat ik dat mijn paard veel meer zelf uitzoeken en komt ze uiteindelijk relatief opgericht in aanleuning. Als ik aan het rijden ben, wil ik in de eerste plaats dat ze voorwaarts over de rug gaat, en is de hoofd-halshouding een stuk lager. Wat ik wel heel duidelijk merk is dat de zijgangen veel makkelijker gaan nu die aan de hand een heel eind bevestigd zijn. Hoe gaan jullie daarmee om?

ZusJacobs

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:30

Ik werk aan de lange lijnen wel hetzelfde als dat ik rijd of wadh, begin vaak op de cirkel met opwarmen (standaard afwisselen tussen recht in buiging, sb en travers) dan ga ik vaak naar de wand toe en met de draf bezig. Begin dus altijd met voorwaarts neerwaarts. Maar met een pony pak ik af en toe aan het begin verzameling mee, hij is heel enthousiast met de schoolhalt en met die oefening krijg ik hem dus ook gemotiveerd als hij er een dag geen zin in heeft. Komt er net wat meer pit in, wat fijner werkt dan een pony die je elke pas moet aansporen.. :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:36

HippoLogic schreef:
ZusJacobs schreef:
Ik heb niet lang gezocht hoor :P Vanaf 30 sec ong. een wit paardje (leuk beestje en ze rijd vriendelijk) maar ik zie constant teveel halsbuiging (voor mijn gevoel mag ze dus meer de buitenschouder erbij pakken. http://www.youtube.com/watch?v=oi90a0OQtbU

Wat mij opvalt is dat dit paard helemaal niet lijkt onder te treden en in elk geval zijn buikspieren niet gebruikt. Dat is wat ik in de AR ook vaker zie. Maar je kan over een filmpje nooit weten of het work in progress is, of een eindresultaat. Daar zit een groot verschil in. Work in progress is natuurlijk geen einddoel.

Mee eens, maar daar wil ik niet op oordelen vanaf een filmpje. Dan zie ik ze toch liever in het echt aan het werk! Maar ik zie het wel vaak hoor, in het echt, dat ze toch teveel bezig blijven met de stuw eruit te krijgen, wat mij betreft is het niet gelijk of alleen stuw of alleen dragen. Maar dat is met veel zo, ik wil me ook absoluut niet vastspijkeren op de AR methode, ik pak nog vaak dingen mee vanuit andere methodes. Daarbij men ik ook gewoon, en met mennen heb je toch echt een boel stuw nodig :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 23:51

Afhankelijk van graad van training/kracht/africhting bij de paarden schakel ik ook in het werken aan de hand/lange teugel tussen meer lang en laag en wat meer richting de verzameling. Juist aan de hand vind ik dat erg fijn, zodat de paarden ook de spieren ontspannen zonder ruiter op de rug.

Rhys: ik zou heel graag een keer een lange teugel les van Piet Bakker willen met mijn kleine pony. Die is zoo mega enthousiast in de lange teugel, dat ik daar heel serieus mee verder wil gaan. Lastige voor mij is dat op Schiermonnikoog zit en les altijd lastig zal blijven. Ben nu wat om me heen aan het kijken/in de gaten houden of er hier in de buurt een keer clinic van hem is. Dan wil ik daarvoor nog wel naar het vaste land(zolang ik maar geen uren hoef te reizen).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 00:50

wiljemijn schreef:
Ik kom namelijk bijna niet meer aan de rechterkant. Zodra ik daarloop kan ik lekker met haar werken, dit is wel de moeilijke kant, dus het gaat iets moeizamer, maar er komen....

Hoe reageert ze als je gewoon met haar wandelt met halster en halstertouw maar dan aan de rechterkant? Dus op een recht stuk langs de weg ofzo?

