Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:31

Zoiets ben ik nu inderdaad bezig :j Ik probeer te krabben en dan zelf te laten neerzetten (dus loslaten en tegen hem zeggen dat het goed is) en dit dan uit te bouwen .. Gaat soms goed, soms ben ik te laat (of hij te vroeg :+ ).

Zit trouwens te denken om met een beenlonge te werken, puur voor het omhoog houden en te leren dat er niks gebeurd (en dan daarna kan ik op die manier misschien met die hoefstandaard werken). Gewoon ook een stukje voor mezelf, duur uitbouwen zonder dat mijn rug eraan gaat := :+ (vooral naar de achterhoeven toe lijkt me dat wel wat, sta ik wat meer buiten schopbereik .. voel ik mezelf wel wat veiliger mee.. ).

Hij kent de beenlonge/leadrope om zijn benen, ook daarmee optillen kent hij (wijken voor druk) dus misschien kan ik dat ook wel toevoegen aan de training .. Niet in die zin van hem omhoog houden en kost wat kost te blijven omhoog houden, maar gewoon als alternatief om zelf vast te houden (dus als hij wil neerzetten kan dat gewoon, dan ga ik niet tegenhouden).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:37

[***] schreef:
Zoiets ben ik nu inderdaad bezig :j Ik probeer te krabben en dan zelf te laten neerzetten (dus loslaten en tegen hem zeggen dat het goed is) en dit dan uit te bouwen .. Gaat soms goed, soms ben ik te laat (of hij te vroeg :+ ).

Goed dus in principe is het nu een kwestie van dit wat georganiseerder trainen, door een plannetje te maken voor de duur opbouw en hardop te gaan tellen.

Beenlonge ed. heb ik geen verstand van, maar ik vraag me af of je met zulke dingen niet meer stress introduceert.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:44

Dat was het idee ja :j Vandaar de vraag of er alternatieven waren voor het tellen :+

Ligt eraan hoe je het doet lijkt mij .. Ben niet van plan om de beenlonge à la hoefsmeden te gebruiken (wat wil zeggen: er rond en omhoog en wat er ook gebeurd omhoog houden .. ). En hij kent het principe al wel vanuit Parelli .. wijken voor druk, been omhoog als de leadrope er rond komt en er wat druk op komt .. En ervaart daar geen stress bij (voor zover ik het kan inschatten natuurlijk).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:56

[***] schreef:
Dat was het idee ja :j Vandaar de vraag of er alternatieven waren voor het tellen :+

Tja, om op dat tellen terug te komen. Als je het een keer vergeet stop je toch gewoon, klik & snoepje. En opnieuw beginnen. Kwestie van jezelf trainen eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:57

Denk dat ik inderdaad mezelf ook maar moet trainen :j Iemand die mij wil clicken? :+ :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 16:06

[***] schreef:
Denk dat ik inderdaad mezelf ook maar moet trainen :j Iemand die mij wil clicken? :+ :))

Je woont te ver weg :). Gewoon beginnen en dan komt het goed. En gebruik de tip van HL en zet een snoeppot in de zadelkamer.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:02

Is het niet lastiger om met een beenlonge te werken? Die moet je dan ook nog vasthouden. Voor alleen het optillen, maakt het niet uit, maar volgens mij zat daar het probleem niet in? (behalve dan met de achterbenen? )
Ik zou zelf toch kiezen voor de aanpak van het vastpakken van de hoef. Ik ken wel het probleem met de rug. Dat heb ik nl ook. Zelf ben ik begonnen met het aanraken van de achterkant van het been als cue voor het optillen van het been. Dan hoef ik dat al niet zelf te doen en dat is wat vriendelijker voor de rug.
Dat wil ik verder uitbouwen en ik wil hen aanleren het been te geven als ik op een stoeltje ernaast zit. Ze moeten dan zelf eventjes doorlopen en omdraaien.
Trulsa, bij wie ik altijd laag moet zitten om haar al te poetsen (ze is zo klein) kent dat principe al een beetje. Wil daar na mijn vakantie meer energie in steken (is nu wat lastig om een goede training op te bouwen vanwege de drukte). Misschien is dat ook iets voor jou?

