Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:04

Goh neen, zeker niet omdat je aan de andere kant van de draad staat en die paarden niet van jou zijn.. Ik heb wel eens met die van mij samen gewerkt en als ik dan met [***] bezig was moest [***] ook zijn aandacht hebben, maar die kon ik dan zelf gewoon even wegsturen en dan kon ik weer verder ... Een mogelijkheid tot in de stal trainen of een afgezet stukje ofzo is er zeker niet? Het is wel handig dat hij de anderen wegstuurt, maar toch stoort dat ook je training wel natuurlijk...

Weet je, het niet gebruiken van stem heeft op zich wel een reden, paarden onderling praten ook niet door gebruik van een stem ... Maar dan denk ik maar "ik ben geen paard, en voor [***] werkt het super, dus ik doe dat gewoon :Y) ".

Trouwens ..
Afbeelding

<3

De rest staat hier: [ITP] [***] is gewoon ... leuk
(maar was al ontdekt zag ik :)) ).

crosmuller

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:07

@Sabine tzt kan hij naar een afgezet stukje maar omdat hij zich op het moment nog niet laat benaderen (dwz voor hij de clicker ontdekte, we hebben in 2 sessies al een enorme vooruitgang geboekt) is het nu nog even geen optie. Hij staat 24/7 buiten. Leuke foto's van Cobe, ik had al gereageerd in je topic. En je hebt gelijk, je bent geen paard ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:11

Hmmja, dan wordt het wel moeilijker :j Zou het echt niet weten wat je eventueel nog kan doen als oplossing..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:33

Mbt sec. reinforcer... ja ik gebruik ook de stem: goed zo. Is voor hen wel een sec reinforcer of een ga door signaal, want dan weten ze dat ze het goed doen, maar dat ik nog een tikje meer wil. Is er ook gewoon ingegroeid.
Leuk om te horen hoe het met de dolfijnen werkt.

Sabine, cobe is idd leuk :) Zal dadelijk je topic bekijken.

CM ik werk heel veel met de paarden in de wei. Ik stuur degene die niet aan de beurt is weg. Ik laat dit overigens niet aan het paard over, waar ik mee werk. Ik hou er niet van als ik met een paard werk, dat bezig is met de rest in de wei. Dat doe ik dus gewoon.
In het begin, als er een nieuw paard is in de wei, heb ik daartoe gewoon een parellistick met string of een longeerzweep of touw toe bij de hand.
Bij de paarden die hier al langer staan, hoeft dat wegsturen niet meer. Die weten dat al. (nou ja, trulsa wil het nog wel eens proberen. Maar die is ook uh... apart :+ )

Maar... ik beloon de anderen ook zo nu en dan, als ze netjes op afstand blijven uit zichzelf. Dus niet na het wegsturen. Maar gewoon tussendoor spontaan, als ze met hun eigen ding bezig zijn, terwijl ik een paard train.
Verder is het een kwestie van zeer consequent zijn... bemoeienissen van de andere paarden mogen nooit lonend zijn. Werkt zo verder goed hier.
maar ja... zijn wel allemaal mijn eigen paarden, dus we kennen elkaar door en door.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 14:58

Bedankt lj, het zijn idd niet mijn paarden dus dat is lastig. Maar een parelli stick of iets dergelijks is wel een goed idee. Incidenteel belonen gaat niet werken denk ik, aangezien ze het clickerprincipe niet kennen denk ik dat het juist hun interesse aan zal wakkeren. Verder zijn ze niet van mij en ook niet van de eigenaar van mijn trainingspaard, ik zou het zelf ook niet leuk vinden als jan en alleman mijn paard zou voeren. Even kijken hoe het loopt, misschien heeft het probleem zichzelf opgelost.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:25

Ik denk dat het dan idd het makkelijkste is om hun weg te jagen. Op den duur begrijpen ze wel dat er niets te halen is en is het nieuwe er wel vanaf.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:54

Cm, zo denk ik inderdaad ook, dat het voor het paard is. Daarom leek het me ook niks, het variabel belonen na de bridge.
Maar, zoals Lj ook zegt, misschien moet ik het gewoon ook maar eens uitproberen.

