Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 09:56

Nammie schreef:
Ja...zucht...ik heb echt iemand nodig die mij bij het handje neemt...ik vind dat ook zo knap van iedereen die helemaal alleen bezig zijn , en ook daadwerkelijk leren van hun ''fouten''.

Zo moet je het niet zien, je hebt iemand nodig die je een zetje in de juiste richting geeft. Dat hebben we allemaal soms nodig.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:00

liljebo schreef:
Het rijden van target naar target heb ik ook met silja gedaan, omdat ze heel moeilijk te rijden was in de wei. Er zat heel veel spanning in (leek heel rustig, maar dan voelde je opeens spanning en was er explosiegevaar), onwil tot en met willen gaan liggen.
Dus dacht ik heel basaal te beginnen met stappen van target tot target. Filmpje laten beoordelen door Inge. Deed nog veel fout, maar buiten dat bleek het probleem gewoon lichamelijk.
Ze is niet geschikt om op te gaan zitten, vanwege een ernstig probleem in haar achterhand.
Had ik natuurlijk eerder moeten begrijpen, maar goed... gezien het voorheen een draver was en ze in het begin buiten gewoon lekker liep, dacht ik daar niet aan. Ten tijde dat ik ermee aan het werk ging omdat ze buiten ook wat moeilijker werd, kreeg ze dus gewoon meer ongemak van die oude schade, die haar probleem veroorzaakte. (

Maar het is zoals CM zegt... je stuurt richting target... het aanraken doen ze zelf (op 1.81 meen ik, pikt sil zelfs het target :+ )
In mijn geval werk ik overigens met zacht kloppen als aansporen en een directe rein (nav een les die ik had van een westernjuf )
http://www.youtube.com/watch?v=NSsfxiBdr04

Ziet er goed uit!
Kan ik ook wel eens gaan gebruiken bij mijn merrie met ernstige motivatie problemen in de bak...
Geweldig dat ze die washand vastpakt hihi

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:03

Nammie schreef:
[

Ja...zucht...ik heb echt iemand nodig die mij bij het handje neemt...ik vind dat ook zo knap van iedereen die helemaal alleen bezig zijn , en ook daadwerkelijk leren van hun ''fouten''.

Haha dat klinkt alsof het allemaal vlekkeloos gaat... echt niet dus...
Ik heb ook momenten gehad waarin ik dacht : ik leer het noooooooooit. En ik heb massa's massa's fouten gemaakt, waarvan ik mij van een deel pas nu bewust ben.
En ik ben er nog steeds niet

Ik heb idd veel alleen gedaan (op een klein westernlesje en een videootje naar inge na) , maar dat kost dan echt veel tijd om van je fouten te leren.
Wat zeg ik... het kost veel tijd voordat je je realiseert welke fouten je maakt

Het is echt een kwestie van beseffen dat het een omturnen van je normale denkproces is, en dat heeft heel erg veel tijd nodig (je hersens gaan dat tegen, omdat die nu eenmaal een vast patroon willen handhaven)
Verder is het een kwestie van heel veel kijken, lezen, vragen stellen en meediscussieren waardoor je wordt gedwongen na te denken-
En natuurlijk uren maken met trainen (verstreken over jaren dus wel he... niet in 1 dag :+ ) en bij voorkeur met meerdere dieren werken

En ik kan je vertellen dat ik er evengoed nog lang niet ben. Les kan wel behulpzaam zijn als een zetje, dus als je die mogelijkheid hebt, is dat altijd een pre. Kijk dat je een juiste lesnemer vraagt. Ik vind dat er met clickertraining enorm veel kaf onder het koren is.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:05

crosmuller schreef:
Nammie schreef:

Zo moet je het niet zien, je hebt iemand nodig die je een zetje in de juiste richting geeft. Dat hebben we allemaal soms nodig.

En dat doen jullie! Fijn! <3
Ik durf best met mijn billen bloot een filmpje te posten...
Volgens mij heb ik die ene train met de trailer opgenomen , even kijken...

