Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:18

absque_dubio schreef:
Urko, dat is wel fijn zeg, dat je konijn er zo goed op reageert! :)

Vandaag een clicker gekocht. Ding was nog 6,- :+
Gelijk even geoefend met mn shet. Helaas had meneer na 20 minuten nog steeds niet door dat click-beloning is. Hij keek niet om naar dat clickding. :\
Hopelijk begint hij t vanzelf door te krijgen.

simpel op te lossen: doe dit rond voedertijd en *click* zijn doer al het waren op. doe dit in allerlei verschillende poses, click - brok uit hand, click brok op de grond. enz enz.
Sommige dieren (mijn paard snapte het ook echt NIET in het begin, maar toen hij het eenmaal doorhad, super!) leren wat trager dan de ander en dieren die nooit op deze manier getraind zijn leggen de link ook niet zo snel (ik merk het nog steeds bij mijn hond) terwijl mijn konijn (die voorheen nooit getraind is) er super super super snel op reageert.

ik vind 6 euro belachelijk duur, dat heb ik zelfs niet betaald voor een mijn nieuwe. 2 euro was mijn nieuwe. Die dingen kosten nog geen 50 cent inkoop.

Ik ben nu nog aan het zoeken naar een target-stick-met-clicker-erin. Hoop dat ik op Animal event kan slagen (goedkoop)

absque_dubio

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:30

Wij hebben geen voedertijd. Shetten en pony staan 24/7 op het land, en vooral de shetten zijn dik genoeg. :=
Wat leuk dat je konijn er wel zo snel op reageert!

Hij was ook echt belachelijk duur, maar was ook maar de enige die ze hadden. En ach, het is als het goed is maar een eenmalige aanschaf.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 15:20

Na veel bijlezen nu eindelijk weer eens geclickerd met Jippe. Na het werk aan de longe en uitstappen ben ik in de longeerbak het achteruit lopen en halt houden gaan oefenen. Hetgeen prima ging. Heeft hem wel geod gedaan, de pauze van het clickerwerk. Heeft goed kunnen bezinken.

Daarna mijn grootste struikelblok opgepakt: BUITEN wandelen!

Tot het hek de oprijlaan af gaat best goed. Maar dan... dat hek. He baas, he joh! Da's eng hoor }:0 Vooral als'tie open gaat.... de enge buitenwereld... snuif snork, kop omhoog.

Nu heb ik links aan 2 kanten sloot langs een weggetje de breedte van 1 auto en rechtsaf is dat een meter of 20 en dan aan 1 kant gewoon platte grond. Normaal kom ik 1 meter voorbij eht hek en that's it. Meneer wil gaan kant meer op. Dus vandaag clicker mee en veel koekjes en ben eerst voor het hek het omdraaien gaan oefenen en het halt houden en steeds klik en beloning. Toen hek open, er doorheen, weer omdraaien op commando... klik koekje. Hij vond het wel eng hoor, maar was toch ook erg afgeleid door die koekjes...

Toen het weggetje op, niet te ver, weer omdraaien op commando en klik beloning erin. Stukje lopen... dat deed ie best braaf (snork, snuif) dus klik en beloning. Terug naar stal, hek door, hek dicht en bija lles wat ie rustig deed: klik beloning. En dus weer het hek open, erdoorheen en nu verder gewandeld en elke keer als ie een aantal meters rustig achter mij aan had gelopen je raadt het al: klik, beloning...

Voorheen als ik dit deed kwam ik dus amper het hek door en als ik dan terug liep stuiterde hij naar zijn box. Nu zijn we verder gekomen en liep hij heel relaxed met mij terug naar de stal... Dus het werkt!

Moest wel lachen hoor, want als het eng werd (aan 2 kanten water baas!!! En daar een molentje dat draait!! IEK!) kroop hij zowat op mijn nek. Dan wil hij echt heel erg dicht bij mij zijn...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:05

Ik wil ook wel weer eens mijn ervaringen delen met de clicker hier!

Ben sinds ongeveer tien jaar bekend met de clicker en positief bekrachtigen. Mijn eigen paardje en hondjes zijn al erg gefascineerd door de clicker.