Urko, interessant dat jullie het ook zo doen. Bij wat voor soort dieren doe je dit op deze manier, dolfijnen, maar ook honden en paarden? Wat ik me afvraag, wordt het klappen op den duur alleen nog gebruikt zonder voer, of soms wel soms niet, dus met een variabele beloning? En blijft de click zelf wél altijd gecombineerd met voer of die soms ook niet? Wat is de gedachte achter dit 'systeem', dat je gewoon een secundaire reïnforcer hebt die wél altijd gevolgd wordt door voer en ook één waarbij dit niet (altijd) zo is? Oftewel, waarom niet de click variabel al dan niet laten volgen door voer, zoals Shawna dus lijkt te doen? Daar is vast een reden voor, om daar een apart signaal (klappen) voor te nemen?

Ik heb een tijdje 'goed zo' (en soms ook 'braaf') als 'ga door-signaal' gebruikt. Daarna volgt dan altijd wel uiteindelijk nog een bridge en beloning. Ik ben op een gegeven moment een beetje daarmee gestopt naar aanleiding van tips van HL dat het ook verwarrend kan werken, als je het niet superconsequent doet. En ik merkte eigenlijk ook weinig verschil als ik het weg liet. Inmiddels gebruik ik het weer af en toe, sluipt er toch onbewust in, maar daardoor dus ook niet superconsequent.

Lieve foto van Cobe!

Oja, cm, lijkt me inderdaad lastig achter de draad met meerdere geïnteresseerde paarden, haha, ik zie het al voor me. Ik heb dus niet echt een oplossing, behalve hem of de andere paarden uit de wei halen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:16

Bedankt allemaal voor het meedenken, wegjagen van de andere paarden is in deze situatie de enige oplossing den ik. Omdat het paard snel angstig is wil ik eigenlijk onder geen enkele voorwaarde stress creeren en alleen maar ministapjes doen. Dus voorlopig haal ik hem niet uit de wei.

Ik had net een top sessie met mijn eigen Myrtle. Ze was supergemotiveerd, voor het eerst een halve hoefslag in draf aan de lange teugel kunnen doen. Ik ben (alweer deze week) superblij.

@urko ik ben ook wel benieuwd naar meer uitleg over het klapsysteem :).

@visitor dat denk ik ook van dat variabel belonen na de bridge, maar ja zeker weten doe ik het niet. Ik vind het argument van AK ook wel en goeie. Je maakt het voor jezelf als trainer ook extra ingewikkeld.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:00

Dat laatste is voor mij ook idd een reden om het niet te doen... ik vond het erg lastig om het correct uit te voeren, zonder frustraties te kweken. Het is al lastig genoeg om alles goed te doen-

Leuk cm dat ze zo gemotiveerd was

Ik heb vanmorgen ondanks de vele vliegen ook leuk gewerkt met alle 4. Voorbereiding LT van target tot target, zodat ik iedere druk kan voorkomen. De grote deden het niet zo graag, maar omdat ik mijzelf wil trainen en nu dus echt LT 100% zonder druk wil doen, wilde ik het toch proberen. Heb het heel kort gehouden, maar het ging leuk. Zelfs met trulsa, waarvan ik overtuigd was dat die nooit kon leren om voor mij uit te lopen (de anderen deden dat vrij snel en makkelijk, maar zij dus echt niet) :+.
Heb wel het gevoel dat ik zelf handiger en creatiever ben geworden. Deel makkelijker een oefening op, ben wat makkelijker geworden in veel belonen in het begin etc. Net alsof ik het iets te pakken krijg (zou tijd worden, na een paar jaar)
Maar goed... morgen lig ik misschien wel weer op mijn kont.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:13

@lj dat zien we morgen wel weer ;). Leuk idee met die targets!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:30

Leuk zeg, wil zoiets ook nog een keer gaan doen, met twee pionnen in de bak, maar vergeet het steeds...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:33

Visitor schreef:
Leuk zeg, wil zoiets ook nog een keer gaan doen, met twee pionnen in de bak, maar vergeet het steeds...