Ik heb vandaag wat oefeningen met balkjes gedaan, aan de hand natuurlijk. Gewoon in stap en een langzaam drafje over de balkjes heen. Had ze ongelijk neergelegd m.b.v polepods om het wat moeilijker te maken.
Wat ik ook leuk vind om te doen is de mikado-oefening zoals je bij Linda Tellington Jones wel ziet Leren paarden ook goed opletten waar ze hun benen moeten neer zetten Is daarbij natuurlijk ook gewoon leuk en wat variatie.

Tempocontrole is altijd een belangrijk ding bij ons. Mijn paard heeft een nogal enorme voorwaartse drang :D Voor ons wat het langzame tempo van de AR helemaal niet slecht. die overdreven buiging van de hals snap ik ook niet zo goed.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 01:04

Rhys schreef:
ijssnuiver schreef:
Waar zit Monique de rijk? Ik ben ook wat zoekende naar instructie, maar is schijnbaar toch lastig hier in het Noorden.

Piet Bakker woont in Haren (Groningen), dat is misschien ook nog een optie? Ik heb nu een aantal lessen long reining van hem gehad en het bevalt mij goed!

En dan nog een vraag: in hoeverre zijn bij jullie rijden en lange teugelwerk 'in overeenstemming'? Ik vraag dit, omdat ik bij mezelf merk dat daar een heel groot verschil tussen zit: als ik lange teugelwerk doe, ligt punt 1 het tempo veel lager. Daarnaast ga ik heel anders om met de hoofd-halshouding. Ben ik aan het lange teugelen dan laat ik dat mijn paard veel meer zelf uitzoeken en komt ze uiteindelijk relatief opgericht in aanleuning. Als ik aan het rijden ben, wil ik in de eerste plaats dat ze voorwaarts over de rug gaat, en is de hoofd-halshouding een stuk lager. Wat ik wel heel duidelijk merk is dat de zijgangen veel makkelijker gaan nu die aan de hand een heel eind bevestigd zijn. Hoe gaan jullie daarmee om?

Met het werken aan de lange teugel ligt mijn tempo ook lager dan onder het zadel (dat kan ik met geen mogelijkheid bijlopen haha).
Begin wel net als onder het zadel laag ingesteld en werk van daaruit door middel van sb en schakelen/overgangen naar de oprichting. Als hij mooi vrij bovenin loopt neem ik ook de travers en appuyementen mee.
Maar werk je ook aan de hand? Daar gaat dit topic over :D

Het is op zich logisch dat je zijgangen onder het zadel beter gaan als ze dit gewichtloos kunnen trainen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 02:24

Citaat:
ik heb namelijk ook een beetje twijfels.... :o Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.

Dit vind ik wel een discussiepunt met het werk aan de hand, je ziet dit vaak, maar dit is wel iets wat je er zelf inbrengt en ik herken het ook van mezelf. Maar dit is niet wat je wilt, je wilt een voorwaarts paard die zichzelf draagt, bij elkaar ( ook wat je wel eens mist bij het werk aan de hand ) en aan de hulpen. Je wilt de stuwkracht omzetten in draagkracht en juist niet weghalen. Deze fase kan een ( aanleer ) periode zijn, maar nu zoek je andere manieren om je paard voorwaarts te houden/krijgen, terwijl dat ook prima met het werk aan de hand kan.

Ook zie je vaak de overbuiging van de hals, dat kan wel voor een moment of een paar passen om daarna het midden weer te vinden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 03:27

Feit is dat veel ruiters niet zo'n goede loopconditie hebben en waardoor ze hun paard ook minder hard laten gaan. In het begin lag mijn tong op mijn schoenen na een half uurtje lange teugelen van Piet Bakker. Mijn wandelconditie is inmiddels wel op peil. En dan hou je het werk aan de hand (lange teugel/korte teugel) ook beter vol en dan is het ook fijner om meer voorwaarts te werken. Maar het hangt ook erg af van je paard, of ie flegmatiek of actief is.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 10:45

Wat dat betreft scheelt het dat ik in de horeca werk en in een behoorlijk hoog tempo een diner door loop, simpelweg omdat het heel druk is..