Vandaag ben ik begonnen met de hengst van de staleigenaar; een gave uitdaging want die kent nog zo goed als niets.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 16:07

Zilfstar schreef:
Na veel bijlezen nu eindelijk weer eens geclickerd met Jippe. Na het werk aan de longe en uitstappen ben ik in de longeerbak het achteruit lopen en halt houden gaan oefenen. Hetgeen prima ging. Heeft hem wel geod gedaan, de pauze van het clickerwerk. Heeft goed kunnen bezinken.

Daarna mijn grootste struikelblok opgepakt: BUITEN wandelen!

Tot het hek de oprijlaan af gaat best goed. Maar dan... dat hek. He baas, he joh! Da's eng hoor }:0 Vooral als'tie open gaat.... de enge buitenwereld... snuif snork, kop omhoog.

Nu heb ik links aan 2 kanten sloot langs een weggetje de breedte van 1 auto en rechtsaf is dat een meter of 20 en dan aan 1 kant gewoon platte grond. Normaal kom ik 1 meter voorbij eht hek en that's it. Meneer wil gaan kant meer op. Dus vandaag clicker mee en veel koekjes en ben eerst voor het hek het omdraaien gaan oefenen en het halt houden en steeds klik en beloning. Toen hek open, er doorheen, weer omdraaien op commando... klik koekje. Hij vond het wel eng hoor, maar was toch ook erg afgeleid door die koekjes...

Toen het weggetje op, niet te ver, weer omdraaien op commando en klik beloning erin. Stukje lopen... dat deed ie best braaf (snork, snuif) dus klik en beloning. Terug naar stal, hek door, hek dicht en bija lles wat ie rustig deed: klik beloning. En dus weer het hek open, erdoorheen en nu verder gewandeld en elke keer als ie een aantal meters rustig achter mij aan had gelopen je raadt het al: klik, beloning...

Voorheen als ik dit deed kwam ik dus amper het hek door en als ik dan terug liep stuiterde hij naar zijn box. Nu zijn we verder gekomen en liep hij heel relaxed met mij terug naar de stal... Dus het werkt!

Moest wel lachen hoor, want als het eng werd (aan 2 kanten water baas!!! En daar een molentje dat draait!! IEK!) kroop hij zowat op mijn nek. Dan wil hij echt heel erg dicht bij mij zijn...

Hier ga ik altijd mee om door targettraining. Dan laat ik ze buiten verschillende dingen aantikken met de neus... vinden ze leuk joh (zo trots dan daarna hihi) op een gegeven moment vergeten ze dat ze eigenlijk bang waren buiten (-:

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 10:39

Mijn boeken zijn binnen. :)) Ik ben vandaag begonnen met het boek Een hond en een dolfijn.

Ook ik gebruik de clicker om enge zaken te targetten: een zeil op de grond op het erf, bijvoorbeeld. In plaats het weg te leggen omdat het in de weg ligt, loop ik er overheen en vraag Kyra hetzelfde te doen. Kost maar 1 click en dan doet ze het! Ook de volgende dag. Dan prijs ik haar met een aai en mijn stem.

Ook het targetten van grote landbouwvoertuigen met draaiende motor levert een click op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 06:57

Het boek Een hond en een dolfijn vond ik jammer genoeg tegenvallen. Het is een globale inleiding tot clickeren. Het is wel lekker vlot geschreven en het leest zo weg, dat wel. Maar niet een boek dat ik een ervaren clickeraar zou aanraden. :)

Dat andere boek wat ik had gekocht heet Clicker training for dogs en is ook van Karen Pryor. Daar staat grotendeels hetzelfde in als in bovenstaand boek. Dus die gaat ook de verkoop weer in.

Kan iemand voor mij de inhoudsopgaven van Don't shoot the dog opschrijven?

Kent iemand het boek You can train your horse to do anything- On Target Training Clicker Training and Beyond?
http://www.amazon.com/You-Train-Your-Ho ... 1570761655

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 07:10

Ik heb mijn paardje net ee maand, heb 3 weken geleden de clicker gepakt. Ben begonnen met achteruit, hierkomen, volgen en target. Inmiddels kan ze ok targetten op haar zij, ze duwt tegen een bal aan en het compliment begint langzaamaan ergens op te lijken. Ze vind het echt leuk <3

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:34

Het boek "een hond en een dolfijn" is inderdaad echt een theoretische inleiding voor de beginner. Ik vond het daarom wel een prima boek voor mij. Hmm, "clickertraining for dogs" hoef ik dus niet te kopen als daar precies hetzelfde in staat...