Ik hou op google docs een lijstje bij met oefeningen die we gedaan hebben en oefeningen die ik wil gaan doen. Omdat me dit ook vaak overkomt. Ik vergat soms zelfs oefeningen die we al gedaan hadden :).

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 19:58

Ja ik heb zoiets in m'n telefoon maar zelfs daar vergeet ik op te kijken... |o

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 20:56

Ik gebruik pionnen om omheen te lopen en targets (prikpaaltjes met een ovenwant erop :+) om erheen te lopen.
Paardjes zoals trulsa en shakira snapten niet de bedoeling van het 'hoefslag volgen'- Nu heb ik ook geen hoefslag, maar goed... wel een oefenringetje.
Dat betekende dat ik te vaak aan de buitenteugel moest zitten en trulsa deed daarop maar niets en shakira raakte gefrustreerd. Daarbij was er ook weinig voorwaartse drang.
Wel op straat, maar niet in de ring.
Komt nog bij dat ik zonder druk wil werken.

Nu ben ik begonnen met shakira te leren om om de pionnen heen te lopen (begonnen met piepklein rondje om mijn eigen voeten, en dat heb ik nu al ietsje vergroot en ga ik steeds groter maken. (voorloper van longeren dus)
Voor alle duidelijkheid gebruik ik die pionnen ook met lange teugel. Targets in een vierkant (had ze eerst in de hoeken gezet, maar dat was nog te ver, merkte ik.. voor sil geen probleem, maar voor de rest te ver)en dan de pionnen zo dat het paard aan de buitenkant erlangs moet lopen.
Shakira kende dat dus al een beetje en daardoor ging ze nu van target naar target, zodat ik dat straks kan vergroten en op cue zetten. Een zijde vindt ze nog moeilijk... dan wil ze vaak naar binnen. Maar daar ben ik wat meer gaan belonen om de bedoeling duidelijk te krijgen.
Ging best aardig.

Zal eens kijken of ik het een keer kan filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 21:14

Ik ga ook iets moeten zoeken à la prikpaaltjes met iets op (al zie ik een ovenwant nu niet meteen zitten :+ :)) ) want ik doe nu alles met pionnen, maar ik maak het mezelf moeilijker dan nodig .. Eens kijken hoe ik die dingen kan opsplitsen.. (had beetje een probleem toen de Parelli-instructeur die pionnen neerzette en vroeg om daar een figure 8 rond te doen, was net daarvoor bezig geweest met pionnen targetten :') ).

Vandaag met [***] beetje gaan wandelen, beetje geprobeerd ivm het gras, kijken of ik daar toch al clickerend iets aan kon doen, maar dat werkte dus niet :+ Daarna ook even 'gelongeerd' omdat ik nu met een gewoon halster bezig was en eens wilde zien hoe dat ging (omdat een touwhalster toch op bepaalde punten drukt dus misschien dat hij daar ook op reageerde, maar dat maakte geen verschil). Daarna ook even geprobeerd met het masker van het eczeemdeken, dan is alles bedekt behalve de neus, maar dat maakte ook geen verschil. Maandag eens met de DA bespreken, ik weet het niet goed.. Hij schud wel nog, maar hij lijkt het echt op de beestjes te doen (als er een hele zwerm rond zijn hoofd vliegt zie je het ineens gaan) of als er spanning/stress is .. Dat idee heb ik nu. En verder vind ik hem zo vrolijk de laatste dagen .. Ben er nog niet uit of dit door die spuit komt of dat ik toch op een andere manier met hem om ga (heb alles wel wat beter kunnen loslaten, we spelen gewoon en we zien wel wat er van komt, of niet :P ). Dus ik ga het eens met de DA bespreken en dan nog eens even verder kijken zonder nieuwe dingen te doen, zien of hij terug bozer wordt enzo... als dat het geval is doet die spuit toch wel iets voor hem, alleen dan niet meteen naar het headshaken toe :+