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:06

Het filmpje met het targetten zou ik nu anders aanpakken hoor... meer zoals LT. Maar goed... plaats maar filmpje. Leuk. Ga mijn eigen paarden klieren. Wil graag lt oefenen (op een klein vierkant dus nog). Zal eens kijken of ik kan filmen.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:11

liljebo schreef:
Nammie schreef:
[

Haha dat klinkt alsof het allemaal vlekkeloos gaat... echt niet dus...
Ik heb ook momenten gehad waarin ik dacht : ik leer het noooooooooit. En ik heb massa's massa's fouten gemaakt, waarvan ik mij van een deel pas nu bewust ben.
En ik ben er nog steeds niet

Ik heb idd veel alleen gedaan (op een klein westernlesje en een videootje naar inge na) , maar dat kost dan echt veel tijd om van je fouten te leren.
Wat zeg ik... het kost veel tijd voordat je je realiseert welke fouten je maakt

Het is echt een kwestie van beseffen dat het een omturnen van je normale denkproces is, en dat heeft heel erg veel tijd nodig (je hersens gaan dat tegen, omdat die nu eenmaal een vast patroon willen handhaven)
Verder is het een kwestie van heel veel kijken, lezen, vragen stellen en meediscussieren waardoor je wordt gedwongen na te denken-
En natuurlijk uren maken met trainen (verstreken over jaren dus wel he... niet in 1 dag :+ ) en bij voorkeur met meerdere dieren werken

En ik kan je vertellen dat ik er evengoed nog lang niet ben. Les kan wel behulpzaam zijn als een zetje, dus als je die mogelijkheid hebt, is dat altijd een pre. Kijk dat je een juiste lesnemer vraagt. Ik vind dat er met clickertraining enorm veel kaf onder het koren is.

Is ook zo , je hebt helemaal gelijk.
Ik blokkeer als ik zie dat ik niet het gewenste resultaat krijg , en kan dan meestal de simpelste oplossing niet vinden...

Helaas filmpje is deskundig gedeletet.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:12

Ik ga de trailer in de bak zetten! met ontwormingsspuit in de zak!

Succes met trainen LJ!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 10:22

Nammie schreef:
Ik blokkeer als ik zie dat ik niet het gewenste resultaat krijg , en kan dan meestal de simpelste oplossing niet vinden...

Wat doe je dan? Neem je dan even een pauze? Zo nee, misschien een goed idee om eens te doen? En dan even nadenken wat er wel goed ging, of je daar voor zou kunnen klikken of niet.. ik weet niet of je hier iets aan hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:48

liljebo schreef:
[naam] leuk dat het goed ging en wel goed om dan ook helemaal te stoppen daarna. Denk dat je anders ook een beetje het lot gaat tarten.
Voor mij staat clickeren niet los van trainen. Misschien dat ik het ook daardoor moeilijk vind je eerder verhaal te 'vertalen'. ¨

I know .. maar hier vind ik het moeilijk om alles met clickeren te doen, zoals het eigenlijk zou horen. Want dan zou ik met alles opnieuw moeten beginnen en het dan opbouwen en tja, moet eerlijk zeggen dat ik daar geen zin in heb :o Want daar heb ik het dus nog moeilijk mee .. Ik zie best wel wat in clickeren en zo beginnen met de HA-oefeningen enzo.. Maar de dingen die hij al kent .. Ik blijf het moeilijk vinden om te combineren :o Ik kan niet begrijpen dat als hij bv. zoals gisteren een slalom prachtig doet en ik click dan aan het einde dat hij dat weet dat dit voor heel de slalom is als je dat niet bochtje voor bochtje hebt opgebouwd ... Snap je? Of kan ik dat gewoon wel doen?

En als het zo gaat als gisteren en eergisteren heb ik het idee dat hij het super vindt hoe het gaat, even actie en daarna rust en een knuffel .. Ik blijf hem wel belonen met stem hoor, alleen dus niet letterlijk click en een snoepje.. Maar ik heb niet het idee dat hij dat mist. Ik had wat videos gezien en toen werd me heel veel duidelijk en hij reageerde er ook echt super op, dus ergens zit er wel logica in denk ik ..

Dus daarmee, ik zit weer een beetje in het R- gedoe, alleen niet letterlijk (veel faseverhoging is er niet geweest) en wel met stem, maar hij reageert er super op en heb hem lange tijd niet meer zo vrolijk gezien, en echt connectie maken met mij.. Misschien omdat hij gewoon zo'n type paard is? Naar andere paarden toe werkt hij ook op die manier, ik heb het idee dat hij zoiets heeft van "eindelijk eens een mens wat gewoon simpel & duidelijk is" .. Moeilijk uitleggen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:57

Pauze is idd goed idee. Humor van inzien ook...