Met de andere boeken die je noemt ben ik niet bekend.

Galley: gefeliciteerd met je nieuwe paard!!! En fijn dat ze het zo goed oppakt allemaal.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:26

Ik vond "don't shoot de dog" ofwel stop met blaffen, ik had namelijk de nederlandse versie :D wel interessant. Er staan net van die kleine aha dingetjes in, ook dingen die ik herkende dat ik ze wel toepas omdat het werkt, maar nu met de uitleg waarom het werkt. Het was geen enorme openbaring, maar een leuke aanvulling in de kennis. Ik heb het boek uitgeleend, dus kan het voor een inhoudsopgave niet even voor je inkijken...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 17:18

don't shoot the dog is een must voor elke clickertrainer!!!

Inhoudsopgave versie nl (1996):

Voorwoord
Inleiding
Versterken; beter dan belonen
Shaping; hoe krijg je een superieure prestatie zonder dwang of een centje pijn?
Prikkelbeheersing; samenwerking zonder dwang
Afleren; versterking toepassen om ongewenst gedrag te elimineren
Versterking in het dagelijks leven

"Een hond en een dolfijn" zou ik trouwens absoluut niet wegdoen; je moet m zien als naslagwerk/samenvatting.

Clickertrainers gaan zichzelf vaak allerlei extraatjes aanleren die hen afbrengen van de basis... de basis teruglezen kun je niet vaak genoeg doen!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 18:29

'Een hond en een dolfijn' mag uiteraard in mijn boekencollectie blijven wonen, maar "Clicker training for dogs" dat bijna een kopie is van het eerstgenoemde boek gaat wel weer weg.

@sallandval: allereerst bedankt voor het opschrijven van de inhouds opgavwe. Zo te zien is het een beetje hetzelfde als "Een hond en een dolfijn" of gaat het wat dieper op de theorie in?

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 10:34

Nee Hippo... een hond en een dolfijn kun je niet vergelijkem met stop met blaffen.

Stop met blaffen is een leuk en leerzaam boek en is de eerste die Karen geschreven heeft, daarna kwam een hond en een dolfijn pas.

Ze legt in dit boek heel veel uit op leerprincipes (voor dieren mensen stoppen met roken enz enz.) gewoon een leuk boek met allerlei nuttige weetjes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 13:30

HippoLogic schreef:
'Een hond en een dolfijn' mag uiteraard in mijn boekencollectie blijven wonen, maar "Clicker training for dogs" dat bijna een kopie is van het eerstgenoemde boek gaat wel weer weg.

@sallandval: allereerst bedankt voor het opschrijven van de inhouds opgavwe. Zo te zien is het een beetje hetzelfde als "Een hond en een dolfijn" of gaat het wat dieper op de theorie in?

"Een hond en een dolfijn" is een beetje de samenvatting van "Stop met blaffen". Laatstgenoemde heeft iig 191 pagina's, "Een hond en een dolfijn" geloof ik 50 of 70? (die heb ik hier niet liggen)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:46

Bedankt voor je reactie, sallandval.

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 19:51

Wat een leuk topic! Ik ben ook bezig met clickeren. Dinkey heeft al veel door, maar targeten krijg ik er niet in.
Hij kon al pas, en nu kan hij ook schudden met zijn hoofd. Maar omdat ik dit al een tijd niet gedaan heb doet hij
het niet meer als in het begin. Als ik dit zo lees heb ik gelijk zin om weer verder te gaan.

Ik heb het boek Vrijheids dressuur van Miriam Nieuwe Weme geleent. Vind het echt een heel goed boek.
Met duidelijke uitleg en wat ik ook erg fijn vind zijn de verschillende manieren die erin staan om je paard iets te leren.

Ik heb nu wel besloten dat ik toch eerst weer de basis er goed in wil hebben. Vooral halt is erg moeilijk.
Ook wil ik niet eten gaan proberen, maar dat word erg moeilijk vrees ik.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:58

'Niet eten' is gemakkelijker aan te leren dan je denkt, je beloont het wegkijken immers met voer. En dat hebben ze snel door hoor! :)

liiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 14:44

HippoLogic schreef:
'Niet eten' is gemakkelijker aan te leren dan je denkt, je beloont het wegkijken immers met voer. En dat hebben ze snel door hoor! :)

Niet eten is bij mij vooral geen gras eten. Moet ik dit aanpakken door elke keer te klikken als hij weg kijkt?
Wat doe ik als hij gewoon het gras in duikt en mij negeert? Weer omhoog halen en gewoon verder gaan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:57

Niet eten (niet grazen) leer ik als volgt: eerst leer ik het commando laag aan (hoofd laag houden, maar is ook toestemming voor grazen).

