Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:29

Ik heb ze ook tweedehands, van MP. € 2,50 p.s. en ziet er prima uit 8-) 8-).

Indiana79

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 18:25

Over welke boeken hebben jullie het nu?, zal er misschien overheen gelezen hebben...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:41

@dani: en ik dacht wel dat ik ze goedkoop had!!!!!! verdorrie...

@ran: karen pryor - een hond en een dolfijn
karen pryor - stop met blaffen

beide aanraders!!!

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:45

Oke, dank je.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:10

Ook mensen bekend met SubtielTrainen hier? Just curious... :)

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 13:01

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 14:41

Nooit van gehoord, zal me er vanavond eens in verdiepen.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 16:11

Ik werk niet echt met VD, maar gebruik clickertraining wel veel. Bij grondwerk, als extra stimulans, en bij het aanleren van nieuwe spannende spelletjes of oefeningen.
Maar een clicker bij me hebben, vind ik vervelend. Dus ik klak met mijn tong. Die heb ik altijd bij me.
Spelletjes als chasing the tiger gaan hiermee ook heel goed, maar ook het trailerladen heb ik met clickeren bevorderd. Ik vind het een fijne methode om mee te werken.

En aan het einde van een training oid, doe ik altijd mijn vuisten gebald houden en armen wijd. Ik zeg KLAAR en negeer haar dan, kijk haar niet meer aan. Daarmee begon ik al toen ze op de wei steeds maar bij het draad bleef staan ans ik haar terugzette. Dat vond ik zo sneu. Het is nu echt een ontkoppelmiddel geworden, ook voor trainingen of dingen die ik van haar vraag. En ze snapt hem altijd.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 18:47

@Kuki: beloon je wel met voer? Dat moet je dan toch ook altijd bij je hebben...

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:34

De clicker is ook alleen maar goed om nieuw gedrag aan te leren en te versterken. Ik heb wel altijd een clicker bij maar bij mijn hond en konijnen gebruik ik hem allang niet meer (heel af en toe nog, om ze te verassen zodat het leuk blijft) en om ze iets nieuws aan te leren.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:36

Dani_ schreef:
Ook mensen bekend met SubtielTrainen hier? Just curious... :)

dat is toch gewoon *vrijwillig leren* (oparant conditioneren) of te wel clickertrianing? Subtiel trainen is volgens mij gewoon de naam van zijn bedrijf/concept.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:33

Ja, dat klopt, Urko. Ik was gewoon benieuwd of iemand wel eens les heeft gehad van Conrad (subtieltrainen dus), of er iets over heeft gehoord :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 09:17

Dani_ schreef:
Ik heb ze ook tweedehands, van MP. € 2,50 p.s. en ziet er prima uit 8-) 8-).

Mijn twee Karen Pryor boeken zijn ook onderweg. Ik ben na jouw tip even op MP gaan snuffelen en heb ze voor 5 euro (SAMEN). Een in nl en de ander in engels. Dus, heel erg bedankt voor de tip! :D

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:25

Zojuist alle 19 pagina's doorgelezen.. :+
Ik wil met mn shetje ook beginnen met clickertraining. Hij is hartstikke leergierig en vind de aandacht leuk, en aangezien hij zelf hartstikke goed weet dat hij hengst is, is het af en toe wel makkelijker dat hij zich wat meer op mij richt. :Y)
Verder merk ik dat hij onduidelijkheid lastig vind, en hoop hem dus met clickertraining meer duidelijkheid te kunnen geven.

Maar nu vroeg ik me af. Wat gebruiken jullie voor stem/houding 'commando's'?
En ik lees dat jullie een target gebruiken, bijv. een bal aan een stok, maar wat gebruiken jullie dan als 'hulpmiddel' om bijv. een tikje tegen de voeten te geven? Zou een zweep daar handig voor zijn?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 12:44

Absque: als jij wilt dat je shet zijn hoofd laag doet als jij aan zijn oor trekt, dan kan dat :+. M.a.w. de commando's kun je helemaal zelf bedenken. Leuk dat je intersse hebt trouwens!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 14:36

Dani_, ik snap dat je gewoon zelf kan bedenken wat je wilt ja. :+
Maar zou t wel fijn vinden om hier te lezen wat jullie voor 'commando's' gebruiken, dan heb ik inspiratie. :D

Ik ga trouwens eerst vooral met de basis beginnen, die hebben we namelijk nog niet helemaal. :Y)
Dus stilstaan, een rondje om hem lopen (dus laten blijven staan), voetje geven, dat soort dingen.
Kusje kan hij al, maar nog niet helemaal op commando. :)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:29

ik heb de clicker weer even weggelegt.
Ik heb besloten om eerst echt 100%de basis erin te gooien, en ook omdat het niet een eigen pony is wil ik niet zomaar VDtruucs gaan doen.
De basis en 7 games leer ik aan d.m.v. wegvallende druk, en een aai over d'r hals, en het gaat prima!

Liefs,
Leonie

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 19:44

Clickertrainen staat niet gelijk aan VD, hoor. Een basis erin gooien, kun je ook met clickertrainen :).

