Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 19:54

Even ego-post, daarna even bijlezen :+

Zag iets van een neusnetje voorbij komen, dit heb ik nog niet geprobeerd omdat het geen zin heeft om meerdere dingen tegelijk te proberen. Hij had nu van de DA een spuit gehad en dan moest ik kijken of dat verschil maakte, maar dat doet het dus niet. Dus morgen even met de DA overleggen en kijken naar de volgende stap. Maar een neusnetje zit zeker nog in de planning :j

Vandaag ben ik met [***] wat buiten gaan stappen, met het hondje los mee. De allereerste keer, en het ging super! Hondje kende de pony's al een tijd en gisteren dus aan de hand geweest en vandaag dan erop. Ging echt fijn, en [***] vond het ook echt geweldig! Hij volgde mijn hond gewoon, en dan niet op zijn [***]'s (met de oren in de nek :+ ) maar oprecht blij .. Ging mijn hond links van het pad lopen dan ging [***] ook links lopen, ging de hond naar rechts dan ging [***] ook naar rechts.. Bleef de hond staan om te snuffelen dan keek [***] achterom en ging langzamer stappen :+ Echt wel leuk :D

Met [***] wat clickertraining gedaan, ik wilde het "whoo" verbeteren maar het wilde niet zo echt .. Hij reageert wel op de leadrope en dit kan ik in noodgevallen wel gebruiken, maar ik wil het graag puur op stem omdat de leadrope toch ook voor spanning zorgt en dat wil ik zo weinig mogelijk. Maar het lukte dus niet zo erg goed.. Dus toen ik door de snoepjes heen was even pauze en nagedacht .. [***] zit vooral in mijn binnenzak, doorgaans door onzekerheid maar als er snoepjes in het spel zijn wordt dat nog eens versterkt, want hij heeft wel graag snoepjes :Y) Dus in ronde 2 ben ik met hem bezig geweest om hem stil te laten staan, ik dan op een kleine afstand van hem en hij moest dan blijven staan .. Heel moeilijk vond hij dat, maar ik had toch het idee dat er vooruitgang in was.. Dus hier ga ik even mee verder, gewoon in de weide, dan is die "whoo" ook niet zo nodig :+ En dan van daaraf weer verder kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:13

Heb bijgelezen :Y)
Wat opleiding doe je eigenlijk precies crosmuller? Volgens mij ben ik niet mee :o
Klinkt wel heel gaaf allemaal :j

Verder herken ik het ook wel met de probleemdingen enzo.. En ik vind het ook altijd zo spijtig als ik kan voorspellen dat bepaalde dingen niet goed gaan gaan ... Probeer me er wel voor af te sluiten, alleen als ze dan mijn mening vragen, tja ... :7 Meestal zeg ik alvast iets van "dat wil je niet horen wat ik erover denk" en dan willen ze dat natuurlijk wel en dan zeg ik het gewoon .. Niet dat het helpt, maar ach..

Zag nog wat ivm [***] en (zon)licht, maar dat maakt geen verschil .. Of ja, het is echt iets wat in de zomer zeg maar speelt, en meer op warme dagen maar ik denk niet meteen met de zon ofzo, want die heb je in de winter toch af en toe ook wel :+ Ik heb eerder het idee met hetgeen dan op die warme dagen allemaal rondvliegt :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 21:49

@sabine trainingsdeskundige bij tinley. Wat superschattig van Cobe en de hond :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 08:23

Sabine leuk dat het zo goed ging met de hond. Wil ik ook nog eens proberen als ik met shakira wandel. Maar de honden hebben nog iets meer training nodig als ze voorbij de tekeer gaande bernersenners van de buurman lopen. Moet daar meer tijd in steken, maar ik kom zo ongeveer 24 uur per dag tekort

Mbt het ho... ik werk daar met shakira ook aan, maar aan een slap touw. Ik laat bewust de cue met het touw tot op bepaalde hoogte achterwege (laat niet te ver doorlopen.) Als ik het touw nodig heb, met ho, maakt dat niet uit, maar volgt geen click. Als ik het touw niet nodig heb, volgt wel een click. De eerste keren ook als dat een eind verderop was en dwars of achterstevoren of wat dan ook
Momenteel ben ik aan het bijschaven totdat ho meteen ho is.

