Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 23:14

Wat een leuk en interessant filmpje van die apen! Het verbaast me toch wel dat ze zulke emoties tonen. En wat een speciaal verhaal over je merrie nimue! Leuk!

Ik kwam net een artikeltje tegen over onderzoek naar positieve bekrachtiging met voedsel:
http://www.thehorse.com/articles/32101/ ... 06-27-2013

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:31

Nimue, ja dat noemden we hier ook al... als de aarde dan volledig om zeep is, kunnen we de ruimte in gaan om daar de rest naar de vaantjes te helpen. Haha.
En ja, natuurlijk kennen paarden emoties. Alle dieren... Heb ook nogal eens mee gemaakt dat een hond heel demonstratief met de rug naar mij toe ging zitten als ie boos was.

Swaatjuh, je was me net voor. Ik wilde ook al dat artikel plaatsen. Maar volgens mij wisten we dat hier al he. :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:18

Ja, behalve dat het dier meer aandacht heeft voor het hele plaatje incl. de trainer, dat was wel nieuw voor mij.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 12:29

swaatjuh schreef:
Ja, behalve dat het dier meer aandacht heeft voor het hele plaatje incl. de trainer, dat was wel nieuw voor mij.

Leuke link! Inge heeft wel eens gezegd (of staat in haar boek) dat de hele training en de trainer positief wordt voor het dier. Dus dat meer aandacht is wel een logisch gevolg dan :). Maar wel leuk dat het onderzocht is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 13:19

wordt meteen de algemene gedachtengang dat het dier iets voor het snoepje doet en dus geen band met baasje ontstaat onderuit gehaald :)

Ik heb het boek overigens ook Ben nu op blz 90 of zo. Maar ik ben er nu al blij mee. Ik had zelf heel veel info en onderzoeken gelezen, dvd's etc maar ik vind dat Inge heel helder de dingen bij elkaar zet waardoor er meer lijn in komt en ze schrijft zeker ook dingen waarvan ik dacht: Goh, dat wist ik niet.
Heb dus echt geen spijt van de aanschaf. Nu al niet meer en ik moet nog een heel eind. hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:43

Interessant artikel :j
Ik merk dat hier ook, de aandacht die ik tegenwoordig van de pony's krijg is ongelooflijk .. en daarvoor hoef ik niet met een snoepje voor hun neus te staan zwaaien :+ Ik wissel tegenwoordig "serieuze training" (rijden & springen) af met spelen maar heb in beide gevallen heel erg veel medewerking en aandacht van de pony. Bij de serieuze training krijgt hij misschien 3-5 snoepjes in totaal (eentje na het opstappen, tussendoor als hij iets supergoed heeft gedaan of na een parcourtje springen ofzo en dan op het einde). En verder natuurlijk heel veel met de stem en gewoon een algemene positieve houding van mezelf. Ponylief doet zo zijn best dat je als baasje alleen maar blij kan zijn :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 19:44

Beetje te vroeg gejuicht :')
Vandaag ging het een stuk minder .. normaal was het carroussel-les maar die ging niet door dus ik dacht "dan rij ik zo wel even". Stonden leuke hindernissen opgesteld dus even 'dressuur' gereden en toen gaan springen. Het ging steeds net niet lekker en toen ik dacht van "we gaan die sprong nog als laatste doen" maar zelf eigenlijk geen fut meer had besloot [***] dat het genoeg geweest was 8-) Hij weigerde trouwens best wel netjes, gewoon stop voor de hindernis vanuit galop, maar op zo'n manier dat ik helemaal geen last ervan had (dus niet dat je er half overheen vliegt ofzo). Dus hij blijft wel rekening houden met zijn baasje :Y) :+ Nog even een heel klein huppeltje gemaakt om af te sluiten en toen nog wat in de menweide gaan spelen, lag in de hoek een hele grote plas water door de regen. Daar fleurde hij weer wat op had ik het idee. Toen nog een rondje buiten op straat gestapt, er was een legerbijeenkomst op het vliegveld tegenover stal, en die rijden daar dus de hele dag rondjes over de straten enzo. Dus veel lawaai en veel te zien, dat vond [***] wel wat. Uiteindelijk zelfs nog het terrein op geweest, tussen de legertenten en voertuigen door enzo.. best grappig :D