Mbt eigen veiligheid achterbenen, kun je misschien beginnen met gewichtverplaatsing en daarna zelf klein stukje optillen middels aanraking met bv parellistick. Zit je ook veiliger en dat lijkt mij een stuk gemakkelijker dan met zo'n onhandige beenlonge.
Als ie eenmaal netjes optilt op cue, kun je met je hand langzaam naar beneden gaan, stap voor stap training met hoge beloning. En vandaaruit verder ...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:17

Ik heb het filmpje nog even gekeken, gaat al best goed toch! Idd nu is het een kwestie van duur opbouwen. Succes :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 08:52

Ik vind het op het filmpje ook goed gaan. Misschien zitten sommige dingen meer in je hoofd? Je hebt het over hoeven krabben (wat niet lukt als er veel in zit) maar dan ben je eigenlijk al een paar stappen te ver. Even wat stappen terug en niet focussen op het schoonmaken/uitkrabben/en bekappen in het achterhoofd, maar het als een training zien waarbij het doel (het ienieminie stapje op weg naar...) iets anders is, bijvoorbeeld:

Ik zou in zo'n geval veel gaan friendly gamen (en clickeren) met allerlei attributen. Gebruik je fantasie.

Ook (later!) zou ik oefenen met bv tikken op de hoefzool en wand en daarnaast zou ik een aantal t-touch oefeningen gaan doen op de benen.

Laat eerst het (eind) doel los en ga aan ienieminiedoelen werken. Haalbare doelen. En laat het tijdframe ook los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:26

Dank jullie wel voor de reacties en tips :)
Ik denk dat een gedeelte ook wel in mijn hoofd zit :j Vooral de achterhoeven .. daarom waarschijnlijk dat dit ook minder gaat .. heb er toch wat schrik voor .. Maarja, is iets waar ik zelf aan moet werken en zal ook wel beteren.

Ik probeer er niet teveel druk op te zetten om het allemaal zo snel mogelijk in orde te krijgen, daarom oefen ik ook niet elke dag en doe ik ook niet standaard poetsen = hoeven krabben .. Ik kijk wat pony aangeeft en als hij rustig en ontspannen is probeer ik er wat mee te werken. Probleem is alleen dat zijn hoeven er echt niet uitzien, de achterhoeven gaat nog, maar vooraan zijn ze echt veel te lang en zitten er allemaal scheuren in, ook stukken die echt omgeplooid zijn enzo.. Het ziet niet uit en heb schrik dat hij toch slecht(er) gaat lopen als ik dat nog lange tijd zo laat (omdat hij toch wat met waarschijnlijk artrose in zijn schouder zit) .. Dus dat zit ook wel in mijn hoofd natuurlijk :=

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 11:31

Logisch dat dat in je hoofd zit, maar juist omdat het belangrijk is zou ik nu het hoeven krabben in kleine stapjes gaan trainen. Daar heb je daarna alleen maar plezier van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 11:34

Gisteren toevallig in de piste nog wat mee bezig geweest, was niet mijn plan maar hij bood het aan dus wat wil een mens nog meer 8-)

Gewoon even bezig geweest met het zelf voeten optillen en omhoog houden (mbh de stick), was zelf een beetje kreupel vanwege het springen woensdag (wat trouwens ook meteen de laatste les was := ) dus dat was wel zo fijn. Ben niet verder geraakt dan de voorbenen, tussendoor wat andere dingen gedaan en toen kwamen ze mij storen, want ze hadden wel even tijd om [***] het tuig op te leggen om te kijken wat hij daarmee deed enzo, en dat gaat toch even voor momenteel ([***] wordt koetsjespony :):) Hoop ik :+ ).