Misschien dat het met boke ook een kwestie is van kleinere stappen? Kijken wat wel goed gaat en vandaaruit werken? Kan mij ook voorstellen dat het hoog belonen van stilstaan de genegenheid tot stilstaan vergroot (totdat ie niet meer wil verroeren of zo... haha) of misschien oefenen met een target wat hij voelt? (vanwege zijn slechte zicht en dan later het target laten uitfaden... zomaar wat ideeen.

Cm denk dat gecompliceerde oef een kettinggedrag is? Iets in die richting? Oefenen en stage is wel leuk en leerzaam.
Ik vind het alleen erg jammer dat alle opleidingen altijd zo verschrikkelijk duur zijn. Zeker als je op hobbyniveau bezig wilt zijn, is dat een hoge drempel

En mbt het werk... ik heb dus ook met dieren gewerkt, maar als vrijwilliger. Wilde vroeger ook 'vast' met dieren werken, maar ik was bepaald niet de enige. Lastig.
Degene die er wel mee werken, werken meestal lange dagen tegen een zeer laag salaris.
Daarnaast is het vaak zwaar werk (grotendeels schoonmaken, poep ruimen etc)
Ik zou het nu niet meer willen (of kunnen)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:03

liljebo schreef:
Kennissen helpen heb ik ook wel eens willen doen, maar mensen met dieren met een probleemgedrag missen vaak het geduld en de echte wil om er iets aan te doen. Gedrag heeft zich dan in de loop der tijd door eigen onhandigheden en inconsequent zijn ontwikkeld, en dan moet het gisteren als toverslag opgelost zijn... zelf mee opletten en ermee werken is meestal al teveel gevraagd. Dat is wel frustrerend.

Nog even hierop terugkomend, ja kan ik me wel voorstellen. Ik probeer bij mensen ook de kleinste poging te belonen en ze niet meteen te overspoelen met informatie. Mensen hebben ook bepaalde momenten dat ze ergens voor open staan en soms niet, merk ik ook aan mezelf. Soms geeft iemand me een tip of opmerking die ik oppak en gebruik, een andere keer vind ik die persoon een vervelende betweter.

Heel leuk trouwens, iemand op stal is ook begonnen met clickeren, iemand anders doet het nu al een tijdje en twee kennissen hebben me gevraagd om ergens mee te helpen mbv clickeren. Er komt iets in beweging hier :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:37

CM, ja in principe probeer ik ook positief te benaderen, maar ik heb tot dusver minder goede ervaring erin. Vaak staat het probleem dan rechtstreeks in verband met het in eerste instantie ontstaan van het probleem en het is nu eenmaal gemakkelijker om te zeggen dat het een rotbok is dan iets aan je eigen gedrag te veranderen/er energie in te steken
Bovendien zijn mensen er vaak nog van overtuigd dat je 'moet laten weten wie de baas is'

Ben een aantal jaar geleden met onze hond daisy naar de hondenclub gegaan omdat ze nogal gestoord gedrag had naar andere honden toe (was toen nog een pup, maar vanaf het begin een rare) Maar ben daar weer vertrokken omdat ze daar nog in het jaar 0 zaten met trainen; lees: schreeuwen, 'laten zien wie de baas is' , dominantietheorie.... En dat zie je hier nog steeds bij het grote overkoepelende orgaanvan hondenclubs. Privéclubs zijn wel op andere wijze bezig en andere organisaties zijn in opkomst, maar de grote groep houdt hardnekkig vast aan het trainen op basis van correctie en straf, terwijl dat toch werkelijk allang achterhaald is.
Bij de paarden is dat volgens mij nog een graadje erger