Als we op gras staan, moet mijn paard altijd wachten op toestemming om te eten en hou ik het touw op die lengte, dat als ze naar beneden duikt, ze tegen het touw aan 'duikt' en ongeveer tot halverwege komt.

Ik hou het touw ook zo vast dat ik voorbereid ben op een ruk en het touw niet laat vieren. Het paard kan dan dus niet bijna bij de grond, maar met de neus tot de knieën.

Kyra kent wijken voor druk al, dus gaat niet drammen/trekken bij weerstand, maar duikt keer op keer tegen de weerstand aan.

Telkens als haar hoofd omhoog gaat zeg ik een beloningswoord en pas als ze 'ontspant' (zich er 1 sec bij neerlegt dat ze er niet bij kan of een strategie uitdenkt...) click ik. En bv een volgende keer dat ze 2 sec ontspant en niet dramt zeg ik 'laag' en mag ze eten. Ook test ik wel eens tijdens het grazen of ze wil ophouden en als ze haar hoofd lang genoeg omhoog houdt, mag ze des te eerder weer eten. Kost trouwens meer dan 2 sessies om dat te leren, hoor. Hier wel.

Als jouw paard toch gaat eten en je negeert, zou ik zorgen dat het eten onaangenaam wordt: maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk/onaangenaam. Blokkeer het grazen, door je touw korter te nemen. Als je paard daardoorheen trekt maak het grazen onaangenaam door met bv een trainingsstick de grond om zijn hoofd te slaan of te stampen met je voeten, net zo lang tot hij zijn hoofd optilt en dan clicken. Als dit niet werkt, blijf dan bv een meter voor het gras (dus nog op het verharde) staan om het niet eten te oefenen. Maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk/onmogelijk. ;)

Ik heb wel eerst mijn paard geleerd:
- wijken voor druk,
- niet grazen of takken aanvreten tijdens het wandelen en ...
ik 'werk' niet op gras, tenzij ze al langer dan een week 24/7 in het land staan.

Niet eten (uit de hand) leer ik als volgt aan:
-leer wegkijken (click voor het wegkijken)
- verleng de duur van wegkijken
- koppel een commando aan 'wegkijken'
- hou een gesloten hand met voer voor zijn neus en geef commando
- bij onbeleefd gedrag: hou hand gesloten en beweeg evt. richting mond (licht aanstoten) en gebruik commando voor wegkijken.
-Click als hij wegkijkt en biedt voer aan (evt. een stapje terugzetten)
-Biedt voer aan op open hand onder commando wegkijken en click voor goed gedrag.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:34

Ik heb net mijn eerste les gehad... *\o/*

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 10:26

HippoLogic schreef:
Niet eten (niet grazen) leer ik als volgt: eerst leer ik het commando laag aan (hoofd laag houden, maar is ook toestemming voor grazen).

Als we op gras staan, moet mijn paard altijd wachten op toestemming om te eten en hou ik het touw op die lengte, dat als ze naar beneden duikt, ze tegen het touw aan 'duikt' en ongeveer tot halverwege komt.

Ik hou het touw ook zo vast dat ik voorbereid ben op een ruk en het touw niet laat vieren. Het paard kan dan dus niet bijna bij de grond, maar met de neus tot de knieën.

Kyra kent wijken voor druk al, dus gaat niet drammen/trekken bij weerstand, maar duikt keer op keer tegen de weerstand aan.

Telkens als haar hoofd omhoog gaat zeg ik een beloningswoord en pas als ze 'ontspant' (zich er 1 sec bij neerlegt dat ze er niet bij kan of een strategie uitdenkt...) click ik. En bv een volgende keer dat ze 2 sec ontspant en niet dramt zeg ik 'laag' en mag ze eten. Ook test ik wel eens tijdens het grazen of ze wil ophouden en als ze haar hoofd lang genoeg omhoog houdt, mag ze des te eerder weer eten. Kost trouwens meer dan 2 sessies om dat te leren, hoor. Hier wel.