Morgen dus maar niet rijden, ben me weer teveel op 1 ding aan het focussen .. Afwisseling, afwisseling, afwisseling ...
Alleen weet ik nog niet wat ik wel morgen ga doen .. morgen is het zondag en dat is meestal de dag dat ik de bossen in trek omdat het op stal te druk is naar mijn zin :+ Zou ik wat naar de weide kunnen slepen en in de weide werken met obstakels? Ja toch hé? Het is wel zijn weide, maar als er veel beloningen tegenover staan zal hij dat niet erg vinden, toch? :Y) Eens een HA-parcourtje opzoeken, misschien kan ik daar wat hindernissen van maken en wat dingen mee doen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 17:54

Ik denk dat het niet zo zeer met afwisselen te maken heeft, als wel met (te) hoge verwachtingen. Als het de laatste keer erg fijn/goed ging dan is de verwachting hoger dan wanneer de laatste training 'bagger' was. Tenminste zo werkt het bij mij.

Als ik nu na een goede training de volgende keer weer opstap of ga trainen laat ik mijn verwachting los en 'zie wel wat er gebeurt'.

Een trainingsplan en je doel in kleine haalbare stappen verdelen kan hierbij erg goed helpen. Als iets een (1) keer goed gaat wil nog niet zeggen dat het bevestigd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:44

Ik denk dat je gelijk hebt :j En [***] en verwachtingen hebben wil om de 1 of andere reden niet :+
Is geen probleem op zich, dan werk ik gewoon met wat zich aandient .. Alleen is het voor beide partijen dan niet fair om bepaalde doelen te hebben in de zin van springen en parcoursen en wedstrijden ... Verder is dat laatste blijkbaar ook fysiek gewoon te zwaar voor mij .. Dus dat was van korte duur :Y)

Wel gaan we kijken wat hij voor de kar doet, als hij dat zo fijn vindt als ik denk dan kunnen we daar onze serieus trainingen rond bouwen (en lang het bos in enzo) zonder dat ik daar fysiek teveel last van heb. En tussendoor onze HA en het grondwerk en het trail-rijden etc. en dan houden we ons ook wel bezig :)

Hebben jullie eventueel nog tips om duur uit te bouwen zonder (hardop) te moeten tellen? Zat daar vandaag met [***] mee in de knoop, was met zijn hoeven bezig en wil dit uitbouwen dmv clickeren.. Maar om de 1 of andere reden vergeet ik steeds te beginnen met tellen en dan heb ik geen goed beeld van wanneer het langer gaat .. Is daar misschien nog een ander trucje voor? :') Of moet ik eerst maar mezelf daarin trainen? :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:40

Sabine, ik denk dat je op zich goed bezig bent met cobe. Je probeert zaken en dat is prima. Als je dat niet doet, weet je niet of iets juist wel of juist niet een goed idee is. Ook wij mensen leren middels trial en error. Je wilt niet weten hoe vaak ik mijn plannen en doelen heb bijgesteld met de paarden. (vanwege paard of vanwege jezelf)
Hoofdzaak is, denk ik, dat je naar de paarden blijft kijken en ik ken er weinig die daar zo mee bezig zijn als jij. Lijkt mij trouwens een leuk idee om te kijken hoe hij het voor de kar doet.

voor het tellen heb ik geen foefje. Helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:36

Dank je :) Is ook wel zo :j Alleen heb ik al zoveel geprobeerd dat het achteraf dan net niet bleek te zijn, om welke reden dan ook :') Maar we komen er wel, over een tijd heb ik het perfecte evenwicht tussen alles ... Hoop ik :Y) :)) En sowieso leren we met alles bij, en is [***] gewoon heel erg verandert als ik kijk naar een hele tijd terug ... Dus eigenlijk kan ik alleen maar blij zijn :)