Maar dus de voorbenen.. Linksvoor is zijn beste been, dat kan hij 8 seconden omhoog houden (jaja, heb geteld 8-) Begonnen met 3 seconden en zo telkens uitgebreid, ging heel goed!). Rechtsvoor is al een ander verhaal, daar is het al moeilijker om op te tillen maar uiteindelijk had ik het wel te pakken (eerst kriebelen en wachten tot hij zijn gewicht daar vanaf haalt en dan pas commando geven, moet ik niet zo vaak voetje zeggen :P ) en na even oefenen kon hij zijn voet 2 seconden goed omhoog houden (hij wil zelf liefst vlak boven de grond blijven, maar dat vindt mijn rug helemaal niet leuk :+ ).

Achterbenen heb ik dus niet geprobeerd maar dat is niet veel beter dan die rechtervoorvoet, dat weet ik zo al (als het al 2 seconden lukt :Y) ). Wat is nu eigenlijk het beste om te doen? Met alle benen bezig blijven en alles uitbouwen? Of nu eerst op de rechtervoorvoet en achtervoeten richten en die hetzelfde krijgen als de linker en dan samen uitbouwen?

Verder note for myself dat ik zeker niet vergeet om ook "gewone" dingen mee te nemen, zelfs wat Parelli-dingen .. béétje respect mag er wel zijn, ik blijf hem nog steeds zielig vinden maar hij weet best waar ik me bevindt en bij gekende oefeningen ook wat de bedoeling is, als hij dan gewoon over mij heen walst (zonder dat er wat gebeurd waar hij van geschrokken is ofzo, en zelfs dan.. ) dan is het beetje ver gekomen :x Maar komt wel goed, we hebben een ideaal punt om dat te oefenen.. de weide-uitgang .. altijd moeilijk plekje maar gisteren daar even 5 minuten bezig geweest en je zag hem zo veranderen <3 Van typisch RB (hoofd hoog, gespannen, ogen wijd, door de doorgang "racen") naar heel erg LB. Dat hoofd ging steeds lager, die ogen gingen steeds meer dicht, hij begon te likken, nog meer ogen dicht, geeuwen .. en héél erg ongevoelig reageren op mijn aanwijzingen ... Dan weet ik dat ik goed bezig ben, hoe stom ook :') (eerst van RB naar LB krijgen en dan werken aan een wat meer gevoelige LB .. We hebben nog wel wat te doen hoor 8-) ).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:12

Amable schreef:
Ik had eigenlijk ook wel willen zien hoe hij reageert als 'ie uiteindelijk wel een druif krijgt, best benieuwd of de motivatie dan harder omhoog gaat.

Overigens, op een ander kwam deze oproep, misschien hier iemand die kan helpen?

Ik ben al een tijd op zoek naar de boek(en) van Alexandra Kurland,The Click That Teaches-Step by Step Guide, en Riding With The Clicker,
alsmede de dvd's (er is een hele serie,het maakt mij niet uit welke dvd)

Ik heb bij de gangbare online winkels gezocht,het enige boek dat hier in NL beschikbaar is heb ik al.

Mocht er iemand zijn die de boeken heeft en er niets meer mee doet laat het weten alsjeblieft!

@ amable:

ik heb de boeken uit america laten komen.... ik heb ze dus..!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 19:24

Geen tijd om bij te lezen maar wel om even het onderzoek van Ken Ramirez in rap tempo uit te leggen:

Afbeelding

vierkantje = hondje

rondje = trainer

Ik praat over boven en onder. (de honden die ze voor dit experiment gebruiken zijn overigs asielhonden)

Trainer boven geeft zijn hondje een commando, hondje volgt dit op. Trainer 2 geeft 2 tellen later daarna hetzelfde commando aan zijn hondje. De honden kunnen elkaars trainer niet zien. De honden staan volledig onder gebarentaal omdat vocale commando's de 2de hond zouden beinvloeden.

Ze herhalen verschillende commando's op dezelfde wijze. Gedurende een aantal trainingssessies. De commando's die ze gebruiken zijn commando's die de honden al kennen.

Enige tijd later gaan ze andere honden gebruiken bij trainer 1 (dus die als eerste de commando's gaf): trainer 2 behoud dezelfde hond.

De honden die ze nu inzetten kennen meerder commando's tevens op handgebaren. De honden van trainer 1 krijgen in de eerste trainings- sessie commando's die de hond van trainer 2 kent.

