Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 20:08

Swaatjuh je moet vanaf pag 171 bijlezen. :+

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:22

Haha jullie gaan wel erg off-topic voor dit topic zeg. :D

Vanavond hebben crosmuller en ik met elkaars paarden aan de lange teugel gewerkt. Dat was erg leuk om te doen! Ook voor ons beide de eerste keer dat we met het paard van de ander clickerden. Swa was lekker actief, toen ik daarna nog even met hem los door de wei ging rennen, zette hij zelfs nog een extra versnelling aan! En Myrtle zette ook haar beste beentje voor, was erg leuk om met haar te werken. Wel even wennen voor mij om met zo'n groot paard te lange teugelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 23:31

Klinkt goed! Ook interessant om eens met een ander clickerpaard te werken denk ik :j

Hier zijn we met vanalles bezig, is een beetje rare tijd de laatste week/weken .. Vandaag met [***] nog wel leuk gewerkt, hij deed het super! Met [***] heb ik gisteren nog wat clickerdingetjes gedaan, gewoon in de piste wat geklooid en bezig geweest met achterwaarts en zijwaarts met balkjes. [***] vond het leuheuk, was weer geweldig voor de mensen die op stal rondliepen :+ Verder krijgt hij af en toe een click en vooral heel veel "supers en goed zo's en jaaa's " maar doen we eigenlijk vrij gewone dingen.. Vorige week springles, zaterdag wat in de piste gereden en daarna de heuvel gedaan (ook in galop, zo cool :D ) en wat korte bochtjes en vandaag een dressuurles waar hij als beloning mocht springen... En leuk dat hij het vond, oortjes erop en gaan! :D Dus heb niet altijd een click & snoepje nodig, kan hem ook belonen met andere dingen :Y) :)) (na het springen heeft hij wel snoepje gehad hoor, blijft hij toch leuk vinden :+ ).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 07:43

swaatjuh schreef:
Haha jullie gaan wel erg off-topic voor dit topic zeg. :D

Vanavond hebben crosmuller en ik met elkaars paarden aan de lange teugel gewerkt. Dat was erg leuk om te doen! Ook voor ons beide de eerste keer dat we met het paard van de ander clickerden. Swa was lekker actief, toen ik daarna nog even met hem los door de wei ging rennen, zette hij zelfs nog een extra versnelling aan! En Myrtle zette ook haar beste beentje voor, was erg leuk om met haar te werken. Wel even wennen voor mij om met zo'n groot paard te lange teugelen.

Ja was superleuk! Allebei de paarden waren lekker actief :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:00

Ah partner..uh... paardenruil Leerzaam. leuk dat het zo goed ging.

Sabine, klinkt gezellig. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:10

Beetje offtopic.. gisteren naar een lezing van Frans de Waal geweest over zijn onderzoek naar moraal bij dieren (met name bonobo apen). Was echt superinteressant. De meesten kennen dit filmpje waarschijnlijk al, maar zo niet echt even kijken. Een kapucijn aapje krijgt een stukje komkommer als beloning voor een oefening, en dat is prima. Tot hij ziet dat zijn buurman een druif krijgt voor dezelfde oefening. dan zijn de rapen gaar :). http://www.youtube.com/watch?v=OwR5l8wfXlU

edit: ook erg leuk was een experiment waarbij een aapje (chimpansee ??) kon kiezen uit twee 'tokens", een rode en een groene. Als hij de rode aan de onderzoeker gaf kreeg hij een beloning. Als hij de groene gaf kregen hij en zijn buurman een beloning. Toen ze dat doorhadden kozen ze voornamelijk de groene. (Ik zie een nieuw bokt paarden experiment opdoemen :) ).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:24

O leuk zeg, ik heb een aantal boeken van hem gelezen en die vind ik ook zo interessant. Experiment ken ik, filmpje nog niet, ga ik eens kijken..