Wel leuk om te merken dat er een kentering gaande is. Een aantal jaar geleden is de eerste manege (helaas ver van ons af) begonnen met het trainen en werken met clicker en onlangs is daar een tweede rijschool mee begonnen. De zweedse clickergroep van facebook groeit gestaag, waardoor ook een ontmoeting in een toch wel groot land mogelijk is (als het er maar weinig zijn, zit het vaak te verspreid)
Je ziet dus wel een ontwikkeling.

Ik hoop dat, als ik ooit goed genoeg wordt, gewoon gratis mensen kan helpen die die weg op willen gaan, want de hoge prijzen van de cursussen zorgen voor een behoorlijke drempel en dat is minder aantrekkelijk voor de mensen die erover nadenken.
Let wel... ik heb het dan dus echt niet over het geven van cursussen, lessen ed, want daar ben ik niet in thuis, noch goed genoeg voor. Maar gewoon over het geven van uitleg hoe en wat, laten zien etc zodat mensen hun eigen pad kunnen bewandelen.
Maar ik denk dat door het verlagen van de drempel, meer mensen geneigd zijn om ermee te werken en dat komt ten goede van de dieren.
Zo'n bijeenkomst is een leuk begin, omdat we dan ook van elkaar kunnen leren en omdat bv mensen die net om de hoek komen kijken, meteen een goede impuls krijgen, zonder meteen failliet te gaan.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:38

@LJ Ik denk dat je daar nu al goed genoeg voor bent hoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:39

mwhaahhhh lief gezegd hoor... maar er is nog aardig wat schaafwerk aan :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 09:45

Nou ik help mensen nu ook al een beetje en ik ben minder ver dan jij, het hangt er vanaf wat ze willen. Handtarget en beleefdheid met voeren lukt me wel. Een piaffe aanleren niet ;). Ik denk niet dat je ermee moet wachten tot je alles kan, want dat gebeurt namelijk niet. En dat gaat op voor alle trainers uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 11:33

Denk dat je ook wel goed genoeg bent voor wat basis-uitleg hoor LJ :j
Met de hond was ik héél blij dat ik niemand anders ben tegengekomen :+ (wel toen ik bijna terug op stal was, maar dat waren stalmensen dus is toch anders) Dat stukje weet ik namelijk niet goed hoe dat gaat werken.. soms luistert hij braaf, soms dring ik gewoon niet tot hem door.. Maar ik denk wel als ik dan met [***] gewoon door rij dat hij wel zoiets heeft van "aah, moet volgen!". Dat had hij nu namelijk ook al als hij een verkeerd pad in ging of even achter bleef, als ik dan riep of floot dan kwam hij meteen aangespurt :Y)

Zo was ik ook bezig met het hoo :j Eerst de kans geven om te stoppen en indien nodig met het touw (als hij bv. beetje te dichtbij kwam :+ ) maar dan geen click :j Alleen had ik niet het idee dat het echt werkte, er ging geen lichtje aan :+ Dus dan maar eerst werken aan het halthouden op zich, gewoon blijven staan, want dat is ook een probleem.. Hij kan wel blijven staan, in je binnenzak.. maar zodra er een beetje afstand bij komt kijken is dat al een stuk moeilijker ;) Misschien dat ik inderdaad een extra hulpmiddel kan invoeren :j Een bepaalde target, is wel een idee :j Ik houd het in mijn achterhoofd :Y)

Ik vind bij [***] vooral moeilijk om te weten wanneer hij onzeker is, of wanneer hij gewoon snoepjes wil.. Hij lijkt namelijk met momenten best respectloos, zelfde als [***] eigenlijk, maar langs de andere kant lijkt hij ook zo onzeker en wil hij het liefst zo dicht mogelijk bij je zijn.. En dat vind ik een moeilijke combinatie, ik wil graag dat hij mij ruimte geeft, maar hij moet natuurlijk niet bang worden.. Ideaal clickerpaard hoor :j :+ :))

