Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:27

ZusJacobs schreef:
Meeste mensen die aan AR doen rijden ook geen wedstrijden, en geven er al helemaal niks om als het truttig zou lijken.. Ik rijd liever voor mijzelf en mijn persoonlijke jury (instructrice) dan dat ik me zo nodig moet bewijzen op wedstrijd, met misschien een jury die een hele andere mening heeft voor het rijden..

Ik rijdt ook voor mezelf en persoonlijke instructrice (klassiek, niet academisch) maar vindt wedstrijden rijden ook leuk.
natuurlijk zijn er jury's die het rijden anders beoordelen dan hoe ik het graag wil maar die kom je buiten de wedstrijden ook tegen :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:30

Kelly_Taco schreef:
Ik vind het rijden op de AR manier een beetje tuttig.
Rijdt ook wedstrijden en daar hoef je niet mee aan te komen in de ring op die manier.

Filmpje hierboven zou ik iets meer aan de schouder lopen, je loopt redelijk ver naar achter.

Jij nog leerzame filmpjes van jouw combi? Ben wel benieuwd :)

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:33

Ik liep bij Zen expres iets verder naar achter, omdat ik toen er naar toe wilde om bij de kont te werken (klassiek klassiek :P). Op een gegeven moment is dat gewoonte geworden, want daar was ik hier al lang niet meer mee bezig (alleen maar simpel rechtrichten om hem zo lang mogelijk goed te houden). Ik zal er eens op letten of ik het bij Mootje niet zoveel doe, die zijn we nu aan het leren adhw.

Zweep is ook zo'n gewoonte. Ik moest wel, want mijn arm was anders niet lang genoeg om hem te kunnen aantikken :+ Grooooot paard, klein meisje, haha! Als ik dan zweep in mn binnenhand had, kreeg hij gelijk een snok in zijn mond. Dan liep hij natuurlijk helemaal niet meer.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt met het tuttige, dat gevoel krijg ik soms ook wat. Hoe de meeste de ring door gaan op wedstrijd vind ik veel erger, al die stress en dat gepruts op zo'n arm ding... Volgens mij is het nog altijd hobby, liever tuttig dan boos niet waar? :)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:40

ZusJacobs schreef:
Kelly_Taco schreef:
Ik vind het rijden op de AR manier een beetje tuttig.
Rijdt ook wedstrijden en daar hoef je niet mee aan te komen in de ring op die manier.

Filmpje hierboven zou ik iets meer aan de schouder lopen, je loopt redelijk ver naar achter.

Jij nog leerzame filmpjes van jouw combi? Ben wel benieuwd :)

Nee heb geen filmpjes van het werken aan de hand :)
Zal eens vragen of iemand een filmpje wil maken.
Is ook wel leuk om te hebben :D

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:42

Caeruleus schreef:
Ik liep bij Zen expres iets verder naar achter, omdat ik toen er naar toe wilde om bij de kont te werken (klassiek klassiek :P). Op een gegeven moment is dat gewoonte geworden, want daar was ik hier al lang niet meer mee bezig (alleen maar simpel rechtrichten om hem zo lang mogelijk goed te houden). Ik zal er eens op letten of ik het bij Mootje niet zoveel doe, die zijn we nu aan het leren adhw.

Zweep is ook zo'n gewoonte. Ik moest wel, want mijn arm was anders niet lang genoeg om hem te kunnen aantikken :+ Grooooot paard, klein meisje, haha! Als ik dan zweep in mn binnenhand had, kreeg hij gelijk een snok in zijn mond. Dan liep hij natuurlijk helemaal niet meer.

Ik denk dat ik wel snap wat je bedoelt met het tuttige, dat gevoel krijg ik soms ook wat. Hoe de meeste de ring door gaan op wedstrijd vind ik veel erger, al die stress en dat gepruts op zo'n arm ding... Volgens mij is het nog altijd hobby, liever tuttig dan boos niet waar? :)

Dat ben ik zeker met je eens!
Maar ik schaar mezelf niet in die groep met ruiters :n

Ik heb trouwens mijn zweep ook in de hand die ik aan het paard heb :j
Maar heb wel een zweep van 1.40cm lang :D
Heb niet een heel lang paard dus kan daar heel mooi overal bij.

Nirvana_

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:01

Zweep hou ik in mijn buitenhand, die ongeveer bij de schoft ligt. Kan op die manier ook goed bij de kont en binnenbeenpositie. (En ja, ik werk ook met een groot paard :+)

Werkte in het begin eigenlijk altijd met een gewoon stalhalster, teugels werden dan aan de zijkant vastgemaakt. Vind ik nog steeds prima werken. Nu vaak met een neusriem, en dat werkt wel iets subtieler. Maar zeker in het begin was ik ook absoluut niet subtiel met mijn hulpen, dus was het een prima oplossing.

