Bedankt Urko om even tussendoor toch nog de tijd te vinden om te reageren.
Urko schreef:Enorm gaaf om te zien. Ze hebben de hond dus eerst leren kopieren. Ik heb het zo even vlug vlug uitgelegd, maar de filmpjes waren onwijs gaaf.
Aha!
Ik dacht dat het bij mimicry ging om het idee dat het dier zelf op het idee kwam een soortgenoot te imiteren.
---
Ik ben de laatste tijd niet meer bezig geweest met nieuwe dingen, maar ik heb besloten het ontwormen nog leuker en gemakkelijker te maken. Ik had ein-de-lijk die lege wormspuit uitgewassen (die lag al maanden in mijn kast voor die reden).
Ik heb gewerkt op de Carpet of Motivation*, dan sloeg ik 2 vliegen in 1 klap. Haar lekker laten grazen en wat nuttigs doen.
*Voor degenen die het niet kennen of even willen opfrissen: http://www.horsemansarts.com/2010/07/gr ... otivation/
Kyra heeft geen ontworm-probleem. Ik heb haar altijd zelf ontwormd en ik heb nooit de aanpak gehad van vastpakken/vasthouden en doorzetten. Dat is niet mijn stijl.
Ik begon met het targetten op de lege spuit. Dat ging erg goed: ze kent de spuit, is er niet bang van en het targetten is ook bekend. Ze vond het wel wat want na elke click mocht ze een paar happen grazen (het weiland is zo'n beetje 'op'), dus dat was een behoorlijke motivator. Ze was daardoor veel meer gefocust op het gras dan de spuit, maar ze targette wel erg netjes.
Heb ik met de spuit een tijdje de friendly game gespeeld over haar hele snuit, hoofd en nek en de volgende stap was het in de mondhoek laten accepteren van de spuit. Ik gebruikte daarbij het woord "hap". Niet als commando, maar meer als cue om vooraf te laten weten wat er komt en wat ze dus kan verwachten. Ik gebruik "hap" ook voor het aannemen van het bit.
Al met al was het een hele klus om: te clicken, de leadrope vast te houden en te filmen met mijn telefoon in de hand.
Gisteren heb ik dit herhaald. En mijn telefoon op een paaltje gezet in de hoop dat ik nog wat nuttigs heb gefilmd dan alleen een (lege) rijbak)
-------
Katie Bartlett's facebook pagina gaat deze week over stimulus control. Welke 4 voorwaarden heeft stimulus control en is het noodzakelijk voor je training. Interessant om over na te denken en mee te spelen. Zo ben ik gister eens aan de andere kant van Kyra gaan staan terwijl ik de spagaat vroeg.
HIer is de link naar Katie Bartlett: https://www.facebook.com/pages/Equine-C ... ts&fref=ts
FB pagina Katie Bartlett schreef:“I think the best place to start is with Karen Pryor’s definition in “Don’t Shoot the Dog.” She writes:
Complete, perfect stimulus control is defined by four conditions, each one of which may have to be approached as a separate training task, a separate item in the shaping recipe.
1. The behavior always occurs upon presentation of the conditioned stimulus (the dog sits when told to do to).
2. The behavior never occurs in the absence of the stimulus (during a training or work session, the dog never sits spontaneously).
3. The behavior never occurs in response to some other stimulus (if you say “Lie down,” the dog does not offer the sit instead).
4. No other behavior occurs in response to the stimulus (when you say “sit,” the dog does not respond by lying down or by leaping up and licking your face).
For those of you new to clicker training, the “conditioned stimulus” is the cue.
Whenever I read these requirements for stimulus control, I always find myself wondering if I really have complete stimulus control over anything. And then I wonder if I need it. That will be the subject for tomorrow. Today the idea is to just pay a little more attention to how good your stimulus control is for some of the behaviors you have trained.