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:50

@crosmuller: om even terug te komen op jou argument dat lokken wél kan bij clickertraining: Lokken maakt een hond passief. De hond zal alleen in actie komen als er voer voor zijn neus zit en dat willen we nou juist niet bij clickertraining: pas als alle andere optie's niet werken kun je lokken inzetten met liever gewoon niet. Juist gedrag shapen of vangen is veel fijner en een afzonderlijke tact als *freeshaping* is bedacht door nederlanders ;) maar dus wel een hele goede methode die volledig clickerminded is.

Ik ben nu het boek van morten en egtvedt & cecilie koste aan het lezen: clickertriaing de vier geheimen van supertraining

EN als nog iemand dé bijbel over clickertraining zoekt, dan moet je dat boek lezen! Echt super super goed. Gaat over honden én paarden en heerlijk neutraal ingesteld.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 19:12

Leuke tip ik ga het boek eens opzoeken.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:43

Ik had trouwens wat geduldiger moeten zijn, nu verderop in het boek gaat pryor in op "all negative reinforcement, by definition, includes a punisher."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:06

En wat wordt er gezegd dan?

[***] ging vandaag al een stuk beter, gewoon stilstaan.. paar keer terug moeten zetten maar heb ook een aantal keer zo kunnen belonen en heb op het einde zelfs een extra stapje naar achter gezet en toen hij bleef staan kreeg hij de jackpot. Hij deed het super :j

[***] ging vandaag ook als een trein, maar via een andere, offtopic, manier :P :)) . Op het einde wel nog even met het clickeren gewerkt voor het stilstaan, maar viel me op dat ik veel meer de oortjes naar voren had en echt connectie had in al die tijd daarvoor, dan in die 5 minuten clickertraining .. [***]'s houding was weer helemaal blèh (oren opzij/naar achter, slapen, .. ) en hij had ook meteen weer 5 benen .. Ik weet niet, zat me toch niet zo lekker, hij was echt totaal niet meer op mij gefocussed, terwijl je dat juist wel zou verwachten als er snoepjes enzo te verdienen vallen .. Gekke ervaring, moet ik eens even in de gaten houden en proberen te zoeken waarom :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:57

Ik deed het met mijn vorige hond! Echt een wildebras, maar het werkte wel :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:26

@urko misschien drukte ik me niet zo goed uit, ik wil niet lokken promoten. Ik ben bekend met de nadelen, en gebruik het zelden. Maar dat het dieren (honden heb ik geen ervaring mee) altijd passief zou maken vind ik wat kort door de bocht. Ik heb mijn katten leren zitten door ze met een snoepje te lokken en dan te klikken en dat ging prima hoor. Maar ik heb dat loksnoepje ook maar 2 of 3 keer gebruikt.

Waar het me om ging was dat ik toch echt bij Tinley geleerd heb dat clickeren niet alleen freeshapen is, ik zal het nog eens opzoeken in mijn aantekeningen. Misschien was lokken dan niet het beste voorbeeld.

@sabine gek van Cobe, Myrtle is ook niet altijd enthousiast tijdens het clickeren trouwens. Verschilt echt per trainingssesie. Zou het nog te maken kunnen hebben met de oefeningen die je doet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:52

Ik kan het niet meteen zeggen .. Misschien omdat het het einde van de sessie was? Hij had super zijn best gedaan en ik had afgesloten, hem losgemaakt en alles opgeruimd en toen wat rondgehangen en hij kwam zo leuk naar me toe dus ik dacht "ik ga hem nog makkelijk wat snoepjes laten verdienen" .. maar blijkbaar vond hij er niks aan :+ Terwijl het daarvoor echt een superleuke sessie was (hij heeft zelfs vanuit stilstand gesprongen! Wie had dat ooit gedacht, normaal breekt hij dan de boel af omdat hij er zogezegd niet overheen kan :+ ) dus ik was helemaal in een positieve mood, en hij ook .. Alleen ging het met het clickeren bergaf, en dat snap ik totaal niet :')