Ik zou alleen nooit met een bit aan de hand willen werken - het is gewoon niet nódig.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:08

Nirvana_ schreef:
Zweep hou ik in mijn buitenhand, die ongeveer bij de schoft ligt. Kan op die manier ook goed bij de kont en binnenbeenpositie. (En ja, ik werk ook met een groot paard :+)

Werkte in het begin eigenlijk altijd met een gewoon stalhalster, teugels werden dan aan de zijkant vastgemaakt. Vind ik nog steeds prima werken. Nu vaak met een neusriem, en dat werkt wel iets subtieler. Maar zeker in het begin was ik ook absoluut niet subtiel met mijn hulpen, dus was het een prima oplossing.

Ik zou alleen nooit met een bit aan de hand willen werken - het is gewoon niet nódig.

Ik heb in het begin ook altijd alles op stalhalster gedaan.
Dat werkte super en mijn paard heeft een heel gevoelig mondje.
Heb nu zijn hoofdstel onder het halster en werk vooral aan de buitenkant met het bit en binnenkant op het halster (wijsvinger op de neusband).
Waarbij ik de controle houdt dat ik hem in iedere oefening ook compleet los kan laten en hij dus zelf blijft dragen.
Met een bitje kan je soms in de moeilijkere oefeningen achter elkaar iets subtieler zijn.
Daaorm heb ik een combi gemaakt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:28

@Caeruleus: volgens mij val ik in de herhaling, maar wat een onwijs gaaf paard om te zien. Hij loopt inderdaad erg slecht, maar ik vind wel dat hij naarmate het filmpje/je training dus vordert. Hij aanzienlijk verbeterd!
Hij doet me erg denken aan mijn eigen merrie, die zie op exact dezelfde moeizame manier bewegen aan het begin van de training. Verbeterd gelukkig wel heel snel en het is iets minder erg als bij jou paard. En ik gebruik voor haar dus ook het rechtrichten om haar zo lang mogelijk goed te houden...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 17:51

ijssnuiver schreef:
@Caeruleus: volgens mij val ik in de herhaling, maar wat een onwijs gaaf paard om te zien. Hij loopt inderdaad erg slecht, maar ik vind wel dat hij naarmate het filmpje/je training dus vordert. Hij aanzienlijk verbeterd!
Hij doet me erg denken aan mijn eigen merrie, die zie op exact dezelfde moeizame manier bewegen aan het begin van de training. Verbeterd gelukkig wel heel snel en het is iets minder erg als bij jou paard. En ik gebruik voor haar dus ook het rechtrichten om haar zo lang mogelijk goed te houden...

Mee eens!

Hier ook een oudje (of wannabe) met slechte rug en was ook kreupel aan de voorbenen, kort daarna gestopt met mennen/rijden en begonnen met wadh en sindsdien is ze weer goed en rijd ik er nog heel soms op.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:31

Sorry maar ik zie echt niet dat dat vorige paard op de vorige pagina zo slecht loopt...?

Niet geweldig maar wat moet ik precies zien? Niet extreem kort, niet extreem stijf..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:35

Ik zie duidelijk dat hij erg stroef gaat, loopt duidelijk gevoelig en aan zijn hoofd/houding kun je zien dat hij niet goed loopt.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:38

Ik ga nog even kijken :+

Niet dat ik niks zie maar soms heb ik echt een 'AUW' gevoel als ik een paard zie lopen.
Dat had ik bij deze absoluut niet. :\

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:23

ik lees ondertussen meer mee dan ik echt actief ben, maar ik zit nu toch wel met een vraagstuk.
Heb overigens regelmatig begeleiding/les, maar gooi de vraag toch even op.

Net, voor het eerst sinds een week of 2, weer aan de hand gewerkt met mijn bijna 4 jarige. We zijn nog echt met de basisdingen bezig, en ik merk dat als ik een stapje verder wil, moeilijker, dat paardlief dan aan de "we gaan te snel"bel trekt. Prima, doen we weer een stapje terug. Echter doch immers is dit issuetje wel 1 die goed moet gaan anders komen we helemaal nergens.

Ik kom namelijk bijna niet meer aan de rechterkant. Zodra ik daarloop kan ik lekker met haar werken, dit is wel de moeilijke kant, dus het gaat iets moeizamer, maar er komen....
Dacht eerst dat t een geintje was dat ze ineens niet meer van hand wil veranderen met longeren, maar mevrouw probeert t nu ook met werken aan de hand, poetsen...
Ik kan dus bijna niet fatsoenlijk van hand veranderen. Als ik al lopend vhv (ik ga voor de wending achterstevoren lopen, omstellen dan voorlangs en zet de volgende wending in) blijft ze met haar hoofd mijn pad blokkeren zodat ik niet echt bij haar schouder kan komen, of als ik haar te slim af ben, bijt ze me in de hand waar de lijn in zit. dit is dus alleen van links naar rechts om. heb t al eindeloos geoefend, wat doe ik anders, waarom lukt t niet. zou een filmpje moeten maken om te zien wat ik anders doe, maar ik probeer de zelfde stappen te doorlopen. ik ben er wel achter dat ze het meer doet als ik aan de teugels werk ipv alleen op de voorste ring, dus vandaag voor paardlief op t middelste ringetje gewerkt, maar nu doet ze het dus ook.