Ik ging net ijverig werken... dacht ik.
Fototoestel mee om te filmen hoe ik links/rechts probeer aan te leren en de basis leg voor lange teugelwerk.
Vorige keer ging zo fijn... zelfs met trulsa, zowel lt als een dag later aanzetje tot longeren (om de pionnetjes stappen dus) dus tja...
Maar de paarden waren een andere mening toegedaan.
Het was al erg warm, heel veel steekbeesten en ze gaan uit zichzelf dan nauwelijks de wei uit. En daar kom ik dan met mijn worteltjes waar ze ook nog iets voor moeten doeoeoeoeoen.

Goed... om een lang verhaal kort te maken... het was de lamste en meest chaotische sessie ooit, maar ik heb in ieder geval goed gelachen.
Zeker niet in de laatste plaats met silja, die het eigenlijk als enige echt wel kent, maar dus geen zin had om met LT te werken en lekker ging klooien.

Nu heb ik onlangs een radioshow gehoord over leren van dieren (zal hem opzoeken en plaatsen) en daarin werd ook verteld dat juist de zeer goed getrainde dieren soms heel duidelijk keuzes kunnen maken. die niet altijd in de lijn der bedoelingen liggen.
Vaak wordt dan gedacht dat het dier alles is vergeten, maar het tegendeel is waar. Het kent gewoon ook de andere opties.

Daarnaast las ik ook een stuk over clickertraining en het feit dat paarden (en andere dieren) nee moeten kunnen zeggen.
Ik schreef hier een tijd geleden dat ik de paarden wilde leren om ja of nee te zeggen; keuzes te maken en dat ik nog overwoog hoe ik dat moest aanpakken. Nou... vandaag heb ik geleerd dat ze prima ja en nee kunnen zeggen en ook duidelijke keuzes maken,

Bij trulsa ben ik een beetje onzeker of ze het snapte (heeft het pas een keer gedaan en de afstanden waren groter dan die eerste keer) of gewoon beetje een verwend mormel is. :+. Hou het maar op het eerste. Silja had duidelijk zin om beetje aan te rommelen (maar was daarna heel lief met mij, toen ze merkte dat ze die keuze ook mocht maken en ze weer los in de wei liep... niet meer van mijn zijde te slaan) en bij Hälga dacht ik even dat ze het concept niet meer begreep (heeft het ook nog niet vaak gedaan) of gewoon geen zin had. Toen ik de teugels echt helemaal los liet en gewoon haar gang liet gaan, was ze zeer duidelijk. In een stevige mars marcheerde ze naar de uitgang, waar ze bleef staan en mij aankeek. :+
Leuk.. paarden met een eigen mening.
Maar goed dat ze gepensioneerd zijn en dat ik er geen olympische spelen mee hoef te winnen, :+
Shakira deed overigens wel best goed mee. Heb het bij haar, juist omdat het voor het eerst op een kleine onderbreking na zo goed ging, maar heel kort gehouden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:59

[***] schreef:
I know .. maar hier vind ik het moeilijk om alles met clickeren te doen, zoals het eigenlijk zou horen. Want dan zou ik met alles opnieuw moeten beginnen en het dan opbouwen en tja, moet eerlijk zeggen dat ik daar geen zin in heb :o Want daar heb ik het dus nog moeilijk mee .. Ik zie best wel wat in clickeren en zo beginnen met de HA-oefeningen enzo.. Maar de dingen die hij al kent .. Ik blijf het moeilijk vinden om te combineren :o Ik kan niet begrijpen dat als hij bv. zoals gisteren een slalom prachtig doet en ik click dan aan het einde dat hij dat weet dat dit voor heel de slalom is als je dat niet bochtje voor bochtje hebt opgebouwd ... Snap je? Of kan ik dat gewoon wel doen?
:+

Ik denk dat je niet echt bezig moet zijn met wat hoort en niet hoort, maar gewoon moet kijken wat voor jullie leuk is.
Ik zou bv de slaom niet opnieuw beginnen met voor elk bochtje te clicken. Als je ooit besluit er toch de click bij te pakken, zou je die gewoon kunnen gebruiken voor een extreem goed antwoord op een vraag van je. Zo kun je het ook invoeren. Als je dat al wil,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:08