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 06:46

@sabine ik beb het niet gezien maar het klinkt alsof Cobe gewoon ontspannen was. Als je "actief stilstaan" wilt oefenen is het misschien niet zo'n goed moment als hij daarvoor heeft gerend en gesprongen. Wat zou jouw neiging zijn als je na een rondje hardlopen op de bank mag zitten? Actief rechtop zitten of onderuitzakken?

Ik doe die oefening zelf nooit, en klikken voor oortjes naar voren zoals AK doe ben ik niet zo fan van. Maar ik heb het myrtle wel zien doen, actief stilstaan, oortjes naar voren, klaar om iets te doen. En ze doet het op momenten dat ik heel veel oefeningen snel afwissel en veel beloon. Tussen de oefeningen door zie je dan zo'n houding van "watgaanwedoenwatgaanwedoenwatgaanwedoen". Dus als ik dat als oefening wou aanleren zou dat een goed moment zijn (voor ons).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:05

Sabine, ik ga wel een beetje met cm mee. Misschien was de energie eruit en stilstaan kun je toch ook slapend doen? Over slapend verdienen gepraat... haha... misschien is hij gewoon erg slim

Ik oefen wel het stilstaan, omdat het handig is, maar niet in een bepaalde houding. Van mij mogen ze als een oud werkpaard staan te suffen, als ze maar blijven staan.
Volgens mij wilde je actief stilstaan omdat cobe het stilstaan moeilijk vond, sabine? In dat geval is het suffe stilstaan misschien helemaal niet zo verkeerd, toch?

Oortjes naar voren heb ik wel met trulsa gedaan, omdat ze naar achteren geplakte oortjes heeft als ze ijverig is en ik een iets andere houding wil trainen. (heb natuurlijk om te beginnen de verkeerde houding erin getraind.. ben daar met shakira dus veel bewuster mee bezig) Maar tijdens een oefening was dat lastig omdat ik vaak geen clickmoment kreeg. Vandaar dat ik met haar begonnen ben oortjes voor te oefenen. Ik weet niet of ze het al door heeft. Ze heeft door dat er veel te verdienen valt, maar of ze het in verband brengt met de oortjes ???

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:07

Een poosje geleden ben ik met Fik met trailerladen begonnen , nouja 1 sessie , en daarna ben ik gestopt vanwege de insulten.
Toch wil ik het weer oppakken , maar heb jullie hulp even nodig.
Zodra ik de trailer in de bak zet [ die is 20 bij 40 meter] , komt Fik niet meer in de buurt van de bak.
Die ene keer dat ik wel bezig ben geweest , heb ik hem een halster omgedaan , en heb hem meegenomen de bak in. Daar aangekomen de bak dicht gedaan , halster af ,en toen freeshapen , tot hij de trailer aanraakte wat hij wel deed maar wat veel stress gaf.[wel aanraken maar zelf direct terugstappen]
Nadat ik het ''einde'' signaal gegeven had deed ik de bak weer open en hij galoppeerde weg.
Achteraf kan ik mezelf wel voor de kop slaan , waarom moest ik zonodig hem pakken en meenemen naar de bak...Aan de andere kant, hoe creëer ik een trainingsmoment met de trailer als hij niet eens in de buurt komt uit zichzelf?
Ik heb de trailer toen een aantal dagen in de bak laten staan met een lintje eromheen , en toen ging hij dus wel zelf de bak in ....
Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik heb het met meer dingen , bv ook die ontwormingsspuit. Als ik geen afgesloten ruimte maak , kiest hij ervoor om niet te trainen , maar weg te lopen...
Met al het voedsel is hij achterdochtig , zelfs ontbijtkoek blieft meneer niet...het enige wat hij goed aanpakt is wortel , maar ook dat is niet de beste reinforcer voor hem.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:35

Waarschijnlijk ga je met alles te snel.