[***] ben ik vandaag ook mee bezig geweest, ben weer met het clickeren begonnen, gewoon even heel simpel een paar minuutjes, achteruit gaan en halthouden. Achteruitgaan doet hij echt prachtig goed <3 Eerst met de hand op de borst in combinatie met stem (zodat hij niet gaat als ik enkel maar mijn hand leg) en op het einde zelfs heel mooi een paar passen puur op stem <3 Het halthouden ging wat minder :') Maar daar gaan we morgen weer mee verder en dat komt ook wel. Hij heeft daarna nog prachtig braaf op de poetsplaats gestaan, binnen, terwijl er mensen (luid) aan het praten waren en allerlei dingen, het maakt hem allemaal niks <3 Met het terug naar de weide brengen heb ik hem wel even kunnen vertellen waarom het nu zo belangrijk is dat hij wel op mijn halthoudsignaal reageert.. hij liep bijna tegen de stroomdraad aan (zit nu wel geen stroom op, maar toch) .. Even heel snel geschakeld naar een "fase 4" want hij had het echt niet door .. Net voor de draad stopte hij .. Toch wel blij dat ik die Parelli-dingen ook met hem gedaan heb .. Hij reageert prachtig goed op het halster en de leadrope, dus heel fijn om hem te begeleiden. Morgen dus nog eens werk maken van dat halthoud-commando :Y)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:36

Oh Sabine ik heb hetzelfde (luxe) probleem. Ik kan de pionnen niet meer gebruiken als markeringspunt want Myrtle vindt dat het targets zijn. Dan zou ik dus de ovenwanten als markeringspunten moeten gaan gebruiken.

Ik wil graag een filmpje met jullie delen van mijn trainingsshet Joly, ze staat alleen af en toe op gras en toch wil ze wel even stoppen met grazen om te trainen :). Alleen als de target op de grond staat heeft ze er even genoeg van. Ik ben zo trots op de kleine uk.

http://www.youtube.com/watch?v=fkNxsU7uw0Q

Ze werd trouwens pas echt enthousiast over het clickeren toen ik met de pion target aan kwam zetten. Ze kende toen al handtarget, achterwaarts en stilstaan en tandjes na laten kijken (is natuurlijk niet echt "fun", die laatste oefening). Ook de alpaca werd pas enthousiast toen we met de pion trainden ipv de handtarget. Van het osje kan ik niet zozeer zeggen dat hij enthousiaster werd, maar wel dat hij de pion targeten beter begreep dan de hand targeten. Valt toch wel op!

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:01

Wat een leuk filmpje cm, dat ze ondertussen wat eet maar weer stopt als de pion in beeld komt! Train je die shet in het kader van je opleiding, of is ie van iemand die hulp kon gebruiken ofzo?
Tja, misschien is een pion duidelijker omdat een hand ook voor andere dingen gebruikt wordt?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:18

Visitor schreef:
Wat een leuk filmpje cm, dat ze ondertussen wat eet maar weer stopt als de pion in beeld komt! Train je die shet in het kader van je opleiding, of is ie van iemand die hulp kon gebruiken ofzo?
Tja, misschien is een pion duidelijker omdat een hand ook voor andere dingen gebruikt wordt?

Bedankt :). Het is "extra huiswerk" voor de opleiding. Een klasgenootje en ik hebben allebei vrij weinig ervaring. De anderen werken allemaal als trainers, kinderboerderij beheerders en verzorgers in dierentuinen. We wilden graag wat kunnen oefenen en een ander klasgenootje heeft ons in contact gebracht met de kinderboerderij. We proberen wel om de dieren ook nuttige dingen te leren, gezondheidstraining zoals tanden na kunnen kijken ed. Is op zich wel nuttig voor de eigenaar maar ik denk dat hij zich zonder ons ook wel redt eerlijk gezegd. Het zijn allemaal erg lieve en makke dieren. Maar de dieren krijgen aandacht en vinden het leuk, wij kunnen oefenen, iedereen blij.