In trainings sessie 2 gaan ze commando's geven aan hond 1 die hond 2 niet kent. Trainer 2 kan zijn hond dus geen commando (handgebaar) geven. Uiteindelijk zie je dat de hond nr 2 uit zichzelf hetzelfde gedrag gaat aanbieden.

Enorm gaaf om te zien. Ze hebben de hond dus eerst leren kopieren. Ik heb het zo even vlug vlug uitgelegd, maar de filmpjes waren onwijs gaaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:58

Ik doe even :):) :):) :):) :):) :):)
[AR-ITP] [***]'s veelzijdigheid (eerste keer koets)

:D

Moeten wel nog beetje oefenen met halthouden, ging niet slecht maar ook niet zoals het moest .. Hij staat wel stil maar komt dan ook een stukje achteruit, ik denk omdat hij zijn beloning wil komen halen O:) Iemand enig idee hoe ik dat kan oplossen? Wil dan gewoon in de piste met de lange lijnen gaan oefenen en dan veel halthouden tussendoor. Maar ik kan hem dan vragen om te stoppen en dan clicken, maar ik denk dat het daarom is dat hij dan wat achteruit gaat (ookal heb ik niet geclickt, maar in anticipatie op.. Ben er niet zeker van maar denk dat er ergens een lusje zit wat ik onbewust heb getraind :o ). Gewoon even laten staan en dan pas clicken? De duur dus uitbouwen?

En wil dan ook hem leren dat hij dus moet blijven staan en dat ik de beloning naar hem breng ipv dat hij ze bij mij komt halen .. Maar hoe pak ik dat aan? Wat als ik click en hij komt naar me toe? Click = beloning dus ja ... Of laten stilstaan en pas clicken als ik naast zijn hoofd sta om de beloning te geven?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:27

Bedankt Urko om even tussendoor toch nog de tijd te vinden om te reageren.

Urko schreef:
Enorm gaaf om te zien. Ze hebben de hond dus eerst leren kopieren. Ik heb het zo even vlug vlug uitgelegd, maar de filmpjes waren onwijs gaaf.

Aha!
Ik dacht dat het bij mimicry ging om het idee dat het dier zelf op het idee kwam een soortgenoot te imiteren.

---
Ik ben de laatste tijd niet meer bezig geweest met nieuwe dingen, maar ik heb besloten het ontwormen nog leuker en gemakkelijker te maken. Ik had ein-de-lijk die lege wormspuit uitgewassen (die lag al maanden in mijn kast voor die reden).

Ik heb gewerkt op de Carpet of Motivation*, dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap. Haar lekker laten grazen en wat nuttigs doen.

*Voor degenen die het niet kennen of even willen opfrissen: http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/

Kyra heeft geen ontworm-probleem. Ik heb haar altijd zelf ontwormd en ik heb nooit de aanpak gehad van vastpakken/vasthouden en doorzetten. Dat is niet mijn stijl.

Ik begon met het targetten op de lege spuit. Dat ging erg goed: ze kent de spuit, is er niet bang van en het targetten is ook bekend. Ze vond het wel wat want na elke click mocht ze een paar happen grazen (het weiland is zo'n beetje 'op'), dus dat was een behoorlijke motivator. Ze was daardoor veel meer gefocust op het gras dan de spuit, maar ze targette wel erg netjes.

Heb ik met de spuit een tijdje de friendly game gespeeld over haar hele snuit, hoofd en nek en de volgende stap was het in de mondhoek laten accepteren van de spuit. Ik gebruikte daarbij het woord "hap". Niet als commando, maar meer als cue om vooraf te laten weten wat er komt en wat ze dus kan verwachten. Ik gebruik "hap" ook voor het aannemen van het bit.

Al met al was het een hele klus om: te clicken, de leadrope vast te houden en te filmen met mijn telefoon in de hand. :+

Gisteren heb ik dit herhaald. En mijn telefoon op een paaltje gezet in de hoop dat ik nog wat nuttigs heb gefilmd dan alleen een (lege) rijbak)

-------
Katie Bartlett's facebook pagina gaat deze week over stimulus control. Welke 4 voorwaarden heeft stimulus control en is het noodzakelijk voor je training. Interessant om over na te denken en mee te spelen. Zo ben ik gister eens aan de andere kant van Kyra gaan staan terwijl ik de spagaat vroeg.

