Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nammie schreef:liljebo schreef:
Deze is trouwens ook wel boeiend (kreeg ik binnen via inge)
http://www.theequineindependent.com/?p=393
Allemaal nadenkertjes.
Tweede link gelezen , oei ,toepasselijk!
Wat ze schrijft over al die paarden die allemaal enge dingen moeten doen of aanraken...Dat de paarden dat dus wel doen , maar dat het de vraag is of ze het daardoor niet meer eng vinden.
Ik ga hier zo van twijfelen , maar er zal toch ooit eens een ontwormingsspuit in Fik moeten vrees ik....
Citaat:I do not pretend to use positive reinforcement all the time, but I reserve it for when I want to encourage my horse’s autonomy, alongside careful consideration of his evolutionary needs. I will use discrete and well-defined free-shaping sessions to reinforce the message that I will listen to my horse’s opinions. This is not to say that I will never over-ride my horse’s opinions because sometimes I do – afterall, none of us has autonomy 24/7 – but within a free-shaping session it is all his choice. The balance needs to be found where the horse has the self-confidence and trust in the owner that he can offer opinions confidently without feeling “shut down” if the opinions are over-ruled. I don’t use clicker training to train away problems or to train behaviours I actually care about training. I use clicker training to build a sufficiently strong relationship from which I can later use mild negative reinforcement when I feel it is appropriate. Obviously it depends very much on the horse as to how much of a balance must be struck between the need for free-shaping sessions and the appropriateness of incorporating mild pressure. In the early days of working with a new horse it may be that every interaction needs to be the horse’s decision. The long-term shaping plan will include being able to cope with direction from the human.
[***] schreef:Hier had ik het over:Citaat:I do not pretend to use positive reinforcement all the time, but I reserve it for when I want to encourage my horse’s autonomy, alongside careful consideration of his evolutionary needs. I will use discrete and well-defined free-shaping sessions to reinforce the message that I will listen to my horse’s opinions. This is not to say that I will never over-ride my horse’s opinions because sometimes I do – afterall, none of us has autonomy 24/7 – but within a free-shaping session it is all his choice. The balance needs to be found where the horse has the self-confidence and trust in the owner that he can offer opinions confidently without feeling “shut down” if the opinions are over-ruled. I don’t use clicker training to train away problems or to train behaviours I actually care about training. I use clicker training to build a sufficiently strong relationship from which I can later use mild negative reinforcement when I feel it is appropriate. Obviously it depends very much on the horse as to how much of a balance must be struck between the need for free-shaping sessions and the appropriateness of incorporating mild pressure. In the early days of working with a new horse it may be that every interaction needs to be the horse’s decision. The long-term shaping plan will include being able to cope with direction from the human.
Maar wat jij zegt klopt natuurlijk ookDat staat ook eerder in het artikel
[***] schreef:Misschien.. maar ik weet niet meteen hoe ik het anders kan uitleggen ..
Zoals ik eerder in het topic al heb gezegd probeer ik het werk in de piste leuker te maken dmv clickertraining, maar gebruik ik geen clickertraining als ik buiten ga rijden, daar gebruik ik (indien nodig, bij geen reacties op mijn cues) R- .. en dat vind pony gewoon prima en duidelijk ..
Nu heb ik recent dan die patterns ontdekt die Cobe blijkbaar ook interessant vindt, dus nu ga ik dat ook gebruiken in de piste en moet ik even kijken hoe de clickertraining daar al dan niet in past .. Maar daarvoor was het in de piste dus vooral freeshaping, gewoon kijken wat hij leuk vond en aanbood en daarmee werken, maar je kon het niet echt trainen noemen, ik wilde niks verbeteren, er waren geen bepaalde doelen, gewoon plezier hebben ... En het meer trainen deed ik dan buiten bv., waar ik dus niet gebruik maakte van de clicker, en waar hij eventuele "correcties" gewoon aanvaarde..
Maar ik weet niet of het nu duidelijker is
[***] schreef:Dat heeft ook helemaal niks met elkaar te maken?
