Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
liljebo schreef:Waarschijnlijk ga je met alles te snel.
crosmuller schreef:@nammie vervelend dat het zo liep, maar niet te streng voor jezelf. We gaan allemaal wel eens de mist in. Advies van LJ lijkt me goed. Ik was vorig jaar op een clinic van Alexandra Kurland en zij adviseerde om ook andere oefeningen in de buurt van de trailer te doen (zei LJ ook al geloof ik). Of welk eng voorwerp dan ook, alleen het angstaanjagende voorwerp targeten is niet altijd voldoende om angst te overwinnen. Ik had me zelf voorgenomen om dit eens uit te proberen met Myrtle en haar 'skippybal angst', maar is er nog niet van gekomen (ze raakt hem aan maar blijft gespannen).
.
nimue2010 schreef:@Nammie; ik heb mijn trailer gewoon zo dicht bij de stal gezet dat mijn paarden hem altijd zagen, dat ze er langs moesten bij het in en uit de wei gaan - bij alle gewone dagelijkse dingen en er vooral niet op gefocuset, om alle drama rond de hele trailer weg te halen (heb ook een moeilijke lader). Na een tijdje ben ik begonnen met clickertraining ivm laden - dat ging toen redelijk goed...
liljebo schreef:CM... gewoon lekker van genieten. We hebben allemaal topdagen en mindere dagen.
laatst wilde ik vol goede moed gaat trainen... hadden alle paarden zoiets als Bleeerrgh.
Heb dus maar gewoon even bij de rondgehangen.
Bleek ook logisch, Trainde altijd 's avonds, maar nu het warmer wordt staan ze overdag zoveel mogelijk in de stal en komen alleen zo nu en dan even eruit om snel wat te eten en rennen dan weer terug (bescherming tegen insecten) 's avonds komen ze de stal uit en willen ze dus bij-eten voor een hele dag en rondlopen. Dat is dus gewoon geen geschikt moment voor training.
Mbt het van pion naar pion lopen... momenteel werk ik nog met een klein vierkant, omdat hälga er niets in zag en de kleintjes het nog niet begrepen, maar ik ga clicker zeker tussendoor ook voor bv voorwaartse impuls, goede beweging etc. Anders krijg je erg snel verveling.
Ik hou het ook kort en zodra ik de paaltjes in de hoeken kan zetten, ga ik ze ook weglaten en vooral dingen als impuls en goede beweging clicken. Maar zover ben ik nog niet
mbt longeren van Shakira. Ogenschijnlijk ging het 'normale' longeren niet slecht. Maar ze wilde nog wel eens 'weg' en ik moest toch soms wel redelijk wat druk zetten en dat beviel mij gewoon niet.
Ik heb dus het hele idee dat ze conditie moet trainen aan de kant gegooid (dat komt dan later wel en tijdens het wandelen)en ben begonnen met om een pion lopen, maar dat was praktisch wat lastig. Ze leerde het wel snel, maar dan moest ik haar iedere keer weer ervoor plaatsen.
Daarna dus gekozen voor een piepklein cirkeltje van pionnen om mijn voeten heen en haar rond laten lopen. Ik heb daarbij geen druk gebruikt, maar veel beloond. In het begin alleen al voor het in beweging komen (wel erop gelet dat ik haar op de juiste plek beloonde, dus op het cirkeltje, waar ik haar wilde hebben) Opvallend was dat ze het bv rechtsom opeens begreep en dat ik linksom weer van voren af aan moest beginnen. Had ik niet echt verwacht. Ik gebruikte wel een lang touw... niet om haar vast te houden of te dirigeren (het hing gewoon slap) maar als vangnet als ze helemaal vertrok. Achteraf zou ik dat niet meer doen.
Nu ben ik het cirkeltje groter aan het maken. Beetje voor beetje hoor.
Wat nu leuk is... ik heb het gisteren geoefend met een iets groter cirkeltje (ong 1 meter van mijn voeten, hooguit? ) en het touw losgemaakt. En ze begreep het concept links en rechtsom. Ging heel goed. (met longeren wilde ze toch vaak weg)
Nu wil ik de cirkel dus groter en groter maken en gewoon op deze wijze doorwerken.
Vooralsnog gewoon clickeren voor het blijven op de cirkel en daarna voor bv de juiste stelling op de cirkel.
Later wil ik daar dan cues bij gaan zetten, zoals halt, draf, galop, draaien.
Zal nog een aardige uitdaging zijn om die tempowisselingen te leren.
Erg opvallend... geloofde niet dat ik trulsa kon leren longeren... ze is zo onhandig en zo'n tank... maar ze had dit concept ook heel erg snel door. Grappig. (al hoeft zijn nooit verder dan stap... dat is voor haar vermoeiend genoeg)
Nammie schreef:Ik vind het moeilijk om met hem te trainen , hij is zo achterdochtig , of hij geeft zich volledig over.
Hij is wel gefocused , maar vind niks echt leuk om te doen.
Simpele dingen waar ik mijn eigen paarden [ zonder trauma's] echt enthousiast mee kreeg , zoals spiegelen en targetten , doet hij braaf , maar zonder enthousiasme.
Thanks voor het wakker schudden!!