Maar inderdaad het tempo ligt(op de stap na, die is gelijk), een stuk lager als onder het zadel. Maar wel met behoud van dezelfde energie. Het tempo moet ook wel lager liggen, omdat we anders gewoon mee moeten rennen en daar word het werken alleen maar onrustig van.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:34

het is inderdaad heel goed voor je conditie, vooral als de draf nog niet zo gedragen is en je bak mul :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:41

ijssnuiver schreef:
Afhankelijk van graad van training/kracht/africhting bij de paarden schakel ik ook in het werken aan de hand/lange teugel tussen meer lang en laag en wat meer richting de verzameling. Juist aan de hand vind ik dat erg fijn, zodat de paarden ook de spieren ontspannen zonder ruiter op de rug.

Rhys: ik zou heel graag een keer een lange teugel les van Piet Bakker willen met mijn kleine pony. Die is zoo mega enthousiast in de lange teugel, dat ik daar heel serieus mee verder wil gaan. Lastige voor mij is dat op Schiermonnikoog zit en les altijd lastig zal blijven. Ben nu wat om me heen aan het kijken/in de gaten houden of er hier in de buurt een keer clinic van hem is. Dan wil ik daarvoor nog wel naar het vaste land(zolang ik maar geen uren hoef te reizen).

De dvd's van hem zijn ook heel leuk en je leert er ( denk ik ) best dingen van !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:42

garny95 schreef:
Citaat:
ik heb namelijk ook een beetje twijfels.... :o Ik ben er nu pas 3 maanden mee bezig, maar ik merk dat ik de voorwaartse drang ( dus de stuwkracht ) totaal aan het weghalen ben bij mijn paard. Daarom doe ik ook zeker niet alleen werk aan de hand , maar ook gewoon lekker buitenritjes lekker voorwaarts en loswerken etc.

Dit vind ik wel een discussiepunt met het werk aan de hand, je ziet dit vaak, maar dit is wel iets wat je er zelf inbrengt en ik herken het ook van mezelf. Maar dit is niet wat je wilt, je wilt een voorwaarts paard die zichzelf draagt, bij elkaar ( ook wat je wel eens mist bij het werk aan de hand ) en aan de hulpen. Je wilt de stuwkracht omzetten in draagkracht en juist niet weghalen. Deze fase kan een ( aanleer ) periode zijn, maar nu zoek je andere manieren om je paard voorwaarts te houden/krijgen, terwijl dat ook prima met het werk aan de hand kan.

Hoe kan ik hem dan voorwaarts houden zonder hem gelijk weer te laten stuwen ?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 11:44

Ik ben eigenlijk nooit geen groot fan geweest van Piet, ik heb hem alleen nog nooit in het echt zien werken dus wil niet teveel oordelen. Maar bijv. bij dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIW648_3k4w v.a 20 sec ongeveer zie je hem werken met een paard, het moet denk ik een piaffe voorstellen? Dat vind ik echt geen beeldmateriaal wat je kunt tonen, ik zou mij er iig voor schamen.. (en zo zijn er meer van dat soort stukken)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:08

ZusJacobs schreef:
Ik ben eigenlijk nooit geen groot fan geweest van Piet, ik heb hem alleen nog nooit in het echt zien werken dus wil niet teveel oordelen. Maar bijv. bij dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=xIW648_3k4w v.a 20 sec ongeveer zie je hem werken met een paard, het moet denk ik een piaffe voorstellen? Dat vind ik echt geen beeldmateriaal wat je kunt tonen, ik zou mij er iig voor schamen.. (en zo zijn er meer van dat soort stukken)

Je weet niet in welke leerfase dat paard op de DVD zit. Als het een begin van de piaffe is gaat het niet zo gek Ik ken mensen die heel tevreden zijn over zijn lessen :j Waarm alleen dingen tonen die perfect gaan, dat gaat het in het echt ook niet.