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 16:48

ik vind het jammer dat er zoveel onduidelijkheid is onder mensen met betrekking tot clickertraining. Krijg mijn klasgenootjes ook niet over de brug, want die muffie clickertraining zou lang niet bij elke hond werken (neeeeeeeeeeeeeeeeeuhj, een slipketting is veel makkelijker en veeeeeeeele malen hondvriendelijker!) terwijl er zelfs goudvissen getraind worden door clickertraining.

Ik heb ook de pet opgehangen met de clickertrianing bij mijn paard, simpelweg omdat ik hem nu geen nieuwe dingen wil en kan leren vanwege tijdgebrek. Geleerde commandos (en dan heb ik het niet alleen over trukjes, ik heb zelfs mijn paard geclickert voor het opendoen van zijn mond voor het bit, zodat ik geen vinger meer in zijn mond hoefde te steken) gebruik ik zelde tot nooit meer de clicker.

Het viel me afgelopen donderdag op. Ik moest mijn stage presenteren aan leerlingen van mijn shcool en die waren helemaal onder de indruk van het *operant conditioneren*. Ik legde dus uit hoe zeezoogdieren getraind worden. Iedereen onder de indruk.

Daarna vertelde ik dat clickertraining bij honden (doorgespeeld door Karen Pryor) PRESIES dezelfde methode is als het trainen van dolfijnen. En toen werkte het spontaan niet meer, want nee, je kan niet iedere hond trainen door clickertraining, want dát kan gewoon niet. Enkel corigeren werkt.

Ik word er gewoon helemaal sip van! ;(

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:02

Ja. Clickeren werkt zeker heel goed. Mits je op het goede moment doet,
Dat gaat opzich wel aardig, maar soms mis ik toch net een beetje, iets wat bij de basis erg zonde is, en zo heb ik mijn handen wat meer vrij.
Maar ik ben zeker vanplan om het weer te gaan gebruiken,
alleen nu nog even niet.. :D

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:05

Ik heb inmiddels een moderne klicker aangeschaft, god zij dank dat ding kan ik onder mijn voet leggen zodat ik mijn handen vrij heb!!! Echt heerlijk. Ze clicken alleen een stuk zachter.

Ben nu fanatiek mijn konijn aan het clickeren, want ik ben het helemaal beu om er achter aan te rennen als hij in zijn hok moet. Inmiddels gaat meneer geheel op commando zijn hok in, echt HEERLIJK!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 18:58

Urko, dat is wel fijn zeg, dat je konijn er zo goed op reageert! :)

Vandaag een clicker gekocht. Ding was nog 6,- :+
Gelijk even geoefend met mn shet. Helaas had meneer na 20 minuten nog steeds niet door dat click-beloning is. Hij keek niet om naar dat clickding. :\
Hopelijk begint hij t vanzelf door te krijgen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:25

absque_dubio schreef:
Urko, dat is wel fijn zeg, dat je konijn er zo goed op reageert! :)

Vandaag een clicker gekocht. Ding was nog 6,- :+
Gelijk even geoefend met mn shet. Helaas had meneer na 20 minuten nog steeds niet door dat click-beloning is. Hij keek niet om naar dat clickding. :\
Hopelijk begint hij t vanzelf door te krijgen.

was'ie van goud? Nee, grapje. ik weet niet precies hoeduur de mijne was, ook zoiets geloof ik ( en dan nog niet eens een luxe ding, maar gewoon maar een geluidje ed.)

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 19:36

Had wel verwacht dat hij van goud was, maar helaas.. :\
Vond het ook behoorlijk duur, had ik niet verwacht! Maar ach, nu kan ik hem wel in volume verstellen, das ook wel fijn. :P

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 23:14

Leuk topic! Heb nog niet alles gelezen, maar dat komt wel. :)

Ik ben nu bezig met het boek van Inge Teblick, en ben ook begonnen met clickeren. 'T is nog heel basic, ik ben bezig met de handtarget. Ik vind het een ontzettend leuke manier van werken. Het 'denk maar mee, je kunt dit wel!' voelt heel positief. Ook het boek van Inge vind ik ontzettend duidelijk trouwens, praktisch en heel illustratief. Ik heb altijd wel heel veel grondwerk gedaan, dus het is fijn om die basis alvast te hebben, zeker de 'beleefdheid' hoort er gewoon al bij.

Mijn pony is 30, dat was toch wel even wennen én ik moest even creatief zijn. Een echt hoog ritme van vraag/antwoord/click/beloning/vraag/antwoord/ect. zit er niet in. Lola is gewoon wat 'trager' en bovendien moet er wat extra tijd om te kauwen bij - met 2 kiezen minder duurt dat even. :+ En ik heb de appelpartjes vervangen door wortelblokjes, doordat appel lekker sappig is en ze een centenbakkie heeft werden m'n handen helemaal rauw van het speeksel bij het handtargetten. :+

Het enige 'truukje' wat ze kent is eigenlijk het voetje geven. Arme dier bleef dus maar staan knieheffen. :(:) Op zich positief: ze probeert het goede antwoord te zoeken! Vandaag viel geloof ik toch het kwartje: "hee...is het echt zó simpel dat ik alleen maar je hand hoef aan te raken baasje?" :)* 'Click'! Goede pony! +:)+ Ben helemaal enthousiast. :D

Toevallig aanraders voor een goede clicker-instructeur/trice regio Utrecht/Midden? Ik zou het wel leuk vinden om eens een les te volgen, maar wil niet met mijn pony op de trailer.