Geen foefje .. spijtig ..
Ik zat te denken aan iets van een soort wekkertje? Weet niet of jullie dat kennen, we hebben dat op het werk .. van die kleine dingen die je per seconde kan instellen .. Reden dat tellen ook moeilijk is is niet alleen omdat ik vergeet te beginnen ( :+ ) maar ook omdat ik aanmoedig met mijn stem, als opbouwen naar de click toe, dat ze goed bezig zijn .. En ja, dan wordt het wat moeilijk :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 17:56

Stopwatch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:15

Maar is het dan niet lastig als je daar weer op moet letten? (lijkt mij)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:17

Ik ga eens kijken wat op mijn mobiel staat .. als het kan aflopen en een geluidje maken valt daar wel weer mee te werken .. Zou het anders ook echt niet weten hoe ik het moet aanpakken :')

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:37

Ik zou het dan eerder op gevoel gaan doen dan met een stopwatch. Voor je weet heb je iets gevraagd en dan moet nog heel snel die stopwatch aan. Bovendien moet je dan ook nog je mobiel in je hand houden. Voor mij zou het in elk geval niet werken.
Of jezelf trainen en steeds als je er achter komt dat je had moeten tellen, het de volgende keer weer proberen. Dan gaat het wel meer in je hoofd zitten dat je het wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:48

Hmmja, in de hand houden is geen optie, heb die handen soms nodig ..
Misschien toch maar gewoon hardop proberen te tellen .. Bij [***] praat ik veel met hem omdat hij dan geruster is, als ik even zwijg dan zie je hem meteen opkijken en zoeken en zelfs wat angstig worden als hij me niet meteen vindt .. Dus daarmee dat ik veel tegen hem praat, maar misschien is gewoon het horen van mijn stem al voldoende en kan ik dus gewoon hardop tellen ... Gewoon even wat proberen :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:46

Ik gebruik "wachten", dat herhaal ik gewoon. En verder verleng ik op gevoel, de ene dag kan vaak ook langer dan de andere dag, dat merk je aan je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:31

Ok, dank je :)
Hoe zouden jullie het hele hoefgebeuren uitbouwen? Want het gaat vooral daarover .. Hoeven optillen en uitkrabben (en later andere dingen mee doen) .. Hoe kan ik dat op/uitbouwen? (ga ook nog eens in het boek van AK kijken, daar was ook een stukje over dacht ik). Ideaal is natuurlijk dat hij zijn voet omhoog houdt tot ik klaar ben, maar dat lukt niet altijd in 1 keer (hangt er vanaf hoeveel erin zit :+ ). Kan ik misschien op een andere manier duidelijk maken dat hij zijn hoef omhoog moet houden tot ik klaar ben? Een jackpot als het wel lukt ofzo? (als er weinig in zit heb ik wel eens geluk, en misschien kan ik dat zo uitbouwen?).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:37

[***] schreef:
Ok, dank je :)
Hoe zouden jullie het hele hoefgebeuren uitbouwen? Want het gaat vooral daarover .. Hoeven optillen en uitkrabben (en later andere dingen mee doen) .. Hoe kan ik dat op/uitbouwen? (ga ook nog eens in het boek van AK kijken, daar was ook een stukje over dacht ik). Ideaal is natuurlijk dat hij zijn voet omhoog houdt tot ik klaar ben, maar dat lukt niet altijd in 1 keer (hangt er vanaf hoeveel erin zit :+ ). Kan ik misschien op een andere manier duidelijk maken dat hij zijn hoef omhoog moet houden tot ik klaar ben? Een jackpot als het wel lukt ofzo? (als er weinig in zit heb ik wel eens geluk, en misschien kan ik dat zo uitbouwen?).