HIer is de link naar Katie Bartlett: https://www.facebook.com/pages/Equine-C ... ts&fref=ts

FB pagina Katie Bartlett schreef:
“I think the best place to start is with Karen Pryor’s definition in “Don’t Shoot the Dog.” She writes:

Complete, perfect stimulus control is defined by four conditions, each one of which may have to be approached as a separate training task, a separate item in the shaping recipe.

1. The behavior always occurs upon presentation of the conditioned stimulus (the dog sits when told to do to).

2. The behavior never occurs in the absence of the stimulus (during a training or work session, the dog never sits spontaneously).

3. The behavior never occurs in response to some other stimulus (if you say “Lie down,” the dog does not offer the sit instead).

4. No other behavior occurs in response to the stimulus (when you say “sit,” the dog does not respond by lying down or by leaping up and licking your face).

For those of you new to clicker training, the “conditioned stimulus” is the cue.

Whenever I read these requirements for stimulus control, I always find myself wondering if I really have complete stimulus control over anything. And then I wonder if I need it. That will be the subject for tomorrow. Today the idea is to just pay a little more attention to how good your stimulus control is for some of the behaviors you have trained.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 18:25

Wat is het hier toch altijd interessant om te lezen hoe we elkaar helpen met informatie het blijft echt erg leerzaam.

Ondanks dat ik momenteel weinig te melden heb is het erg leuk om mee te lezen.
Jonas en ik liggen op het moment beetje stil met clicker alleen af en toe VD dit voornamelijk door mijn eigen blessure aan mijn knie.. maar ik hoop dit binnenkort toch wel weer volop te kunnen op pakken. Zit nog vol ideeën.

Wel is Jonas vorige week mooi op de foto gekomen door Caeruleus op bokt graag wil ik die even met jullie delen.
[ITP] 'Stoere' Jonas in the picture voor Caeruleus.

Ooh ja en ik heb Jonas enkele weken geleden nog wel wat nieuws geleerd met de clicker.. Ging demootje geven op mijn oude manege en deed VD op muziek van James bond. Toen moest die natuurlijk kunnen schieten. Dit heb ik hem met de clicker in een week aangeleerd zo geweldig! Je kan zo precies aangeven wat je wilt. :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:32

Cool hoor! Als ik dan bedenk dat ik het mij niet kan voorstellen dat ik zoiets in een week tijd aanleer wil dat zeggen dat ik zelf nog véél te leren heb :') Maar wat moeten we anders toch maar doen :Y) 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 09:55

Ik moet het magazine en de site nog lezen maar:
http://www.itrainmyhorsesbrain.com/

*\o/*

Zag al meteen veel bekende gezichten, zo leuk!
Ben echt benieuwd *duikt nu in de websites* :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:05

Haha, ja, leuk initiatief he? Heeft Inge erg mooi gemaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:12

:j :j :j

Heb nu net het magazine achter de rug en zit al helemaal te stuiteren :):)
Dat 1e label lijkt me zelfs wel haalbaar! :Y) :))

Nu de website even doornemen ;)
Ik was trouwens verrast dat ik Josepha ineens in de hoofding zag staan .. wist ik helemaal niet :+ Maar is wel superleuk! (heb een paar keer les van haar gehad, zeer fijn persoon ;) ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:17

Die logo's met de wortels zijn leuk gevonden, ik voel me helemaal gemotiveerd om al die worteltjes te winnen :).

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:30

Daarvoor alle credits naar Inge hoor, vind dat ze er een erg mooie site van gemaakt heeft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:31

:j Ben er nu ongeveer door .. zit nu te denken of ik eerst gewoon lid zou worden of meteen goed ;)
Hoe zit dat eigenlijk als je eerst gewoon lid wordt? Kan je daarna nog gewoon echt lid worden zeg maar?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:41

Tuurlijk kan dat!