Als jouw paard toch gaat eten en je negeert, zou ik zorgen dat het eten onaangenaam wordt: maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste gedrag moeilijk/onaangenaam. Blokkeer het grazen, door je touw korter te nemen. Als je paard daardoorheen trekt maak het grazen onaangenaam door met bv een trainingsstick de grond om zijn hoofd te slaan of te stampen met je voeten, net zo lang tot hij zijn hoofd optilt en dan clicken. Als dit niet werkt, blijf dan bv een meter voor het gras (dus nog op het verharde) staan om het niet eten te oefenen. Maak het gewenste gedrag makkelijk en het ongewenste moeilijk/onmogelijk. ;)

Ik heb wel eerst mijn paard geleerd:
- wijken voor druk,
- niet grazen of takken aanvreten tijdens het wandelen en ...
ik 'werk' niet op gras, tenzij ze al langer dan een week 24/7 in het land staan.

Niet eten (uit de hand) leer ik als volgt aan:
-leer wegkijken (click voor het wegkijken)
- verleng de duur van wegkijken
- koppel een commando aan 'wegkijken'
- hou een gesloten hand met voer voor zijn neus en geef commando
- bij onbeleefd gedrag: hou hand gesloten en beweeg evt. richting mond (licht aanstoten) en gebruik commando voor wegkijken.
-Click als hij wegkijkt en biedt voer aan (evt. een stapje terugzetten)
-Biedt voer aan op open hand onder commando wegkijken en click voor goed gedrag.

Wat slim om te bridgen tussen het opkijken, en ontspannen!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:26

Thanx. :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 00:06

Je kunt het goed uitleggen HippoLogic, leuk om te lezen! :)

Ik stond vanmiddag even versteld van mijn eigen Lola, die werkelijk na twee keer bridgen toen ze 'toevallig' haar hoofd omlaag deed, doorhad dat dát het goede antwoord was! :)* Het is zóóó leuk om te zien als ze de eerste keer bewust naar beneden gaat om te checken of ze het goed heeft begrepen, als je dan inderdaad clickt en beloont zie je haar echt het 'aha-moment' hebben. :D De cue erop geplakt, en na toen ik hem na twee andere oefeningen terugvroeg: meteen hoofd naar beneden. Ik geneerde me haast een beetje dat ik zelf zo verbaast was dat ze zo slim is. :wow:

Ik heb ook een klein filmpje gemaakt van de tweede keer dat ik met clickeren bezig was: http://www.youtube.com/watch?v=8D0M03XgEcU Niets spectaculairs, maar ik vond het heel leerzaam om mezelf zo eens bezig te zien, zag meteen dingen waar ik me niet bewust van was en waar ik aan moest werken (beter van me af belonen bijvoorbeeld :+ ).

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 19:31

Ik heb de neiging de clicker vooral boven te halen bij problemen... Zo wilde mijn paard de poetsplaats niet meer in sinds ik er zijn staart gewassen had (hij is niet gewend gewassen te worden)...
Eergisteren duurde het een half uur voor ik (via een andere ingang dan normaal) op de poetsplaats stond en vandaag met behulp van de clicker zo'n 5 minutenlangs de ingang waar hij vorige keer zo moelijk deed :D Hij moest van mij dan nog twee keer buiten en binnen en er was helemaal geen probleem meer...
Ik heb het gevoel dat ik soms gewoon veel duidelijker ben met de clicker dan 'gewoon'...

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-10 11:12

Wat handig zo'n filmpje van jezelf!
Ik heb het laatst ook gedaan, een fiilmpje maken. Ik heb zig geleerd zichzelf voor een krukje te parkeren. 3 keer clicken en hij snapte het. Wel confronterend hoor, jezelf op film terugzien.
Mijn timing is goed, mijn comando is duidelijk genoeg, mijn paard is alleen een beetje té enthousiast, waardoor het in het filmpje 1x perfect ging, de tweede keer kwam hij te dichtbij en duwde mij van het krukje :+ daarna ging het wel goed.
Toen ik wegliep om de camera uit te doen, ging meneer op het krukje staan -> weg krukje :(

@Bijke, ik heb met heel veel dingen zoiets; goh als je nu toch een clicker had, was het zo opgelost.
Niet alleen bij mezelf, maar ook als ik anderen met hun paard zie ruzie maken :P