Als het goed is zou na de zomer onze Tinley stage moeten beginnen, hoe ze dat precies gaan organiseren is nog een verrassing. Misschien kunnen we de kinderboerderij dieren ook wel als stage projectjes gaan gebruiken. We moeten 10 soorten een complex gedrag aangeleerd hebben voor we ons diploma krijgen. Ik heb ooit voor deze opleiding gekozen omdat ik niet zeker wist of ik iets met paarden wilde, en dit ging over alle dieren. Maar het blijft toch trekken hoor, de paarden.. (eens een paardenmeisje, altijd een paardenmeisje ;) ). Aan de andere kant vind ik het wel erg leuk om zo nu en dan met een andere soort te trainen. Toch een paar hele gave dingen gedaan en gezien al! Een keer met kippen getraind, met een papegaai en een kaketoe, zeearend op mijn hand gehad, een dwerguiltje, achter de schermen mogen kijken bij olifantentraining in de dierentuin. Allemaal hele unieke ervaringen! Kan het iedereen aanbevelen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:24

*valt even binnen* Klinkt echt als een super leuke en interessante opleiding cm :) Wil je er ook graag iets mee doen eenmaal afgerond? (qua job dan)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:43

Solleke_Noah schreef:
*valt even binnen* Klinkt echt als een super leuke en interessante opleiding cm :) Wil je er ook graag iets mee doen eenmaal afgerond? (qua job dan)

Goeie vraag, ik werk als zzp-er in de ict en dat blijf ik ook doen want ik vind het leuk en ik heb geld nodig om mijn paard te onderhouden. Jullie kennen dat wel. Ik zie het trainen toch meer als een hobby. Ik vind het trainen ook niet altijd makkelijk (simple but not easy zegt Bob Baily toch?). De theorie lukt wel, maar dat ik het echt in de vingers heb.. er valt nog genoeg te verbeteren zal ik maar zeggen. Ik heb ook achter de schermen gekeken bij de dierentuin en wel eens gesproken met mensen die trainen voor shows en reclames, hartstikke interessant, maar niet helemaal mijn ding. Het lijkt me echt vreselijk stressvol om te trainen met een deadline. Of voor een publiek (heel knap dat amable dat doet). Aan de andere kant heb ik wel heel veel lol in het trainen met mijn eigen paard, en help nu ook wel eens andere mensen met het oplossen van kleine probleempjes (hoofdstel indoen, wormenkuur geven ed.). Dat laatste zou ik dan misschien wel iets mee willen als ik wat meer ervaring heb. Ik weet het nog niet zo, soms is het ook wel fijn om een beetje te kijken wat er op je pad komt.

Ik ben eigenlijk al heel blij met wat het clickertrainen gedaan heeft voor mij en Myrtle. Niet dat ik problemen had hiervoor, maar ik heb nu een methode die ik snap en waar ik 100% achter sta. Daar wordt ik al heel blij van. Wat dat betreft is het me de investering al waard geweest. Maar dat hoef ik niemand hier uit te leggen denk ik :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:00

CM klinkt idd als een hele mooie opleiding. En volgens mij ga je toch al goed met trainen? Ik herken wel het hebben van de theoretische kennis, maar het nog moeten bijschaven van de praktijk. Zeker als je met verschillende dieren werkt.
Filmpje van de pony is leuk. Erg herkenbaar. Ik werk meestal ook op gras omdat het niet anders kan en dan zie je ze tussendoor ook wel wat hapjes eten.
Moet echt eens kijken of ik ook kan filmen.
Ik ben overigens ook blij met deze manier van trainen. Zelfde als jij, sta er 100% achter en het is voor mij allemaal gewoon zo logisch. (maar dus idd niet altijd makkelijk)
Deadlines moet ik ook niet hebben. Heb wel gemerkt dat ik met tijdsbegrenzing te grote stappen neem.
Maar voor de leuk: ja.
Kennissen helpen heb ik ook wel eens willen doen, maar mensen met dieren met een probleemgedrag missen vaak het geduld en de echte wil om er iets aan te doen. Gedrag heeft zich dan in de loop der tijd door eigen onhandigheden en inconsequent zijn ontwikkeld, en dan moet het gisteren als toverslag opgelost zijn... zelf mee opletten en ermee werken is meestal al teveel gevraagd. Dat is wel frustrerend.
Maar goed... ik volg dus verder geen opleiding (nja gedragsbiologie, maar weet nog niet of ik voor het examen ga) en hoef er ook niets mee te doen. Is alleen hobby en interesse (en ja, soms wel een beetje een obsessie, vrees ik)