Kent hij het hoef omhoog doen al dan? Zo ja, dan klik je de eerste keer als hij zijn hoef omhoog doet. Daarna wacht je een fractie van een seconde voor je klikt. En dan steeds iets langer. Soms ook weer even minder lang (kan demotiverend zijn als je het alleen maar steeds moeilijker maakt). En zoals amable noemde, kijk ook naar je paard. Sommige dagen gaat het moeizamer dus dan vraag je weer wat minder. Probeer het moment dat hij zelf afhaakt voor te zijn. Je moet echt kleine stappen maken! Als het nu vaak verkeerd gaat wil je waarschijnlijk te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:45

Het gaat niet vaak verkeerd, hij verliest gewoon vertrouwen zodra je iets met die hoef wil doen (al is het maar uitkrabben) en wil hem dan weer neerzetten. Dat is een beetje moeilijk uitbouwen .. Zo geeft hij makkelijk zat voetjes (vooraan toch, achteraan ben ik puur bezig met optillen en rustig houden), zelfs als ik ze niet vraag (wat bij [***] het flemen is is bij hem het voetjes geven :+ ) en houd het dan ook best lang omhoog zonder problemen ... Alleen zodra ik er wat mee wil doen wordt het een ander verhaal, en daar moet echt (dringend) aan gewerkt worden.. Hoeven zijn echt een ramp momenteel := (al lijkt hij er geen last van te hebben, maar toch..)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 14:59

[***] schreef:
Het gaat niet vaak verkeerd, hij verliest gewoon vertrouwen zodra je iets met die hoef wil doen (al is het maar uitkrabben) en wil hem dan weer neerzetten. Dat is een beetje moeilijk uitbouwen .. Zo geeft hij makkelijk zat voetjes (vooraan toch, achteraan ben ik puur bezig met optillen en rustig houden), zelfs als ik ze niet vraag (wat bij Cobe het flemen is is bij hem het voetjes geven :+ ) en houd het dan ook best lang omhoog zonder problemen ... Alleen zodra ik er wat mee wil doen wordt het een ander verhaal, en daar moet echt (dringend) aan gewerkt worden.. Hoeven zijn echt een ramp momenteel := (al lijkt hij er geen last van te hebben, maar toch..)

Dan is dat een kwestie van kleine stapjes, als je de hoef met je hand aan kan raken begin je daar en bouw je dat uit. Kun je er bv zachtjes op tikken met je vinger of vind hij dat al vervelend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:04

Dat gaat wel :j Ik raak vaak tussendoor zijn benen en hoeven aan en vraag dan een voetje om dat gewoon even te aaien en met mijn vingers op te tikken enzo .. Dat gaat prima :j (we hebben het nog steeds over de voorvoeten dan ;) ) Als je echt wat begint te doen met ander materiaal beginnen de "moeilijkheden" .. Probeer dat dus rustig op te bouwen in tijd, alleen lijkt er geen vooruitgang in te komen. Ik kan ze uiteindelijk wel uitkrabben, maar vaak niet zonder dat hij ze minsten 1x terug heeft neergezet.. Daarom wil ik dus uitbouwen door te tellen, maar het hangt inderdaad ook van dag tot dag af hoe goed het gaat .. en pff .. volgens mij ben ik gewoon niet geschikt voor zo'n dingen -O-

Heb hem nu al meer dan een jaar en lijk nog nergens te zitten .. Al weet ik wel dat dit komt omdat ik ten eerst heel erg aan het vertrouwen in het algemeen moest werken en dat heeft ook tijd nodig natuurlijk. Dat zit ondertussen wel prima, alleen blijft het een dun lijntje als het op zijn hoeven aankomt (en ik kan ook niet constant met die hoeven bezig zijn want dan wil hij niks meer met mij doen..) .. En het heeft natuurlijk ook niet geholpen dat ik dat vertrouwen vorig jaar heb beschadigd door hem in die hoefstal te laten bekappen :=

