Nammie schreef:
Hier dus precies hetzelfde met de ontwormingsspuit en nog veel meer dingen.[spuitbussen , smeerseltjes zoals wondcreme of groene leem etc]
Hij target hem wel , maar alleen als de spuit ''doodstil'' is. Zodra de spuit beweegt , omdat ik mijn hand beweeg zie je direct een angstige houding van Fik.
Wat zou jouw volgende stap zijn?
Ik heb bij gelezen. Goh, wat is er veel gebeurd hier. IK zit nog midden in de verhuizing, dozen en een half geschilderde kamer en 2 gestreste poezen.
Behalve de tip die al is gegeven: wormspuit overal mee naar toe nemen in je zak, zou je ook creatief kunnen zijn met die spuit. Spuit aan een touwtje ophangen in de buurt (op stal, weilandhek, voerplaats, poetsplaats).
Je zal zien dat het niet de spuit is waar je paard zo bang voor is, maar de combinatie: spuit in hand. Maak de stappen dus super klein: hij target de spuit, als dat echt bevestigd is, beweeg de spuit van hem af (1 of 2 cm) als hij wil targetten. Kijk wat hij doet. Misschien moet je hem daarna weer stil houden. Probeer hem te verleiden om 'er achteraan te gaan', al is het maar met de ogen. Click daarvoor.
Beweeg daarna pas heen en weer (in plaats van van hem af) en als dat heel erg goed gaat, dan zou je hem kunnen aaien met de spuit. Niet op het hoofd beginnen, maar meestal is op de schoft wel een goede, soms op de achterhand. Laat je paard tussendoor telkens targetten. Vergeet niet de spuit weg te halen als je beloond (even achter je rug). Doe vooral niets 'stiekem' en overhaast niets. O nee voor je hem benaderd met de spuit om te aaien, kun je zelfs nog een tussenstap doen: m,et de spuit in je hand benaderen van 3 meter. Laat de spuit zien, beweeg 10 dm naar voren (kijk goed naar je paard en wacht niet tot hij zijn gewicht al naar de achterhand heeft verplaatst), click, leg spuit neer en beloon. Het kan heel goed helpen met een hek te werken, het paard weet heel goed dat jij niet over het hek komt met die spuit.
Bedenk of er nog kleinere stappen te bedenken zijn. Het is niet alleen de spuit, maar het kan ook het wantrouwen uit het verleden zijn. Als mensen hun paard dwingen de wormkuur te nemen (vastbinden, blinddoeken, forceren) dan speelt dat ook mee. Kan het paard 'mee beslissen' of hij er al aan toe is de spuit te bekijken, aan te raken en door aangeraakt te worden dan helpt dat in het vertrouwen winnen. Ik zeg niet dat jij je paard hebt gedwongen hoor,

maar meestal is dat de normale gang van zaken: effe snel erin en 'niet zeuren, paard'.
Verder is het altijd moeilijk gerichte tips te geven voor een situatie die je niet kent. Een beschrijving van de trainer is heel anders dan een filmpje. Maar op bovenstaande manier heb ik Kyra oa aan de vliegenspray leren wennen.
Ik deed dit dan een paar sessies, soms 3 dagen achter elkaar en dan een paar dagen rust. Dat helpt altijd erg goed om nog betere resultaten te krijgen. Tijdslimiet loslaten en gewoon 'af en toe' even enkele minuten aan besteden. Maak vooraf een maximaal te halen doel, zodat je niet te snel gaat of nog doorgaat als het eigenlijk al goed is. Doel hoeft niet behaald te worden maar is meer als een 'maximale grens' bedoeld. Het is zoooo verleidelijk 'nog 1 x' te vragen als het erg goed gaat.