Angst is in de regel geconditioneerd. Angst voor iets heeft te maken met een onprettige sensatie, op het moment dat het voorwerp, waar het paard nu bang voor is, werd gepresenteerd.
Omdat geconditioneerde angst zeer sterk is, maak je het niet even snel ongedaan.
Forceren om in de buurt te komen, gaat ook gepaard met een onprettige sensatie (je geeft geen keuze) en versterkt geconditioneerde angst.
Wegrennen doet dat ook. Bij het wegrennen, raakt het dier immers verwijderd van het enge voorwerp en dat geeft een goed gevoel =beloning.

Het enige wat je bij angst kunt doen, is het enge voorwerp presenteren met iets wat een aangenaam gevoel geeft. Wat je wil bereiken is eng voorwerp=fijn gevoel. Het tegenovergestelde conditioneren dus.
Dat gaat niet werken als je idd je paard geen keuze geeft dan in de buurt van het enge voorwerp te komen en vervolgens iets lekkers te presenteren. De reeds geconditioneerde angst is tenslotte aanwezig en wordt versterkt doordat het paard in de buurt Moet komen. Het lekkers voegt dan niets toe.

Wat je wel kunt doen is de grens opzoeken, waarbij het dier zich nog ok voelt. Je noemde dat het wel de bak inging met een lintje om de trailer. Wel... in dat geval, doe een lint om die trailer en ga leuke oefeningen doen. Verzin iets wat het paard echt graag doet en doe dat, totdat het dier met plezier de bak in komt. Daarna kun je een stuk lint laten vallen etc etc etc... Dus langzaam werken richting 'blote' trailer, waarbij de trailer altijd in combi met iets heel erg leuks wordt gebracht.
Mag je paard niet veel wortel hebben; hou dan de sessie kort.
Je kunt ook hippolyt voer, speciaal voor paarden met aanleg voor bevangenheid proberen. Daar waren mijn paarden gek op, Is tamelijk duur voer, maar als beloning wel best te doen.

Geef datgene wat je paard het allerlekkerste vindt alleen als je oefent in de buurt van de trailer (binnen de comfortzone van het paard, zoals eerder omschreven)

Op het moment dat je paard de link trailer of ander eng voorwerp/leuke dingen doen en lekkere beloningen gaat leggen, is je probleem verholpen

Let wel... je kunt in geen geval gaan dwingen. Werk liefst met het paard los, zodat het altijd een keuze heeft en ga in geen geval te snel, want dan conditioneer je dus trailer/dwang. En dat wil je niet.
Hoe moeilijk het ook is... geef je paard een keuze en neem de tijd. Die tijd verdien je later ruimschoots terug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:18

Goh, ik weet het niet goed .. De hele sessie had hij nog geen enkel snoepje gehad (met uitzondering van 1 omdat hij echt een prachtsprong maakte en dat moest ik gewoon belonen :Y) ) en het is ook niet dat ik met hem een half uur heb gedraafd en gegaloppeerd en gesprongen ofzo .. Denk niet dat we een half uur bezig geweest zijn en hij heeft nog geen 10 sprongen gemaakt, heb zelfs nog niet voldoende draf/galop gehad om te zien wat het hoofdschudden deed :+

Waar ik dus mij de vraag stelde was ik dat ik de hele sessie daarvoor gewoon aandacht van hem had, een kopje van hem "wat gaan we nu doen? Wat wil je nu" en gewoon aandacht (oortjes naar voren, open blik, alles). En toen haalde ik snoepjes boven en toen had ik totaal geen aandacht meer ... Zelfs als ik clickte kwam er geen reactie dat je zegt "waauw, dat vindt ie leuk".. Het leek wel alsof hij helemaal geen behoefte had aan dat clickeren en die snoepjes .. En dat vind ik gek, want dat zou je niet verwachten van hem :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 16:29