Sabine, jammer dat het headshaken nog niet over is. Ik neem aan dat je een neusnetje hebt geprobeerd? Lastig hoor. Verder wel lekker bezig geweest.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:09

Klinkt echt heel gaaf, wat jullie doen, cm! En dat de rest van je klas allemaal al zo veel ervaring heeft, tjee, ik vraag me altijd af: hoe komen mensen in zo'n baan terecht? Echt gaaf. Als kind wilde ook een tijdje dierenverzorger in de dierentuin worden, bijvoorbeeld. Op één of andere manier nooit serieus naar gekeken omdat het ook nogal ver weg en niet echt een optie leek, ofzo. Ik wil ook al eeuwen vrijwilligen bij een asiel, omdat het me gewoon leuk lijkt, maar ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen.
Laatst was ik met een groepje in een dierentuin, mochten we helpen voer klaarmaken en voeren en daar vertelden ze ook over bepaalde soorten, dat ze getraind werden op iets, bijvoorbeeld ara's om rond te vliegen (dacht ik) en andere vogels ook voor een soort showtje. Maar die dieren zaten nu in de winter allemaal opgehokt en dat soort omstandigheden en inderdaad de druk dat het voor publiek moet en dergelijke lijkt het me ook in de praktijk minder leuk maken (om zulk werk te doen). (Er was ook een vogel weggevlogen en die werd in ergens in Rusland weer gevonden en is weer teruggebracht. Oeps.)
En complex gedrag, wat valt daaronder te verstaan? Bijvoorbeeld ergens heenlopen en dan mond open doen om tanden te laten controleren? Wel gaaf dat ze dat als criterium voor je diploma stellen, dan kan je ook daarna echt zeggen dat je wat kan, als je zoiets met 10 soorten hebt gedaan. Ben ook benieuwd wat voor stage jullie gaan doen. Hoeveel uur per week en hoeveel weken ga je dat doen, is dat al bekend?

Edit: ja, neusnetje was ook het eerste waar ik aan dacht. En merk je dat het erger is in de bak of met veel zon, bijvoorbeeld? Het kan natuurlijk ook overgevoeligheid voor licht zijn. Nouja, het kan natuurlijk van alles zijn. Vervelend!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:24

In een dierentuin zou ik ook wel eens willen meekijken/werken. Vrijwilligerswerk in asiel, bij kinderboerderij en kinder/ouderboerderij, zwerkittenopvang en gehandicaptrijden heb ik gedaan, maar dat was voor mijn clickertijd. Was evengoed erg leuk en leerzaam.

Een juli komen een aantal clickerende dames hierheen. Degene die geen eigen paard meenemen, mogen met mijn paarden oefenen (denk niet dat mijn paarden daar problemen mee hebben :) )
Leuk... eens samen met anderen aan het werk.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:34

Leuk, lj!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 17:54

@lj het gaat best goed met trainen hoor, maar professionele trainers zijn toch wel van een ander kaliber. Het belangrijkste is dat ik en mijn "trainingsslachtoffers" er lol in houden denk ik. En zolang het hobby/vriendendienst is kan dat ook prima zo. Leuk dat je clickereraars op bezoek krijgt!

@visitor, ik weet niet hoe ze aan die banen komen. Geluk gehad en/of doorzettingsvermogen? En bovenal ook tevreden zijn met heel weinig salaris. Ik zal het ze vragen als ik ze weer zie.

Wbt de stage, is even een verrassing. We zijn de eerste lichting dus e.e.a. moet nog geregeld worden. Maar als ze eenmaal iets geregeld hebben is het ook top hoor! Het eerder genoemde trainingsweekend kan ik dus ook aanraden. Er is ons in elk geval verzekerd dat de stage in de weekenden kan. En wat is complex gedrag, ehmm geen flauw idee. Iets zegt me dat een pion targeten niet voldoet ;).