Ik ga kijken :j De antwoorden komen vanzelf wel denk ik ..
Ik ben nu vooral met patronen bezig, verschillende dingen met hetzelfde object en dat hij echt moet gaan nadenken wat ik van hem wil .. Dat vindt hij wel wat heb ik het idee .. je ziet hem echt kijken & vragen en hij deed echt super hard zijn best. Ben ik echt niet gewend van hem :')

*gaat nu alles bijlezen :o :Y) *

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:13

[***] schreef:
Ik ga kijken :j De antwoorden komen vanzelf wel denk ik ..
Ik ben nu vooral met patronen bezig, verschillende dingen met hetzelfde object en dat hij echt moet gaan nadenken wat ik van hem wil .. Dat vindt hij wel wat heb ik het idee .. je ziet hem echt kijken & vragen en hij deed echt super hard zijn best. Ben ik echt niet gewend van hem :')

*gaat nu alles bijlezen :o :Y) *

Kun je eens vertellen hoe zo'n oefening er dan precies uitziet? Klinkt interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:26

Goh.. uitleggen.. mijn sterkste kant :+
Je begint doorgaans met "touch it", hiervan is het uiteindelijk de bedoeling dat je vanuit zone 3 (zadelhoogte zeg maar), 4 (achterhand) of 5 (achter het paard) je paard naar een bepaald object stuurt puur op je focus. Dus dat je paard zich echt op jou richt en puur jouw focus uiteindelijk naar bepaalde dingen toe gaat (trouwens ook leuk om te gebruiken als je paard bang heeft van dingen).

Maar je kan dit heel erg uitbreiden.. Neem bv. gewoon simpel een sprong.. je kan aan je paard vragen om te springen, en dan om na de sprong door te lopen, of om na de sprong te stoppen en al dan niet naar je te kijken. Je kan vragen om half over de sprong te gaan en dan vooruit of achteruit of zijwaarts er terug af (moet je het wel niet te hoog maken natuurlijk :P ). Je kan vragen dat hij voor de sprong stopt, en dan terug weg of toch nog springen. Of je kan hem zijwaarts vragen, voor de sprong, of over de sprong, van je weg of naar je toe. Etc. etc. etc. Je kan 100 verschillende dingen doen met 1 sprong, of met pionnen enzo .. Dus je paard weet dat hij iets 'moet' doen met dat object, maar weet op voorhand niet wat, dat hangt van jouw communicatie en aanwijzingen naar hem toe af ..

Hopelijk kan je een beetje volgen :+
[***] lijkt het wel wat te vinden allemaal :j En hij begint ook echt te spelen .. zo van "als ik nu dit doe, wat doe jij dan"? En daar reageer ik dan op en dan reageert hij weer op mij etc. Ik heb via een video geleerd om vooral weg te blijven van zijn kont, dus niet het drijven naar zone 4 of 5 zoals ze je eigenlijk leren, maar dat bij dit soort paarden dus net niet doen .. En blijkbaar zit er wel een kern van waarheid in, want hij doet echt super mee, ook draven op de cirkel enzo is helemaal geen probleem, en hij is helemaal niet meer boos! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:34

Klinkt leuk sabine... in het clickeren heb je ook dat soort spelletjes (al heb ik het tot dusver vooral met hond en kat gezien). Zoiets als bv duizend dingen met een doos.
Misschien wel een idee om ook eens met de paarden te doen... lijkt me wel iets voor sil

Voor de geinteresseerden onder jullie... gaat niet echt over paarden, maar over leervermogen van dieren. Duurt ong een klein uurtje, dus als je ernaar wilt luisteren, zou ik ervoor gaan zitten.
Ik vond het wel erg boeiend (heb het zelf in delen geluisterd)

http://www.laphamsquarterly.org/audio-v ... -minds.php

Deze is trouwens ook wel boeiend (kreeg ik binnen via inge)
http://www.theequineindependent.com/?p=393

Allemaal nadenkertjes. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 12:49

Ik vind het ook wel interessant :j En het helpt ook om niet rechtlijnig te denken .. Niet van "er staat een sprong dus pony moet springen" maar echt van "wat zouden we nog kunnen doen buiten springen ..". En je zag letterlijk de vraagtekentjes uit [***]'s hoofd komen :Y) :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:34

liljebo schreef:
Klinkt leuk sabine... in het clickeren heb je ook dat soort spelletjes (al heb ik het tot dusver vooral met hond en kat gezien). Zoiets als bv duizend dingen met een doos.
Misschien wel een idee om ook eens met de paarden te doen... lijkt me wel iets voor sil

Voor de geinteresseerden onder jullie... gaat niet echt over paarden, maar over leervermogen van dieren. Duurt ong een klein uurtje, dus als je ernaar wilt luisteren, zou ik ervoor gaan zitten.