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:14

[***] schreef:
Dat gaat wel :j Ik raak vaak tussendoor zijn benen en hoeven aan en vraag dan een voetje om dat gewoon even te aaien en met mijn vingers op te tikken enzo .. Dat gaat prima :j (we hebben het nog steeds over de voorvoeten dan ;) ) Als je echt wat begint te doen met ander materiaal beginnen de "moeilijkheden" .. Probeer dat dus rustig op te bouwen in tijd, alleen lijkt er geen vooruitgang in te komen. Ik kan ze uiteindelijk wel uitkrabben, maar vaak niet zonder dat hij ze minsten 1x terug heeft neergezet..

Ok dus op zich kun je de hoeven wel met een hoefkrabber aanraken? En zelfs al een tijdje uitkrabben? Hoe zet hij de hoef terug, paniekerig of gewoon rustig? Vind hij het lichamelijk moeilijk om op 3 benen te staan, of vind hij het eng dat je aan zijn hoef komt?

edit: als je nu al even kan uitkrabben dan begin je daar. Begin op het punt dat je 100% zeker bent dat het goed gaat. Als dat 3 seconden is dan begin je daar, is het alleen aanraken met een krabbertje begin je daar. Klik daarvoor en ga dan naar bv 4 seconden. Steeds langer, dan weer even wat korter. Hardop tellen is een goed idee, het kan voor je paard een "ga zo door signaal" worden en voor jezelf geeft het duidelijkheid. En als je een keer vergeet te tellen dan klik je toch gewoon, geeft hem zijn snoepje en ga je weer verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:21

Ik kan inderdaad wel aanraken en beginnen te krabben :j Soms gaat het in 1 keer, maar vaak niet (omdat zijn hoeven zo vol zitten dat het er gewoon niet snel uit geraakt :+ ). Maar kan altijd wel een stukje krabben voor hij wat doet :j

Hij doet het eigenlijk vrij rustig, lijkt niet echt in paniek te zijn .. Tenzij er juist iets in de omgeving gebeurd, dan is het puur een reactie daarop en wil hij meteen zijn voet op de grond, dus dan gooit hij die neer zeg maar. Anders doet hij dat vrij rustig.

Trouwens, uit dit topic: [TVG] [FOTO] Blinde pony & HA Part 2 (Zeil) !

Echt gespannen lijkt hij daar niet :+
Maar wat juist het probleem is ben ik niet goed uit .. Het lijkt mij een vertrouwensding, zijn hoef in jouw handen leggen en jou daar vanalles mee laten doen betekent dat hij niet meteen weg kan als er wat gebeurd ... Misschien ook wat onbalans, zou kunnen, maar de problemen zijn volgens mij echt met de hoefsmid begonnen en dan verder gegaan tot het gewoon hoevenkrabben (omdat er op de manège altijd wel een vreemd iemand vanalles mee ging proberen.. Helpt ook niet natuurlijk). Dus ja, wat is het juist .. beetje moeilijk te zeggen...

Ik wil wel proberen om te kijken voor zo'n hoefstandaard van paardnatuurlijk (stalgenootje heeft er gelukkig 1 die ik mag lenen <3 ), daar kan hij namelijk zijn been in leggen .. en dan moet ik dat niet vasthouden terwijl ik krab of andere dingen probeer .. Misschien helpt dat al een stukje, maar zover ben ik ook nog niet geraakt .. Moet hij zijn hoef ergens inleggen en dat bouw je ook niet zomaar op natuurlijk..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 15:24

Sorry kan nu even niet naar je filmpje kijken, maar heb je mijn toevoeging op mijn post nog gezien? Als ik jou was zou ik zelf gewoon pauzes inlassen, zorg dat je hem voor bent. Het maakt toch niet uit dat het (nog) niet in 1 keer lukt? Hoefstandaard zou ik niet aan beginnen denk ik, geeft waarschijnlijk alleen extra spanning en maakt het trainen ingewikkelder.