Love1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:18

Ik werk ook met paarden aan de hand :D
Vooral met revalidatie paarden,
maar ook met mijn eigen voor dat ik ga rijden.
Het maakt hem zoveel zachter van in de hand,
en met stemhulp kan ik hem al oefeningen laten
doen die we onder het zadel verder uitwerken.
Prachtige uitvinden voor jonge paarden !!
/3

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:21

fransje23 schreef:
ZusJacobs schreef:

Je weet niet in welke leerfase dat paard op de DVD zit. Als het een begin van de piaffe is gaat het niet zo gek Ik ken mensen die heel tevreden zijn over zijn lessen :j Waarm alleen dingen tonen die perfect gaan, dat gaat het in het echt ook niet.

Daarom zeg ik, ik wil niet teveel oordelen.

Nog een filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZIuC1A9MR24

Sorry maar zo iets gaat er bij mij niet in als goed.. Maar ik lees wel erg veel goede ervaringen, hij zal dus wel wat goed doen, maar ik ben gewoon niet overtuigt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 15:40

Ik ben het wel met je eens hoor, dat die filmpjes niet het meest fijne beeld geven wat er bestaat. Maar ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden naar zijn dvd, omdat dingen met uitleg toch altijd een stuk duidelijker worden(of ik het daarna eens ben of niet, doet er dan niet toe).

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 11:36

Als iemand een filmpje heeft van Piet waarvan je zegt wauw, daarom wil ik wel een keertje les van hem, graag tonen hoor! Mind is verder open, ik wil alleen wel overtuigt worden :D

Ik ben ook wel nieuwsgierig naar zijn dvd :)

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:13

Ook ik ben begonnen met werken aan de hand.
Ben bezig volgens het programma van Marijke de Jong,
maar net pas een klein beginnetje gemaakt, dus nog een lange weg te gaan.
Het lijkt me erg leuk in ieder geval.
Ik zit alleen te twijfelen welke kaptoom ik het beste kan kopen.
Misschien kunnen jullie me helpen.....
Ik vind die van Marijke te scherp ivm het ijzer in de neusriem.
Welke kaptoom werkt goed maar is minder scherp ??

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 15:17

Ik heb een rambo multi bridle. Daarvan zitten de ringen aan de neustiem van het hoofdstel. Werkt voor mij super. Heb ook van het bit erbij is zodat ze die ook leert kennen.

Volgens mij is een weense kaptoom een kaptoom zonder ijzer in de neustiem...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:01

Ik vind de academische kaptoom (en dus met losse ringen) anders inwerken dan een kaptoom met vaste ringen, misschien zal het tussen de oren zitten of is het echt zo, maar ik werk niet zo lekker met mijn multi bridle als met mijn AR kaptoom.

Wat je evt. bij een AR kaptoom kunt doen is er een bontje/vilt tussen doen, doen er namelijk wel meer. (staat bij mij wel op de planning maar werk nu toch bijna niet aan de hand wegens blub e.d. dus het is niet dringend).

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:26

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 21-11-22 22:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:26

Volgens mij is de weense kaptoom zonder ijzer in de neus, maar wel met losse ringen. Maar dan zou je even moeten googlen.

Edit: die link hierboven, heeft een opleidingsgenootje van mij ook. Werkt volgens mij ook prima!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 16:31

op die van kraemer heeft nog al iemand mij geattendeerd,
zit hier wel of geen ijzer in de neusriem??
een goede tip om te letten op het al dan niet vastzitten van de ringen, wist ik nog niet !!

Wil in ieder geval een aanschaffen die zeker weten goed werkt......

Nog meer mensen die de AR kaptoom het beste vinden werken ??
ZusJacobs: jij vind hem niet te scherp ??