Oh help LJ en sabine wat doen jullie me aan, ik had het al druk. Wanneer moet ik al die leuke ideeën uitvoeren en radio programma's luisteren ;).

edit: en de katten moeten 1000 dingen gaan doen met een doos

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 19:20

Nammie schreef:
crosmuller schreef:
@nammie vervelend dat het zo liep, maar niet te streng voor jezelf. We gaan allemaal wel eens de mist in. Advies van LJ lijkt me goed. Ik was vorig jaar op een clinic van Alexandra Kurland en zij adviseerde om ook andere oefeningen in de buurt van de trailer te doen (zei LJ ook al geloof ik). Of welk eng voorwerp dan ook, alleen het angstaanjagende voorwerp targeten is niet altijd voldoende om angst te overwinnen. Ik had me zelf voorgenomen om dit eens uit te proberen met Myrtle en haar 'skippybal angst', maar is er nog niet van gekomen (ze raakt hem aan maar blijft gespannen).

.

Hier dus precies hetzelfde met de ontwormingsspuit en nog veel meer dingen.[spuitbussen , smeerseltjes zoals wondcreme of groene leem etc]
Hij target hem wel , maar alleen als de spuit ''doodstil'' is. Zodra de spuit beweegt , omdat ik mijn hand beweeg zie je direct een angstige houding van Fik.
Wat zou jouw volgende stap zijn?

Ik heb bij gelezen. Goh, wat is er veel gebeurd hier. IK zit nog midden in de verhuizing, dozen en een half geschilderde kamer en 2 gestreste poezen.
Behalve de tip die al is gegeven: wormspuit overal mee naar toe nemen in je zak, zou je ook creatief kunnen zijn met die spuit. Spuit aan een touwtje ophangen in de buurt (op stal, weilandhek, voerplaats, poetsplaats).

Je zal zien dat het niet de spuit is waar je paard zo bang voor is, maar de combinatie: spuit in hand. Maak de stappen dus super klein: hij target de spuit, als dat echt bevestigd is, beweeg de spuit van hem af (1 of 2 cm) als hij wil targetten. Kijk wat hij doet. Misschien moet je hem daarna weer stil houden. Probeer hem te verleiden om 'er achteraan te gaan', al is het maar met de ogen. Click daarvoor.

Beweeg daarna pas heen en weer (in plaats van van hem af) en als dat heel erg goed gaat, dan zou je hem kunnen aaien met de spuit. Niet op het hoofd beginnen, maar meestal is op de schoft wel een goede, soms op de achterhand. Laat je paard tussendoor telkens targetten. Vergeet niet de spuit weg te halen als je beloond (even achter je rug). Doe vooral niets 'stiekem' en overhaast niets. O nee voor je hem benaderd met de spuit om te aaien, kun je zelfs nog een tussenstap doen: m,et de spuit in je hand benaderen van 3 meter. Laat de spuit zien, beweeg 10 dm naar voren (kijk goed naar je paard en wacht niet tot hij zijn gewicht al naar de achterhand heeft verplaatst), click, leg spuit neer en beloon. Het kan heel goed helpen met een hek te werken, het paard weet heel goed dat jij niet over het hek komt met die spuit.

Bedenk of er nog kleinere stappen te bedenken zijn. Het is niet alleen de spuit, maar het kan ook het wantrouwen uit het verleden zijn. Als mensen hun paard dwingen de wormkuur te nemen (vastbinden, blinddoeken, forceren) dan speelt dat ook mee. Kan het paard 'mee beslissen' of hij er al aan toe is de spuit te bekijken, aan te raken en door aangeraakt te worden dan helpt dat in het vertrouwen winnen. Ik zeg niet dat jij je paard hebt gedwongen hoor, ;) maar meestal is dat de normale gang van zaken: effe snel erin en 'niet zeuren, paard'.