@nammie vervelend dat het zo liep, maar niet te streng voor jezelf. We gaan allemaal wel eens de mist in. Advies van LJ lijkt me goed. Ik was vorig jaar op een clinic van Alexandra Kurland en zij adviseerde om ook andere oefeningen in de buurt van de trailer te doen (zei LJ ook al geloof ik). Of welk eng voorwerp dan ook, alleen het angstaanjagende voorwerp targeten is niet altijd voldoende om angst te overwinnen. Ik had me zelf voorgenomen om dit eens uit te proberen met Myrtle en haar 'skippybal angst', maar is er nog niet van gekomen (ze raakt hem aan maar blijft gespannen).

@sabine de clicker en snoep zijn geen tovermiddel voor motivatie, daar kan ik helaas over mee praten ;). Nou ja soms is het dat wel, of lijkt het zo. Maar bij mijn eigen Myrtle gaat het toch lang niet altijd vanzelf (zie al mijn voorgaande posts). Er komt veel bij kijken en het is niet altijd makkelijk. Een van de dingen om op te letten is opzetten voor succes, en dan is actief stilstaan oefenen terwijl hij net in stond te kakken omdat hij dacht klaar te zijn misschien niet de beste keuze. En misschien vond jij wel dat hij niet veel gedaan had, hij dacht er zelf blijkbaar anders over :).

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 17:18

@Nammie; ik heb mijn trailer gewoon zo dicht bij de stal gezet dat mijn paarden hem altijd zagen, dat ze er langs moesten bij het in en uit de wei gaan - bij alle gewone dagelijkse dingen en er vooral niet op gefocuset, om alle drama rond de hele trailer weg te halen (heb ook een moeilijke lader). Na een tijdje ben ik begonnen met clickertraining ivm laden - dat ging toen redelijk goed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 19:29

Niet rechtlijnig denken is inderdaad de sleutel tot succes. Ookal staat die trailer daar, je hoeft er niks mee te doen .. Gewoon andere dingen doen, laat die trailer daar maar staan, en er komt vanzelf wel een moment dat je paard interesse gaat tonen in dat rare ding ;)

Hier was vandaag een testdag.. Het was warm, veel beestjes, toen ik aankwam stond [***] in de stal met een blik van "uurgh, elke stap is teveel" en toch wilde ik eens testen 8-) Dus [***] op het gemak de weide uit, de piste in. [***] ging rollen terwijl ik wat dingen ging klaarzetten en op een bepaald moment blijft hij gewoon liggen en hij ligt me daar toch te bekijken .. Ik ben naar hem toegelopen en bij hem gaan zitten en aaien enzo, ik dacht echt dat hij ziek was, dat doet hij anders nooit! Even daarna stond hij toch weer op dus toch maar aan de slag.. daar liepen we beide à la :z Maar dat is natuurlijk niet handig, dus ik maakte ineens bij mezelf de klik, ging meer van [***] vragen (gewoon om te kijken of hij echt niet goed was, dan zou hij namelijk niet willen meedoen) en hij heeft PRACHTIG meegedaan! We zijn met wat andere dingen bezig geweest maar ook een stuk met hetzelfde van gisteren, 2 dagen achter elkaar, in de piste .. en hij deed gewoon super hard zijn best! Had zelfs het idee dat hij zo bezig was met nadenken en doen dat hij vergat te hoofdschudden :+ Nadat we klaar waren niet meer geclickerd, gewoon geknuffeld (hij wilde zelf knuffelen! :oo ) en toen nog gaan grazen .. Heerlijk :D

Dus ja, ik niet weet .. mijn pony doet weer eens raar .. maar wel in de goede zin deze keer! :D :))