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:26

Owh gossie! Hij/zij heeft ook groot gelijk, druiven zijn ook veel lekkerder :)) Ik vind het wel een harteloze onderzoeker hoor, hoe kan je dit in hemelsnaam weerstaan?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:27

Visitor schreef:
O leuk zeg, ik heb een aantal boeken van hem gelezen en die vind ik ook zo interessant. Experiment ken ik, filmpje nog niet, ga ik eens kijken..

ik kan geen filmpje vinden van dat experiment met de rode en groene tokens, als iemand hem kan vinden hou ik me aanbevolen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:28

Amable schreef:
Owh gossie! Hij/zij heeft ook groot gelijk, druiven zijn ook veel lekkerder :)) Ik vind het wel een harteloze onderzoeker hoor, hoe kan je dit in hemelsnaam weerstaan?

ja dat dacht ik ook al :). Ze hebben het vast weer goed gemaakt later.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:30

Ik had eigenlijk ook wel willen zien hoe hij reageert als 'ie uiteindelijk wel een druif krijgt, best benieuwd of de motivatie dan harder omhoog gaat.

Overigens, op een ander kwam deze oproep, misschien hier iemand die kan helpen?

Ik ben al een tijd op zoek naar de boek(en) van Alexandra Kurland,The Click That Teaches-Step by Step Guide, en Riding With The Clicker,
alsmede de dvd's (er is een hele serie,het maakt mij niet uit welke dvd)

Ik heb bij de gangbare online winkels gezocht,het enige boek dat hier in NL beschikbaar is heb ik al.

Mocht er iemand zijn die de boeken heeft en er niets meer mee doet laat het weten alsjeblieft!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:54

Oh dat is ook toevallig, want ik heb vijf min geleden de hele serie te koop gezet (heb zelfs het boek, maar dan niet het boek riding met de clicker, alleen grondwerk)

het experiment kende ik al ja. Heel leuk (en beetje zielig voor het aapje)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:58

Nou, Liljebo, de dvd's daar heb ik anders ook wel interesse in!

Leuk, dat apenonderzoek, en dan nog durft men te beweren dat dieren geen gevoelens hebben

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 09:58

Waar heb je het te koop gezet? Heb je een link? Dan kan ik haar die sturen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:03

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:06

thx!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:21

Amable schreef:

Wat wel grappig was.. Frans vertelde dat hij boze reacties kreeg naar aanleiding van dit experiment, en ik dacht ja nogal wiedes, arm aapje :). Maar de boze reacties kwamen van economen en filosofen die dit niet konden plaatsen in hun belevingswereld. Ze zien rechtvaardigheidsgevoel als een menselijke uitvinding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 10:43

liljebo schreef:
Oh dat is ook toevallig, want ik heb vijf min geleden de hele serie te koop gezet (heb zelfs het boek, maar dan niet het boek riding met de clicker, alleen grondwerk)

het experiment kende ik al ja. Heel leuk (en beetje zielig voor het aapje)

:oo Zat even geleden nog te denken dat ik de rest van de serie ook wel wil bestellen, maar die douanekosten in Amerika hé .. (was toen wel een oplossing voor geloof ik, maar toen zat ik met DA-dingen dus ben er niet meer mee bezig geweest :+ ). Ik ga het eens bekijken O:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:12

CM mensen hebben wel meer problemen met het feit dat steeds meer bekend wordt over de intelligentie van dieren en waar ze toe in staat zijn. Logisch, want dat betekent veelal dat we vaak wel erg grof met dieren zijn omgesprongen als mens. En dat weten we liever niet.
Toch typisch he.

Ik heb besloten om alles te verkopen omdat ik graag een sulky wil kopen voor de shet. Gezien de enorme onkosten dit jaar, zit het er niet aan, tenzij ik eea verkoop.... was dus voor mij een kwestie van een keuze maken.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:15

liljebo schreef:
CM mensen hebben wel meer problemen met het feit dat steeds meer bekend wordt over de intelligentie van dieren en waar ze toe in staat zijn. Logisch, want dat betekent veelal dat we vaak wel erg grof met dieren zijn omgesprongen als mens. En dat weten we liever niet.
Toch typisch he.

Ja inderdaad.