Verder is het altijd moeilijk gerichte tips te geven voor een situatie die je niet kent. Een beschrijving van de trainer is heel anders dan een filmpje. Maar op bovenstaande manier heb ik Kyra oa aan de vliegenspray leren wennen.

Ik deed dit dan een paar sessies, soms 3 dagen achter elkaar en dan een paar dagen rust. Dat helpt altijd erg goed om nog betere resultaten te krijgen. Tijdslimiet loslaten en gewoon 'af en toe' even enkele minuten aan besteden. Maak vooraf een maximaal te halen doel, zodat je niet te snel gaat of nog doorgaat als het eigenlijk al goed is. Doel hoeft niet behaald te worden maar is meer als een 'maximale grens' bedoeld. Het is zoooo verleidelijk 'nog 1 x' te vragen als het erg goed gaat.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:12

crosmuller schreef:
Nammie schreef:

Wat doe je dan? Neem je dan even een pauze? Zo nee, misschien een goed idee om eens te doen? En dan even nadenken wat er wel goed ging, of je daar voor zou kunnen klikken of niet.. ik weet niet of je hier iets aan hebt.

Ik geef ip 10 beloningen en dan neem ik pauze.
Het is gewoon lastig , bevriest mijn paard niet , dan doe ik het wel :+

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:39

HippoLogic schreef:
Nammie schreef:

Hier dus precies hetzelfde met de ontwormingsspuit en nog veel meer dingen.[spuitbussen , smeerseltjes zoals wondcreme of groene leem etc]
Hij target hem wel , maar alleen als de spuit ''doodstil'' is. Zodra de spuit beweegt , omdat ik mijn hand beweeg zie je direct een angstige houding van Fik.
Wat zou jouw volgende stap zijn?

Ik heb bij gelezen. Goh, wat is er veel gebeurd hier. IK zit nog midden in de verhuizing, dozen en een half geschilderde kamer en 2 gestreste poezen.
Behalve de tip die al is gegeven: wormspuit overal mee naar toe nemen in je zak, zou je ook creatief kunnen zijn met die spuit. Spuit aan een touwtje ophangen in de buurt (op stal, weilandhek, voerplaats, poetsplaats).

Je zal zien dat het niet de spuit is waar je paard zo bang voor is, maar de combinatie: spuit in hand. Maak de stappen dus super klein: hij target de spuit, als dat echt bevestigd is, beweeg de spuit van hem af (1 of 2 cm) als hij wil targetten. Kijk wat hij doet. Misschien moet je hem daarna weer stil houden. Probeer hem te verleiden om 'er achteraan te gaan', al is het maar met de ogen. Click daarvoor.

Beweeg daarna pas heen en weer (in plaats van van hem af) en als dat heel erg goed gaat, dan zou je hem kunnen aaien met de spuit. Niet op het hoofd beginnen, maar meestal is op de schoft wel een goede, soms op de achterhand. Laat je paard tussendoor telkens targetten. Vergeet niet de spuit weg te halen als je beloond (even achter je rug). Doe vooral niets 'stiekem' en overhaast niets. O nee voor je hem benaderd met de spuit om te aaien, kun je zelfs nog een tussenstap doen: m,et de spuit in je hand benaderen van 3 meter. Laat de spuit zien, beweeg 10 dm naar voren (kijk goed naar je paard en wacht niet tot hij zijn gewicht al naar de achterhand heeft verplaatst), click, leg spuit neer en beloon. Het kan heel goed helpen met een hek te werken, het paard weet heel goed dat jij niet over het hek komt met die spuit.

Bedenk of er nog kleinere stappen te bedenken zijn. Het is niet alleen de spuit, maar het kan ook het wantrouwen uit het verleden zijn. Als mensen hun paard dwingen de wormkuur te nemen (vastbinden, blinddoeken, forceren) dan speelt dat ook mee. Kan het paard 'mee beslissen' of hij er al aan toe is de spuit te bekijken, aan te raken en door aangeraakt te worden dan helpt dat in het vertrouwen winnen. Ik zeg niet dat jij je paard hebt gedwongen hoor, ;) maar meestal is dat de normale gang van zaken: effe snel erin en 'niet zeuren, paard'.

Verder is het altijd moeilijk gerichte tips te geven voor een situatie die je niet kent. Een beschrijving van de trainer is heel anders dan een filmpje. Maar op bovenstaande manier heb ik Kyra oa aan de vliegenspray leren wennen.

