Niet eten (niet grazen) leer ik als volgt: eerst leer ik het commando laag aan (hoofd laag houden, maar is ook toestemming voor grazen).
Als we op gras staan, moet mijn paard
altijd wachten op toestemming om te eten en hou ik het touw op die lengte, dat als ze naar beneden duikt, ze tegen het touw aan 'duikt' en ongeveer tot halverwege komt.
Ik hou het touw ook zo vast dat ik voorbereid ben op een ruk en het touw niet laat vieren. Het paard kan dan dus niet bijna bij de grond, maar met de neus tot de knieën.
Kyra kent wijken voor druk al, dus gaat niet drammen/trekken bij weerstand, maar duikt keer op keer tegen de weerstand aan.
Telkens als haar hoofd omhoog gaat zeg ik een beloningswoord en pas als ze 'ontspant' (zich er 1 sec bij neerlegt dat ze er niet bij kan of een strategie uitdenkt...) click ik. En bv een volgende keer dat ze 2 sec ontspant en niet dramt zeg ik 'laag' en mag ze eten. Ook test ik wel eens tijdens het grazen of ze wil ophouden en als ze haar hoofd lang genoeg omhoog houdt, mag ze des te eerder weer eten. Kost trouwens meer dan 2 sessies om dat te leren, hoor. Hier wel.
Als jouw paard toch gaat eten en je negeert, zou ik zorgen dat het eten onaangenaam wordt: maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk/onaangenaam. Blokkeer het grazen, door je touw korter te nemen. Als je paard daardoorheen trekt maak het grazen onaangenaam door met bv een trainingsstick de grond om zijn hoofd te slaan of te stampen met je voeten, net zo lang tot hij zijn hoofd optilt en dan clicken. Als dit niet werkt, blijf dan bv een meter
voor het gras (dus nog op het verharde) staan om het niet eten te oefenen. Maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk/onmogelijk.

Ik heb wel eerst mijn paard geleerd:
- wijken voor druk,
- niet grazen of takken aanvreten tijdens het wandelen en ...
ik 'werk' niet op gras, tenzij ze al langer dan een week 24/7 in het land staan.
Niet eten (uit de hand) leer ik als volgt aan:
-leer wegkijken (click voor het wegkijken)
- verleng de duur van wegkijken
- koppel een commando aan 'wegkijken'
- hou een gesloten hand met voer voor zijn neus en geef commando
- bij onbeleefd gedrag: hou hand gesloten en beweeg evt. richting mond (licht aanstoten) en gebruik commando voor wegkijken.
-Click als hij wegkijkt en biedt voer aan (evt. een stapje terugzetten)
-Biedt voer aan op open hand onder commando wegkijken en click voor goed gedrag.