Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:11

Ik vind het niet logisch. Ook op buitenrit kun je dressuurmatig bezig zijn en in een bak weer niet. Het enige verschil is dat een bak omheining heeft. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:13

Ik snap het wel hoor .. [***] heeft ook niks anders gedaan dan heel z'n leven buiten gelopen. Dressuurmatig is er niet mee gewerkt, hij ging gewoon zelf in een houding lopen en dat was allemaal prima. Hangen in je handen was ook allemaal ok, zolang hij maar liep. Hij is nu 16 jaar en ik kan helemaal vanaf 0 beginnen, hij heeft nooit geleerd z'n rug echt te gebruiken bv., nooit geleerd los te laten, heeft altijd op het bit/de neusriem gehangen en werd constant met contact gereden, op z'n eigen benen lopen kent hij niet. Dus daar ga ik ook nog mijn plezier aan hebben ;) En volgens de osteopaat is z'n rug niet 100%, ook niet slecht maar ze voelt iets, vlak achter het zadel, en ze voelt het iets beter aan de rechterkant dan aan de linkerkant. Zal ook wel zijn omdat hij nooit dressuurmatig gereden is, een paard loopt toch zoals het het makkelijkst is voor hem en als je daar niks aan doet kan het best wel dat die aan 1 kant gaat vast zitten of toch in ieder geval minder soepel wordt. Dus ik snap :Y)

Zag ook dat er best wel wat nieuwe mensjes bijgekomen waren.. Welkom allemaal! Leuk dat jullie erbij zijn :D

Edit; en natuurlijk kan je ook buiten dressuurmatig bezig zijn, ik denk niet dat iemand dat in twijfel trekt, maar hoeveel mensen zijn nu werkelijk serieus dressuurmatig bezig als ze buiten rijden? Ikzelf heb dat nooit gedaan in ieder geval :+ Gewoon gaan met die banaan :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:33

Mijn 8jarige zusje rijd er dan buiten op, en dan dressuurmatig werk verwachten... Neh

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 20:42

ik ben nu de dvd van piet bakker aan het kijken, maar die is echt heel interessant!
hij legt het stsap voor stap uit, dus weet nu wat ik moet doen!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:01

Ik zeg ook niet dat jou 8-jarige zusje buiten dressuurmatig moet gaan rijden maar ik vind het een onzinnige stelling om te zeggen: er is alleen maar buiten gereden dus dat is de reden dat die links vasthoud oid. Dat heeft niets te maken met een paard wel of niet dressuurmatig rijden/trainen, ook een paard dat alleen buitenrijd rijd toch niet fijn als die op links vast houd?
Verder val ik je niet aan, ik geef alleen mijn mening. :)

Had een klein akkefietje met Kim en ben een beetje onnodig boos geworden dus daar baal ik ontzettend van. Was gaan vd'en/spelen en daardoor werd ze erg jolig. Morgen toch maar weer serieus aan het werk want daar kunnen we het op het moment wat beter met elkaar eens zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:07

Wat gebeurde er dan dat je (voor jouw gevoel) onnodig boos bent geworden?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:11

In het begin was ze braaf en bleef ze goed bij me, later begon ze te kloten en telkens weg te rennen. Kon der wel telkens weer bij me roepen als ik naar der toe liep en der gewoon pakken maar daardoor werd ik wel wat geirriteerd. Toen begon ze nog uitzich zelf weg te lopen als ik der stil zette en dat telkens, gewoon niet luisteren en doen waar ze zelf zin in had toen ik der corrigeerde. En toen ze vast stond begon ze telkens naar achter te lopen en wou ze niet meer naar voren omdat er een fles equishine stond naast het hek, toen was ik er een beetje klaar mee. (aangezien dat ding er 4/5x per week staat en ik hem dan gebruik)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:12

En daarbij zit ik ontzettend slecht in mijn vel, en dat is natuurlijk geen smoes en zo bedoel ik het ook absoluut niet maar daardoor ben ik wel wat sneller geprikkelt en is het erg lastig m'n frustraties niet op haar te uiten.. wat ze echt niet verdient want juist zij vrolijkt mij vaak op als ik weer 'ns in een dipje zit. :+:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:12

Shetlanders.... :D

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:15

Jep, maar ondanks dat kan ze zich normaal wel goed op mij concentreren en daar heb ik haar ook altijd op 'getraind' :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:16

Shetlanders.... :D
En mensen in dipjes.... :P

Heel herkenbaar hoor je verhaal, kan het me zo heel levendig voorstellen ;)
Alleen spijtig dat boos worden nooit helpt op zo'n moment :+

[***] heeft dat ook wel eens, dat hij gewoon wegloopt en het hem allemaal niet interesseert. In het begin werd ik dan ook "boos" (misschien is geïrriteerd een beter woord). De laatste tijd haal ik dan gewoon mijn schouders op en ga ik zelf de andere kant uit, ga ik daar wat doen (of doen alsof ik wat doe) en dan staat hij zo weer bij mij, want dat ik dan dingen alleen doe en hij daar niet bij is vindt hij ook niet leuk :)) Als hij echt het beest uitgehangen heeft dan stuur ik hem eerst nog even stukje weg als hij bij mij komt, dan kijkt hij helemaal beteuterd :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:22