Ik deed dit dan een paar sessies, soms 3 dagen achter elkaar en dan een paar dagen rust. Dat helpt altijd erg goed om nog betere resultaten te krijgen. Tijdslimiet loslaten en gewoon 'af en toe' even enkele minuten aan besteden. Maak vooraf een maximaal te halen doel, zodat je niet te snel gaat of nog doorgaat als het eigenlijk al goed is. Doel hoeft niet behaald te worden maar is meer als een 'maximale grens' bedoeld. Het is zoooo verleidelijk 'nog 1 x' te vragen als het erg goed gaat.

Owww super!!
Yep , het is spuit in mensenhand , net als de spuitzooi en de trailer... Zodra er geen mens in de buurt is , dan sloopt hij de bende!
Ik kan de spuit al weggooien en dan target Fik de spuit wel.
Ook kan ik hem ermee aaien , net als met de spuitzooi , maar je ziet hem achterdochtig zijn.
Het ging weer goed fout toen ik hem de spuit wou laten targetten met de zijkant van zijn mond....

Ik denk dat Fik met zijn 180 cm schofthoogte , niet uit zichzelf zijn hoofd naar beneden heeft gedaan tijdens het ontwormen |(
Heb er best wel meoite mee dat hij dit soort dingen ook aan mij linkt...het licht niet aan mij , maar aan mesne in het algemeen.
hoop dat dat ooit nog goedkomt.

En die tip met dat extra stapje , 3 meter voor hem gaan staan met de spuit , ga ik op film zetten :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 00:26

Als je al kan targetten op de wormspuit én hem ermee kan benaderen (want je kan hem er mee aaien) dan ben je al een heel eind hoor. Niet op zijn hoofd ermee aaien. Eerst overal elders (benen, schoft, rug, staart, buik). Pas als dat het gewoonst van de wereld is dan ga je misschien weer wat anders verzinnen.

Doe een context shift: verander de context eens en presenteer de wormspuit als je aan het rijden bent, buiten aan het wandelen (en geef grasjes als beloning). Pas als dat allemaal heel erg goed gaat ga je meer richting hoofd. Niet per centimeter, maar neem milimeters.

Daarnaast kun je bv ook ttouch oefeningen met de mond gaan doen, leren hoofd laag, je paard alvast het bit zelf in zijn mond leren nemen, tandvlees masseren, lippen optillen, vinger in de mondhoek (voorzichtig! Hier komt ook het wormspuitentrauma weer bij kijken) en alles wat je maar anders kunt verzinnen om gefrunnik aan hoofd en mond zo leuk en gewoon mogelijk te maken. Verzin 10 mogelijke oefeningen, schrijf ze op en hang ze op stal.

Kleine stappen en grote beloningen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:34

Wil ik nog even aan toevoegen dat je niet in de verleiding moet komen te snel de spuit met de mond in verband te brengen... je bevestigd dat zijn achterdocht. (dat blijkt dus) Ik weet heel goed hoe enorm groot de verleiding is. Zeker als het goed lijkt te gaan. Het is de kunst daar niet voor te bezwijken.
(is net zoiets als stoppen als het heel goed gaat.... ook al zo moeilijk, maar net die ene keer extra kan een keer teveel zijn. Een valkuil waar ik ook nog wel eens intrap)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:49

En als je dan eenmaal zo ver bent dat spuit in de mond heel gewoon is geworden en je wil echt gaan spuiten, begin dan niet met een wormkuur maar met iets wat ie lekker vindt, bijvoorbeeld appelmoes en doe dat eerst heel vaak. (En na de wormkuur ook weer.)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:21

GRappig dat die appelmoes toch telkens genoemd wordt: ik ken persoonlijk geen paard dat dat eet. Raar genoeg.
@Liljebo: dat was mijn hele punt. :+ Bedankt voor de samenvatting. :D

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:07

liljebo schreef:

Tweede link gelezen , oei ,toepasselijk!
Wat ze schrijft over al die paarden die allemaal enge dingen moeten doen of aanraken...Dat de paarden dat dus wel doen , maar dat het de vraag is of ze het daardoor niet meer eng vinden.
Ik ga hier zo van twijfelen , maar er zal toch ooit eens een ontwormingsspuit in Fik moeten vrees ik....