Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
swaatjuh schreef:Ja, behalve dat het dier meer aandacht heeft voor het hele plaatje incl. de trainer, dat was wel nieuw voor mij.
. Maar wel leuk dat het onderzocht is. 

Ik wissel tegenwoordig "serieuze training" (rijden & springen) af met spelen maar heb in beide gevallen heel erg veel medewerking en aandacht van de pony. Bij de serieuze training krijgt hij misschien 3-5 snoepjes in totaal (eentje na het opstappen, tussendoor als hij iets supergoed heeft gedaan of na een parcourtje springen ofzo en dan op het einde). En verder natuurlijk heel veel met de stem en gewoon een algemene positieve houding van mezelf. Ponylief doet zo zijn best dat je als baasje alleen maar blij kan zijn
Hij weigerde trouwens best wel netjes, gewoon stop voor de hindernis vanuit galop, maar op zo'n manier dat ik helemaal geen last ervan had (dus niet dat je er half overheen vliegt ofzo). Dus hij blijft wel rekening houden met zijn baasje
Nog even een heel klein huppeltje gemaakt om af te sluiten en toen nog wat in de menweide gaan spelen, lag in de hoek een hele grote plas water door de regen. Daar fleurde hij weer wat op had ik het idee. Toen nog een rondje buiten op straat gestapt, er was een legerbijeenkomst op het vliegveld tegenover stal, en die rijden daar dus de hele dag rondjes over de straten enzo. Dus veel lawaai en veel te zien, dat vond [***] wel wat. Uiteindelijk zelfs nog het terrein op geweest, tussen de legertenten en voertuigen door enzo.. best grappig
Zou ik wat naar de weide kunnen slepen en in de weide werken met obstakels? Ja toch hé? Het is wel zijn weide, maar als er veel beloningen tegenover staan zal hij dat niet erg vinden, toch?
Eens een HA-parcourtje opzoeken, misschien kan ik daar wat hindernissen van maken en wat dingen mee doen
En [***] en verwachtingen hebben wil om de 1 of andere reden niet 

Of moet ik eerst maar mezelf daarin trainen?
Is ook wel zo
Alleen heb ik al zoveel geprobeerd dat het achteraf dan net niet bleek te zijn, om welke reden dan ook
Maar we komen er wel, over een tijd heb ik het perfecte evenwicht tussen alles ... Hoop ik
En sowieso leren we met alles bij, en is [***] gewoon heel erg verandert als ik kijk naar een hele tijd terug ... Dus eigenlijk kan ik alleen maar blij zijn 
) maar ook omdat ik aanmoedig met mijn stem, als opbouwen naar de click toe, dat ze goed bezig zijn .. En ja, dan wordt het wat moeilijk

). Kan ik misschien op een andere manier duidelijk maken dat hij zijn hoef omhoog moet houden tot ik klaar ben? Een jackpot als het wel lukt ofzo? (als er weinig in zit heb ik wel eens geluk, en misschien kan ik dat zo uitbouwen?). [***] schreef:Ok, dank je
Hoe zouden jullie het hele hoefgebeuren uitbouwen? Want het gaat vooral daarover .. Hoeven optillen en uitkrabben (en later andere dingen mee doen) .. Hoe kan ik dat op/uitbouwen? (ga ook nog eens in het boek van AK kijken, daar was ook een stukje over dacht ik). Ideaal is natuurlijk dat hij zijn voet omhoog houdt tot ik klaar ben, maar dat lukt niet altijd in 1 keer (hangt er vanaf hoeveel erin zit). Kan ik misschien op een andere manier duidelijk maken dat hij zijn hoef omhoog moet houden tot ik klaar ben? Een jackpot als het wel lukt ofzo? (als er weinig in zit heb ik wel eens geluk, en misschien kan ik dat zo uitbouwen?).
) en houd het dan ook best lang omhoog zonder problemen ... Alleen zodra ik er wat mee wil doen wordt het een ander verhaal, en daar moet echt (dringend) aan gewerkt worden.. Hoeven zijn echt een ramp momenteel
(al lijkt hij er geen last van te hebben, maar toch..) [***] schreef:Het gaat niet vaak verkeerd, hij verliest gewoon vertrouwen zodra je iets met die hoef wil doen (al is het maar uitkrabben) en wil hem dan weer neerzetten. Dat is een beetje moeilijk uitbouwen .. Zo geeft hij makkelijk zat voetjes (vooraan toch, achteraan ben ik puur bezig met optillen en rustig houden), zelfs als ik ze niet vraag (wat bij Cobe het flemen is is bij hem het voetjes geven) en houd het dan ook best lang omhoog zonder problemen ... Alleen zodra ik er wat mee wil doen wordt het een ander verhaal, en daar moet echt (dringend) aan gewerkt worden.. Hoeven zijn echt een ramp momenteel
(al lijkt hij er geen last van te hebben, maar toch..)
Ik raak vaak tussendoor zijn benen en hoeven aan en vraag dan een voetje om dat gewoon even te aaien en met mijn vingers op te tikken enzo .. Dat gaat prima
(we hebben het nog steeds over de voorvoeten dan
) Als je echt wat begint te doen met ander materiaal beginnen de "moeilijkheden" .. Probeer dat dus rustig op te bouwen in tijd, alleen lijkt er geen vooruitgang in te komen. Ik kan ze uiteindelijk wel uitkrabben, maar vaak niet zonder dat hij ze minsten 1x terug heeft neergezet.. Daarom wil ik dus uitbouwen door te tellen, maar het hangt inderdaad ook van dag tot dag af hoe goed het gaat .. en pff .. volgens mij ben ik gewoon niet geschikt voor zo'n dingen
[***] schreef:Dat gaat welIk raak vaak tussendoor zijn benen en hoeven aan en vraag dan een voetje om dat gewoon even te aaien en met mijn vingers op te tikken enzo .. Dat gaat prima
(we hebben het nog steeds over de voorvoeten dan
) Als je echt wat begint te doen met ander materiaal beginnen de "moeilijkheden" .. Probeer dat dus rustig op te bouwen in tijd, alleen lijkt er geen vooruitgang in te komen. Ik kan ze uiteindelijk wel uitkrabben, maar vaak niet zonder dat hij ze minsten 1x terug heeft neergezet..
Soms gaat het in 1 keer, maar vaak niet (omdat zijn hoeven zo vol zitten dat het er gewoon niet snel uit geraakt
). Maar kan altijd wel een stukje krabben voor hij wat doet 

), daar kan hij namelijk zijn been in leggen .. en dan moet ik dat niet vasthouden terwijl ik krab of andere dingen probeer .. Misschien helpt dat al een stukje, maar zover ben ik ook nog niet geraakt .. Moet hij zijn hoef ergens inleggen en dat bouw je ook niet zomaar op natuurlijk..