Heb het ook weleens hoor... Niet met [***] maar wel met mijn andere shetlander.
Dat is echt een klein draakje, soms denk ik wel eens dat hij zijn middelvinger op zou steken als hij die had. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:23

[***] hoeft er geen te hebben om mij het gevoel te bezorgen dat hij er wel 1 heeft :))

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:26

Hahaha Bizzybijtje :')
Dat heb ik niet met Kim, ze vind het gewoon leuk om af en toe weg te rennen, ik heb er trouwens een stukje van op film staan en ik vind het echt super grappig om te zien.. :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:28

Xander loopt alleen weg als hij overprikkeld is. :(:)

Was vroeger veeeeeel vaker dan nu, was vooral ohz. Maar nu soms met vd. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:29

[***] gaat de lucht in als het te moeilijk wordt. Voordeel is wel dat hij gewoon op de plaats blijft, nadeel is...tsja....hij gaat de lucht in :')

EDIT: Soms springt hij daarbij ook naar voor trouwens, dat levert wel lastige sprongen voor mij op.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:31

Heeft iemand nog een tip voor me voor de hulpen bij schouderbinnenwaarts?
(Ik quote mezelf maar even van de vorige pagina, hoeven jullie niet terug te lezen ;) )

Visitor schreef:
Heb een vraagje aan de experts hier: hoe ik het beste kan beginnen met schouderbinnenwaarts. De schouderbuitenwaarts gaat nu goed. Ben begonnen in stap en in draf gaat het ook al aardig. Ik denk dat het tijd is voor een eens wat nieuws, de schouderbinnenwaarts. Ik werk met de teugels niet gesplitst maar aan één kant. Hoe maken de mensen die ook zo werken, dan verschil tussen een wending inzetten en schouderbinnenwaarts? Normaal zou ik daar namelijk mijn gewicht en binnenbeen voor inzetten :') En bij de schouderbuitenwaarts is het duidelijk: je staat aan de buitenkant en hebt het schot van de bak als begrenzing.
Ik kan natuurlijk beginnen met iets verder naar voren te gaan staan en haar zo door mijn lijf te blokkeren van de hoefslag af te gaan. Dan ben ik ervan overtuigd dat ik het haar aan kan leren, zeker als ik gebruik maak van een bridge en beloning. Maar stel, ik doe dat, hoe kan ik dan later onderscheiden in de hulp voor schouderbinnenwaarts en en wending? En misschien is er nog een makkelijker manier om het aan te leren.
(Ik heb trouwens een 'gewoon' 'groot' (1.60-1.65) paard een geen (shette)pony, misschien is dat nog van belang om te vermelden. Misschien ook nog wel van belang: ik heb ook een keer les gehad, en daar kwam eigenlijk uit dat ik goed op weg was en zo door moest gaan en de volgende stap zou na schouderbuitenwaarts in draf, schouderbinnenwaarts in stap zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:33

Je moet dan begrenzen met je buitenteugel :j
Kan ze wijken?

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:33

Sorry Visitor ik ben zelf nog bezig met de sb en dit gaat ook niet altijd even soepel, dus denk niet dat ik je tips kan geven oid.

Kim gaat meer voorwaarts of gooit der hoofd de lucht in als ze het moeilijk krijgt, soms hoor ik der ook snuiven. Maar moet nu dus meer met een zachtere hand lange teugelen en dan word het voor haar ook wel makkelijk denk ik.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:38

Dank jullie voor de reacties.
Wijken heb ik nog niet aan de lange teugels gedaan, hoe doe jij dat? Vanaf middenlijn of over de hoefslag? Laatste moet wel lukken, gezien het feit dat de schouderbuitenwaarts ook lukt.
Maar hoe begrens jij precies met de buitenteugel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:41

Naja, wijken over de hoefslag is in principe een soort SB :D Alleen wat minder scherp. Vandaar dat ik het ook vroeg :j
Nou ja, ik begrens gewoon. Dat is iets wat niet echt goed uit te leggen is denk ik, je moet het vooral 'voelen', maar ik doe een poging :')
Je doet alsof je een wending gaat maken, maar zogauw de schouder van de hoefslag afkomt houdt je je paard tegen met je buitenteugel, maar je blijft wel gewoon de schouder van de hoefslag houden met je binnenhand.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:43

Bizzybijtje schreef:
Naja, wijken over de hoefslag is in principe een soort SB :D Alleen wat minder scherp. Vandaar dat ik het ook vroeg :j
Nou ja, ik begrens gewoon. Dat is iets wat niet echt goed uit te leggen is denk ik, je moet het vooral 'voelen', maar ik doe een poging :')
Je doet alsof je een wending gaat maken, maar zogauw de schouder van de hoefslag afkomt houdt je je paard tegen met je buitenteugel, maar je blijft wel gewoon de schouder van de hoefslag houden met je binnenhand.

Ok thanks, zoiets dacht ik al, ik begrijp wat je bedoelt. Ga het proberen. Ben jij met het aanleren ook meteen begonnen vanaf de hoefslag of eerst op een volte, zoals op de vorige pagina iemand als tip gaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:45

Nee, ik sla zelfs schouderbuitenwaarts over ;) Gewoon vanaf de hoefslag dus.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:46

Bizzybijtje schreef:
Nee, ik sla zelfs schouderbuitenwaarts over ;) Gewoon vanaf de hoefslag dus.

Haha ok. Ik zal maar eens een poging wagen dan :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:47

Succes +:)+