Mimicry, interessant. Dat merkten wij vroeger al met de verzorgpony's. Dat de 2e alles veel sneller leerde dan de eerste. Nr 2 stond erbij in het weiland toen nr 1 werd (in)gereden en ook later met parcoursen springen en doorlopen in het weiland.
Ik heb me altijd afgevraagd of nr 2 de kunst gewoon afkeek of dat wij wat meer ervaring hadden en dat het daarom sneller en beter ging (of dat nr 2 gewoon slimmer was, maar dat leek niet). Nr 1 ging ook altijd even uitgebreid neuzen na de training en dan zeiden wij tegen elkaar: Kijk ze vertelt nr 2 wat ze gedaan heeft en wat je moet doen.

Ik ben overtuigd van mimicry bij paarden. Lijkt me op zich logisch voor een groepsdier met een sterke sociale hiërarchie en waarbij vriendschappen los van de hiërarchie kunnen ontstaan. Ik kan me ook voorstellen dat mimicry afhankelijk is van de relatie die de paarden tot elkaar hebben (vriendschap en hiërarchie) en dat het niet voor elk gedrag opgaat. Zo nam in bovenstaande situatie nr 2 (volgens ons-16 jarigen) wel wat dingen over met inrijden maar omgekeerd nam pony nr 1 niet het luchtzuig gedrag over van nr 2 (die dat van zijn moeder leerde die dat uren en uren achter elkaar deed).