Zag van de week dat ze voor aan het wisselen is twee voortanden aan de rechterkant, het is een jong paard, die hebben wel vaker ineens bedacht dat ze iets een tijdje niet meer doen, en het is haar moeilijke kant, maar kom op....dit is toch bizar gedrag. Vandaag maaide ze me bijna omver met haar hoofd.

Iemand hier tips of ervaring mee. Hoe pak ik dit nou het beste aan?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:26

Ik denk dan toch dat het ligt aan haar tanden, wanneer de kaptoom (of wat je ook gebruikt) daar tegen aan drukt is dat echt niet prettig.
Laatst bijgewerkt door ZusJacobs op 28-12-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:27

en als je nu eerst voorlangs loopt en dan pas omstelt?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:45

Ja ik zat ook aan de tanden te denken, maar ze doet dit alweer een maandje.

Caira, ik kom niet eens voorlangs dat is het hele eieren eten. Ook als ik haar stil zet, omloop en vanaf daar voorwaarts vraag. gaat ze staan draaien, probeert ze mij aan de andere kant te krijgen.

Ik heb een rambo multi bridle, daar zitten de ringen wel redelijk dicht op de mondhoek, ik pas de oefeningen al aan (dus ring in t midden gebruiken) en ze mag best aangeven dat iets te snel gaat/moeilijk is, maar mij opzij duwen/kopzwaaien/wegdraaien is ook link voor mij.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:48

HOE vraag je haar voorwaarts?

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:55

linkerhand de lijn, rechterhand mn stokje, ik sta zelf bij de schouder, kijken waar we heen willen, voeten naar voren, energie naar voren en dan zeg ik stap. aangezien wel ook freestylen til ik vaak ook mijn hand met stokje een beetje op (stok hangt vaak naar beneden dan) en daar gaan we.
Meestal hoef ik dat alleen de eerste keren vertrekken te doen en loopt ze al met me mee als ik ga lopen.
(waarschijnlijk doe ik heeeeeel iets anders als ik het terug zie op film)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 21:57

jouw binnenschouder sluiten en wegsturen met het stokje OP de schouder, zodat je haar gelijk van je af zet.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:01

Ga ik morgen is proberen, maar met longeren doe ik dat ook en dan draait ze vaak een kwartslag en staat ze voor me. maar wie weet lukt het aan de hand wel zo...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:02

als je concequent bent op de schouder wegsturen dan moet dat lukken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:42

Ik ga mee in wat Caira zegt. Maar ik zou wel uitsluiten dat ze geen last heeft van haar gebit(of iets anders).
Verder inderdaad goed consequent zijn en opletten dat je zelf niet toch(onbewust) een pas naar achter zet om haar ruimte te geven.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:45

Natuurlijk ga je met mij mee Anne ;p

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:49

Over het algemeen wel inderdaad Lonneke ;) .

Vanmiddag met de pony aan de lange teugel gewerkt en veranderde in de schouderbinnenwaarts (achteraf onbewust) iets in mijn lichaamshouding, waardoor we in een volmaakte renvers de lange zijde af maakte. Heel bijzonder!
Was er wel blij mee, want de renvers is natuurlijk dezelfde buiging als de travers en op deze manier heb ik toch een beetje een ingang om hem dat wat makkelijker te maken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 22:58

@Wiljemijn, wat doe je als ze zulk gedrag vertoont? Misschien ligt daarin namelijk de oplossing. Dat ze een moeilijke kant heeft en aan het wisselen is kan allemaal ook meespelen. Dat vlak ik niet uit. Maar hoe jij op haar reageert als zij dit ongewenste gedrag vertoont, maakt heel erg uit. Misschien stimuleer je dit gedrag namelijk onbewust. Een filmpje zou handig zijn. Maar je kan ook voor jezelf bepalen wat je doet en of je aan de rechterzijde haar ook erg goed beloont voor gewenst gedrag. Je kan een paar stappen terug doen en haar gewoon goed belonen voor 'naast haar rechterkant' staan. En dat uitbreiden.

ZusJacobs schreef:
Ik heb niet lang gezocht hoor :P Vanaf 30 sec ong. een wit paardje (leuk beestje en ze rijd vriendelijk) maar ik zie constant teveel halsbuiging (voor mijn gevoel mag ze dus meer de buitenschouder erbij pakken. http://www.youtube.com/watch?v=oi90a0OQtbU

Wat mij opvalt is dat dit paard helemaal niet lijkt onder te treden en in elk geval zijn buikspieren niet gebruikt. Dat is wat ik in de AR ook vaker zie. Maar je kan over een filmpje nooit weten of het work in progress is, of een eindresultaat. Daar zit een groot verschil in. Work in progress is natuurlijk geen einddoel.