Ik denk dat veel wetenschappers (filosofen ed), ook wel balen als aannames waar ze hun carrière en onderzoek op gebaseerd hebben niet blijken te kloppen. Daar zou ik ook niet blij van worden :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:43

Ja die zullen daar zeker van balen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ook veel 'gewone' mensen, dierenverzorgers en trainers liever niet worden geconfronteerd met het eenduidige bewijs dat hun aanpak de dieren behoorlijk tekort deed.

Ik weet dat ik mij nog schaam voor de manier waarop ik vroeger vaak dingen oploste en dan was ik toen evengoed maar een watje. Kun je nagaan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 11:48

liljebo schreef:
Ja die zullen daar zeker van balen. Maar ik denk eerlijk gezegd dat ook veel 'gewone' mensen, dierenverzorgers en trainers liever niet worden geconfronteerd met het eenduidige bewijs dat hun aanpak de dieren behoorlijk tekort deed.

Ik weet dat ik mij nog schaam voor de manier waarop ik vroeger vaak dingen oploste en dan was ik toen evengoed maar een watje. Kun je nagaan.

Ik kan me van jou niet voorstellen dat je iets heel ergs hebt gedaan ;). Maar ja je hebt gelijk, voor 'gewone' mensen ook niet altijd leuk.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:06

Citaat:

Dit geldt denk ik voor velen van ons - in ieder geval als je al wat jaartjes erop hebt zitten, zoals ik :-)
Gewoon gedrild in het verkopen van een flinke pets als het paard niet deed wat je wilde :-(

Helaas zijn veel mensen bang voor verandering - en zullen ze dus hun ogen sluiten en zich blijven sterk maken voor onwaarheden. Lekker veilig!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:12

Ik heb nooit echt iets ergs gedaan in de zin van mishandelen of zo, noch slaan e.d, maar ik heb wel dergelijk vroeger wel eens een hond 'aangepakt' omdat hij ''dominant' was en ik heb zeker ook de paarden niet altijd correct benaderd vanuit onbegrip en omdat het toen anders werd geleerd-

We hadden immers geen internet. We hadden alleen de mensen in de omgeving die je leerde hoe het moest en destijds was het toch vaak een kwestie van 'duidelijk maken wie de baas is' en zo. Er zijn zeker momenten waarop ik niet trots ben. Ik kan daar niets aan veranderen dan behalve in gedachte dieren mijn excuses aanbieden. Ik kan proberen om het nu anders te doen.

Probleem voor mij is wel naarmate ik meer weet, hoe meer ik een afkeer krijg van veel gangbare manieren van doen in ieder opzicht van de dierhouderij
Dan denk ik wel eens: wie denken wij eigenlijk dat we zijn, dat we andere levende wezens dit aandoen? Hoe arrogant kun je zijn als mens.
Want als puntje bij paaltje komt, zijn we niet meer dan dieren. We hebben toevallig door evolutie de hersens ontwikkeld, waardoor we nu prima in staat zijn de planeet naar zijn grootje te helpen en een boel stennis te schoppen, maar op menig ander gebied zijn we vergeleken met dieren slechts stumpers. Nee... eigenlijk erger dan dat... we hebben aardig wat schade aangericht op betrekkelijk korte tijd en daarmee dreigen we ons eigen voortbestaan onderuit te halen. Het handelen van dieren is er juist op gericht om het voortbestaan te garanderen; zich verder te ontwikkelen.

In welk universum zijn wij dan meer, of beter of hebben we het recht om ons daarboven te plaatsen?

Zomaar een gedachtengang... sorry... beetje filosofisch..

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 12:43

Gelukkig hebben ze nieuwe planeten gevonden met 'aardachtige' mogelijkheden - kunnen we gewoon opnieuw beginnen :-(

Leuk voorbeeldje van emoties bij paarden: Vanochtend heb ik mijn oudste merrie om gezondheidsredenen in een klein weitje gezet. De overige drie mochten het grote terrein op. Dat loopt in een soort u-vorm om mijn huis heen. Toen ze uit zicht van Herta verdwenen, begon die natuurlijk te hinniken. Na enig gedelibereer - lees: hinniken en heen en weer rennen - staan ze nu gewoon al uren in haar zicht te grazen!