Nammie schreef:Bleef ze ook met haar lange zijde langs de pionen staan tijdens de beloning? of draaide ze dan wel haar hoofd naar je toe , kont naar buiten?
nimue2010 schreef:Citaat:Ik ga hem zo weer in de bak zetten
Vergeet niet ook af en toe de deuren open te hebben - anders wordt dat een volgend punt
Nammie schreef:crosmuller schreef:@nammie vervelend dat het zo liep, maar niet te streng voor jezelf. We gaan allemaal wel eens de mist in. Advies van LJ lijkt me goed. Ik was vorig jaar op een clinic van Alexandra Kurland en zij adviseerde om ook andere oefeningen in de buurt van de trailer te doen (zei LJ ook al geloof ik). Of welk eng voorwerp dan ook, alleen het angstaanjagende voorwerp targeten is niet altijd voldoende om angst te overwinnen. Ik had me zelf voorgenomen om dit eens uit te proberen met Myrtle en haar 'skippybal angst', maar is er nog niet van gekomen (ze raakt hem aan maar blijft gespannen).
.
Hier dus precies hetzelfde met de ontwormingsspuit en nog veel meer dingen.[spuitbussen , smeerseltjes zoals wondcreme of groene leem etc]
Hij target hem wel , maar alleen als de spuit ''doodstil'' is. Zodra de spuit beweegt , omdat ik mijn hand beweeg zie je direct een angstige houding van Fik.
Wat zou jouw volgende stap zijn?
liljebo schreef:Nammie schreef:Ik vind het moeilijk om met hem te trainen , hij is zo achterdochtig , of hij geeft zich volledig over.
Hij is wel gefocused , maar vind niks echt leuk om te doen.
Simpele dingen waar ik mijn eigen paarden [ zonder trauma's] echt enthousiast mee kreeg , zoals spiegelen en targetten , doet hij braaf , maar zonder enthousiasme.
Thanks voor het wakker schudden!!
Ik er helemaal niets wat hij leuk vind? Bv stukje wandelen, ergens lekker grazen, kriebelbeurt? Denk dat dat het eerste is wat je moet zien te vinden; dat ene ding waar zijn hartje sneller van gaat kloppen. En dat kun je vervolgens gebruiken.
Trainen met een paard dat dingen doet omdat het het gevoel heeft dat het dat 'moet' doen (paarden leren immers vroeg af om zelf keuzes te maken) zal je nooit 'dat' geven wat je zoekt.
Freeshaping met hele hoge beloning kan ook werken met zo'n paard. (Geef het dan ook daadwerkelijk de keuze om te vertrekken en accepteer het als hij dat doet)
Hij vind kriebelen erg lekker.
Zodra er een touw aan zijn hoofd zit geeft hij zichzelf over en loopt met zijn hoofd tegen mijn kuiten aangeplakt. Paard van 180 cm in totale overgave...triest.
Maar ik heb ook al eens meegemaakt dat hij flipt buiten...en das eng , want hij is dan blind en dendert over me heen. Hij kan zomaar flippen , zal wel door de cushing komen vrees ik...
Freeshapen heb ik geprobeerd , maar hij schiet erg snel in de ''overgave'' modus , en beweegt niets. En ik ben nu nog niet bij machte om dat te doorbreken door iets anders te verzinnen. Ik ''straf'' het af door weg te lopen , maar dat voelt niet goed....
Kortom... zie het als een uitdaging,.
Mbt de spuit... soortgelijk verhaal als met de trailer. Neem het gewoon mee,leg hem in het begin desnoods op een stoel in de bak of op de rand, laat hem half uit je zak steken, heb het in je hand bij een kriebelbeurt of als je hem laat grazen, maar doe er niets mee. Laat hem eerst maar wennen aan dat ding en combineer het later met iets leukt, nog voordat je er iets mee gaat doen zodat het de link legt Spuit=leuk
liljebo schreef:Nammie schreef:Bleef ze ook met haar lange zijde langs de pionen staan tijdens de beloning? of draaide ze dan wel haar hoofd naar je toe , kont naar buiten?
Het voordeel van het werken op de hele kleine cirkel met longeren is dat je meteen op de goede plek kunt belonen, zodat ze goed blijft staan.
Bij het LT werk loop ik in het begin nog tamelijk ver naar voren, zodat ik ook hierbij meteen op de goede plek kan belonen en dus voorkom dat ze draait. Doet de het toch dan beloon ik evengoed op de plek waar ik haar graag wil hebben (moet ze zich dus terugdraaien in de goede positie om haar voertje in ontvangst te nemen.)
crosmuller schreef:Nammie schreef:
Hier dus precies hetzelfde met de ontwormingsspuit en nog veel meer dingen.[spuitbussen , smeerseltjes zoals wondcreme of groene leem etc]
Hij target hem wel , maar alleen als de spuit ''doodstil'' is. Zodra de spuit beweegt , omdat ik mijn hand beweeg zie je direct een angstige houding van Fik.
Wat zou jouw volgende stap zijn?
Oh jee dat weet ik niet, oefeningen doen rondom een trailer of skippybal ok, maar om de wormenspuit heen .. ehm ..
Ik weet ook niet zo goed of er nog een stapje zit tussen wormenspuit targeten en de spuit bewegen. Misschien bewegen en klikken als hij even ontspant? Iemand anders een idee?
Als alles zo moeizaam gaat zoals je beschrijft is het ook niet verkeerd eens een lesje te nemen, bv bij Inge? Of jezelf eens filmen en het naar iemand pb-en?
@LJ wat leuk dat longeren zo, het eindresultaat doet me denken aan hoe schapen drijvende border collies werken (trainer roept alleen nog links, rechts of stop).
@nammie als ik rij stuur ik haar gewoon richting pion en dan gaat ze vanzelf targeten.
crosmuller schreef:Nammie schreef:Als jullie nu eens al jullie lege ontwormingsspuiten naar mij opsturen,
Misschien kan ik hem dan desensibiliseren![]()
Ik neem hem in ieder geval weer elke keer mee als ik in de buurt van de paarden ben.
Is eentje niet genoeg.