Zoals jij het zegt lijk ik te zeggen "clickertraining is niet altijd vriendelijk dus is R- en fase 4 gebruiken gewoon goed en beter dan clickertraining". Iets in die richting.. Maar dat zeg ik helemaal nietOf dat bedoel ik in ieder geval niet
[***] schreef:Heb het artikel ook gelezen, interessant![]()
Ik denk dat je inderdaad voor ogen moet houden wat je traint en waarom. Clickertraining is niet heilig, niks is heilig, alles kan "misbruikt" worden .. En alles hangt af van hoe het paard het ontvangt .. Zolang je niet uit frustratie of boosheid met je paard werkt zie ik niks verkeerd in R-, maar dat hangt van paard tot paard af. Zo heb ik de voorbije dagen gemerkt dat Cobe het gewoon aanvaard als hij een fase 4 (mijn fase 4, is blijkbaar helemaal geen fase 4 maar zolang ik reactie krijg is het mij goed) "rond zijn oren" (niet letterlijk te nemen
) krijgt.
liljebo schreef:ps ik weet niet of jullie ook het radiostuk hebben gelezen... aan het eind van het programma wordt iets soortgelijks gezegd... ja, je kunt een dier tot veel meer trainen dan tot dusver wordt verwacht, maar een echt goed getraind dier doet niet de oefeningen als een robot, maar heeft geleerd dat er alternatieven zijn. Dat het de keuze kan maken iets juist niet te doen, bijvoorbeeld.
[***] schreef:Radiostuk is hier ook nog niet gelukt, heb gisteren wel een lezing gekeken over headshaking (niet die van epona, die staat ook nog in de planningmaar die in het headshaking-topic) en ja .. dat was wel even genoeg zullen we maar zeggen
![]()
Ik bedoel inderdaad dat alles "misbruikt" kan wordenEn dat beide manieren ervoor kunnen zorgen dat een paard zich slecht voelt of het idee krijgt zich niet meer te kunnen uitten.. Maar dat beide manieren ook goed kunnen werken voor een paard, het hangt gewoon van paard tot paard af .. Ik merk hier heel veel verschil tussen Cobe & Boke. Cobe die vindt het prima dat ik af en toe eens zeg 'en nu even opletten', terwijl Boke bij een "fase 4" meteen in paniek zou raken en mij helemaal niet meer leuk zou vinden .. En daar zit natuurlijk een belangrijk verschil, en dat moet je ook (h)erkennen als eigenaar/trainer van een paard
Je kan met clickertraining een paard heel makkelijk overvragen (zie de VD-voorbeelden) maar ook zijn mogelijkheid tot het uiten van een mening ontnemen (door bv. constant op de oortjes naar voren te focussen, of inderdaad het stil staan.. er is niks ergers voor een bang paard dan te moeten stilstaan, al zullen ze dat best wel proberen als er snoepjes op volgen). En dus is clickertraining in mijn ogen helemaal niet beter dan een andere methode.. Het is anders, dat zeker, maar ook niet heilig .. Dat bedoelde ik gewoon
[***] schreef:NatuurlijkEn het zal waarschijnlijk eerder daarmee gebeuren dan met clickertraining, dat durf ik ook zeggen.. Maar er zijn ook mensen die met R- werken en toch hun paard laten aangeven wat & hoe .. En dat wordt soms vergeten heb ik het idee, en dan wordt daar tegenover clickertraining gezet als het heilige middel, maar dat is ook maar net hoe je het aanpakt natuurlijk
[***] schreef:Ik ben zelf geen paard, dus ik kan wel zeggen wat ik wil, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat het paard dat hetzelfde ziet .. Wat ik wel weet is dat R+ (en zeker in combinatie met voer) niet in de natuur voorkomt ... Ik heb Cobe nog niet zien zeggen "goh, nu ben je fijn een pasje opzij gegaan, hier heb je een plukje gras" .. Terwijl ik hem wel al heb zien zeggen "als je nu niet opzij gaat dan ... ". Wil daarom niet zeggen dat je dat als mens ook zo letterlijk moet toepassen, maar wel dat het niet altijd zo moeilijk hoeft te zijn, gewoon simpel en duidelijk is soms nog beter in mijn ogen..Iets van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" .. ofzo
[***] schreef:Heb ook ergens iets in mijn hoofd zitten van je paard op gras te trainen, en daar dan het clickeren en de beloning tegenover zetten.. Hoeveel mensen kunnen zeggen dat hun paard dan met hen meewerkt? Dat je paard iets wil doen en daarvoor een snoepje ontvangen, in tegenstelling tot het gras wat rijkelijk beschikbaar is? Hier niet hoor ... Dus paardje maar gewoon in de weide laten staan en niks meer mee doen? Want paardje kiest als het de keuze heeft toch voor gras ipv dingen doen voor mij ...
Zo kan je het ook bekijkenEn hoeveel mensen zullen dat doen?
liljebo schreef:Mijn doel is bevrediging van mijn nieuwsgierigheid; trainen van eigen vaardigheden en geduld; leren begrijpen . Ik ben een nerd in dat opzicht (en in wel meer opzichten)
Dat is voor mij dus gewoon de reden van mijn keuzes.
En zo maakt ieder een eigen keuze aan de hand van eigen doelstelling.